Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Mario World

Super Mario World: Super Mario Advance 2

13.08.1991
1991
11.02.2002
05.02.2007
26.04.2013
03.03.2016
05.09.2019
91
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Po vítězství nad Bowserem v minulém díle se Mario, Luigi a princezna Toadstool vydávají na dovolenou do Dinosaur Land, země obývané mnoha druhy dinosaurů. Princezna se ale přes noc ztratí, a když se ji Mario a Luigi vydají hledat, najdou dinosaura Yoshiho, od kterého se dozví, že zlí Koopové uvěznili jeho přátele do vajec. Mario a Luigi si uvědomí, že to musí být Bowser a jeho Koopalingové a společně s Yoshim se vydávají na záchrannou misi...

V prvním 16-bitovém díle série Super Mario dostali vývojáři díky silnějšímu hardwaru konzole SNES větší prostor pro zakomponování svých nápadů. Jelikož SNES disponoval možností ukládat postup, jsou úrovně delší a komplexnější než v předchozích dílech - jako příklad můžeme zmínit strašidelné domy, které jsou rozdělené na několik obrazovek, dá se v nich jednoduše zabloudit a východ je většinou ukrytý za nějakou hádankou. Celkově ve hře najdete 96 úrovní.

Jednou z hlavních změn v gameplayi bylo představení postavy dinosaura Yoshiho, na kterém může Mario ve vybraných úrovních jezdit. Yoshi může jíst nepřátele, čímž v některých případech získá nové schopnosti, jako létání nebo plivání ohnivých koulí. Do hry byl také přidán nový power-up, pírko, které dá Mariovi létající plášť.

V roce 2019 se stala součástí kolekce her přístupné předplatitelům služby Nintendo Switch Online.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • SNES 100
Nikdy jsem nevlastnil žádné Nintendo zařízení a za celý život jsem hrál asi jen pět her od této firmy, přesto se Super Mario World stal klenotem mé herní historie. I když jde jen o klasickou 2D skákačku je velice kvalitní po všech stránkách.

První moje hraní bylo v 90. letech na půjčeném SNESu a už si nepamatuju jestli se mi hra podařila dohrát až do konce, později jsem jí našel i na nějakém emulátoru a když jsem si měl do Herní výzvy najít nějakou hru mimo pc, pokusil jsem se jí sehrat ještě dnes a povedlo se.

Graficky mě překvapuje, že takhle stará hra (1991) vypadá v pohodě i dnes a vůbec se nemusim přemáhat, narozdíl třeba od druhého dílu Yoshi's Island (1995), kde mi ta grafika vůbec nesedla. Hratelnost je skvělá, rozmanité levely, skryté možnosti jejich dohrání, postupné otevírání nového průchodu některých částí. A klasické položky co Mario používá mi bohatě vystačí a takové pírko je skvělej nápad, kdy Mario sice vzlétne, ale jen na omezený čas, ale šikovným manévrováním lze let dost prodloužit...

Co i dnes dokážu ocenit je skvělá hudba všech levelů, není to žádný monstr orchestr, který vám vyrazí dech, ale ke skákačce dokonale sedne a závěrečné titulky si častokrát pouštim jen pro poslech a oddych. Obtížnost je pohodová, až na nějaké "domy duchů" kde není vždy ta cesta tak přímá, ale není to rozhodně žádné Dark Souls mezi Mario hrama :)

Na závěr bych všem co mají rádi 2D skákačky, nebo vlastní MiniSnes, tuhle retro hru opravdu doporučil, protože tímto komentářem mám znovu chuť se do téhle srdcovky zase pustit od začátku... :)

Pro: Hratelnost, hudba, retro skákačka, Mário...

Proti: Jen Nintendo nebo emulátor...

+18
  • SNES 100
Super Mario World jednoznačně patří k mému mládí. Je to taková pecka, při které ukápne i nostalgická slzička a ono se ani není čemu divit, jelikož je to vlastně úplně první hra na originálním Nintendu, kterou jsem kdy hrál. Historku o seznámení se s Nintendem jsem psal již v komentáři ke Street Fighteru II, můžete si tedy zalistovat v mých komentářích.

Super Nintendo byl vůbec první systém od Nintenda, který se mi dostal do ruky a to již v roce 1994. Tehdy byla firma MPM zřejmě jedna z prvních výhradních dovozců Nintenda na český trh a to konkrétně od našich sousedů z Německa. Já měl tenkrát to štěstí, že tam pracoval kamarádovo strejda, a že nám ji přivezl na vyzkoušení. Když jsme Super Nintendo poprvé zapnuli, byla to právě hra Super Mario World, která na nás dýchla svou atmosférou. Kdo by to tenkrát řekl, že to bude jedna z těch her, které již nikdy nevymažu z paměti a ke které se budu pravidelně vracet.

První úžasná věc, kterou hra nabízí je hratelnost. Ta jde ruku v ruce s ovládáním, které bylo super a to hlavně díky joysticku, který se i po 30 letech ovládá dokonale. Již tenkrát udělali vývojáři obrovský kus práce. Jediné, co se na joysticku po pár letech trochu promáčklo, byly horní tlačítka L a R. Hra se ovládala super a nabízela hodně novinek oproti předchozím dílům. Bylo to například létání, jízda na kamarádovi Yoshim, spousty nových nepřátel, různorodé levely atd.

Samotnou kapitolou je určitě hudba, která je stejně jako u Super Mario Bros. nezapomenutelná. Jakmile uslyšíte první skladby na začátku hry, už na ně nejde zapomenout. Hudba je sama o sobě geniálně sestavena z jedné ústřední melodie, která Vás provází celou hru. Občas se změní rychlost, aranžmá, sem tam nějaký tón navíc a člověk by ani nepoznal, že vlastně poslouchá pořád to samé dokola. Skladatel Koji Kondo je prostě muž na svém místě. Například v podzemí si hudba jen tak pobublává a navíc dostala takové zvláštní echo, že tam prostě padne jak vosa na bonbón. Mě osobně se líbí hudba i z jiného důvodu a tím je fakt, že je dělaná ještě za starých časů, kdy hudba nebyla jen moderní audio stopa vložená do hry. Vše bylo krásně komponováno přesně na míru.

Co se týče grafického hávu, ten je naprosto úžasný. Je to jedna z nejlépe vypadajících her na SNES a to i přesto, že je již z roku 1990. Chybí jí samozřejmě předrenderované pozadí, jako bylo například v Donkey Kong Country, ale i tak nabízí úžasně barevné pozadí, postavičky a vše je takové krásně vyhlazené a padne do oka.

Obtížnost je o něco těžší, než u moderních plošinovek, ale pro mne je to vlastně dobře. Jako menší jsem hru dohrál snad za několik měsíců, ale teď bych to zvládl zřejmě za pár hodin. Hru mám dohranou na 100%, což je ve hře znárodněno číslem 96. Toto číslo by mělo znázorňovat maximální počet prošlých levelů a 96 je maximum. Poté co se Vám toho povede dosáhnout, si budete moci hru vychutnat v trochu jiném prostředí, do kterého se hra transformuje.

Jako poslední bych se zmínil o jednom místě ve hře, které mi nedalo dlouho spát. Dodnes vlastně nevím, proč tam přesně je, jen jsem objevil, že vlastně nic extra nedělá. Je to duchařský zámek před 5 hradem. Na mapě je to ten zámek, ke kterému se dostanete druhým výlezem z lesa. Nevím, zda to víte, ale tento duchařský zámek má dvoje koncová vrata. Do prvních totiž nemusíte zalézat. Můžete je projít dále a přijít tak k okraji, kde je láva a dál to nevede. Je tam jen zúžená jeskyně, kde z lávy vylétají ty lávové potvory, které Vám chtějí dát co proto. Tento úsek se dá ale proletět létáním, takže se k němu musíte vždy dostat s kompletním životem a létajícím pláštěm. Dá to sice hodně zabrat, ale jde to. Pokud tento úsek proletíte, tak se dostanete ke druhým konečným vratům. Když se mi to poprvé podařilo, měl jsem strašnou radost, že jsem přišel na něco nového. K mému zklamání se ale na mapě objevila jen ta samá cesta, která vede již ke žluté hvězdičce. Ono totiž, když duchařský zámek projdete do konce, tak se zboří a nedá se do něj znovu zalézt. Z toho plyne, že můžete použít jen jedny vrata. K čemu jsou tam tedy ty druhé?

Ještě bych býval zapomněl na fakt, že Super Mario World si můžete zahrát v Multiplayeru. Druhá postava nebude nikdo jiný, než Luigi, což je velice příjemné zpestření hry.

Pro: Hratelnost, ovládání, hudba, grafika, Yoshi, jedna z nejlepších plošinovek.

Proti: V téhle hře snad žádné není

+11
  • 3DS 100
Když jsem se díval, na různé recenze této hry, abych zjistil co si ostatní o ní myslí, zjistil jsem, že je často porovnávána se Super Mario Bros 3 a každý se dohaduje, která hra je lepší. No za mě je to Super Mario World. Nevím, ta hra mi prostě přijde hezčí (argument jak prase), hudba je více chytlavá, Mario se lépe ovládá a celkově obtížnost je pěkně vyvážená.

Opět zde budeme zachraňovat princeznu, ale tentokrát ne v království hub, ale na souostoví dinosaurů.

Co to znamená? No že jsme v této hře dostali úplně novou postavu - dinosaura Yoshiho. Toho si může Mario osedlat a jezdit na něm. Yoshi může navíc svým dlouhým jazykem polykat nepřátele a taky z něho můžete vyskočit pokud budete padat do propasti (vy nelítostný svině). Je také několik typů Yoshiho, které se liší barvou a vlastnostmi.

Přibyly také 2 nové power-upy. Plášť, se kterým můžete vzletět a manévrováním ve vzduchu svůj let ještě prodloužit a balón (wtf?), se kterým můžete na omezený čas létat (a taky zde samozřejmě je klasická houba, kytka a hvězda). Power-upů tu teda moc není (oproti Super Mario Bros 3) a je to možná škoda, ale mně osobně to nějak nevadilo. Kromě Yoshiho a těchto power-upů je jinak lore gameplaye stejný (skáčete po želvách, ničíte otazníčky).

Všechny levely jsou propojeny na mapě, která se postupně odemyká a mění. Projdete tak celé souostroví a možná narazíte na nějaký ten skrytý level nebo bonus (pokud je level na mapě označen červeně, jde z něho nějaký skrytý východ).

Celkově levely jsou udělány velice dobře a je vidět, že Nintendo rozumí tomu co dělá. Také jsme se ale dočkali zcela nového typu levelu - domy duchů. Tyto levely jsou plné duchů, a aby jste je opustili, budete muset vždy najít východ, který je nějak skrytý. To mi původně vadilo, ale pak jsem si uvědomil, že u toho budete muset uvažovat jiným způsobem. Nemůžete jít pouze z leva do prava, ale stále se ptát, jestli by to nemohlo fungovat takhle. A většinou bude.

Vizuální spracování je fenomenální. Tohle je jedna z těch nejhezčích 16 bitových her, kterou jsem kdy viděl. Vše je hezky barevné, pozadí jsou velice pěkná a je to prostě (ano zase) jeden hezký pixel art.

Hudba je též mistrovské dílo. Hudba z prvního levelu se vám sekne v hlavě, a už ji ven nedostanete. Většina hudby také obsahuje jeden a zen stejný motiv, který jenom dokazuje, že Koji Kondo je génius. A nemůžeme zapomenout na hudbu, co hraje při závěrečných boss fightu a titulcích.

RANDOM VĚCI KTERÉ CHCI ZMÍNIT:
Konečně hru ovládáte spodní řadou tlačítek. Mario se může protočit a tak zabít spoustu nepřátel na jeden skok nebo zničit kostky pod sebou. V každém levelu se nachází 5 velkých mincí, které když posbíráte dostanete život na víc. Na mapě se nachází 4 skryté tlačítka, která vám přidají do úrovní bonusové kostky, které vám mohou pomoct. Na mapě je několik skrytých vchodů do tkz. Star Road. Jedná se o svět s bonusovými levely, které mohou sloužit jako zkratka. Od tohoto světa ale vede i tajný východ do bonusového světa, s extrémě těžkými levely.

Našel jsem na této hře tedy něco, co by mi vadilo? No... možná mě trochu mrzí, že spousta elementů byla využita pouze v jednom nebo dvou levelech. Jinak je ale Super Mario World pecka, kterou rozhodně doporučuji.

Pro: Levely, hratelnost, ovládání, Yoshi, hudba, vizuál

Proti: Možná málo power-upů, spousta elementů je použita jednou nebo dvakrát

+10
  • SNES --
  • GBA 100
Mario world jsem hral pouze jako super mario world advance na gba uzasna hra a nebojim se rict ze timto dilem zacal ten pravy vsemi milovany mario na nesu se teprve rozkoukaval i kdyz nes verzi podle tvrcu nic neprekonalo jde videt ze tady se vyradili a i na dnesni dobu jsou levely porad stejne dobre hratelne nedivim se ze tuhle hru taky pridaly do serie super mario maker
+4