Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spelunky

Mossmouth •  BlitWorks (PS3, PS4, Vita, Switch)
04.07.2012
08.08.2013
27.08.2013
07.10.2014
26.08.2021
kompatibilní
78
28 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Předělávka freeware plošinovky Spelunky, jejímž hlavním prvkem jsou náhodně generované lokace a roguelike styl hraní. Úkolem je se dostat do další místnosti jeskyně a postupovat dál, dokud se nedostanete na „konec“, nebo nevyčerpáte všechny životy. Po cestě je možné sbírat různé předměty nebo mince, které se poté dají utratit v obchodě za lepší vybavení.

Tato komerční verze obsahuje kromě vylepšené grafiky (namísto rozpixelovanosti mají objekty „vyhlazené“ hrany), také nové nepřátele, prostředí, předměty a nové hratelné postavy (celkem 20). Dalšími novinkami jsou možnost místní spolupráce až pro 4 hráče a systém denních výzev.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Spelunky jsou hra, která obsahuje achievement s názvem "Speedlunky". U popisu achievementu se pak píše: "Complete the game in under 8 minutes. No shortcuts." Takže hra jde dohrát pod 8 minut. Proč mi to teda sakra trvalo 28 hodin?

Spelunky jsou totiž instantní smrt. Hra vás bude mučit, nenávidět a šikanovat. I při velice opatrném postupu se může stát, že vás semele nešťastný sled událostí, kamínek spadlý na nešťastné místo nebo prostě smůla. Většina smrtí však vyplyne z hráčovi paniky, chaosu a neopatrnosti.

O co tedy ve Spelunkách jde. Jste archeolog, který objevil starobylý chrám, na jehož konci by se měl nacházet poklad nedozírné hodnoty. Pro zkušeného lovce pokladů žádný problém. Jenže tenhle chrám je napěchovaný pastmi a nepřáteli, takže to zase taková hračka není.

Hra obsahuje čtyři hlavní lokace po čtyřech levelech - doly, džungle, ledová jeskyně a palác. Je tu i několik skrytých lokací a nepovinné čtyřpatrové peklo. K dohrání hry však stačí projít jen ty základní. Každý nový průchod také znamená, že se oblast znovu náhodně vygeneruje. Archeolog má ze začátku ve výbavě bič, kterým lze zabít nepřátele, čtyři bomby a čtyři lana. Ve hře lze pak vybavení doplnit z beden či od obchodníků (zase tak zapomenutý ten chrám není, co? :)) a dokoupit či sehnat i mnoho dalších vychytávek, které lehce usnadní průchod hrou.

Archeolog má čtyři životy, pokud o ně přijde, musíte začít vždy znovu od prvního patra daného podlaží. Životy jdou navýšit záchranou dámy, která se ve většině levelů vyskytuje, stačí ji donést do tunelu mezi patry. V těch průchodech mezi lokacemi, kde se mění prostředí, pak čeká Tunnel man, který vám může vykopat zkratku do nových oblastí, nemusíte tak po každé smrti začínat pokaždé od prvního patra dolů. Nicméně aby to udělal, žádá postupně o tři služby, typu dones tři granáty, 10000 zlata apod.. V průchodu mezi doly a džunglí jsou požadavky ještě relativně jednoduché, ale bude hůř. Například v průchodu mezi ledovou jeskyní a palácem je jeho třetí požadavek klíč, který lze najít pouze v dolech, což je věc, ze které mám dodnes noční můry a budím se ze spaní.

Hra obsahuje mnoho tajemství a vychytávek, tajných lokací, velké množství pastí, nepřátel a předmětů. Grafika je pěkná a měnící prostředí je také fajn. Nejtěžší mi vždy přišla džungle, nevím čím to je, že mi dělá nejvíc problémů. Hudba je ok, ale po těch stovkách smrtí začne být otravná.

Spelunky je lepší chytře dávkovat, není to nic pro slabé povahy a nerváky. Ale je to tak strašně návykové, že je těžké odolat. Je to výzva, kterou člověk musí překonat. Musí! Přece se nenechá porazit hrou!

Dohrál jsem i původní verzi Spelunek, ale tato placená mi přijde daleko lepší. Je hezčí, vymazlenější a promakanější. Nasírá ale úplně stejně.

Po dohrání jsem si řekl, že napíšu koment, ale až trochu vychladnu. Trvalo to jen tři a půl roku.

Pro: Návykové, hezká grafika, výzva, hratelnost, hromada dobrých nápadů, funguje alt+f4

Proti: Někdy je to tak strašně frustrující a nespravedlivé, někdy budete nenávidět sebe i tu hru

+23
  • PS4 85
Čím více jsem se prodíral úrovněmi hlouběji, tím více jsem nervy upadal do temnoty, hlavně když to byl můj pátý, desátý, dvacátý, třicátý a další pokus. Souhlasím tedy zde se Zoltanem, že hru je třeba s rozumem dávkovat.

Herní výzva 2022 - 2. Cesta do středu země Hardcore  
Odůvodnění: Celá hra se odehrává pod povrchem země.

Dříve bylo hodně 2D skákaček těžkých nebo řekněme neodpouštějících, Spelunky k tomu všemu ještě přidává, že se jedná o rogue-like hru. I přes její náročnost se hraje a působí výborně a chytlavě.

Příběhem není Spelunky nějak komplikovaný, jednoduše se jako lovec pokladů prodíráte jeskyní furt dolů a dolů. Na cestě za pokladem máte k dispozici výbušniny, lano, bič a sami sebe. Kromě jeskyně vystřídáte i jinačí biomy, jako džungli nebo ledové jeskyně, které se stále nachází pod povrchem země a které by zde neměli existovat, ale jeskyně, do které jste vstoupili není obyčejná, ale kouzelná, a která si nechce nechat vzít svůj poklad. Skoro mi ty změny biomů připomínají Cestu do středu země, což je dvakrát tak vtipné, že jsem si jí zrovna zvolil do druhé kategorie herní výzvy.

Úrovně jsou pokaždé náhodně vygenerované, aby si hráč mohl vždycky poradit jinak. Jakmile se hráč naučí pravidla hry, není tolik obtížné je živ a zdráv projít. Je tu však přítomno občasné hození klacku pod nohy, kdy se úroveň vygeneruje fakt nepřívětivě ke klidnému projetí. Může se to projevit náročnějším level designem, kdy je potřeba využít více bomb nebo provazů, a když už žádné nemáte, může to být konec. Jindy je zase až moc nepřátel pohromadě nebo jsou šikovně umístěni, aby vám pěkně zatopili ve výpravě.

Opět musím souhlasit se Zoltanem, že většina neúspěchů plyne z hráčovi neopatrnosti. S výše napsanými strastmi si lze tedy poradit a záleží hlavně na hráčově trpělivosti a skvělém plánování, nemluvě o potřebném skillu. Úrovně jsou navíc naštěstí vždy generované stylem, aby je šlo projít, takže z hlediska hry problém není.

Ke snadnějšímu průchodu dopomáhají různé položky, které si lze nakoupit u obchodníka nebo je získat ze všude přítomných krabic. Například rukavice pro lezení po zdech nebo plášť, pro plachtění z vysokých výšek. Hra navíc nabízí doplnění si životů, v každé úrovni se nachází dáma v nesnázích, když jí přivedete na konec úrovně, dostanete život navíc. V nastavení hry si lze nastavit i alternativní vzhled pro dámu, například to může být pán, pejsek a další.

Každý biom má 4 úrovně, na konci každého biomu potkáte horníka, který vám za darování určitých předmětů (včetně vašich bomb a lan) nabídne vybudování zkratky, abyste nemuseli začínat celou hru od znova. Ostatně, pointou hry je jí natolik ovládnout, aby se dala dohrát celá od začátku do konce na jeden zátah, za co nejrychlejší čas a nejvyšší skóre. Ale zároveň stačí, aby hráč hru vůbec dohrál, i za použití zkratek, důležité je aby naskočili závěrečné titulky. Dodnes se snažím hru dohrát na jeden zátah, ale zatím se mi nedaří. Jednou jsem to málem zvládl, ale finální boss mě nakonec rozdupal.

Hře také sluší velký sortiment nepřátel, pro každý biom jejich specifický výběr, někteří se ale vyskytují ve více biomech. K některým jsem si poctivě dokázal vypěstovat nenávist (ironicky...netopýři mi zde nehorázně pili krev).

Hudební podkres je převážně v poklidnějším tónu, ale když jde do tuhého, tak se přepne do akčnějšího režimu. Vizuálně se na hru pěkně dívá, jsem rád že se nejedná o pixel art, jako originální verze, i když mám pixel art velice rád, nemusí být všude (myslím jako u podobných her).

Spelunky je další hrou, po které jsem pokukoval a díky herní výzvě jsem se k ní nakonec dokopal. Příští rok si snad dám pokračování. Fanouškům žánru doporučuji.

Pro: Hratelnost, pravidla hry, vizuální různorodost biomů a nepřátel

Proti: Občas až příliš nepřívětivé vygenerování úrovní

+13