Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@adam.kulhanek (24.06.2023 15:43): Já vycházím z oficiálních pravidel pro speedruny v dané hře. V Heroes by to nešlo, protože tam je pravidlo speedrunu dokončit kampaň, tady je prostě dokončit hru. To co po mě chceš sice smysl dává, ale už je to v podstatě výklad toho speedrunu, tedy rozbor použité strategie. Obecně ve speed runech existuje více strategií, Doom je ideálním příkladem. Je jasné, že vzhledem k rychlosti tohoto speedrunu už rychlejší strategie nevznikne, ale prostě jsem nepovažoval za nutné konkrétní použitou strategii dále rozebírat. Bohužel ani zajímavost už nemůžu editovat, musel bych ji nahlásit a přidělávat práci adminům.
@H34D (24.06.2023 13:57): Když to není dokončení běžné hry, tak mi věta "hru se podařilo nejrychleji dohrát za xxx" nedává smysl. To je jako by v Heroes 3 někdo nachystal scénář, kde hned vyhraje a tvrdil, že Heroes 3 dohraje za x vteřin. Přitom stačí dopsat větu ve smyslu: "Jednalo se o specializovaný scénář, který končí po jednom kole". Kdybych se to dozvěděl už v textu zajímavosti, tak bych se o to dál nezajímal a nebyl pak zklamaný. že je to takový hloupý způsob. Taková variace na clickbait nadpisy na některých webech. :D

Ale ok, tvůj názor asi nezměním, tak to nechejme takto. :)
@adam.kulhanek (24.06.2023 11:50): Rozumím ti, při některých speedrunech, kde je více kategorií, nebo které vyčnívají takhle extrémním časem, čtu pravidla té kategorie a konkrétně v tomhle případě jsem koukal i na video, abych si ověřil, jestli to fakt chápu správně. Je to popsáno jednoduše a prostě - cílem je dohrát hru. Nepovažuju tedy za důležité rozepisovat do zajímavosti na DH víc, než uvádějí oficiální pravidla ze speedrun.com. Minimálně to aspoň pár lidí zaujme a podívají se na to taky. :)
@H34D: Zajímavost ke speedrunu je podle mě trošku zavádějící. Je to sice %any, ale možná by bylo dobré v ní zmínit, že je tam nastavená hra pouze na jeden tah a že toto nastavení hry se provádí před spuštěním časomíry. Když jsem si zajímavost přečetl, tak jsem si myslel, že je ve standardní hře nějaký glitch, kterým to jde dohrát prakticky okamžitě. A přitom jde jen o to, rychle odklepnout konec tahu.
@90210 (05.07.2019 11:13): Bylo by fajn, kdyby jednu mohl převážet už Curragh. Ale recht, že pokud chceš, tak map making není zase až tak daleko. Byť jen v nejvyšší nouzi bych k němu šel hned přes Pottery, páč je až v druhé půlce Ancient Times (trvá déle a ze začátku jsou tam potřebnější technologie).

Je to tam v rámci nějakého modu. Čili nikoliv od autorů. A je jich tam více takových (fan Earth map). Ale každá měla nějaké své problémy.

Zase... V minulých dílech to šlo. Mohl si tak někomu div světa vyfouknout. Ať to nechá hra spíše na mě.

Problém v té době ancient times je, že tam tím pádem není žádná silná jednotka (se slabou obranou ale - jak ty katapulty), s níž bys mohl dobývat města za city walls.

Hraji tu pětku teď. Čtyřka mě moc nezaujala.

P. S. Já to neberu jako fíčuru, když mě to místo možností jen omezuje a příliš mě to vymezuje jak hrát. Tohle prostě Civilizace nesmí dělat.
@Jab (05.07.2019 10:34): Ohlede prepravy jednotek, tak to uz muze delat zakladni galley, kterou ziskas s map makingem, to mi neprijde nijak pozde.

Mapa celyho sveta je tusim v dataci Conquest, kterej mas, kdyz hrajes Complete verzi.

Kdyby slo standardne nakupovat divy sveta, tak by to byl spis negativ IMHO. Ja jsem si ale schovaval leadery a pouzival je zasadne na kompletaci stezejnich a drahych divu sveta, to byl obrovskej boost.

Katapulty byla pravda zakladni jednotka v jednicce, tady jsou na hovno, ja jsem to prezil.:) Ony fakt jen nicej a dobyvani musi delat klasicky jednotky.

Obecne tam mas v negativech spoustu veci, ktery ja vidim jako pozitiva, tady se neshodneme opravdu. Prubnes tu ctyrku?
@Jab (05.07.2019 10:54): Jinak k Civ 3 existuje několik opravdu nádherných grafických modů, které tu grafiku posouvají o několik tříd výše, nejsem sice moc módovací typ a raději hraji hry v pure podobě, ale u té Civ 3 mě to mile překvapilo, jak si s tím někteří vyhráli. Dokonce jsem si nemohl vybrat ze dvou nebo tří různých grafických módů, jeden hezčí než druhý :-)
@Ringo (05.07.2019 10:49): Mody jsou. Ale nevím, kolik se toho dá hodit ke trojice.

V tom scénáři s WW2 jsem nejraději bral, právě kvůli tomu, co píšeš, Španěláky či Turky. Města měli, ale bylo tam hodně k budování. Přiklonil jsem se k západním spojencům, vybíral od nich peníze a vědy a nakonec jsem Německo porazil postupně sám. Jde to takhle hrát i za ty "neutrální". Ale ti mají jen pár měst a navíc daleko od sebe. I z toho důvodu jim trvá šíleně dlouho, než jsou schopni Němce napadnout. Což je otrava.
@Jab (05.07.2019 10:47): Třeba někdy ty scénáře zkusím, já jsem zkoušel druhou světovou a tam jsem si tak říkal, že se neumím vlomit do hotové mapy - hotových rozestavěných měst a pod., rád jsem to budoval od píky. Ale ten scénář s Byzancí zní zajímavě. Ten asi vyzkouším, takže asi opráším Win 3.1 pod DOSboxem a installnu Civ 2 :-)


Jinak zajímavý nápad by byl, kdyby do Civ 3 dali mód, který by umožňoval hrát čistě podle pravidel Civ 1 nebo 2, jen v té Civ 3 grafice.
@Ringo (05.07.2019 10:39): +1

A ty scénáře mě naopak hodně bavily. Speciálně třebas když jsem na emperora zahnal s Byzancí muslimy zpět do Arábie a tam je vykostil. O jedno náboženství méně. Obecně tohle zkoušení změny dějin mě bavilo. Obdobně jsem odrážel mongolskou invazi. Nebo v Panzer Generalovi ubránil Polsko (Tam tedy stačí téměř vše stáhnout k Varšavě, vybudovat tam obranu plnou jistící artilerie, protitankových děl a záloh a do toho kupovat ze začátku hlavně stíhačky - pak dostáváš body a prachy, páč Němci neplní své cíle. Nakonec začneš kupovat nové tanky a Němce ženeš zpět). :)

Btw pětka vypadá zatím fajnově. Nejvíce mě mrzí ty malé mapy, ale jinak je to dobré. Ale i když to ještě na mobily není, tak mi z toho občas lehce smrdí. V tom smyslu, že je to zase více na "mikromanagement" menších civilizací než na ohromné impérium. Musel jsem dost změnit build order. To se mi u trojky nestalo. Tady se tradiční spamování settlery nevyplatí.
@90210 (05.07.2019 10:22): Civ II jsem vždy označoval za nejhorší Civku, nicméně, čím více o tom přemýšlím, čím více vidím, jak to lépe udělali ve 4, 5, 6, tak ta Civ III je na tom asi ještě o kousek hůře. Civ 2 je taková uprgradovaná jednička a její kouzlo spočívá v nezměšněném schématu, prostě je to Civ jak má být, jen přibyl jeden stupeň zúrodnění navíc a pár jednotek, dali tam scénáře (na které jsem teda nikdy nebyl), ale pořád udržuje to základní schéma. Civ 3 jej už dost mění hranicemi, kulturou a surovinami. Takže chápu, že kdo tyhle věci navíc nechce, tak pro něj zůstane vrcholem ta dvojka, nikoliv trojka.
@90210 (05.07.2019 10:22): Dvojka má lepší hratelnost. Když přidáš mraky pravidel navíc, tak to automaticky neznamená lepší hru. Dvojka ti daleko méně vymezuje to, jak máš hrát. Už jen ten samotný systém korupce je opravdu na palici. Proč má hra rozhodovat o tom, že nemám mít impérium přes tři kontinenty? S kulturou a hranicemi ale s tebou btw souhlasím. V komentáři je to v plusech. Naopak v mínusech uvádím mnoho dalších věcí, které mi přišli na palici. Ve dvojce už třebas může převážet jednotky (/jednotku) hnedle triréma. Proč tady musím čekat tak dlouho, než tuhle schopnost nějaká loď dostane? Jak ale říkám, chyby viz koment.

Souhlas, že grafika dvojky neohromí. Ale byla účelná. Vypadalo to jako windows a ovládalo se to jako windows. Okna se dala minimalizovat, roztahovat. Bylo to prostě "flexibilní". Ale to je drobnost.

Nad trojkou pro také mě kraluje SMAC + SMAX. Tam je pro mě hlavní překážka hry (ohromná a nezvladatelná ecodamage) problémem až v závěrečné fázi hry. Resp. většinou po jejím prvním konci. Což je stále problém velký, ale nikoliv už zásadní. Problémem ale je, že ecodamage dělají všichni a já ji tak nemohu nikdy úplně regulovat.
@Jab (komentář): Docela prisnej koment. Pro me je Civ 3 v podstate Civilizace verze 3.0, tj. nema cenu se vracet ke starsim Civkam. Co je na ni horsi, nez u predchozich dilu? Priznavam, ze jsem hral jen jednicku, tu ale opravdu poradne, a ta se s trojkou opravdu neda srovnavat. U dvojky jsou pravda animace divu sveta, ale i hnusnej Win interface, v cem bys preferoval dvojku? Ja ji nehral. Je tam neco zasadniho, co trojka nema? Valceni mi prislo podobne rychly jako u jednicky a nemel jsem s nim problem. V trojce je konecne ohraniceny uzemi, takze se ti cizi jednotky nemotaj mezi tvymi mesty, plus ty suroviny, coz je zakladni featura pro me.
@Jab (03.07.2019 19:28): Já ti tam hodil plus, když jsem četl polovinu komentu, potom jsem četl druhou a musel jsem ho odvolat. Prostě features pro mě nejsou minusy:D
Huuu, koment na dvacítce plusek. To bych nečekal, že se u starší civky povede. :)

Ale plusko mi ještě nedal Red. Tak je to jen poloviční radost. :(

P. S. Přihoď dyžtak po jednom i k Life is Strange 1 a 5. Tam už jsem na 29. Díky! ;)

P. P. S. Aha. Tam už je od tebe mám. ;)
@Rapier (02.07.2019 13:40): no, to je těžké, protože oba díly jsou výborné, já osobně jsem četl kdysi na šestku takové negativní počáteční reference, že jsem si říkal, beru pětku a to bude pro mě poslední a vrcholný díl, ale stejně mi to nedalo a koupil jsem i šestku a po nějakém čase si uvědomuji, že ta pětka pro mě byla jen přechodnou, přechodem k šestce.

Z hlediska složitosti ale bych asi přeci jen se klonil nejprve k odehrání pětky. Tam se člověk seznámí se základy zúrodňování a jeho principů, naučí se maximalizovat zisk z každého políčka správným obhospodařením).

Do složitostí a zajímavostí districtů v šestce se může pustit až pak, bude z pětky zkušenější, aby věděl, že je nutno zachovat některá úrodná pole stůj co stůj a zbytek obětovat districtům :-)

To všechno pro začátečníky v Civkách obecně. Ale pro různé typy hráčů bych viděl 4 takové dělení:

1. Fanoušci série neminou jediný díl, a pokud už nedej bože nějaký jo, tak rozhodně ne poslední tři díly. Ty jsou povinnost zahrát, jeden nenahrazuje druhý, protože jsou každý jiný. Takže si povinně sežene Civ 4, 5, 6.

2. Člověk, který nemá problém se složitými strategiemi a chce sáhnout po nějaké civce, jedno jaké, nejde mu o sběr celé série, stačí mu jeden TOP díl a neprahne nostalgicky po starých zásadách, doporučuji jednoznačně Civilization 6.

3. Člověk, který je začátečník, pro toho platí to co jsem psal před tím, Civilization 5.

4. No a taková asi ne moc obvyklá kategorie, protože vždy je člověk buď fanda a chce vše a nebo si vybere jen nějaký poslední díl série, ale pokud se najde člověk, který prahne po starých principech Civ her, ne moderně v systému hry, který se vymyká původní Meierové myšlence, co se týče pohybu po mapě, ale chce to v technicky moderním pojetí, ne v old school grafice, tak tady doporučuji Civilization 4.
@Ringo (02.07.2019 13:30): No takhle. Není tam ta kampaň na stavění divů světa a ty DLC národy po asi pěti eurech. Ale to přežiju. :)

Vše důležité ale v těch dvou datadiscích je. Uvidím, kdy se k pětce dostanu. Na disku mám stále i DA:I, dva Arkham Batmany a Original Sin 2. Je toho hodně. Primárně si ale chci ještě odpočinout od RPG. Life is Strange na to bylo dobré (a představuje to stále vrchol současných adventur - i když ono jich zase tak moc není). Tak proč ne teď pár tahovek a pak třebas ty Batmany (vypadají skvěle a to ač nemám rád tomb raiderovky vč. například BGE). :)
@Jab (02.07.2019 12:59): Z hlediska gameplaye je asi Civ 2 největším kompromisem jak hrát prapůvodní Civku a nemít to vše v ikonkovitých čtverečcích jak v nějaké deskové hře.

Pětka se vším všudy za dvě kila je pohodová cena. Ono je to stejně povinnost :-) A vzhledem k tomu, že Civ VI ještě nemá za sebou všechny datadisky a DLC, tak Civ 5 se vším všudy je nejkompletnější a nejkomplexnější díl Civ vůbec.
Spíše to vidím na pětku btw. Šestka je hra na mobily a čtyřka se mi moc nelíbí.
@Kostěj (02.07.2019 09:50): Tak u čtyřky se tomu říkalo "mega stacks of death" :). Ježiš, to byla legrace, ale ty hexy jsou pravda lepší.

Ve trojce navíc stačí počkat na spawnutí leadera. S ním stačí vytvořit armádu tří stejných jednotek (mají +1 ke všem statům a zkombinované zdraví) a jít kosit jak blázen. Velmi rychle se léčí a počítač je skoro nenapadá, jen když má opravdu výraznou technologickou převahu. Je to další buldozer, proti kterému se AI brání horkotěžko.
Tenhle díl jsem hrál jen krátce, ale tahle debata mě fakt baví!

Tak jsem prohledal zásoby klíču a udělal vám na CivIII steamgift.
Tyjo, já jsem k svýmu velkýmu žalu zjistil, že po zkušenosti s pětkou (potažmo šestkou, ale rychle jsem se vrátil zpátky) už nejsem schopnej hrát Civky bez hexů. To stackování je prostě hrozná mechanika a nechápu jak je možný, že v tý hře vydrželo tak dlouho...
@Jab (02.07.2019 09:29): Systém pollution měla na druhou stranu podle mě nejpřísnější Civ 1, tam jak bylo oteplení extrémní, tak najednou spadlo a udělaly se všude možně buď pouště a nebo bažiny. Jednou jsem táhl jadernou válku do takového extrému, že začaly vymírat města hlady, všude byly bažiny a hra skončila hláškou, že všichni soupeři byli poražení (defakto vymřeli) a já měl poslední 3 města na čísle 1 a v dalším tahu by mi vymřely taky.

Hele, fakt si zahrej čtverku, graficky je taková malebnější, živější, má parádní systém ekonomiky a politiky (rozdělený, už neznamená, že např. republika musí mít volný trh) a má v sobě asi to nej ze všech předchozích CIVek. A až se přesytíš tímhle, tak dej 5 nebo 6, které jdou kapku jiným směrem, mají zajímavější bitvy a dovolují úplně jiné styly gameplaye, byť je to pořád ten systém Civek.
@Ringo (02.07.2019 08:46): Jo. Ono je i trudné, že někoho nenapadne na první pohled, že traity civilizací nemají smysl v momentě, kdy je jeden z nich je třebas "Agricultural". Zvláště když je k tomu ještě druhý dobrý trait jako jej mají Mayové (asi nejsilnější civilitace), Irokézové, Sumer a cca Keltové. Je ale vidět asi, že Sid už do trojky moc nekafral. I spousta dobrého ze SMAC (sociální inženýrství třeba) chybí. A naopak problém znečištění přetrvává. I když dejme tomu to je "message" naschvál. Ale tak realitu vidím při pohledu z okna a na zahradě na chalupě. Není třeba mi to globální oteplování dávat tolik sežrat i v civkách. :)
@Jab (02.07.2019 08:38): On ten třetí díl třeba pro mě osobně vychází snad nejhůře z celé série, když teda pominu díl druhý, který mě otrávil zbytečně duplicitními jednotkami a ne moc líbivou grafikou, na druhou stranu pravidly se hrál asi o kapku méně křečovitě než ten třetí díl.
@Ringo (02.07.2019 08:04): +1

Trojka to s těmi pravidly navíc přepískla. Že máš vymezené nějaké pole možností pomocí pravidel je jasné. Ale když je jich moc, tak už je to na úkor hratelnosti. Je tam toho spousta takového. Mimo jsou traity civilizací, urychlovače stavění závislé na režimu, nemožnost mastně si zaplatit dostavbu divů, omezení pohybu jednotek vzhledem k terénu (rychlý chariot nesmí do džungle), přepísklá korupce, příliš omezené strategické suroviny, v některých fázích přílišné zvýhodnění obrany na úkor útoku (a neúčinné bombardování malých měst), nemožnost vypovědět některé smlouvy po dvacet kol (což je v civilizaci věčnost), nemožnost stavět pole bez zdrojů sladké vody až do vynálezu elektřiny, dlouhé čekání na loď schopnou převážet armádu, obyvatelé se bouří příliš rychle, nová mapa je často hrozná a není cheat, který by mi umožnil se na ni na začátku podívat a vybrat si, zda ji chci hrát (po třech restartech po delším hraní je to jasná nevýhoda), znečištění je obtížně zvladatelné, terén (i při "nejmilejším" nastavení mapy) často omezující (málo řek), systém kulturního vlivu nutí počítač zakládat města i v málo vhodných lokalitách a jejich settleři tak dokolečka překračují hranice (vracet je každé kolo pak ústí v to, že jdu raději do války a prostě jej zavraždím), ke schopné špionáži se pak dostáváš příliš pozdě atp.

Tohle jsou btw věci, které mě napadají z vrchu hlavy. Nikoliv z toho důvodu (jak psal Red), že bych neměl dost nahranou trojku. Ale právě a proto, že jsem hrál extensivně jiné díly a mám tedy tucha, co hratelnosti civilizací prospívá a co ne.
@Jab (02.07.2019 07:54): Jo, někdy člověk uvažuje, jestli ta snaha o realističnost (dá-li se to takto vůbec říci) prospívá hratelnosti a nebo je lepší pár jasně daných pravidel a v rámci nich nebýt zbytečně buzerován. V Civ 1 jak měl člověk Demokracii nebo Republiku, tak mu vyhlášení války zatrhl parlament a bylo po srandě, člověk věděl, že musí změnit režim. Tady u trojky si už může válčit i v demokracii, ale může se stát, že válka bude i při vítězstvích naprosto devastační díky vlastnímu lidu a člověk se občas modlí, aby se mu i při totálním vítězství povedlo uzavřít rychle mír s pár zbylými městy dobývaného národu, aby nastal ve městech klid :-) někdy je to fakt otravné .-) Ale zase, taky jsou to pravidla a dá se s tím počítat. Ono v pozdějších dílech to jde uhrát třeba úplně mírově, ale zase, ta válka k téhle hře prostě patří a okořeňuje ji, tak proč ji vyloženě drasticky penalizovat :-)
@Ringo (02.07.2019 07:40): Mně třebas i na nižší obtížnost dobývání moc neprospívá. Jak válka není rychlá, tak se mi bouří celý stát. Pravda, bylo to i demokracií a neměl jsem vynalezlé policejní stanice (komunismus). Na frontě tak táhly mé armády od vítězství k vítězství a v zázemí bordel. Až jsem to raději vzdal a válku ukončil a to ač Řekům ještě dvě města zbývala a z druhé strany je mlátila alianční Byzanc. Ale tak hraji na huge. Ideální počet měst tu mám mít 36, čili ještě pár chybí. Atény už jsou třeba v suchu a staví mi Hoover Dam. :)
@Red (02.07.2019 00:20): Pokud ti kvůli nespokojenosti klesne produkce o 75%, tak začneš samozřejmě zaostávat, protože stavíš jednu knihovnu několik století :-) Počet měst ti to nevyváží, v daném momentě získáš na chvíli navrch, ale produktivnější civilizace ti záhy utečou. jinak samozřejmě vše se liší obtížností, pokud bych to rozjel na nějaké první dvě, tak samozřejmě mohu dobývat a udržet více měst s pohodovou happiness. Od takové třetí obtížnosti dále se to už začne výrazně posouvat a jestli ti happiness podstřelí dobytí cizího města o 10 bodů dolů a než to naženeš zpátky nahoru, tak to znovu podsekneš dobytím města dalšího, případně založením dalšího, tak se dostaneš do bludného kruhu barbarského úpadku.
@Red (02.07.2019 01:22): Ja vím btw, že ti to třebas nepřijde, ale civilizace je o možnostech. Ne o specializaci. Která nadto třebas ne vždy funguje. Viz i "traity" civilizací, kdy je na první pohled zřejmé, že žrádlo navíc "rules them all". Podobně případné spešl jednotky národů, které ti mají usnadnit tu či onu fázi. Nebo počáteční skaut navíc, který opět souvisí s traitem.

U civilizací mají všichni mít rovné startovní podminky. Podobně i ty strategické suroviny a jejich reveal až po vynalezení příslušné technologie... Zase ti tím hra vnucuje nějaké chování, pokud chceš prosperovat. Ne že by tohle nebyl zajímavý nápad. Ale to už pak chci tu ropu alespoň i v moři (tedy mít širší možnosti získání strategických surovin). Tyhle specializace, vymezené hraní (atp.)... Hrou se to táhne v tolika podobách,až bych řekl, že trojka je tím nejméně Civilizace. A po právu je hodnocena hůře než mnohé jiné díly, které ti ponechával větší volnost.
@Jab (02.07.2019 01:09): Rozumím, opravdový konflikt a dobytí města ai je ve trojce takovým malým svátkem. Kulturní expanze tím, že město nezískáš, ale prakticky na něm můžeš z hranic hned zaútočit, má také něco do sebe.
@Red (02.07.2019 00:59): Nemám problém s koupením wonders. Prostě to nejde. Jde to urychlit přes ty osobnosti. Přišel jsem si na to sám. Já ve trojce nejsem jak Alenka v říši divů. Nehledám Kansas. Občas mě může ta či ona změna zarazit, ale přijdu na to civpedií a googlem. Stran kultury jsem ve hře ještě neviděl, že by někdo ztratil město. A to jsem o staletí před soupeři. Důvodů může být více. Rozhodně ale nebudu kvůli téhle kravině ohýbat ideální gameplay a stavět divy tam, kde by mi to trvalo déle a měl jsem z toho menší užitek. Ty jejich socka města si vždy můžu dobýt. Je to rychlejší. :)
@Jab (02.07.2019 00:41): No moje dojmologie je založená na tvých příspěvcích, například že se ptáš jestli funguje kulturní přebrání nebo že máš problém s koupením wonders:0) Rozhodně nechci poučovat, na to mi díly dost splývají a mohl bych udělat trapný úkrok mimo.
@Red (02.07.2019 00:20): Už i v minulých dílech byla falanga v pevnosti na hoře top. Nejedna battleshipka mi na ní zahynula...

A nemám nahráno... Trojka je fajn hra. Ale proti jiným dílům je to shit. Řádně ji osolím v komentu a pak teprve plakej. ;)

Fakt nevím, jak si přišel na to, že něco nevyužívám. Divy samozřejmě přes ty osobnosti urychluji. Drž se toho, co píšu. ;)

Buď rád, že tu píše dojmy z hraní někdo, kdo s civilizacemi prošel dekády. Že je trojka třebas tvá oblíbená.. . Do mého hraní se mi nemontuj. Počkej si na koment a pak kafrej. S hraním civilizací ničí pomoc nepotřebuji. ;)
@Ringo (01.07.2019 23:47): Je tu jistá proměnná kvůli civilizaci (Benátky?), ale jinak je to opravdu o tom účinně happiness postihy eliminovat a potom je profit z více měst (byť méně produktivních) vyšší než z managmentu méně měst, když se ti sníží produkce tak ti to pořád technologický a peněžní profit vynahradí. Umění je to vybalancovat, ale směr je jasný.

@Jab (01.07.2019 23:57): Tvoje kritika spíše ukazuje, že nemáš dost nahráno :0) Ale uznávám ti, že odstaňování pollution je problém. BTW automace workerů je jedna z vylepšení, u kterých jsem si výskal do tý doby, než jsem si uvědomil, že je to jedna z mála věcí, kde můžeš nabrat náskok před AI.

Jak si třeba zmiňoval omezení chariotů, tak asi záleží i trochu na představách. Mě hrozně rajcovalo, jak jsem dvěma jednotkama s pevnostmi třeba dokázal držet obrovskou přesilu nepřítele díky terénu. Případal jsem si úplně jak Leonidas:)
@Rapier (01.07.2019 21:17): Protože možná někdy. :) Ale já už se civilizace nahrál tak moc... Ten koncept mě moc už neláká znovu v jiném. Trojku jsem jen vyzkoušel na jedné mapě a je to dost zklamání.

@Red (01.07.2019 22:29): Myslím, že moje kritika pokrývá celkem dost aspektů hry. Třebas to zajišťování důležitých surovin je také trudné. Pravidelně kvůli tomu musím dobývat města jiných civilizací. Do Babylónu jsem teď posílal tři plné lodě. Je pravda, že hlavní město jsem k tomu přibírat nemusel, tam už kaučuk nebyl. Ale tak když je to za body... :) Asi to vyhraji na ně. Válčil jsem nakonec překvapivě celkem dost. Teď je to ale kvůli mé převaze (i přes to cheatování počítače) o dost jednoduší.

Trojka opravdu přidělala spoustu hovadin, které ti nalajnovaly gameplay. Možností je tak v posledku i přes více pravidel spíše méně. Teď už btw také jedu v hojném odstraňování pollution. Také "zábava". Ale tohle bylo nezvladatelné i v Alfě Centauri. Kterou opravdu mohu doporučit, pokud nevadí rovněž šílený eco-damage (povětšinou až na konci hry) a nutnost starat se o terraformaci (celou hru každé kolo ovládat cca dva formery na základnu). Zbytek gameplay je ale brilantní.

Btw jedničku i dvojku jsem opakovaně vyhrál na nejtěžší obtížnost. U jedničky (tam je btw nejtěžší emperor) je to celkem obtížné (počítač tam cheatování přehání). Ve dvojce zdlouhavé ale zábavné. Alfu Centauri jsem také hrál na těžší. Ale na nejvyšší ne.
Teda abych nemluvil hlouposti, v šestce jsem pořád noob. V pětce to ale bez výhrady platí. Problém s happiness se dá řešit a výhody z více měst v technologiích a produkcích jsou enormní.
@Jab (01.07.2019 11:01): To spíš ukazuje, že jseš mírovým hráčem, využívajícím (zneužívajícím:))) nízkou obtížnost. Nic proti, jsem stejný typ hráče. Na vyšší úrovni je zcela nutná agresivní expanze a v jedničce a dvojce obzvlášť. I v dalších civkách je nutné být agresor a když města nezískávat tak je aspoň ničit. Pamatuji si jak jsem v jedničce na deity save loadoval, protože ty výsledky soubojů byly hop nebo trop. Právě tebou kritizované kulturní vítězství je jistou alternativou. Na to je dobrý systém osobností, které v příhodnou chvíli dokážou zvýšit kulturu města nebo urychlit klíčový wonders či vývoj technologie, na to ale musíš i města trochu specializovat. Zdá se mí, že tvoje kritika hodně čerpá právě z toho, že je nevyužíváš.

@Cobot (01.07.2019 10:24): Na druhou stranu, když se to naučíš, tak máš co hrát hned u několika titulů. Stejně tak u Paradox strategií, fakt nechápu jak s nima má někdo problém, ale právě háček je naučit se mechanismy jedné a potom se už v dalších snadno zorientuješ.

@Ringo (01.07.2019 10:53): No v reálu se také dobytá území často staly spíše přítěží - lehce nazbyl, lehce pozbyl. Tady je opravdu dobrou strategií nezačínat jako dobyvatel trhan, začít dobytím největšího kulturního města a být přípraven na okamžité investice.

@Ringo (01.07.2019 13:34): CIty spamming je další problém civky, se kterým se každá verze potýkala různě a pořád mi přijde nedořešen.
@Ringo (01.07.2019 13:34): Jojo. Já to stavím samozřejmě ob 4. Tak jsem navyknutý, aby se města nepřekrývala. Občas ale dělám výjimky,když je to vhodné. Obtížnost mám nějakou nižší. Ale imho nad warlorda jsem nešel. I tak je dobývání překvapivě obtížné a ztráty nemalé. Alespoň je fajn, že build order ve městech je prakticky stejný jak ve dvojce. A budovy mají i cca stejné efekty. Alespoň něco se nemusím učit od znova.
@90210 (01.07.2019 12:16): Počítač ti těch pár měst sejme právě tou kulturou a bude ti na okraji stavět pidi města právě kvůli posunování hranic, které jej nutí využít každý volný čtvereček. To bys sám musel začínat na malém ostrově a ten rychle zaplnit. Jinak musíš stále vraždit cizí Settlery. Sám tak činím, když několikrát po sobě nerespektují výzvu ke stažení či se okamžitě vrací zpět. Btw tohle mi pije krev, že si postaví město klidně na sněhu mezi sopkami. V plné nahotě to ukazuje, jak je ten základní koncept strašně hloupý. A navíc tě to nutí do krátkých válek (ničení settlerů a výše uvedených "osad") a tedy obětování reputace.
@Jab (01.07.2019 11:57): Asi by to slo i ve trojce, nezkousel jsem to, samozrejme to zalezi i na obtiznosti, na nejnizsi si muzes delat co chces v podstate.:) Musel bys ale hodne planovat vyvojovej strom a stavet vhodny divy sveta, na konci by ty megapole musely bejt schopny postavit co nejdriv ten space shuttle, protoze i ostatni budou na vyssi obtiznost na podobnym vyvojovym stupni.

@Ringo (01.07.2019 11:15): Tam je spousta kriterii, pri kterych se mesta flipnou zpet, jedno z klicovych je puvod obyvatel, pokud uz dobyvas cizi kontinent, tak to holt chce udelat poradne a znicit i hlavni mesto s palacem, ktery je dalsim silnym faktorem. Ja jsem treba dobyval vzdy nekolik mest na cizich kontinentech kvuli strategickym surovinam a vzal si tam rovnou i nejakou tu unikatni luxury surovinu, jakmile jsem ta mesta mel, tak jsem uzavrel mir, snazil se to zvelebovat a nakonec se dokonce i cizi mesta na cizim kontinentu pridala ke me.