Sid Meier's Alpha Centauri je mixem tahové, budovatelské a sociální strategie zasazené do 22. století, jejíž tematikou je kolonizace hvězdného systému Alfa Centauri. Prostředí a příběh hry volně navazují na jeden z možných konců Sid Meier's Civilization; týkají se cesty lodě UNS Unity, vybudované Spojenými národy (United Nations), k planetě Chiron. Dějová linka začíná poruchou reaktoru lodi, jež má za následek probuzení osazenstva lodi z hibernace a ztrátu komunikace se Zemí. Když se poté kapitán tohoto vesmírného plavidla, postaveného ve snaze o řešení problému přelidnění Země, stane obětí úkladné vraždy, a okolnosti této nepříjemné události se v rozumném čase nepodaří vyjasnit, posádka, traumatizovaná chaosem a svíravou nejistotou, se rozdělí do sedmi frakcí, odlišujících se představami o budoucnosti kolonistů. Hráč se nato ujímá role vůdce jednoho z těchto uskupení – dle svých ideologických preferencí.
Ačkoli řeč je o osídlení, cílová planeta není prostá života. Ten reprezentuje v prvé řadě plíseň na jejím povrchu, která velkou měrou ovlivňuje vlastní hru: je surovinovým zdrojem, poskytuje neviditelnost a plodí magií mysli vládnoucí červy, napadající populační centra a vojenské jednotky. V průběhu kampaně hráč zjistí, že na planetě existuje nervový systém, zvaný Manifold, jenž vznikl v potu krve mimozemšťanů říkajících si Tvůrci (Progenitors), a v nitru planety vyčkávají organismy vyhlížející přeměnu, jako jejíž důsledek lze důvodně uvažovat vymýcení života na planetě.
Každá strana začíná s určitým objemem surovin a jistou technologickou úrovní. Surovinami ve hře jsou živiny (Nutrients), součástky (Materials) a energie (Energy); živiny se slouží jako potrava, součástky jsou nezbytným předpokladem výroby a energie, nutná k nákupu vylepšení, je také předmětem obchodování. Jednotlivá uskupení mají proti konkurenčním různé výhody a nevýhody, které jsou dány způsoby vnitřního fungování dílčích společenství; tyto rozdíly hráč může prohlubovat. Ideologie, z nichž každou reprezentuje jedna frakce, zahrnují technologický utopismus, kapitalismus svobodného trhu nebo militaristický survivalismus. Systém sociálního inženýřství se odkrývá výzkumem, stejně jako upgrady budov a jednotek.
Výzkum je rozdělen do čtyř směrů, rozdělování prostředků mezi něž má hráč pod kontrolou a napříč jimiž se vine strom závislostí: dobývání (Conquer), jehož specializací jsou vojenské aplikace, průzkumu (Explore), zaštiťujícího technologie pro jednotky a základny, výstavby (Build), rozvíjející technologie infrastruktury, a konečně odhalování (Discovery) – odvětví bez zaměření, jež je vědou samou pro sebe. Cíli výzkumu jsou mj. šasi, reaktory, zbraně a pancíře.
Hra nabízí několik cest k vítězství; dostupné je rovněž více než jedno rozuzlení. S ostatními stranami je možno válčit, uzavírat vojenské aliance a obchodovat, to vše ovšem s vědomím, že úkolem je získat nad nimi převahu. Hráči je umožněno navrhovat a vyrábět vlastní jednotky.
Přibližně osm měsíců po vydání se titul dočkal datadisku Alien Crossfire.
Stále stejné. Chtělo by to také nějaký remaster. Ideologické frakce místo států, bezvadné provedení vědy (ty moudré hlášky žeru), skvělá diplomacie a špionáž...
A proti tomu dnes již tak tak snesitelná grafika (nízké rozlišení), otravné, zdlouhavé a věčné terraformování a nevyváženost stran hraných počítačem.
Zase mi Yang rozflákal Univerzitu a Morgana. :( Časem si je samozřejmě osvobodím a stanou se mými vazaly, ale je jich škoda i tak. Proti Yangovi se málokterá "mírová" civilizace udrží.
Mám tam zase oblíbenou "ideologickou sedmičku" sestávající se z vědců, kapitalistů, křesťanských fanatiků, totalitářů (Yang), zelených (za Gaiau hraji), marxistů a anti-individualistů (kyborgové). U posledních jsem chvíli přemýšlel, zda je nenahradit anarchistickým cyberpunkem Data Angels. Ale ten jejich individualistický přístup se mi do těch všezahrnujících ideologií moc nehodil.
S oběma alien frakcemi tolik nehraji. Podobně s piráty, militaristy (Sparta), zelenými sebevrahy (Cha Dawn) a ex-OSN. K těm výše uvedeným mi pasují méně. Byť třebas do také oblíbené "mírové sedmičky" některé hodím.
A proti tomu dnes již tak tak snesitelná grafika (nízké rozlišení), otravné, zdlouhavé a věčné terraformování a nevyváženost stran hraných počítačem.
Zase mi Yang rozflákal Univerzitu a Morgana. :( Časem si je samozřejmě osvobodím a stanou se mými vazaly, ale je jich škoda i tak. Proti Yangovi se málokterá "mírová" civilizace udrží.
Mám tam zase oblíbenou "ideologickou sedmičku" sestávající se z vědců, kapitalistů, křesťanských fanatiků, totalitářů (Yang), zelených (za Gaiau hraji), marxistů a anti-individualistů (kyborgové). U posledních jsem chvíli přemýšlel, zda je nenahradit anarchistickým cyberpunkem Data Angels. Ale ten jejich individualistický přístup se mi do těch všezahrnujících ideologií moc nehodil.
S oběma alien frakcemi tolik nehraji. Podobně s piráty, militaristy (Sparta), zelenými sebevrahy (Cha Dawn) a ex-OSN. K těm výše uvedeným mi pasují méně. Byť třebas do také oblíbené "mírové sedmičky" některé hodím.