Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Sid Meier's Alpha Centauri

  • PC 90
Alpha Centauri je, hmm, bezesporu "civka" v zajímavém prostředí. Má poměrně propracovaný děj a souhlasím, že prvně udělá skvělý dojem už při výběru stran. Ty se (po celou dobu) liší svou filosofií a celkovým pojetím života (zde "strategií"). Vzhledem k tomu, že jsem četl Nadaci od Isaaca Asimova, tak jsem si ponejprv vybral Gaiu (bezesporu to ale bylo i tím, že Lady Deidre měla nejpříjemnější hlas : )).

Pak ovšem postupně přichází určité problémy, které se poměrně negativně projeví na kvalitě hraní. Především omílaná nabídka vytvářet si jednotky je spíše otravná (navíc naskočí s každým novým patřičným vynálezem) a v posledku nelze pominout, že jednotek je vyloženě jen pár. Možnosti dávat jim určité bonusy, zbraně a zbroje sice potěší, ale tenhle tristní počet to nevytrhne. Nadto je pravidlem, že pěchota, vozítka, lodě i tanky mají se stejnými zbraněmi stejný útok a se stejnými zbrojemi stejnou obranu. Případná nutnost jednotky "míchat" je tak relevantní varianta jen podle jejich ceny (což je tak vlastně jediné, co se opravdu liší), počtu útoků a částečně i rychlosti. Určitě bych ale přežil, pokud bych měl dříve přístup k rychlejším variantám (tanky, vznášedla).

Prazvláštně rovněž působí, že daleko v budoucnosti stavíte ("vyšlapáváte") na Alphě Centauri poměrně dlouho cesty. Je vážně cestování vlakem v "tunelech" až tak velký "civilizační výkon?". Chápu, že pokud bych rovnou stavěl "railroad", tak by se hra až příliš urychlila (a já bych si neužil některé diplomatické možnosti), ale vymyslet lépe to snad šlo.

Podobně bych i uvítal jasnější systém "terraformování" (obdělávání okolí měst). Pokud se neustále mění bonusy z povrchů, tak i neustále musím přestavovat. U všech základen mi tak permanentně pracují dva "formers" (settleři), čímž pádem hra zase o něco hůře "odsýpá". Nejsmutnější však je, že znečištění z měst se dá nakonec zvládnout jen s Gaiou (jejíž města se časem cca vyplatí obestavět fungusem). Jinak musíte počítat, že vám čas od času vybouchne fungus u základny a zničí nějaké ty "terraformace".

Nakonec bych měl alespoň mírnou výtku ke grafice. Není vyloženě špatná a rozhodně má svůj styl. Ale stále je horší i než v díle druhém a to už musí vyvolat alespoň mírně zvednuté obočí.

Nicméně... Obrovsky zabaví diplomacie. Bude velká škoda, pokud Alphu Centauri jen tak rychle proběhnete jakožto dobyvatelé. Základní vyjednávání je totiž doplněno a různé planetární koncily, kde se hlasováním určuje zmrazování či naopak rozpouštění pólů (chudinky nechráněná města na pobřeží), globální obchodní pakty, možnosti použití brutálních vojenských technologií atp. Možná až příliš silní jsou zvědi (dokonce i na poměry série Civilizace). Byť možnost někomu udělat neplechu a pak to svést na někoho jiného je opravdu prima. Um, tedy pokud to někdo neprovede vám. ;)

Nu, to je tak v posledku vše. Alpha Centauri je zcela jistě nejpřitažlivější civilizací (svým "konceptem"), nicméně novátorství v posledku v některých ohledech naráží. Lze tak říci, že původní (nyní čtyřdílná) série se hraje o něco lépe. A to je bohužel u "civek" naprosto zásadní. Originalita a prima děj to nezachrání, jelikož jde o výhody patrné zejména při prvním hraní, přičemž síla civek je naopak v zábavných variantách a možnostech opakování. Nadto ohromné rozšíření fungusu po postavení Voice of the Planet a Ascend to Transcendence vás naštve tolik (pokud nehrajete za Gaiu - viz výše), že už nebude dále chtít hrát. A definitivní konec je pro Civilizaci něco zcela nenormálního. :-/

V posledku pár měsíců hru pilovat a už nikdy bych ani nemyslel, že bych hrál jinou Civilizaci. Škoda...
+12