Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sid Meier's Civilization III

30.10.2001
82
80 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Sid Meier's Civilization III je třetí díl série budovatelských tahových strategií Sid Meier's Civilization, opět mapující možné dějiny a blízkou budoucnost lidstva na časovém úseku dlouhém asi šest tisíc let, v němž je po vzoru jeho předchůdců úkolem vést svěřenou civilizaci tak, aby nezanikla, nedostala se pod nadvládu jiného národa, nebyla sužována rozpory mezi vlastními příslušníky, způsobenými kupř. závistí diplomatické, kulturní nebo technologické převahy jiné civilizaci, a pokud možno se sama nejméně v jedné oblasti lidského snažení stala velmocí, příp. si všechny konkurenty podmanila silou. Z patnácti civilizací ve hře, mezi nimiž jsou např. Aztékové, Číňané, Egypťané nebo Francouzi, se každá vyznačuje unikátní kombinací dvou orientací, kupř. obchodem a vojenstvím, rozpínavostí a vědou nebo vědou a vírou, a každá má svou speciální jednotku, původ obvykle nacházející v historii.

S pohlednější grafikou, sofistikovanějším systémem soubojů a propracovanější diplomacií třetí plnohodnotný titul v sérii zavádí novinky v podobě zkušenostního modelu jednotek, plýtvání prostředky jakožto „odvětví“ korupce, tzv. malých divů světa, jimiž jsou např. Pentagon nebo Wall Street, nových způsobů, jak tažení dovést do vítězného konce, a koncepce kultury, jež je ukazatelem sféry vlivu civilizace na plochu světa, umožňuje mírové zabírání měst a představuje právě jednu z nových cest k dosažení vítězství. Každé město ve hře má kulturní rating, který vyjadřuje vliv města na přilehlou oblast, a jako celek kultura v podstatě vymezuje hranice říše. Vysoké kulturní hodnocení města, jehož se dosahuje výstavbou divů světa na jeho půdě a jeho jinou kultivací, stmeluje jeho obyvatele – klesá tak pravděpodobnost, že by se tito začali bouřit, – a současně se tím radiálně rozšiřuje jeho působnost, čehož lze využít k nevojenskému přivlastňování nedalekých měst. Co se týče přebírání cizích měst, ovládnutí města zahrnutím do vlastní kultury je navíc elegantním řešením, jelikož vojenskou okupací občané pod druhou civilizaci nepřecházejí okamžitě, ale až poté, co jsou tzv. asimilováni, jinými slovy změnu zařazení vstřebají, přičemž do té doby jsou krajně nespokojení a hrozí výtržnostmi.

Způsob rozpínání impéria cestou kultury je doporučeníhodný i z toho důvodu, že vyvolávání ozbrojených střetů snižuje reputaci národa v očích ostatních civilizací, a hráči se tak zavírají dveře k diplomatickému vítězství (diplomatic victory). Toho lze docílit prosazením kandidáta své říše na pozici generálního tajemníka OSN ve volbách, jež se odehrávají opakovaně od chvíle, kdy některá civilizace vybuduje div světa sídlo OSN; k zápisu na listinu uchazečů je potřeba mít kulturní záběr o velikosti alespoň jedné čtvrtiny veškerého území, ve svém impériu udržovat nejméně tentýž podíl obyvatel světa nebo být tím, kdo sídlo OSN vystavěl, a ve vlastní volbě je zapotřebí získat nadpoloviční většinu hlasů. Tolik tedy k jednomu novému postupu k vítězství; vedle tří starých – vyhlazení všech ostatních národů (conquest victory), kolonizace hvězdného systému Alpha Centauri (spaceship victory), v němž nově není potřeba do cíle doletět, nýbrž jen odstartovat, a výhry na skóre při dosažení posledního roku ve hře, kterým je v případě Civilization III letopočet 2050 n. l., – jsou k dispozici ještě další dva: již výše naznačené vítězství kulturní převahou (cultural victory) a nikoli nepodobné vítězství dominancí (domination victory). K vítěznému ukončení hry prostřednictvím kultury je nutné v některém městě vypěstovat kulturu tak, aby kulturní hodnocení města dosahovalo alespoň 20 tis. bodů, nebo mít nejvyšší celkový kulturní rating civilizace, povýšit ho na dvojnásobek v téže kategorii druhé nejlepší civilizace a zároveň přitom překročit nějakou metu, jejíž hodnota se pevně váže k mapě, např. 100 tis. bodů, jde-li o mapu standardní velikosti, a k úspěšnému konci tažení ve znamení dominance je nezbytné naklonit si nejméně dvě třetiny všeho obyvatelstva a současně kulturní hranice své říše roztáhnout tak, aby civilizace měla vliv alespoň na dvě třetiny pevniny světa. Po určení vítěze hry sezení i v Civilization III může pokračovat a až na vyhodnocení snah soupeřících civilizací k r. 2050 n. l. lze jednotlivé možnosti vítězství v konfiguraci zakazovat.

Zatímco stran vlastností jednotek druhý díl série oproti prvnímu disponoval hit pointy, třetí základní hra série zdokonaluje druhou zkušenostními body. Odmyslíme-li si možná vylepšení, každá jednotka začíná jako běžná (regular) a bojem může povýšit na veterána (veteran), popř. elitní (elite). Když elitní jednotka vyhraje bitvu proti nepřátelské jednotce, existuje jistá šance, že vyprodukje velkého vůdce (Great Leader). Velký vůdce má schopnost vytvořit komando, jež sdružuje tři až čtyři jednotky, přičemž jeho přínos spočívá v sečtení hit pointů jeho členů.

Další přídavek Civilization III se týká korupce. Ta už obtěžovala hráče obou předchozích her, nicméně ve třetím dílu série její význam vzrostl. Kromě klasického uplácení, které snižuje ekonomickou aktivitu, do korupce nově patří i ve starších hrách série neimplementované plýtvání, jež se negativně promítá do produktivity měst. Úrovně uplácení a mrhání zdroji jsou závislé na charakteru státního zřízení a rostou se vzdáleností města od hlavního města. Ve hře je několik možností, jak korupci potírat; lze to kupř. stavbou policejních stanic nebo soudních budov. Primátem Sid Meier's Civilization III je také podpora multiplayeru již v první edici.

Do konce r. 2003 hra byla poctěna dvěma datadisky: první, přinášející zásadní rozšíření herního systému, jehož podtitulem je Play the World, byl uvolněn den po prvním výročí uvedení základní hry, druhý, přicházející zejména s plošným doplněním, byl pojmenován Conquests a vydání se dočkal dne 4. listopadu 2003.

Později vyšla kompletní re-edice Civilization III: Complete Edition, která obsahuje oba vydané datadisky a několik opravných patchů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Máte osvědčený koncept, který nic neztratil na své zábavnosti. Máte tunu nevyzkoušených nápadů a nemáte Sida. Dejte to dohromady a výsledkem je třetí Civilizace.

Klasický komentář zde netřeba. Níže následuje výčet plusů a mínusů.

Plusy:
- Asi nejhezčí civilizace, kterou jsem viděl. I přes trochu jednotvárnou barevnou paletu jde o krásnou hru. Grafika jednotek je skvělá.
- Hudba je (od středověku) dobrá. Trochu jí ztlumte a bude zbytek hry velmi příjemně a nevtíravě dokreslovat.
- Státní hranice určené kulturním vlivem.
- Systém vojenských velitelů a významných osobností. První stackuje jednotky do armád. Druhý urychluje budování staveb (jen s ním můžete urychlit i stavbu divu světa).
- Stále je to Civilizace a koncept je tedy skvělý a nekonečně hratelný. Jedna z mála her, která nehledě na díl hravě obstojí v "testu časem".

Mínusy:
- Pramálo diplomatických a špionážních voleb.
- Smlouvy je třeba dodržovat v Civilizaci neskutečně dlouhých dvacet kol.
- Špionáž se nadto rozjede až pozdě ve hře.
- Nejde kupovat divy světa.
- Absentují animace divů světa.
- Jednotky a budovy se nesmyslně kupují dle režimu (jindy pro dostavbu musíte obětovat část obyvatelstva).
- Zejména ve starověku má velkou výhodu obránce neb opravdu dobrá útočná jednotka není a katapult je zvláště u menších měst k ničemu (nic netrefí). Frustraci násobte u menšího města s City Walls.
- Souboje jsou obecně delší (a těžší) i na nižší obtížnosti.
- Velmi dlouho nebudete mít loď schopnou převozu jednotek.
- Některé jednotky (zejména ty s koly) nesmí do džungle a na hory (pokud na těch není cesta či želenice). Už tak pomalý starověk to ještě více zdržuje.
- Počítač nehorázně cheatuje.
- Obrázky panovníků jsou poměrně nevzhledné.
- Rozlišení nelze změnit ve hře. Je potřeba editovat "ini" soubor v adresáři s hrou. Hodně "oldschool".
- Ve hře není nativní "Earth" mapa tak jako v předchozích díle či v Alphě Centauri (tam jde samozřejmě o různě velké verze této planety). Lépe by se mi hrálo, pokud by tato existovala.
- Nelze si cheatem odkrýt mapu a na začátku hry se tak podívat, kam vás počítač plivnul. V kombinaci s tím, že můžete začínat v naprosto nevhodné lokaci, tohle opravdu pije krev a muže se klidně stát, že budete začínat vícekrát a vždy to po čase vzdáte.
- Vygenerované mapy často stojí za bačkoru (viz výše) a to i pokud si navolíte co nejlepší podmínky.
- V případě absence jezera či řeky můžete vybudovat zavlažování až po vynálezu elektřiny.
- Špatně kontrolovatelné znečištění (po průmyslové revoluci) bude v pozdějších fázích hry zaměstnávat vaše dělníky a tedy i vás.
- Pár věd můžete vynechat, ale systém nejde vysloveně zneužít jako v předchozích dílech (pro mě subjektivní mínus - byl jsem raději, když tahle volba byla na mně)
- Obyvatelstvo se poměrně rychle bouří.
- Pacifikace lokálního obyvatelstva po dobytí města vyžaduje velké investice a několik kol snažení.
- Výzkum je v některých fázích zbytečně pomalý.
- Rozsáhlá korupce vás nutí mít města na jednom kontinentě a dodržování jejich "ideálního počtu" (liší se dle velikosti mapy). Měst na jiném kontinentě doporučuji jen pár. Vždy v dosahu "falešného paláce". V jiném případě jsou taková "přespolní" města jen položkou na vašem seznamu a vše v nich trvá šíleně dlouho.
- Kvůli tomuhle systému vy i počítač v počátečních fázích prostě jen stavíte settlery a nová města, kterými vytyčujete budoucí hranice svého státu (většinou až dokud se nepřiblížíte ve hře pevně stanovenému ideálnímu počtu měst).
- Vzhledem k pravidlům hry počítač často opakovaně narušuje vaše hranice svým settlerem. Každé kolo tak musíte žádat o jeho stažení. Chci vidět toho kliďase, kdo se do pěti deseti kol nenaštve a toho settlera i s jeho případnou eskortou prostě nerubne.
- Počítač kvůli výše uvedenému postaví města i v naprosto nevhodných lokacích. Hlavně aby zabral další území.
- Důležitých surovin je často pomálu a jsou mimo vás kontinent. Následně dobýváte města, kde stejně kvůli korupci nikdy nic pořádného nepostavíte, jen abyste tu či onu surovinu měli.
- Oproti "kompletce" minulého dílu málo zajímavých kampaní od autorů.
- Traity národů jsou velmi špatně vybalancované a tedy kontraproduktivní.


Tenhle díl prostě za to nestojí. Po zábavné Civilizaci se podívejte jinde. Za mě skoro ideální Alpha Centauri s datadiskem Alien Crossfire. Z mnoha výše uvedených nevýhod je patrné, jak moc hra podporuje mírové civilizace na úkor dobyvatelů. Tohle má být ale jen a jen volba hráče a žádná civka by jej neměla k tomu či onomu přespříliš tlačit.
+27
  • PC 85
Tak koukám, že trojka má ze všech civilizací nejnižší hodnocení (i když 84, co by za to jiní dali). Každopádně pro mě to byl, i přes mnohé zápory, nejhranější díl. Ve svém komentáři počítám nejen core hru, ale i datadisky (Sid Meier's Civilization III: Play the World a Sid Meier's Civilization III: Conquests). Hrál jsem všechny díly obyčejné civilizace kromě nejnovějšího (pětky).

Oproti starším dílům je zde řada vylepšení (hranice, národní jednotky, jednodušší ovládání, zajímavější souboje). Ocenil jsem asi nejvíc automatickou práci workera:D. Lodě, letadla či katapulty už nefungují jako normální jednotky, ale trošku jinak, můžou bombardovat beze strachu z protireakce, pokud není odpovídající protizbraň. Je tu řada nových staveb vně (třeba pevnosti) i uvnitř města. Okouzlující hudba se mění podle doby, poradci jsou opravdu užiteční a obrazovky na nich pomáhají (například pozice jednotek či porovnání síly a vyspělosti).

Trojka je podle mnohých v AI a mechanice hry horší než IV (neumím posoudit), ale je tu pár věcí, kde je podle mého trojka lepší. První věc je vizuální stránka věci, nejen že je hra plynulejší, ale izometrická grafika je také hezčí a přehlednější. I obyčejné menu, mapy a statičtější obrázky mi připadají mnohem vkusnější, méně "konzolovité" a obrázky vladařů věrnější. Největším plusem však pro mě je editor. Možná se s tím ze IV dá dělat víc věcí, ale vidím že nových grafik, jednotek a modů je podstatně méně, editor III byl velice jednoduchý a intuitivní, sám jsem vytvořil několik modů (Československo 1938, Čechy ve středověku) nebo jsem do hry přidal Čechy jako národ. Editor IV už vyžadoval nějaké znalosti scriptů a více detailů. Oficiální mise Conquestu byly opravdu výborný dosud vzpomínám na napoleonský války nebo středověké Japonsko, ale neoficiální mody byly legendární. Pravda Rhye´s civilization pro čtyřku byl taky žůžo, ale je jich podstatně míň...

Pro: zjednodušení ovládání a mnoho nových prvků oproti dvojce, grafika a hlavně super editor

Proti: podle mnohých AI, systém armády mi přišel nevybalancovaný (příliš velká výhoda)

+17
  • PC 85
Civilization mne nějak míjel, v té době jsem měl oblíbené jiné hry a na ni nezbýval čas, takže první do drápů se mi dostala právě trojka, proto předchozí díly moc neznám. U trojky jsem se bavil královsky, i když hlavně pro princip Civilization, která má hratelnost opravdu obrovskou. Více způsobů na dohrání, různé armády s různými výhodami, surovinové orgie a možnost uzavírání dohod o neútočení a spojenectví, to vše mne zabavilo na dlouhou dobu. Mojí oblíbenou věcí bylo spojenectví s více národy, kdy jsem pak válku vyvolal a nakonec válčili všichni kromě mě, já se někde schovanej za bukem smál a dorazil přeživší. Osobně příliš nemusím válčení, tady jsem mohl hru vyhrát kupříkladu technologicky, což oceňuji. Abych pravdu řekl, teď přemýšlím, kde můžu mít placku s hrou, protože jsem ze vzpomínek dostal chuť si jí zahrát...

Pro: hratelnost

+8
  • PC 80
Civilizace III byla pro mě dosti zklamáním. Především se mi nelíbil styl hry, kde jste museli ke každé surovině mít cestu, což bylo dost blbé pokud jste založili na ostorově kde například nebyl střný prach,koně ani železo takže jste tam i v době kdy jste měli mušketýry a děla mohli budovat maximálně tak vojáky z oštěpem a ty úplně nejprimitivnější jednoty (na jezce a chariota jste potřebovali koně a na legionáře železo). Také se mi dost stávalo, že jsem dobyl jeho město, které bylo daleko od mého území a mohl protože cesty vedli přes území nepřítele tak jsem tak mohl budovat jen starověké jednotky a to město velice rychle padlo. Další podivností je fungování katapultů a děl, která už nemůžou dobývat města ale jen bombardovat jednotky.

Co by šlo na civilizaci III vyzdvihnou je grafika, která je samozdřejmě lepší než u předchozích dílů, protože je z pozdější doby. Dále pak systém hranic, kde už si nepřítel nepostaví u vašeho města svoje město a tím by vám zabíral políčka ze kterých by mohlo čerpat vaše město. Dále pak nové budovy a nové divy.

Pro: Grafika,hranice států, nové budovy

Proti: K surovinám je pořeba budovat cestu, bombardovací jednotky.

+4 +8 −4