Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@90210 (01.07.2019 11:01): Já bych to chápal při nespokojenosti a nějaké dlouhodobé vzpouře, jenže já happiness nepotřeboval, lidi byli spokojení, přes to zdrhli. Mám s tím doslova tíživé zkušenosti, kdy jsem město několikrát dobyl a ono třeba 20 tahů u mě spokojeně vegetovalo a najednou bum, koukám na mapu a je soupeřovo. Proč? Z jakých důvodů? Postavil jsem tam vše, spokojenost byla na max, v čem byl problém? A když jsem takhle ztrácel města jako na běžícím páse, tak jsem prostě začal vyhlazovat.

Tady v tomhle mi přijde fakt zábavnější jednička ve smyslu komplexní a přitom jednoduchá. co dobudeš, je prostě tvoje. Bez debat. Pokud si to vojensky udržíš, je to prostě tvoje, bez nějakých pokoutných zákulisních počtů programu. Víš co by bylo možná v tomhle směru zajímavé? Kdyby tam byl ukazatel kulturního vlivu, kdy bys přesně věděl, proč město přejímá soupeř a jakými položkami by to šlo nebo nešlo zvrátit.

A k tomu dobývání - no, já ty kontinenty dobýval :-) Měl jsem třeba jeden velký, na který prostě forbidden palace klidně vyčerpáš a pak byly další dva menší kontinenty, které jsem třeba dobyl ,ale stagnovaly. Byly jen položkou v seznamu měst.

@Jab (01.07.2019 11:01): Jinak 5 a hlavně 6 díl jsou koncipovány v tomhle jinak. Jde vojensky dobýt celý svět, ale taky jde vyhrát na technologie třeba s pěti městy, stačí se věnovat vědě na max, zatímco jiné národy třeba zbrojí a bijí se mezi sebou. Já jsem na střední obtížnost vyhrál na odlet do vesmíru s 4 mega městy a jendním slabším do počtu.
@Ringo (01.07.2019 10:53): Ja jsem s timhle opravdu problem nemel, protoze je pochopitelny, ze kdyz dobijes mesto, tak ubyvatele nejspis nebudou uplne jasat a je treba si je "koupit" tim, ze tam regulerne koupis nejaky baraky na happiness, jinak tam nemuzes cekat zadnou velkou produkci, ale jakmile tohle udelas a napojis to na cesty, takze tam jdou luxuries z tvy rise, tak uz je to o necem jinym.

Library je v tomto ohledu na prd, chce to spis koloseum apod., ale s Forbidden palace mas pravdu. Na druhou stranu opet - uplne se neceka, ze dobijes 3 a vice kontinentu.

@Jab (01.07.2019 11:01): Muzes to takhle hrat a mit par mest, ale obecne mi prijde, ze Civilizace je skutecne o velke risi, mel jsem treba "core" mesta, kde jsem mel i divy sveta a koncipoval to vic realisticky na periferii, kde toho az tak moc nebylo, ale pokud budes mit par mest, tak nebudes mit moc velkej research ani kdyz pojedes research skoro na max, ale kdyz postavis Great Library, tak se to da taky takto hrat. Nevim ale jak bys tu hru realne vyhral, jedine pres UN, coz se ale taky da, kdyz budes 100 let pred postavenim toho United Nations baraku co je v New Yorku vsem podkurovat.
@90210 (01.07.2019 10:38): Tou korupcí se ale dostává do sporu realističnost s hratelností. Principem civilizace je, že je na tobě, zda pojedeš na pár top měst a výzkum nebo se staneš krvelačným warlordem žijícím z dobývání. Ve trojce bych si ale nedovolil hrát na pět měst jako ve dvojce. Vše je o počátečním rushy za velkým počtem měst na jednom kontinentu a naopak dobývání a vytváření kolonií na jiných světadílech je již z uvedených důvodů problematické. V posledku tak mám možností rozvoje paradoxně méně, což je trudné a směšné zároveň. Je jedno, kolik detailů tam ten či onen díl přidá. Ale musí být zachována hratelnost. Tohle lajnování tvé hry skrze další pravidla je šíleně kontraproduktivní. Skřípal jsem zubama, když vyšlo najevo, že můj chariot (klasická jednotka minulých dílů pro "průzkum bojem") nemůže do lesa a na hory. Smysl to dává, ale tu jednotku to šíleně kastruje, neb takhle na začátku jsou lesy všude a hory také často oddělují celé lokace.

Podobně to, že budovy kupuješ "přesčasy" za toho či onoho režimu. V jiném tě to naopak nestojí peníze ale lidi. Zbytečně složitá pravidla, které ti zase omezují možnosti a nutí tě hrát tak, jak je ti určeno. Je to protivné a hloupě svazující.
@90210 (01.07.2019 10:38): Forbidden Palace je přece něco jako div světa a můžeš postavit jen jeden jediný.

co se týče reálnosti - ono nejde o výběr daní, ale o produkci, ty města jsou defakto mrtvé a stavět 150 tahů courthouse, na to se vyprdneš a koupíš to tam a zjistíš, že snížil korupci jen o tak malinko, že tam budeš library stavět 80 tahů a raději, když na to máš, tak ji koupíš taky a prostě celé je to na pendrek a nevím, nakolik to souvisí s realitou, problém je, že to není zábavné. dobýt takové město je jako železná koule u nohy, ale nechat ho soupeři taky přeci nejde, tak jej dobudeš a vyhladíš.

BTW - taky jsem stavěl každou kulturní budovu, co to šlo, v dobytých městech, první co jsem udělal, tak za našetřené prachy nakoupil všechny ty library, katedrály a nevím co ještě (což moc vlastně reálné není, abys v dobyté vesnici postavil katedrálu, ale udělal jsem to). Když ti po deseti tazích takových investic spolkne soupeřova hranice to město zpátky, tak bys rozbíjel vše, co máš po ruce.

Kdyby kromě dvou územních celků - Palace a Frobidden Palace jich šlo dělat více s nějakou tou samosprávou, která by udělala oblast funkční, bylo by to reálnější a zábavnější.
@Jab (01.07.2019 08:00): Je to tam a ja takhle zabiral mesta zaostalemu souperi bezne, nikdy se mi nestalo, ze by souper zabral mesto me, protoze stavim vzdycky vsechny baraky na kulturu a soustredim se na divy sveta.

@Cobot (01.07.2019 10:24): Dnes je obecne tezsi nez v 90. letech ucit se principy tahovych strategii, protoze na to dnes nikdo nema naladu a her kolem je milion.

Ja uz bych hral jen koncepty strategii, ktery znam. A ze 90. leta byla v tomto smyslu zlatou erou.

@Ringo (01.07.2019 07:33): Ale tohle je prece realny, pokud mas obrovsky uzemi s silene vzdalenym centrem, tak to tam defakto zije svym zivotem a v pripade demokracie nemuzes cekat nejakej velkej vyber dani. Podivej se treba na Rusko, coz samozrejme ani neni klasicka demokracie, a mista jako Židovská autonomní oblast, o jejiz existenci se BTW vi hodne malo, pritom je to unikum.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDidovsk%C3%A1_autonomn%C3%AD_oblast

Forbidden palace proste musis stavet co nejvic to jde, ted si uplne nepamatuju jaka jsou tam omezeni, ale nemuzes mit prece kontinent bez nejakyho administrativniho centra a FP v tomto smeru docela pomahal, plus samozrejme musis stavet policejni stanice a idealni je budovat mesta v kruhu od palace/forbidden palace. Faktem ale je, ze jsem vzdy hral za Rimany a ti jsou commercial, coz korupci taky snizuje.
@Rapier (01.07.2019 08:43): User friendly je, hledání správné strategie ohledně districtů zesložiťuje strategii samotnou, ale tím správným zábavným směrem :-) Stejně jako taktika při bojích na hexech.
@Ringo (30.06.2019 22:56): moc díky za zhodnocení. Civ 6 je na Steamu v akci, Civ IV vlastním ale jen na DVD. Nejspíš zakoupím tu Civ 6 s datadisky. Předpokládám že by pro nováčka mohla být více user friendly než Civ III/IV.
@Jab (01.07.2019 08:08): Hlavní město ti nevezme, ale ty malé okrajové ti spolyká v pohodě, nejhorší je to u dobytých měst, pracně u toho třeba ztratíš 10 tanků, dobudeš to a do dvou tahů zjistíš, že je město zase soupeřovo. Proto jsem města nepříteli raději vyhlazoval, pokud tam nebyl div světa :-)
@Ringo (01.07.2019 08:03): Už to čtu. Soupeř musí mít město v dosahu tvého kulturního vlivu a vice versa. To tam mám akorát Athény a u hlavního města to asi nejde. Nebo jsem tu možnost při startu nové hry nezaškrtl. To je taky varianta.
@90210 (01.07.2019 00:24): No, ta korupce reálná sice je, ale nevím, jestli v takové míře, že se nejvíce vyplatí mít komunismus, kde je ve vzdálených provinciích nižší než třeba při republice nebo demokracii, to je holý nesmysl. Courthousy to sníží jen o malinko, forbidden palace ti obstará tak 5 měst okolo třeba na druhém kontinentě, ale dobývání dalších území je už jen územní zisk se strašnými problémy jej spravovat, všechno musíš dokupovat, pokud tam něco chceš mít a je to stejně vastně na nic, lepší je to nechat ležet ladem nebo to vyhladovět do zániku.

Co se týče kultury, tak nevím, já tu kulturu drtil a stejně mi ty města soupeř sebral, po pár tazích, i když jsem v nich měl 20 tanků, přeběhly i s těmi tanky.

Kdysi na MAGEU nás jeden týpek učil, jak to vyhrát na nejtěžší obtížnost a jde to prakticky jen vojenskou cestou barbarského chování a moc mě tenhle styl gameplaye Civky neuspokojil. Šlo o to na maém prostoru nasekat města a vyrábět jednoho swordsmena za druhým a dobývat naprosto vše v co nejkratším čase, nenechat žádnou civilizaci se pořádně nadechnout.
@90210 (01.07.2019 00:24): Ne. Jen obrázek. Nic se na něm nehýbe. :) Animace jsou i v Alphě Centauri. Mimochodem brilantní. :)

Jinak jo, trojka na ty souboje moc není. V mnoha fázích hry je dobývání malých měst za city walls o nervy. Katapult trefí tužku a nejsilnější útočné jednotky se o obranu rozbijí. Tohle je opravdu na facepalm. Skoro jsem brečel, když jsem to viděl poprvé.
@90210 (01.07.2019 00:24): Nesouhlasím, podle mého názoru má i jednička a dvojka co nabídnout. Jednička třeba nejlépe zvládla stacking jednotek a dvojka má zase dvě nejlepší oficiální kampaně:) A jedná se opravdu o svižnější civky s pochopitelnějšími mechanismy, jak se říká raw.
@Jab (30.06.2019 10:12): Jo me uz je to jasny, v Civ2 jsou ty delsi videa predstavujici divy sveta. IMHO to v zadnym dalsim dile neni, ve trojce je jenom ta kratka animace, defakto obrazek.

@Jab (30.06.2019 17:24): U prvniho hlavniho mesta to chce mit idealni plochu tj. par kopcu a jeden idealne se zlatem, zbytek trava, plane a nejaka ta reka, plus aspon jedna luxury surovina. Pokud tam je vylozene hora, tak je to vicemene zabity policko, tedy pokud tam neni stribro, diamanty nebo neco podobnyo. Zacinat v bazine nebo dzungli taky, to je skoro na restart, tedy pokud chces pohodovou hru.

@Ringo (30.06.2019 22:56): Peknej rozbor. Ohledne ty korupce ve trojce - me se naopak libi a prijde mi realisticka. Hlavni nevyhoda demokracie je kdyz to zjednodusime neefektivnost pramenici z korupce. Krome toho na tech dalsich kontinentech to jde vylepsit temi court housy a forbidden palace, jejich postaveni je nutnost tak jako v realnym svete.

Ze stejnyho duvodu mam rad ty kulturni hranice, pokud mate relativne srovnatelnou kulturu, tak se nic nestane, ale pokud mas ve meste jen barracks a jeste sypku, tak se nelze divit, ze se mesto po 100 a vice letech herniho v kontinualnim marasmu prida na vedlejsi stranu.

Ja jsem Civ III hral vzdycky na kulturu a vyzkum, valcil jsem jedine na zacatku ve staroveku kvuli opevneni uzemi, kdy jsem sikanoval, ale nikdy uplne neznicil sousedni civilizaci a samozrejme jsem likvidoval pokusy o osidleni "meho" jeste neosidleneho uzemi a v 2. polovine po konsolidaci uzemi jsem valcil zasadne pouze o strategicke suroviny, pripadne i luxusni, nejlepe v kombinaci, coz je opet paralela s realitou.

@Rapier (30.06.2019 21:52): Z 2D dilu bych kazdopadne nesel niz, nez je trojka.
Strašně se trápíte a zbytečně, dejte šestku a je :-) Jako konzervativnímu staromilci mi můžete alespoň v tomto směru uvěřit, že ohledně Civky novější neznamená horší :-)



@Red (30.06.2019 23:23): Districty oživují hru neskutečným způsobem, a já jako starý Civkař jsem tohle fakt ocenil. A přiznám se tu, že Ebbovi jsem za ten jeho koment jako asi prvnímu tady na DH plesknulk za koment mínus, a to ne za názor, ten ať si klidně má, už jsem opluskoval slabé hodnocení her, které se mě líbily, spoustu uživatelům a to proto, že ten koment dobře napsali, ale celkově mi prostě ten koment na Civ 6 u Ebba přišel mimo.
Btw jsem někde okolo roku 1860 a v té jedné uzavřené lokalitě (všude okolo hory) nemám stále ještě ani jedno mizerné políčko, neb tam není řeka ani jezero kvůli zavlažování. Než jsem zjistil, že to je past, tak jsem tam postavil druhé a třetí město. Strašně mě to na začátku zpomalilo. Když jsem to zjistil, tak jsem vzteky málem sežral čepici. Zachránilo mě jen to, že čepice nenosím. :)

@Red (30.06.2019 23:37): Kulturní, náboženský vliv atp. jsou opravdu hloupé koncepty. To v civilizaci opravdu nepotřebuji.

Ale celkově je ve trojce tolik blbin, které zdržují, že je to až trudné. Méně je někdy více no...
Už tomu ale přicházím na chuť. Už se to srovnalo celkem a většina nevýhod se dala obejít.

Btw z hlavy mě napadá SMAX jako lepší civka. Možnostmi na ni trojka opravdu nemá. Problém je ale zdlouhavá "terraformace" (ve smyslu stavení jakoby polí atp.) a v závěru nezvladatelný eco-damage.

Až trojku dohraju, tak napíšu koment. Je jich tu pár, tak se neztratí.
@Rapier (30.06.2019 21:52): Asi už tu trojku, když ji máš koupenou. Nejlepší civ je u mě asi čtyřka, ale srdíčko mám u trojky. V popisu Ringa celkem souhlasím, až na šestku, tam se shodnu s nedávným komentářem Ebba, že o nějaký micromanagment čtvrtí jsem fakt nestál. Ale ještě nemám dost hodin nahráno, abych to hodnotil. Radši zmíním freeware alternativy civky. C-Evo, je v mechanismech mezi dvojkou a trojkou, myslím si že třeba Jabovi by možná seděla podle jeho poznámek líp než trojka. Ještě existuje Freeciv, ale to už chce trošku cit pro starší grafiku, návykovost to má však stejnou:)
@Rapier (30.06.2019 21:52): První odpověď by mohla znít, že všechny. Jako staromilec mám boha jménem Civilization 1, hra, u které jsem strávil nejvíce hodin ze všech her v životě. Každý díl Civky představuje tu ryzí zábavu v budování civilizace a to nejlépe ze všech her. Takže tato série může konkurovat jen sama sobě. Takže si dovolím takový rozbor všech her, kde kritiku, kterou uvedu, je třeba brát jen v rámci série, obecně jsou to věci, které žádnému Civ fandovi nebudou vadit, ale pro výběr toho, co z této série hrát, to třeba bude stačit, Dílů je 6 a nemůže člověk hrát všechny najednou.

1. Civilization 1 - Civka v pure podobě, bez příkras, bez featur, kterých jsou schopny dnešní hry, ale na druhou stranu, komplexní a přes to jednoduchá. Nikdy neomrzí, tohle jde hrát prostě pořád. Ale dnešní zmlsaný hráč přeci jen bude chtít lepší grafiku než čtverečky s ikonkami.

2. Civilization 2 - Pro mě osobně asi největší zklamání série, zbytečně rozšířený seznam jednotek, které ale byly v podstatě k ničemu, protože byly duplicitní s tím, co bohatě hráči stačilo. Dvojstupňové zúrodňování bylo už jen takovým symbolem toho, že proč zúrodňovat jednou,. když by to mohlo jít 2x. A v tomto duchu se nese celá Civ 2, je to Civ 1 X 2 :-) Grafikcý posun je pozitivní jen ve výhledu na mapu, fotografické zpracování vůdců a ošklivý výhled do měst je docela šrámem na grafickém pojetí hry.

3. Civilization 3 - první dojem je, konečně posun. Hranice dávají smysl, předchozí hry byly bez hranic a klidně jste plácali města uprostřed území nepřítele. Tady už je nějaká forma územní celistvosti. Dále suroviny. Už to není jen uhlí, které vám přidá štíty, už je to železo, ropa atd., která dělá každý národ doslova závislý na tom, co vyrobí dle toho, jaký přístup je k surovinám. Některým hráčům to sebralo oblíbené - v jednoduchosti je krása. Docela pochopitelné, když dostanete nakládačku jen proto, že nemáte přístup k železu a soupeř ano. Co však hru dost zabíjí je systém korupce, který je vražedný a opravdu nemá smysl zakládat města v zámoří nebo příliš daleko od hlavního města, nikdy v něm nic nevyrobíte a nepostavíte. Díky korupci. Docela dokáže taky potrápit prvek, který se vám bude z počátku zamlouvat, a to hranice dle kultury, jenže, jakmile začnete přicházet o celá města i s armádami jen proto, že nějaké hraniční město soupeře působí na město vaše, tak si budete vzteky škubat vlasy a blbé je, že to prostě neovlivníte. Každopádně tento díl by mohl být králem v rámci prvnich třech dílů, ovšem v rámci následných dalších třech dílů je králem jednookým mezi slepými.

4. Civilization 4 je vrchol série, který nabízí všechny známé věci z dílů předchozích a zároveň zlepšuje vše, co byste na nich chtěli zlepšit. Politický systém už není jakože Republika, komunismus, despocie, demokracie - tedy v jednom pytli politické i ekonomické zřízení. Tady fakt definujete konkrétně, co chcete mít za zřízení, jaký ekonomický směr a dokonce jaký náboženský. Graficky je hra jakýmsi izometrickým 3D a musím i jako milovník 2D říci, že tady smekám, tohle se autorům opravdu povedlo. Celé mapě je doslova vdechnut život, jak se rozvíjí vaše města a zúrodnění. Co trochu dokáže potrápit zde je totéž, co u dílu třetího. Kulutra je zde silná v podstatě tak, jako armáda. Kulturně silnější soupeř vás klidně vytlačí z kontinentu bez jediného výstřelu. Ale přijde mi, že je to zde ovlivnitelnější než ve trojce a nepodléhá to tolik náhodě. Jak vám kulturnější národ začne brát města, tak přesně víte proč a v čem jste udělali chybu. Na tu kulturu lze zde doslova hrát.

5. Civilization 5 - když přijde vrchol série, je třeba přestat recyklovat úplně vše a vydat se jiným směrem a tady to je uděláno tím nejlepším způsobem. Ten odklon sice na jednu stranu potírá některé věci ,na které jsme u Civ her odjakživa zvyklí, ale dá se říci, že kdo jednou zkusí, nechce jinak. ano, jedná se o hexový systém a nemožnost stackovat jednotky. Prostě jedno pole, jedna jednotka. Tato kombinace dělá bitvy zajímavější, smysluplnější a Civ meet Panzer General. Podle mě skvělý krok. + spousta systémových vylepšení hlavně v oblasti formování zřízení a toho, na co se bude vaše civilizace specializovat. Můžete jít cestou kultury, militarismu, vědy, produkce a nebo skloubit obojí. Co je trochu kamenem úrazu pro nováčky, že nespokojenost obyvatelstva je celonárodně počítaná, už to není město od města a je docela kumšt dokázat vyvážit velikost populace a její spokojenost. Na nic je třeba vést blietskrieg na sousední národ, když ziskem jeho pěti měst na kontinentě získáte akorát 300 letý úpadek a zmítání se v nespokojenosti s omezenou produkcí a vývojem. Graficky jde hra zpět do 2D a to velmi detailní a tak trochu i realistické a opouští takový ten cartoon styl 3D jednotek a budov z Civ 4.

6. Civilization 6 - Hexy zůstávají, celé je to více takové barevně kreslené, cartoonovité oproti pětce, jakoby návrat ke čtverce, z počátku nezvyk, ovšem po několika partiích si člověk na této hře zamiluje naprosto vše, hlavně district systém, kdy na jednom hexu budujete nějakou formu specializace města, univerzitní, kulturní, průmyslové, vojenské nebo tam postavíte div světa atd. Tohle je obrovský posun oproti všem dosavadním Civkám. Políčko města už není jen zúrodněné něco se silnicí, ale musíte mu dát konkrétní úkol. Buď tam je pole, důl a nebo district. Civilization 6 považuji za druhý vrchol série.

Moc jsem se rozepsal, kdo se prokousal a nebo přeskočil až sem, tak mé doporučení zní - Civilization 6, pak 4, pak 5 a staromilci se mohou hnípat ve starých dílech 1, 2, 3 a přemýšlet, co jim na tom vadí oproti jedničce. Jo, jsem taky staromilec a proto z 1, 2, 3 je pro mě asi nejlepší pořád jednička :-) Ale aktuálně, když hrávám Civku, tak Civ 6.

Poznámka na závěr - Civ 4 origoška má debilní protipirátké opatření, které neumí Win 10 přeložit jinak jako asi vir a proto Civ IV z originál DVD nespustíte, je třeba za pár peněz koupit hru na GoGu nebo STEAMu.
@Rapier (30.06.2019 21:52): Dvojku nebo jedničku asi.

Ale trojka už se taky rozjela. Stavím divy jak na běžícím pásu. Vzhledem k demokracii se nepouštím do válečných dobrodružství. Ale pošetilé, kteří se vydají ke mně se zlým úmyslem, velmi rychle zaženou mé armády.
Když už se tady bavíte o té Civce. Mám na Steamu Civilization III (kdysi zdarma) + už dlouhou dobu mám DVD s Civ IV s datadisky, říká se o ní že je nejlepší. Jakožto takřka nepolíbený nováček v Civce (naposledy jsem reálně hrál Civ II u kamaráda na 486DX někdy na základní škole), jakou Civku by jste mi doporučili a proč?
Btw zase tam mám lokaci obklopenou horami. Bez řek a jezer, takže tam nejde budovat zavlažování. A to jsem si to nastavil, aby se tohle nestávalo. Chjo.

Otravují mě trochu i ty fáze vývoje. Resp. mi přišlo dobré, že strom s vědou šel v předchozích hrách "zneužít" a dostat se tak rychleji než ostatní k železnici, střelnému prachu atp. Většinou jsem to nedělal. Tady to ale kvůli těm fázím nejde vůbec. Byl bych raději, kdyby tohle rozhodnutí nechala hra na mě.

No jinak proti dvojce to prostě pomalu odsýpá. Obyvatelstvo se dříve bouří, takže je třeba to hodně hlídat. Vynalézání trvá zbytečně dlouho (vynálezů je obecně pomálu). Korupce v téhle míře je také overkill. Souboje trvají zbytečně dlouho a dobývání vyžaduje velké množství jednotek. A počítač cheatuje.

Jediné, co se mi líbí, je grafika. Trojka tu exceluje. Snad jen barevná paleta by mohla být trochu širší.

Kampaně byly také zajímavější ve dvojce.
@90210 (30.06.2019 09:50): Štvorka (Complete) je výborná, hrám ju doteraz. Chce to akurát skrášľovací Blue Marble mod, ktorý upraví farebnú schému a fonty v celej hre. V nastavení hry som zakázal všetky bojové animácie spoločne s hromadou ďalších otravných "zlepšovákov" a aj keď je staršie dvojrozmerné spracovanie krajšie, štvorka nevyzerá vôbec zle a hrá sa omnoho svižnejšie! Náboženstvo aj špionáž je fajn a stále tam ostalo dosť slobody na vlastné rozhodnutia včítane ničenia hlavných miest, ktoré v nasledujúcej časti z nejakých dôvodov zakázali. Je to plnokrvná civka.
@Jab (29.06.2019 23:01): Ja mam trojku nejradsi a jo, kdyz zacinas na bazine nebo mocalech, tak je to samozrejme celkem pruser, to uz bych zvazoval obetovat pul minuty na restart.

Nejradsi ji mam kvuli tomu, ze je jeste ve 2d a nabidla system kulturnich hranic a strategickych/luxusnich surovin, coz je neco, bez ceho bych si Civku uz nedovedl predstavit. Hral jsem i ctyrku, ale nebavila me kvuli zpracovani.

AFAIK kdyz postavis div sveta, tak se objevi docela hezka animace a div sveta se nasledne objevi na konkretnim miste v city view, coz je featura, kterou miluju.

Problem je s divy sveta z datadisku Conquest, kam mj. doplnili kompletni starou sedmicku divu sveta, takze je tam Artemidin chram v Efesu (dodnes stoji 1 sloup, ktery jsem navstivil) nebo Mauzoleum v Halikarnassu, coz jsem jako fanousek knihy Za 7 divy sveta od Vojtecha Zamarovskeho ocenil, ale tyto divy se nezobrazi v city view! Je tam tedy pouze ta animace. Tu grafiku tam proste nedodelali a nevyresil to ani zadny patch. Neni to tak jednoduchy, protoze kazda budova ma ve meste sve misto a to uz pravdepodobne nebylo.

Jinak divy sveta standardne urychlit nejdou, muze to urychlit treba nejaky hero, ale bezne to nejde.
@Jab (30.06.2019 08:43): Tvá slova mi vynatula z mysli skutečně nepříjemné vzpomínky. Alphu Centauri mám hodně rád, ale skutečně mne iritovalo, jak mi tam na konci hry města obkličovali zástupy obrovských červů. To byl humáč :-). Co se týče okolí měst, já hodně protěžoval lesy. Pokud si vybavuji, od objeveních některých technologií (Tree Farm, Hybrid Forest - nebo tak nějak) byl les dostačující pro růst města. Prostě jsem měl všechna města monotonně zalesněná a bylo to :-). Možná to není strategicky nejvýhodnější varianta, ale bylo to jasné, přehledné a snadné. Jednou jsem dohrál Alphu Centauri i na druhou nejvyšší obtížnost. Pokud jde o Civilizace, kdysi dávno jsem zastával názor, že trojka je lepší čtyřky, ale dnes mám názor opačný. Čtvrtý díl mi přijde zábavnější i promyšlenější než jeho předchůdce. Mluvím pochopitelně o těch kompletních edicích, kde jsou obsaženy všechny datadisky. Zásadně to hraji na Noble. To je tak akorát pro pohodové lamy jako já. I bez válčení se to dá vyhrát.
@Red (30.06.2019 01:31): SMAX má velké nevýhody v nutnosti neustále měnit povrch kolem měst, páč se rychle mění jeho výhodnost. Každé kolo je tak o odklikání desítek až stovek formerů. Další velká nevýhoda je v nezvladatelné eco damage (při velkých metropolích). Dost vtipné v momentu, kdy je jeden z konců "život v souladu s planetou". Objevují se tak kvůli tomu z moře nové pevniny a je to otravné.
@Jab (30.06.2019 00:13):
Opravdu záleží na politickém zřízení https://civilization.fandom.com/wiki/Hurry_Production_(Civ3)

Právě tohle mě na trojce bavilo, ty mapy jsou opravdu random. A je pravda, že když začneš v džungli tak jseš na vyšší úrovni namydlenej.

Šestka taky nemá animace u zázraků, jestli je má trojka si popravdě nepamatuju. Dvojka je určitě svižnější a jednička ještě svižnější. Platí tady přímá úměra čím více mechanismů tím pomalejší hra. Bohužel na mým kompu je trojka téměř nehratelná, je to zpomalený trhavý film (mám GOG verzi), možná to je příčina? Alpha Centauri je u mnohých nejoblíbenější vůbec, já sem ji zkoušel, ale nepronikl jsem do ní.

Hudba se mění podle období, možná tady u mě pracuje nostalgie, ale otravná mi nepřišla.
@Jab (30.06.2019 00:13): No, jak nemusím to cpaní 3D do kde čeho, tak schválně mrkni na tu čtverku, přijde mi graficky nejzajímavější už jen třeba tím, že jde odzoomovat až na vzdálený pohled na zeměkouli.

Ve své době se mi trojka strašně líbila, ale s odstupem času musím uznat, že ty kritické hlasy, že je prostě taková mdlá, nebyly úplně mimo.

Ale ono je to u Civek těžké něco kritizovat, každá Civka je prostě Civka a představuje ve svém stylu vlastně na poli strategií úplně to nejlepší (podle mě samozřejmě), ať jde o jakýkoliv díl. Tady se mohou bít maximálně jen ty díly mezi sebou.

To začínání v bažinách vyřeš restartem, nech si vygenerovat jinou mapu, ono je v tom počátečním nastavení mapy docela dost udělátek, které ovlivní to, jak planeta bude vypadat.
@Ringo (29.06.2019 23:38): Ona je ta náhodně vygenerovaná mapa dost divná. Já tam mám ty džungle, na severozápad pak ohromné masy hor a sopek. Na severovýchod zase sníh. Hodně extrémní mapa.

Čtyřku možná někdy. Trojka je vizuálně asi nejhezčí ale. Spíše se ale pokorně vrátím ke SMAX. :)
Civ 3 není vůbec špatná hra, přišla se systémem surovin, nutnosti obchodovat a pod. Nějaké začínání v džungli...to se mi moc nestávalo.

Ale - dnes bych doporučil se spíše věnovat Civ 4, která je ještě docela klasická, ale vylepšuje vše, co snad na původním schématu Civ I vylepšit šlo nebo popřípadě rozjet 5 a 6, které sice v lecčems mění koncept díky hexům a nemožnosti stackovat jednotky, ale bitvy jsou tak mnohem taktičtější a nekonají se ulítlosti, že někdo bude úrtočit z jednoho pole 50ti jednotkami. Bitvy a dobývání měst pak získávají zajímavý aspekt opravdového obléhání a katapulty a jiné jednotky útočící z dálky dostávají ten pravý smysl.
@Red (29.06.2019 21:21): Mod zkusím díky.

Myslím tím, že mi nejde koupit budova, pokud mám peníze (příklad). V předchozích dílech jsem si tak kupoval divy světa třeba.

@90210 (29.06.2019 22:19): Mně se objeví jen obrázek toho divu světa. Chjo... Že ty budovy nejdou koupit je fakt otravné. Verzi mám s datadisky.

Ale jinak... Rozehrál jsem to podruhé a není to nic moc civilizace. Začal jsem v džungli. Vzhledem k tomu, že se nelze okolo podívat "cheatem", tak si ani nevyberu mapu. Což je otravné. Páč není pomalejšího začátku, než když je člověk obklopen džunglí. Oproti Alpha Centauri mi přijde, že je citelně méně možností. Ale i Civ 2 se mi hrála lépe a citelně lépe odsýpala. A neměla tak otravnou hudbu. Nevím... Jsem nějak celkem zklamán.
@Jab (29.06.2019 17:43): Co hrajes za verzi? Ve trojce animacky pri postaveni divu sveta byly a kupovat jednotky/budovy za penize jde tusim jen v demokracii, jinak to treba v despocii muzes urychlit obetovanim casti populace.
@Jab (29.06.2019 17:43): Čím myslíš to, že nejdou kupovat normálně jednotky a budovy? Jejich budování jde myslím urychlit v závislosti na státním řízení, ne?

Pokud chceš hrát historicky na mapě světa, doporučuji skor mod Rhye's of Civilization případně si stáhni na civfanatics aspoň nějakou světovou mapu kde je větší evropa.
Trochu blbina, že nejdou kupovat normálně jednotky a budovy. Taky zábavné, že vyšší rozlišení je možné nastavit přes ini soubor. Dost oldschool. :) A dobývání mi tedy přijde o dost těžší. Na druhou stranu mírový vývoj vypadá dost easy.

Jo a pak mi přijde, že počítač cheatuje. Pokud mě potřebuje dohnat, tak si cucá z palce vynálezy i jednotky. A to v daleko větší míře než u předchozích dílů. Ale ještě uvidím po delším hraní, jak na tom trojka opravdu je.

P. S. Jo a šíleně mi chybí animace divů světa. :(

Btw je tam vůbec nějaká earth mapa, která dodržuje starting lokace?
@mazar1234 (25.12.2012 13:52): Taktak, po trojce nebyl vubec duvod vracet se k dvojce, navic to je prvni graficky opravdu pekna Civilizace.

Ctverku jsem bohuzel nehral, mam akorat 512 RAMku, takze by me asi ani poradne nejela, ale hlavne se mi podle screenu na netu moc nelibi, 3D vypada dost neprehledne a moc mi tam nesedi, nemam rad treti rozmer u strategii.
@90210 (25.12.2012 12:58): Jo jo, strategicke resourcy su presne dovod, kvoli ktoremu boli vsetky predchadzajuce diely Civilizacie uplne zadupane do zeme a rozmetane na prach. A aj ked je Civ 4 objektivne najlepsi diel celej serie ja osobne mam najradsej ale prave diel treti.
Fakt se divim, ze to tady jeste nepapadlo, ale na Civ3 je nejgenialnejsi novinkou pridani strategic a luxury resources, hru to posunulo mnohem bliz realite, protoze boj o zdroje je odjakzive jednim z hlavnich motivu konfliktu. Ja jsem schopnej rozpoutat svetovou valku i kvuli jednomu zdroji hedvabi.
<br><br>Pro: grafika, rozmanitost herních možností, encyklopedičnost, kultůra<br><br>Proti: nepovedený koncept korupce
Ve 4. díle jsou AI o poznání propracovanější, 3. díl je prostě úplně jiná hra. Mě spíše štvou penalizace - tedy korupce ve městech a občas nepřehlednost při větším počtu hráčů. Jsem rozmazlená 4. dílem ;-). Stejně, nejlépe se to hraje ve dvojku s lidským parťákem.