@
Rapier (30.06.2019 21:52): První odpověď by mohla znít, že všechny. Jako staromilec mám boha jménem Civilization 1, hra, u které jsem strávil nejvíce hodin ze všech her v životě. Každý díl Civky představuje tu ryzí zábavu v budování civilizace a to nejlépe ze všech her. Takže tato série může konkurovat jen sama sobě. Takže si dovolím takový rozbor všech her, kde kritiku, kterou uvedu, je třeba brát jen v rámci série, obecně jsou to věci, které žádnému Civ fandovi nebudou vadit, ale pro výběr toho, co z této série hrát, to třeba bude stačit, Dílů je 6 a nemůže člověk hrát všechny najednou.
1. Civilization 1 - Civka v pure podobě, bez příkras, bez featur, kterých jsou schopny dnešní hry, ale na druhou stranu, komplexní a přes to jednoduchá. Nikdy neomrzí, tohle jde hrát prostě pořád. Ale dnešní zmlsaný hráč přeci jen bude chtít lepší grafiku než čtverečky s ikonkami.
2. Civilization 2 - Pro mě osobně asi největší zklamání série, zbytečně rozšířený seznam jednotek, které ale byly v podstatě k ničemu, protože byly duplicitní s tím, co bohatě hráči stačilo. Dvojstupňové zúrodňování bylo už jen takovým symbolem toho, že proč zúrodňovat jednou,. když by to mohlo jít 2x. A v tomto duchu se nese celá Civ 2, je to Civ 1 X 2 :-) Grafikcý posun je pozitivní jen ve výhledu na mapu, fotografické zpracování vůdců a ošklivý výhled do měst je docela šrámem na grafickém pojetí hry.
3. Civilization 3 - první dojem je, konečně posun. Hranice dávají smysl, předchozí hry byly bez hranic a klidně jste plácali města uprostřed území nepřítele. Tady už je nějaká forma územní celistvosti. Dále suroviny. Už to není jen uhlí, které vám přidá štíty, už je to železo, ropa atd., která dělá každý národ doslova závislý na tom, co vyrobí dle toho, jaký přístup je k surovinám. Některým hráčům to sebralo oblíbené - v jednoduchosti je krása. Docela pochopitelné, když dostanete nakládačku jen proto, že nemáte přístup k železu a soupeř ano. Co však hru dost zabíjí je systém korupce, který je vražedný a opravdu nemá smysl zakládat města v zámoří nebo příliš daleko od hlavního města, nikdy v něm nic nevyrobíte a nepostavíte. Díky korupci. Docela dokáže taky potrápit prvek, který se vám bude z počátku zamlouvat, a to hranice dle kultury, jenže, jakmile začnete přicházet o celá města i s armádami jen proto, že nějaké hraniční město soupeře působí na město vaše, tak si budete vzteky škubat vlasy a blbé je, že to prostě neovlivníte. Každopádně tento díl by mohl být králem v rámci prvnich třech dílů, ovšem v rámci následných dalších třech dílů je králem jednookým mezi slepými.
4. Civilization 4 je vrchol série, který nabízí všechny známé věci z dílů předchozích a zároveň zlepšuje vše, co byste na nich chtěli zlepšit. Politický systém už není jakože Republika, komunismus, despocie, demokracie - tedy v jednom pytli politické i ekonomické zřízení. Tady fakt definujete konkrétně, co chcete mít za zřízení, jaký ekonomický směr a dokonce jaký náboženský. Graficky je hra jakýmsi izometrickým 3D a musím i jako milovník 2D říci, že tady smekám, tohle se autorům opravdu povedlo. Celé mapě je doslova vdechnut život, jak se rozvíjí vaše města a zúrodnění. Co trochu dokáže potrápit zde je totéž, co u dílu třetího. Kulutra je zde silná v podstatě tak, jako armáda. Kulturně silnější soupeř vás klidně vytlačí z kontinentu bez jediného výstřelu. Ale přijde mi, že je to zde ovlivnitelnější než ve trojce a nepodléhá to tolik náhodě. Jak vám kulturnější národ začne brát města, tak přesně víte proč a v čem jste udělali chybu. Na tu kulturu lze zde doslova hrát.
5. Civilization 5 - když přijde vrchol série, je třeba přestat recyklovat úplně vše a vydat se jiným směrem a tady to je uděláno tím nejlepším způsobem. Ten odklon sice na jednu stranu potírá některé věci ,na které jsme u Civ her odjakživa zvyklí, ale dá se říci, že kdo jednou zkusí, nechce jinak. ano, jedná se o hexový systém a nemožnost stackovat jednotky. Prostě jedno pole, jedna jednotka. Tato kombinace dělá bitvy zajímavější, smysluplnější a Civ meet Panzer General. Podle mě skvělý krok. + spousta systémových vylepšení hlavně v oblasti formování zřízení a toho, na co se bude vaše civilizace specializovat. Můžete jít cestou kultury, militarismu, vědy, produkce a nebo skloubit obojí. Co je trochu kamenem úrazu pro nováčky, že nespokojenost obyvatelstva je celonárodně počítaná, už to není město od města a je docela kumšt dokázat vyvážit velikost populace a její spokojenost. Na nic je třeba vést blietskrieg na sousední národ, když ziskem jeho pěti měst na kontinentě získáte akorát 300 letý úpadek a zmítání se v nespokojenosti s omezenou produkcí a vývojem. Graficky jde hra zpět do 2D a to velmi detailní a tak trochu i realistické a opouští takový ten cartoon styl 3D jednotek a budov z Civ 4.
6. Civilization 6 - Hexy zůstávají, celé je to více takové barevně kreslené, cartoonovité oproti pětce, jakoby návrat ke čtverce, z počátku nezvyk, ovšem po několika partiích si člověk na této hře zamiluje naprosto vše, hlavně district systém, kdy na jednom hexu budujete nějakou formu specializace města, univerzitní, kulturní, průmyslové, vojenské nebo tam postavíte div světa atd. Tohle je obrovský posun oproti všem dosavadním Civkám. Políčko města už není jen zúrodněné něco se silnicí, ale musíte mu dát konkrétní úkol. Buď tam je pole, důl a nebo district. Civilization 6 považuji za druhý vrchol série.
Moc jsem se rozepsal, kdo se prokousal a nebo přeskočil až sem, tak mé doporučení zní - Civilization 6, pak 4, pak 5 a staromilci se mohou hnípat ve starých dílech 1, 2, 3 a přemýšlet, co jim na tom vadí oproti jedničce. Jo, jsem taky staromilec a proto z 1, 2, 3 je pro mě asi nejlepší pořád jednička :-) Ale aktuálně, když hrávám Civku, tak Civ 6.
Poznámka na závěr - Civ 4 origoška má debilní protipirátké opatření, které neumí Win 10 přeložit jinak jako asi vir a proto Civ IV z originál DVD nespustíte, je třeba za pár peněz koupit hru na GoGu nebo STEAMu.