Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Sid Meier's Civilization III

  • PC 70
Máte osvědčený koncept, který nic neztratil na své zábavnosti. Máte tunu nevyzkoušených nápadů a nemáte Sida. Dejte to dohromady a výsledkem je třetí Civilizace.

Klasický komentář zde netřeba. Níže následuje výčet plusů a mínusů.

Plusy:
- Asi nejhezčí civilizace, kterou jsem viděl. I přes trochu jednotvárnou barevnou paletu jde o krásnou hru. Grafika jednotek je skvělá.
- Hudba je (od středověku) dobrá. Trochu jí ztlumte a bude zbytek hry velmi příjemně a nevtíravě dokreslovat.
- Státní hranice určené kulturním vlivem.
- Systém vojenských velitelů a významných osobností. První stackuje jednotky do armád. Druhý urychluje budování staveb (jen s ním můžete urychlit i stavbu divu světa).
- Stále je to Civilizace a koncept je tedy skvělý a nekonečně hratelný. Jedna z mála her, která nehledě na díl hravě obstojí v "testu časem".

Mínusy:
- Pramálo diplomatických a špionážních voleb.
- Smlouvy je třeba dodržovat v Civilizaci neskutečně dlouhých dvacet kol.
- Špionáž se nadto rozjede až pozdě ve hře.
- Nejde kupovat divy světa.
- Absentují animace divů světa.
- Jednotky a budovy se nesmyslně kupují dle režimu (jindy pro dostavbu musíte obětovat část obyvatelstva).
- Zejména ve starověku má velkou výhodu obránce neb opravdu dobrá útočná jednotka není a katapult je zvláště u menších měst k ničemu (nic netrefí). Frustraci násobte u menšího města s City Walls.
- Souboje jsou obecně delší (a těžší) i na nižší obtížnosti.
- Velmi dlouho nebudete mít loď schopnou převozu jednotek.
- Některé jednotky (zejména ty s koly) nesmí do džungle a na hory (pokud na těch není cesta či želenice). Už tak pomalý starověk to ještě více zdržuje.
- Počítač nehorázně cheatuje.
- Obrázky panovníků jsou poměrně nevzhledné.
- Rozlišení nelze změnit ve hře. Je potřeba editovat "ini" soubor v adresáři s hrou. Hodně "oldschool".
- Ve hře není nativní "Earth" mapa tak jako v předchozích díle či v Alphě Centauri (tam jde samozřejmě o různě velké verze této planety). Lépe by se mi hrálo, pokud by tato existovala.
- Nelze si cheatem odkrýt mapu a na začátku hry se tak podívat, kam vás počítač plivnul. V kombinaci s tím, že můžete začínat v naprosto nevhodné lokaci, tohle opravdu pije krev a muže se klidně stát, že budete začínat vícekrát a vždy to po čase vzdáte.
- Vygenerované mapy často stojí za bačkoru (viz výše) a to i pokud si navolíte co nejlepší podmínky.
- V případě absence jezera či řeky můžete vybudovat zavlažování až po vynálezu elektřiny.
- Špatně kontrolovatelné znečištění (po průmyslové revoluci) bude v pozdějších fázích hry zaměstnávat vaše dělníky a tedy i vás.
- Pár věd můžete vynechat, ale systém nejde vysloveně zneužít jako v předchozích dílech (pro mě subjektivní mínus - byl jsem raději, když tahle volba byla na mně)
- Obyvatelstvo se poměrně rychle bouří.
- Pacifikace lokálního obyvatelstva po dobytí města vyžaduje velké investice a několik kol snažení.
- Výzkum je v některých fázích zbytečně pomalý.
- Rozsáhlá korupce vás nutí mít města na jednom kontinentě a dodržování jejich "ideálního počtu" (liší se dle velikosti mapy). Měst na jiném kontinentě doporučuji jen pár. Vždy v dosahu "falešného paláce". V jiném případě jsou taková "přespolní" města jen položkou na vašem seznamu a vše v nich trvá šíleně dlouho.
- Kvůli tomuhle systému vy i počítač v počátečních fázích prostě jen stavíte settlery a nová města, kterými vytyčujete budoucí hranice svého státu (většinou až dokud se nepřiblížíte ve hře pevně stanovenému ideálnímu počtu měst).
- Vzhledem k pravidlům hry počítač často opakovaně narušuje vaše hranice svým settlerem. Každé kolo tak musíte žádat o jeho stažení. Chci vidět toho kliďase, kdo se do pěti deseti kol nenaštve a toho settlera i s jeho případnou eskortou prostě nerubne.
- Počítač kvůli výše uvedenému postaví města i v naprosto nevhodných lokacích. Hlavně aby zabral další území.
- Důležitých surovin je často pomálu a jsou mimo vás kontinent. Následně dobýváte města, kde stejně kvůli korupci nikdy nic pořádného nepostavíte, jen abyste tu či onu surovinu měli.
- Oproti "kompletce" minulého dílu málo zajímavých kampaní od autorů.
- Traity národů jsou velmi špatně vybalancované a tedy kontraproduktivní.


Tenhle díl prostě za to nestojí. Po zábavné Civilizaci se podívejte jinde. Za mě skoro ideální Alpha Centauri s datadiskem Alien Crossfire. Z mnoha výše uvedených nevýhod je patrné, jak moc hra podporuje mírové civilizace na úkor dobyvatelů. Tohle má být ale jen a jen volba hráče a žádná civka by jej neměla k tomu či onomu přespříliš tlačit.
+27