Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sherlock Holmes The Awakened

72
27 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jedná se o remake stejnojmenné hry Sherlock Holmes: The Awakened z roku 2006, která dějově navazuje na Sherlock Holmes Chapter One.

Příběh je zasazen do roku 1882, v době, kdy jsou Sherlock Holmes a John Watson pouze čerství spolubydlící. Teprve nový případ série záhadných zmizení spojený s kultem uctívačů boha Cthulhu z nich udělá nejslavnější detektivní duo. Vyšetřování nás tentokrát zavede do Evropy i USA, například do švýcarské psychiatrické kliniky či bažiny v Louisianě. Na Sherlocka zde čeká opravdová výzva, neboť svět stvořen podle děl H. P. Lovecrafta nepodléhá tradičních racionálním pravidlům a mladý detektiv si bude muset sáhnout až na dno.

Kromě vylepšeného grafického kabátu je oproti původnímu titulu rozšířena hlavní dějová linka a přidány nové vedlejší úkoly a moderní herní mechaniky.


Poslední diskuzní příspěvek

@JohnCZ (16.04.2023 10:26): Jj, vypadlo z tama slovíčko "méně". To je tím, že tohle je ode mě asi nejvíce upravený/přepsaný komentář oproti jeho první verzi. To jen ukazuje, jak moc si vnitřně nevím s touto hrou rady. Možná kdybych ten původní díl nehrál těsně před remakem, nebyl bych jím tolik ovlivněn.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Po velkolepém díle Sherlock Holmes Chapter One plném otevřeného světa na ostrově Cordona a spoustou vedlejších případů dali tvůrci z ukrajinského týmu Frogwares najevo, že jejich následující projekt bude méně velkolepý. Celou věc navíc podtrhl začátek války na Ukrajině, který výrazně omezil jejich možnosti tvorby. Přesto se dokázali vývojáři probít až do úspěšného konce a i s pomocí kickstarterové kapaně vytvořit svou další hru ze světa proslulého detektiva. Touto hrou se nakonec stává remake jejich hry z roku 2006 s názvem Sherlock Holmes: The Awakened. První pokus studia o 3D adventuru tehdy vyšel i v České republice s titulky a titulem Sherlock Holmes: Procitnutí.

Byl to pokus, ve kterém se rozhodli propojit racionální svět Sherlocka Holmese s temným fantazijním universem H.P. Lovercrafta. Spojení nedopadlo nijak zázračně a vzešla z toho veskrze průměrná adventura, jak si ostatně můžete přečíst i v recenzi na původní díl. Ať chceme nebo ne, v této recenzi budu hodně s původní hrou srovnávat. A to budu srovnávat s Remastered Edition verzí, která již vedle kritizovaného first person pohledu přinesla i klasické adventurní 2,5 D zpracování se statickou kamerou.

Tvůrci se totiž rozhodli ponechat větší část základní kostry příběhu, ale všechno výrazně přizpůsobili v posledních dílech zavedenému stylu s volným procházením po zvolených lokacích, řešením odpovědí na otázky prostřednictvím paměťového paláce, detailnější prohledávání míst za použití soustředění apod. Tomu samozřejmě byly podřízené některé mechaniky hry a úpravy v příběhu i jednotlivých lokacích. Bohužel díky tomu ubylo samotné adventuření a puzzly. A samozřejmě kvůli tomu byly také přepsané téměř všechny dialogy do novější podoby.

Už v původním díle se autoři pokoušeli vytvořit zdání otevřeného světa, kde se v rámci dané oblasti dá volně procházet. Tohle je znát hlavně v obou lokalitách v Londýně a posléze i těch dalších. Je jasné, že 3D zpracování za ty roky podniklo velký vývoj a tak je procházka v modernějších kulisách samozřejmě pěknější. Vypadá to skoro stejně jako v Chapter One, jen s tím rozdílem, že tentokrát nemáte k dispozici jedno celé město, ale jen určité omezené fragmenty dané oblasti, kterými se dá libovolně procházet či se přes mapu přesunovat na určité body. Díky této změně přibyla do hry spousta míst, která s hlavní příběhovou linií nemají příliš společného a jen rozmělňuje tempo celého příběhu. Naopak ubyly některé místa, které v originále nabourávaly stereotyp. V některých pasážích je to vysloveně na škodu - úplně třeba zmizela nutnost nalezení správné cesty přes louisianské skladiště do rybářské vesnice či adrenalinová akční pasáž s honěním zloděje skrze čínskou čtvrť.

Bohužel, těch změn k horšímu je více. Vzhledem k nutnosti přizpůsobení se použitému systému ze hry vypadla celá řada dalších prvků, postav či puzzlů. Úplně tak třeba zmizel opilý pošťák a pátrání po balíčku s dřevěnou rukou pro námořníka s kovovým hákem. Do hry navíc přibyla nutná feminizace, kdy některé postavy změnily pohlaví. Nejsem si úplně jistý, jestli tyto změny dávají smysl, obzvláště v kontextu s devatenáctým stoletím, kdy se hra odehrává. Bylo by v té době možné, aby v námořnické knajpě uprostřed přístavu byla jako obsluhující žena? Pravda, tentokrát se v hospodě nikdo neobjeví, ale nedovedu si představit, že by si někdo troufl nechat tam v té době dívku samotnou. Bylo by možné v devatenáctém století, aby významnou lékařskou instituci vedla žena? Třetí podobnou změnou prošel protřelý drsňácký rybář vozící návštěvníky do těch nejzapadlejších bažin. Tyhle změny pohlaví absolutně nechápu, příběhu v ničem nepomohou a jen to zkazí dojem realističnosti.

Tvůrci však zašli mnohem dál a výrazně zjednodušili i celé vyšetřování a hlavně vyřadili řadu puzzlů. Bohužel jsme tak přišli o jeden z nejlepších puzzlů původního Sherlocka s otevíráním poklopu ve skladišti prostřednictvím nádoby na vodu, úplně zmizela chemická analýza stop, dostávání se do skladiště Holmesem za navigování Watsona skrze okno, legendární puzzle na odlákání zřízenců prostřednictvím otevřené voliéry s ptáky. Zmizely i náročné puzzly otevření sejfu, určení kombinace speciálních znaků pro otevření speciálních dveří, luštění matematické šifry či hledání místa na mapě prostřednictvím souřadnic. To vše je buď vypuštěno úplně a nebo nahrazeno mnohem primitivnějším úkonem.

Namísto toho jsou přidané některé jiné prvky. Zde bych zmínil puzzle v poslední kapitole, který sice není nijak zvlášť obtížný, ale aspoň je tam nutná posloupnost určitých kroků a trošku přemýšlení, co udělat dál. Jinak právě poslední část a její proměna mě hodně zklamala. Nechci moc spoilovat, ale nějak tam vymizela temná atmosféra původního díla, celé prostředí se hodně zjednodušilo, ubyly místnosti i nutnosti něco udělat. Frenetický průběh jeskyní v časové tísni je pak dokonán finálovou scénou, kde se střídá rozhovor Sherlocka s jinou postavou prostříhávaný s řešením jednoduchého puzzlu Watsonem doplněný o QTE sekvence. Navíc v případě špatné odpovědi v rozhovoru je nutné sekvenci znova opakovat. Tohle se prostě nepovedlo. Samotným vrcholem jsou "snové sekvence". Když jsem na první z nich narazil, hned jsem si se slovy "co to sakra je" vzpomněl na pasáže, které pro mě zabily Someday You'll Return. Tohle jsou pasáže, které do světa Sherlocka Holmese absolutně nepatří, v příběhu vůbec ničemu nepomáhají, jen zdržují a odvádí pozornost od hlavního případu. A ještě více utíkají od reality, které se v originálním díle dařilo jakžtakž držet. Ještě štěstí, že se tentokrát tvůrci rozhodli do hry nezařadit prakticky žádné akční pasáže v podobě střílení, to by byl asi definitivní hřebíček do rakve.

Je těžké tuhle hru zhodnotit. Příběh sám o sobě je stále kvalitní a je zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet. Podíváte se na řadu zajímavých míst, kde podniknete řadu činností, na které jste zvyklí z posledních dílů Sherlocka. Jako samostatné dílo to nepůsobí vůbec špatně, užijete si spoustu vyšetřování, sledování stop, dialogů s postavami, kombinováním poznatků v paměťovém paláci i projížďce na loďce, která na rozdíl od někdejšího Sinking City dává aspoň nějaký smysl. Jen je prostě škoda, že se vyznění celého příběhu posunulo trochu jiným směrem a řada činností či vyšetřovacích postupů byla pozměněna, mnohdy bohužel k horšímu.

Naopak hráči, kterým se líbí modernější styl hraní známý z Chapter One, kdy jsou adventurní prvky a puzzly upozaděny na úkor paměťového paláce či soustředění, těm se bude tato hra určitě líbit. Nemá tolik otevřený svět, není tak rozsáhlá, ale umožní hráči kvalitní adventurní zážitek v modernějším pojetí. Takoví hráči si k hodnocení mohou směle přidat 10 %.

Nový remasterovaný díl je zajímavým střetem světa Sherlocka Holmese s universem H.P. Lovercrafta. Pokud patříte k fanouškům obou světů, určitě si remake vyzkoušejte. Stejně tak ale můžu doporučit i zahrání originálu, který je ve svém pojetí možná méně atraktivní, ve finále ale mnohem víc adventurnější.
+31
  • PS5 70
Herní výzva 2024 #3: Volání Cthulhu 

V rámci výzvy jsem se rozhodl doplnit si mezeru v sérii Sherlocka Holmese od Frogwares.
Kdo hrál předchozí hry zhruba ví, co může očekávat. Částečně otevřený svět - x lokací v rámci kterých má hráč volnost pohybu, zpovídání relevantních postav a řešení záhad, které jsou v tomhle případě ozvláštněny ještě mysteriózním lovecraftovským kultem.

Obecně mi přijde, že se hra svou nápaditostí řadí někam do průměru této serie. Technicky je na tom o něco líp, než její předchůdci, ale pořád bych asi očekával v současnosti vyšší pokrok. Ovládání je pořád občas trochu těžkopádné a obzvlášť akční pasáže jsou vyloženě frustrující, naštěstí je lze přeskočit. Pokud je ve hře část, kterou vývojář nabízí k přeskočení, už to musí zákonitě naznačovat, že asi není úplně nejlepší a asi by podle mě bylo lepší takovou část nahradit nějakou animací nebo quick time eventem, než se pokoušet o něco, co evidentně příliš dobře vývojáři neumí.

Hudba působí k dotváření atmosféry velmi dobře, a oproti ostatním dílům je fajn i ono tajemno a pasáže, které nutí hráče pochybovat co má být ještě skutečné a co se odehrává v Sherlockově hlavě. Lokace jako takové jsou zpracovány poměrně dobře, ale nejednou jsem se ocitl ve fázi, kdy jsem si byl jistý, že vím co mám dělat, ale kvůli špatnému designu onoho místa bylo těžké trefit se do bodu, kde se zobrazí akční tlačítko. Konkrétně si vybavuji keř, ve kterém jsem si byl jistý, že něco má být, ale stejně jsem okolo něj chodil velmi dlouho, než se daná věc objevila.

Celkově vzato pokud jste fanoušky této série, určitě budete spokojeni, bohužel ty minusy, které má zatím každá Sherlock Holmes hra tu jsou stále a můžeme jen doufat, že se některých věcí vývojáři vyvarují příště.

Pro: nové případy k řešení, očekávaná kvalita zpracování, nápaditý design lokací

Proti: otřesné a frustrující akční části, technicky už by dneska hra mohla být dále

+11
  • PC 70
Herní výzva 2024 - 3. Volání Cthulhu 

Sherlock Holmes je série her, kterou zbožňuji. Hrál jsem všechny díly kromě Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy a Sherlock Holmes: Secret of the Silver Earring a ostatních menších vedlejších titulů. Můj první díl byl Sherlock Holmes: The Awakened a od té doby jsem hrál všechny až po Sherlock Holmes Chapter One až k nejnovějšímu dílu, tedy remaku původního Awakened.

Jak to říct, originál je originál, kdežto remake je vlastně Chapter One v převleku za Awakened. Tím ale nechci říct, že by to bylo něco špatného, není, jen už to postrádalo takové to kouzlo původní a docela náročné hry.
A to je ono, v této hře mi chyběl hlavně chemický rozbor látek. Když jsme někde sebrali nějakou neznámou látku co souviselo s případem, tak jsme nadále museli udělat ten chemický rozbor, vrátit se zpět na Baker Street 221b a bylo.
Nebo třeba hledání v archivech, místo jití někam na nejbližší policejní stanci nebo nějaký úřad, měl vždy Holmes nebo Watson nějakým záhadným způsobem při ruce archivy.
A tohle vše zde bylo nahrazeno laciným systémem dedukce, kde jsme mohli klidně i náhodně klikat a ke správné dedukci se vždy nějak dopracovali. Protože navíc při špatné kombinaci stop se nám ty špatné možnosti dokonce odebraly, takže jsme nemuseli ani přemýšlet.
Prostě hra na mě působila moc snadným dojmem a při vyřešení případu nebo nějaké stopy jsem necítil ten pocit, že jsem fakt něco vyřešil. Hra vás až moc vede ''za ručičku''. Proto starší díly jsou v tomhle mnohem lepší a kolikrát je mnohem horší vůbec najít všechny stopy, natož vyřešit úspěšně případ.

Tento titul každopádně i tak stojí za zahrání, poněvadž je to pořád Sherlock Holmes a hraní jakéhokoli dílu prostě baví a pro fanoušky série samozřejmě povinnost.
+7