Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sherlock Holmes Chapter One

16.11.2021
28.04.2022
2023
76
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Pokračování příběhu nejznámějšího detektiva světa se tentokrát odehrává v době, kdy bylo Sherlockovi teprve 21 let. Po deseti letech se vrací zpět na rodný středomořský ostrov Cordona, kde se pokusí vyřešit tragickou smrt své matky i související osobní trauma. A jak to tak již u Sherlocka bývá, mezitím zvládne vyřešit také spoustu jiných případů.

Jedná se o adventurní detektivní thriller odehrávající se na fiktivním ostrově pod nadvládou britských kolonistů, který je poprvé v sérii koncipován jako open world. Ve střetu s násilím a zločinem, který ostrov skrývá, musí Sherlock využít veškerý svůj důvtip i pomoc svého tajemného imaginárního přítele Jona. Kromě tradičních dedukčních a vyšetřovacích schopností může tentokrát v některých částech použít i hrubou sílu. Hlavní náplní ale i nadále zůstává vyšetřování, prozkoumávání všech zákoutí ostrova, hledání stop, odposlouchávání kolujících fám, používání přestrojení, sbírání důkazů, vyslýchání, řešení chemických analýz či vytváření dedukcí v myšlenkovém paláci. A to vše s jasným cílem – odhalit pravdu tohoto záhadného místa i temné historie rodiny Holmesů.


Poslední diskuzní příspěvek

Zdar lidi mám dotaz. Teď jsem hru nainstaloval a spustil v dx11, ale při jakémkoliv zásahu do nastavení mě to vyhodí ze hry a dál mě to pak pustí až když smažu složku v configu. Dělá to taky někomu?

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ukrajinští Frogwares jsou jedinečnými specialisty na počítačové hry ze světa Sherlocka Holmese. Pokud nebudeme počítat hidden object hříčky, nejnovější počin Sherlock Holmes Chapter One je devátou regulérní adventurou ze světa proslulého britského detektiva. Tentokrát je však oproti svým předchůdcům spousta věcí jinak.

Chapter One v názvu totiž neznamená začátek epizodického vydávání her, ale odkazuje na samotnou minulost Sherlocka Holmese. Na období, než přijel do Londýna, seznámil se s Johnem Watsonem a postupně se stal světoznámým detektivem. Zde se dostáváme do kůže teprve jednadvacetiletého mladíka, který se deset let po smrti své matky Violet Holmesové vydává na středomořský ostrov Cordona, aby vzdal své matce hold a snažil se zjistit, proč zemřela. Je totiž zřejmé, že se s rodinnou tragickou situací stále nevyrovnal a v podvědomí se pokusil tento traumatizující zážitek vytěsnit. Na slunný ostrov, ve kterém prožil své dětství, se vydává i se svým imaginárním kamarádem Jonem, kterého si jakožto psychicky narušený chlapec ve své minulosti vytvořil.

Zásadní proměnou neprošla jen postava hlavního hrdiny, ale také okolní prostředí. Tentokrát se prakticky kompletně vyhneme temným londýnským zákoutím, celá hra se odehrává na zmíněném smyšleném ostrově Cordona kdesi ve Středozemním moři. A hlavně se poprvé v historii holmesovské série jedná o otevřený svět. S open worldem si Frogwares nepříliš úspěšně pohráli už v lovercraftovské The Sinking City a prakticky stejné zpracování prostředí se rozhodli použít i v případě nového Sherlocka. A z chyb předchůdce se pokusili poučit, což se jim naštěstí v řadě nedostatků podařilo.

Ale přeci jen, hodí se otevřený svět pro universum Sherlocka Holmese, postaveného spíše na komornějším detailním vyšetřování jednotlivých případů? Odpovědět na tuto otázku se jednoznačně nedá, přesto je asi možné říct, že se tvůrci s rozlehlým prostředím vyrovnali se ctí. Celý ostrov je rozdělen do pěti čtvrtí ležících na samostatných ostrůvcích různě pospojovaných mosty, přičemž každá z těchto čtvrtí má svůj vlastní charakter. Není se ani co divit, svou středomořskou polohou si totiž ostrov říkal o častou okupaci a tak se v jeho čele vystřídali například Benátčané či Osmanští Turci. Poslední léta ale ostrov patří pod nadvládu britských okupantů. Jak již bylo řečeno, každá ze čtvrtí má svůj charakter i zvláštní architekturu a atmosféru, čímž se podařilo nabourat obvyklý stereotyp otevřených světů. Je mnohem živější, i když je interakce stále omezená.

Hlavní hybnou silou her se Sherlockem Holmesem bylo vždy vyšetřování a nejinak je tomu naštěstí i zde. Hlavní příběhová linka týkající se vyšetřování smrti vlastní matky je protkána řadou méně či více významných případů. Kdykoliv je možné odbočit z hlavní linky a pomoci místním detektivům či novinám s vyřešením méně závažných deliktů. Při nich využijete klasické mechaniky známé z sherlockových her v čele s myšlenkovým palácem, kde se spojují získané poznatky do jednotlivých dedukcí. Nejdřív je potřeba tyto poznatky získat - a to buď klasickým pozorováním, detailním prozkoumáváním konkrétních oblastí, vyslýcháním, vyhledáváním ve spisech, skládáním vzorců u chemické analýzy či soustředěním, které pomáhá Sherlockovi odhalit některé stopy, které jsou běžným smrtelníkům na první pohled skryty.

Vyšetřovacích mechanik je ve hře opravdu spousta a prakticky všechny jsou dostupné hned od samotného začátku. Proto tvůrci vhodně zvolili úvodní rozsáhlý případ po příjezdu na ostrov v hotelu Il Palazzo del Lusso jako tutoriál, kde se hráč naučí jednotlivé mechaniky postupně používat. Všechny stopy i úkoly jsou pak přehledně zobrazené ve vyšetřovacím spise, takže je relativně jednoduché se v nich zorientovat a zjistit, co je potřeba dořešit. Dá se zde přepínat i mezi jednotlivými případy, kterých je zatím více než třicet a ostatní budou přibývat prostřednictvím DLC. A když už si skutečně nebudete vědět rady, můžete se podívat do Jonova deníku, kam si zapisuje různé poznatky z vašeho vyšetřování i vlastní uštěpačné poznámky.

Po vyřešení loupeže a vraždy ve zmíněném hotelu se již ocitáte ve volném světě na ostrově a můžete se po něm různě promenádovat. Prakticky všude se dostanete pěšky, na různých místech jsou pak rozmístěné body rychlých přesunů, kam se můžete pomocí drožky rychle přepravit. Stačí jen přejet na mapu, zvolit takovýto již dříve navštívený bod a za krátkou chvíli vyplněnou nahráváním jste na zvoleném místě. S postupující dobou tak už není potřeba ztrácet čas chozením odnikud nikam, těmito drožkami se přesun hodně zrychlí. Na uvedených bodech rychlých přesunů se pak budete objevovat také pokaždé, když nahrajete uloženou pozici.

My se ale vydáme na panské sídlo Stonewood, tedy domu, ve kterém žila rodina Holmesů. V současnosti zpustlé sídlo je jen temným odrazem honosného sídla z ještě nedávné minulosti. Sherlock mu však postupně navrací jeho zašlou slávu - ať již kupováním starožitností různě ve městě, tak také otevíráním jednotlivých místností, do kterých se dostává až s postupem celého příběhu. Hlavní příběhová linka sestává z pěti základních případů a je sepsána skutečně skvěle. K ostatním vedlejším případům se dá dostat různým způsobem - tu se dočtete o výzvě v novinách, na policii vás požádá konstábl o pomoc, v novinách potkáte agenta svého bratra Mycrofta, tu odposlechnete nevinný rozhovor mezi lidmi na ulici. Variant, jak se dostat k případům, je velké množství. A stejně tak jsou rozdílné i samotné úkoly - některé jsou klasického detektivního ražení, kde je potřeba vypátrat vraha či postup, jak ke zločinu došlo. Jinde zase hledáte podle fotografií určitá místa, onde zase pátráte po ztracených historických mincích. Úkolů je opravdu spousta, neštítí se ani kontroverzních témat jako politiky či rasové nenávisti a dokážou hráče zabavit na dlouhou dobu. Na přetřes se dostanou i morální dilemata, vyšetřování totiž nejsou vždy jednoznačná a není snadné určit, kdo je skutečným pachatelem. Proto je klidně možné obvinit i nesprávného pachatele nebo se rozhodnout, že usvědčeného zločince nenecháte potrestat.

Ve hře je však jedna hodně otravná mechanika, která příliš nefungovala ani v The Sinking City, přesto ji tvůrci zařadili i sem. Jedná se o akční sekvence, při kterých je potřeba střílet. Po nepříliš pozitivním přijetí v lovercraftovské hře se rozhodli tvůrci akční pasáže rázně přepracovat. Hodně jich ubylo, navíc je možné jednotlivé postavy nezabíjet, ale je možné je jen zatknout. Nejdříve je potřeba jim sestřelit části brnění či slabých míst, čímž je dezorientujete a můžete je zatknout. I tak jsou tyto pasáže hodně otravné a ve světě Sherlocka Holmese absolutně zbytečné. Naštěstí si toho tvůrci byli evidentně vědomi a v průběhu betatestování přidali jednu velmi užitečnou možnost - pokud nechcete bojovat a máte vhodně nastavenou obtížnost, můžete souboj přeskočit klávesou ESC. Všem fanouškům adventur tento krok jednoznačně doporučuju, vůbec o nic nepřijdete.

Tento poměrně rozlehlý otevřený svět bylo samozřejmě náročné vytvořit a rozpohybovat. Ukrajinští tvůrci si na tom dali hodně záležet a podařilo se jim vše přetavit ve skutečně zajímavé prostředí, byť občas s drastičtějšími hardwarovými nároky a chybami. Přesto se setkáme s obvyklými neduhy otevřeného světa - hodně postav je naklonovaných a prochází ulicemi jen proto, aby tam byly. Řadu z nich můžete oslovit, dočkáte se však jen generických odpovědí. Ve hře se pravidelně střídá den a noc, kromě vizuálního efektu to však nemá žádný větší význam. Trochu vzruchu do toho přináší možnost či nutnost převlékání svého oděvu. Přeci jen, pokud chcete dostat nějakou informaci z vandráka, je lepší za ním přijít v otrhaném oblečení než v luxusním obleku, jinde zase pomůže policejní uniforma. Jednotlivé kusy oděvů je možné kupovat nebo si půjčovat a v některých případech jsou i nutné k úspěšnému vyřešení zadaných úkolů.

Celkově vzato se tvůrcům podařilo zasadit Sherlocka Holmese do celkem zajímavého otevřeného světa, který je rozmanitý a naplněn různorodým obsahem. Opětovně excelují v příběhové a pátrací sekci, kdy hlavně primární příběhová linka skutečně stojí za to. Občas je možná škoda, když se hráč nechá vedlejšími úkoly odlákat od této příběhové linky k méně závažným případům, ale je to každého volba, jakým způsobem se rozhodne vést svou postavu. Zapomenout nesmíme ani na velmi kvalitní překlad do českého jazyka.
+25
  • PC 80
Předně musím říci, že série Sherlocka Holmese od Frogwares máme s partnerkou velmi oblíbenou, a pokaždé nový díl společně odehrajeme. Po přestávce, kdy se tvůrci věnovali hře The Sinking City se opět vrátili ke své nejslavnější sérii. A předem podotknu, že nás hra opět velmi bavila, nicméně bohužel musím konstatovat, že několik nových prvků nás nepříliš uchvátilo.

Absolutní novinkou v sérii je open world provedení, které si myslím, že hře ne úplně dobře pasuje. Už v dřívějších dílech měli Frogwares potíže vyladit hru (postavenou standardně na Unreal enginu) v ohledu pohybu postavy. Hráč třeba nemůže skákat, takže každý drobný plůtek/zídka znamená obíhačku okolo. K tomu má postava časté problémy s různými záseky v prostředí. Tohle už zlobilo v předchozích dílech, ale protože byl prostor hráče omezený, nebylo to tak znatelné jako v open world prostředí. Zároveň je sice hezké, že můžete se Sherlockem zkoumat celý ostrov, ale ten je v ohledu úkolů a aktivit poněkud prázdný, spousta míst je hrozně hluchých. Nicméně na druhou stranu musím uznat, že ostrov je velmi promyšlený v ohledu designu. Není problém rozeznat čtvrtě dle složení a bohatství obyvatelstva, a obsahují spoustu vizuálních detailů. Tohle je znát třeba ve výzvě k nalezení míst z fotografií – díky fungujícímu prostředí to opravdu lze (pomiňme to, že počet hledaných fotografií je trochu přestřelený).

Po grafické stránce je hra velmi atraktivní, vůbec vezmeme-li v potaz, že se jedná hlavně o adventuru. Ozvučení a dabing jsou velmi dobré, tady jsem neměl důvod si kdy stěžovat.

Další pro mne spíš kontroverzní novinkou je soubojový systém, který je jak součástí příběhových misí, tak vlastních výzev. Tento systém není nijak zvlášť dobrý, a opakuje neustále stejné principy dokola, takže souboje jsou spíš nuda, než vítané ozvláštnění hry.

Pokud jde o hlavní součást Sherlockových her – vyšetřování případů, tak tady naštěstí jsou principy obdobné dřívějším dílům, a tahle herní složka funguje dobře. Zároveň musím uznat, že spousta případů je opravdu zajímavých a jejich řešení člověka skutečně baví. Profily postav, hledání důkazů, kompletace průběhu událostí…tohle prostě funguje dobře. Jen mi trochu vadí, že v předchozích dílech bylo možno po obvinění a výběru trestu možnost ihned jednoduše odhalit, jestli byla dedukce správná. V tomto díle to nejde. Navíc v předchozích dílech byla informace a zajímavost o tom, jak se rozhodli ostatní hráči. Také chybí.

Nicméně pokud jde o hlavní příběh, tj. zjištění toho, co se stalo v Sherlockově dětství, to mi nějak nesedlo. Tahle backstory byla takovná podivná a nevím, jestli mi seděla do konceptu postavy.

Další podivností je postava Jona. Díky úzu, kdy Sherlock potká doktora Watsona až později v Londýně, nemohl postavě sekundovat klasický John Watson, tak tu na scénu vstupuje postava smyšleného kamaráda Jona, který postavu provádí celou hrou, dělá zápisky a dokonce kresby…tohle nám prostě přišlo hodně mimo. Já chápu, že autoři chtěli dodržet ústřední duo postav, ale tohle není dobré. Nejenže to ze Sherlocka dělá prakticky blázna, ale navíc je smyšlený Jon místy dosti otravný.

Systém převleků se tu stal zbytečně překombinovaný.

Vypíchnul jsem zde spíše ty věci, které nám na hře vadily. Celkově ale nás hra bavila, vyšetřování případů je stále zábavné, je jich ve hře poměrně dost a většina z nich je dobrých. Trochu nás zarazilo, že v tomto díle se přešlo na doplnění obsahu pomocí DLC. To jsem třeba litoval u Crimes&Punishments, kde by DLC s novými případy nádherně sedlo. Tady ale zřejmě přidává pouze nové případy do mapy, a zrovna ten, co vyšel hned po vydání (Saints&Sinners), nebyl nic moc. Uvidíme, co následující DLC.

Hra je to dobrá, stále je v tom zábavnost Sherlocka, nicméně mi přijde, že Frogwares se v některých aspektech snaží být až příliš ambiciózní, ale neumí to ve svém relativně skromném týmu dotáhnout do detailů.
+15
  • PS5 80
Sherlock Holmes Chapter One je první Sherlock, kterého jsem dohrál od začátku do konce. Hra vás zavede na fiktivní ostrov Cordona, kde mladý Sherlock vyrůstal a bude zde vyšetřovat zločiny, dopadat pachatele a odhalovat svou minulost.

Příběh je zajímavý a dobře odsýpá, nikde to není zbytečně natahované, ani zbytečně uspěchané, jedině snad Mycroft by si zasloužil trochu víc prostoru, Co je, ale opravdový tahoun, tak za mě vedlejší případy. V nich odhalujete příběhy a osudy různých postav a jsou velmi dobře zpracovány a každý je svým způsobem jedinečný (obzvlášť mne potěšil "easter egg" na jednoho známého zloděje). Co zcela jistě patří též mezi pozitiva, tak je přestrojování, kdy aby jste se někam dostali, nebo z někoho něco dostali, musíte mít správný převlek. Co je za mě negativum, tak souboje. Ty se podle mne vývojářům vůbec nepovedli. Nechápejte mě špatně, při první setkáním to vypadá dobře a vcelku i inovativně, ale po čase je to spíš otravné a hlavně všechny jsou jak přes kopírák. Prostě vstoupíte do arény, kde na vás jdou vlny nepřátel a abyste je zneškodnily máte dvě možnosti: 1) zabít nepřátelé a tím si vysloužit pokárání od Jona, nebo za 2) je zpacifikovat (což je náročnější jelikož musíte trefovat např.: klobouk, láhev atp.) a vysloužíte si pochvalu od Jona. Pochvaly a kárání od Jona je taky taková ta věc, co je místy trochu otravná. Opět neberte mě špatně, Jonův deník je fajn a hezky podkresluje, co se zrovna děje, ale komentáře tipu: Co se to z Sherryho stalo, je po čase spíš na škodu a Jonův deník tím trochu ztrácí na kouzle.

Grafická stránka je příjemná a vypadá dobře, není to AAA titul, ale přesto neurazí a dobře se na ní kouká. Zvuková stránka je též na dobré úrovni a je příjemná. Co je horší, tak propady fps, když se pohybuje postava po městě. V budovách se to neděje, ale jakmile vylezete ven, tak u každého třetího kroku jsou znatelné propady.

Suma sumárum se jedná o kvalitní hru s dobrým příběhem a zajímavými případy. Občasné propady fps se dají přežít. Herní doba se pohybuje kolem 25h, takže vhodná i pro příležitostní hráče a jako bonus hra obsahuje české titulky.

Pro: příběh, vedlejší případy, česká lokalizace

Proti: propady fps, souboje (osobní názor)

+12
  • PC 75
Hrál jsem všechny díly Sherlocka Holmese které vyšli v češtině a pokusím se zde shrnout můj názor na poslední díl. Jelikož studio Frogwares nezpracovává hru inspirovanou Sherlockem Holmese poprvé a mají značné zkušenosti z předchozích dílu, očekával bych že budu vědět do čeho jdu z dalším dílem. Bohužel to tak jasné není a upřímně nevím co si s toho vzít.

Tento díl je velkou změnou a je to dobře hrozně moc se mi líbí prostředí a inovace které zde jsou. Titul vás vezme na fiktivní ostrov Cordona který je spravován jako open world a vůbec to neškodí. Ostrov je zpracován velmi dobře a dýchá na vás atmosféra 18st. někde ve středomoří. Tohle vnímám jako pozitivum i když grafika není vše podle čeho by se hra měla hodnotit. rozvržení budov a prostředí je super a opravdu mi to připomínalo město která si rádi projdete a budete ho chtít prozkoumat. Hlavní změnou je též věk Sherlocka jste zde jako mladý začínající detektiv. Společnost vám dělá kamarád John a bude vás doprovázet celou hrou. Narazíte zde na velmi skvěle zpracovaný příběh a to je na tomto díle asi to nejlepší. Příběh má zvraty, odbočky a doplňující časti. Máte zde hlavní linii i plno vedlejších úkolu, tohle se opravdu moc povedlo a nebudu k tomu říkat o co jde doporučím si příběh projít a nechat se okouzlit protože je to jako by jste četli knihu a to doslova jelikož v tomto díle je opravdu hodně čtení oproti předchozím dílům. Zůstalo zde několik osvědčených herních mechanik které jste viděli už v minulých dílech a to je paměťoví palác a rozhodování v cestě důkazu a domněnek. Také zde budete mít možnost zjišťování tekutin v laboratoři formou pokusu, rovnic a různých činidel. Přibylo vizuální poskládání běhu události v daném místě nebo případu. Také přibyl soubojoví systém který je zpracován moc dobře a bavilo mě dosáhnout cíle bez zabití protivníku, to bych nechal jako jedinou možnost protože zabíjení samotné my tam nesedělo tak jsem vždy jen využíval systém beze smrti. zavedení soubojového systému osobně vítám ale vím že ne každému to sedne.

Tady končí můj pozitivní vhled a pokud bych hru hodnotil jako samostatný titul byla by to super hra kde je skvělé prostředí, super příběh, krásná grafika i inovativní věci jako soubojoví systém nebo systém dedukce. pro nováčka série určitě krásná hra a vřele doporučuji.

Zde ta kritika proč dávám 75%. Hra se smrskla jen na abnormální povídání kde už jsem myslel že nehraji ale jen čtu nějakou knihu. Také dokola se opakující poskládá váním událostí co se kde stalo a analýzu chemikálii systémem matematického výpočtu a pár soubojů. Ano předchozí pozitiva se z druhého pohledu dají brát i jako negativa protože v tomto titulu nic víc neděláte. jestli jste hrávali předchozí díly každý díl měl plno hádanek, otevírání zámku a různé hlavolamy a to jsem čekal že zde bude také a ono ouhle ani jedna hádanka hra se smrskla na analýzu rozhovoru a pročítáni nekonečného množství dopisu. Také nechápu proč zmizel ukazatel lupy u prozkoumaní prostředí, ano vím že to nepřinesl tento díl ale z předchozího dílu kde lupu nahradilo kolečko zde udělají čtvereček no asi mam v sobě moc nostalgie. Za mě kvalitní hra pro nové hráče a Pro lidi co měli rádi rébusy tu zase trochu něco schází ale pořad je to kvalitní hra co doporučuji a věřím že plno z vás udělá radost.

Pro: Prostředí, příběh, zasazení a soubojoví systém

Proti: Mnoho rozhovoru, žádné hlavolamy a rébusy

+9