Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shenmue II

Sega-AM2 •  d3t (PC, PS4, XOne)
23.11.2001
28.10.2002
21.08.2018
kompatibilní
87
11 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Shenmue II je přímým pokračováním Shenmue z roku 2000. Jde o adventuru v otevřeném světě ze třetího pohledu, která obsahuje i akční pasáže (zvláště takzvané "QTE" a souboje) a řadu miniher. Mechanismy i technická stránka zůstala prakticky stejná, ovšem obsahově je titul daleko větší a rozsáhlejší. Jedním z významných vylepšení oproti prvnímu dílu je možnost posunout se v čase a zbytečně nečekat na časově podmíněné události. Oproti Shenmue vyšel druhý díl i na konzoli Xbox.

Příběh přímo navazuje na události z prvního dílu, a Ryu Hazuki se dostává do Hong Kongu. Do Hong Kongu ho zavedla stopa na vraha svého otce, a Ryu je v očekávání, zda ho v Číně nalezne.

Vzhledem k menšímu prodejnímu úspěchu titulu a konci výroby Dreamcastu od SEGY šlo na dlouho o poslední díl z plánované, minimálně čtyřdílné, série. V roce 2019 však vyšlo Shenmue III, které příběh dále rozvinulo.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Shenmue je simulátor ptaní se na cestu. Dlouho jsem hledal jednu shrnující definici toho, co ve hře děláte a došel jsem k této. Většinu času opravdu strávíte na ulici s tím, že se ptáte na cestu a obdivujete, jak vás desítky náhodně pohybujících se chodců směrují k vašemu cíli v závislosti na čase, lokaci a fázi příběhu. Téměř každý obyvatel vás může nasměrovat správným směrem. Někdy vám řekne, koho hledat či kam máte směřovat, někdy vás tam rovnou sám zavede. Cokoliv dalšího, co napíši, nutně povede k většímu zmatení a postmoderní rozostřenosti.

Může za to obrovský obsah a množství žánrů, které hra nabízí. Gameplay se skládá z adventuření, bojů, walking simulátoru, miniher, závodění a QTE pasáží. Někdy si říkáte, že tvůrci museli být geniální a zcela promyšleně budují nový herní zážitek. Jindy máte pocit, že prostě nevěděli, co s hrou dál a tak prostě předhazují, co v jiných hrách neuvidíte a co by se mohlo dobře prodávat na reklamních plakátech. Hra je plná pasáží a prvků, které vypadají dobře na papíře, ale není zábavné je hrát. Někdy jste překvapeni, jak revolučně smooth gameplay a příběhové tempo hra nabízí, jindy vám přijde, že vám hra hází klacky pod nohy tam, kde je to nepatřičné. Někdy přináší časový cyklus další rozměr, který vám ve hrách schází, jindy vás uvězní v časové smyčce repetitivních úkolů a vy se modlíte za lineárnější a tradičnější pojetí. Někdy máte pocit, že hra měla zvolnit a umožnit vám okamžik více vychutnat, jindy zoufale hledáte trigger, který spustí příběhový posun. Celkový můj dojem byl Hit and miss vývojáře, co chtěl nabídnout unikátní zážitek.

I když z gameplayů na vás oba díly působí dosti zaměnitelně, tak při hraní jsou rozdílnosti patrné. Shenmue 1 je komorní úvod k vašemu putování za pomstou. Je tu rozhodně větší důraz na trénink (čti grind) bojových technik a zároveň je tu atmosféra malého japonského aglomerátu. Naproti tomu dvojka trénování a boje odsunula na druhou kolej. Trénovat je nejen zbytečné, prakticky na trénink po desítky prvních hodin ani není prostor. A nutný boj zvládnete s prstem v nose. Dvojka má prakticky tři části, z nichž každá je jiná. Hong Kong je obrovský, je tu x interiérů a ulic, ale všechno je to prvnímu dílu asi nejblíž, je to jen mnohem větší placka. Popravdě bych byl dvojkou zklamán, kdyby skončila zde. Ale Kowloon je jiným zážitkem, zde najednou místo ulic přichází vertikalita a zážitek probíhání živoucího panelákového sídliště s x paneláky a patry s nezaměnitelnou atmosférou. Opravdu unikátní prostředí a hřiště. No a závěr je lineární putování přírodou složený z dlouhých záběrů a dlouhého rozhovoru. Takže zase celkem protichůdné kvality. Ať už hledáte komorní adventuru nebo hledáte městskou akci, tak musíte projít i tím druhým.

Další charakteristikou hry podle mého názoru je, že nezná zdravou míru. Většinu věcí, které provozujete vás baví, jenomže tvůrci tuto činnost kumulují do jednoho bloku, který mi téměř vždy přišel dvakrát delší než měl. Prvních deset minut mě to bavilo, dalších deset minut jsem si říkal, že už by to mohly tvůrci něčím proložit a dalších deset minut jsem se modlil, ať už to skončí. To se týkalo bojování, QTE i walkingu. Tvůrci mohli mnohem lépe daný prvek rozložit a namixovat mezi další, ale tak nějak jsem si ho musel vždy několikrát zopakovat, abych na něj po následující hodiny nenarazil a začalo se mi po něm stýskat:)

Shenmue je důležitá část herní historie. Pamatuji si, jak jsem i já nad všemi informacemi tehdejších herních časopisů kroutil hlavou, že tohle není možný. Kdybych měl tehdy vlastní příjem, tak dost možná mi někde doma leží konzole a to jen kvůli této hře. Ale řekl bych, že kromě snad sympatií k době/lokalitě právě hledisko herní historie je hlavní důvod, proč byste si měli hru zahrát. Uvidíte zárodek a slepé větve mnohých herních mechanik. Pokud vás toto hledisko nezajímá, tak dostanete sice originální, ale kolísavě zábavnou akční adventuru se zastaralým ovládáním a velmi jednoduchým příběhem. Který navíc dává vědět, že první dva díly jsou jen "pilotní". Jsem zvědavý na novodobý třetí díl.
+25
  • PS4 80
Pokračování Shenmue jsem znovu dohrál takřka jedním dechem. Krásně navazuje na závěr jedničky a pokračuje dále v rozkrývání záhady, což mě neskutečně bavilo. Tímhle komentářem bych rád navázal na svůj předešlý k Shenmue.

Oproti jedničce přibylo pár novinek a doznalo se nějakých změn. Ne všechno mi přišlo k lepšímu. Nové lokace jsou větší a je jich více. Vyptávání se na cestu je usnadněné, některé NPC nejen že poradí, ale rovnou dokážou hráče zavést na příslušné místo. Hra v tomto momentu přepne kameru do první osoby, a Ryo danou postavu automaticky následuje, bez potřeby hráčova ovládání. Naštěstí z tohoto stavu lze kdykoliv vystoupit, protože postavy chodí nesnesitelně pomalu. Lepší novinkou je přítomnost minimap, které sice nemají žádné popisky, ale díky nim má hráč alespoň přehled o velikosti a hranic dané lokace.

Do hry byla taky nově zakompletována mechanika peněz, respektive nátlaku na peníze. Pokud si Ryo pronajímá pokoj, musí platit nájem, nebo by aspoň měl. Upřímně, nevím jestli se tomu lze vyvarovat, já jsem si ale poctivě své účty zaplatil. Peníze se dají vydělat brigádou, různým gamblingem, nebo výhrou v pouličních bitkách a taky prodejem předmětů v zastavárnách. Brigády jsem využíval nejvíce a jedná se o provozování pouličního stánku, kde proti vám NPC hrajou takovou kuličkovou hru, a ten kdo vyhraje, dostane 50 dolarů. Maximálně přijdou 4 zákazníci za směnu, a pokaždé dostanete polovinu z celkové výhry. Když se nic nevyhraje, nedostanete nic, a to je potom dost promrhaných asi 5-7 minut. Vydělávání peněz mě ale celkem bavilo, hlavně když jsem to dělal jako volitelné aktivity, když mě k tomu tlačil příběh, bylo to už horší.

Například, hra v určitých částech vyžaduje zaplacení poplatku 500 dolarů, pro další postup hrou. Tyto části hry pro mě představovali natahování herního času, a moc mě nebavilo vydělávání takových peněz, protože gamblingem nebo brigádou bych peníze vydělával strašně dlouho. Naštěstí to šlo poměrně rychle vydělat pouliční bitkou, kdy jsem si našel takovou, která mi sedla, nebyla dlouhá a já jí neustále opakoval dokola, dokud to šlo. 

Další změnou je možnost přetočení času, kdy hra nabídne přeskočení několika hodin, aby se rychle pokračovalo v příběhu, bez zbytečného čekání jako v jedničce. Na jednu stranu to je super, na druhou stranu se ze hry kompletně vytratila mechanika hlídání si času, protože už ani obchody neměli specifické hodiny otevírání či zavírání, vždycky jsem se dostal, kam jsem potřeboval. Pro celkovou velikost hry to je ale nejspíš dobře, protože by hra byla zbytečně více natahovaná.

Příběhově se jinak jedná znovu o TOP, děj byl daleko lepší než v jedničce. Nové postavy, lokace i příběhové zvraty fungovali na jedničku. Přesto bych ale se zopakováním hry váhal, protože je daleko delší a v mnoha místech strašně natahovaná. U jedničky bych tolik neváhal, protože byla menší a taková ucelenější. Obě hry jsou však 2 části jednoho celého příběhu, a nelze je jednoduše rozdělit, tak bych možná jako alternativu sáhnul po nedávné anime sérii.

Hra celkově v mnoha místech vylepšila svého předchůdce, ale v něčem jí větší měřítko z mého pohledu spíše uškodilo. Nic to ale nemění na tom, že se jedná o kvalitní titul, který jsem si náramně užil. Hodnotím tedy pouze jen o trochu hůře.

Pro: Příběh, vylepšení oproti jedničce

Proti: Natahování herní doby, přehnaně náročné QTE

+17
  • Dreamcast 80
Shenmue 2 je biblí moderního herního designu a její tvůrce - Yu Suzuki - je naprostý génius a vizionář. Jeho epochální veledílo spatřilo světlo světa poprvé symbolicky na přelomu tisíciletí jako znamení z nebes. A budiž hra! Množství vychytávek, detailů a originálních nápadů ve hře použitých nelze spočítat na prstech lidské ruky. Jejich počet je možné pouze s otevřenými ústy odhadovat. Tolik jich je! Postupné odhalování nových prvků a měnící se hratelnost zabraňují nudě vystrkovat růžky.

Interaktivní film se zde mísí s adventurní simulací běžného života říznutého promakanou bojovkou. Denní režim a změny počasí přímo ovlivňují tempo vyprávění a děj. To vše v polootevřeném 3D světě kde si každý může dělat, co chce. Živoucí město, žádný Potěmkin. Suzuki si je vědom, že karate není pupek světa, a proto je použitý bojový styl ovlivněn celou řadou odlišných technik. Jinak by to ani nešlo, když se hra odehrává ve městě, kde se naposledy zjevil syn boží.

Japonci jsou sice vyhlášená prasata, ale to není případ Shenmue. Kamera, ovládání a uživatelské rozhraní funguje bez problémů. Výraznou slabinou je pouze plytký příběh, což se nejvíce projeví na konci druhého dílu. Na druhou stranu - základní dějová linka je jasná a dostatečně motivující. Tak co chtít víc? Pomstu!

V době vydání série Shenmue mimo Japonsko nezaznamenala komerční úspěch a většina hráčů ji dodnes nezná. Místo toho onanují u jejích epigonů. Zapomeňte na Kojimu. Beztak Suzukiho jenom svlíkl do trenek a sebral, co mohl. A nejenom on. Kradli všichni. Kačeři, pšonci i náš pekelník. Pouze Bethesda stále dělá, že nevidí, čímž okrádá sama sebe. S blížícím se vydáním třetího dílu je na každém, zda si doplní vzdělání, nebo dál setrvá v blaženém nevědomí až do bezvědomí.
+15