Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shadow Gambit: The Cursed Crew

17.08.2023
80
11 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Shadow Gambit: The Cursed Crew je dalším titulem od vývojářů her jako Desperados III nebo Shadow Tactics: Blades of the Shogun, přičemž tentokrát nás tvůrci zavedou na souostroví Lost Caribbean. To je obehnané tajemstvím a kletbou zvanou The Curse of Lost Souls. A kdo že je na ostrovech ten prokletý? Vy. Skupina pirátů s nadpřirozenými schopnostmi, kteří jsou trnem v oku zdejší inkvizici, přičemž ta se nezastaví, dokud nepolapí všechny do jednoho. Vy však máte i trochu jiné plány než jen bojovat s otravným nepřítelem...

Jak lze dle historie studia očekávat, i zdejší hratelnost se nese v duchu předešlých titulů a jde tak o taktickou real-time strategii s důrazem na stealth. K dispozici máte tentokrát celých osm hratelných postav, přičemž každá disponuje unikátními schopnostmi a svou vlastní osobností a příběhovým pozadím. Hlavní postavou je však pirátka Afia, představující jakousi vůdčí hlavu celé skupiny. Následná volba složení party v misích je pak čistě na vás, přičemž většinou budete mít k dispozici tři nebo čtyři hratelné postavy najednou. Ve výjimečných situacích i všech osm najednou. Kombinování schopností jednotlivých postav tak dává velké možnosti i pro případnou znovuhratelnost. Casual hráči se pak nemusí obávat, neboť na nevhodnou kombinaci pro danou misi budete případně upozorněni. Dohrát by však dle slov tvůrců měla jít každá mise v jakékoliv kombinaci.

A jelikož jde o pirátskou hru, tak podobně jako Jackdaw v Assassin's Creed IV: Black Flag byla s trochou nadsázky jakousi další důležitou postavou, ani Shadow Gambit si samozřejmě tuhle příležitost nenechá ujít a k dispozici vám je The Red Marley. Tady však lze mluvit o další postavě doslova, protože tahle magická loď dokáže mluvit a hraje důležitou roli, neb díky ní lze manipulovat s časem a kdykoliv lze dát v misích pauzu a promyslet další postup. To by nebylo nic nového, nicméně vůbec poprvé Mimimi nabízí i možnost vracení času, tudíž lze jednoduchým způsobem opravit vaše chyby bez načítání uložených pozic. Loď však dále slouží i jako vaše základna, kde lze více poznat jednotlivé postavy a přijímat zde úkoly.


Poslední diskuzní příspěvek

@rikuhahl (01.04.2024 00:11): Z celého svého srdce se omlouvám, mistře. Doufám, že se má hanlivá slova nikoho nedotkla. A jsem opravdu moc rád, že to nebylo smazáno z důvodu ochrany oné velice diskutabilní firmy, to by pak totiž opravdu vypadalo jako cenzura jako za jisté doby, kdy vládla jistá politická ideologie. Takže nebude jistě vadit, když jsem ten odkaz hodím znova, že? :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Kéž by tak šlo na oltáři gamingu rituálně obětovat třeba Bethesdu nebo Ubisoft, místo toho, aby v propadlišti dějin zmizelo studio Mimimi. Bohužel, doba je zlá a studia co vytváří kvalitní hry v ní nemají co dělat.

Shadow Gambit podle očekávání přejímá všechny kvality svých předchůdců a opět přináší drobná vylepšení do už tak prakticky bezchybné formule. Nové prostředí, komplexnější příběh, nové schopnosti a postavy. Shadow Tactics a Desperados si některé postavy prakticky přebíraly skoro jedna ku jedné, ne tak v Shadow Gambit. I když se některé schopnosti znovu opakují, minimálně polovina z nich je nová, originální a namixovaná do koktejlu, jaký jste v rukou ještě neměli. I ta zdánlivě nejméně užitečná postava nakonec má své nezpochybnitelné využití, o čemž se určitě přesvědčíte sami, díky motivačnímu hodnocení mise. Za splněné mise dostáváte bodíky, za ty si pak můžete vylepšit nějakou schopnost jednoho z pirátů. A když vám nějaký pirát sedí dlouho jen tak na lodi bez mise, dostanete za něho po splnění mise bodíků víc. Jednoduché, účinné.

Gameplay loop je stará osvědčená jistota. Vyberete si skupinu pirátů, místo vylodění a většinou i jeden z více cílů mise a pak už je jen na všem důvtipu, jak nepřáteli zamořenou mapu vyřešíte. Díky tomu, že si můžete volit, koho na mise vezmete, mi hra připadala trošku jendodušší než ostatní tituly, asi proto, že vývojáři museli zaručit, že budete schopni každou mapu vyřešit s jakoukoliv kombinací pirátů. Nevadilo mi to, ale bylo to cítit.

Pak je tu prostředí. I když mi piráti a inkvizice nakonec docela sedly, tropické ostrovy se mi celkem rychle okoukaly, a prostě jsem měl pocit, že mi lokace na divokém západě nebo v Japonsku sedly víc. A jakkoliv mi příběhové pozadí a civilní interakce v hubu (na lodi) přišly jako svěží změna, občas jsem měl pocit, že je toho kecání s Marley možná opravdu trošku moc. Na druhou stranu, osobní questy posádky jsou vtipné a slouží jako dobré odreagování od namáhání mozku při misích. Teda, alespoň na vyšších obtížnostech.

To je pár drobností, které mi brání hře dát čistých 10/10. Jinak se jedná o naprosto perfektní hru, jako předtím Shadow Tactics a především Desperados 3.

Bohužel, od Mimimi poslední...

Pro: Zábava, preciznost, originalita, dabing, příběh, postavy

Proti: Lokace

+17
  • PC 70
Herní výzva 2024 - 1. Nemova říše 

Jako milovník taktických strategií typu Commandos nebo Desperados jsem na vývojářské studio Mimimi pěl ódy posledních pár let. Fantastické Desperados III jsem si před zahráním Shadow Gambit připomněl dohráním všech tří DLC a nemohl se dočkat, až se do jejich (bohužel) poslední hry náležitě ponořím.

Po dohrání však musím říct, že mě to bohužel nechytlo tak, jak jsem čekal. Chápu, že se studio snažilo o něco víc než jen přeskinovat Desperados III (které už jsou částečně přeskinované Shadow Tactics: Blades of the Shogun) a vymýšlet nové a zároveň realistické schopnosti nových postav nejde do nekonečna, ale pirátská tematika v kombinaci s nadpřirozenem není zkrátka můj panák whisky.

Příběh mě nijak zvlášť nezaujal, utahané rozhovory s lodí Red Marley, sloužící jako základna, jsem nesnášel a pokaždé se už těšil, až vypadnu někam do mise. Každá postava má navíc svou vlastní misi na lodi, která se většinou skládá z neustálého běhání sem a tam a několika rozhovorů. Zde se tvůrci snažil o odlehčení a jakousi vtipnost, takže budete např. učit kostlivce poezii nebo cvičit rybu v nájemného zabijáka. Bohužel dle mého jsou tyto vsuvky spíše trapné a hlavně zbytečné a k uzoufání nudné.

Postav je osm, ale ve finále jsem používal tak tři, zbytek, co jsem musel občas vzít s sebou, čekal celou dobu někde v křoví. Je hezké, že má každá jiné schopnosti, takže si každý může najít svůj styl, ale díky nízké obtížnosti je to ve finále skoro jedno.

Mise se odehrávají na jednotlivých ostrovech Karibiku (kromě finále), kterých je tuším deset. Na každý se budete mnohokrát vracet, takže prostředí se dost často opakuje a po půlce hry už vás nemá moc co překvapit. Navíc každá postava má několik vlastních side misí, opět na těchto ostrovech, takže za chvíli budete všechny znát jako své boty. Po konci hry je navíc možné ve hře pokračovat a splnit vše, co hra nabízí. Co jsem nepochopil, tak motivací k tomuto kroku je odemknutí další postavy. Ale odemknout další postavu poté, co mám ve hře 100% a hrát s ní de facto znovu to samé, to opravdu není pro mě.

Může se zdát, že jsem hru dost pohaněl, ale ono se to vlastně nehraje tak špatně. Ostrovy jsou nadesignovány dobře, hezky se na to kouká a stejně jako v předchozích hrách tohoto typu i zde je ona radost ze zlikvidování zmetka, který čumí jako na potvoru na pixel přesně na jiného zmetka a brání vám v postupu. Vyřešení těchto situací, případně úspěšné naplánování a exekuce akcí několika postav najednou, to dokáže vyvolat úsměv na rtech.

Shadow Gambit jsem si užil, ale na rovinu musím přiznat, že DLC vůbec nemám chuť pořizovat. Desperados III jsou pro mě nepřekonaní a rád se k nim někdy vrátím. U Shadow Gambit o tom ale dost pochybuju.

Pro: Hratelnost; rozmanitost postav; design.

Proti: Prostředí se dost opakuje; nudné side mise; příběh.

+13
  • PC 80
Shadow Gambit: The Cursed Crew je labutí píseň studia Mimimi, které nám přineslo třetí a zřejmě poslední moderní inkarnaci "stealth" strategií typu Commandos. To jest taktických strategií v reálném čase (ale s možností pauzy a rozdělení úkolů), ve kterých ovládáte skupinu postav s různými schopnostmi, jejichž využíváním a kombinováním postupně likvidujete zpočátku zdánlivě neprostupnou síť nepřátel a plníte různé dílčí úkoly. 

Oproti japonským Shadow Tactics nebo třetím Desperados se změnilo prostředí (pirátské), přibyly nelineární mise, nabobtnala příběhová složka i množství postav a dialogů, ale jádro hry zůstalo, možná bohužel, úplně stejné, stejně jako řada klíčových vlastností vašich postav, typů nepřátel, schémat řešení situací, a podobně. Shadow Gambit přináší mnoho nového, ale zachovává i většinu starého a aniž bych to myslel pejorativně, je to už druhý reskin téhož. Oproti minulé produkci Mimimi je tato hra výrazně delší a nabízí štědré množství endgame obsahu a znovuhratelnosti již dokončených misí. A komu by to stále nestačilo, může šáhnout po dvojici DLC, rozšiřující hru o dvě nové postavy, ostrovy a 12 misí. Po dokončení základní hry a dohrání poslední mise, což mi zabralo několik desítek hodin, jsem měl kompletaci asi 28 %, z čehož si můžete udělat obrázek o potenciální trvanlivosti této hry. 

Největší slabinou je bohužel extrémně nízká obtížnost a z toho plynoucí pomalu se plížící nuda a rutina, přestože po většinu času mě hra celkem bavila a dohrál jsem ji v podstatě na jeden zátah. Kdo chce výzvu, zahraje si původní Commandos. Tohle je spíše taková příjemně ztřeštěná relaxační záležitost, kterou jsem si docela užil, ale nedala mi kvůli absenci větší výzvy nebo nových zajímavých prvků či mechanik důvod se k ní vracet.
+8