Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Vždycky jsem „plejstejšňákům“ záviděl ty jejich závodní série, u kterých se daly probdít dny i noci. Znáte to, začnete kariéru s pár babkama, koupíte první plečku, odjezdíte pár ubohých vesnických závodů a pomalu si krůček po krůčku vyšlapáváte cestičku na vrchol. Buď takové hry na PC dříve nebyly, nebo mi prostě unikaly. S prvním obdobným konceptem jsem se setkal až u NFS Porsche a nedá se zrovna říct, že by se po jejím úspěchu s takovým typem závodních simulací roztrhl pytel. Rád také připomenu velmi povedený, leč hodně obtížný, freewarový simulátor Racer, který aspoň částečně ukojil mou zvrhlou touhu po vůni vysokooktanového benzínu.

GRID jsem si zahrál poprvé před lety, kdy šlo o čerstvou novinku. Z nepochopitelných důvodů jsem tehdy nebyl schopen hru ovládat na klávesnici. Zpětně už opravdu neurčím, zda šlo o mou naprostou neschopnost, či nějaký technický problém, ale tehdy jsem byl touto věcí značně frustrován a hru tak ani zdaleka nedohrál. Od té doby uplynulo pár DIRTů, NFSpeedů, FlatOutů, Test Driverů, Fuelů a Bornoutů. Předevčírem mě sucho donutilo sáhnout do archivu, nahmatat GRID a dát mu další příležitost. Kletba byla zřejmě prolomena, protože od první chvíle se mi vozidla ve hře řídila (na klávesnici) naprosto fantasticky a tak jsem se dal do kariéry.

První plus – grafika. Světla sice stejně přepálený jako u prvního DIRTu, ale stále jde o nex-gen podpořený opravdu kvalitními efekty. Hezké tratě, nablýskané káry, spousta kouře a jisker, co víc chtít? Hudební rockovou nálož jsem sice příliš neregistroval, ale to není dobře ani špatně. Zvukové efekty jsou vcelku ucházející, oproti grafice tedy nejde a ani nešlo právě o orgie. Vám anglofilům to přijde možná jako nicotné plus, ale mě, zaostalému člověku co mluví pouze svou mateřštinou, a to ještě špatně, se docela líbil český dabing. Je příjemné poslouchat postavy v zákulisí závodů, jak se vám snaží sdělovat užitečné informace, což se jim stejně moc nedaří :).

Jak už to tak bývá, ke konci dochází k náhlému ochlazení a přicházející fronta stereotypu může kdekomu zkazit náladu. Polovina hry vás zahrnuje novinkami, druhá pak deptá svou repetivností a umělým protahováním herní doby. Tratě začnou být stejné, vozidla stejná, šampionáty stejné s výjimkou toho, že jsou dvakrát tak delší, ovšem na stále stejných tratích. 24 Hodin Le Mans po každých 3 odjetých šampionátech přestává být zábavné už po druhém odjetí, naštěstí vás ale hra nenutí ten trýznivě dlouhý okruh povinně podstupovat. Nakonec zamrzí i dabing. Týmoví kolegové jsou nadabovaní všichni jedním hlasem a říkají pořád to samé, šéf týmu říká pořád to samé a dokonce i ta ze začátku ukecaná asistentka se sexy hlasem začne časem dokola mlít to stejný.

Po té špíně z předchozího odstavce to s titulem asi moc nadějně nevypadá, ale opak je spíše pravdou. V celkovém kontextu nejsou chyby až tak výrazné nebo neočekávané, klady silně převažují. Nemá smysl se ke každému z mnoha z nich jednotlivě vyjadřovat, ale rozhodně je zmíním v plusech pod tímto textem. Stručně řečeno, GRID mi v mnohém dal to, po čem jsem již léta toužil a o čem jsem psal v prvním odstavci. Na druhou stranu, pořád to není takové, jaké by to mohlo být, tentokrát už stačilo k dokonalosti opravdu nemnoho. Možná, že je i dobře, že ta rezerva tu je a tím pádem snad i důvod mít se ještě na co těšit.

Pro: nex-gen grafika, fyzikální model, ovládání, flashbacky, výběr obtížnosti před každým šampionátem, rychlé loadingy, licence, zpracování tratí a vozidel, sponzoři, jejich aplikace, vlastní tým - včetně názvu, barev a týmového kolegy, český dabing, Ravenwest

Proti: přepálená světla, v druhé půli repetivnost plynoucí z nedostatku novinek, přehnané využití licence 24 Hodin Le Mans, žádný setup, upgrade a tuning vozidel, po čase repetivnost dabingu, relativně krátké, statistiky?, aspoň malý příběh by nebyl na škodu :)

+30 +31 −1
  • PC 90
Tato hra splňuje všechny aspekty moderní závodní hry a tím se stává velmi úspěšnou. Hra si bere inspiraci z různých jiných titulů, jako je Need for Speed, nebo Project Gotham Racing … taky inovuje svojí již zaběhlou tradici ze série TOCA a výsledek je, jak jsem naznačil, superní.
Grafická stránka hry je velmi povedená, takřka dokonalá na svojí dobu. Dnes ještě rozhodně se nemá za co stydět a stále patří mezi špičku. Hru jsem oprášil někdy před rokem a půl a zahrál si ji na svém tehda vylepšeném PC, při maximálních detailech a rozlišení mi hodnota FPS ukazovala hodně přes 100 a hra šla jako po másle. Nádherné stíny, nasvícení, detailnost tratě i aut, interiéru, krásnej dým, tvořící se na základě smykování od vašich pneumatik, to vše je prostě tak jak má být a já byl velmi spokojen.
Zvuková stránka hry už není taková lahoda, jako grafika. Čekal jsem realističtější zvuky aut. Něco, co mi nažene husí kůži. Tady v této hře se to nekoná. Škoda. Špičkové zvuky se spojením špičkové grafiky by byla šupa. Takto auta jen podivně pískají, zdánlivě připomínají reálný zvuk aut. Snad jen formule ujdou, dají se poslouchat.
Nyní k hratelnosti samotné hry. Kampaň hry je dost dlouhá, než jsem ji prošel, zabralo mi to dost dnů. Závodí se ve 3 oblastech, každá je jinak dobrá a aby nedošlo k nějakému stereotypu, je dobré je střídat. Když jsem se rozhodl projít nejprve celou Evropu, po pár závodech jsem své rozhodnutí změnil. Tratí je málo, často se opakují, hra tak může leckomu upadat do stereotypu, mě osobně to až tak nevadilo a hraní Gridu mě nijak neomrzelo. Rozhodně bych přidal i na výběru aut. Druhy závodů jsou různé, od těch klasických, jako je jízda na okruhu ve snaze být na prvním místě, až po driftování z kopce dolů, nebo jízda nočním japonským městem plná adrenalinu. Taková specialitka je potom možnost zajetí si závodu LeMans v rámci ukončení závodní sezony. Ze začátku jsem si LeMans zajel, ale rozhodně jsem tento závod nepodstoupil po každém ukončení sezony, je to přeci jen závod na dlouho a přestával mě pak bavit.
Celkově bych osobně zhodnotil tuto závodní hru jako výbornou. I přes moje výhrady, jako je málo druhů aut a tratí, slabší zvuky aut, jsem si tuto hru velmi oblíbil, na jednu stranu je možná stereotypní, na tu druhou vás ale nutí jít dál a dál a dokončit kampaň.

Pro: grafika, kouř, dlouhá herní doba (což může být i jako proti vzhledem k málo druhů tratí)

Proti: zvuky, mohlo být více typů aut a tratí

+24 +25 −1
  • PC 85
Tak sem na několikátý pokus dohrál Grid...

Když sem ho zapnul poprvé,nešlo mi udržet auto na silnici a po dvou závodech sem ho odinstaloval... Podruhé sem těch závodů odjel víc,ale stejně žádná sláva... Ale teď se mi podařilo ho pokořit... A moje pocity??

Takže,začneme u technické stránky hry... Grafika pěkná,sice až moc "přesvětlená",ale budiž... Fyzika aut vcelku solidní,auta se dají krásně ovládat plynem,což je příjemné... Rozhodit zadek a projíždět zatáčky smykem je docela fajn... Model poškození je úchvatný,kola létají vzduchem,sklo se krásně tříští a nárazníky odpadávají,krása pohledět... Soundtrack nějak nenadchne,naštěstí je dost v pozadí a nijak neruší... Zato zvuk aut je parádní (zvlášť na výkonném domácím kině)... Všiml sem si,že zde pár lidí uvedlo jako mínus,že nejde opotřebovat gumy,že nedojde palivo a nejsou boxy... Jistě,každému milovníkovi simulace to pocuchá nervy,jenže... Toto je klasická ARKÁDA!!!!

A podle toho taky vypadá kariéra,která je pěkně zpracovaná... Začnu od nuly,vydělam nějaký to euro,založim tým a valim... Nakoupim nová auta,najmu "parťáka" a vydělávam ještě víc... Párkrát si zajezdim Le Mans,aby byly penízky a pak je na férovku přeskakuji... Sice po určité době začne hra být stereotypní,tratě se opakují,hlášky z rádia se opakují a je to tak nějak stejné... Naštěstí sou závody poměrně krátké,tak jak se sluší a patří na arkádu... Potěší i AI soupeřů,kteří se nebojí vás na férovku nabrat... Skvělé sou oficiální okruhy,které sou propracovány dost detailně,pravá jména jezdců a licensovaná,perfektně zpracovaná auta... Potěší i dostatečná rozmanitost závodů (drift,destruction derby,závody do vrchu,klasické i městské okruhy)...

Co ovšem zamrzí jsou například sponzoři... První čtvrtinu hry jsou nabídky vcelku zajímavé a velká jména sponzorů motivují k dalšímu postupu,pak ale příjde zlom,kdy si hráč uvědomí,že je vlastně naprosto zbytečné sponzory aktualizovat a vydělávat tak více peněz,protože i když koupíte všechna auta,která ve hře jsou,stále vám na účtu zůstává dost miliónů,které nevyužijete... Ale to je jedna z mála drobných chyb,které jsem na hře našel... Jako simulátor bych ji vyhodil z okna,ale arkáda je to skvělá!!

Pro: Model poškozaní,fyzika aut,detailní traťe,druhy závodů,licensovaná auta i jezdci,mód kariéry,grafika

Proti: Stereotipnost,zbytečnost sponzorů

+21
  • PC 95
Keby som mal Grida označiť jedným slovom, určite by to bolo „ultimátna závodná arkáda“. No dobre, nebolo to jedno slovo, ale je to pravda, a to sa počíta.
Cestu k nemu som si hľadal pomerne dlho. Zo všetkých strán som počúval len slová chvály, ale keď som sa doňho pred pár rokmi pustil, nejako ma nechytil. Veď ako by aj mohol, po náloží všetkých tých Need for Speedov a FlatOutov ma „pomalšia“ a „realistickejšia“ okruhová hra nemohla osloviť.
Ale našťastie, na Vianoce 2016, rozdával jeden nemenovaný internetový obchod (no dobre, bol to slávny Humble Store) zadarmo kľúče od Grida, čo som si vysvetlil ako znamenie, že tentokrát by to mohlo vyjsť. A tak som teda uprostred vianočných sviatkov nastúpil do „závoďáku“, zapol pásy, nasadil prilbu (a bohviečoešte tí pretekári nosia) a vyrazil na cestu lemovanú mnohokrát napätými, ale vždy zábavnými okamihmi.

Alfou a omegou závodnej hry je jazdný model. A taký parádny jazdný model ako má Grid som už dávno, alebo skôr vôbec, nevidel. Viem že je to otrepané spojenie, ale toto je presne ten ideálny pomer medzi simulátorom a arkádou. Na jednej strane cítite, že autá majú svoju váhu a zotrvačnosť a nenapadne vás rezať pravouhlú zákrutu v 200 km/h. Na druhej strane si môžete dovoliť rôzne skopičiny, za ktoré by vás pravoverné simulácie odmenili hodinami alebo intímnym kontaktom so zvodidlami.
Je síce pravda, že som hral so zapnutou kontrolu trakcie aj stability (pretože bez nich by som to asi nedal), ale aj tak som si každý jeden kilometer náležite užíval. Či už to boli európske, japonské alebo americké trate, všade to bola radosť jazdiť.

Keď som už načrtol tie trate, síce ich nebolo nejako extrémne veľa, nemám k nim mnoho výhrad.
Najviac som si užíval americké trate, pretože tie obsahovali od každého trochu. V Amerike sa jazdilo hlavne na mestských okruhoch, kde nebola núdza o stiesnené priestory a zradné zákruty, čo mi, ako som zistil, vyhovuje. Asi sa mi vybavovali spomienky na staré dobré „Nýdy“.
Ku Amerike sa viaže aj jeden nezabudnuteľný závod, ktorý sa mi vryl do pamäti. Odohralo sa to v mojom (iba herne) obľúbenom Detroite a jazdilo sa na F3000. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa tieto superrýchle stroje správajú v prostredí, na ktoré nie sú stavané, teda veľmi úzka trať s hromadou ostrých a točivých zákrut. A že bolo na čo pozerať. V každej zákrute sa išlo doslova plech na plech a po celej trati som nachádzal odpadnuté súčiastky z vozidiel súperov, dokonca aj ja som prišiel do cieľa síce prvý, zato poriadne „učesaný“.
Potom tu máme Japonsko, kde boli parádne krátke a intenzívne okruhy, ale hlavne horská trať Mount Haruna, ktorá mi pripomenula výborný NFS Carbon. A taktiež Otukama Grand Circuit s tou zradnou odbočkou vedúcou cez hory, to bolo celkom milé prekvapenie.
A na záver ešte európske trate, ktoré sa mi páčili najmenej, pretože to boli klasické, o niečo menej zaujívavé, okruhy. Aby to nevyznelo úplne negatívne, s formulami a prototypmi, ktoré to vedeli vytiahnuť až ku 400 km/h to bola predsa len sranda preveliká. So sériovými vozmi sa mi ale jazdilo lepšie v predchádzajúcich dvoch regiónoch.

Závodná hra potrebuje aj poriadne autá, tu ich opäť nenájdete také závratné množstvá ako u konkurencie, napriek tomu to nevadí, pretože sú pekne vymodelované a v každej kategórií som si našiel to svoje.

Disciplíny sú vskutku klasické, teda hlavne okruhy, ale aby sa to tak rýchlo nezunovalo, z času na čas sa objavia aj mnou nie veľmi obľúbené drifty. Keďže ich nebolo veľa a neboli ani zložité, absolvoval som ich bez väčších ťažkostí. Chýbalo mi však viac závodov na čas, za celú hru som hral asi jeden a je to škoda. Občas nezaškodí zajazdiť si osamote.
Tu však hra obsahuje aj jeden neduh, ktorý sa objaví vždy po štyroch odohraných závodoch a tým sú preteky Le Mans. Netrvajú síce 24 hodín, reálne to trvá nejakých 10 minút, ale aj tak mi to prišlo trochu otravné od začiatku až do konca hry.
Naopak, veľmi ma potešili akési „bossfighty“ vždy na konci každého šampionátu, kde častokrát išlo doslova o život.

A aby v tom všetkom človek nebol sám, po čase začne jazdiť s parťákom, čo je niekedy výhoda, niekedy zase nevýhoda. Výhoda to bola, keď som sa nevedel dostať na prvé miesto a vyhral za mňa kolega. Nevýhodou bolo, že som musel pri mojom kontaktnom štýle jazdy dávať pozor, aby som sa „neoprel“ zrovna doňho.

Aby som to zhrnul, Grid je jedna z najlepších pretekárskych hier aké som kedy hral. Od začiatku až do konca som sa náležite bavil a keď už som myslel, že to začne byť stereotypné, vždy ma niečim dokázal prekvapiť. Oproti takej Forze alebo Gran Turismu síce obsahuje menej áut aj tratí, ale bohate to vynahradzuje parádnym jazdným modelom a akčnejším poňatím závodov a na to ja počujem hlavne. Takže prvý diel máme úspešne za sebou, snáď sú pokračovania rovnako dobré...

Pro: jazdný model, americké a japonské trate, flashbacky, vozový park

Proti: preteky Le Mans, slabšie EU okruhy

+18 +19 −1
  • PC 50
Dříve jsem považoval Codemasters za jednu z nejlepších společností, která vydává závodní hry. Zhruba v roce 2006, to znamená v době vydání posledního dílu povedené série TOCA, se tato společnost rozhodla pro jakousi revoluci, která u většiny hráčů vzbudila obrovské nadšení. U mě, jakožto zkušeného hráče všelijakých závodních her, nikoliv. Právě GRID je asi druhou závodní hrou vydanou po tomto zlomovém roce, již nenese jméno populární závodní série TOCA, je to ale určitě dobře, neboť TOCA měla odpradávna blíže k simulátoru, zatímco GRID má blíže k arkádě pro široké masy. Nyní už pár řádků k tomu, proč mě GRID nezaujal a beru ho jako průměrnou závodní hru.

Ve srovnání s Race Driverem 3 citelně ubyl počet vozů, tratí i módů, zato se výrazně zlepšil režim kariéry, který hráče nenásilně provede všemi věcmi obsaženými ve hře. Hned po načtení závodu mě dost zarazila absence jakéhokoliv nastavení vozidla. Chybí zde též kvalifikace, ve které si většinou zvykám na vůz a zkouším, kde jsou limity průjezdů různými zatáčkami. Hra mě prostě hned hodila na náhodně vybranou startovní pozici. Poté samozřejmě následoval start a první vyzkoušení chování vozidla. Díky všudypřítomnému kouři a přesvícené grafice je snad nemožné se těsně po startu nějak zorientovat. Ovládání vozů je strašně citlivé, s volantem mi to přišlo prakticky nehratelné (zkoušel jsem všelijaké nastavení, ale nepomohlo to), tudíž jsem si zkusil zajezdit na klávesnici, se kterou jsem pařil snad všechny starší hry od Codemasters. Bohužel zlepšení se nekonalo, projet po ideální stopě zatáčku pro mě byl nepřekonatelný problém, díky pomalým soupeřům ale nebylo těžké dojet na dobré pozici. Při nájezdu na cílovou rovinku na mě čekalo další nemilé překvapení. Kde je kruci boxová ulička, abych si mohl vůz třeba opravit, doplnit palivo či nasadit čerstvé gumy? Později mi ale došlo, že autům nemůže dojít nikdy palivo a na pneumatikách se dá bez rizika ostře jezdit klidně i 40 kol, neboť nemají systém opotřebení. Hra na mě neudělala vůbec dobrý dojem, a tak jsem ji na chvíli přestal hrát.

Při pohledu na kladné recenze GRIDu a na velmi vysoké procentuální hodnocení hráčů na všech herních stránkách jsem se rozhodl dát GRIDu druhou šanci. Přeci není možné, aby se můj názor na závodní simulátor tak lišil od ostatních. Zatímco mé první hodnocení GRIDu bylo celkem přívětivých 60%, po druhé šanci se snížilo na průměrných 50%. Bylo to dáno hlavně zjištěním, že v závodech neplatí žádná pravidla, například hloupé zkracování trasy zůstane bez povšimnutí, stejně tak komisařům nebude vadit napodobení kamikaze do pilota před vámi. Grafickou stránku taky nemůžu hodnotit pozitivně díky přesvícenosti a přehnanému blur efektu. Nějaká procenta navíc jsem tedy udělil za pěkný systém poškození, mnoho pohledů kamery nebo také za rozmanitou nabídku vozů. Součet těchto věcí ale nestačí na vyšší hodnocení.

Společně s Colin McRae: DiRT se jedná o hry, které mě nejvíce zklamaly. U Codemasters si ale mé sympatie získali zpět díky navázání na sérii F1 od Electronic Arts hrami F1 2010 a F1 2011. Už se nemohu dočkat dalšího dílu efjedniček a vydání druhého GRIDu očekávám s napětím, snad v mých očích nebude tak špatný jako první díl.

Pro: Systém poškození, pěkné menu, bohatý výběr z pohledů kamery, rozmanitá vozidla, velké množství počítačových soupeřů, dobře zpracovaná kariéra.

Proti: Oproti TOCA Race Driver 3 zredukována obsahová stránka, na můj vkus nepřirozená grafika, příliš citlivé ovládání vozidel, chybí kvalifikace či volné tréninky před závodem, žádná možnost si vůz nastavit, absence zastávek v boxech, a tak dále.

+13 +14 −1
  • PC 85
Existuje 5 přesných vlastností, které charakterizují tento báječný závodní simulátor: rychlost, adrenalin, realističnost, ještě větší realističnost a ještě větší realističnost. Ovládáním GRID není těžkou hrou a při tom je ve všech směrech velmi reálnou (fyzika, systém poškození, tratě, závodníci ad.) a tak se konečně na PC dočkáváme toho, co má PlayStation nebo Xbox od počátku a můžeme s klidem porovnávat s Forzou nebo Gran Turismem.

Systém závodů a kariéry
Vedle rychlého závodu a multiplayeru se tyčí mód kariéry, kde nováček začíná s naprostým nic a od podřadnějších závodů se postupně dostává k vrcholné úrovni. Postupně se propracováváme ranking systémem, který je založen na výdělečnosti a respektu z výher. Hráč má postupem času možnost podepsat kontrakt s dalším jezdcem do svého týmu (vybírá se z národností a ze schopností), který pak závodí po vašem boku a komunikuje s vámi. Peníze vám tečou především ze sponzorů, které získáváte vyhranými závody.. jsou to skutečné značky jako vodafone, acer, amd ad. Mód kariéry celkem nabízí 51 turnajů, které jsou rozděleny mezi třídy automobilů z kontinentů Asie, Ameriky a Evropy. GRID je jen o silničních závodech a tak tu nechybí eventy jako Formule 3, GT závody, prototypy, drift nebo dokonce i destruction derby okruh. Celou hru soupeříte na silnicích se skutečnými jezdci mezi kterými nechybí ani Tomáš Enge, který v té době jezdil za Aston Martin. Za zmínku také stojí, že po 3 turnajích vždy končí sezóna a nabídne se možnost hrát závod okruhu Le Mans.

Auta a jejich vlastnosti
Těšit se můžeme ze 42 modelů aut, které si můžeme libovolně ze vnějšku upravit. Každý model má jiné vlastnosti, ať už jde o náhon kol nebo tendenci dostat se do smyku či odolnosti atd. Systém poškození se velmi povedl.. tam kde auto odřete, tam odřené je.. podle toho kde bouráte, takové máte problémy s vozidlem. Samozřejmě je možné vysklít okna, převrátit káru na střechu nebo dokonce "zemřít". Opravdu stačí sebemenší kontakt s jiným závodníkem na silnici a může to mít katastrofální následky, což hráče hezky nutí hrát stylem "fair play". Plymouth, Chevrolet, Porsche, Dodge, Lamborghini, Bugatti, Ford - Mustang, Formula, BMW, Audi, TVR, Aston Martin, Mazda, Toyota, Nissan, Subaru, Hodna ad. GRID nabízí..

Grafické zpracování
Na rok 2008 je to slušné. Byl zřejmě použit stejný design, jaký Codemasters použili v DIRT sérii. Možná některé části, které při závodu stejně nesledujete vypadají jako omalovávanky, pokud teda při rychlosti 420 km/h (nejvyšší rychlost) nesledujete nebe apod.. Celkově vypadá prostředí ve hře věrohodně a grafika moc nepokulhává. Na GeForce GT540 hra běžela na ultra detaily bez sekání. Problém možná budou mít integrované grafiky, ale podle toho jak staré typy..

Nedostatky
Ačkoli je GRID zřejmě současně nejlepší simulátor silničních závodů na PC, i u něj se setkáme s pár nedostatky, které člověka zamrzí. V první řadě bych začal, že v závodech se neřeší spálené gumy a tudíž zde neexistuje ani depo. Ve hře je jedna trať, na které se písek chová jako asfalt. Stejně jako v DIRT i tady jsou úvodní kecy, které se nedají přeskočit a doprovodná hudba aspoň na můj vkus do hry nezapadá..

Závěr
Race Driver: GRID mile překvapil a odpovídá tomu i zasloužené průměrné hodnocení. Osobně se velmi těším na druhý díl, který má vyjít už letos a doufám, že v něm všechny nedostatky opraví a nabídně ještě více aut a možností, protože tohle byl vskutku moc dobrý zážitek pro začátek.

Pro: realná fyzika a dmg systém, grafika, AI, skutečné okruhy, skutečné jména a značky, módy, další závodník v týmu, Le Mans, zvuky a vlastnosti aut, atmosféra, bouračky

Proti: nejsou spálené gumy a depo, hudba, úvodní kecy, nejde uložit replay

+12 +13 −1
  • PC 90
Když GRID vyšel, říkal jsem si: "KONEČNĚ nějaká pořádná závodní hra i na PC". A je to tak, od NFS Undergroud první závody který jsem hrál každej den několik hodin v kuse a to dokonce i demo. Na parádní grafice (navíc výborně optimalizovaná) je naroubována skvělá hratelnost. Parádní akční ježdění který jen tak neomrzí.

Pro: skvělá akční hratelnost, auta, výborná ovladatelnost, grafika, optimalizace

Proti: v pozdějších fázích singleplayeru bohužel nastupuje nuda, relativně málo okruhů

+11 +12 −1
  • PC 70
Po skvělých ToCA Race Driverech se Codies rozhodli pro změnu a tuto skvělou sérii zazdili. Což byla podle docela chyba. Série ToCA byla na PC ojedinělá a dosud nemá na PC, bohužel, konkurenci.

Ale teď ke GRIDU. Slovo Race Driver jsem však záměrně vynechal, neboť většina hráčů jí říká prostě GRID. Bohužel, není to to jediné, co hře oproti předchůdcům chybí.
Ale hezky od začátku. Stejně jako v dřívějších dílech, i zde můžete hrát jakousi tu kariéru nebo jednotlivé závody bez příběhové linie. Kariéra doznala oproti ToCE menších změn. Zmizela příběhová videa a k samotnému závodění přibyla ještě starost o vlastní tým. V něm si závoděním vyděláváte peníze, získáváte sponzory nebo najímáte týmové kolegy, kteří Vám pomáhají ony peníze vydělávat. Celé to zní sice lákavě, ve skutečnosti je to však nuda. Aby taky ne, když celá sezóna skončí po 3 odjetých soutěžích. Po 12ti sezónách jsem byl stále ve dvou třetinách hry a jediné, co tu sezónu připomínalo, bylo číslo. Žádný progres nebo úpravy v garáži. Nic.

Abych řekl pravdu, ani jsem neměl chuť kariéru dokončit, neboť závody byly oproti ToCE 3 pořád stejné (a stejně nudné). Skončil jsem někde ve 2/3 hry, neboť čím víc jsem se blížil ke konci, tím více se zvyšovala obtížnost soupeřů (i na lehkou obtížnost), kteří jezdili až neuvěřitelně bezchybně. K samotné hratelnosti se však ještě dostanu. Teď něco ke grafice.

Graficky je hra docela pěkná a nenáročná, na mém stroji jsem hrával se 100+ FPS na nejvyšší nastavení. Musím říct, že toto je výsada závodních her od Codies už od dob ToCA Race Driver 2. Vypadají graficky hezky a přitom nejsou vůbec náročné. Poprvé v sérii „Race Driverů“ je zde i pohled z kokpitu, který je velmi povedený. Přístroje jsou přesné a čitelné, detaily ostré, jen ten výhled z kokpitu by mohl být o dost lepší. Ke grafice tudíž nemám osobně žádné výhrady.

Dostáváme se však k tomu „nejlepšímu“, k hratelnosti a k hernímu obsahu. Začneme samotným ovládáním, které doznalo od ToCA série několika změn. Tou zásadní je, že hra zapomněla, co je to jízdní model. Ačkoliv i ToCA byla spíš arkáda než simulátor, alespoň vzdáleně věděla, co je to fyzika a že auta nějakou mají. Tohle je čisto čistá arkáda, která viděla fyziku aut maximálně tak v televizi na závodech. Tím samozřejmě nechci říct, že se hra ovládá špatně, to rozhodně ne. Jde ovládat jak na klávesnici, tak na gamepadu nebo na volantu. A to je to zásadní. Na své si tudíž přijde každý.
V čem však hra oproti svým předchůdcům utrpěla nejvíce, je herní obsah. ToCA série se mohla pyšnit nespočtem tratí, aut i závodních disciplín. GRID má sice aut docela dost, ale většina jsou jen sériové modely upravené závodním kokpitem a motorem. Disciplíny vymizely a nahradily je 3 oblasti – USA, Evropa a Japonsko. Závody trucků, formulí nebo historických aut (nebo sekaček na trávu ) úplně zmizely a nahradily je klasické závody a drifty. Nic víc, nic míň. A to vše na pouhopouhých cca 12 okruzích, z nichž jsou polovina příšerné městské nebo přístavní “okruhy“. A to je na nástupce slavné série opravdu žalostné číslo. Sice to lehce vyvažuje okruh La Sarthe v LeMans a také LeMans prototypy, avšak to hru nezachrání. O umělé inteligenci soupeřů mluvit ani nebudu, páč to by bylo na dlouho a nenacházel bych zrovna hezká slova. Jen ve zkratce, někdy až neuvěřitelně pomalí a někdy až neuvěřitelně rychlí. A to prosím na stejné úrovni obtížnosti.

Hru nezachraňuje ani multiplayer. Oficiální servery jsou už dávno vyplé, tudíž se musíme spoléhat na hru přes „LAN“ pomocí Tunngle. Z toho pramení velký nedostatek hráčů, kterému nepomáhá ani nemožnost hrát s AI protivníky, které ToCA 3 měla. Celkově chybí v nastavení multiplayerové hry takových 90% oproti předchůdci.
Bohužel (pro nás bohudík), nedávno jsme s kámošem zprovoznili přes Tunngle ToCA Race Driver 3 a GRID musel svému předchůdci ustoupit. Touto zprávou na závěr se chci rozloučit a i přes veškerou kritiku udělit GRIDU docela hezkých 70%.

Pro: + Grafické zpracování a kokpit + Nenáročnost na PC + Ovládání na gamepadu, volantu i klávesnici je dobré + Okruh La Sarthe a LeMans prototypy

Proti: - žalostně málo tratí … - … a většina z nich jsou příšerné městské „okruhy“ - většina závodů je jedna velká nuda - herní obsah - multiplayer

+10
  • PC 95
O nečekaně kvalitní zážitek se dělí fantastické technické zpracování (grafika, destrukční model) a nesmírně dynamická hratelnost, která dokáže být snadno návyková. Nejpovedenější závody poslední doby!
Základní info:
"Hra běží na Neon enginu z Colin McRae: DiRT. Je zaměřená čistě na požitek ze závodění, takže např. zcela odpadne přizpůsobování si vozidla a namísto toho si užijete rivalitu mezi jezdci nebo srážky vozů. Budete mít na výběr z celé řady licencovaných aut, samotná hra však nebude spočívat jen v závodění se po světě, nýbrž komplexním kariérním módu.
Ten začnete pěkně od nuly coby nájemný řidič, vydělávající si na živobytí v demolition derby. Vaším cílem bude prosadit se mezi těžkou konkurencí, stát se řidičem prestižního týmu a později se na celou věc podívat z druhé strany: založit vlastní značku, najmout ty nejlepší jezdce a sehnat sponzory. Závody se budou odehrávat ve třech regionech: Evropě (podíváte se např. do Nurburgringu), Severní Americe (San Francisco, Detroit, Long Beach, Washington) a Japonsku, kde se budou konat nelegální pouliční závody. Jezdecká sezóna přitom poběží nezávisle na tom, zdali se jednotlivých jízd zúčastníte.
Cílem vývojářů je, abyste cestování po světě skutečně pocítili: proto jakmile přijedete do Japonska, dostanete příležitost si vyzkoušet driftování ve stylu D1 Grand Prix, kdy jsou řidiči bodově hodnoceni za úhel a rychlost svých skluzů. Ještě zajímavěji vypadá mód Touge neboli vlastně ilegální souboje dvou aut, předjíždějících se v úzkých horských serpentinách (zde autoři přiznávají zase inspiraci japonským manga Initial D).
Vrcholem závodění po Japonsku pak budou městské závody, alespoň po vizuální stránce prý zcela ohromující a ještě lepší než Project Gotham Racing: ať už díky špičkovému nasvícení, davům nadšených fanoušků mávajícím vlajkami či lampionům zavěšeným nad tratí ..."

Porstředí: Závody se budou odehrávat ve třech regionech: Evropě (podíváte se např. do Nurburgringu), Severní Americe (San Francisco, Detroit, Long Beach, Washington) a Japonsku,v každém regionu jsou jiné disciplíny např. v Japonsku budou nelegální pouliční závody .
Ovladatelnost :
Co se týče ovladatelnosti je hra velmi dobře provedená auta se chovají jako v reálu.Smyky jsou také hezky provedené .Neni k tomu moc co dodat jednoduše se ovladatelnost Codemasteru povedla.
Grafika : Graficky se také hra povedla co se týče enginu který je stejný jako v ColinMcRea : DiRT nebo modelu poškození který se dobře povedl jenom slabé následky při nabourání na vlastnosti vozu . Grafické stránce hry skoro není co vytknout.

Pro: grafika, spousta typů aut, pocit z jízdy,pohled z kokpitu, návykoví multiplayer

Proti: poměrně málo tratí, poškození má jen malé důsledky

+9 +12 −3
  • PC 90
Určitě na první pohled fantastická závodní hra. Narozdíl od jiných se soustředuje pouze a jenom na závodění, jsou vynechány veškéré možnosti nastavení, boxy, palivo atd.... Na druhé straně, hra nezklouzává do takového sterotypu a nudy, jako Need For Speed. Grafika perfektní, zvuky jakbysmet... Fyzikální model odpovídá tomu, aby se hráči ve hře bavili a je zpracován na jedničku. Co je na hře venomenální je rozhodně multiplayer. Který má zároveň jednu chybku, kterou ale hra již neovlivní. A to hromadu hráčů, kteří proste slovo Fair-Play evidentně neznají a není pro ně problém vaše auto v zatáčce poslat mimo vozovku dobře mířenou ranou. Podotýkám, že takto není problém se propadnou klidne o pět pozic dozadu. Pak by človek rozkousal klávesnici. Lidí, kteří, když vidí že je predjíždíte vám spíše ještě uhnou, respektive se nesnaží blokovat tam najdete podstatně méně, na druhou stranu, poznat takové lidi během závodění přináší určitý pocit uspokojení.

Na Athlon64 X2 6000+ / 2GB RAM / Radeon HD3870 běhá vše v 1280x1024 na plné detaily.

Pro: Grafika, model požkození, jízdní model (arkáda), navykový multiplayer

Proti: Wrecker hráči (není chyba hry)

+8 +9 −1
  • PC 85
Nejlepší závodní arkáda posledních mnoha let.Když vyšlo demo, hrál jsme ho tejden v kuse (v multiplayeru samozřejmě). Plná nezklamala, ikdyž, doufal jsem v lépe propracovanej multiplayer - to je taky asi moje jediná vážnější výtka.Grafika by taky snesla méně postprocess efektů, občas to bylo nažloutlý až moc.Ale samotný závodění, pocit z jízdy, variabilita všeho, perfektní optimalizace, skvělá destrukce aut..to všechno dělá z GRIDu závodní nářez, kterej už na PC nemá několik let obdoby.
+7 +9 −2
  • PC 85
Nejlepší závodní simulátor, co jsem hrál. Má vše, co má hra tohoto žánru mít. Kromě skvělé grafiky a hratelnosti také licence na všechny auta, sponzory a perfektní model poškození. Za zmínku stojí i pohled z kokpitu a různé druhy závodů, díky kterým se dá u hry dlouho vydržet.
+5 +7 −2
  • PC 75
Je to jeste vubec Toca? Tahle otazka me trapi od zacatku hry. Oproti poslednimu Race driver 3 se zde hodne zredukoval pocet trati, soutezi i aut. Ale i tak se to docela hezky hraje, proc? Autori asi pomalu opousteji starou Tocu s povesti ,,simulatoru" a jdou blize dobre prodavanym arkadam. GRID je takovy kompromis a mozna i rozlouceni s minulymi dily. GRID je vice rychlejsi, lehci, pristupnejsi vice hracum a diky novemu enginu i na oko lahodici. Bohuzel zde chybi opotrebeni pneumatik, boxy (tankovani paliva atd.), model poskozeni je sice hezky ale k hratelnosti moc neprida. A kampan nekampan, kterou kdyz dohrajete, tak vam hra nema uz co nabidnout. Pres vsechny vyhrady se to celkem dobre hraje a pokud by chtel nekdo po dohrani jeste vice, tak neni problem zahrat si Race driver 3, ktery toho nabizi vice.

Pro: grafika, model poskozeni, tempo hratelnosti

Proti: kampan, model poskozeni, malo trati, aut, soutezi, chybi nastaveni auta (strategie), AI, Toca je uz mrtva??

+3 +9 −6
  • PC 100
Tak tyhle závody jen těžko popsat. po grafické stránce absolutní bomba. Hratelnost výborná. Oproti dost podobnému Colin MCrae Dirt je tato hra mezi závodními hrami špičkou. Kam se hrabe série NFS.

Pro: Grafika, Hratelnost, Tratě, Auta

Proti: Nic

-3 +3 −6