Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Prospekt

58
11 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
18.02.2016 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://prospektgame.com/
Zatímco bezpečnostní složky Combine postupně utahují smyčku kolem Gordona Freemana, snažícího se prostřílet skrz režimní věznici Nova Prospekt během stejnojmenné kapitoly v Half-Life 2 (2004), dostává se mu prostřednictvím spřátelených Vortigauntů podpory od nečekaného aktéra. Tím není nikdo jiný než mariňák Adrian Shephard z Half-Life: Opposing Force (1999). Doktora znal jen z briefingů, zahlédl ho jedinkrát, a to zezadu, jen pár sekund před skokem statečného vědátora do teleportu na Xen. Samotný Gordon neměl během Half-Life (1998) o existenci tehdy dvaadvacetiletého desátníka ani tušení a nic se na tom nezmění ani v tomto, společností Valve schváleném pokračování Shephardova příběhu, které je dílem nezávislého vývojáře.

Samostatný titul na Source enginu nepřináší, podobně jako svého času Half-Life: Blue Shift (2001), žádné nové zbraně ani nepřátele, namísto toho pracuje s všestranně vylepšenými assety od vývojářů z Valve. Vše se odehraje během 13 kapitol, navržených způsobem, vylučujícím kolizi s oficiální příběhovou linkou a obohacujících již tak rozsáhlé univerzum Half-life série. I Prospekt je lineární FPS prokládanou skripty, v níž akci střídají logické sekce s prvky platformingu.

Veškeré inovace jsou pak převážně audiovizuálního charakteru. Kromě nového OST, dabingu a rozšířené AI nepřátelských vojáků se tak těšte na vylepšené textury, modely důvěrně známých objektů i NPC, dvacítku particle efektů navíc a v neposlední řadě také na upravená HUD a VGUI rozhraní.


Poslední diskuzní příspěvek

včera byly na Steamu ještě komenty 2:1 ve prospěch Prospektu. nutno dodat, že ty kladné byly spíše výkřiky, ty záporné se rozepisovaly mnohem…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Nevím, komu z Valve musel Seabrok vlézt do prdele, aby mu tuhle patlaninu vydali oficiálně, ale je to opravdu husarský kousek a už jen za to si zaslouží potlesk.

Něco málo HL2 modů už jsem dohrál a řekl bych, že mám celkem solidní srovnání s jinými kousky. Prospekt? Mizérie, kterou jsem dotáhl do konce jen kvůli Herní výzvě DH 2016 (dohráno na jeden zátah).

Level-design je tím nejhorším. Na začátku nás autor nechá chvilku "zahřívat" v prázdných místnostech beze smyslu, navíc těžce účelových. Zřejmě se teprve učil nasvícení scén, které dopadlo katastrofálně. První souboje s kombajny jsou obtížné, proto snižuju obtížnost na Normal. Střed modifikace upustí na obtížnosti, jsem zasypán lékárničkami a náboji a likviduju zástupy kombajnů jak na běžícím páse. A např. takový souboj se třemi Huntery je spíše fraškou, protože s pulzní puškou a alternativním modem střelby Huntera vyzmizíkuju během vteřiny. Na konci obtížnost zase vyskakuje vzhůru, proto ji opět snižuju na Easy a snažím se v zoufalosti tuhle katastrofu dokopat do konce. Kombajnů je čím dál víc, levely jsou tunelem bez nápadu a celé to vrcholí v nevýrazném finále.

Navíc se skoro celá hra odehrává v Citadeláckém hávu, který prostě nemám rád. Dávám přednost městské zástavbě nebo venkovním lokacím vůbec. Krátká zastávka na Xenu to nezachrání, spíše naopak. Xen je asi tím nejslabším na celé hře, naštěstí trvá pár minut. Mimochodem, 970ka Xen na 60fps prostě nerozhýbe. Co už.

Prospekt není žádným pokračováním Opposing Force. Autor si jen vypůjčil jméno Adriana Sheparda a narouboval na něj jakési flaskbacky, kdy byl Adrian u mariňáků. Namluvené to není špatně, ale vůbec mě to nezajímalo. Co jsem tak pochopil, tak začátek hry se odehrává v době, kdy Gordon mastí nepřátele v Nově Prospekt a já mu jakože pomáhám. Bohužel, tentokrát Gordonovi nejsou vidět ani záda.

Dost už o Prospektu, nezaslouží si to. Je tuna modů, které jej strčí do kapsy a jsou zadarmo. Zkuste si jen pro zajímavost zahrát např. takový Union, Riot Act nebo dokonalý Mission Improbable...

Kdyby byl Prospekt free modem, byl by to podprůměrný mod. Takhle je to příšerná hra.

Hodnocení: ✖
Herní doba: 3 hodiny
+17
  • PC 60
Prospekt je v podstatě samostatně spustitelná a placená modifikace pro Half-Life 2. V devíti kapitolách se vžijete do role Adriana Shepharda známého z datadisku Half-Life: Opposing Force. Hrál jsem do herní výzvy - bod "Hru nezastavíš!", herní doba necelé tři hodinky. Největším problémem je level design, většina úrovní je přímočará a tím nudná. V některých levelech, ale autor předvedl, že něco umí. Hraní na jeden zátah, bez pauzy, bylo díky nevyváženým levelům nakonec docela úmorné. Spíše bych doporučil Prospekt dávkovat maximálně po hodince denně. Cekově bych to jako modifikaci hodnotil průměrně.

Technicky je hra díky použitému enginu a modelům z původní hry stále hezká a bezproblémová. Hudební doprovod se docela povedl a hru příjemně oživuje. Hlavní zápor je tak nakonec asi cena a herní doba. Tři hodiny v průměrné modifikaci, to není problém zažít i zadarmo. Ve slevě jde přesto o slušné zpestření pro fanoušky Half-Life univerza.
+12
  • PC 60
Zatímco tvůrci HL už hezkých pár let nechávají Gordona u ledu, fanoušci nadšeně natáčejí vlastní snímky, v nichž se zaměřují na to, co jim zkrátka vyhovuje nejvíce. A tak někdo točí logické eskapády, jiní se zaměřují primárně na přestřelky ve městě a další zase na hororové dobrodružství se zombíky. Nikomu se nepoštěstilo zaujmout tvůrce HL natolik, aby jeho projektu dali zelenou a dovolili jej posadit do univerza série jako placený sequel. Až přišel Richard Seabrook a jeho Prospekt...

Tento příběh vrací na scénu věznici s neobvykle početnou ostrahou a Adriana Sheparda. To znamená, že jsme v čase poskočili kousek zpátky a navíc do kůže chlápka, kterého většina diváků měla za mrtvého. Nízký rozpočet a skromný tvůrčí tým nemusí být zase tak zásadní překážkou, aby se nedal natočit kvalitní sequel. Nedostatek dobrých nápadů a absence novinek však zádrhelem jsou a ne malým. Přesto Prospekt není zase až tak katastrofálním počinem, jen je třeba říci, že místo megafilmu v hlavním vysílacím čase spadá do kategorie půlnoční béčková unavenost. Bujará nálada, víkend na obzoru a lahev vína jsou dobrými předpoklady pro to, aby diváci odešli z kinosálu spokojeni. Tedy pokud si řádně nezkontrolují peněženku, aby zjistili, o kolik jsou lehčí.

A o čem tento nijak ohromující, leč vcelku solidní tříhodinový snímek složený z devíti krátkých filmečků je?

Film I - Prospekt Reunion (20:00)
Adrian Shepard se vrací! Pamětníci si jistě vzpomínají na jeho noktovizor, na jeho hasák, na jeho zelený HUD i na jeho Spore Launchera. Ovšem Adrianovi zůstal jen ten zelený HUD. A navíc si na něj musel počkat skoro celý jeden film. Prázdné chodby (tedy až na haldy mrtvol) a všudypřítomná tma však dokázaly zajistit solidní atmosféru. Když se k tomu přičtou sic slaboduché (co čekat od vojáků?) ale efektní flashbacky a jednoduché (co čekat od vojáků?) ale příjemně zpestřující hádanky, je počáteční dojem dobrý a následné očekávání vysoké.

Film II – Universal Collusion (25:00)
Kanalizace je holt vděčným tématem, ale tento film zavedl Adriana i do venkovních oblastí věznice. První tuhé přestřelky, první zombíci, první antlioni, první i poslední exteriéry a první podezřele chudé a prázdné areály. Všimněte si prosím, že Adrian se vyznačuje vyšší fyzičkou než Gordon, neboť do některých zbraní unese více munice.

Film III – Combine Power CO (15:00)
Posledně přišel Adrian o minutu pozdě a Gordon mu před očima unikl do teleportu. Tentokrát přišel Adrian o dvě minuty pozdě a tak Gordona ani neviděl. Přesun do nového areálu měl za následek především jednu zajímavost – více bytových doplňků v takzvaném „Citadela slohu.“ Drobné rozšíření ansáblu nepřátel o dva (staro)nové kousky od společnosti Combine zase krapet oživilo čím dál nezáživnější přestřelky.

Film IV – Hidden Technologies (05:00)
Třetina filmu je pryč a do mysli diváků se dostává následující: lepší už to asi nebude, tak by to nemuselo být horší. Tento kraťoučký snímek vyprávějící o cestě skrze nepřáteli zamořenou chodbu dokazuje, že chudák Adrian si může o pestrosti Gordonových dobrodružství nechat jen zdát.

Film V – Intruder Alert (15:00)
Bezpečnostní opatření mohou být někdy opravdu zákeřná. Alespoň si mohli diváci odpočinout od dalších Combine jednotek. A to se v tuto chvíli opravdu cení.

Film VI – Familiar Surroudings (10:00)
Teleportování si Adrian vyzkoušel ve svých dobrodružstvích už tolikrát, že by další teleport jen zapadl do nudné série tohoto způsobu hromadné dopravy. Ne však tento, jelikož Adriana čekala návštěva Xenu! Ukázalo se, že na Xenu je zajímavá už jen jedna věc – srandovně tu létají granáty.

Film VII – All Seeing Eye (25:00)
Dvě třetiny filmu jsou pryč a do mysli diváků se dostává následující: asi to bude ještě horší, ale snad to půjde přetrpět. Po přečtení nápisu na vestě Combine vojáků Adrian už tak nějak tušil, kdeže se to nachází. Ukázalo se, že měl pravdu a tak zatímco se odklápělo okénko s výhledem na hodně veliký fotbalový míč, Adrianovi problesklo hlavou jediné: „Kurva, a já myslel, že ve vesmíru taková nuda být nemůže.“

Film VIII – Teleportation (15:00)
Zatímco diváci na pokraji spánku litují toho, že nemají po ruce dávku adrenalinu, Adrian je nucen si adrenalin vehnat do žil běháním. Pomohlo to. I když je otázkou, jestli by diváci raději neviděli Adriana, jak je rozpuštěn dávkou energie.

Film IX – The Core (15:00)
Nikdy to není snadné, nikdy to není nudné a pokaždé je to pěkně hektické. I Adrian se u finále zapotil. Ale zatímco Gordon čelil když už ne řádným bossům, tak alespoň mocným živým bytostem, Adrian musel na závěr skolit stroj. No... ale hlavně že se povedlo přežít ve zdraví.

Většina diváků teď jistě zadumaně přemýšlí, čím dokázal Richard zaujmout tvůrce HL. Prvotní domněnka se ukázala být mylnou, když se zjistilo, že Richard Seabrook opravdu není pseudonym výherkyně Miss Earth. A tak nezbývá než si připustit jediné možné vysvětlení a to to, že se z tvůrcům HL jejich chov headcrabů vymkl z rukou.

---

Nakonec trochu vážněji... Prospekt je pro hodnocení velice složitá a specifická záležitost. K výslednému dojmu z Prospektu totiž přispívají dvě skutečnosti, které podle mě mohou hru zbytečně nadhodnocovat, či naopak podhodnocovat. A drtivá většina recenzentů tyto věci zmiňuje, dokonce je považuje za základní pilíř pro hodnocení. Ta pozitivní věc je, že za (téměř) vším stojí jeden člověk, což samo o sobě může vzbuzovat obdiv a vytvářet jisté polehčující okolnosti pro hodnocení. Ta záporná věc je ta, že hra se kvalitou nevyrovná žádnému dílu HL série, pouze se řadí mezi jiné lehce nadprůměrné amatérské kousky, avšak za ty jejich tvůrci neinkasují peníze.

První záležitost u mě nepochodí - zajímá mě výsledný produkt, ne okolnosti vzniku, tedy i kdyby pan Seabrook byl hluchoslepý, na mém hodnocení se to neodrazí.
Co se druhé věci týče... snad ani jedna recenze na kterou jsem narazil, nepokládá otázku ceny, tedy nějakých 270 Kč za 2-3 hodinky hraní jako druhořadou záležitost. Neříkám, že se mi cena nezdá přemrštěná, ale to samé mohu říct o každé hře, která mě zklame. Navíc ceny se v průběhu času mění, tudíž založit kritiku na tom, že je Prospekt předražený může být aktuální dnes a zítra už ne.

Pro: Více futuristické prostředí než v HL, některé působivé přestřelky a lokace, návrat Adriana, rychlý spád, kapitoly stále ještě tu a tam vykazují jedinečnou tematiku (jak to známe z HL série), solidní audiovizuál (Source je prostě nadčasový)

Proti: Žádné novinky (zbraně, monstra - nic), slabý příběh a většinou slabé lokace, moc přestřelek s vojáky (ostatní druhy nepřátel představují tak 5% monster), navzdory krátkosti hrozí stereotyp, zbytečné a nelogické flashbacky, časté bugy

+10