Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Kunick (07.12.2022 19:54): hele přece jenom poznámka na závěr, protože z tvýho komentáře trošku pachuť - ano, trochu se tu nechávám unést, nicméně prostě tu všichni píšeme svoje názory a pokud má někdo s hrou jinou zkušenost, vůbec to nijak nerozporuju nebo nekádruju; naopak ty jsi na můj názor, že bych rád, aby mi hra dala nějakou výzvu reagoval, "jestli si jako honim na hře ego", což mi přišlo fakt těžce mimo (hráči Dark Souls to ego musej mít fakt někde ve stratosféře)

takže ano, je zcela v pořádku se neshodnout, zároveň si možná odpusť osobní komentáře typu " minimálně jsi upustil frustraci" nebo "ve spoustě moměntů ujedeš" - nevšiml jsem si, že bych (krom tý poznámky o honění ega) jakkoli hodnotil tvůj způsob komunikace (byť si o něm můžu soukromě můžu myslet, co chci a platí to i obráceně) a ocenil bych, kdybys to pojal stejně.
@stromz (07.12.2022 19:21): Je perfektně ok se neshodnout. A libí se mi jak postupně ořezávámě připomínky :D KAždopdáně minimálně jsi upustil frustraci a za to minimálně ta debata stále. My 2 points:

3) jenže právě herní mechaniky ovlivňují jak se difficulty curve projevuje. To už i Bioware hry jsou lepší příklad než Zelda.

4) je to jednoduché, ve spoustě moměntů ujedeš a o čemkoliv, co se Ti nelíbí mluvíš jako o podřadném ;)


@Fatality (07.12.2022 01:04): Takže vlastně potvrzuješ, že zony fungují, pokud někde dostaneš ťafku. Obecnou obtížnost pak nerozporuju, ale s Tvojí herní zkušeností, je pravděpodobné že budeš hru zvládat.
@DosRatas (07.12.2022 15:51): Jako je to samozřejmě tak jak píšeš a všeobecně se to ví, jen je holt i s neskutečnym potenciálem, kterej pokéhry maj, to jejich resumé na Switchi (až na Legends Arceus) fakt hodně frustrující.

Btw abych byl i pozitivní - včera jsem se už v postgame dotoulal někam do severního ledového oceánu Paldei - a momenty, kdy brázdim moře, checkuju pláže a fotim pokémony (který maj občas konečně i fajn modely a animace) jsou povedený! Foťáku sice chybí zoom, ale jinak jsou některý foto-úlovky nikoli horší než v moc pěknym New Snap; a občas se mi potvora i usměje do objektivu a já zcela roztaju :)) Spolu s Area Zero (a trošku i Akademií, až teď jedu vyučovací hodiny a neni to zlý!) pro mě nejlepší část hry.
@Kunick (07.12.2022 00:39)
Poslední moje odpověď naší debaty už to tady nechci zaplevelovat :)

3) hlavní pointa - psal si, že je nesmyslný srovnávat vybalancovanost hry jako BotW a Scarlet/Violet a já s tim prostě nesouhlasim. Protože i když jsou ty hry založený na jinejch systémech, pouze jedný z těch her se z velký většiny daří hráče vypustit do volnýho světa, sdělit mu "běž kam chceš" - a když to hráč udělá a zdolá zpočátku třeba trochu obtížnější pasáž, tak mu to totálně nero****e difficulty curve ve zbytku hře. Ano, i díky poměrně citlivě udělanýmu scalingu.

4) pasivní agresivita? frustrace - jo. troška arogance? ve smyslu, že jsem celkem přesvědčenej o některejch zásadních chybách moderních pokéher - to bych ještě bral. pasivní agresivitu nevidim, ale whatever floats your boat.. :)

5) nepotřebuju mega challenge, potřebuju, abych neprocházel hrou v 2. půlce místy až o těch 15 levelů vejš než oponenti, zvlášť když má tenhle problém jasný řešení a Gamefreak ho přes stížnosti mnoha hráčů tvrdošíjně odmítá.

6) že se neshodneme ve voice actingu je naprosto v pohodě, tam je to i otázka preferencí (ale opět - správně udělanej se samozřejmě má dát vypnout)
jaka vasniva debata a to su to len pokemoni :D ako to uz niekto pisal, je samozrejme zrejme (:D) preco si pokemoni ani nemozu dovolit odklad vydania...ide to ruka v ruke s vysielanim anime, vydanim novej serie kariet, bohvie ci aj manga je na to naviazana...bohvie ake zmluvy medzi sebou maju napr gamefreak a studio co robi anime...keby im povedali, nooo, este potrebujeme polrok/rok na dorobenie hry a oni ich poslu do prec, ze ale mi nename teraz pripraveny obsah na polrok/rok
Já jsem nikdy Pokemon hru nehrál a tohle je fakt dost jednoduchý :-D po cca 15 hodinách vše v cestě kosím a dal jsem i v pohodě druhého Titana na poušti. Mám za sebou 1 gym a 1 star camp, 2 Titany. Používám v podstatě jen Gyaradose lvl 27 a 2. evoluci toho základního travního, ten má lvl 29. Všechno padá jak maliny.

Je fakt, že některé oblasti mají lvl vyšší než já a tam dostávám bídu, ale tam kam mě posílá poke center, to je fakt simple as fuck.
@stromz (06.12.2022 23:23): 1) Ale přesně to jsi napsal. Proto jsem tam dal tu citaci.

2) Ale já neříkám, že nemůžeš mít tenhle požadavek. Neříkám ani, že není oprávněný. Jen říkám, že spousta lidí to má zase naopak. beru, že hra má zbytečné bugy, že by ji slušel klidně další půlrok polishovaní. Ale aspoň částečně to jde i na vrub komunity. Nechápal jsem proč tolik chtěla 3D, nechápu volání po openworldu a nechápu ani tvé volání po voice actingu. Tohle jsou věci do spinoffů. Pro hlavní serii mi stačí nový region a nový profesor a náhodně vybrat sestavu z existujících pokemonů. A aby tam byl Gengar...

3)klidně si jízlivý buď, ale o tom nakolik Zelda je nebo není RPG byly popsány stohy papíru... Jinak samozřejmě hru hrát nemusíš abys odhalil jaká je. Proto máme různá gameplay videa, recenze a vím o jedné stránce www.databaze-her.cz, kde si o hře můžeš přečíst spoustu postřehu a komentářů a udělat si tak svůj vlastníé obrázek ;)

4) hej, těch případů, kdy jsi zbytečně pasivně agresivní je v každém příspěvku tuna. I v tomhle jsi napsal "věc, kterou má dneska téměř každá POŘÁDNÁ hra". A ano, přišlo mi to (a stále přijde) jako reakce na odpovídající úrovni. Pytel a záplata atd. asi netřeba rozepisovat.

5) To beru, ale pak se logicky ptám, zda ti vyšší obtížnost nepřínáší endgame. Nebo je pro tebe nutné ji mít už při průchodu příběhem?

6) to je fér, ale tady se fakt neshodneme a za mě jde o zbytečně utracené prostředky, které mužou být využity mnohem užitečněji.
@Kunick (06.12.2022 22:56): bro :) popořadě:

1) abych to ještě jednou upřesnil - nekritizuju, že můžu vyrazit kamkoli a někde mě sejme něco silnějšího, to je naopak super. kritizuju, že když jsem to udělal ve všech zmiňovanejch hrách (včetně Breath of the Wild), hra mě něčim odměnila, ale nikdy se mi nerozbila difficulty curve ve zbytku hry. v Pokémon Scarlet/Violet ano!

2) "chceš víc nastavení , víc možností. Ale to jsou zbytečně další výdaje" - šmarjá, ano, chci např. difficulty options, což je věc, kterou má dneska téměř každá pořádná hra (včetně "dětskejch" jako Kirby). chci aby ta hra nebyla uspěchaná a aby bylo případně datum vydání odloženo. co je na tom proboha nepochopitelnýho? vždyť to jsou naprosto normální požadavky. každá hra, co má difficulty options nebo poctivě vyladěnej scaling jsou možná "zbytečný výdaje" pro tebe, ale pro hromadu dalších hráčů výdaje dost zásadní.

3) nechci bejt jízlivej, ale napsat, že "Zelda není dobrej příklad", spekulovat o tom, jestli je to vůbec RPG... a pak se přiznat, žes to vůbec nehrál... uff. spoiler: ano. Zelda: Breath of the Wild je naprosto čistokrevný RPG-čko.

4) " Byla to jasná odpověd na to, jakým stylem jsi prezentoval svoje názory." - pokud ti přišlo "lidi, kteří vědí vo-co-gou" arogantní, sice to tak nebylo myšleno, ale cool - nicméně když člověk napíše, že zkrátka potřebuje pociťovat ve hře výzvu a ty mu na to napíšeš - "honíš si ego?" - tak jako taky moc pěknej styl komunikace :)

5) pokud někoho baví bejt overlevelled - vůbec mu to neberu a pouze si přeju pro sebe těžší obtížnost :)

6) velebím spoustu starých i nových her a nadávám na spoustu starých i nových her :) a voice acting vyžaduju pouze u těch, kde mi to dává smysl :)
Jsem rád, že z toho je nakonec pohodová diskuze pro všechny názory :)


@Charllize (06.12.2022 19:49): upřímně netuším jak to měl Gothic.. a nikdy jsem nepatřil mezi zaryté fanoušky. Hele mechanika, kdy se obtížnost zvedne nějakým příběhovým twistem je něco naprosto jiného, skvělého a dává smysl. Já celou dobu operuju s tím, že level scaling je designerská berlička a jen krkolomně příběhově obhájíš aby tak svět fungoval. Jinak v SaGa jsou expy? já myslel, že tam je to přes nějaké skillovaní. Nebo si to pletu s něčím jiným o čem jsi mluvil. 

@stromz (06.12.2022 20:01): "že si tak úplně nehrály na "open world, zvol si pořadí jaký chceš hru" - pokud se hráč odvážil mimo zavedenou trasu, nemilostrdně ho sejmulo něco mnohem silnějšího. " Ale o tom přesněš mluvím! To je za mě ideální představa živoucího světa. Tak má vypadat openworld. Nutící tě objevovat, trestající a proto představující výzvu.
Tvůj zasadní pohled je, že chceš víc nastavení , víc možností. Ale to jsou zbytečně další výdaje. Další nutnost implementovat mechanismus a další zásah do už tak těžce nestabilního systému.
a ad moderní RPG... Kingdom Come, ikdyž tam jsem měl asi jen pár hodin a přišel o save. Zelda není určitě dobrý příklad a spousta lidí by namítla, že vůbec nejde o RPG. Navíc i tam často potřebuješ konkretní předmět, abys mohl začít plnit daný quest. Teda pokud jsem pochytil zážitky správně. Na mě se Zelda už asi rok směje z poličky... Ale jednou, jednou budu mít dost času ji rozehrát :D

@stromz (06.12.2022 20:22): určitě o zbytečný ad hominem nešlo. Byla to jasná odpověd na to, jakým stylem jsi prezentoval svoje názory.
Obecně kromě první generace jsem skoro vždycky o aspoň 10 levelů nad nad elite 4. Baví mě prolézat mapy, hledat schované předměty, občas si prostě chci chytit oblíbeného pokemona s vhodnou abilitou a taky plním dex už při příběhovém hraní. B/W ani B2/W2 jsem nehrál (ani další generaci X/Y). Ale jediná hra, kde jsem fakt farmil abych zvládl souboje byl Pokemon Blue. A taky 90% času začínám s vodním starterem, což může dost ovlivnit průchod hrou.


@stromz (06.12.2022 22:12):  Velebíš staré hry, ale voice acting vyžaduješ :D
@Tainaru (06.12.2022 21:56): No holt pokémaniak :) a takovejch nás "pokéveteránů", co už ty nový pokéhry štvou víc a víc bohužel je mnoho... (a Legends: Arceus jsem těch 80% přitom dal!)
@Tainaru (06.12.2022 21:42): Pro mě prostě víc než 5-7 levelů overlevelled už začíná znamenat dost velkej problém, protože pak to směřuje k tomu mačkání jednoho tlačítka a knockoutování soupeřů. Samozřejmě hraje roli to, že mám zažitý veškerý pokémonní mechaniky - ale takovejch je nás pokéhráčů milion, z toho další tuna hraje Competitive... a na všechny tyhle lidi Gamefreak v single kampani nejpozdějc od XY systematicky kašle (výjimkou bossáci v Ultra Sun/Moon a Elite 4 v BDSP - ale to je vždycky tak 5% soubojů v celý hře)..
@DosRatas (06.12.2022 21:41): Já Exp Share jako koncept vůbec nekritizuju! Vůbec netoužim po grindu. Ale evidentně pro tebe ta "level curve" ve Scarlet/Violet z různejch důvodů funguje a pro mě je to zcela opačná story. #weneeddifficultyoptions
@stromz (06.12.2022 21:34): Tak mě napadá, že hlavní problém této tematiky spočívá v tom, že každý z nás třeba jinak vnímá tu hranici - mírně overleveled až šíleně overleveled :D
Já si obecně představím běžný overleveled třeba 10-15 levelů nad protivníkem. K tomu jsem měl právě v prvních generacích daleko. A v dalších hrách už jsem ho třeba víc nebo míň měl, a pak zas ten rozdíl už maličko srovnala právě elite 4. Možná bych měl zas něco odehrát znovu, abych si osvěžil paměť.
ja som napr nikdy nebol prelevelovany...dokonca sa mi mimo endgame podarilo prist na dvoch bossov v takom stave, ze dobre, tu este nemam co robit, vratim sa neskor a pokemoni vzdy budu hry cielene na deti, preco tam cakat vyzvu pre starsich hracov? ja som mal prvy krat taketo ocakavanie od god of war 2018 a tiez som sa spalil, ze som dostal nieco uplne ine, nez som cakal

proste som siel do toho, ze dalsia standardna hra a keby tam bolo nieco taketo naviac, moze to len potesit, nikdy nie sklamat, ja som napr vdacny za exp share, ze sa mi jaks taks drzi parta v rovnakej urovni a tiez nepochopim preco by sa chcel niekto masochistovat bez neho
" Já pořád zapomínám, že to nejspíš hraju špatně, tak to je asi proto :) "
Pokud to bylo pochopeno jako "hraješ to špatně", rozhodně to tak nebylo myšleno! (byť to je mimochodem bohužel reakce značný části fanboys, když si slušně postěžuju, že jsem v těch novejch hrách i bez grindu jaksi overlevelled - prý moje chyba, že nerotuju partu, nevypínám si Exp Share, když se svěřím, že jsem sežral byť jen pár Exp Candies tak to je úplnej oheň na střeše - chyba vždy na mé straně, nikdy u Gamefreaku :)) )

Spíš mě jen překvapilo, jak se ti to v BW přihodilo - já byl šíleně overlevelled v XY a BDSP, velmi overlevelled v ORAS, Sun/Moon a USUM, trochu míň overlevelled v Legends: Arceus.

Ale v jakýkoli hře z Gen 1-5 prakticky nikdy, naopak v určitejch fázích her jsem byl slušně underlevelled (Elite 4 v HGSS nebo Diamond/Pearl, a samozřejmě Red v GSC a HGSS). Já zas naopak nechápu (a trochu závidim), jak se někomu přihodí ovelevelled v těhle novejch hrách nebejt :)) (bez cílený snahy - a hráč by se o tohle pochopitelně nikdy muset snažit neměl, to je úloha tvůrců hry)

EDIT: jo, teď čtu, že jsi víc leveloval startéra - tak to asi chápu, já totiž většinou celkem rovnostářsky jedu partu šesti potvor :) Ale přesto jsou tak ty starší hry tužší - snažit se pokořit Black/White 2 např. s overlevelled Serperiorem podle mě nebude zrovna procházka růžovym sadem; a pak jsou zbylí členové party zas na moc nízkejch levelech.

Jinak poslední souboj s Cynthií v Platinum mě stál tak 7-10 knockoutů - bez Revives se to fakt neobešlo. Zatimco finální souboj s Championkou ve Scarlet/Violet - knockout jedinej (že jsem byl o 5 levelů vejš samozřejmě taky určitou roli hraje, byť Cynthiin tým je taky o dost nabušenější a třeba Skeleridge je proti Primeře vyloženě OP)

Exp Candies do hlavní mise bych bral pouze tehdy, pokud by existovaly Level Caps - pokémoni by se nemohli levelovat např. přes Lv20 do porážky 1. gymu, atd. Opět podle mě výborný řešení do "Challenge modu". Jinak jsou Exp Candies dalším dílkem do mnohočetný absurdní skládačky "tohle nebudu radši používat, aby mě to moc nepřepálilo levely".
@stromz (06.12.2022 20:47): Já pořád zapomínám, že to nejspíš hraju špatně, tak to je asi proto :)
No, nikdy jsem nijak záměrně negrindoval, jenom jsem měl vždy pravidlo bojovat s každým trenérem, co potkám - mimo těch v moři. Ale asi většina těch expů padla na hlavního startéra.
Z Platinum si pamatuju jenom Cynthii, a to proto, že má všechny pokeše best IV, best EV, best nature, takže její jolly Garchomp na lv 66 má přes 210 speed (tedy 31IV a 252 EV na speed!) a je jen málo pokešů, kteří ho dokážou trumfnout, takže velmi často zaútočí jako první a rád dává i criticaly, pokud si vzpomínám. Plus má celkem slušný útok, takže mi dokáže zatopit, i když jsem overleveled. Na jeho Earthquake měl proto můj Empoleon celkem smůlu (protože přicházel 2x větší dmg), ale i tak se to dá celkem uhrát, když Garchompovi nahodím nejprve nějaký debuff. Obecně Close combat je taky potvora :D Takže jo, prvně dokáže zaskočit, ale zároveň si s tím rychle poradíš, když víš, co a jak.

Exp candies, mňam mňam :))
@Tainaru (06.12.2022 20:36): Mám diametrálně odlišnou zkušenost :) hrál jsem BW i BW2 s jednou dost stabilní partou, neustále jsem měl prakticky perfektní level curve - jak Gym leaders, tak ostatní trenéři cca na stejnejch levelech jako moje parta; jeden nebo dva Gymy jsem dokonce málem nedal (zdravím Elesu!). Žádnej over/under-level problém, a to jsem bojoval, jak je mým zvykem, s každym trenérem, na koho jsem narazil. Negrindoval jsi tam nějak třeba ve stadionech v Nimbasse?
(mimochodem ve Scarlet/Violet by ten můj overlevelling problém vlastně byl ještě horší, kdybych někde ve třetině hry nezapomněl, že mám v batohu zlo jménem Exp Candies... věc, která by měla pro rovnováhu hry bejt výhradně v postgame)
PS: opět, pokud negrinduješ a s jednou partou víceméně porážíš jen cizí trenéry, tak Platinum dávačka rozhodně neni :) nejtužší hra v sérii (samozřejmě korunovaná epickym soubojem s Cynthií)
@stromz (06.12.2022 20:22): Pardon, ale BW i BW2 je hrozná dávačka, což je ostatně každá mainline hra zhruba od druhé/třetí generace výš, v každé z nich můžeš skončit docela dost overleveled. A to ani nejsou open worldy. Vtip je v tom, že jakmile skočíš před elite 4, tak se to zdá být trochu těžší, jelikož jejich pokeši mají pravidelně vysoké IV (a EVs).
@Charllize (06.12.2022 20:21): Já jsem pohříchu jen chvíli hrál dvojku, neustále mě tam něco vraždilo, ale zážitky to byly silný :) Tím ale nechci říct, že mi chybí grind starejch her, ani omylem. Jen prostě potřebuju mít pocit aspoň minimální výzvy (a opět připomínám, že ještě v Black/White (2) tohle fungovalo)
@Kunick (06.12.2022 19:17)
ještě 2 poznámky:
1) " Pokud víš co a jak, pak je pokemoní hra většinou lehká. " - no právěže problém je, že já jsem tak před dvěma rokama dohrál prakticky všechny mainline hry a ten rozdíl tam opravdu je. Mám teď podruhé rozehráno Black/White 2, hraju s jednou stabilní partou, negrinduju a světe div se - moje parta je kolem Lv35 a cizí trenéři maj pokémony... kolem Lv35! To samý Gym leadeři. A každej souboj je tudíž zábavnej, opakovaně mi faintujou potvory a ten dojem je naprosto diametrálně odlišnej od Scarlet/Violet, kde v 80% případů jen mačkám to tlačítko A.
2) " Nebo si snad honíš ego na hře? Výva jsou až jiní hráči. " - nebudu reagovat na zbytečný ad hominem, nicméně zopakuju, že si stačí zahrát Black/White (2) a tenhle argument padá :)
3) píšeš Charliize " Nehledej zážitek z linerní hry v openworldu. " - hm, škoda, že jsem právě nedávno dohrál to Breath of the Wild a ta hra prostě funguje včetně vybalancovanosti obtížnosti (a to samý se samozřejmě dá říct o kupě dalších her). Pokémon Scarlet/Violet nikoli.
@Charllize (06.12.2022 19:49): " Ty operujes jen s jednou ala Gothic možnosti a ze tak to je správně, ale těch mechanik v různých hrách jsou desítky a stovky "
Je to samozřejmě přesně tak, jak píšeš.
@Kunick (06.12.2022 19:17): Nic ve zlym, ale těžce nesouhlasim. Jako když se zamyslim - jo, některý starý klasický RPG-čka jako Fallout, Baldur's Gate, Might and Magic 6/7 atd. moc klasickýho scalingu neměly. Zásadní rozdíl ovšem byl ten, že si tak úplně nehrály na "open world, zvol si pořadí jaký chceš hru" - pokud se hráč odvážil mimo zavedenou trasu, nemilostrdně ho sejmulo něco mnohem silnějšího. A za další - nepamatuju si, že bych se v těhle hrách byť jen náznakem stal nějak overpowered/overlevelled a z hry se stala totální nuda.

Nicméně... hrál jsi klasický moderní open-world RPG-čko typu Breath of the Wild? Protože tahle hra ti umožňuje ono "vydej se kam chceš kdy chceš". Ale zároveň pokud zdoláš nějakou těžší výzvu, nestane se zbytek hry extrémně snadnej. To je základní rozdíl, v němž Scarlet/Violet pro mnoho hráčů jako já těžce selhalo.

" je ok být overleveled, je ok být underleveled " - no, možná pro tebe, pro mě to neni OK ani omylem (resp. pokud je to v rámci 5 levelů nahoru/dolu, tak to neni zásadní problém, ale 10-15? to je tragédie a ve výsledku mačkání tlačítka A). Ale pokud ti to vyhovuje, zároveň s tvou zkušeností nemám problém a opakuju svůj point - tak mělo Scarlet/Violet obsahovat OPTIONAL scaling. Ale pro mě byla prostě většina hry, kdy jsem kosil NPC's a gym leaders v průměru o 10 levelů pode mnou (srovnalo se to až s Elite 4) šílená NuDA. A scaling by tohle vyřešil, ve spoustě her to řeší a neznamená to, že se musí scalovat všechno - levely wild pokémonů bych klidně zanechal a scaloval bych jenom cizí trenéry a gym leadery.

Bottom line těhle všech diskuzí - je naprosto ABSURDNÍ, že Pokémon hry i v Gen 9 odmítaj poskytnout víc obtížností (a vyšší obtížnost by mohla obsahovat právě částečnej scaling) - je nad slunce jasný, že různý hráčský skupiny hrajou diametrálně odlišnejma stylama, takže část si stěžuje, že je hra šíleně jednoduchá kvůli overlevellingu a část nechápe, kde je problém - protože jí to buď nevadí, nebo třeba víc rotuje partu, hraje víc casual stylem, atd. A to je obojí V POHODĚ!! Ale přesně proto kuadoprčic už tady měly bejt difficulty options tak 10 let zpátky.

PS: diametrálně se lišíme i v pohledu na voice acting - a i to je v pořádku ;) nicméně mám úplně stejnej návrh - ať hra obsahuje voice acting a existuje pro Gamefreak těžko představitelná možnost tlačítka v Options "vypnout voice acting". Spokojenost na obou stranách?
@Kunick (06.12.2022 19:17): Zrovna hraju Romancing SaGa Minstrel Song. Ta hra má level scaling a je to vzasade open world a funguje to skvěle. Dokonce si za to neustále zvyšování obtížnosti hráč muže sám. Prakticky celá SaGa série je na tomhle postavena a ty hry jsou všechny super. Pak mas Ni No Kuni 2 kde než po roce přidali další obtížnosti tak ta hra tak v polovině ztratila smysl protože všechno lehlo na jednu nebo dvě rány. A je to taky poměrně otevřená hra. Ty operujes jen s jednou ala Gothic možnosti a ze tak to je správně, ale těch mechanik v různých hrách jsou desítky a stovky. Proste lze udělat hru s level scalingem a je jedno jestli je linearni nebo otevřená aby to fungovalo a bylo to dobré. Je na to třeba navázat další mechaniky a možnosti co hráč má. Blbě to je jen v případě když jde o level up příšer a jinak skutek utek.
@stromz (06.12.2022 17:48): popsal jsi uplně všechny chyby v balancování obtížnosti. Level scaling je berlička, která dává lidem v otevřeném světě pocit linearního zážitku. Buď přistup na pravidla světa, nebo nehctěj open world. Tvůj příklad je DOKONALÝ v tom, že přesně popisuje můj point - je ok být overleveled, je ok být underleveled. Tak věci fungují, tak funguje jakýkoliv svět. Hra nic takového jako odpovídající level zařídit NEMUSÍ. Stačí když dá po porážce hint, že možná bys měl začít v jiné oblasti. S tím jak to je součástí pokemoního lore bych uplně nesouhlasil. Jak jsem psal víše, je hráčská omezenost hledat linearitu v openworldu. Prostě občas je hra výzva občas je to dávačka
@stromz (06.12.2022 18:12): upřímně vůbec proč by tohle mělo vadit. a proč by si lidi měli klepat při tomhle na čelo. to není chyba, to je vlastnost open worldu. Pokud víš co a jak, pak je pokemoní hra většinou lehká. A to není špatně. Vždyť než dojedeš hlavní příběh, tak stejně o nic nejde. Nebo si snad honíš ego na hře? Výva jsou až jiní hráči. Takže si to hezké pasivně agresivní podsunování toho jak ti co vědí souhlasí s Tebou nechej od cesty.

ad voice acting - jako za mě je to naprostá zbytečnost. U Monster Hunteru mě dokonce tak vytáčel, že jsem si kromě lovu vypínal zvuk. A mít voice acting jen někde je za mě ještě horší varianta. Nějak si nehraju na to co má a nemá být herní zážitek 2022. Každopádně chápů, že pro Tebe je to zásadní ale naopak pro mě je to naprostá zbytečnost a vyhozené prachy.

@Charllize (06.12.2022 17:55): ok, tak ještě jednou: je přirozené to, že svět by měl fungovat sám o sobě a nezávisle na jediném článku - hráči. Potom je jasné, že v některých oblastech budeš ty jako hráč excelovat, zatimco jinde to nezvládneš. Hezky to měli udělané v Dark Souls - mohl jsi jít klidně hned do katakomb. Jen jsi takřka určitě dostal na prdel. Znovu se odkážu na první odstavec. Nehledej zážitek z linerní hry v openworldu.
pardon, v bodě 2 jsem chtěl napsat "Charllize to napsal(a) dobře" :)

ne jako přes tohle nejede vlak, už dlouho před vydáním leaknula ta informace o nulovym scalingu a většina hráčů, která ví vo-co-gou, si klepala na čelo, jak proboha chce Gamefreak zajistit, aby si v pokémonním openworldu člověk mohl sám vybrat cestu a zároveň nedošlo k tomu, že když porazí těžší gym v úvodu, nebudou ty gymy úvodní (i ostatní early NPC trenéři) směšně jednodušší. a samozřejmě se přesně to stalo.

mimochodem opět lepší příklad z Legends: Arceus: i tam se mi "poštěstilo" bejt vůči NPC trenérům po většinu hry (aniž bych o to usiloval) poměrně overlevelled. nicméně autoři tam dost významně překopali damage calculations a výsledkem bylo, že i třeba mýho mona na Lv40 často nepěkně vytrestala příšera na Lv25. takže tam pořád byl aspoň minimální pocit výzvy a ohrožení, což je dost důležitym stavebnim kamenem každýho dobrýho RPG.

Ale systém z Legends by totálně rozvrtal roky budovanou Competitive scénu, takže ideálnim řešenim, který by uspokojilo všechny, by pro Scarlet/Violet byl (klíďo jen optional) dobře a citlivě udělanej scaling a ideálně aspoň 2 difficulty options (kiddos/veterans). Jenže Gamefreak - takže s**eme na vás a jako bonus vám nejenže nevrátíme možnost vypnout Exp Share (nutnost ho vypínat pro vybalancování hry opravdu není dobrej herní design, ale aspoň to šlo), ale ještě vám vypneme možnost Set/Switch (další fajn option, kterou se dala aspoň trochu uměle zvednout obtížnost). !@#$%
@Kunick (06.12.2022 16:48)
1) voice acting... já spíš vůbec nechápu, proč ho někdo nechce :) z posledních her, co jsem na Switchi hrál - Xenoblade ho má a supr. Monster Hunter ho má a supr. Dragon Quest ho má a supr. Breath of the Wild ho má jen částečně, ale i tak ho velmi cenim. ale má ho i třeba New Pokémon Snap, Pokémon Masters, atd. pokud neni udělanej vyloženě blbě, je pro mě jednoznačnym plusem. navíc by se skvěle dali využít dabéři z animé. Kromě toho, že chci od Pokémonů prostě plnohodnotnej zážitek odpovídající roku 2022 to v mnoha scénách, kdy má bejt slyšet řev lidí, zpěv, atd., nehorázně škodí - průšvihem bylo už stadiónový intro ve Sword/Shield. Neni samozřejmě potřeba ho mít u každý postavy - ale nemít ho nikde už je prostě pro mě u takovýhle hry naprosto neúnosný, působí to lacině a ubírá atmosféře (ale neni to zdaleka největší problém Scarlet/Violet).

2) level scaling... Kunick to napsal dobře - stejně jako u voice actingu musí bejt dobře implementovanej (tj ne jako Oblivion, pokud jste hráli, ale to už je x let stará hra a dávno se ví, že takhle ne. Ale třeba Morrowind měl scaling naprosto v pohodě.) a pak je celkem jednoznačnym plusem. nelíbí? tak klidně ať je jenom jako option nebo v rámci "challenge mode" - nemám s tim problém.

Ale Scarlet/Violet si hraje na otevřenej svět, hráčovi přímo opakuje "běž kam chceš a dělej co chceš v jakym chceš pořadí" - tak jsem to udělal, strávil jsem trochu času v náhodný lokaci, kde byli higher-level pokémoni - a v následujícím gymu jsem byl o 15 úrovní overlevelled. Což je naprosto DOKONALEJ příklad, kterýmu má dobře udělanej level scaling zabránit. Tj pokud oba narazíme na Gym, kde jsou trenéři a Leader okolo Lv30, hra MUSÍ zařídit, aby buď každej hráč (pokud negrinduje jako magor) do toho Gymu dorazil aspoň zhruba okolo Lv30, nebo, pokud má ambici bejt open-world, musí mít několik variant pro různě silný hráče, opět aby ty Levely zhruba seděly. (To by mimochodem i zcela sedělo v kontextu pokémonního lore, kdy úvodní trenér jako Brock samozřejmě nemá jen Onixe a Geoduda na Lv12, ale jako 1. trenér musí dát nováčkům šanci - ovšem v jinejch situacích a hrách má nabušený týmy včetně Mega Evolucí)

A to popisuju naprostej ZÁKLAD dobře vybalancovaný obtížnosti v jakýkoli hře.
@Kunick (06.12.2022 17:34): Já bych tady konkrétně ten level scaling taky bral, víc to popíšu v komentáři. Ta svoboda v novém regionu je totiž taková dvojsečná a souvisí s tím :)

Jinak koukám, že na metacritic je hodnocení už horší než BDSP... což mi osobně přijde divné, protože BDSP pořád považuju za mnohem horší :) Ale co už, já se stejně těmi čísly moc neřídím.
@Charllize (06.12.2022 17:06): beru to čiště z logiky světa. Svět by měl fungovat nezávisle na tvé postavě. Pak je logické, že oblasti budou mít svoji vlastní dynamiku a budou se tedy lišit i úrovní encounterů. A to, že jsi na konci by většina věcí neměla být výzva mi přijde přirozené a plynule to člověka posunuje k tomu zjistit, jak si stojí vůči Elite 4, resp. ostatním hráčům.
@Kunick (06.12.2022 16:48): Level scaling nemusí být nutne zlo když ho někdo umí udělat. Naopak u rpg kde není to často konci tak ze veškeré vylepšování postav nemá smysl protože od určite chvíle hra ztrácí jakoukoliv výzvu. Řekl bych ze obojí se musí umět udělat a když to je udělané dobre je to rovnocenné.
@stromz (06.12.2022 00:14): proč tolik prosazuješ voice acting? upřímně to beru jako výhodu ho nemít, a na 99% bych jeho přítomnost bral jako mínus. Stejně tak level scaling.. to je největší zlo rpg.
Beru. Sto lidí, sto chutí. Ale chtěl jsem ukázat, že ne všichni to vnímají stejně.
Tak jsem sem v relativně raný části hry nastřelil hodnocení 65%. Teď jsem konečně v postgame - a to skóre se s velkou pravděpodobností nezmění. Jak byly Legends: Arceus (navzdory technicky na rok 2022 silně nedůstojnýmu vzhledu) nesmírně čerstvym závanem v pokésvětě, tohle je bohužel v mnoha ohledech kauza Sword/Shield 2.0, jen v trochu jinym kabátě. Hlavním problémem opět neuvěřitelná uspěchanost a drzost jako obvykle neposunout termín vydání - asi nejhorším příkladem jsou vedle příšernýho technickýho stavu vzhledem ambiciózní, ale naprosto prázdný města, kde neni co dělat. Absence level scalingu další příšerný rozhodnutí, který mě už tradičně bez jakýkoli snahy tupě grindovat zkazila kvůli mejm overlevelled monům 80-90% bitev s trenéry. Absence voice actingu neomluvitelná, tečka. Jednoznačně nejlíp pro mě vyznívá závěrečná mise v Area Zero, která najednou působí (podobně jako Legends: Arceus) jako závan čerstvýho větru a jako by to snad ani nedělal Gamefreak. Full komentář snad někdy nahodim :)

Btw teď koukám, že na metacritic hodnocení spadlo až na 73% - remíza s BDSP jako nejhůř hodnocená mainline pokéhra v historii.
@DosRatas (27.11.2022 18:57): To finále s Nemonou by si ve skutečnosti zasluhovalo anime scénu :)
Stejně tak konec v area zero. To se jim hodně povedlo.
Ale podle mě dabing v pokémoních hrách je velmi problematický, protože by museli mít už předem najaté herce, kteří by pak vystupovali i v tom anime. Nevím, jak moc je to v tomto ohledu provázané a jaké z toho mohou vyvstat další komplikace. Ale je to škoda, no :)
@Tainaru (27.11.2022 12:49): + ako sa tu niekto stazoval ze mu chyba dabing, tak ten mi chybal akurat na zaverecnom suboji s nemonou po elite four...ta scena mi prisla tak epicka, ze jej k dokonalosti chybalo len to nahovorenie :D
@Fritol (27.11.2022 15:25): Ja myslím ze už je to napadlo dávno :)

Vždyť stačí v nějakým kreslení udělat par balonků a kurzor, dat tomu script aby balónek prasknul když ho trefis kurzorem, dat to na nintendo store za 0.99 a za par dnů mas na účtu sto tisíc euro ;D

Jinak těžko říct jak by to vypadalo kdyby nintendo mělo konzoli s výkonem ps5 třeba. Jestli by taky pak jedny pokese nedělali pět let v super grafice a nakonec tak trochu skutek utek.



@Tainaru (27.11.2022 15:28): To je móda od ty doby co se zjistilo ze hodně lidi už má internet. Sláva hurá, můžeme vydávat rozesrany hry, opravíme časem :)

Ackoliv u Nintenda to nebývalo zvykem tak evidentně to už zjistily taky. A ten jejich Seal of Quality co mají roky na krabičkách začíná působit divne :)
@Charllize (27.11.2022 15:18): No, to je pěkné :D
Sword a Shield prodeje byly 6 milionů celosvětově za první týden.
Tak já pořád doufám, že vydají aspoň ještě nějaký opravný patch.

Ale nějak se mi zdá, že každá druhá hra musí dodatečně záplatovat.
@Charllize (27.11.2022 15:18): A mezitím Sony :D Třeba jim taky časem dojde, že netřeba dělat bambilionovou produkci s ultra super realistickou grafikou. Akorát je teda škoda, že zrovna hra s takovými problémy je ta rekordní. Aby nějakého kravaťáka v Nintendu teď nenapadlo, že si to vlastně mohou dovolit vždycky a budou vydávat nedodělané hry.
@Charllize (27.11.2022 15:01): Těch 10 mega se prodalo za první 3 dny?

Já osobně jsem tedy na žádné bugy prakticky nenarazil, štvou mě jen ty fps dropy, a to zejména při soubojích na vodě. Jinak je to velká zábava, s těmi Tera typy se musí člověk hodně napřemýšlet, aby dokázal propočítat všechny taktiky. Zejména v high rank raidech to je docela záhul :)
Sice se remca ze kdesi cosi ale zřejmě žádný velky problém nenastal. 10 milionu kopii za tři dny je jak z nějaký sci-fi herní učebnice. Bohužel tyhle jejich mega prodeje her částečně snižují a hlavně prodlužují šanci na novou konzoli kde by to běželo a vypadalo lip. Trochu začarovaný kruh.
@Charllize (20.11.2022 17:03): O tom právě mluvim, kokotporátní mamlasové mají takřka neomezený rozpočet a přesto developerům nedávájí prakticky žádný prostředky na vytvoření slušný hry, je to na zblití.
Moje dojmy jsou zatim bohuzel o dost horsi. V jadru/konceptem jednoznacne nejambicioznejsi pokehra vsech dob, s velkym openworldem a spoustou velkejch mest a lokaci. Hra, ktera mela mit MINIMALNE pul roku zpozdeni, protoze je to zaroven jednoznacne nejvic nedodelana a technicky nejhur zoptimalizovana pokehra ever (a zaroven nejhur behajici a nejvic "rushed" hra, kterou jsem mel tu cest hrat na Switchi). Kdyz pobiham po divocine, vetsinou jdou moje pocity nahoru, jakmile vstoupim do novyho mesta, strasne se nastvu, protoze prazdnejsi kulisy, z nichz na kilometry cisi "meli jsme s tim tolik planu, ale nestihlo se" jsem osobne nezazil v ZADNY moderni videohre, neskutecna ostuda (pokud vam opravnene pripadal prazdnej Wyndon ve Sword/Shield, pripravte se jeste na neco 2x horsiho, tam se aspon dalo vstupovat do domku).

Plus moje nastvani prudce stoupa treba v bitvach, kdy misto rychlyho boje v Legends: Arceus jsme opet v bode nula - vyskakuje tuna zbytecnejch hlasek, kazdej mezikrok trva o sekundu az dve dyl nez ma, jen si zapnete Legends a porovnejte, silenej rozdil. A kdyz se k tomu prida vsudypritomnej lag, chvilema si trham vlasy a kricim "TAKHLE vypada/hraje se major hra v roce 2022??"

Neustale osciluju mezu stavy, kdy me hra vtahne a mam problem se odtrhnout a temi, kdy me znechuti svou pomalosti a nedodelanosti a zapnu si neco jinyho - a to se mi prosim nestalo ani u tezce prumernyho Sword/Shield a moc ani u tezce podprumernyho BDSP.

Gamefreak jsou mozna matlaci, ale muj neodbornej odhad je, ze tenhle prusvih jde z 20% za vyvojari z Gamefreaku a z 80%, ne-li vic za prisernou neochotou Pokemon Company posunout termin hry byt jen o par mesicu. A vysledkem je nejhorsi hodnoceni pokehry na metacritic (vyjma BDSP) a jeste horsi review bombing nez u Sword/Shield (ktery sice bylo mnohem min ambiciozni a veskrze mnohem prumernejsi, ale prece jen o kousek min uspechany a s OK performance).

Bohuzel za me tezce zaslouzene. Pokemon Company za tenhle (opet, v jadru slibnej, ambiciozni, s povedenejma aspektama) nedodelek potrebuje tezkou facku, jinak bude tuhle luxusni dojnou kravu nehlede na nekvalitu vytezovat dal beze zmeny.

Legends: Arceus byl navzdory nedustojny grafice, zadnymu voice actingu a celkem prazdnymu svetu pro Pokemony OBRI skok kupredu. Stacilo tenhle rok vydat treba datadisk, dodelat Scarlet/Violet (a pouzit tam 95% vylepseni z Legends) a s releasem v 2. pulce 2023 to mohla bejt nejlepsi pokehra vsech dob. Jenze oni se po predchozim celkem-prusvihu se Sword/Shield rozhodli vydat DVE hry za jeden rok - vysledek me bohuzel vlastne vubec neprekvapuje.

Asi je načase konečně spustit něco typu Persona 5, Xenoblade 3...