Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Overclocked

Overclocked: A History of Violence, Overclocked: Příběh násilí

31.03.2008
72
35 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Ponurá point and click adventura od tvůrců The Moment of Silence.

Vojenský psycholog David McNamara je povolán do psychiatrické léčebny v New Yorku, aby zde vyslechl pět teenagerů, kteří byli roztroušeni v ulicích města ohrožující sebe i své okolí svým chováním, vystrašení, zmatení. Hráč se v kůži Davida vrací v podobě flashbacků do minulosti ve vzpomínkách mladých lidí a snaží se zjistit, co jim přivodilo jejich momentální stav, přičemž od začátku je jasné, že všichni mají něco společného...


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Zatímco nejnovější herní počin od House of Tales Entertainment – 15 Days byl vcelku zklamáním, Overclocked je hezky po vzoru The Moment of Silence naopak velice příjemným překvapením. Ačkoli se nejedná o nijak zvlášť propracovanou adventuru (málo aktivních míst, menší počet obrazovek) na dlouhé večery, největší síla tkví v mysteriózním a filmově laděném příběhu, komorní a hodně ponuré atmosféře. Celková osekanost hry mi tak přišla spíše jako výhoda, gameplay šel velice příjemně od ruky a já se, namísto otravných zákysů a zdlouhavého trmácení sem a tam, mohl soustředit na s citem dávkovaný a v rámci možností i slušně vygradovaný příběh. Pointu se sice dalo odhadnout, obzvláště pokud máte podobné žánrovky nakoukané, ale napětí je navozeno velice zručně a udrželo mě u hry až do samotného konce.

Pro: příběh, hraní rychle odsýpá, dialogy, hudba, atmosféra

Proti: grafika neohromí

+27
  • PC 75
Existuje okamžik, kdy život vyhasíná. Jen tak, jako přepnutí vypínače. Stisknutí knoflíku, brána je otevřena. A zůstávají jen stíny. Když k tomu dojde, je to snadné. Docela snadné. Když je vypínač přepnutý, když je brána otevřena, neodpustitelné může být uskutečněno. To, co nikdy nezapomenete. To, co nikdy nepochopíte. To, o čem nechcete snít. O čem nechcete vědět, nechcete přemýšlet...

Slova z úvodního intra hry Overclocked celkem jasně vystihují charakter celého díla. Jejím autorem je německé studio House of Tales a v jejím čele stál opět Martin Ganteföhr, který je zároveň osobou zodpovědnou za námět i scénář. Tento vysoce inteligentní a zároveň hyperaktivní podivín se kromě tvorby her soustředí i na lingvistiku a literaturu, učí dokonce na kolínské univerzitě. Sám přiznává, že jej pro život hodně ovlivnila civilní služba v psychiatrické léčebně v Osnabrücku. Tato skutečnost byla vidět i na předchozích hrách, ale právě v Overclocked Ganteföhrova šílenost vyeskalovala do skutečného extrému.

V Overclocked se stáváte psychiatrem Davidem McNamarou, který je jako expert na forenzní psychologii vyslán do New Yorku vyšetřit pětici podivných mládežníků, kteří se v jediný večer pohybovali po městě podchlazení, zmatení a agresivní. Ubytujete se tedy v hotelu a vydáváte se na Staten Island, kde je ve starodávné budově místní psychiatrické léčebny umístěno všech pět pacientů.

Zatímco předchozí hry z dílen House of Tales byly víceméně klasické dobrodružné adventury, Overclocked je pojaté úplně jiným způsobem. Hra se odehrává ve dvou základních liniích a také ve dvou časových zónách. Jednou z linií je právě vyšetřování jednotlivých pacientů, snaha zjistit, co přesně se jim stalo. Jsou však v hlubokém šoku a příliš nespolupracují. Je potřeba snažit se navozovat jim útržky událostí, které jim pomohou osvěžit paměť a vrátit se tak do minulosti a vzpomenout si na další více či méně důležité střípky. Interakce s jednotlivými pacienty probíhají prostřednictvím klasických rozhovorů, které si navíc nahráváte do vlastního PDA. Tyto nahrávky si pak můžete kdykoliv později pustit. A nebo je přehrát ostatním pacientům a připomenout jim tak určité události. Když se totiž postava rozvzpomene, dostáváte se prostřednictvím flashbacků do jejich minulosti a v daném imaginárním světě odehrajete část příběhu, která se jim stala. Nebo nestala? Druhou linií je přítomnost a postava samotného Davica McNamary. Záhy zjistíte, že vámi ovládaný psychiatr není tak úplně normální a sám se v některých chvílích chová přinejmenším podivně. Navíc má velké problémy v manželství, které řeší tu telefonátem s manželkou či právníkem, tu sklenkou alkoholu. Když k tomu připočteme zvláštně se chovající dvojici doktora a sestřičky v sanatoriu a hlavního detektiva, který sám neví, komu a čemu má věřit, máme rozprostřenou kompletní šachovnici celého příběhu.

A právě svým svébytným charakterem je hra zvláštní. Dostanete se jen do velice omezeného množství míst v okolí - kromě hotelu, přilehlého baru, mola a sanatoria zbývá již jen snové prostředí pacientů. Mezi těmito místy se různě přesouváte a snažíte se přijít na to, co se ksakru děje. A to jak pacientům, tak i sám sobě. Hlavní část hry je tedy postavena na dialozích, které jsou velice umně napsané a i ta nejméně podstatná postava má svou vlastní osobnost a má co říct. Také základní pětice pacientů má každá úplně jiný charakter,, který je opravdu důkladně a do detailu propracovaný. V částech, kdy se procházíte v příbězích jednotlivých pacientů, si užijete i nějaké ty logické úkoly a puzzly.

Z technického hlediska hra celkem odpovídá roku vydání. Grafika určitě neurazí, stejně tak velké množství animací, kterými je příběh protkán. Jen je škoda nepříliš velké rozmanitosti v prostředí, které navštívíte. Celá oblast je navíc, nejspíš kvůli vyvolání depresivní ponurosti, ponořena do tmy a odehrává se za děsivých bouřek. Tvůrci se navíc zhlédli v seriálové tvorbě a tak se snaží vizuálně rozbít vyprávění vnořováním oken s jiným dějem a navodit tak rádoby filmovou atmosféru. Co je potřeba pochválit, tak určitě anglický dabing. Ten se skutečně podařil a postavy mluví věrohodně, správně intonačně i vzhledem k situaci, ve které se zrovna nachází.. Obzvlášť patrné je to na hlavní postavě a její změně nálad třeba i během jediné věty. Obdobně podařený je i soundtrack vhodně navozující temnou atmosféru. Také ovládání se oproti předchozím dílům razantně změnilo k lepšímu. Téměř vymizel pixelhunting, většina předmětů je krásně viditelná, předměty o velikosti pár pixelů chybí úplně. Přechod mezi jednotlivými obrazovkami je při najetí myši znázorněn velkou šipkou, takže přehlédnout nějaký východ z obrazovky je téměř nemožné. Do toho všeho můžete kdykoliv stisknout mezerník, který ukáže všechny aktivní předměty na obrazovce. Jen je škoda, že na používání předmětů je potřeba dvojí kliknutí - jednou vybrat předmět a poté vybrat činnost, co s ním provést. Klasické použití obou tlačítek myši na tradiční akce by bylo efektnější.

Hodnocení této adventury určitě není jednoduché. Nejedná se o dobrodružnou adventuru klasického ražení, ale spíš o psychologický thriller detailně pracující s charaktery postav i tísnivou atmosférou celého prostředí. Je pravdou, že příběh i samotné vyslýchání v některých částech trochu ztrácí tempo, přesto se jedná o zdařilé ujeté dílo jednoho poblázněného psychiatra. Tahle hra určitě není pro každého. Je jen na vás, zda jste ochotni přistoupit na její styl a ponořit se do psychedelického tajemného světa psychiatrie.
+19
  • PC 80
Po dohrání Tale of a Hero jsem si sedl ještě k jedné kdysi dohrané adventuře Overclocked a po naprosto zběsilé celonoční pařbě jsem ji nakonec dohrál i přes zavírající se oči, tak moc mě to příběhově strhlo.

Overclocked je totiž naprosto famózní psychologický/hi-tech thriller, který Vás udržuje až do konce v napětí co se vlastně stalo. Renomovaný psycholog David McNamara přijíždí do zapadlého blázince na příkaz z vládních kruhů, aby vyšetřil co se stalo s pěti mladými lidmi. Ti jsou zatčeni polonazí, agresivní, se zbraněmi v rukou, potulující se New Yorkem. Všichni trpí naprostou ztrátou paměti, netuší ani kdo jsou, ani co se jim stalo, nejsou schopni ani normálně mluvit. David během pěti kapitol a šesti dnů začíná pomocí hypnózy pomalu rozplétat jejich příběhy, ve kterých shodně figuruje jedna oficiálně neexistující vojenská základna a... dál by bylo škoda byť jen naznačovat. Tady funguje všechno. Upršené město, špičkový příběh, perfektní gradace, vynikající vyústění hlavního příběhu i příběhu Davida, parádní postavy i dialogy. V průběhy hry se objevuje spousta otázek - třeba proč o Davidově životě vědí cizí lidi víc než by měli. Proč mu nikdo nevěří? Proč jsou šéf blázince a vrchní sestra (Ratcheodová?) tak nepřátelští? A další a další...

Kromě toho je tu vedlejší příběh, který hloubkou strká do kapsy i ten hlavní. Během hraní se bortí iluze Davida jako profesionálního, vyrovnaného psychiatra a na povrch vystupují jeho démoni. Manželka se s ním rozvádí, nejlepší přítel ho nechce znát, v hotelu nemá na zaplacení, jeho minulost v armádě či nehoda manželky nebyly tak nevinné. K tomu stále častější výbuchy vzteku, alkoholismus, takže se o něj během hry odvrací většina lidí od hotelového poslíčka až po zprvu kamarádského detektiva. Být to filmový thriller s dobrými herci, dal bych možná 5*

Jenže je to hra a tady to mírně skřípe. Grafická stránka se snaží být co nejvíce filmová, takže se normální scény prolínají se spoustou filmečků a plynule přechází, jsou tu zoomy, filtry, dělení obrazu při telefonování či rozhovorech. To je všechno fajn, ale samotná grafika je místy pěkně zubatá, místy děsivě zastaralá (pití/nalévání neexistujícího pití). Je to ve 3D, při přechodu se mění úhly kamery, takže člověk občas bloudí i v jednoduchém prostoru.

A samotná herní složka je průměrná. Hlavní základem je PDAčko, kam si David nahrává sezení a poté různé části rozhovorů používá na další pacienty, aby odhalil střípky minulosti, což je výborný nápad. Občas Vám přijde zpráva, občas musíte někomu zavolat, dát si na chvíli voraz od výslechů a tady to skřípe co máte vlastně udělat. A klasická adventurní hratelnost tu prakticky neexistuje - je tu dohromady snad 10 lokací a v každé z nich tak 1-3 aktivní místa, které jsou většinou ještě úplně k ničemu. Ve vzpomínkách pak určité adventuření je, ovšem vzhledem k omezenému počtu lokací, aktivních míst a jejich zobrazování pomocí space je to až primitivní. Většinou uděláte dvě tři jasné věci a konec, velká část vzpomínek je pak bez jakéhokoliv zásahu hráče.

Není to úplně interaktivní film, ale hratelnost je zjednodušená až na hranici primitivnosti a to píšu jako hráč, kterému nízká obtížnost rozhodně nevadí. Nicméně za příběh, pozadí, dialogy, postavy a gradaci děje si to těch 80% zaslouží.
+17
  • PC 90
Presne ten typ adventury, ktorý mi pripomenul čo je dobré na počítačových hrách. Hru som si obľúbil už počas upršaného intra a jej spád ma tak chytil, že som ju dohral v podstate za pár dní. Drobné chybky sa nájdu, ale nestoja za zmienku. Hra v konečnom dôsledku ponúkla presne to čo som od nej očakával tak ako Scratches, Lost Crown, Barrow Hill či Darkness Within - pochmúrnu atmosféru, ponurné prostredie a mysteriózny dej.
+14
  • PC 75
David McNamara je psycholog který byl povolán do New Yorku aby vyšetřil pět puberťáků kteří byli objeveni v různých částech města např: bez oděvu se zbraní v ruce a ohrožovaly sebe a své okolí. Tito jedinci byli odvezeni do nemocnice na State Islandu které šéfuje Dr. Young spolu s divnou a nevraživou sestrou. David McNamara tedy má za úkol pomocí jeho metod dostat z obětí co zapříčinilo jejich zkrat v chování.

Příběh už hned podle popisu zní mysteriózně a slibuje nám poměrně hutný thriller, a s radostí mohu potvrdit že tomu tak opravdu je. Celý příběh jak jsem už naznačil se odehrává v New Yorku který je sužován už několik dní hustým deštěm a všude vládne pochmurná atmosféra, které napomáhá i pochmurný soundtrack který skvěle podtrhuje atmosféru ( i když neobsahuje moc skladeb). Do toho ani hlavní hrdina není nějaký šťastný a veselý jedinec, trpí záchvaty neovladatelné agrese jeho žena se sním chce rozvést a on sám nemá zrovna pěknou minulost, to ale neznamená že nebudete s Davidem sympatizovat a nebude vám ho líto, já osobně si hlavní postavu velice oblíbil a fandil mu. Když už jsem nakousl hlavního hrdinu musím rozebrat i jiné postavy které jsou také zajímavě napsány ať už detektiv který se vám bude snažit pomáhat nebo třeba i barman se štamgastem kteří jsou také dobře napsáni i když se jedná o vedlejší postavy.

To důležité ale na celé hře je že Davidův příběh tu vlastně není to nejhlavnější a také to není jediná postava za kterou budete hrát, pod kontrolu dostanete i pět puberťáků se kterými budete hrát v jejich vzpomínkách, nutno dodat že všechny tyto postavy jsou zajímavé, mají jiný charakter a samozřejmě jsou dobře napsány. David pomocí svých metod se snaží vyvolat u pacientů vzpomínky na dané příhody a jakmile e vyvolá přepnete se na postavu a hrajete s ní v daném úseku. Z toho také vyplývá většina puzzlů ve hře, které nejsou sice moc obtížné a jde vlastně o to že si David každou seanci s pacientem nahraje a vy třeba musíte jinému pacientovy tu seanci přehrát aby si vzpomněl na daný okamžik, nebo mu přinesete předmět který mu danou vzpomínku vyvolá. Ono se celkově nejedná o těžkou adventuru a je to spíš interaktivní film, ale zase je to více obtížnější a adventurní než Fahrenheit.

Dialogy jsou jako postavy dobře napsány a neměl jsem ani potřebu je přeskakovat (tedy dialogy s postavami ani přeskakovat nešly !)

Bohužel technická a grafická stránka hry je na tom hůře, tedy jelikož adventury jsou jediným herním žánrem který hraji tak nejsem na grafiku až tak háklivý, ale dokážu pochopit že grafická stránka někoho odpudí a navíc se nedá ani nezmínit místy poněkud strnulé a ne moc vábně vypadající animace. Kupodivu ale filmečky ve hře vypadají hezky.

Herní doba je nějak okolo 6 hodin.

Overclocked tedy mohu s klidným srdcem doporučit jedná se o kvalitní adventurní titul, který nabízí méně klasických adventurních principů ale o to více se snaží přistoupit na filmovou notu. Dabing je až na pár míst povedený,soundtrack,postavy a příběh také. Pokud hledáte thriller se zajímavou zápletkou tak hurá do toho !!!

A sláva GOGU díky kterému jsem hru zaregistroval !

Pro: Postavy,příběh,soundtrack,cestování ve vzpomínkách,atmosféra,lokace a vedlejší vsuvky typu: opijení v baru apod.

Proti: Technická a grafická stránka, osekané adventurní prvky, místy trochu nelogické (mám na mysli hrdinovy problémy s penězi)

+13