Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mizzurna Falls

23.12.1998
92
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Mizzurna Falls je mysteriózní open-world detektivní adventura s prvky hororu od Human Interactive, která vyšla pouze v Japonsku pro první PlayStation.

Hlavním hrdinou je student Matthew Williams, který pokojně žije v městečku Mizzurna Falls, než zjistí, že jeho kamarádku Kathy našli mrtvou v lese celou od krve. Krátce poté matka jisté Emmy Lowlandové ohlásí na policii, že její dcerka zmizela, což u policie následně vyvolá podezření, že tyto dva případy mohou být spjaté. Matthew se proto na vlastní pěst pouští do vyšetřování, aby rozlouskl, co za těmito činy stálo...

Mizzurna Falls byla ve své době poměrně nadčasovou hrou, jelikož na PS1 nabízela 3D otevřený svět, střídající se cykly dne a noci a také pohybování se městem pomocí auta, kterému jste samozřejmě museli pravidelně dotankovávat nádrž na benzínce. Ani unikátní kvality hry ale nezachránily vývojářské studio Human Entertainment od krachu rok po jejím vydání.

Hra se nikdy nedočkala oficiálního anglického překladu, v roce 2018 byl ale skupinou fanoušků vytvořen neoficiální překlad.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS1 95
Mizzurna Falls je hodně obskurní, ale zároveň nadčasová záležitost, která byla až donedávna dostupná pouze v japonštině. Díky funkčnímu anglickému patchi si ji však konečně můžeme vychutnat naplno – a že je to opravdu zážitek. 

Na dobu svého vzniku, tedy rok 1998, šlo o neskutečně ambiciózní projekt. Malé studio Human Entertainment tehdy vytvořilo 3D open world adventuru pro PSX, která v té době neměla obdoby. Město ve hře má plně funkční režim – střídá se den a noc, jezdíte autem i lodí, procházíte se bez loadingů (až na vstupy do budov), obchody mají otevírací dobu a obyvatelé žijí svými životy. O to působivější je to s vědomím, jak malý rozpočet studio mělo. Kvůli tomu se hra nakonec nedočkala širší distribuce a studio zaniklo. Mechaniky, které zde debutovaly, později proslavila série Shenmue – ta je dnes často mylně považována za zakladatele žánru.
 
V hlavní roli je student Mathew , který hned ráno obdrží telefonát od kamarádky Winony. Dozví se, že jejich spolužačku Kathy našli v lese na pokraji smrti – údajně ji napadl medvěd – a zároveň se pohřešuje další dívka jménem Emma. Už v tu chvíli je jasné, že se příběh silně inspiruje Twin Peaks , ale oproti Deadly Premonition , které vsází na surrealismus a bizarní humor, jde Mizzurna trochu jinou cestou. Důraz klade spíše na sociální rozměr – jak tahle událost ovlivní poklidné horské městečko, co to udělá s jeho obyvateli a jak se Mathew postupně zaplétá do odkrytí tajemství, která ležela dlouho pod povrchem. Osvěžující je, že nehrajete za žádného federálního agenta, ale za místního kluka, který tu vyrůstal a lidi kolem sebe zná.

Díky tomu je vše mnohem osobnější. Nadpřirozené prvky, které byly v TP nebo DP zásadní, tu hrají spíš druhé housle. Pořád si nejste jistí, jestli šlo o práci zvířete, člověka, nebo jestli je za tím něco víc – a právě to nejisté „možná“ dává příběhu zvláštní hloubku a nutí vás ponořit se do něj naplno. Nechci tu vést debaty, jestli je Mizzurna lepší než DP, ale jako někdo, kdo Premonition miluje, musím říct, že Mizzurna nabídla příběhově konzistentnější a svým způsobem originálnější zážitek.
 
 Samotná hratelnost je ale už trochu oříšek. Na svou dobu funguje skvěle – pohyb autem po městě je příjemný, možnost tankování je fajn detail (stejně jako třeba klepání na dveře obyvatel). A i když je grafika místy rozplizlá, dokáže vykouzlit nádherné scenérie – třeba noční park pod lampami nebo zasněžený vodopád. Jenže to, co hru řadí mezi „obskurní klenoty“, je její brutální náplň.

Hra vám totiž vůbec neříká, co máte dělat – pohybujete se volně po městě v reálném čase, a musíte sami přijít na to, co se stalo. Některé události se odehrávají jen v konkrétní den a čas, takže něco propásnout je až směšně snadné. Pokud minete byť jen jednu klíčovou scénu, následuje během pár dnů automaticky bad ending. Časový tlak je místy opravdu šílený – běháte, lítáte autem, snažíte se být všude včas, a když se hlavní hrdina ještě někde sekne o texturu, není to úplně radost. Hru je tak téměř nutné hrát s návodem – jinak vás čeká pokus číslo 400 a frustrace na plné obrátky. 

Závěrem – Mizzurna Falls je neopakovatelný zážitek. Krásná zimní atmosféra, citlivý soundtrack, a silný příběh, který místo podivností sází na emoce a vztahy. Pokud vás láká zapomenutý předchůdce Deadly Premonition, máte chuť na Twin Peaks-like záhadu z jiného úhlu a nevadí vám trocha frustrace, jděte do toho. Tohle je podle mě ta nejčerstvěji působící TP-like hra vůbec. Dělá věci po svém. A neprávem zapadla.

Pro: Příběh, lidskost, neuvěřitelná svoboda na tu dobu, funkční otevřený svět, nádherná hudba, detaily

Proti: Neúprosný čas a ohromná obtížnost zapříčiněná tím že jste do hry vhozeni a můžete si dělat co chcete

+22
  • PS1 90
Když se hráčům vybaví konzole PlayStation, většinou budou asociace směřovat k žánrům jako jsou bojovky, japonské RPG či arkády. Určitě jako první nepřijde na vědomí otevřený herní svět, a už vůbec ne sněhem pokryté americké maloměsto, kde čas plyne reálně, postavy dodržují své denní rituály, a kde jeden zmeškaný zapalovač může zhatit celý průchod. A přesto taková hra na tuto platformu existuje. Mizzurna Falls, vydaná na sklonku roku 1998 pouze v Japonsku, nabízí právě tohle. Na svou dobu neuvěřitelně ambiciózní titul od Human Entertainment, který působí jako surrealistický životní simulátor s detektivní linkou, a přestože byl až donedávna zapomenutý, má dnes silný kultovní status zvláště kvůli anglickému překladu, a zcela oprávněně.

Hned od prvních minut je cítit silná (a přiznaná) inspirace seriálem Twin Peaks a filmem Blue Velvet. Nejde ani tak o přímé kopírování jako spíš o snahu zprostředkovat podobný typ zážitku, a to ve videoherní podobě; tajemství, ticho, město, co dýchá svým vlastním rytmem. Smrt studentky Kathy Flannery je jen startovní výstřel, který rozpohybuje sérii událostí, zpočátku banálních, později čím dál více znepokojivých. V téhle nesourodé kombinaci Pathologic 2 a Harvester v americkém zimním hávu se ukrývá mnohem víc, než by kdo čekal od "prosté" PSX hry na jedno "cédéčko".

Technicky i designově hra předběhla svou dobu. Otevřený 3D svět, volný pohyb pěšky i autem (!), reálný čas, NPC s vlastním rozvrhem, možnost dělat chyby, které reálně ovlivní příběh. To všechno ve hře, která vznikla před multimilionovým Shenmue, před zlým dvojčetem Deadly Premonition, a dokonce i před Grand Theft Auto III. Mizzurna Falls by šlo považovat i o jakýsi proto-immersive sim. Zní to až moc dobře? Proč tedy tuto hru neznám? Bude se asi každý ptát. Jenže… tato tvůrčí genialita a primát má svou daň.

Největší slabinou hry je právě její časový pres a nelineární struktura bez větších vodítek. Hráč má na vyřešení záhady jen několik dní, a události se dějí bez něj – což je sice realistické, ale i brutálně nekompromisní. Jak trefně shrnuje uživatel jones1240, hra vám nic neodpustí. Pokud v prvních dnech nekoupíte zapalovač, nebo si nebudete pamatovat náznaky (např. v jaký čas a kde bude) jedné z postav, můžete se lehce zaseknout. A takovýchto možností je celá řada. Počítalo se s tím, že hráč bude hru hrát opakovaně, a učit se z vlastních chyb. Měla zde být původně implementovaná jakási „vizuální mapa událostí“, kde by se hráč mohl orientovat v tom, co už navštívil, a co mu uniklo, tedy jak to známe např. z některých vizuálních novel s rozvětveným scénářem – ale kvůli deadlinu to studio nestihlo. A je to znát a vlastně to pohřbilo jakékoliv naděje hry. Proto doporučuji hrát s otevřeným návodem, a sledovat na co zásadně nezapomenout. Přeci jen, Mizzurna Falls funguje jako celistvý příběh, a ne jako únavné a chaotické slepování střípků rozbitého z rozpadlé mozaiky.

Samotný příběh není nijak zvlášť převratný – zvlášť ve srovnání s inspirací v podobě Twin Peaks. Chybí mu velké zvraty, dialogy nejsou ani zdaleka lynchovsky podvratné (amatérský překlad na tom má jistě podíl, ale buďme za něj rádi) – ale síla Mizzurny je jinde: v atmosféře, v tichu mezi řádky, v každodennosti, která se pozvolna deformuje. Je to titul, který odmění trpělivost. A spíše než klasický herní „zážitek“ evokuje něco mezi sledováním minisérie a simulátorem mikrosvěta, u kterého musíte "přežít" samotné hraní.

Což mě vede k tomu, že Mizzurna Falls není pro každého. Naopak. Titul japonského studia si naplno užijí hlavně herní archeologové, kulturní historici, a milovníci zapomenutých experimentů. V tomhle směru je skoro až zázrak, že dnes existuje fanouškovský překlad, jinak by tento "hidden gem" zůstal navždy zavřen v zasněženém sejfu regionální exkluzivity. Pamatuji, jak jsem hru zkoušel v roce 2015 a byl jsem ohromen tím, že jde ve hře na PSX jezdit autem po ulicích města (bez loadingů!) a i vystoupit z auta a chodit do interiérů budov (!). O to jsem tedy raději, že jsem pak měl šanci si hru i celou projít. Nicméně nevybalancovanost, velmi těžkopádné ovládání a nulové vedení hráče jsou důvody, proč bych titul i přes vysoké hodnocení doporučil jen málokomu.

Zajímavé je i její místo v herních dějinách. Ačkoliv nelze říct, že by šlo o úplně první otevřený 3D svět (ten měla i The Elder Scrolls: Arena a navazující Daggerfall či N64kový Body Harvest), Mizzurna Falls byla první, kdo tyto systémy zkombinoval s filmově vyprávěným detektivním příběhem. Navíc byla hra až nečekaně odvážná ve svém přístupu k realističnosti: postavy mají denní režimy, svět reaguje na čas, městečko je plné volně přístupných lokací. Tedy prvky, které se naplno prosadily až v následující dekádě.

Mizzurna Falls není dokonalá hra, ale je to dokonalý artefakt, neboli zprofanovaně "hidden gem". Zapomenuté hry s potenciálem hraji právě proto, abych "objevil" něco kvalitního, co nemá takový mediální a uživatelský průlom i přes ohromnou kvalitu. A takové dílo Human Entertainment (např. Clock Tower nebo The Firemen) bez pochyb je. Z mého osobního hlediska možná i to největší, vedle Wonder Project J2: Corlo no Mori no Josette. Návštěvu městečka ostříleným odvážlivcům doporučuji, zvláště pokud se vám trefí do nálady atmosféra, která je zde bez přehánění alfou a omegou výsledného zážitku.

Pro: atmosféra, otevřený svět, technické kvality, hudba, kultovní klasika

Proti: chybky, ovládání, samotná a obtížná hratelnost

+21