Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Rozhodoval jsem se mezi 8/10 a 9/10, jelikož je to opravdu výborná hra, která vlastně předběhla dobu, a ještě nabízí daleko více, než by asi člověk od PSX titulu určeného jen pro Japonsko čekal. Hlavní negativum (časový pres a nutnost stihnout vše podstatné), které pěkně rozepisuje v komentáři @jones1240: je nepříjemné, ale vlastně si na něj tak nějak hráč zvykne. Navíc měl být do hry implemntován jakýsi záznamík událostí, který by se přenášel i do dalších rozehrání, a člověk by měl podobně jako ve vizuálních novelách přehled, co (ne)udělal a co je zcela esenciální pro další postup (pokud zapomenete koupit cigarety, nebo i v zapalovač, tak jste nahraní :))., ale to se bohužel nestihlo a hra musela být vydáná v zimě. Škoda.

Příběh samotný není tak objevný, ale jde na to podobně jako Twin Peaks (nebo i další zdroj inspirace, Blue Velvet), a dokáže pohltit od prvních chvil. Trochu jsem si připadal jako v Pathologic 2. Malé uzavřené městečko, menší počet postav, a rozplétání mystéria. A to celé v ziméní atmosféře někde v zapadlém městečku v Coloradu, kde smrt rozhýbý tok událostí. Skvělé.

Mizzurna si zaslouží určitě více hráčů, nicméně samotné hraní si spíše užijí jen herní archeologové a historici (nebo zapálení fanoušci předlohy).
@Fritol (03.03.2024 12:27): Uvidíš no. Tohle je prostě jen špatně udělaná filmová adventura jako LiS. Takze ten pribeh je prakticky to jediný hlavni. Bohuzel ti nikdo jen nerika kam mas jit a mas ten debilni cas limit :(
@jones1240 (03.03.2024 12:03): Mně nepřijde moc zábavné hrát hry podle návodu, kor když je tak dlouhý, jak Drolin píše. Jedna věc je pomoct si návodem v určité části/puzzlu apod, druhá je jet tu hru celou dle návodu. To už dle mě není moc zábava a je lepší na to prostě koukat, případně zkusím tu recku, @Drolin (03.03.2024 12:22): díky.

Uvidím, tohle je fakt moc pěkná hra na pohled a má topovou atmošku, takže mě to láká nějakou formou zažít, ale časové limity jsou prostě zlo.
@jones1240 (03.03.2024 12:18): Pokud hraješ ale bez bodů, a jdeš jen tam, kam tě navedou dialogy (tedy pohřeb atd.). tak se přijde o hromadu obsahu.

Ale jinak souhlas, já také hraju dle kompletního návodu, ale zase chápu, že někomu úplně nesedí stále pauzovat hru, a číst kam jít (pauzy jsou nutné, protože i bez těch nepovinných věcí jsou některé termíny šibeniční).

Btw, @Fritol: koukni na videa (videorecenze) přidaná do galerie, pokud neplánuješ hrát. je to lepší jak LP. Jsou velmi povedená.
@Drolin (03.03.2024 12:09): Ono podle mě to nemá cenu hrát s tema bodama bez good endingu. Protoze tim zbytecne ztratis cas. A ten navod je sam o sobe rozepsan v pohode a jednotlive ukony co mas udelat jsou kratke. Zda se ze je toho strasne moc ale neni.

Tohle je ten styl hry kterej proste doplatil na hodne spatny designersky rozhodnuti. A myslim si ze kdyz uz do toho jit tak si to proste uzit kompletne s tim navodem. Myslim si ze koukani na Lets Play ti to spis uplne zkazi. Ono je to i tak docela dost zazitek to hrat a být hnaný tím časem, pozorovat kolik máš nádrž atd. Fakt me to bavilo.
@jones1240 (03.03.2024 12:03): O to ale jde, bud hraješ podle návodu (který má btw 53 normostran... a to je jen postup hrou) a plníš, nebo naopak si vypíšeš nějaké body kde být, a hraješ si svým tempem a více bez starostí.
@Fritol (03.03.2024 10:36): Drolin třepe. Nic si vypisovat nemusis, ja jel proste podle navodu kde mas vsechno hezky vypsaný a stihnes vse. Jen holt nepln vedlejsi ukoly (ty ti nic nepridaj, jaou to jen vedlejsi encountery o dvou vetach) pak vse stihnes.

Ja si nic nevypisoval a jel jsem podle navodu a zadnej problem jsem nemel, a stihal jsem v pohode na good ending.
@Fritol (03.03.2024 10:36): To je zase škoda. Můžeš i hrát s tím, že si vypíšeš důležité data kde kdy být, a odehraješ hru cca v poklidu (nicméně bez nároku na "good ending"). Rozhodně to stojí za to minimálně vyzkoušet, kvůli edukativním účelům a v tom, jak to bylo v některých aspektech nadčasové.
@Drolin (02.04.2021 08:03): Konečně nastal ideální čas, ponořit se do mystéria Mizzurny.

A obsahově je to ještě lepší, než jsem čekal. Náplň je pestrá, charaktery jsou sympatické, vizuální stránka období PSX je bezkonkurenční. Tankové ovládání a jízda autem jde po chvilce trénování přežít. Co je ovšem méně zkousnutelné, jsou šibeniční časy pokud by hráč chtěl stíhat vše co reálně fungující a žijící svět nabízí. Při každém zapnutí mám tak pak pocit, že nesmím udělat chybu (např. zaseknout se o strom, patník...) a získávání střípků ze záhady je tak velmi stresující.
@JohnCZ (21.01.2022 11:01):  Hele z toho jak tě čtu si to podle mě neužiješ, ta hra by tě zbytečně stála nervy. Pamatuji si jak jsem musel dvou hodinový úsek hrát asi čtyřikrát dokola, jen protože jsem zapomněl provést jeden dialog navíc se sheriffem a nikde o tom nepsali ani v návodě. Takže jsem vždycky jak trotl na něj čekal a on nikde. Takže tohle je fakt spíš pro lidi co si chtějí zkusit kus herní historie a nevadí jim u toho prostě si místy dost potrpět. Hlavně když ukládání ti ubere asi pět hodin herního času. To pak musíš neudělat ani jednu chybu aby jsi neopakoval celý den :D Takže nechci tě vyděsit, ale podle mě se rozhoduješ dobře a to i přes to že ta hra je fajn, ale chápu tě.

Jo a bez návodu je to nemožný udělat.
@Fritol (21.01.2022 10:56): Ano, přesně to samé + ta údajná skoro až nutnost hrát s návodem, mě odrazuje taky. Rád si hru procházím svým tempem, bez opakování a nesnáším, když mi něco utíká jen proto, že jsem zvyklej se loudat. Zastaralé ovládání je pro mě spíš ten minoritnější problém.
@JohnCZ (21.01.2022 10:49): Já to chtěl zkoušet, bohužel mě odrazuje to časové omezení, se kterým se pojí události ve hře. Nerad spěchám. Zastaralé ovládání bych ještě přežil, ale tohle je mor, takže se obávám, že to asi nezkusím ani.
@Fritol (21.01.2022 10:45): Bavili, ale cetl jsem pak kdesi, že se to ve finále hraje vlastně docela na ho..., a tak jsem tomu už nevěnoval pozornost, neb na tyhle staré vykopávky už nemám s přibývajícím věkem zrovna trpělivost. Ale kdybys to náhodou zkusil a měl pak jiný názor, tak dej echo. Na papíře to nevypadá marně.

edit: Yo, vlastně i ten Jonesův koment mě odradil.
Tatínek Deadly Premonition se mi už konečně podařil rozchodit na PS2 bez bugů a s fungujícím eng překladem. Takže musím oslavně po cca pěti hodinách napsat čerstvé dojmy na tento zapomenutý klenot, který krom japonska, nikde jinde nevyšel.

Hned zprvu mě dost překvapila rozloha městečka, kde krom samotného centra městečka máte i lesy, zapadlý motel, kostel na samotě u lesa apod. Opravdu na to že se jednalo o PS1 hru tak kloubouček, ve hře se můžete volně pohybovat autem, obyvatelé mají svůj vlastní režim který vykonávají během dne, je tu plynulý přechod mezi dnem a noci a s tím i otevírací doba obchodům. Holt Shenmue je neprávem označováno za hru která tohle do herního žánru jako první přinesla.

Krom toho je ale na hře nejvíce atraktivní příběh, který nabízí si prakticky zažít Twin Peaks, ale z role puberťáka co v tom městečku žije od mala. Což je značně osvěžující, když se vezmou v potaz hry s TP tématikou. Oproti takovému Deadly Premonition, tu Mizzurna Falls spíš naťukává tu tajuplnou stranu Twin Peaks. Kdy vlastně není jasné zda se jedná o nadpřirozeno či ne, což je také značně osvěžující, vy tady občas přijdete do styku s tím že dívka která zmizela se zajímala o podivné věci a že nadpřirozeno existovat může, ale je to jen domnění. Takže po celou dobu si záhada nechává dost civilní a realistický nádech, kdy opravdu sami netušíte kam se to zvrhne. I atmosférou je to klidné a nečekejte tu výjevy alá Deadly Premonition či Red Room z Twin Peaks. Tady je inspirace hlavně čerpána hlavně ze sociální stránky příběhu. A to tím jak takováto situace ovlivní malou komunitu lidí a jak to každý prožívá.

Takže v celku se zatím jedná z příběhového hlediska o dost originální pojetí v herním světě, jediné co hře podkopává nohy je opravdu neúprosný časový systém. Kdy vám real time ubíhá čas a vy musíte všechno duležíté stihnout do několika dní, jinak ende. Do toho berte v potaz že některé části se dají vykonat pouze v určitý čas a v určitý den, tím pádem obtížnost stoupá opravdu hodně nahoru. Do toho tu je ještě hodně vedlejších pod příběhů či informací které můžete zjišťovat, bohužel na né moc čas není, jelikož čas ubíhá až neúprosně rychle. Tím pádem budete fakt rádi když stihnete to co máte k dobrému konci. Kterého se doberete opravdu jen s návodem, nebo pokud by jste hru hráli tak 40x (hra vám neukazuje kam máte jet či co dělat)

Jo, tohle je fakt skvělá věc, která by si ale kurevsky zasloužila remake s gragickým upgradem a úpravou hratelnosti a byl by z toho možná i větší hit než z Deadly Premonition.