Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Radecker (26.06.2020 15:13): Jestli jsi to myslel jako jenom část závěru, tedy Sheparda indoktrinují, tak jo, to by mi nevadilo. Já si spíš stěžoval, že kdyby to sloužilo jako závěr "indoktrinovali nám Jeníčka, všichni jsme teď v háji, vyhladí nás, třeba to příští cyklus zvládne" byl by to dost velký antiklimax, jako ostatně samotný refusal ending v extended cutu. A ten právě nikdo vážně nebere, a spíš je z něj takový vtip pro lidi, co si chtěli střelit do děcka. :D
@Radecker (26.06.2020 13:35): +1
Souhlas, tu krásnou myšlenku "despite our differences, we can work together" syntéza poměrně dost tlumí. Navíc mi to vždycky přišlo až moc děsivě utopický. Brrr.... A extrémně neuspokojivý.
@stepankoby1 (26.06.2020 14:41): Zas tak přísně bych se na indoktrinovaného Shepa nedíval :-) Na chvíli podlehli i slavnější hrdinové - třeba Frodo, nebo i ten několikrát zmíněný Ježíš v Posledním pokušení Krista. Nemyslel jsem to tak, že by hra skončila tím, že z Sheparda je nový Saren a všechno je ztracené. Ale sám nevím, jak by takový twist vyzněl. Možná by z toho bylo až moc velké klišé a opravdu to k jeho hrdinské (až nadlidské) auře úplně nesedí. Já jsem sluníčkář, ale špatné konce miluju :-)
@Radecker (26.06.2020 14:20): Indoctrination Theory znám, ale přijde mi to teda upřímně jako naprosto otřesný zvrat a že bych u toho byl nesmírně zklamaný. Možná to dává smysl, ale dělá to z Sheparda duševně slabého jedince (nikoliv hrdinu), který po 100 hodinách snahy selhal v úkolu, který se snažíš splnit už od jedničky. S diskuzemi souhlasím, bitvy na fanstránkách a subredditech o tom vidím dodneška a většinou v nich nesmím chybět. :D Škoda jen, že jsou v opozici běžně sluníčkáři, co nesnesou špatné konce, nebo idioti, kteří nad tím ani trochu nechtějí přemýšlet a místo argumentů brečí, že na konci trojky nebyl bossfight a moc dlouho se mluvilo. Problémy jsou úplně někde jinde a s těmi opodstatněnými argumenty (šlo si s tím dát víc práce, nezkopírovat cutscénu pro všechny tři konce, dát větší důraz rozhodnutím, rozpohybovat obrázky v extended cutu...) jsem často ochotný souhlasit. Ale stejně v blízké době nehodlám chodit dolů na devadesátku, na to trojku a její mise, postavy, příběh, gameplay i pocity při hraní až moc žeru. :D
@stepankoby1 (26.06.2020 14:10): O plánovaném větším zapojení temné energie jsem slyšel a určitě by to bylo zajímavé, už i proto, že se na to téma ve dvojce naráželo, jak píšeš. Dodneška mě fascinuje i indoktrinační teorie, ze které by mi asi taky spadla brada a do dneška by pro mě šlo o pravděpodobně nejodvážnější zakončení hry :-) Každopádně ať už se nám konec líbí nebo ne, dali nám tvůrci alespoň záminku něm diskutovat, což je fajn.
@Radecker (26.06.2020 13:35): Jasný, rozumím a chápu. Sám někdy přemýšlím, jak by na tom hra vypadala, kdyby byla o pár měsíců odložená, nebo kdyby popřípadě využili tu původní, párkrát nastíňovanou verzi konce. Je pravděpodobné, že jako konec by to bylo ještě víc matoucí, narychlo vysvětlené a ve výsledku by to nic o ničem nevypovídalo a skutečně by to byl pouze prostý, přímočarý závěr. Na tu druhou je to neprozkoumané téma objevující se napříč všemi třemi díly a trilogie by možná působila o něco celistvěji. Dneska už to lze jen těžko posuzovat. Ale je zajímavé nad tím zauvažovat.
@stepankoby1 (26.06.2020 12:22): Díky, rád jsem se přečetl rozbor z "druhé strany" :-) Nejsem sám sebe ale schopen o těchto arumentech přesvědčit.

Nepřipadá mi totiž, že control a synthesis konce zajišťují bezkonfliktní budoucnost a vzhledem k tomu, že v obou z nich si v galaxii dobrovolně necháme kilometrová monstra, je to poměrně riskantní řešení. Gethským heretikům s přepsaným kódem trvalo možná rok, než se znovu vzbouřili. Co potom Reapeři? Destroy konec podle mě taky není ideální, zabránit genocidě genocidou je hodně extrémní. Nalezení konsenzu a vzájemného pochopení s Reapery by bylo určitě zajímavější řešení, v uspokojivé formě jej hra ale imho nenabízí. O nemožnosti kontroly smrťáků přesvědčujeme Illusive Mana od druhého dílu a synthesis je něco, co jde imho právě proti všemu, na čem v ME stavíme. Hledání porozumění by bylo opravdu fajn, hra ale ani jednou nenaznačí, že o něco takového smrťáci stojí. 15 minut před koncem už je pozdě na to, pokoušet se o nějakou hlubší filozofii. Na to byl do té doby Mass Effect až moc přímočarou a "jednoduchou" space operou.
@Radecker (26.06.2020 12:03): A já zas ten nápad klidného, vysvětlujícího konce s důležitou poslední volbou naprosto zbožňuju a s Extended Cutem jsou ty konce natolik odlišné už v základu, že mi ani nevadí v podstatě stejná cutscéna. Pro mě je ten konflikt především o vzájemném neporozumění, které jsi vlastně v menším rázu řešil celou trilogii (neporozumění gethů a kvarianů, kroganů a salarianů, lidí a zbytku galaxie). Catalyst nerozumí konceptu vědomí a "uchovávání druhu" rozumí tak, že je stačí navěky konzervovat ve formě reaperů. Proto je pro mě za paragon Sheparda nepochopitelný destroy konec. Jedná se vlastně o masivní genocidu a vyhlazení druhé strany sporu bez vzájemného pochopení, tedy něčeho, čemu ses snažil právě u kroganů a kvarianů dříve ve hře zabránit. Konflikt syntetiků a organiků se nevyhnutelně musí vrátit a oběť Sheppyho přišla nadarmo. Ovládnutí je dosažení cíle illusive mana. Pokud jsi respektoval jeho cíle, ale nelíbily se ti jeho prostředky na cestě k naplnění, tohle je rozhodnutí pro tebe. Pro mě osobně je nejlepší syntéza, protože je to přirozený vývoj událostí vzhledem k předchozímu dění a paragonský konec. Navíc, jak víme díky extended cutu, se nejedná o léčku od reaperů. A ani Sheppy nezemřel nadarmo. Potřebovali holt organický vzorek a zároveň souhlas mesiáše života v galaxii. Ani v Life is Strange jsem nechápal ten hate, na šťastné konce si nepotrpím. Hořkosladké zakončení s těžkou volbou je pro mě vlastně docela fajn konec interaktivního filmu, kterým ME tak trochu i je.
@Jab (25.06.2020 21:57): Pokud ti to takto vyhovuje, tak je to naprosto v pořádku. O starost méně s instalací modů :-) Radší dám všechno další do spoileru.
Dodnes je ve mě živý ten pocit zmaru, který jsem zažíval asi posledních 15 minut při prvním hraní (to ještě Citadela DLC nebyla). Celou hru a vlastně celou trilogii se mořím se sjedocováním galaxie a sbíráním assetů, aby mi úplně nový (navíc dost debilní) charakter představený na samém konci hry tvrdil, že Reapeři dělají to co dělají, protože organici a syntetici nemůžou nikdy žít v míru - to ve chvíli, kdy za oknem bojují všichni bok po boku. A nemůžu ho ani poslat někam, rozdat si to Harbingerem a hrdinsky zemřít třeba tímto způsobem. Navíc mi jako nejlepší řešení podsouvá syntézu, která vlastně popírá tu diverzitu ras, na které je stavěný celý odboj (a díky jejíž absenci Protheané neuspěli). Nemám nic proti hořkosladkému konci, nebo tím, že se Shepard obětuje. Tady to ale bylo provedeno katastrofálně (oproti třeba Planescapu), ve spěchu to nebylo promyšleno, a mě to kazí všechny ty silné stránky hry, o kterých mluvíš, a se kterými se ztotožňuji.
Proto mi z toho všeho vyšlo nejlépe použít mod, který mě zbaví konverzace s katalystem a zmíněného Ježíše udělá spíše z Andersona. Což mi taky připadá adekvátní.
Co se týče Citadel Epilogue Modu, tam už to pro mě není tak jednoznačné. Určitě je to silný motiv z pohledu o kterém píšeš. Já jsem chtěl vyzkoušet ten pocit, že "jsme to dali" a po pár letech dáme na už opravené Citadele poslední akci a mega párty. I ty záznamy v bytě od Andersona působí úplně jinak, když vím, že už je po smrti. Má to zase jiné kouzlo.
Alespoň má dost sebereflexe, aby i umřel za vaše vesmírné hříchy! :)
Jsem si koupil Šeprda na Steamu, že si to konečně zahraju bez Originu a ono mi to pořád cpe Origin když to chci spustit. Bože :)
Stejně mi přijdou zláštní ty "happy ending" mody. Pro mě byl opravdu částí vrcholného zážitku, když jsem bral párty na Citadele jako předrozloučení s Šeprdem, který směřuje ke své hrdinské smrti. Tohle považuji za jeden z nejsilnějších momentů trojky. Druhý by pak byl v oné postupné změně Citadely, která je nejdříve samá párty a Reapeři jsou všem jedno, neb zatím požírají nějakou zapadlou planetu zvanou Země. Ale i v těch juchů párty už je tak nějak vidět, že celé "město" jen vědomě odsouvá tu hrůzu do pozadí a všem je jasné, že svému strachu budou muset čelit. A ten se opravdu rychle naplňuje, jak na Citadele ubývají vojáci, kteří jsou posíláni na bojiště po celé mléčné soustavě. A naopak přibývají zlomení uprchlíci a rovněž zranění vojáci, které už později ani není kam dávat a válí se všude na podlaze. Ta postupující beznaděj na mě strašně silně působila. Stejně tak Šeprdova cesta, který se snažil spojit celou soustavu s vědomím, že mezitím Reapeři "zpracovávají" obsazené planety. Včetně té jeho. Ten motiv oběti je opravdu zpracován neuvěřitelně v obou výše uvedených případech. A je imho škoda rušit si jej modem. :)
Zatím vše vypadá dobře. Kaidan tam je. Jsem s ním na Marsu. Zatím to tedy dává i logický smysl. :)
@Vurhor (22.06.2020 19:45): Ty jo, Vega mě fakt štval, ale možná fakt dojel na to, že ve třetím díle už jsem ani já jako hráč moc nebyl ochoten příjmat nové postavy a chtěl jsem to dobojovat s partou z jedničky a dvojky. Ale štval mě tak, že jsem v Citadel DLC obětoval snad půl hodiny abych ho porazil ve shybech na hrazdě :-D
@Tulareanus (22.06.2020 19:23): Ach jo, a já jsem ho na mise nebral, protože jsem myslel, že právě nic takového nedělá. Na Thessii jsem ho nevzal, protože už jsem za těch 8 let od posledního hraní zapomněl o co tam jde :-) Zpětně jak o tom mluvíte, je to jednoznačná volba - asi jako ve dvojce vzít Legiona na misi od Tali.
Mimo mise jsem samozřejmě rozhovory s ním hltal a taky skvěle trolloval ostatní členy posádky. Jen na těch pár misích, kde jsem ho vzal s sebou mi připadal spíš jako němá mlátička. Asi si za to můžu sám, jsem konzerva a na důležité mise jsem fakt bral vždycky Garra a Tali + někdy Liaru.
Pořád ale imho např. Thane, Legion nebo Mordin z dvojky byly mnohem zajímavější postavy než Javik a jejich osud mi na srdci ležel více. Stejně jak chladně působil, tak chladně jsem ho i přijal :-) Přitom jeho příběh byl fakt tragický a 10000 let staré flashbacky z From Ashes DLC jsou parádní.
@Radecker (22.06.2020 19:17): On i ten Vega je dobře napsanej, jen má holt smůlu, že se do trilogie zapojil až v posledním díle, takže člověk si k němu už nějaké bližší pouto asi nevybuduje. A Javik je boží.
Třeba když ho s sebou hráč vezme na párty v Citadel DLC a najde mrtvolu Elijaha Khana, jeho reakce "He has a bigger hole than your council's defense plan.", je prostě comedy gold. :)
@Jab (22.06.2020 19:19): Jako, dá se to vidět dvěma způsoby. Byl jsem fakt nadšený, že tam dali Protheana, na to jsem čekal od prvního dílu, ale připadá mi, že s ním naložili tím nejméně zajímavým způsobem, jaký si dovedu představit. Na druhou stranu je to možná vlastně hrozně meta, protože ono většinou ani v životě nejsou věci tak zajímavé a úžasné, jak si je vysníme. Pokud to tak bylo myšleno, je to geniální :-)
@stepankoby1 (22.06.2020 18:00): +1 Jsem rád, že nejsem jediný úchyl, co odehrál trilogii v podstatě výhradně s těma dvěma :-) Jen ve dvojce jsem je trochu prostřídal, tam je těch sympaťáků víc. Trojka je fakt zoufalá - Vega, Ash, Javik a Edi jsou úplně na odpis. Javik mě opravdu rozesmál až v Citadel DLC, kde řekne něco ve smyslu - 10000 let v kryospánku a stejně mě nikdo nebere do party.

@Jab (22.06.2020 18:38): Nestěžuj si, já jsem teď instaloval asi 50 modů do New Vegas :-D Taky se o tom v příslušné diskuzi určitě rozepíšu. Ale zrovna tam to přes Vortex funguje více než dobře. Ale je to tak - jak člověk jednou začně, tak se to nechutně nabaluje.
Už lituji, že jsem se těch dalších modů vůbec dotknul. Celý se křivím z toho, že každý po mně chce ještě instalaci dalších píčovin. Mod manager, ME 3 Explorer... Hlavně na ten ME 3 recalibrated jsem se měl vykašlat. Stejně nedělá nic tak chytrého. Hra funguje tak či tak i bez něj.

Dost už teď pochybuji, že to bude celé fungovat. Jo, ten controller mod holt oželím.

P. S. Tak, hotovo. Fingers crossed ať to funguje. :)
@Radecker (22.06.2020 15:30): No vidíš. Já třeba evakuaci Thessie nesnášel, když jsem ji hrál. :D Totálně jsem nepobral, co při tom mám vlastně dělat, a když jsem to konečně začal chápat, bylo pozdě a reapeři už lítali tak rychle, že jsem nezachránil skoro nic.
@stepankoby1 (22.06.2020 14:01): Expanded galaxy mod je docela fajn v tom, že war assety v průběhu hraní i ztrácíte (ne nějak likvidačně), takže to vytváří dojem, že se v galaxii něco děje. Taky se mi líbily protheanské implantáty, nové N7 zbroje a evakuace Thessie - je to sice v podstatě textová mise s přelétáváním Normandie po galaktické mapě, ale stejně to bylo napínavé. Jinak je pravda, že drtivá většina je docela vata a úpravy lodě, přiřazování posádky a další customizace je jen na oko, a přestala mě brzy zajímat. Jinými slovy jsem rád, že jsem to vyzkoušel, opravdu oceňuji, že si s tím někdo dal tu práci (protože ME je asi celkově hodně náročná hra na jakýkoliv modding), ale taky už bych to příště asi nestahoval. A to že máte hned od začátku odemčenou celou galaxii způsobuje spíše zmatek :-)
@Jab (22.06.2020 13:20): Jenom takové varování: Při instalaci módů musí být ALOT a ALOV se všemi dodatečnými texturami vždycky poslední, protože updatují textury a videa i v těch content módech. Jinak by se ti rozbila hra.
EGM je zajímavý v detailech, je tam spoustu milých, zajímavých maličkostí, které vylepšují hraní. Ale když se přidávají questy a content, je na tom plně poznat, že je to jen mód imitující kvality původní hry. Zdlouhavý, zbytečný a nezajímavý. Podobně to vidím třeba u Omega Hub módu. Nedivím se, že se ti to řešit nechce. :D
@Radecker (22.06.2020 12:42): Něco je stejné. Plní stejnou dějovou úlohu. Je prý ale ukecanější. Což je zrovna u Kaidana samozřejmě nevýhoda, neb se člověk stane svědkem jeho myšlenkových pochodů.

Ještě tam asi přihodím pár níže doporučených modů, než tam dám ten ALOT. Interface Scaling je jasný. Zkusím i SinglePlayer Native Controller Support. ME3Recalibrated mi taky dává smysl. Pozdává se mi i Priority Earth Overhaul. Expanded Galaxy Mod se mi naopak moc nepozdává. Přijde mi, že bych řešil akorát zbytečnosti navíc.
@Jab (22.06.2020 12:19): To taky nevím, a navíc na tento nepříjemný důsledek hra zákeřně neupozorní při onom slavném rozhodnutí v jedničce (něco jako"Pomož Ashley (schopnost Reave, o které zatím nevíš, nebude dostupná v ME3) :-) Ale možná si objevil zatím nejpádnější důvod, proč by Kaidan měl přežít. Když si vzpomenu jak otravná byla ve trojce Ash, nebude to snad až taková prohra.

Nechci teď kecat, ale mám pocit, že díky Expanded galaxy modu je Samara chvíli hratelnou součástí posádky a je možné, že se lze od ní Reave naučit.
Já vždy hrál za kombinaci technických a biotických schopností, takže jsem potřeboval snad jen tali na otevíraní beden.
@Jab (22.06.2020 10:44): Jo a Vanguard je úplně top zaměření. I když vím, že bych měl u každého playthrough zkusit něco jiného, stejně nikdy neodolám. Biotic charge je úplně nejvíc badass schopnost v herní historii :-D Ať už v kombinaci s brokovnicí nebo s Novou (to už je ale skoro cheat :-))
@Radecker (22.06.2020 11:02): Tak asi nikdo na světě nemusí toho fracka ať už v jakékoliv podobě. A také ty konce i v Extended variantě nevysvětlují vše, co vysvětlovat měly.

Btw díky za doporučení modů, projdu to. ;)