Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@davidjaho (20.01.2019 14:02): Ano, Už jen pro ten fakt že reapeři úmyslně vedou civilizace k galaktické renesanci. Všechny ty technologie jsou od nich, i FTL technologie, Počítač který totiž vypočítavá nekolizní dráhu před skokem totiž nelze ani od FTL technologie oddělit neb by nefungovala, je to reaperská pojistka aby civilizace nepoužívali FTW jako zbraň hromadného níčení, to by totiž decimovalo i je samotné.
@Gordon (20.01.2019 13:44): No to si teď nejsem jistý, jestli je to někde explicitně řečeno. Hmotné vysílače jsou smrťácká záležitost, to si tak nějak pamatuju, ale i FTL pohony? Jsem si vědom jenom toho, že když se Sheppard ptal Javika, tak mu odpověděl, že Protheané jej také nevynalezli, nýbrž našli.
@Gordon (19.01.2019 20:24): No ano, ale bral jsem to zkrátka jako potenciální hrozbu. Neměl jsem prostě tu jistotu, že tam není nějaká pojistka, zadní vrátka, aby pak v kritický moment nepřehodili smrťáci spínač indoktrinace a bylo by vymalováno. A ano uvědomuji si, že i EDI obsahovala ze značné části smrťácký kód. U ní jsem měl také stejné obavy.
@Jab (19.01.2019 19:30): Pravda opomněl jsem zmínit, že poté co poprvé vyplavalo napovrch, že Gethové jsou rozšířeni smrťáckými vylepšeními jsem začal pojímat jistou nedůvěru. Nicméně pořád jsem s nimi spolupracoval doufající, že se toho nakonec sami vzdají. Přeci jen jednali v sebeobraně pro což jsem měl pochopení, avšak jakmile pomine nebezpečí, proč u toho setrvávat? Když Legion jasně prohlásil, že to nehodlá udělat, začal ve mně hlodat také červík toho, jestli nebudou zase rebelovat. Jelikož ve dvojce jsem se rozhodl pro zničení heretiků, což se ukázalo jako správná volba, díky které umřelo během války mnohem méně Kvarianů. Proto u možnosti usmíření mi neustále naskakovalo, že je to časovaná bomba, která mi při návratu a bitvě o Zemi vybuchne do tváře. Ale hlavním důvodem mého rozhodnutí bylo právě ono již zmíněné zpronevěření se sobě samému. Ztráta důvěry (umocňující se např. tím že jeden moment je obhajuju před Javikem a pak po misi v Gethském koncesu si Legion na tajňačku za mými zády zprovozní celou četu Gethů a nahraje do nich právě jeho Smrťácký kód). Lež. Zrada. Nevim jak to už nazvat. A co se role-playe týče můj Shepp byl sice hodně idealistický, přesto však neváhal trestat zrady. A když přišlo definitvní buď Kvariani nebo Gethi, volil jsem Kvariany.

Jinak v New Vegas jsem také zpočátku posiloval NCR, až posléze jsem je potají podrážel a přetahoval frakce na svou stranu. A musím říct, že vyvrcholení během bitvy o Hooverovu přehradu, kdy NCR si je již takřka jistá vítězstvím a já jim na poslední chvílu podtrhnu židli a ukážu, že je to úplně jinak, byla prostě k nezaplacení a obecně jeden z nejlepších herních zážitků. Pravda realistický možná méně a Kurýr se tak více blížil osobnosti Caesara, ale za mně skvělé.

@Gordon (19.01.2019 20:08): Tak nedával bych rovnítko mezi výpočetním výkonem a inteligencí ale chápu tu pointu.
Inu i ta malá skulinka nenaplnění Sheppovi stačila. Hold idealista. :D
@davidjaho (19.01.2019 18:27): Pokud něco vládne inteligencí blížící se nekonečnu a dokáže určovat pravděpodobností sled událostí na tisíce let dopředu, je statisticky nevyhnutelné aby nedokázala předvídat budoucnost, sice né dokonale a statisticky se splete, ale ve většině se trefí.
@davidjaho (19.01.2019 18:27): Není obětování ghetů vlastně dost iracionální? Trošku mi tam hapruje RP hledisko, když bys za Šeprda hrál tak, jakoby sám měl vše až do konce hry odtajněno. V rámci trilogie je vždy série "goals". A imho žádný velitel neoslabí svou armádu před klíčovým střetnutím se soupeřem.

Mně tohle uvažování pro hry sedí více. V New Vegas jsem také víceméně cílevědomě posiloval NCR. Snažil jsem, se, aby měli v budoucí bitvě o Hoover Dam co největší armádu a nad dalšími následky jsem uvažoval méně. Z pohledu hlavního hrdiny mi přišlo racionální připravit se na konkrétní velkou bitvu a ne řešit vývoj Nevady na staletí dopředu. O to větší radost jsem měl z toho, že takové vítězství NCR má své oběti (vyhnaný Arcade Gannon, kterého jsem přesvědčil k účasti na bitvě ve zbroji Enklávy; "odsun" Khanů do nehostinné "rezervace" a to ač s mým vměšováním vstoupili do konfliktu na straně NCR). Přišlo mi to logické a hra mě tím extrémně potěšila. V rámci post-apo světa jsem nevolil "krásnou budoucnost". NCR byla prostě jen nejlpeší možnost z mnoha špatných (teoreticky se nabízel nezávislý konec, ale ten mi přijde nerealistický - náhodou je na druhém konci mapy k dispozici vylepšení ultimátních robotů a oboje ti spadne do klína; krom toho věřím více "lidské" - se všemi negativy - NCR než schopnosti Kurýra stát se nejlepčejším osvíceným diktátorem).

Ta syntéza mi i v ME3 vyhovovala, že byla asi největší "evolucí" z nabízených možností. A opět mi přijde dobré, aby zde Shepard vybíral jakoby nanovo, neb je s nimi poprvé seznámen až Strašidýlkem. Analogie s Ilusive Manem nebo Sarenem mě tak při dalších koncích nedojímají. Jsou mrtví a Shepard myslí sám za sebe (v rámci svých limitů vojenského důstojníka). Už jen ta představa, že by se mohlo díky syntéze podařit zachovat unikátní lidskou zkušenost každého jedince... Jak nás evoluce vytvořila je sice dobré vědět, ale všemi deseti beru možnost se z toho věčného souboje genů dostat a jedince při tom vylepšit nad stávající možnosti přírody.
@Gordon (05.12.2018 19:46): No s tím předpovídáním budoucnosti bych taky nesouhlasil. Může mít libovolná entita dejme tomu tedy výpočetní kapacitu blížící se nekonečnu, přesto však výsledek simulací je jen pravděpodobnost, která může a nemusí nastat.

Abych uvedl předevčírem sem poprvé dohrál ME3 i včetně DLC. První konec ke kterému sem se nechtěně dobral byl ten s dokončením cyklu. (No jo touchpad a hlava katalyzátora :D) A pokud jsem to dobře pochopil, tak v dalším cyklu by nakonec volili organici zničení syntetiků.

Čímž se dostáváme i k ke konci, který jsem po načtení pozice zvolil. Dával mi totiž největší smysl z pohledu mého Shepparda a i vzhledem k závěrečné konfrontaci se Záhadným, kdy můj Shepp říká: "A jste ochotný vsadit budoucnost lidstva na to, že si myslíte, že dokážete Smrťáky ovládnout?"
Totéž jsem posléze kromě Ovládnutí, vztáhl i na Syntézu. Nebyl jsem ochotný to vsadit.

A i když jsem volil zničení, probíhalo mi hlavou, že v konečném důsledku možná tvořím nový ještě delší cyklus zahrnující i dospění organiků do stádia, kdy vytvoří defacto nové Smrťáky, sami budou vyhlazeni, aby tisíce cyklů poté vytvořili noví organici znova Nístěj a použili ji. Přesto jsem se však pro to rozhodl, jelikož čas možná může mýt cyklický, ale ne implicitní. Viz. aktuální rozbití cyklu. A i naděje, že se poučí z chyb předešlých. :-)

Ano zemřela EDI a byl jsem ochoten to přijmout. V mém průchodu dosáhla polidštěné verze přející si konec Smrťáků, aby již nezničili další civilizace. Bylo to pro mně naplnění její vůle.
Gethové byly už tou dobou dávno mrtví, protože jsem se je schválně rozhodl zničit. Na Rannochu jsem měl i možnost je s Kvariany usmířit a prvně jsem tak volil, ale nakonec jsem si vybral jejich zničení, protože se z mého pohledu zpronevěřili sami sobě.
Nebyl jsem zaujatý proti Legionovi, pomáhal jsem mu a věřil jsem jeho přesvědčení uvedenému ve dvojce, že Gethové chtějí dosáhnout vlastní evoluce, pokroku, sami se vyvinout a ne přijmout cestu starých strojů. Proto když během rozuzlení trval na využití smrťácké inteligence, byla to pro mně zrada. A dost mně překvapilo, že hra to nijak nereflektovala, takže to celé vyznělo spíše jako budete zničeni protože proto.
Zničení Smrťáků jako takových mi také zas až tolik nevadilo opět vzhledem k mému Sheppovi a jeho rozhovoru s umírajícím Smrťákem na Ranncohu. "Ty- Ať už jsi pocházel z jakékoliv druhu než se ho Smrťáci rozhodli zachovat. Jsou mrtví. Tisíce let. A nyní již mohou odpočívat v pokoji."
To samé i Lidský smrťák. Nejsou nic než jen ozvěny minulosti. Vždycky jsem si kladl otázku, proč je smrťák postaven pouze jeden pro cyklus? Copak si i ostatní druhy cyklu nezaslouží "zachování"? Ale uznávám, že tohle už je pouštění se na led divokých spekulací.

Konec to není ten nejsluníčkovější pod sluncem. Ale mně naprosto vyhovuje.
@Jab (05.12.2018 20:24): Jo, i to je možný. Byť když bych zase vycházel z faktu, že Reapery nešlo porazit ani sjednocenými vojenskými prostředky (Však bitvy o Zem se zúčastnila jen malá část reaperské legie), furt bych si tím nebyl tak jistý.

@Gordon (05.12.2018 20:36): No právě, to je druhá věc zase z jiného úhlu. Ta představa společnosti, ve které se všichni (protože fakt všichni jsou teď zčásti organici a syntetici) chápou a všechno je strašně moc skvělé, je na mě až moc děsivě utopická. Pokud syntéza někomu předkládá nějaké přirozené pochopení jiné formy inteligence, nepochybně tím v určitém směru mění i samotné smýšlení.
@Vurhor (05.12.2018 20:14): Btw zase je velmi pravděpodobné, že ostatní "organici" se po té syntéze rychle stanou protivahou Reaperům. V nejhorším tak za pár set let by si to zase ošéfovali. Technologie i lodě mají a Reapeři jim minimálně zpočátku pomáhají s opravou infrastruktury i jim předávají znalosti minulých civilizací. Což ten náskok stahuje hned od počátku. A je i pravděpodobné, že z nějakého záhadného důvodu v tomto budou pokračovat a naopak jejich dominance je něco, k čemu nikdy nedojde. V uvedeném vycházím z té animačky syntézy.
@Gordon (05.12.2018 19:46): Nemám na mysli šíření chaosu. Spíše střetávání zájmů (politických, sociálních, atd.) s ostatními, teď už kyborgskými rasami, které by mohly přejít v otevřený konflikt, během kterého Reapeři (protože předpokládám, že i tehdy budou všichni smýšlet stejně) smetou ze stolu kohokoliv, kdo by jim oponoval. (Pokud samozřejmě syntéza nepřepíše mozek všem obyvatelům galaxie, aby byli mírumilovní, což je dost děsivý) To je ale jen část problému, který se syntézou mám. Jasně, je to jen nepodložená teorie. A rozhodně nemusí být vůbec pravdivá. Stejně ale tak i to, že i v tomhle cyklu by došlo ke kompletnímu zničení organiků a syntetiků, pokud to nikdo nebude kontrolovat.

Už jen to slovo "nejpravděpodobnější" indikuje, že to není tutový. Plus jak jsem psal, je to furt dost těžký předvídání budoucnosti, na které i počty i logika jsou krátký, už jen kvůli oné nepředvídatelnosti a rozmanitosti obyvatel veškerých cyklů.
@Vurhor (05.12.2018 19:21): Ty ale pořád ignoruješ ten fakt že reaperům nejde jen o přežití organiků... V syntéze reapeři jasně stáhli kompletně útok, to znamená že nechávají cyklus být tedy jsou poraženi a kdyby za pár stovek let chtěli jako jednotlivci si někoho podrobit, tak to budou mít opravdu těžké... A fakt si nemyslím že se z ničehonic rozhodnou dělat chaos, když celou svou existenci se snaží chránit.

Stejně tak ignoruješ že reapeři umyslně nechávají civilizace dospět k galatkické renesanci.

A v tom s budoucností se pleteš, když budeš mít neomezenou výpočetní kapacitu, můžeš simulovat scénář za scénářem a vyvodit ten nejpravděpodobnější.
@Gordon (05.12.2018 16:04): Můžeš být chytrej jak chceš, takhle sebejistě vidět budoucnost ti to ale neumožní. ;)
Navíc se tu i řešilo, že Reapeři evidentně útočí na galaktické rasy i bez indícií, že by se čas organiků kvůli syntetikům chýlil ke konci. Takže to je jako kdybych se rozešel s tou holkou jen protože jsem si všiml, že se mnou v posledních dnech přestala mluvit. Všichni organici v jednotlivých cyklech byli jiní. Fungovali na jiných principech, pravidlech atd., Reapeři je nemohli mít zcela prohlédnutý. (Shepardův vzdor v průběhu trilogie to jen potvrzuje.) Tudíž zda v úplně každém cyklu došlo k nějakému kritickému stavu, (protože v tom herním k němu opravdu nedošlo), kdy syntetici organiky drtili, hráč opravdu nemůže vědět.
Ono i hodně záleží na tom, jak člověk vnímá ten celý spor s Reapery. Já to mimo jiné i bral jako boj u právo dělat nejen vlastní rozhodnutí, ale i vlastní chyby. Surprise, surprise, konflikt bude vždycky. U inteligentních tvorů to je nevyhnutelné. To samozřejmě platí i ve vztahu organiků a syntetiků. Ale už jen kvůli hernímu žánru hry fakt nežeru ten fatalistickej názor, že onen konflikt VŽDY vyústí v neodvratnou katastrofu pro organické druhy, protože to opravdu nemůže vědět absolutně nikdo. Už jen kvůli té diverzitě organiků v jednotlivých cyklech. Reapeři prostě nejsou vševědoucí. Ani Catalyst ne, ostatně i jeho překvapila vynalézavost organiků. Určitě je možné, že Destroy zapříčiní budoucí zkázu organických ras. Rozhodně. Je to zaručené? Ani náhodou. Stejně tak je totiž možné, že ji zapříčiní ControI se svou nezdolatelnou zkaženou Shep-AI, nebo Synthesis s dominancí Reaperů s vlastním vědomím, kterým jen těžko bude někdo oponovat. To je mimo jiné i to, za co (alespoň můj) Shepard bojoval, tedy dát organikům šanci, aby se věci vyvinuly bez reapesrkých "ustaraných" vše ničících chapadélek. Nechat život plynout přirozeně.
@Gordon (05.12.2018 16:04): Všechny typy Reaperů velmi pravděpodobně syntézou obdržely individualitu. Ale mezi jednotlivými druhy je rozdíl. Huskové budou stále na úrovni zvířátek (nízká inteligence). Naopak Banshee mají být inteligentní (byť jde vlastně o podtyp Huska). Rozdíl je i ve schopnostech. Zejména Harbinger či na humanoidní úrovni právě Banshee svými schopnostmi budou přesahovat původní organiky. Těm logicky potenciál syntézou narostl, ale stále to bude rozdíl. A moc korumpuje. Je pak otázkou, zda se záhy po té "duhové" ME 3 syntetické animačce nestanou lokálními "warlordy" a velká část galaxie jejich bojištěm.
Mimochodem je jasné že vědomí jde přenést z jednoho nosiče na druhý, lidské tělo je jen organický stroj, stejně jako je stroj nějaký superpočítač budoucnosti a obojí je poháněno elektřinou, problém je jen v složitosti vědomí a jeho "konvertování" na kompatibilní stroj.
Tady ale nejde o to že mír je možné uzavřít nebo že je protheani vyhladily, tady jde o ten konflikt dvou typů životů, kterej se neustále děl, Leviatháni dloho pozorovali civilizace jak se vzájemně níčí právě kvůli tomu konfliktu, tady nejde o to že organici jsou něco víc, tady jde o to že smrťáci mají chránit oba druhy života...

Pochopte že to vše je v originu v rámci milionů let, včetně pozorování leviathánů. oni nepozorovali na základě tuctu planet, ale tisícu až statisíců civilizací.

Destroy v tomhle případě opravdu nic neřeší. Naopak, je to ten nejhorší konec. neb nepříchází s žádným řešením. nikomu nikdo pak nezabrání aby nová civilizace se nevyhladila bez vědomosti o okolním vesmíru ve scénáři alá matrix.

Syntéza navíc řeší problém neb celá galaxie bude hybridní, budou dál války, ale nezpůsobí zánik ani jednoho z druhů života.

Za nejhorší konec (hned po destroy) považuju pak Control kdy vše závisí na vůli sheprda. takže z něj v podstatě bude vládce galaxie. what could go wrong.
@Vurhor (05.12.2018 14:11): Nebo organici zníčí syntetiky, není to jednostranné, Cílem reaperu je zachovat život, by ti jinak ani nedávali na výběr.

Catalyst není žádný vševědoucí prorok, který dopředu ví, jak se věci budou vyvíjet. Jo to asi ne, až na to že spojuje vědomí všech smrťáků kteří mají jako jednotlivcy inteligenci jako milion einsteinů. no. :-D

Btw a co kdybys těch holek měl třeba 5 000 tisíc a u žádné to nevyšlo, oni ti davají na výběr právě protože jejich plán už nefunguje.

Příklad s Gethy je úplně mimo, když se každý scénář opakoval v každém cyklu. I přes zákaz bylo spousu AIček...

Co je na ostatních koncích hroznějšího než vyhlazení civilizace?

@Jab (05.12.2018 14:15): Reapeři by byly samostatní bez účelu, asi by fungovali nějak dál nebo se vydali do jiných galaxií, btw banshee je snad výtvor reaperů, ne?
@Vurhor (05.12.2018 14:54): Vzhledem ke kontradikcím v Bioware hrách vždy hledej druhé video. Tady je:
https://youtu.be/TF3MZqTn3eI

Tentokráte právě bez reaperů.

Nicméně on někde mlel i o té Metacon war. Která rovněž byla s roboty. A Protheani vyhrávali a do toho až přišli Reapeři. Video teď nenajdu zatím.

Viz ale:
https://gamefaqs.gamespot.com/boards/995452-mass-effect-3/69160931?page=2
http://masseffect.wikia.com/wiki/Prothean

Nevylučoval bych, že Zha'til jsou Metaconi a reaperům sloužili stejně jako Gethové už před příchodem hlavní reaper armády.
@Vurhor (05.12.2018 14:46): Asi jo. Jinde ve hře bylo, že Protheani s nějakou AI vyhrávali válku, než Reapeři přišli. Buď si to blbě pamatuji nebo šlo asi zase o jinou AI.

Je to jak jít na návštěvu a hodit dovnitř nejprve granát, aby ti snad přítomní něco zlého neudělali. :) Ta nejistota holt k životu patří. Syntéza dá šanci všem. Že to nemusí dopadnout je jasné. Krom toho aj EDI v tom epilogu naznačuje, že lidské vědomí by mohlo být převedeno na "data". Taková malá hezká nesmrtelnost neuškodí. :)
@Jab (05.12.2018 14:32): To jo, ale z toho co o nich čtu na anglické ME wikině je patrné, že za onou vzpourou jsou zodpovědní přímo Reapeři. Předtím tam o žádných malérech není řeč.

@Jab (05.12.2018 14:15): Právě. Kvůli nejasnostem oněch důsledků jsem nakonec vybral i ten destroy neb mi přišel nejméně děsivý...
@Jab (05.12.2018 14:15): Už jen ten fakt, že ono usmíření vůbec bylo možné, by se v rámci té teorie měl brát v potaz. :) Ten následný outcome destroye byl od Bioware takovým dost pitomým a nefér zvednutím prostředníčku.
V každém? U Leviathanů je to jasné, nepamatuju si ale, nakolik hrozné to bylo u Protheanů...
@Vurhor (05.12.2018 14:11): Během série potkáš několikrát různé AI, které ti jdou po krku. Nekončí to tedy u Gethů.

V každém známém cyklu (u Proteanů i Leviathanů) ten průšvih řešili. Munici by ti mohlo dodat, když Gethy s Quariany usmířiš. Jenže destroy koncem si ty umírněné roboty zdárně vyvraždil. :)

Btw takhle spekulujume i páč ty důsledky těch konců nejsou známé. V syntéze dejme tomu budou základní huskové inteligencí na úrovni zvířátek. Ale co třebas Banshee? Jaké by ty dělaly problémy v novém syntetickém světě? A co Reapeři samotní? Každá možnost má své pro a proti a je riskem.
@Gordon (05.12.2018 12:00): Já upřímně tu Catalystovu teorii, že mír nevydrží a že syntetici eventuálně organiky zničí, příliš nežeru. Za prvé mi to od Bioware přijde strašně moc forced. Jako kdyby se snažili najít nějaké zádrhely, aby to měl hráč při rozhodování mezi konci těžší, aniž by se pořádně zamysleli, zda to vůbec dává smysl. Mass Effect není fantasy. Catalyst není žádný vševědoucí prorok, který dopředu ví, jak se věci budou vyvíjet. Třebas jen protože mě několik holek podvedlo hned neznamená, že se mi to stane u každý ženský. Nemluvě o tom, že v galaxii přes 300 let platil zákaz výroby jakýchkoliv AI, který vznikl z konfliktu mezi Quariany a Gethy, což se, ano, může zdát jako dobrý důkaz toho, že ten mír nevydrží, ale zároveň o tom konfliktu víme, že ho zapříčinili právě Quariani, kteří zaútočili první. A když je pak Gethové vypráskali, tak se na žádnou křížovou výpravu nevydávali. Zůstali si hezky na místečku, dokud s nimi nevytáhl do války Sovereign.
Vycházím vlastně i z toho, že se mi líbí jeden z hlavních principů celé té války proti Reaperům, tedy oprostit se
z jejich vlivu a stát se pány vlastního osudu, dělat vlastní rozhodnutí, vlastní chyby, atd. Dát civilizacím šanci prostě fungovat bez jejich vůle a jejich idealismu.

Osud Gethů a EDI je samozřejmě na prd. Proto taky neříkám, že Destroy je nějak super. Vůbec ne. Spíš mi jen přijde nejméně hrozný.
Mimochodem věděli jste, že když budete mít málo war assetů tak destroy endingem doslova celou galaxii sterilizujete? Whoops :-D
@Vurhor (05.12.2018 08:51): To je slušné vaření z vody. Konec má být těžký. Těžký konec je tudíž správný. Brilantní myšlenkové salto. Autorovu motivaci spíše naznačuje ta poznámka, že celá trilogie destroy ending podbízí (destroy odráží to, za co galaxie bojuje). To je určitě pravda. O důvod více, aby se na závěr zamyslel, zda důsledky stojí za takové víceméně Pyrrhovo vítězství.

A pak ten jeho plačtivý iracionální názor, že existence diskuze nějak záhadně potvrzuje, že destroy je jediné správné řešení... Ten cápek hledá svého "spasitele" a ne diskuzi. Z celého videa smrdí jeho úzkost, že si vybral špatně. :)
odkaz
Docela pěkný video. Sice nesouhlasím, že by ty konce byly super a seděly by do ducha celé série, ale hezky tam vysvětluje, proč považuje Destroy za nejlepší ending, plus control a synthesis už zas tolik ne.
Já proti tomu srovnávání nic nemám, ale chtělo by to hodit přímo ty dvě scény vedle sebe nebo hodit odkaz. Takhle člověk, který není fanatik na obě série se zaměří pouze na tu větu a přijde mu to jako náhoda. Dvě totožné situace, kde je více spojovacích charakteristik jsou samozřejmě už odkaz.

Možná bych nebyl tak sarkastický a nedělal si z toho srandu, pokud ty scény osobně nevidím, abych opravdu mohl soudit objektivně. To jen tak rada pro pár místních :-)
Ehm... to je, chlapci moji milí, záměrný odkaz jak hrom. To by byla fakt neuvěřitelná náhoda, kdyby Bioware využili úplně stejnou větu a úplně stejné reakce přihlížejících na téměř totožnou situaci, jako tomu bylo i v oné scéně ze SW :)