Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (01.01.2022 09:48): Beru to tak, že adventurní část, která je povedená, tu si užiji v plno jiných hrách bez tohoto opruzu, který KQ3 předvedl. Hodnotím to hlavně z hlediska, že se svou "trpělivostí" na ty časově omezené úkoly bych se bez návodu přes to nikdy nedostal, takže bych ani nevěděl, co je v druhé polovině hry.
A to psaní vypisování kouzel, taky strašná otrava.
@Ringo (01.01.2022 01:48): Talk nulu za adventurní část bych tedy nedal. Kouzelník je osina v zadeli, pravda. ale jakmile se dostaneš ven, pak je to už za dobrá hra. A pokud si to pamatuju, tak to je větší část hry.
Tak tahle hra mě baví jen graficky, jako koukání, kam tehdejší EGA grafika v AGI enginu pokročila od KQ 2. Jsou to tady asi téměř vrcholné grafické možnosti před přechodem na pokročilejší SCI engine. Grafika je docela hezká, obrázky se mi líbí, stejně jako příběh a prostředí. Opravdu to dýchá atmosférou. To je těch 50% v hodnocení.

Zbytek za nulu. Z adventurního hlediska je tady špatně snad vše, co jde v adventuře špatně udělat. Sierrovky jsou pro mě nej, přesto uznávám, že obsahují i chybné koncepty typu - procházej po točité cestičce o třech pixelech a nesmíš šlápnout vedle, jinak smrt, do 10 sekund vymysli řešení ,jinak tě přepadne něco, co tě zabije. A tady přibyla ještě třetí a naprosto katastrofální záležitost - časový limit na veškeré šmejdění po obrazovkách a hledání řešení. Nestihneš do 7 minut, nebo třeba 23 minut, přijde kouzelník a zabije tě. K tomu mohu přidat nesmyslné kouzlení přesným vypisováním vkládání ingrediencí + magických formulí k tomu (předpokládám, že tohle je bestiální forma copy protekce z manuálu)

Regulérně to tedy hraji jen proto, abych si užil ty obrázky a krok za krokem to jedu podle návodu.

Absolutně už si nevzpomínám, jestli jsem původní verzi KQ3 kdysi hrál. Vím jen, že jsem kdysi projel ten remake od Infamous Adventures. Tohle fakt hraji jen pro jistotu, abych měl splněnou celou sérii KQ v originál Sierra verzi :-)
@Richmond (14.05.2021 15:44): Pětku jsem dohrál asi 3x, z toho 1x s tím dabingem, který se tam fakt vůbec nehodí. Čtverku mám pořád jako modlu odloženou na někdy, protože ty obrázky v EGA grafice mě uchvátily už když jsem je viděl v Excaliburu a od té doby toužím tuto hru hrát. Nechápu, že jsem si na to ještě nenašel čas :-)
@Richmond (14.05.2021 15:44): Pětku jsem dohrál asi 3x, z toho 1x s tím dabingem, který se tam fakt vůbec nehodí. Čtverku mám pořád jako modlu odloženou na někdy, protože ty obrázky v EGA grafice mě uchvátily už když jsem je viděl v Excaliburu a od té doby toužím tuto hru hrát. Nechápu, že jsem si na to ještě nenašel čas :-)
@Artran (14.05.2021 03:36): Je to dobrá hra, o tom nepochybuji. Jen mě poněkud vytáčela. Hned zpočátku mě zarazilo kombo (po opuštění čarodějova domku) - horská cesta, horská cesta II., banditi, Medúza. Vskutku úctyhodné přivítání nováčka do Llewdoru =). A zakopnutí o kočku jsem zkousával hodně těžce. Když teď mám dohraných prvních 6 dílů, za mě vítězí 4 a 6. Trojka je povedená, ale pro mě až moc hardcore.
@Artran (14.05.2014 14:04): Díky za info. Osobně nijak zásadně proti parserům nejsem (např. Trilby's Notes se hrálo velmi dobře), ale chápu, že nové hráče (což jsem částečně i já, jelikož jsem žádný starý King's Quest nehrál) asi zrovna nepřiláká (zvlášť pokud neumí psát všemi deseti). Na parserech mi vadí, že člověk nikdy neví, jestli na něco důležitého nezapomněl. Na druhou stranu je ale možnost (jak už jsi psal) mít ve hře reakce pomalu na každou blbost. Obecně proto budou asi parsery náročnější nejen pro hráče, ale také vývojáře, proto je asi dnes už (alespoň v grafických adventurách) příliš nepotkáváme.

Nedokážu posoudit, jak moc přidává parser hře tu hloubku, ale co jsem viděl původní King's Quest II, tak mi přišel (z hlediska propracovanosti světa, postav atd.) velmi jednoduchý (až dětinský). Předtím jsem totiž hrál právě remake od AGD. Co se týče toho masochismu, měl jsem konkrétně na mysli, že jsem zkoušel hrát buď první nebo druhý díl (teď už nevím) a pořád jsem se jen o něco zasekával, někam dojít tak byla docela otrava.

Rozhodně samozřejmě netvrdím, že původní KQ jsou špatné hry (kdoví, jak by se bez nich vůbec vyvíjel adventurní žánr), jen to u mě prostě vyhrávají (AGD) remaky (z hlediska přístupnosti - ovládání, žádné situace, které není možné dohrát atd., rozšířený svět v KQ2, skvělý soundtrack v KQ3 a i ta grafika). Kdyby neexistovaly, nevím, jestli bych se vůbec donutil původní KQ (do)hrát. (Takový Quest for Glory II už vypadá docela rozumně, přesto jsem ho nikdy nerozehrál právě kvůli ovládání.) Možná ale někdy vyzkouším aspoň ten oficiální remake KQ1.

Samozřejmě remaky jsou "jen" remaky (i když třeba KQ2 remake rozšiřuje hru významně, v KQ3 je výborná hudba atd.) a je těžké je porovnávat s adventurami s vlastním příběhem, prostředím atd. Každopádně si myslím, že to hlavní - KQ svět, atmosféru i hratelnost - převádí do podoby přijatelné pro větší počet hráčů (zejména ty, kteří původní KQ nikdy nehráli) velmi dobře.

P. S. Já jsem spíš takový archeolog lenoch - raději se podívám na hru (let's play nebo walkthrough), když ji hraje někdo jiný (typicky přes YouTube), než abych se do toho pouštěl sám. (Platí pro opravdu staré hry, tedy většinou ty z osmdesátých let.)
@Crash (15.05.2014 07:32): To, že jsem to tak napsal, nebylo vysloveně nic proti prvnímu Zorkovi. Zork má ale to štěstí, že se vytvořila řada pokračování (i v devadesátých letech) a díky tomu ty další jednotlivé hry bohužel zastínil, takže se hrají o to méně (první Zork mj. hodně vychází právě z Adventure). Panuje přesvědčení, že nejlepší hra od Infocomu by měla být Trinity. První Zork je brán jen jako takový rozjezd.

@ugraugra (15.05.2014 00:17): Díky.
@Artran (14.05.2014 19:25): Zorka jsem dal asi před rokem jen tak ze zájmu, tu prohlížečovou verzi, a asi po půl hodině jsem zjistil, že se nemůžu odtrhnout a čmárám si mapu na papír. ;-) Někdy se do toho vrhnu naplno a dost se těším.
@TombSpirit (14.05.2014 11:55): TL;DR: Hlavní motiv byl v tom, že jsem si zkrátka chtěl zahrát historickou verzi (potěšení archeologa :), abych věděl, jak se to hraje (stejný důvod, proč jsem hrál Adventure). Následuje blok textu ;-) Takto zpětně ale nejsem z těch remaků nadšen. První dva KQ nejsou nijak komplexní co do příběhu nebo popisu světa (ten v prvním KQ přes look chybí úplně, od druhého dílu již look vypíše popis místnosti, ale ještě dost spoře a svět je pořád víceméně jen rotříštěný pohádkový mišmaš) a tím převodem do méně imaginativního VGA a point and click to vyvstane hodně na povrch (to je taky důvod, proč byl remake druhého dílu rozšířen o ty další lokace). Naopak ovládání přes parser a klávesnici, které považuji za zcela rovnocené s ovládáním pouhou myší, ty hry zesložiťuje a dodává jim hloubku (je prostě něco jiného hrát originál a remake a větší složitost ovládání originálu je potřeba brát jako nutnou součást, byť chápu, že to může být náraz). Pro mne to zatím kulminuje u tohoto dílu, kde došlo k velmi dobré rovnováze mezi již dostatečnými popisy, skutečnou zápletkou, která má vývoj, logickými a zajímavými hádankami, ovládáním Gwyndiona po krajině a limitujícím prvkem času (ten je parádně funkční, protože si pak hráč skutečně připadá jako Manannanův otrok, i když je vlastně otrokem času ;). To, co je v p'nc verzích otravné, protože zbytečné (padání ze skal atd.), tak je v originálech díky ovládání přes klávesnici nebo joystick výzva (navíc nijak zvlášť velká, rozhodně bych nemluvil o nějakém masochismu - třeba tu cestičku k Manannanovu sídlu jsem se naučil vybíhal na fast). Tady ještě po porážce Manannana následuje trnitá cesta domů a je velmi důležité, že je občas skutečně nebezpečná a že to hráč pocítí na vlastní kůži (skrze jiné ovládání). Takže abych se vrátil k té otázce - způsob ovládání má vliv na další prvky designu a hry, které vyžadovaly parser a klávesnici, nelze jen tak vzít a převést do technologicky vyspělejší grafiky (zcela záměrně nepíši lepší, protože to tak není, to je také jeden z obecně rozšířených omylů) a jiného ovládání, aniž by nedošlo k celkovému zjednodušení hráčského prožitku. Je podle mě velká chyba si myslet, že myšoidní ovládání jaksi to původní ovládání nějak překonává. Ono mu totiž také dost ubírá. A to, co remaky přidávájí, není dost na to, abych je považoval za nějak zvlášť dobré hry (ve srovnání s jinými point and click adventurami). Osobně bych doporučil pouze remake KQ z r. 1990 přímo od Sierry, který právě ovládání respektuje a to, co přidává, skutečně hru obohacuje.
@Artran (13.05.2014 22:48): Jen ze zvědavosti - proč jsi dal (zvlášť poprvé) přednost originálu před remakem? Popravdě nevím přesně, jak moc se liší originál trojky od remaku (teda kromě perfektní grafiky a soundtracku), pamatuju si jenom, že hrát jedničku byl masochismus a dvojka nebyla o moc lepší, navíc remake ji podstatně rozšířil.
Tak zatím s přehledem můj nejoblíbenější King's Quest. To zadostiučinění nad přemožením Manannana a získáním svobody, pak následná pouť domů a záchrana Roselly ze spárů draka... Je to docela silné archetypální dobrodružství.
ugraugra: Jo to jsem musel konecne vypnout i numlock a pouzivat diagonalni chuzi! :))
Teda šplhat nahoru po tý cestičce ze který můžu kdykoliv spadnout při vědomí, že se musim do minuty dostat do baráku a schovat věci, jinak mě ten magor zabije, je vážně adrenalinovej zážitek :)

/edit Neeeeee, zapomněl jsem schovat hůlku :/
Tak jsem to upravil. Snažil jsem se nechat co nejvíce původního (dobrého) popisu.
Ja som to ešte nehral, len si pamätám, že keď som o tej hre kdesi dávno čítal, tak tam nič s princovstvom nebolo povedané.
Nechcelo by sa ti upraviť ten popis? Keby som to hral, tak to kľudne upravím aj ja, ale bez toho radšej nie.
Asi bych souhlasil. Aspoň já to tedy hrál bez vědomí téhle informace a chvíli kroutil hlavou, kdo že to je ten hlavní hrdina :)