Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

< >
Tenebrum - Nový český projekt pro Heretica od Jaedena, 35 map, obohacený bestiář.
T.č. ve stadiu betatestu, klidně se připojte :-)
@PavelU (18.11.2015 16:40): Mě se na tom líbí především dvě věci - kupodivu solidní atmosféra (zasněžená pláň, les, lávové jeskyně... navdory stáři Hereticu to umí zapůsobit). A za druhé novinky (a nejen z Hexenu). V první epizodě toho ještě moc nového nepotkáš, ale od epizody 2 přibývají nové zbraně i monstra.
@Lukaskon (17.11.2015 19:07): Včera rozehráno. Je to docela výzva již v první epizodě. Pěkný prostředí, design, souboje, nijak snadná hratelnost. Nikdy jsem Heretica pořádně nehrál, ale tenhle mod rozhodně má mou pozornost. Zvolena čtvrtá obtížnost. Momentálně začátek třetí úrovně v první epizodě.
Ale je fakt, že jsem trochu Hereticovi, co se zbraní týká, křivdil, alespoň ta firemace není zrovna jako BFG z Dooma. Je fakt, že s tome of power taky střílí takové všezničující velké projektily, ale ty se chovají trochu podivně a jsou naváděné. Občas však ne ideálně použitelné a asi chvíli trvá, než si projektil nepřítele najde. Například jednou stál nepřítel přímo přede mnou a ta koule si letěla někam úplně mimo a až poté se vrátila a zlikvidovala jej, ten mi už mezitím ubral solidní počet hp (čili na rozdíl od BFG se imo asi lépe využije na nepřátele stojící za rohem).

Ty alternativní módy střelby jsou taky dost fajn, u několika prvních zbraní to takové terno nebylo, vesměs jen zesilovaly základní útoky (více projektilů apod.), ale později vážně rapidně mění typ střelby a tudíž i využitelnost zbraně- z "raketometu" je rázem plamenomet, hell staff sesílá magický všezničující déšť atp.
Vůbec, čím více se do hry ponořuji, tím méně mi Doomovi přijde podobná... uznávám, že jsem ji v posledku trochu křivdil (byť za lecčím si stojím) a Matthiasovu rozhořčení nad nařčením z "plagiátorství" se tudíž už tolik nedivím.
@Phoenix (06.11.2015 16:05): No uvidím, také v to doufám. Quaka 1 mám v plánu zase co nevidět zopakovat (nedávno jsem jej vzal na GoGu:)), tak třebas mi přijde více k chuti.

Ale přesně jak říkáš, také mi nesedne příliš onen mišmaš "jakoby fantasy prostředí, přitom moderní zbraně, divní nepřátelé apod.", nadto mi to přijde až příliš stejnorodé a to prvotní skutečné 3D mi také příliš nevoní (byť překvapivě nevypadá úplně špatně, ale uhlazenosti třebas Dooma se nevyrovná)... no uvidím, jako pořád má "starou, dobrou hratelnost", to se mu upřít nedá (a přestřelky mě v něm vždy hodně bavily). A pořád ještě raději Quake 1, než dvojka, ta mě neláká v podstatě vůbec (a trojce jsem taky na chuť příliš nepřišel, ale to je tím, že frenetické deathmatche moc nevyhledávám).
@Matthias (06.11.2015 16:16): A to mají filmy proti hrám ještě tu výhodu, že trvají násobně kratší dobu.

V momentě, kdy jsem se začal kinematografií zabývat více do hloubky (místo prosté konzumace nejnovějších pecek), tak jsem zjistil, kolik existuje naprosto zásadních desítky let starých filmů (v poslední době jsem konečně viděl Nosferatu, Podraz, Psycho nebo Byt), jejichž neznalost orientaci v kinematografii jako celku značně ztěžuje.
@Isair (06.11.2015 15:12): Já jsem Quakovi přicházel na chuť velmi postupně. Nedá se mu upřít úchvatná atmosféra (holt to mělo být původně temné fantasy), ale ze začátku mi úplně neseděly zbraně ani nepřátelé. Ale nakonec to dopadlo tak, že jsem k jedničce i dvojce dohrál tolik modů jako k žádné jiné FPS. Takže v mých očích Quake zraje jako víno :-)

Hrám se děje přesně to, co už se stalo knihám, filmům, muzice etc.
- Řádově větší trh znamená logicky větší příklon k mainstreemu
- Kdo dohrál (četl, viděl, slyšel) stovky věcí, tak už toho samozřejmě zažil dost na to, aby věděl, kdo se kde inspiroval, případně co vykradl
- Časem člověk díky zájmu o obor nahromadí více her, než je schopen za celý život dohrát (čemuž napomáhají neustálé slevy)
- Čím je člověk starší, tím má více peněz a méně času, takže si musí vybírat více než dříve (a díky výše uvedenému je nucen vybírat v řádově větším množství než dříve, spousta času tak padne na samotný výběr a občas to dopadá jako v klasické bajce o oslovi a dvou kupkách sena)
@Matthias (06.11.2015 15:26): Mně se to zase stávalo u dnešní mainstream herní scény... proto už ji také tolik nehraji:) (zvláště některá studia jsou na vykrádání sebe sama experti).

U filmu to bude asi stejné, nevím. Novější filmy, pravda, moc nesleduji. On se toho musí zákonitě každý časem přejíst imo, někdo jen dříve, někdo později...
@Isair (06.11.2015 15:20): No, když o tom tak mluvíš, to se mi stává u mainstream filmů. Často mám pocit, že je to něco, co jsem před tím už mnohokrát viděl (proto na filmy už ani nekoukám lol).
@Matthias (06.11.2015 15:15): Pche mrzáci...

Zase není dobré být vůči tomu úplně slepý, že. A s vděkem baštit každý stokrát převařený humus, co ti podstrojí:) (to není tedy případ Heretica, to je ještě vkusně naservírovaný "humus"... eh:)... a hlavně neuvěřitelně chutný).
Ale tak zase u ostatních kousků si to nemyslím, mě to trefilo do očí převážně u toho Heretica (třebas Hexen od stejného studia už je zase dost odlišný). Ale není to zase až taková tragédie, oživené hafem nových nápadů je to také, takže hraní stále působí poměrně svěže... nakonec.

Ale zrovna Quake mi jako jedna z mála dosových FPSek zrovna příliš nesedne :p, tomu jsem těch 6/10 (resp. 60% ze 100) dal taky :p (i když to imo pořád není vůbec málo a také si jej čas od času zopakuji, byť jej mám rád z těch slavnějších kousků nejméně).

A neboj se, vím kdy slovo "kopie" vhodně použít ;).
@Isair (06.11.2015 15:01):

ještě jsem něco připsal u předchozího komentáře...

jako Heretic je hodně podobný Doomovi a dá se tam to slovo "kopie" ještě odpustit no...

Co si vzpomínám třeba ze starších herních časopisů, tam podle nich "kopie doomu" bylo skoro všechno, co po doomovi vyšlo a bylo to z POW pohledu... i u Quaka byla zmínka "že je to další klon dooma ve 3D" apod.

A Tomb Raider je zase kopie toho... Indiana Jonese...

Některé hry naštěstí tak prověřil čas a jejich kvalita ani po letech neklesla, že je teď dovedeme dokonce ocenit víc, než tehdy... Quake už třeba jen málokdo označí za klon Doomu. Tehdy také Quake míval v recenzích tak 6/10 a mluvilo se o zklamání =))

South Park se na začátku zase označoval za kopii Simpsnovi... a po letech už by srovnání nikoho nenapadlo =))

Takže s tím "je to kopie" opatrně no...
@Matthias (06.11.2015 14:57): Ale o hodně velké podobnosti tam mluvíš taky, jen jsi to neoznačil tak přísně jako já "kopií". Je otázkou, od kdy končí inspirace a začíná "kopírování"... bohužel v případě Heretica vidím z větší části spíše to kopírování (jedná se o spoustu prvků a celkový feel, který prostě jiní představitele "žánru" nemají), které se však (naštěstí) nebáli obohatit svými dalšími novými prvky, některé se nakonec staly tak oblíbenými, že byly využívané v každé následující FPSce (inventář třebas), čili také něco nového do žánru přinesli, o tom žádná:).

"mimochodem, proč píšeš tečku za slovem "viz""

Protože jsem to napsal špatně:), stane se.
@Isair (06.11.2015 11:20): Já mluvil o zasazení žánru do jiného prostředí. Ne, že je to kopie, kdy jen vyměnili sprites a mapy a zvuky =)))

mimochodem, proč píšeš tečku za slovem "viz" ? :)

Jinak já hlavně oponoval, protože prostě nemám rád potřebu některých lidí vše kritizovat, že je to kopie...

Víc mě to štve na ČSFD...
Podle nich je třeba film "Pokání" kopie "Pýcha a předsudek" - wtf... Pýcha a předsudek je téměř komedie, zatímco Pokání je vážný syrový válečný film. Co mají společného, kromě toho, že v obou hraje K. Knighley?

Nebo, že "How I Met Your Mother" je kopie "Přátelé" - opět nevidím spojitost. Obojí je možná sitcom. Ale úplně jiný koncept, jiný humor, jiné schéma dílů...

Nebo pak, že "Sběratel kostí" je kopie filmu "Sedm"... jen proto, že zápletka filmu je o tom, že hlavní hrdina pátrá po sériovém vrahovi... Jako kdyby tohle nebyla zápletka dalších 150ti filmů...
[neexistující komentář]: Ty vole, tak ty mi tu tvrdě oponuješ a po přečtení tvého komentáře si všimnu, že jsi v podstatě vypíchl to samé co já níže v diskuzi :) (viz. "Strčit Dooma do fantasy prostředí nebyl špatný nápad a celkem se podařil. Stačí narvat hráči magickou kuši místo brokovnice, kouzelnou hůlku místo raketometu a nepřátelské zombie a démony nahradit temnými rytíři a mágy. Proč ne? On je Heretic dokonce natolik podobný doomovi, že má shodný počet map (3 epizody 8 map v každé z nich + 1 tajná) a počet zbraní (8) - samozřejmě když pomineme Ultimate Doom a Shadow of the Serpent Riders. ")

Ale zase jak postupuji hrou a opět si oživuji vzpomínky, musím uznat, že těch novot je tu přeci jen docela dost. Zvlášť si užívám spoustu zajímavých itemů v inventáři viz. morfovací kouzlo, časované bomby či levitaci.

Ale to kopírování je však taky někdy do očí bijící:), dokonce i ten "backpack" tu je přítomen v podobě "bag of holding" (s naprosto stejným účinkem, který byl pro Doom dost jedinečný a nevybavuji si jinou FPS, ve které by bylo něco podobného přítomno- tj. možnost nést více munice po sebrání určitého itemu).


Tak či onak je to však super kousek, který si nyní užívám snad více než kdysi:) (už se docela těším i na Hexena, kterého si dám hned vzápětí).
@Matthias (30.10.2015 21:48): Aha super, už je to nějaký pátek, co jsem to hrál pořádně naposled a teď času příliš nebylo, čili jsem si zatím projel jen pár prvních misí. No už se těším, až se na to o příští víkend vrhnu.
@Matthias (29.10.2015 18:48): Jako když už tam byla přesně i "motorovka" jako druhá zbraň na blízko, tak mě to celkem dorazilo. Ale máte s Fénixem pravdu, že to vyvažují ty alternativní módy střelby, takže to nakonec není až taková tragédie:).

A btw, Heretic má "jen" 6 zbraní, že? Něco jako BFG tu chybí, ale zase mám pocit, že to vyvažoval nějaký sekundární mód střelby u šesté zbraně, už si přesně nepamatuji.
@Matthias (29.10.2015 18:00): Hele zrovna třebas v Dukovi 3D byly poměrně zajímavé zbraně- zmenšovač/zvětšovač, zmrazovač, něco jako devastator jsem taky jinde neviděl. V Bloodovi je zase voodo panenka či ta hůl/lebka atd. atd.

Jenže v Hereticovi je na první pohled očividné, že všechny zbraně byly už v Doomovi a zde jsou pouze přeskinované a mají dokonce i naprosto stejný účinek (naopak brokovka v Dukovi není stejná jako ta v Doomovi).
Jasně že hry z tohohle období si jsou docela podobné, ale u žádné z nich jsem ještě neměl vyloženě pocit, že vzali to co už tu bylo, pouze to graficky předělali do fantasy hávu a hrdě hlásali "máme tu novou hru"... samozřejmě že trochu přeháním, u Heretica se to týká hlavně těch zbraní, nového obsahu je tam stále poměrně dost... ale přece, takhle moc podobný "feel" jsem necítil třebas ani u Duka 3D vs Shadow Warriora, třebaže to jsou podobné hry od stejného výrobce.

Hereticovi se však určitě nedá upřít ten inventář, což byl jistě v té době docela revoluční prvek, který byl poté používám všemi následujícími FPSkami (pokud tedy nebyl už v nějaké dřívější, ale o žádné nevím).
@Isair (29.10.2015 17:13): No nevím, tehdy se celkově hodně her podobalo. Mě jako malýho fascinovalo, že u spoustu her (Doom, Heretic, Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, Quake etc.) jsou podobné zbraně.

První zbraň, co nepotřebuje munici a je na krátkou vzdálenost.
Druhá obvykle nějaká pistolka.
Třetí většinou brokovnice.
Čtvrtá vždy střílela rychle.
Pátá skoro vždy střílela rakety.
...

A Doom si spoustu věcí taky "zkopčil" jinde - např. koncept klíčů, koncept lékárniček, rozdělení map do epizod... atp.
@Matthias (29.10.2015 13:54): Nope, Duke 3D je odlišnější a Call of Duty dokonce ještě více:) (miluji, když to vždycky pak někdo dokáže dovést ad absurdum).

Heretic působí spíše jako přeskinovaný Doom, jak psal níže sevencreature, tedy převážně co se zbraní týká (a takových všemožných "drobností"- stimpack za +10 armor za +100, stejný počet levelů v epizodě a vždy jeden tajný atd.), přesně víš, která pasuje na co, docela mě překvapilo, že je tu v podstatě i "motorovka":D. Plus i ten stejný engine asi dělá hodně (byť s enginem se dá udělat třebas i tohle, v čemž bych Doom nenašel ani omylem:)). Pokud to nevidíš, tak tvůj problém. Takový Hexen je třebas mnohem odlišnější hrou (zbraně, level design, volné procházení levelů, volba postavy atd. atd.). Nicméně to Hereticovi až zase tak moc nevyčítám, zábavná hra je to pořád, navíc to temné fantasy prostředí působí poměrně svěže. Navíc to pořád není reskin ve stylu Ubisoftu (těch nových prvků je tu přeci jen více či alespoň mají větší dopad na gameplay), takže je to ještě dobré:) (a nepřátelé pouze přeskinovaní snad úplně nejsou, takže fajn).
Inventář je však příjemné zpestření... rozhlížení stojí za hovno, anžto nepodporuje pohyb myší (pouze horizontálně), pročež jej asi ani nevyužiji.
A není Duke Nukem 3D kopírka Doomu?:)

- Je tam brokovnice
- pohled z vlastních očí
- zamčené dveře, co potřebují odemčít
- mapa (co se dá vyvolat tabem)
- epizody
- bossové

A co takový Call of Duty - tam taky hráč vidí ze svých očí...

Prostě chci jen vyjádřit svůj protest proti slovu "kopie" a "kopírka" a "vykradačka", které se opravdu hodně nadužívá a označuje se tak skoro všechno. Na takovým ČSFD.cz čtu skoro u každýho filmu, že je to kopie nějakého jiného staršího filmu (a mnoha případech bych se hádal)...

=))
@7c (29.10.2015 10:24): Rychlost pohybu, dveře nebo klíče jsou asi spíše otázka užití stejného enginu.

Heretic má navíc rozhlížení nahoru/dolů, inventář s širokými možnostmi užití nebo dvojí typ střelby ("kniha" v podstatě dělá to, co v pozdějších FPS sekundární mód střelby). Osobně mi to přijde dost na to, abych se na Heretica díval jako na mod (i když se samozřejmě od Doomu liší méně než třeba Witchaven od Duke Nukem 3D).
@Isair (29.10.2015 02:31): Proč "kopírka" ? "Doomovka" je prostě žánr. Tak jako horror...

Neřekneš přece, že Vřískot je kopírka Nočnímůry z ElmStreet, protože se taky snaží vyvolat strach a obsahuje krev.
Krucinál, ani jsem nevěděl, že později přidali další 2 epizody. Teď spustím verzi na steamu a čučím jak puk, že tam mám najednou 5 epizod. Každopádně příjemné zjištění:), když jsem to hrál naposled (někdy cca v době vydání), měl jsem tam jen ty 3 základní. No jdu se do toho pustit, byť je to tedy solidní kopírka Dooma, to jsem tehdy ani tolik nevnímal (teď jde o to, jestli je to zápor či nikoliv... ale fantasy Doom, proč ne:)).
Tady snad z každého prdu, někteří dělají revoluci... neuvěřitelné
@Eru (23.12.2013 11:56): Aha, to jsem nevěděl. Mně přišlo vždycky divný, že když jsem střílel a couval (třeba jsem uhýbal střelám nepřítele) tak ty koule lítaly "dozadu" (za mě).
[neexistující komentář]: BFG odpovídá tato zbraň. Když ji použiješ spolu s knížkou, tak všechny nepřátele kromě bosse druhé a třetí epizody zabije na jednu ránu.
Áha, pravda, Tome of Power byl myslím celkem originální prvek.
Nene, já to myslel tak, že co si vzpomínám, byla tam nějaká kniha kterou když jsi použil, měly ty zbraně jiný vlastnosti...rukavice sály životy, pak se tam myslím roztrojovaly nějaký projektily a tak :). Nevím, už je to hodně dávno co jsem to hrál :)
To mi v tý době přišlo celkem originální :)
Mno, tyč = pěst, rukavice = motorová pila, kuše = brokovnice, a tak dál. Prostě zbraně z Dooma s jinou grafikou, ale jinak de facto stejné :-) To jsem myslel tou narážkou na "originalitu" zbraní.

První (a možná i poslední "originální" (doom-engine) hra od Ravenu byl IMO Hexen).
Rozhodně jsou v Hereticu originální zbraně. Pokud vím, tak jde o první hru s dvěma módy střelby (po použití nějakýho artefaktu)...
Poul: Originální zbraně? Eh, tím máš na mysli, že v Doomu byly originální zbraně?