Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Nemám ve zvyku psát komentáře k nedohraným hrám, ale tady udělám výjimku, protože tenhle paskvil by mi tak akorát zkazil vzpomínky na sérii Gothic. Verze 1.07 mi po hodině spadla s klasickou otázkou, kde je Guru. Drzost, s jakou je nám servírován tanto datadisk nemá obdoby.

Vzít svět Gothic 3 skrze ctrl + c, uříznout z něj sever a jih a nechat jen Myrtanu. Ta byla stejně nejlepší, tak co. A necháme tam i questové předměty ze trojky? Jasně. A zakážeme hráči, aby je mohl sebrat, budou tam jen tak ležet. Ok. Máme to optimalizovat? Ne, to je zbytečnost, hráči už si zvykli. Vždycky nám to po pěti minutách hraní tak na 10 vteřin zamrzne, máme to spravit? Ne, není čas. Na intro taky není čas, dejte tam statické obrázky. A vymyslete něco, kvůli čemu Bezejmenný Hrdina opět přijde o své schopnosti a bude muset opět všechny zachránit a sjednotit vesmír... ne, počkat, Myrtanna stačí. A s questama se moc nepárejte, přines/zabij naprosto stačí. S dabingem se taky moc nemazlete, nadabujte to sami, nejsou peníze na zaplacení dobrých dabérů. Soubojový systém předělat - dejte tam staminu, taxe nestane, že hráče uklove pštros s razancí šicího stroje. A nevypadá to blbě, když na sebe dva reci s obouručáky jen tak koukají a čekají, až se jim doplní stamina? Ne, to je dobrý. Máme to betatestovat? Zbytečnost. Není čas, nejsou peníze - vypusťte to, ať hráči platí... nadávat můžou až potom.
+41
  • PC 65
Moje dvouměsíční putování světem Gothica je u konce, alespoň prozatím. Z přídavku Forsaken Gods jsem měl docela strach, obzvlášť po zdejších ohlasech. Nakonec to zas tak uplně špatné nebylo, ale…

…začněme příběhem. Ten je krapet lepší než u trojky, ale na první dva díly stále nemá. Na rozdíl od trojky je o mnoho lineárnější. Přesto jsem ale často nevěděl co dělat. Skončil quest a já kolikrát netušil, kam se vydat. Tento problém postihuje cca 1/3 všech questů. Většinou jsou to úkoly typu „Najdi osobu XY a odveď ji někam“. První fáze je danou osobu vůbec najít. Bohužel jsem na tohle fakt neměl a všechny tyto questy jsem dohledával v návodu. Ono v původním Gothicovi bylo zábavné prozkoumávat krajinu. Tady to už je nuda podruhé běhat v tom samém prostředí. Druhou fází bylo určenou osobu dovézt na místo určení, což bylo většinou minimálně přes půlku Myrtany. Občas to bylo fakt o hubu, díky dementní AI, která se zasekávala o každej šutr. Zbylé 2/3 questů už jsou normální a veskrze zábavné. Sice jsou furt na jednou brdo, ale jsou zamaskované zajímavými rozhovory a okolnostmi, takže v tomto směru docela pokrok od G3.

Začátek hry je hodně zajímavý. Často kritizovaná animace mi nevadila a příjemně navnadila na budoucí dění. Po ní jsem se probudil (klasika) zmlácený a oslabený v Sildenu, pokecal jsem s Inogem a už se šlo na věc. Pár lidí si také stěžovalo na prázdnotu světa, ale to mi také nijak nevadilo. Aspoň jsem se nemusel s*át na každém rohu se skupinkami vlků. Na začátku mě bavilo hledání nějaké zbraně, protože jsem nic od nikoho nedostal. Časem jsem se dostal do Nemory a tam jsem hned po pár hodinách hraní našel hodně našláplé brnění, z čehož jsem měl radost a po pár okamžicích i meč, který mi vydržel do konce. Postupem času jsem nacházel po světě truhly bez popisků, v nichž se nacházely opravdu našláplé itemy. Bohužel mi to přišlo děsně nevyvážené. Šokovalo mě naprosto stejné rozmístění itemů po světě, jako tomu bylo v G3. V datadisku také odpadávalo adrenalinové plížení do domů obyvatel a následné vykradení truhlice. Proč? Protože nikomu nevadí, když jim „Bezejmenný hrdina“ před xichtem vybere truhlu, tzn si hráč může vzít vlastně, co chce a kde chce. Nuda. Potěšil mě vylepšený bojový systém. Jakmile dojde stamina, tak hrdina prostě přestane bojovat, protože „už nemůže“. Takže je nutno trochu i taktizovat. Áno, to se mi líbí.

Některá města jsou krapet upravená a předělaná, asi aby byl vidět posun v čase. Je to pěkné, ale tím se naskýtá problém s itemy. Ano, některé objekty zmizely a věci na nich ležící si prostě jen tak levitují. A hráč to vidí na každém rohu. Lítající penízky, lítající lektvary, lítající stromy, lítající provazy... Ale nejsou to jen předměty, ony se i některé domky a kusy mapy se prolínají do sebe a i tak celkově je vidět brutální nedoladěnost. Chvílemi to opravdu působí jako nevyladěná fanouškovská modifikace, jak už to zmiňoval kdosi přede mnou. Bugy v samotných questech mě naštěstí nepostihly. Optimalizaci se taky moc nikdo nevěnoval. Hrál jsem na střední detaily a stejně se to trochu sekalo a občas to i po loadnutí spadlo s hláškou „Where is guru?“ a jakýmsi výpisem paměti. Graficky to vypadalo hůř, než G3 (CP na původní hře udělal hodně). Ve hře se nachází sada nových brnění, štítů a helem. Brnění jsou rozdílná a některá fakt nádherná. Helmy i štíty jsou pěkné, ale jsou též bugnuté. Všechny mají stejné hodnoty obrany, což mi ani tak nevadí. Vadí mi ale, že některé přilby se vůbec nezobrazují na hlavě a téměř všem štítům chybí zadní textura. Tzn zepředu vypadají nádherně, ale jakmile je hrdina vytáhne, Hráč vidí průhlednou texturu z druhé strany. Nechápu tohle!

Česká lokalizace byla celkem slušná, chyb jsem moc nenašel. Každopádně mě ale drtil jiný překlad, než měly předchozí tři díly. „Číhač“ místo „Číhavec“, „Brouk masák“ místo „Žravá štěnice“ a nebo, a to by mi ani nevadilo, „Ork“ místo „Skřet“. Určitě toho bylo ještě víc, ale nějak jsem to nezkoumal.

Závěr se mi líbil a bitka v jeskyni s mágy byla i docela hardcore. Zato „Netvor“, na kterého jsem se prý připravoval celé první dva díly, byl neskutečně slabý. Já jenom zůstal stát na kopci a seshora do něj kropil lukem. On se jen zasekl a blbě čuměl. Funny. Samotný konec a korunovace byla hezky provedená a závěrečná, byť primitivní animace to hezky ukončila. I přes mnoho chyb mě Forsaken Gods bavil a proto uděluji docela vysokých 65%. Už se brutálně těším na Arcanii…

Statistiky: Hrál jsem 13 herních dní a postavu jsem měl kolem 35 lvl.

Pro: slušný příběh, staří známí, pěkné zakončení ságy bezejmenného, je to docela dlouhé

Proti: šílená technická stránka, hromada bugů, občas podivné chování bezejmenného, boj s netvorem, domrvený vývoj postavy, nevyváženost itemů

+29 +30 −1
  • PC 25
Co. To kurva. Bylo?...

To to dělal Tommy Wiseau či Uwe Boll, nebo co? A to bylo v té době cool vydávat nedokončené hry? Datadisk na třetí Gothic se pokusil zaplnit mezeru v příběhu ze trojky, pokud se hráč rozhodl to táhnout se Xardasem. Očividně ho na tom trůnu prostě chtějí mít. Hmm, to je fajn... Gothic 3:FG je nicméně opravdu ohavnost z několik základních důvodů:
1. Hlavní hrdina. Tak odporné a nechutné znásilnění charakteru jsem nikdy v žádné hře ještě nezažil. Kdysi sympatický a vtipný rošťák z předešlých dílů je nyní nechutný mix nacionalistickýho ortodoxního paladina a inkvizitora, který dělá vlastní rozhodnutí za hráče a chová se jak mentál. (Ještě k tomu je opět předabován, ovšem nebojte, jeho hlas ze trojky se magicky navátí, jakmile někoho požádáte u výuku. To jsou kouzla, co?) Ještě nikdy v životě jsem při hraní za nějaký určitý charakter tolik netrpěl. Ta změna je opravdu úděsná a depresivní. Asi jako kdyby se Geralt z Rivie najednou začal chovat jako Mirek Dušín, nebo Komandér Shepard jako Halina Pawlovská.
2. Bugy, zoufalé animce atd. V předchozím Gothicu se taky něco našlo, zde to však nabírá zcela nový rozměr. Aby mě k smrti vyděsil zvukový bug kdy místo hlasu postavy na mě vybafne hlasité zabzučení (a to nejednou), to už nedávám.
3. Dabing a dialogy. Hrůzný dabing ještě dokážu odpustit, byť to bylo zoufalý, uši to netrhalo, ale ty dialogy!!! Jsem člověk, který kvalitu dialogů v celé téhle sérii velebil, i ta trojka v tomhle byl slušná. Proto byl pro mě totální šok číst naprosto nezáživný, nezajímavý řádky od postav, mezi kterými jsem nenašel snad jedinou, jenž by mi přišla nějak výrazně zapamatovatelná. (Pokud ovšem nepočítám postavy z předešlých dílů)
4. Příběh ani pořádně nedává smysl, zničil jsem svaté artefakty, abych osvobodil svět od di(c)ktatury a vlivu bohů jen proto, abych se jako jeden z těchto(!!) vlivů vrátil zpět a nastolil vlastní diktaturu? Protože tak se ten váš idiot většinu času chová, jako fašistický dement. Odsuzuje k smrti jednu postavu za druhou bez toho, aniž by mně, hráči dal na danou situaci nějaký názor. Co za hru tohlecto je??

Má to vůbec nějaký pozitiva? Ale jo. Potěší kecat se starými parťáky z předešlých dílů, plus potloukat se tou válkou zmítanou Myrtanou je vlastně docela zajímavý. Jakmile ji ale celou projdete, což moc dlouho netrvá, švanda končí.

Raději bych si za hluboké deprese pustil všechny epizody Black Mirror nebo koukal na desetihodinové video znělky Teletubbies, než abych tohle musel hrát znovu. Gothic sérii mám velmi rád, proto tuhle hru taktéž chápu jako nesmírnou urážku. Veškeré aspekty, které činily předešlé díly skvělými, jsou prostě pryč. Vaporizovaný...
Jestli tohle byl úspěšný pokus o zabití značky nevím, ale rozhodně to byla opravdu velká a těžce krvácející rána.

Pro: Staří parťáci, průzkum změněné Myrtany

Proti: Hlavní hrdina (!!!), bugy, animace, pekelné dialogy, dabing, nepůsobí to gothicovsky

+28
  • PC 30
Jednání Jowood: Tak ten Gothic 3 už máme za sebou, ale měli bychom z toho ještě dostat nějaký zisky ne? Já vím uděláme datadisk vzpomínáte jaký měl úspěch Night of Raven? Ale mi vývojáři jsme ještě unavení, to sami neuděláme. Nebojte dnes je populární outsourcing přenese veškerou práci a starosti do třetího světa kde nám to vytvoří rychleji a levněji. To je nápad!

V jedné předaleké zemi zvané Indie. Háre Krišna bratři vývojáři, dostali jsme výhodná kontrakt z Evropy na úspěšnou RPG sérii. Máme vytvořit datadisk s pár novými nápady a nějakou tou příběhovou omáčkou. Tak se na to podíváme... Hm ten svět je velký co kdybychom ten příběh odvyprávěli na menší ploše. Pche vidíte ty pouště a nomády to je jak z Persie, to vyškrtneme, a ten Sever brr tam je zima tu mi neradi, pryč s ní. No tak zbylo nám tu prostřední oblast, prostřední je vždy nejlepší tak to tam necháme jen přeházíme budovy a uděláme nepatrně jinak, jo támhle kde vedla cesta dejte hory, a zde kopec výborně Sáhibe tak to vypadá skvěle.

Co ta grafika, vyzkoušíme z toho dostat maximum. Skvělé takové krásné obrázky jak jdou za sebou a na každé prohlídnutí jednotlivého výtvoru necháme hráči tak 10-15 vteřin ať ocení co jsme pro něj vytvořili. A jak to bude s dabingem, necháme to udělat minulým týmem? Kdepak Sandžeji svolej rodinu která prodává věci do Ameriky přes teleshopping a bude hotovo. Jo v minulém díle byly prý nějaké bugy? Bugy? Co to je, mrkni do slovníku. Joo to jsou brouci, tak jich tam dáme co nejvíc ať je může hráč objevovat a kochat se jakou sbírku bugů jsme pro něj připravili.

Abych nezapoměl šéfe, prý se u her dělá nějaký Alfa a Beta testing píšou v této příručce Vývojářem, snadno a rychle. Kdepak, pryč jsou doby kdy se museli najímat lidi kteří úmorně hráli hru a hlásili co je špatně. Dnes jsou zde přeci fandové hry, ti provedou betatesting a ještě nám za to zaplatí, ještě abysme my vyhazovali peníze za takovou věc. Geniální. A nakonec tam dejte pro ti kteří by se snad rozhodli to chtít dohrát, speciální překvápko aby veděli co nejvíce o naší kultuře a dozvěděli se něco nového, shazovací soubor s otázkou Where is Guru?

Vše je hotovo a v rekordním čase, budeme vytvářet nějaký patch a testovat to? Ale kdeže, teď už je to problém komunity, my jdeme roztočit těch 100 000 rupií co jsme za to dostali!

Závěrem po celé této anabázi, mě mrzelo do čeho jsem do vložil své peníze, hru jsem prodal a jsem rád že se mi aspoň něco vrátilo.

Pro: Jde to odinstalovat a při troše štěstí prodat

Proti: Viz. komentář

+27 +28 −1
  • PC 40
G3:Forsaken Gods svěřili Piranha Bytes neznámému indickému studiu Trine Games a na kvalitě hry se to bohužel podepsalo. Asijští autoři měli patrně za úkol hru dokončit v co nejbližším termínu, jinak si nelze vysvětlit jejich lemplovství. Celý datadisk na mě působil velmi amatérským dojmem. Questy navazují na Gothic 3 a většinou se skládají z jednoduchých úkolů typu "Běž do jeskyně a dones 4 rostlinky". Nebo "Doruč zprávu do Montery." či "Běž na mýtinu a zabij 5 vlků".

Při pohledu na některé budovy je vidět, že autoři si moc hlavu s jejich umístěním do terénu nedělali a je normálním, že například prkennou zdí chatrče prorůstá strom nebo je část srubu umístěna v zemi či ve skále. Vrcholem bylo, když ten samý proslov, který přednáší skupince posluchačů v G3 orkský velitel ve Faringu jsem v datadisku slyšel z úst jednoho šamana stojícího u Montery. Takové vykrádání a odfláknutí hry jsem jinde neviděl.

Hru jsem začal hrát bez patche, tak jak byla vydána, bohužel každou chvíli mi zamrzala nebo padala do Windows. Po stáhnutí patche to bylo již lepší. Hraní mi také velmi znepříjemňovalo množství bugů, které autoři nedokázali odstranit. Dokonce snad ani TES2:Daggerfal nebyl tak zabugovaný jako neopatchovaný G3:Forsaken Gods. Celá hra mi připomínala fanouškovský mod, který nebyl dostatečně vyladěn.

Pro: Potkáte staré známé z G3, celkem dlouhá hrací doba.

Proti: Zbytek.

+21
  • PC 30
Teda takhle amatérskou splácaninu jsem už dlouho neviděl. Je až neuvěřitelné s jakou drzostí nám Jowood servíruje tuhle nedomrlou, nedodělanou, zabugovanou a trapnou hru, která s původním G3 má společného pouze svět, který vývojáři z Indie (s)prostě vzali, smazali/přidali pár baráčků a hradeb a na cesty do Varantu a Nordmaru naflákali skály, aby hráč zůstal v Myrtaně. Už v úvodním intru (mimochodem asi nejlepší věc na celé téhle "hře" a to je co říct, protože to je pár statických obrázků) jsem pojmul podezření, že Indové původní hru asi vůbec nehráli, jak jinak si vysvětlit že Bezejmenný hrdina se zničehonic začal chovat jako totální hovado, což podtrhují naprosto, ale NAPROSTO DEBILNĚ NAPSANÉ DIALOGY, které jsou navíc zabugované + dabing hlavního hrdiny je otřesný. Hra se mi navíc (hlavně v Trelisu) neskutečně sekala, naštěstí to vyřešilo snížení detailů na střední a vypnutí pár grafických featur. Co jsem ale nevyřešil bylo časté padání, které jsem musel jistit prostě tím, že jsem každou minutu mačkal quicksave.

Questy byly nezajímavé, občas autoři otravně natahovali herní dobu a komplikovali situaci tím, že quest nedostatečně popsali. Srát na to, vytahuju návod a jedu podle něho. Vedlejší questy? Kašlu na ně, stejně jsou nudné a hlavně skoro žádné nejsou - města jsou prázdná, všude jen NPC se kterými nejde pokecat (btw Montera byla vážně zklamáním), svět už netáhne abych ho prozkoumal, protože už jsem to jednou udělal v G3. Prostě jen pojedu po hlavní příběhové lince - jdu za Gornem, stráž u brány mi oznámí že mě nepustí dokud jí nedám 50000 zlaťáků - Cože? Děláš si ze mě prdel? Zapínám konzoli a nacheatuju si 50000 zlatých. Gorn mě posílá za Leem do Vengardu - jdu do Vengardu a stráž u brány mě nechce pustit dokud nepřinesu 20 pytlů obilí. WTF? Na to ti seru, ať to donese někdo jinej, já musim zachraňovat svět ! - ne, všichni moji muži jsou hrozně zaneprázdnění, musí sedět u ohně na prdeli a opejkat si špekáčky. Vrrrr, dobře donesu ti to. Následuje část kdy musim nacházet různá NPC a běhat s nima přes celou Myrtanu - nuda, nuda, nuda. A závěrečnej souboj tomu nasadil korunu - byl neskutečně trapnej a jednoduchej - 4x jsem fláknul údajně mega silnou obludu mečem a byl konec, ani ke mě nestačili přijít poskoci co mi asi měli znepříjemnit život.

O soubojovém systému, který je ještě víc dojebaný díky přítomnosti staminy se radši zminovat nebudu (zlatej G3 s Community Patchem), stejně jako o tom že jsem se dost brzo dostal k takovému vybavení že mi až byla hanba ho na 20. levelu nosit. Hru jsem dohrál za 5 herních dní, v přepočtu to bude 9-10 hodin (hrubý čas i s loadingama a zapínáním hry po spadnutí), čili je to 10x kratší jak Gothic 3. Nevěřil jsem že to může bejt tak špatný, ale je to vážně k pláči. Forsaken Gods je opravdu jen pro skalní fandy, ostatním bude stačit když si najdou na netu intro a outro.

Pro: Vše co zbylo po Piraních a Indové to nestačili dojebat, vylepšené modely NPC, je to krátké

Proti: Dialogy že bych blil, Bezejmenný hrdina se chová jak idiot, natahovací questy, kotel bugů i s posledním patchem, padání hry, odfláknutost, nedodělanost, nevyváženost, recyklace

+21
  • PC 50
Tak jsem si skompletoval mého oblíbeného Gothica. K lepšímu počítači jsem se dostal až v pozdější době. Takže se ke mě dostala až opravená verze téhle hry. Ještě že tak. Škoda, že se hra dostala do rukou takovým amatérům. Až mě to docela mrzí, co se stalo ke konci s mou nejoblíbenější sérií.

Poučen z minulosti jsem hru hned od začátku začal hrát na těžkou obtížnost. Konečně se hra s obtížností alespoň přiblížila odatadiskované dvojce. Tady se dají ale boje ošmelit. Využít terén, stupidní AI a se slabou postavou se můžete dostat na relativně nedostupná místa. I když, a to mi trochu vadilo, tady nejsou nějaká vyloženě lehká a těžká místa. Všechno je to pěkně namíchaný. Trolové, vlci, stínové šelmy, mrchožrouti.. Zvířata si tu své teritoria moc nedrží.

Dialogy mě zezačátku trochu šokovaly. Sebestředný, fanatický, panovačný a hodně uřvaný hrdina se hodně změnil. Buduje se tu takový kult osobnosti. Stupidní úkoly typu: "Tenhle nechce to, co chci já. Zabij ho. Ne, nezabíjej mě. Dám ti dvojnásobek, když zabiješ jeho." Nebo: "Zajdi tam, a někoho mi přiveď." Takové úkoly se bohužel pořád opakují. Amatérismus, odfláklost, nedostatek invence, nedostatek talentu? Jako, kdyby se autoři teprve nedávno naučili psát. Fakt béčko.

U hry mě docela dlouho držela pěkná příroda a moje úchylka v prohledávání všeho možného. Pokud máte rádi procházky v přírodě, sbírání bylinek a hub, tak se i tady vyřádíte. Mě to sbírání a následné hraní si na alchymistu, kováře, lovce docela bavilo. Konečně už je tu i normální rozloha. Myslim, že tak akorát. Po zvládnutí všech questů mi to zabíjení zvířat na nové úrovně už nějak nestačilo, tak jsem skončil.

Tady v Myrtaně víc žije přírodní fauna, než nějaká lidská inteligence vyvýjející se důslekama těch pár rozhodnutí. A to outro je trapný.

Pro: pěkná příroda, akorát rozloha, tempo Gothica

Proti: hrozná, pořád se opakující hudba, strašné dialogy, stupidní úkoly, nudný příběh

+16
  • PC 55
Mám rád universum Gothica. Je jednoduché, komorní, hrubé a jeho příběhy se odehrávají v přírodě, kde přežít znamená neustálý zápas. Dokonce jsem si oblíbil toho třetího, bugům navzdory. Co jsem si v něm hodně užil, byl otevřený svět s kompaktními vztahy mezi svými obyvateli a množství úkolů, i když třeba jednotvárných. Od Forsaken Gods jsem očekával nášup questů a příběh, který ve mně zůstane.

Dva roky po zabití bosse z trojky se vracíte do milované Myrtany, abyste ji zase jednou vytáhli z bahna, z války, do níž upadla díky mocichtivosti vašich známých z předchozích dílů. To je předestřeno v intru. OK, řekne si hráč, přímočaré, ale to do Gothica přece sedí. Pak přijde první dialog a už to jede, jízda vede bohužel z kopce, šusem.

Mám podezření, že překlad do angličtiny prošel z německého originálu ještě přes některý z mrtvých jazyků. Jednotlivé části, ani věty dialogů na sebe často logicky nesedí. Motivy postav jsou stěží pochopitelné. Bezejmennému hrdinovi byste za to, co mu vyjde z úst někdy nejraději vyrvali jazyk a za činy usekali ruce. Tohle není váš starý známý. Chcete-li plnit questy, hra vás vede většinou jedním směrem. Questlog se významěji rozkošatí pouze v jednu chvíli, kdy vám příběh postaví do cesty samolibého a zkorumpovaného strážce brány ke Gornovi. Co je hře po tom, že s ním později chcete srovnat účty? Nelze. NPC tu zkrátka nereflektují změny vašeho postavení ve hře. Často ani zadavatelé úkolů (například Osch). Dojem z jednání s NPC nevylepší ani použití hlášek více různých dabérů při odpovědích vykecaných a nameless NPC "na poklik". Naštěstí vám ústa semtam do úsměvu roztáhne chytrý vtípek. Pro závěr bych asi nenašel vhodnější slovo, než satisfakující, ve všech jeho významech. K dohrání jsem si kvůli bugu musel pomoci příkazem konzole.

S patchem Enhanced edition se výhled potáhne žlutým filtrem, obličeje jsou o něco méně hranaté, ale dojem z grafiky je v porovnání se třetím dílem přibližně stejný. Prezentace přírody Gothica 3 zůstává i nadále atmosferická jako málokde jinde. Hodně se utlumilo zasekávání pohybu, bohužel je stále znatelné. Questové objekty z předchozího dílu se válejí doslova všude. Stejně jako v původní hře si i v datadisku všimnete balíků slámy, svázaných moderním balíkovacím zařízením - jsou tu krychle i válce. Závažných bugů je o něco méně, a těch drobných zase o něco více, než v G3 po aplikaci community patche. Bojovat bylo možné i bez staminy.

Rada na závěr: Jestliže jsem vás ani já neodradil, přidám tři rady: hrajte na easy a používejte teleportační kameny nasbírané při první návštěvě města. Hra vám nenaznačuje co udělat, abyste questy mohli odevzdat a ukončit, nechá vás klidně zkoušet všechno na všechno. Pro někoho možná hardcore, pro mě otrava, vážení vývojáři, takto dnes už ne. Pro zachování mentálního zdraví proto doporučuji hrát s Forsaken Gods v jedné a googlem v druhé ruce.

Pro: Kladné body získává datadisk za to, co přinesl už třetí díl - příroda, zůstala fantastická hudba, semtam vtípek.

Proti: Dialogy, slabý příběh, málo voleb ve všem (jen tou krajinou se lze toulat dle libosti), chybí podstatná část toho, co dělá dobré RPG.

+14
  • PC 15
Herní výzva 2017.
"No fujtajbl!"



Se sérií Gothic se to má následovně. První díl krutopřísnáepickogigadobrá hra. Dvojka je pak asi dvakrát lepší. Pak přichází poměrně dost zmrvený Gothic 3. A tohle ZLO je pak výsměch celé sérii.

"Gothic" FG jsem si chtěl vždycky zahrát. Tak nějak jsem nevěřil zdejším komentářům. "Přece to nemůže být taková sračka, ne?" říkal jsem si. VŠEM SE TÍMTO OMLOUVÁM, ŽE JSEM VÁM NEVĚŘIL. PROMIŇTE!!!

Protože nechci hru pouze hejtovat, musím na ní něco i pochválit. Ok, dem na to.

Líbí se mi velké množství nových zbraní a zbrojí, přičemž jejich design je opravdu pěkný. Poměrně dobře je i zpracovaný (po grafické stránce) finální boss. Taky je fajn se potkat se starými parťáky. Ale to je asi všechno.

Jako nejhorší věc v celé hře považuji jedno. Hlavní hrdina. Z toho sympatického ironického chlápka se náhle stal mix náboženského radikála a nácka, Nic víc. To, jak se chová, mi ničilo nervy celou hru. Rovněž se obávám, že mě to poněkud poznamenalo. Kolikrát jsem chtěl skočit z té skály, abych ho viděl padat na držku. Nicméně, mělo to háček. Hru bych si pak musel nahrát a...strávil bych s ní více času!!!

Optimalizace-příšerná. Stejně tak AI nepřátel i společníků. I když, tohle tu bylo už v Gothic 3.
Dialogy jsou opravdu ohavnost, horší jsem snad nečetl. Úkoly jsou pak klasické zabij/přines. Mám pocit, že tam byl jeden, dva, co mě docela bavily, ale...nevzpomínám si. Asi tak dobré nebyly.
Jo a mimochodem, ten finální boss, který má být údajně to nejsilnější, s čím jste se kdy utkali...ehm, jaksi lehnul na čtyři ohnivé koule. Ano, ohnivé koule. Jedno z nejzákladnějších kouzel. Když jsem to pak ještě zkoušel usekat mečem, pro jistotu do něj nešlo ani seknout.

Konec. Opravdu, tohle nazvat Gothic...ne, to nejde. Ani kdybyste mě mučili.

Pro: staří parťáci, nové zbraně a zbroje, snadná odinstalace

Proti: HLAVNÍ HRDINA, optimalizace, úkoly, dialogy, primitivní boss fight, AI

+14 +15 −1
  • PC 60
Aj napriek niekoľkým chýbam som si hranie Gothic-u 3 užil, takže som sa spočiatku aj tešil na opätovnú návštevu Myrtany. Áno, vedel som že príbeh samostatne spustiteľného datadisku sa bude odohrávať v starých známych oblastiach, ale čo by sme aj chceli od hry očakávať, keď mala priamo nadväzovať na jeden z koncov Gothic-u 3.

Návšteva už známych oblastí ma vôbec neodradila, práve naopak, lepšia orientácia vo svete je významné plus, keďže datadisk neumožňuje prenesenie postavy z predchádzajúceho dielu, takže začíname zase skoro od nuly. Hru som začal hrať až po nainštalovaní objemného community patchu (ďalej už CP), počas hrania som sa nestretol s nejakými problémami pri plnení questov a následnom postupe v dejovej línii. Takže aspoň niečo bolo určite opravené.

Príbeh
Po príbehovej stránky tento datadisk vôbec nemusel byť, keďže nadväzuje na koniec Gothic-u 3, kde ste sa rozhodli podporiť Xardasa a opustili ste Myrtanu. Datadisk ukazuje, že rozhodnutie hrdinu bolo chybné a prinieslo iba ďalšie krviprelievanie, takže kto odohral Gothic 3 za Innosa, tak záver tohto pokračovania už pozná. V našom hrdinovi sa prebralo svedomie a na rozdiel od Xardasa by chcel obnoviť poriadok v Myrtane. Takže ste naspäť „doma“ a môžete ovplyvniť ďalší sled udalostí.

Questy
Väčšina questov je nezáživná až nudná, možno 50 % z nich musíte niekoho sprevádzať, čo je len umelé naťahovanie hernej doby, takto namiesto použitia rýchleho cestovania musíte behať po celej Myrtane a sprevádzať postavy, ktoré sú schopné zaseknúť sa úplne všade. Taktiež náš hrdina sa ujal z role manželského poradcu, zrejme niekomu vadil nedostatok ženských postáv v hre, takže náš hrdina rieši v skorom každom meste nevery jednej zo strán.
Questy už nemôžete splniť pred ich prijatím a taktiež nemôžete splniť questy, ktoré ste odmietli prijať. Mnohé postavy a predmety sa takto objavia až po prijatí daného questu.
Z G3 FG bola odstránená reputácia pri jednotlivých frakciách, takže hra má len jeden koniec a môžete ísť kde chcete, keďže aj keď vás nebudú chcieť stráže pustiť, prenasledovanie ich za chvíľu omrzí.

Vybavenie a schopnosti
Je škoda, že CP odoberá z hry predmety, ktoré ste mohli nájsť vo svete a teraz si ich musíte jedine kúpiť. Taktiež na začiatku začínate s menším počtom ovládaných schopností, čo nebol podľa mňa dobrý krok, keďže herná doba hry neumožňuje získanie schopností, ktoré by ste si predstavovali mať, takže sa musíte sústrediť najprv na to najpotrebnejšie pre vaše prežitie a rýchlejšie zaplnenie prázdneho inventára.
Pre nedostatok peňazí si dosť dlho nebudete môcť dovoliť kúpiť kvalitnejšiu zbroj, taktiež zbroje predávajú len určité osoby po celej Myrtane, takže odporúčam návštevu Vengardu (tu sa náchádza zrejme jediná zbroj ponechaná CP) alebo splniť úlohu pre tajomného cudzinca už pri druhom stretnutí.
Váš zbraňový arzenál bol rozšírený o niekoľko zbraní, ale aj tak ich nevyužijete, keďže sú podobné s tými predchádzajúcimi a vyžadujú vysoké hodnoty atribútov.
V predchádzajúcom diely ste v hre našli len niekoľko typov heliem, takže do G3 FG bolo pridaných niekoľko nových kúskov heliem a zbrojí, s ktorými nemôžete používať dodatočnú helmu.

Zvuk a dabing
Tak táto časť hry je pre mňa úplným sklamaním. Hudobná zložka hry ostala našťastie zachovaná z predchádzajúceho dielu. Dabing postáv je katastrofa, počas dialógov sa striedajú hlasy postáv a niektoré dialógy nie sú vôbec nahovorené. V iných dialógoch namiesto hlasu sa ozýva uši trhajúce vŕzganie a kvílenie.

Nepriatelia
Čo ma hneď na začiatku prekvapilo je zmenená herná obtiažnosť, to že náš hrdina bol oslabený bolo povedané, ale to, že ho po 3 zásahoch zabije aj vlk, tak to som nečakal. Svet bol ale zbavený nadbytočných bytostí, takže niektoré oblasti sú doslova mŕtve (na iných miestach sú zase presne tí istí nepriatelia ako predtým a ešte aj v rovnakom počte), ale po stretnutí s nemŕtvym veľkňazom som bol rád, že nepriateľov ovládajúcich mágiu je v hre minimum. Nechápem ako tvor ovládajúci magický útok je schopný spôsobiť poškodenie väčšie ako 310 HP bodov.
Keďže cesta do Varantu bola zatarasená a Nordmar je oddelený od Myrtany neviditeľnou stenou, tak niekoľko nepriateľov z týchto krajín nájdete na hraniciach, ale nemusíte sa báť napr. ohnivého golema som stretol len raz a chrámového strážcu taktiež len raz. Drakom sa zase darilo po vašom odcestovaní takže ich počty sa rozšírili z 3 na 4. Rady monštier doplnili len troglodyti, čo je zaujímavé, tak všetci zlobri v hre sú taktiež označení ako troglodyti, no aj tieto bytosti sú len na 2 miestach na mape. Na konci hry vás ešte čaká boss, v podobe prerasteného démona.

Zhrnutie
Od G3 FG som očakával viac, opravené mestá, rozľahlejší Trelis a troglodyti hru nezachránia. Opätovná návšteva Myrtany nie je úplne na zahodenie, ale chyby v hre a slabý príbeh posielajú hru do zabudnutia, čo je škoda.

Herná doba : 21 hodín 10 minút
Konečný stav : 47. level
Počet splnených questov: 106

Pro: oživenie spomienok na predchodcu, záverečný boss, hudba, rozšírený Trelis

Proti: arogantné správanie hrdinu, dabing, repetitívne a nezáživné questy, obdržané poškodenie magickými útokmi

+9 +10 −1
  • PC 30
Bída, děs a hrůzá, to jsou slová která asi nejlépe vystihují tuto hru. Třetí díl coby velice rozporuplný, mě naplnil různými pocity, takže jsem doufal že datadisk bude prvním krokem zpátky na výsluní, kde se vyhřívají oba dva první díly. Ale jiný vývojářský tým byl první známkou toho, že kvalita zřejmě nebude vysoká.

Co k příběhu? Mám zato, že "Bezejmenný" toho už v celém světě vykonal dost, že prokázal dostatečně "to", čím sám je. O to více každého zaráží, že všichni vlivní lidé na něj zase hledí, jako na toho "cucáka" z jedničky, který se musí stále každému prokázovat.

Na druhou stranu ale musím uznat, že potloukání se Myrtanou, plné politických změn, bylo docela zajímavé. Potom co člověk prošel trojku byla prostě zábava pozorovat ty změny. Bohužel však nebyly takové úrovně a četnosti, aby významně pozvedli hru a uspokojili hráče.

U tohoto datadisku platí, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Po výborných Piraních, kteří mistrovsky spétali všechno dohromady tak aby vznikl skvělý herní počin, nastoupil tým, který prostě vzal nůžky, a všechno rozstříhal. Rozstříhal a líbivé kusy k sobě nějak přišil opravdu děsivým stehem. Výsledkem je patvar, který i přes podivné (nově přidané) herní prvky a sekající se hru, působí ještě průměrně. Ale to, že se tato hra už jen zve Gothicem.....tak to je prostě neodpustitelné.

Asi bych tuto hru nedoporučil k nákupu. Já sám jsem si ji pořídil ve slabé chvilce, s tím že jsem ještě netušil, jak strašně moc je tento "Gothic" zmrzačený. Jedná se prostě o zmrzačenou verzi Gothiku 3, do které bylo přidáno pár novinek. Pro mě ale snědější podoba hlavních postav a pár nových zbraní nejsou ničím, coby stalo zato.

Takže maximálně pro ty co mají rádí kompletní sbírky, nebo chtějí vidět jak moc může legendární série padnout. Ale vzhledem k sérii 30%

Pro: Gothic

Proti: Opravdu hodně prvků.

+8