Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gooka

68
101 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1997 PC
Vývojáři:
, (sekundární)
Gooka je další z řady originálních českých adventur vznikajících na konci 90. let. Jako inspirace posloužila stejnojmenná kniha od Richarda Evanse.

Sotva se do hry ponoříte, budete obviněni z vraždy svého otce, který byl někým otráven. Vaším úkolem je tedy potvrdit své alibi a najít skutečného vraha. Cestou na vás čeká spousta zapeklitých problémů, jako jsou špatně použité předměty v dané situaci či klasické problémové logické hádanky.

Grafika je kompletně ručně kreslená a hráč navštíví takové lokace jako je klášter, jeskyně nebo loď. Hra vyšla kompletně v češtině včetně dabingu. V roce 2004 vyšlo pokračování Gooka: Záhada Janatrisu.


Poslední diskuzní příspěvek

Isaac: Za topku české adventurní scény osobně považuji o dva roky mladší DreamLand: Final Solution, mezi všemi těmi přiblblými Polda apod.…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Gooka, hra která mi v osmi letech zničila slibně rozvíjející se kariéru Doomguye a také první originální hra pro mé AMD K5 133 MHz. Při instalaci, prvním spuštěním hry a shlédnutí intra (což byla velká událost, u které museli být přítomni i oba rodiče) jsem si vědomě promýšlel taktiku postupu zobrazeným prostředím a jakou asi zbraň použiji na masožravou Synchu. Přitom jsem byl svou maminkou nepatrně upozorněn, že v této hře se nestřílí. Blbost! Co by to asi tak bylo za hru bez střílení, no ne? Vyjma jedné animace s předpotopním lukem se ve hře opravdu nestřílelo, postava se neovládala na šipkách, dveře se neodemykaly mezerníkem a celkový počet (nepřímo) zobrazených úmrtí se zastavil asi tak na čísle 2. Zkrátka, tohle bylo mé první, šokující a do značné míry i formující setkání s adventurou.

Příběh byl výborný a okamžitě vtahující. Historické komorní drama v rodné usedlosti přecházející do fantasy prostředí dračích bohů, královských zrad a skokově až ke sci-fi závěru. Na pěknou ručně kreslenou grafiku se dá dívat bez sebezapření i dnes. Výjimečný byl též profesionální (!) český (!!) dabing (!!!), který velmi obstojně zajistilo 8 českých herců. Žádné sáhodlouhé vysvětlující dialogy, nápovědy nebo vodění za ručičku se nekonalo, bylo na denním pořádku zakysnout takovým způsobem, že jedinou cestou ven byl restart celé hry a hledání nového postupu. Vzpomínám na klášter Orintský a nutnost při vstupu poskytnout dar, kdy mnich od hráče naprosto nenávratně přijal cokoliv. To, že sluha boží ve skutečnosti čeká na láhev pálenky, jsem zjistil až ve chvíli, kdy jsem mu vyprázdnil celý inventář a hru tak mohl začít vesele hrát od začátku.

Některé puzzly byly skutečně hardcore. Dodnes s hrůzou vzpomínám na skládačku na Gluxově ostrově. Ve většině případů naštěstí šlo o logické řešení dané situace, a pokud člověk nic neopomenul učinit před tím, nebyl v dalším postupu problém. I když hra není výrazně dlouhá, její pozvolné dohrání mi i tak zabralo možná i celý rok. Trpělivost byla v té době evidentně mou silnou stránkou. Mnohdy, když už jsem nevěděl kudy kam, jsem se ve hře jen tak procházel, zjišťoval limity herního prostředí a užíval si výborný a naprosto sedící soundtrack. Je zajímavé, že tehdy kladně recenzovaná hra se postupem času stala symbolem jakéhosi průměru, možná až podprůměru. Popravdě nemám tušení, kde se tento trend vzal a proč má někdo potřebu na českou hru z roku 1997 uplatňovat moderní měřítka, ale je mi to také jedno. Gooka je stále má srdeční záležitost, která za málo peněz přinesla hodně muziky.
+23+23 / 0
  • PC 85
Gooka patri mezi me nejoblibenejsi adventury navzdory velmi vysoke obtiznosti. Pohadkove vytvorenou hru z ryze slovanskeho prostredi s velmi peknou kreslenou grafikou si cas od casu z nostalgie zahraji i dnes. Hudebni doprovod ve stylu kostelnich varhannich melodii, trubek, bubnu a podobnych ke hre dokonale ladi. Herni doba byla neznama, jelikoz jsem musel nekolikrat hru restartovat. Nejprve jsem se nemel cim dostat ze retezu v mucirne, pote se nemohl dostat pres Gurhu z Parentis a uplne na zaver musel zacit znovu a sehnat kuzi z Algiho na zirny krapnik. Najit stygru zabralo take hodne casu. Z nejotravnejsich ukolu zminim puzzle na Gluxove ostrove, suky pri vstupu do pevnosti a predevsim reseni elektrickeho obvodu, ktere mi zabralo snad tyden a vyresil jsem jej jen nahodne. Ale hru jsem nakonec dohral bez navodu, cemuz dodnes nemuzu uverit. Vsem kdo by ji chteli vyzkouset - mejte svatou trpelivost. Hra je hodne tezka a za jakekoliv zapomenuti vas vytresta.

Pro: chytlavost, atmosfera, paradni hudebni doprovod, hra je opravdovou vyzvou

Proti: velmi vysoka obtiznost, kdy jedinou chybou muzete zkazit cely postup a pak musite hru rozjet znovu

+12+12 / 0
  • PC 100
Tak jsem chtěl přidat zde ke hře svůj videonávod na hru a zjistil jsem, že zde již pár let přidaný je.

A teď přejdu k ohodnocení hry - hra je vynikající adventurou, bez jakýchkoliv podvodů jsem jí dohrál na prvním stupni základní školy (a že to bylo pokusů). Pravděpodobně kvůli nostalgickému pocitu nemám hře co vyčíst. Zajímavostí pro mně bylo zpracování grafického enginu hry, hra v podstatě konstantně jede v režimu jednoho snímku za sekundu a nahrávat jí bylo obtížné (musel jsem si pohrát s nastavením klíčových synchronizačních snímků, abych mohl zdárně nahrávat do videa ... tenkrát jsem ještě neměl Bandicam). Jinak v adventurách hledám výzvu a právě té se mi dostalo dosytosti.

Pro: Skvělý příběh, ručně kreslená grafika, výtečný dabing (Glux, Kostlivec, ...), Obtížnost je výzvou, hudba vynikající

Proti: Při hodnocení a přihlédnutí na danou dobu - není co vytknout. Asi z nostalgie. Možná také ne.

+11+10 / 0
  • PC 70
O Gookovi jsem především četl. Ne tu knihu, kterou je hra inspirována, ale to jméno je natolik netypické, že když na něj člověk narazí, tak to jen tak nepřejde. K hraní samotnému jsem se dostal až v září 2011, tedy v době, kdy píšu tento komentář.

České hry to měly v devadesátých letech těžké. Těžší než čeští filmaři, protože pokud těm chyběly peníze či soudnost, mohli alespoň stavět na několika desítkách let předchozí filmové produkce. (Dlouhá úvaha o historii českých her, nevýhodám oproti hrám zahraničním atd.)

Takže, pokud chtěla česká hra uspět, musela - být levnější než konkurence (dnes jsem se prohrabával starými čísly Score, ve kterých jsou ceníky her, např. od společnosti JRC. 2600 za hru? Koruna tehdy byla jo slabá... Dalšími body k dobru byl český dabing nebo unikátní vzhled. Příkladem posledního bodu je třeba dungeon Prokletí Eridenu, Martin Zhouf se podílel na Branách Skeldalu a vizuál Gooky vytvořila výtvarnice Zdeňka Boušková.

To je první problém, ne každému takový vizuál sedne. Obecně preferuji spíše realističtější kresbu - velká škoda, že jako výtvarník nebyl osloven třeba Luis Royo:)

Dále tu máme dabing. Velká škoda, že herci své party pouze čtou a ne hrají. Profesionální herec nebo ne, když to jen tak odhrkají, vysledek není takový, jaký by mohl být. A že tam těch jmen bylo - Tomáš Borůvka, Luděk Čtvrtlík, Rostislav Čtvrtlík, Gabriela Filippi, Miroslav Hanuš a také (nejsnadněji rozpoznatelný) Miroslav Táborský či Tomáš Turek.

Taky by mě zajímalo, kam se ztratil Ondřej Mihula, který skládal hudbu - je příjemně nevtíravá (byť po dvou hodinách u puzzlu jsem měl pokrk i jí).

Co se týče příběhu, nenechte se zmást anglicky znějícím jménem autora (Evans), ve skutečnosti jde o pseudonym spisovatele Vlado Ríšy, který podle své knihy Gooka a Dračí lidé napsal i scénář ke hře. Tady by mě zajímalo, jestli je (ten svět Janatris) nebo (ta planeta Janatris). Ve hře ji neskloňují, ale druhý díl už skloňovaný je.

Zápory tu za mně shrnuli už jiní (třeba Daník) - uhasit vodu v peci před ukováním klíče? Load. Puzzle na ostrově by se mi mnohem lépe řešilo v reálu než takhle neohrabaně na PC, navíc bez předlohy. Napoprvé jsem je skládal otočené vzhůru nohama.

Neskutečně otravný je i způsob používání předmětů z inventáře - musíte na předmět kliknout, držet (!) a přetáhnout na místo, kde chcete předmět použít. Na druhou stranu pouze při použití správného předmětu se dané místo aktivuje.
+10+10 / 0
  • PC 75
"Pekař peče housky,
Uždibuje kousky,
kousek housky,
i knedlík by se hodil
... a ryby by brali" (Digor)


Hra, ktorá bude určite pre mnohých nostalgickým zážitkom a ktorú som ani neplánoval hrať, bola za víkend dohratá v duete s partnerom, pre ktorého to bola obľúbená detská hra :)

Pre mňa typický zástupca adventúr z 90. rokov, ešte k tomu z českých končín: je mi jasné, že pre mnohých to v tej dobe muselo byť malé zjavenie: pekná, ručne kreslená grafika + česká lokalizácia v časoch, keď mnohí z nás angličtinu ešte neovládali, robia z hry príjemné sústo.

Nezaobišlo sa to bez klasických zádrhelov, ktoré sa nedajú riešiť inak ako kombináciou všetkého možného v inventári ako napríklad vytváranie vlastného vynálezu, spojením háku a žufanky a hádaniek, ktoré by som bez návodu nedal dvojité dno v truhle Gookovej sestry, elektrický obvod v hrobke kapitána, zahranie melódie - to som okamžite gúglil (ľudia s hudobným hluchom musia mať radosť) .

Úprimne som rozosmial partnera, keď som mníchovi pri vstupe do kláštora dal hneď na prvý raz, bez zaváhania, ten správny predmet :)

To, čo by som vytkol, je uponáhľaný koniec počas príbehu je nám predstavených niekoľko postáv, ktoré sa na obrazovke len mihnú, napriek tomu, že pre príbeh hrajú zásadnú rolu (Gookova sestra , Gurha, Gurham) očakával by som nejakú konfrontáciu s časom-manipulujúcim Gurhom, stretnutie so sestrou, keďže jej strážnika sme našli zabitého v kobkách, väčšie využitie lietajúcej lode a celej tej techniky celkovo – koniec prišiel príliš rýchlo a dizajn niektorých lokácií dom v úvodnej lokácií je ešte ako-tak v poriadku, ale ten kaštieľ v Avarale, kde je zbytočne veľa dverí a žiadne z nich sa nedajú otvoriť – vyvolanie predstavy priestranného hradu, napriek tomu, že väčšinu z jeho miestností ani nenavštívime, sa dalo aj inak.

Príbeh potenciál má, tak som zvedavý, nakoľko sa im podarilo toto univerzum rozviesť v dvojke.

Som vďačný, že som si túto hru mohol zahrať, pretože hrať som ju nikdy neplánoval a sám by som sa k nej neodhodlal.

Pro: zaujímavé univerzum, dabing na svoju dobu v poriadku, Digorove hlášky za senilna,

Proti: príliš rýchly koniec, dizajn niektorých lokácií, mierne otravné používanie inventáru

+10+10 / 0