Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Gooka

  • PC 70
Gooka je tuším jediná česká adventura roku 1997 a zdaleka nejambicioznější ze všech českých pokusů do té doby. Po všech příšerných, dětinských, humorných, kopírujících a vizuálně otřesných pokusech přišli tvůrci se hrou, která se směle mohla podívat do tváře zahraniční produkci a neudělala by příliš velkou ostudu.

Na rozdíl od předchozích pokusů nabízí Gooka parádní fantasy příběh, který se ke konci mění ve sci-fi. Mladý Gooka žije na planetě Janatris a vydává se vypátrat kdo zabil jeho otce, váženého radního. Po odhalení vraha se vydává po stopě motivů a pátrání ho zavede mezi rozličné národy až k původu bájných Marin-Danimů, dračího boha Gluxe a původu civilizace na planetě. Je tu spousta národů, originální monstra (což hezky popíše herní příručka) a vůbec z toho číší originalita. Dlužno říct, že námět a celkové zasazení vychází z románu Vlada Ríši, svého času šéfredaktora Ikarie, což ovšem není na škodu, neboť mě kdysi donutil si knihu sehnat a přečíst. Samotný Gooka je celkem normální hrdina, tedy až na blbečkovský účes 90. let a nemáte problém mu fandit.

Stejně bez problémů funguje grafika. Jistě, špička v tom roce byla trošku jinde, ale myslím si že ručně kreslená grafika ve slušném rozlíšení nedělá ostudu ani dnes, na jednotlivé lokace se dá bez problémů koukat a nemáte pocit, že se na Vás valí nějaké ztělesněné grafické zlo ala Mise Quadam. V CD verzi je přítomno i celkem úsměvné renderované intro, ale nebudu hanit, i na něj se koukat dá.

No a hratelnost. Ta funguje z části bez problémů. Ovládání je pohodlné jedním tlačítkem, předměty se hlásí, pokud zvolíte proveditelnou kombinaci, hra Vám to dá vědět nápisem (třeba nabrat vodu atd..), pokud ne, žádný nápis se nezobrazí. I samotné používání předmětů je celkem logické a většinou tušíte co udělat. Dokonce jsem nenarazil ani pixelhunting. Tradičním problémeme je hromadění krámů v inventáři, které nemizí a z větší části je nepoužijete.

Trošku problémem jsou puzzle a design lokací. Ono skládat asi 200dílné puzzle je pořádný oser, hudební hádanka je pro mě s hudebním hluchem bez návodu nesplnitelná. Je tu pár lokací se spoustou zamčených dveří, které nikam nevedou a ve výsledku zejména v jednom hradě bloudíte x obrazovkami, než někam dojdete.

Hlavním problémem jsou dead-endy, tady se tvůrci bohužel shlédli v Sieře. Je tu spousta situací, kdy něco nevezmete a pak se nehnete, u jednoho mnicha se můžete klidně zbavit životně důležitého předmětu, jindy zase nedáte princezně kůži a ona Vám o pár kapitol později nemůže ušít životně důležité rukavice a jste nahraní. Tyhle špeky jsem si pamatoval i po letech dohrání, ale v jinak slušné adventuře stejně zamrzí.

Nebýt těch dead-endů, dal bych i více, protože Gooka je i po letech slušná adventura s velice zajímavým příběhovým pozadím.

Pro: Originální fantasy svět, slušná grafika na českou hru, jednoduché ovládání, logické úkoly.

Proti: Některé puzzle, zbytečné krámy v inventáři, dead-endy.

+28