Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

From Dust

27.07.2011
17.08.2011
13.09.2011
23.05.2012
07.05.2019
kompatibilní
67
70 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

From Dust je "božská strategie" od Erica Chahiho (Another World) a také jeho první hra od doby, kdy spolupracoval na Heart Of Darkness.

Hráč se ujímá role božstva, které ochraňuje malý lidský kmen před přírodními živly. Může manipulovat se světem okolo nich - odklánět vodní a magmatické toky, vytvářet hory či údolí apod. Přirozené události (eroze, růst vegetace) probíhají ve hře samozřejmě zrychleně, což dává hráči možnost měnit ostrov, na kterém jeho kmen žije, v relativně krátkém čase.


Poslední diskuzní příspěvek

Dneska jsem si připomněl soundtrack téhle hry. Ačkoliv má právem poněkud smíšená hodnocení, zvuková stránka (společně s estetickou) byla čisté zlato.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
From Dust je hra o tom, jak se parta zfetovaných křováků rozhodla nasrat svého Boha, a tak se vydali do světa a začali stavět svoje vesnice situované kolem pofidérních totemů na těch nejabsurdnějších místech. Zpočátku dobrotivý Bůh tuto zvláštní úchylku neřešil a s radostí vycházel vstříc jejich požadavkům, ale jakmile se maskovaní mužíci začali dožadovat, aby jim umožnil postavit vesnici uprostřed moře, v oblasti kde pravidelně řádí tsunami či v kráteru činné sopky, začal Bůh pochybovat o jejich zdravém rozumu.

Křováci navíc po chvilce začali zneužívat lásku svého patrona. V okamžiku, kdy cesta, po které kráčeli, nebyla úplně rovná, místo aby si poradili sami, začali nevychovaně hulákat směrem k nebeské bráně a dožadovali se, aby Bůh svým neohrabaným kurzorem dal vše do pořádku, aby snad nemuseli vylézat metrový schůdek. Také v okamžiku, kdy kolem totemu byla jen kapka vody, nemohlo se stavět a Bůh musel nejdříve vše vysušit. Něco na nich ale přesto bylo kouzelného - bylo úžasné, že do nového světa kráčeli stále tou stejnou podzemní cestou a vždy vylezli jinde.

Bůh tedy odkláněl lávu, vysoušel moře, zalesňoval pouště a stavěl nové kontinenty a to až do okamžiku, kdy křovákům došli nápady kam jít. Poté už následovalo jen překvapivě rychlé sbohem (bez jakéhokoliv outra). I když počkat! Křováci si vzpomněli, že by s nimi Bůh mohl projít ještě Challenge mapy. "Ne, děkuji. Zkuste jiného Boha, já na vás už nemám nervy", odvětil Bůh a odešel.

Pro: povedený sandbox, místy epické (první setkání s tsunami, apod.)

Proti: krátká kampaň, malé mapy, úvodní animace na začátku/při restartu levelu nejdou přeskočit, rozmazlení křováci

+37
  • PC 80
Od prvního okamžiku, co jsem From Dust viděl, jsem byl zatraceně zvědavý, jaké to doopravdy bude. Byl jsem vlastně i dost přesvědčený o tom, že to zkrátka musí být dobrá hra. Dokonce jsem nehledal ani žádné další informace, prostě jsem věřil...stejně jako ta parta domorodců se škeblemi na hlavě.

Abych to ze sebe dostal hned na začátku, ta hra má krásnou atmosféru. Vždycky, když jsem si From Dust zapnul, bral jsem to jako relaxaci a tou také bez pochyby byl. Až na pár výjimek...

Grafika je prostě nádherná. Nemluvím o nějakých super texturách, nebo tak něco. Mluvím spíš o tom, jak to celé vypadá v pohybu. Fyzikální zákony tu opravdu platí a já byl opravdu nadšený, že když jsem zacpal odtok z jezera, ta voda se prostě vylila ven a zbořila mi tři vesnice. Dobrá, z těch vesnic jsem nadšený nebyl. Jde o to, že mě bavilo koukat na tu hýbající se přírodu - tekoucí potoky, vodopády, láva vytvářející nové ostrůvky, rozrůstající se lesy, které začaly hořet, protože se moc přiblížily k právě probíhající erupci. Prostě jsem absolutně unešený.

Zvuky jsem si také moc užil. Burácející vlny, šumící stromy, plácající domorodci, nebo domorodci snažící se uchránit vesnici před vlnou, to bylo opravdu hezké. Teď ale přemýšlím, jestli vlastně vůbec něco hrálo na pozadí...no já měl každopádně vždycky puštěnou svojí hudbu (Porcupine Tree, kteří se k tomu zážitku také parádně hodili).

Teď pár věcí k samotnému hraní. Občas mě hrozně vytočilo, že člověk, kterého jsem poslal něco přinést, se zasekl, protože se mu nechtělo zvedat nohu do schodů. Kolikrát se mi stalo, že když mi takhle začal někdo vyhudovat kvůli nemožnosti pokračovat v cestě, v rychlosti jsem mu chtěl cestu usnadnit tím, co jsem měl zrovna v ruce. Párkrát to byla voda, častěji však láva, která nejenže zapálila nešťastníka, ale i hektary lesů kolem a já si tak sám doslova vypálil rybník :).

Pochválil bych vedlejší úkol každé mise - tedy rozšířit stromy po celé hrací ploše (nebo aspoň její velké části). Asi se se mnou něco děje, ale já prostě chtěl vidět jak se v těch lesích ta zpropadená zvířata prohánějí a vyloženě mě bavilo dávat pozor na to, aby se zeleň rozšířila opravdu všude.

Abych ale moc nevychvaloval, rýpnu si do příběhu. Do jakého, ptáte se? No právě. Do jakého? Žádný totiž není. Pokud tedy příběhem tvůrci nemysleli cestu z bodu A do bodu B. Dalo se tam toho tolik vymyslet! Určitě by hraní bylo příjemnější, kdyby člověk věděl, že to, co dělá, nedělá jen tak, aby si maďaři s maskou na palici mohli prolézt další dírou.

Po dohrání samotné kampaně (která ale byla pekelně krátká!!), jsem se dokonce odhodlal splnit všechny mapy v challenge módu. No, už to taková zábava nebyla...ale pořád se to dalo. Na zaplácnutí absence příběhu to ovšem fakt nestačí.

Další věc, která se mi líbila, to byly boží schopnosti a to, jakým způsobem se daly kombinovat. Pár misí na tomhle faktu dokonce bylo postavených a musím říct, že nenudily.

A když nad tím tak přemýšlím, tak to bude asi všechno. From Dust je asi v zásadě logickou hrou, ale já ji vidím spíš jako cosi relaxačního, podobného strategii. Je to příjemná změna, když cílem hry není na cucky rozstřílet nepřítele a pomočit jeho prašivé kosti. Byl to nevšední, ale zato zábavný zážitek.

Pro: Krásná grafika, fyzika jako opravdová součást hry, velkolepé změny prostředí, hra na boha :), nutnost použití mozku

Proti: Sakra hodně krátké!, absence příběhu, opakující se animace a nemožnost je přeskočit, otravný pathfinding

+15
  • PC 90
Tohle je prostě moc fajn hra. Jen domorodý kmen, příroda a Bůh (já). Hrál jsem jí už v roce, když vyšla a dnes těsně před koncem roku 2022 z nostalgie znovu.

Počet nástrojů není nějak moc bohatý, ovládáte v podstatě jen písek, lávu, vodu a radíte, kam mají ty lidičkové jít. Ale ta práce s terénem, vždy mě potěšilo srovnání s počátečním neutěšeným stavem a krásně rozkvetlou krajinou na konci úrovně. A pokaždé i ten stejný level vyjde prostě jinak. Frustrace je tak akorát, tedy, že člověk občas podcení přírodní živly, a ty vyplaví, nebo spálí vesnici, ale většinou se to celé dá zachránit.

I dnes se na hru dobře kouká. Cizokrajný jazyk vypravěče dodává jakousi autenticitu a různé pouštní a tropické prostředí zase krásné scenérie. Tohle je něco jiného, než jiné božské strategie, tahle hra má srdce a ví co chce. Je jen škoda, že nebyla delší, i pár nástrojů navíc by se hodilo.

Pro: jste bůh, domorodý kmen, krásné scenérie a pocity z proměny krajiny, odsýpá to

Proti: mohlo být delší, pár nástrojů navíc by se taky hodilo

+14
  • PC 75
From Dust je jednoznačně krásná hra a řadím ji mezi umělecká díla.
Je originální svým nápadem, kdy hráč představuje roli boha a zasahuje do herního světa.

Jste to vy, kdo je uctíván domorodci a ten kdo ovlivňuje jejich životy.
Už od začátku mě hra opravdu chytla, jelikož má své kouzlo, které vás nutí přemýšlet nad jednotlivými úkoly.

V cestě vám stojí přírodní živly.
Budete se muset postarat o terén, tak aby vesničané nebyli pohlceni obrovskou vlnou Tsunami, záplavou nebo výbuchem sopek a následnou vlnou lávy.

Váš úkol je na každé mapě v kampani naprosto stejný a to je obsadit několik totemů, kde domorodci postaví vesnice a pak se přestěhují do další části světa.
Budete upravovat terén tak, aby vaše vesnice rozkvétaly. K tomu je zapotřebí písek, na kterém rostou rostliny. Tento prvek vám umožní rozrůstání, které nijak nepocítíte pouze vizuálně. Z herního hlediska je docela zbytečný.

Hra obsahuje kolem 13cti map, na kterých se vyřádíte, což není mnoho. Dále je k dispozici challenge mod, kde máte plnit zadané úkoly na čas. Mě osobně tato část hry nepřišla zajímavá a pouze jsem ji vyzkoušel.

Co se týče technologického zpracování vypadá hra pěkně, ovšem textury by potřebovaly vyhlazování jako sůl. Jiná liga je fyzika, která funguje naprosto parádně.
Zvuková složka je také povedená. Dále mi vadily opakujícíse animace před každou mapou, které nejdou přeskočit, což člověku může lézt časem na nervy.
Největší mínus je ale ovládání na PC, s kterým jsem opravdu občas zápasil, ale dá se na něho zvyknout. Konverze z konzole je opravdu znát.

Na závěr chci dodat, že From Dust mohla být opravdu výborná hra. Bohužel se jí nezadařilo naplno využít svůj potenciál.

Pro: Originalita, logické úkoly, realistická fyzika.

Proti: Krátká kampaň, nedotažené ovládání na PC, žádný příběh.

+8
  • PC 60
From Dust je jedna z her které doplatily na chamtivost vydavatele, jelikož video z technologického dema, co jsem viděl před vydáním hry, obsahovalo mnohonásobně více možností než pak bylo ve hře. Hra je krátká s malýma mapama, příběh nezajímavý, potenciál enginu nevyužitý. Samo o sobě to beru jako technologické demo, protože jinak nemá cenu to vůbec zkoušet.
+6