Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

FIFA: Road to the World Cup 98

FIFA 98: Road to World Cup, FIFA 98

84
85 hodnocení Platformy
Žánr:
sportovní > fotbal *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
30.11.1997 N64
17.12.1997 Saturn
1997 SNESSegaMD
17.06.1997 PC
listopad 1997 PS1
Vývojáři:
, (SNES verze, SegaMD verze), (SNES verze, SegaMD verze), (Saturn verze)
Pátá hra série, známá také pod názvem FIFA 98, je považována za nejúplnější a nejlépe vybalancovanou hru série. Obsahuje 189 týmů, 11 lig a 16 stadiónů. Je možné si zahrát jak přátelské utkání, tak ligový mód a největším tahákem tohoto dílu je jednoznačně Road to the World Cup (Cesta za Světovým pohárem), kde postupujete od kvalifikace až po zápas o pohár.

Konečně je správně implementováno pravidlo ofsajdů, byla vylepšena umělá inteligence a zahrnut i editor hráčů. Davy na stadiónech mají různé hlášky ve vlastních jazycích, hráči zase různé obličeje a styly účesů. Poprvé v sérii je obsažen i licencovaný soundtrack s tehdejšími populárními kapelami typu Blur. Komentář namluvil, stejně jako v ročnících 96 a 97, John Motson spolu s Andy Grayem a Desem Lynamem.


Poslední diskuzní příspěvek

90210: A hrál jsi to v posledních cca deseti letech? Soundtracky 98 míchají jistotu (Blur ve FIFA 98: Road To World Cup a Chumbawumba v World…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Fifa 98 je už klasikou dodnes překvapující svou řemeslností, která převyšuje mnohé pozdější díly. Jsem zase plný dojmů, takže omluvte trochu chaotický sloh.

To co mě hned po spuštění hry zaujalo je design. Vsadím se, že kdyby jste před neznalého dali menu ze všech fif v posledních 15 letech, vyhodnotil by jako nejhezčí právě 98čku. Barevně sladěné, moderní font a ikonky, dynamicky vykukující galský kohout, obrázky stadionů a kvalitní videa včetně intra to vše intuitivně rozmístěno, prostě nádhera. Když řeknu že jediné co mě v tomto ohledu nepotěšilo je trochu moc scrollování sestavy v team managment tak to hovoří za vše. Dojem z menu dotváří parádní soundtrack.

Co se databáze týče, je více než úctyhodná. Prakticky všechny národní celky světa a ty nejdůležitější ligy (mezi nimi kromě obligátní americké překvapí malajská liga, no aspoň jasný kandidáti pro editaci). Chybí mi nějaký světový výběr, kde bych měl možnost si zahrát třeba za Spartu. Z mého laického pohledu mají všechny týmy reálná jmena a i celkem odpovídající pozice a hodnoty (tady je to trošku zakryté veskrze zbytečným stovkovým systémem). Editorem můžete měnit vše jak u týmů tak u hráčů. Co trošku zklame je že, aspoň defaultně, chybí znaky fotbalových klubů, přitom vlajky jsou přítomné. Stadionů je také překvapivě dost, každý je svým způsobem originál a má své vlastní video, jsou to stadiony jaksi národní - kluby z dané lokace tak hrají na něm. Samozřejmě nejznámějším je hala, na kterou si vzpomene každý kdo tento díl kdy hrál.

Důraz na světový šampionát zde trochu drtí klubové soutěže. Jak jsem řikal lig je tu dost, ale obsah mají zdejší kluby chudý a nepříliš vábný - nejsou tu evropské ani národní poháry. Naopak za národní tým máte žně, můžete zde opravdu projít přes kvalifikaci až k vytouženému titulu mistru světa. Něco co nenabízí ani dnešní Fifa. Trošku zamrzí že nelze kvalifikační skupiny nějak přerozdělit ať už ručně nebo náhodným výběrem, na druhou stranu aspoň máte motivaci hrát i za jiné než je ČR. Začít hrát můžete po prvním projetí v jakékoliv časti - od kvalifkace přes skupiny po play-off.

Klasické kombinaci tlačítek QWEASD nemám co vytknout a v kombinaci s ctrl či opakovaném stisknutí zase přichází velké množství fotbalových kliček a triků, kde se každý hodí trochu jinak. Ovládání je prostě zcela intuitivní, kde možná chvílemi budete z přechodu z nejnovější Fify nebo PES mačkat trošku jinak ale hned si zvyknete. Tlačítkem na padání můžete zabrnkat soupeři na nervy a naopak tlačítkem na brutální držení a podrážení bez snahy o odebrání míče se sami odreagovat.

Po mírném zklamání ze znovuhraní FIFA Football 2002 jsem měl obavy i z 98 jestli mi nostalgie nezaslepila oči a neuvidím zde fušeřinu v nereálné AI, akcí jak přes kopírák a nedostatek možností, obavy se naštěstí nevyplnily. Hra je přiměřeně pomalá a přitom dynamická, soupeř nemá žádné zvýhodnění v podobě milimetrových přihrávek či dalekých centrů na brejk (ale špičkoví hráči by mohli více využívat triků) Absenci počítačem řízeného nabíhání kryje systém narážečky, který je lépe udělán než u několika následujících Fif. Góly padají tak přirozeně ze hry, ať už z různých pozic, z dálky, zblízka, po centrech, standardkách či individuálních akcích. Obranné zákroky obránců a brankářů dělají i dostatek nepředvidatelných odrazů. Góly si tak rozdělují útočníci a záložníci, u obránců už je většinou třeba využít dvou narážeček či standardní situace. Velmi se mi líbí AI střídání hráčů a taktik, při prohrávání se soupeř nebojí jít do rizika a naopak při mém tlaku zhustí svůj obranný prostor. Pokud bych měl něco vytknout tak je to systém "mírného obírání míče" klávesou D, kdy je paradoxně nejsnadnější odebrat míč zezadu a to to ještě vizuálně vypadá jako jasný faul na žlutou.

Vpravdě mi dalo hodně práce hru spustit a dostat do hratelné podoby. Nakonec se mi to kombinací kopírování složek z CD, aplikování oficiálních i neoficiálních patchů povedlo. Grafika je po patchi umožňující podporu grafické karty na hratelné úrovni. Z dnešního pohledu je hodně vidět nedostatečné rozfázování animace. Oproti Olympic Soccer se ale nejedná o žádné teleporty. O nějakých změnách rozlišení, antialisingu, bloomech či dynamických stínech si samozřejmě můžete nechat jen zdát. Mimo tu zastaralost bych vytknul ještě to, že se nijak neprojevuje počasí, což je podle toho co jsem se dočetl,l bug přítomný pouze v pc verzi.

Celkově mi nezbývá než hru doporučit. Pokud hru zprovozníte a nemáte nějaké potíže se starším grafickým zpracováním, Fifa 98 vám nabídne parádní atmosféru šampionátu, pěkný design a hratelnost, úctyhodnou databázi a hraní v hale.

Pro: Atmosféra, design, intuitivnost, (znovu)hratelnost, hala, bohatá databáze, editace

Proti: problémy s XP, absence klubových pohárů a znaků, absence custom cupu, počasí, AI šetří trikama a nenabíhá si

+11
  • PC 90
Hru jsem hrál už opravdu dávno. Národních ligových soutěží je v ní opravdu hodně, ale mistrovství světa i s kvalifikací, byl ten pravý formát pro tuto hru. Nejdříve bylo samozřejmě povinností vyhrát MS s českým nároďákem a pak jsem to zkoušel ještě s mnoha dalšími.

Ve hře byla nějak podivně udělána obtížnost, takže po nějaké době hraní, jsem s průměrným týmem běžně dosahoval výsledků 8:0 a to i s hrací dobou 2x4 minuty. Proto jsem začal hrávat MS za Fiji, se kterým jsem se musel prokousat oceánskou kvalifikací, poté změřit síli z jedním asijským mužstvem a teprve poté se prát o medajle na MS. Po několika nevydařených pokusech jsem své hráče už dokonale znal a tak přišla zasloužená odměna a zlaté medajle mistrů světa pro Fiji (samozřejmě na nejtěžší obtížnost)!

V ligách mě potěšila možnost vytvořit si vlastní kombinace dresů a vizuální odlišení hráčů, takže se dali poznat i bez popisku (nyní už je to samozřejmost, ale tohle bylo před deseti lety!).

Pro: road to world cup, soundtrack, oslavy hráčů po gólu

Proti: malý vliv počasí na chování míče ..., podivná obtížnost (po čase moc lehké)

+8
  • PC 100
Tuhle hru nemůžu hodnotit jinak, než 100% tohle je moje srdcovka. Ve hře jsou všechny týmy, které tehdy bojovali v kvalifikacích na všech kontinentech naší Země. Můžete si zahrát třeba za Šalamounovy ostrovy a probojovat se kvalifikacemi až na samotný turnaj. Jako správný patriot jsem na poprvé volil českou reprezentaci a kapánek překopal sestavu. V útoku řádil Nedvěd se Šmicerem a netrvalo dlouho a titul mistrů světa se usmíval na české hráče. Ve hře jde take nastavit mnoho rozestavení hráčů od klasického 4-4-2 po dnes ve Fifě neviděné 0-5-5, což je velká loterie ale zase drtivý útok. Postupem času jsem zkoušel se probojovat i s jinými týmy na turnaj. Třeba s již zmíněnými Šalamounovy ostrovy (probojoval jsem se na turnaj) nebo třeba evropské San Marino, se kterým se mi podařilo na nejtěžší obtížnost dostat do semifinále. Právě se San Marinem jsem hrál tu největší defenzívu. Vepředu číhal pouze jeden bojovník a čekal na odkopy...Hra je proszě úžasná, pravidelně ji hraju i dnes. Zvuková kulisa je výtečná. Intro hry je nejlepší ze všech dílů série FIFA. A to ještě není vše, ve hře lze vytvářet vlastní hráče, dresy ap. Také je tu k vidění halový fotbálek (3hráči v poli a brankář - pokud se nepletu). Tenhle díl je u mne legenda a nepokořil ho ani díly FIFA:World Cup 2002, 2006...

Pro: skvělé intro, množství týmů, liga, halový fotbálek, tvorba hráčů...

Proti: nic mne nenapadá

+8
  • PC 90
I got my head checked
By a jumbo jet
It wasn't easy
But nothing is, no
When I feel heavy metal
And I'm pins and I'm needles
Well I lie and I'm easy
All of the time but I'm never sure why I need you
Pleased to meet you
I got my head done
When I was young
It's not my problem
It's not my problem
When I feel heavy metal
And I'm pins and I'm needles
Well I lie and I'm easy
All of the time but I'm never sure why I need you
Pleased to meet you

Intro patří k těm nejlepší, co se ve světě videoher udělalo. Hra samotná byla podle mě na úplně jiné úrovni než dnes. U starých dílů se výrobci snažili přinést něco novýho a trošku i šokujícího a ze hry to přímo čišilo. Například hra v hale. Jak by asi vypadalo hraní v hale na dnešní Fifě? Určitě by to bylo příjemné oživení. Prostě mi přijde, že do toho EA dávalo větší srdce.

Pro: to už si asi nevybavim ale bylo jich (v tý době!) hodně

Proti: asi největší problém jak píše Tučňák podemnou obtížnost. Vítěztví 10:1 na nejtěžší obtížnost je... nedoladěné

+6(6-1)
  • PC 95
Tohle byla (pro mě) nejlepší FIFA z celé série. Samozřejmě, teď je spousta vychytávek jako nahrávka do běhu, síla přihraávky... Ale ta pravá atmosféra, říznutá arkádou a nejlepší (nebo aspoň jeden z nejlepších) systémů zahrávání standardních situací!

Pro: arkádovost, hala, standartní situace

Proti: stereotipní AI, jednoduchá world class obtížnost

+6