Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Na tohle neoficiální rozšíření světa Falloutu jsem se chystal už dlouho. První díl jsme hrál naposledy před třemi lety a chtěl jsem rovnou navázat 1.5-kou, ale nějak to nevyšlo. Nyní mám konečně dohráno a výsledné dojmy jsou převážně pozitivní. Technicky hra vychází z druhého dílu, ale prostředí a atmosféra odkazují více na jedničku. Příběh a umístění je samostatné, na hráče pomrkne pouze několik známých postav. Hlavní děj začíná ohranou ztrátou paměti, ale finální rozuzlení není vůbec špatné a obecně musím pochválit větší souhrny informací o světě. Na rozhovorech je znát nevypsanost autorů, ale nejde o nic problematického.

Rozsah hry je skvělý a délka zhruba odpovídá prvnímu dílu. Potěší, že se vyplatí prozkoumávat svět i mimo příběhové lokace. Města a osady jsou navržené pěkně, vytknout musím pouze nudné mocenské rozvržení. V podstatě všude proti sobě stojí dvě nebo tři strany a vy se musíte k jedné přidat. Chvíli to jde hrát na obě strany a získat pár odměn navíc, ale nakonec se to musí nějak rozseknout. Vždy jde o výběr menšího zla, téměř nikdo není vyloženě dobrák. Hrát hodného je tak téměř nemožné a i správná rozhodnutí často vedou ke katastrofě. Celkové vyznění je tak výrazně depresivní, což se k post-apo světu hodí. Někomu to může vadit, já to považuji spíše za osvěžující. Nechtěl bych hrát v každé hře za záporáka, ale občas jde o vítanou změnu. Dobře navržené jsou questy a jejich provázanost. Jednotlivá rozhodnutí pěkně ovlivňují další směřování. Několikrát jsem zkoušel různé varianty a opravdu to má smysl, často se tak dá dostat k odlišným věcem i lokacím. Samotné úkoly jsou většinou povedené. Ano, je zde i klasická omáčka typu dones nebo promluv, ale více než polovina úkolů je zajímavá. V těchto věcech se zkrátka autorům podařilo dobře navázat na originály.

Nebudu nic zbytečně prozrazovat, ale z lokací mě nejvíce bavilo Albuquerque, které obsahuje spoustu zajímavých zápletek a možností řešení. Jedním z problémů je, že zhruba od třetiny hry jsem měl hromadu zátek a vlastně nebylo za co je utratit. Všechny potřebné zbraně jsem získal z questů nebo mrtvol, nakupoval jsem pouze sem tam munici a stimpacky. Něco málo se hodí i na úplatky. Vydělat prodejem nalezených zbraní by se dalo i více, ale obchodníků je málo a nemají moc zátek. Postupem času lze získat nějaké parťáky a psa. U těch co se ke mě přidaly dobře fungovala interakce jak se mnou, tak mezi sebou. Často podají užitečné informace. Problémem je klasické zasekávání, ale to je problém enginu a podobných her obecně.

Technicky vše běží bez problémů a za celou dobu jsem se nesetkal s jediným bugem. Finále je uspokojivé a hráč se dozví vše potřebné. Potěší i možnost projít konec bez jediného výstřelu. Celkově jsem si hraní užil a vůbec nezavrhuji možnost zkusit to někdy znovu a úplně jinak. Pro fanoušky prvních dvou Falloutů jde o dobrou volbu.
+34 +35 −1
  • PC 70
Když se v roce 2013 objevil nový Fallout od party nadšenců, byl jsem unešen. Hra byla sice zabugovaná, ale byl to Fallout se vším všudy. Nové města, lokace, stará hratelnost z prvních dvou dílů. Navíc zdarma a od českých tvůrců. Hru jsem dohrál a pak ještě jednou a líbila se mi, ale zdála se mi těžká, neférová a hlavně příšerně depresivní. Nic co jsem udělal nevedlo ke happy endům tak jako v prvním či druhém díle. Vyzbrojen vlastními zápisky s postavami, questy a informacemi z minulých hraní a také seznamem questů a konců z internetu jsem se pustil do hry znovu udělat z krajiny lepší místo. Nepovedlo se.

Fallout 1.5 je na pohled či omak stejný jako jednička či dvojka. Putujete krajinou, procházíte města, plníte úkoly a snažíte se pomáhat. Brzy ale zjistíte, že lidi na Vaši pomoc kašlou, cokoliv uděláte je nakonec výběr z menšího či většího zla a veškeré dobré úmysly se obrátí proti Vám, aniž byste to tušili. Ano v životě to tak chodí, v postapo světě by to tak taky chodilo, ale mě se líbila naděje a život, které přinášeli Zakladatel resp. Vyvolení v prvních dvou dílech, líbilo se mi měnit svět k lepšímu a to tady zkrátka nejde.

A protože bez SPOILERů si tohle neobhájím tak varování v dalších částech budu prozrazovat hodně dopředu zápletku. Hrdina se probouzí se ztrátou paměti a podivným talismanem a jdou po něm ghoulové. Při svém pátrání narazí na cca pět měst a všude je to stejné.

První přijde na řadu New Hope. Malá vesnička, která je slušná a soběstačná. Splníte pár úkolů a v dobré víře sem pošlete karavany. Díky tomu se vesnička stane terčem nájezdníků a je vypálená...

Další je Rat Hole. Krysí díra plná feťáků o kterou bojují dva gangy a kde se řeší 20 let stará vražda. Vraždu jsem vyřešil, odpovědný gang odtáhl a ten druhý? Nechal jsem je být, protože jejich likvidací mě spadla pověst ve městě a tak nějak jsem tušil že by bylo po městečku. No a milý vůdce gangu Julian se stal nájezdníkem a byl odpovědným za zničení New Hope. Super.

Dále tu máme Sedit. Zkrorumpovaný šerif, tři karavanní společnosti. Pokud budete hrát za klaďáka, nedostanete se k půlce questů. Pokud pomůžete trojici ghoulů proti rasistickému gangu, v jedné části města zanikne život a v s jejich odchodem zemře i jeden prodavač drog. A ve finále Vás ghoulové stejně zradí.

Nebo Corath. Hornické městečko, kde proti sobě stojí dva bezohlední kapitalističtí zmrdi. Strýček, kterému na pár životech vůbec nezáleží a který by se rád kromě karavan zmocnil i dolu. A majitel dolu Nestor, který dře horníky z kůže až k smrti. Pokud se postavíte za Strýčka, stojí to život spoustu horníků, jednoho vězně, stojí to Vaši karmu, ale ve městě jste Idol. Ale na konci město zanikne. Pokud pomůžete Nestorovi, lidi Vás nenávidí a na krvi a potu buduje ve finále Nestor své město dál.

A nakonec "civilizované" Albuquerque. Město s frakcí Lovců mutantů, kteří zabíjí vše co se trošku odlišuje, elitářským Císařstvím kde zuří bratrovražedný boj o trůn a tolika zvěrstvy, že jsem měl chuť město vypálit do základů. Jeden příklad za všechny - v Císařství chodí chlapci do armádní školy. Ty co neprojdou posílí jeden z velitelů úlisnému obchodníkovi, který je vězní ve sklepě a znásilňuje. Vy se pokusíte jednoho zachránit, ale pozdě. Takovýhle zápletky jsou pro mě ve hře už trošku přes čáru. Ve finále jsem se rozhodl vyčistit Lovce Mutantů, jenže hra se mi vysmívala a Lovci se na vyčištěných lokacích objevovali znovu. Všeobecně se nějaké vděčnosti nedočkáte i přes pomoc Císařství a statusu Idol se na mě lidi koukali stále přes prsty.

Hlavní příběh spoilovat nebudu, jen jeho rozuzlení je šílené a samozřejmě depresivní.

KONEC SPOILERů.

No co s takovou hrou? Kde přes veškerou snahu svět k lepšímu nezměníte spíše naopak? Po pročtení konců na steamguide jsem si všiml, že jsem toho moc změnit nemohl.

Co se týče hratelnosti, hra přímo počítá s bezcitným zmrdem, co si řekne o odměnu za všechno, okradne koho může. Navíc počítá s grindováním. Pokud to nebudete dělat, budete mít velký problémy - odměny i zkušenosti za questy jsou nízké, koupit slušnou zbraň/zbroj stojí hotové jmění a měl jsem pocit, že i účinnost zbraní, zejména mířených střel klesla. I pokud budete krást jak straky jak já a okradete 100% lidí, moc si nepomůžete. Většina lidí nemá buďto nic, nebo doslova pár zátek, ale aspoň si přijdete k slušné zásobě stimpaků.

Vše ostatní funguje tak jak má. Průzkum lokací, boje, spousta úkolů, postav, zkrátka hratelnost mě opět chytla a nepustila. Obdivuhodné je, že to stvořila parta amatérů na koleni a dala zadarmo po desetileté práci. Je mi jasné, že depresivní a beznadějné ladění příběhu i celého světa byl účel, ale mě tohle hru dost zkazilo. Proto dávám jen 70%, jinak je to Fallout se vším všudy.
+33 +34 −1
  • PC 80
Fallout 1.5 je vymazlený český mod s pár chybkami a jedním vážnějším problémem.

Co se povedlo asi nejvíce jsou jednotlivé lokace, jejich celkové vyznění a provedení detailů. Zejména města překonávají původní Fallout. V nich i jinde nabízí mod řadu možností dalšího postupu a je to tak čirá RPG radost. Jen malá poznámka, toho no-name plebsu mělo být ve městech méně. Zbytečně se v tom ztrácí důležité postavy. Podobně pak kde autoři dodali do původního enginu nějaké nové grafické prvky (ikony zbraní, plakáty aj.), tak vesměs tyto fungují dobře a neruší. Tuším i hudba byla někde nová, co jsem postřehl. V tom případě tedy také dobře pasovala.

Stran kritiky je největší problém tempo hry a vše s tím spojené. Resurrection není vyloženě těžký, ale musíte některé questy/souboje nechat na později, což značí třebas několik nudných návratů zpět do Seditu. Počet náhodných setkání po cestě je pak stále zbytečně vysoký. Se skilly/perky se jim můžete vyhnout. Ale i tohle odklikávání mi brzy pilo krev. Lze cestovat karavanami, ale ty zase mají úplně zbytečné "realistické" timery a vyjíždějí tak asi jen jednou za týden dva.

Postup výbavou je pak také celkem pomalý a při mém hraní měl zbytečně velké skoky. Polovinu hry jsem měl koženou zbroj, v poslední pětině combat armor (hned po té kožené zbroji) a tařka hned po něm power armor, který jde naopak získat až "lacino". Obdobná situace byla i u zbraní.

Rovněž se dle mého názoru nepovedlo odhadnout "ceny". Čert vem lidské oběti při operacích. Ale šetřil jsem celou dobu zátky jen na ně, vybíral je za jiné zboží od všech obchodníků (až po Albuquerque včetně jsem tak byl jediný, kdo zátky vůbec měl) a stejně jsem do žádné nešel. Závěr hry jsem ale dost proběhl, vynechal jsem úplně Corath (a PROGEMA), jakkoliv do Albuquerque (včetně) jsem měl vše hotové. S cca 25 tisíci jsem na nějakou operaci i tak měl, ale investice by to podle mého byla mimo realitu hry.

Opětovně i tady si tak myslím, že autoři neodhadli situaci. Ve hře není za co jiného utrácet. Výbavy na prodej je naopak mraky (Mrs. Stapleton jsem tak pravidelně zásobil neskutečným arzenálem - zátku ode mě ale nikdy neviděla), ale není ji za co prodat. Po dlouhé době v RPG jsem tak nechával drahou výzbroj na mrtvolách, anžto ji stejně nebylo kde udat a inventář jsem i tak měl plný. Zase opětovně hráč RPG žije z "odměn" za své snažení (je to pro mě součástí onoho tempa hry). A Resurrection se tady tak svým neúprosným realistickým podáním střílí do kolene.

TLDR: V posledku tohle je "pravý Fallout". Města jsou zatím asi nejlepší, co jsem v sérii viděl. Řešení mnoha questů je skvělé. Ale tempo hry je pro výše uvedené bídné. Jde o první mnou hraný Fallout, kde jsem některé lokace (o nichž nepochybuji, že jsou zase skvěle navržené) vynechal, anžto už jsem prostě chtěl konec. I přes možnosti replayability si tak nemyslím, že Resurrection bez výrazného rebalancu ještě někdy budu hrát. Bavil jsem se. Ale jednou to úplně stačilo. Další hraní přenechám opravdovým "fallouterům".

Pro: Města, RP řešení questů, nové grafické prvky a hudba

Proti: Bídné tempo hry, kdy realismus zabíjí zábavu

+26
  • PC 80
Většinou mody ke hrám nevyhledávám a nehraju. Ale u jedné z mých nejoblíbenějších her však milerád udělám výjimku a rád se ponořím do kompletní předělávky celého herního světa. A jak se českým moderům tento kousek povedl?

Příběh postavený na ztrátě paměti sice není nijak originální, ale z celkového pohledu mi přišel povedený. Obzvláště ve své zhruba prostřední části hry mě bavil nejvíc. Atmosféra je dobře melancholická a depresivní a má typický falloutí feeling. Lidé se většinou snaží hlavně nějak přežít, protože svět není zrovna přátelské místo. Do toho vstupuji já jako hráč a dost jim ten jejich život obrátím naruby. No a jak se říkává, dobré skutky musí být po zásluze potrestány. A tak se mi několikrát stalo, že i když jsem dělal pro danou komunitu v daný okamžik dobré a výhodné věci, v závěrečném shrnutí jsem posléze zjistil, že jsem svými skutky danou lokalitu odsoudil, chudáci lidé z New Hope.

Design měst a osad se celkem povedl, jen je škoda že se autoři až příliš inspirovali lokacemi z druhého dílu. Rat Hole je tak drsné místo, které se podobá Denu, těžební Corath je zase takový Redding a Broken Hills dohromady, Sedit je zkorumpovanější NCR s troškou New Rena a Albuquerque, které se asi nikdy nenaučím vyslovovat, se zase až příliš podobá Vault City s mírnou příměsí San Francisca. Ve výsledku mi tu chybí nějaké zcela originální lokace, ale možná mám v sobě jen tendence porovnávat a ty podobnosti prostě vidím i tam, kde ve skutečnosti nejsou.

Pak se mi moc nelíbí, že ve svém jádru jsou si lokace hodně podobné i mezi sebou. Prostě prakticky v každém městě jsou nějaké dvě či tři znepřátelené strany. Hráč se dříve nebo později k jedné z nich přidá a snaží se vypořádat s těmi ostatními. Musím ale uznat, že zpracování stran se celkem povedlo. Většinou je dobře vysvětleno, proč se daná strana chová tak, jak se chová a až na pár výjimek jsem se vždy hodně dlouho rozhodoval, ke komu se přidám a jaké to asi bude mít následky. Většinou to pak nebylo rozhodování mezi dobrou a špatnou stranou, jako spíše mezi špatnou a méně špatnou stranou. Pak mě zaujala i různorodost úkolů po připojení se k některé ze zmíněných stran. Opravdu mě až překvapilo, kolik se toho stalo jinak a kolik jiných questů jsem řešil, když jsem hrál hru podruhé a schválně jsem se přidával k jiným stranám, než v předchozím průchodu. Úplně nejvíc promakaný mi v tomto ohledu přišel Sedit. 

Jediná lokace, která mě vyloženě zklamala byla Progema. Hodně povedené bylo dálkové ovládání robota v nižším nepřístupném patře. Jen škoda, že to bylo až tak krátké. Čekal jsem, že se tam pak dostanu a budu zkoumat, co to bylo za základnu, jenže ono nic. A nebo jsem na to jen nepřišel.

Soubojový systém je prakticky nezměněn, jen je jeho obtížnost minimálně v první části hry až extrémně vysoká. Nebýt oblíbené kombinace save-load, asi bych měl s hraním slušné problémy. I s tím nahráváním se mi ale několikrát stalo, že jsem třeba nějak blbě zaútočil a pak jsem vzhledem k množství protivníku hrozně dlouho čekal, než se dostanu zase na tah, abych mohl nahrát předchozí pozici a zkoušet to znovu.

Asi nejslabším článkem hry jsou pak dialogy postav, které jsou obvykle velmi strohé a neautentické. Spousta postav je tak snadno zaměnitelná a hlavně nezapamatovatelná. Jedinou výjimkou je hlavní příběhová linka, kde je ta úroveň malinko výš než u zbytku. 

Moderům se ale naopak podařilo dobře promakat postavy společníků. V soubojích je vše při starém, společníci jsou tak stále motovidla, která se chovají hloupě, často si nesmyslně schovají nejvýhodnější zbraň, místo které vytáhnou nůž nebo se přesunou tak, aby co nejvíc zavazeli mé střelbě. Zajímavé je ale jejich zapojení do příběhu a aktuálního dění, protože je s nimi možné vést hodně rozhovorů ohledně nových lokací nebo i o tom, co se zrovna stalo. Dokonce se může stát, že daný společník nesouhlasí s mým rozhodnutím a buď mě opustí nebo rovnou napadne. To se stávalo ve dvojce jen opravdu zřídka.

Pak je tu ještě jedna drobnost, která má zajímavou myšlenku, ale ve výsledku je spíše otravná. Tím je nemožnost spát/odpočívat/čekat ve městech, teda pokud zrovna nejsem v pronajatém pokoji v hotelu nebo ve vyvražděné jeskyni. Je to na jednu stranu fajn, že nemůžu odpočívat na ulici města týden, než se plně zotavím. Ale když to nejde na místech, kam se musím v rámci příběhu dostat v přesnou hodinu, třeba o půlnoci, tak je to celkem vopruz.

Tento mod má tedy své chyby, hlavně po scénáristické stránce. Hratelnostně a svou atmosférou mě ale totálně pohltil, prakticky stejně jako oba první Fallouty. Na to, že je to dílo několika nadšenců, kteří na něm pracovali prakticky jen ve svém volném čase, tak klobouk dolů.
+25 +26 −1
  • PC 55
Autoři Falloutu 1.5 mají můj obdiv. Z vlastní zkušenosti vím, že přijít s nápadem na hru je snadné. Pracovat na něm a dát si záležet, to už je o poznání jiná písnička. Ale oddat se mu a dotáhnout ho do konce, to je meta, na kterou si sáhnou jen ti nejzarputilejší ze všech tvůrců. Ostatně pamětníci vzpomenou na velké a ambiciózní mody jako Beyond Good and Evil nebo Fallout: Yurop. Kde je jim dnes konec? O nápady není nouze nikdy, ale schopných a cílevědomých lidí není nikdy dost.

Fallout 1.5 měl ambice navázat především na odkaz prvního Falloutu a v mnohém se mu to povedlo. Rozsahem je sice o něco menší, ale i tak to znamená, že přinejmenším při prvním hraní nabízí desítky hodin hry. Má podobnou atmosféru a smysl pro estetiku jako první dva díly, ačkoliv někdy je znát, že se původní předlohy drží až trochu moc křečovitě. Některá místa jako by z oka vypadla městům, osadám a opuštěným základnám z originálních Falloutů. Naopak někdy přichází s příjemnou vlastní invencí, která je vidět zejména u některých rozhodnutí. Často si totiž nemůžete být jistí, jestli děláte správnou věc, a většinou odejdete s pocitem jakési morální šedivosti. Svět postapokalyptického Nového Mexika není postaven kolem hráče a postavy v něm nečekají, až se jich protagonista ujme a vyřeší jejich problémy. Jsou zde takové problémy, které nemají ideální řešení, jiné odkrývají jen nepříjemnou pravdu a jiné se nedají vyřešit vůbec. Tedy tak je tomu alespoň v nejlepších pasážích hry. Zejména tragický příběh města Rat Hole nebo spiknutí v Císařství byli vynikající. Čeká na vás však i celá řada banálních úkolů typu "kup od farmáře krmivo pro brahminy" nebo "domluv schůzku s vedoucím vedlejší karvanní společnosti". Obzvlášť v první polovině hry se mi zdálo, že úkolů je opravdu poskrovnu, tedy alespoň takových, které měla moje postava motivaci dělat.

A tady se dostávám k některým problémům tohoto modu. Je jedna věc, která tento počin hluboko sráží, a tou je úroveň veškerého psaného textu. Ten totiž působí, abych tak řekl, velmi začátečnicky. Především v oné již zmíněné první polovině hry se setkáte s extrémně nepříjemnými postavami, které nejspíš měly sloužit k tomu, aby dokreslily onen drsný svět Falloutu 1.5. Ale chybí jim ona grácie, se kterou je uměl podat třeba Fallout 2 (Cassidy: "Jestli sem ještě jednou vleze nějakej debil a bude chtít slevu na panáka, tak mu z prdele udělám parádní klobouk."). Jednak jsou všechny jedna jako druhá, ale především absolutně odrazují od jakékoliv interakce s nimi. Nevěřím tomu, že pokud by se někdo snažil o opravdový role-playing, tak by měl jakýkoliv důvod se s nimi bavit. Tím se ovšem připraví o značnou část questů. Nakonec se mi nad to podařilo povznést a na slabší úroveň dialogů přistoupit, nicméně musel jsem při tom zatnout zuby. Jindy postavy mluví spíš jako kniha než jako člověk, což jim na věrohodnosti také nepřidává. A vůbec, často texty ve hře působí spíše jako kostrbatý překlad z angličtiny než jako originál od českých tvůrců. Opravdu mě zaráží, že si tohoto nikdo z tvůrců během vývoje nevšiml.

Druhým problémem je poněkud rozlítaná hratelnost. Ze začátku je hra velmi obtížná a mnohokrát vás staví do situací, ze kterých jinak než díky save scummingu nevyváznete. Ke konci je naopak snadná až příliš, a tak se budete topit v desítkách tisíc zátek, za které ovšem nebude moc co koupit. Tento mod vás navíc rád staví do, na poměry Falloutu, velkých přeštřelek, ve kterých figuruje třeba i dobrých dvacet účastníků. Jenže, jak víme, engine Falloutu velké souboje nezvládá zrovna bravurně, a tak se může stát, že se všech patnách nepřátel rozhodne střílet jen a jen do vás, což jim samozřejmě zabere dobrou minutu, kterou nemáte šanci přežít, a celou dobu jen budete čekat, až budete moci nahrát uloženou hru. Trochu slabší mi přišly i detaily typu, že většina věci, kvůli kterým má smysl vraždit nepřátele, je ukrytá v zamčených skříňkách, které, pokud se na Paklíče nespecializujete, téměř určitě neotevřete. Nebo fakt, že v poslední čtvrtině hry se hra velmi točí kolem počítačů, bez nichž je závěrečná lokace opravdové martyrium. Na druhou stranu, jde víceméně o drobnosti, nad kterými dokážu mávnout rukou, zejména proto, že sám vím, jak těžké je vyvážit hru.

Celkově je Fallout 1.5 skvělým fanouškovským počinem. Krom vlastního příběhu přináší i několik sympatických detailů, jako jsou nové animace postav, nové zbraně nebo, a to především, skvělé nové skladby, které do soundtracku původních Falloutů perfektně sedí. Nebýt toho, že není moc dobře napsaný a občas se až příliš okatě snaží tlačit na pilu po cestě do hlubin temnoty, býval bych mu dal vyšší známku. Každopádně pro fanoušky Falloutu je to velmi vítané rozšíření již objeveného a tak oblíbeného světa.
+24 +25 −1
  • PC 95
(Omlouvám se za případné spoilery)

Temnota. Temnota se nikdy nezměnila. Celý svět se do ní propadl. Zbyla jen Pustina. Nikdo nikomu nevěří. Zůstala jenom zloba, neustálý strach, zklamání, bolest. Z civilizace se zachovali jen ruiny měst a pár nebožáků, co přežívá, jak se dá. Skrz depresivní radioaktivní mračna však občas vysvitne slunce, záblesk naděje. A dá snad i důvod k tomu vydržet ještě o něco déle.
Jak přežít ve troskách starého světa, kde se vás téměř všichni snaží zabít a navíc si ani nepamatujete, kdo jste nebo kam to jdete? Jedinou věcí, co vás pohání vstříc naplnění vašeho osudu je podivný přívěsek, který se vám od probuzení houpe na krku a vy víte, že musíte zjistit, co znamená. Putujete Pustinami bývalého Nového Mexika, vyděláváte si na přežití úkoly, krádežemi, vraždami. Občas ale na všechno nestačíte a ze dvou holek, které jsou odlišné jako nebe a noc, co se k vám při putování přidají, se časem stávají pověstní přátelé na život a na smrt.
Nic však není jednoznačné, jak se zdá, žádná z frakcí není úplně dobrá ani úplně zlá. Protože jak známo, nikdo nepáchá zlo, protože je to zlo- jenom si ho zamění za dobro a štěstí pro sebe.. Pomůžete raději izolovaným potomkům Vaultu anebo jejich žoldákům, co za měšťany denně nasazují životy v boji se smrtící hrozbou? Rozhodnutí je jen a jen na vás. A tak to má být. Ať však tak nebo tak, pátrání po vlastní minulosti pokračuje, nesnese odkladu, poněvadž pro vás není nic víc důležitější. A odhalení může být strašlivější, než by se vám kdy mohlo zdát.
Fallout 1 je pro mě modlou, nejlepší hrou, co kdy vznikla a čeští autoři důstojně naplnili její odkaz. Opět jsem byl "tam", kde bych chtěl doopravdy existovat, ať už to možná zní jakkoliv šíleně. Pocit, když nevíte, co se v nadcházejících chvílích stane a a bez bázně a s odvahou v srdci kráčíte vstříc svému osudu.. S grafikou se prakticky vůbec nehnulo a je to sakra dobře, tedy až na pár nových zbraní a věcí, což je jen vítané zpestření.
Problém je ten, že jsem hru ještě nedohrál, poněvadž se prosekávám poslední lokací- V tom vidím jeden z mála problémů a to, že pokud nemáte postavu vyloženě specializovanou na vědu, je docela obtížné to bez drog dohrát. Ale vždycky je nějaká skulinka, postranní cesta, způsob, jak dosáhnout svého a věřím, že bude i zde. Další z mála "problémů" jsou velice štědřě placené questy, které se ale odvíjejí od toho, jakou máte postavu a já vždycky hrál tak trochu za vychcánka. Poslední problém spíš bude pro mladší hráče, protože kdo je odkojený šípkami z F3, aneb "kam má jít a co přesně udělat", bude zklamán. Takže je nutno zapojit mozek a může se stát, že budete číst více, než klikat terčíkem na nepřátele.
Ale to je v pořádku- tohle není žádné zku..vené FPS. Tohle je Fallout!

Pro: Fallout, tak jak ho chceme.

Proti: Možná jen víc lokací.

+23 +24 −1
  • PC 90
Je možná zvláštní, že jsem si na první komentář vybral zrovna "mod", ale on to je mod jen proto, že se k instalaci potřebuje původní hra. Jinak je to podle mě plnohodnotný díl Falloutí série (3 a NV, do série nepočítám). Čtu tady komenty od lidí, že hra je nudná a zabugovaná. Popravdě jsem za celé hraní nenarazil ani na jeden bug, nebo problém, který by mi ztížil pokračovaní hrou, nebo nedokončení nějakého questu a nudná ??? ani náhodou. Jen jak jsem si k tomu sedl, zastřelil první krysu a prošel si první rozhovor zatlačil jsem nostalgickou slzu v oku a začal jsem si hru totálně uživat. Rozhovory jsou neskutečně obsáhlé, questy zábavné a vůbec, je to prostě Fallout se vším co k němu patří.
Lehce mi vadilo to, co tady už bylo napsáno a to je že v každém městě jsou vlastně dvě bandy, a vy se jen musíte rozhodnout ke které se přidáte. Ale není to nic to by mě nějak otravovalo.
Co se týče příběhu, tak začátek je klišé jako sviňa :-), ale jak jsem procházel dál a dál, tak mě samotného dost zajímalo, jak to vlastně skončí a celý celek příběhu taky příjemně překvapil.
Prostě klobou dolů před lidma, kteří se na tom podíleli, a pokud si někdy budu chtít zahrát Fallouty, tak to bude automaticky. F1 , F1.5, F2 a né jinak :-)

Pro: Rozhovory, questy, dopady na vaše rozhodnutí, prostě Fallout :-)

Proti: V každém městě stejný problém. Dvě organizace a vy si vyberte.

+21 +22 −1
  • PC 75
Vzhledem k tomu, že a) udělat hru ve stylu a náladě starých Falloutů je těžké, b) udělat ji online, nezávisle, amatérsky je kurvatěžké, c) značné % her mě více nebo méně neoslovuje a přibývajícím věkem se to rozhodně nelepší, považuju Ressurection za veliký úspěch. Navzdory mnoha přechytřelým posměváčkům mě příběh hry zajímal a bavil (ač ke konci slábl) a dialogy většinou taky (ač je trochu na jedno brdo napsala úzká skupinka navzájem asi podobných lidí). Pak tady máme velmi dobře napsanou lokaci Rat Hole a přinejmenším zajímavé Albaquerque a celkově dobrou "původní" atmošku...

Největším provarem Ressu tak zůstává neochota aplikovat větší množství nové unikátní nebo v komunitě volně dostupné grafiky, kromě pár koncových obrazovek není ve hře snad žádný nový hezký kus retro umění. Nicméně přesně to jsem čekal. Kdyby byli autoři v tomhle směru čipernější, neevokovaly by jejich nové lokace Klamath, Den, Vault City atd. a byli by ještě více za frajery:)

Neočekával jsem, že se budou autoři věnovat hlubokým, propracovaným tématům Studené války aj. divokým, fantastickým, byť nikdy nezrealizovaným designům (které obsahoval projekt Van Buren), takže jsem v tomto ohledu nemohl být zklamán. Navíc došla k vydání v době, kdy už jsem se o její osud prakticky vůbec nezajímal a o to víc jsem si ji užil.

(Hru jsem recenzoval pro GAMESY.)
+21 +23 −2
  • PC 65
Už začátek hry přinesl určité pochyby o kvalitách díla - hrdina se probouzí v jeskyni, se ztrátou paměti. Klišé jak řiť, ale víme co s takovým začátkem nadělal Planescape: Torment, takže jsem nad tím mávnul rukou a pokračoval ve hře. O pár minut dál se mi starostka úvodní osady představila slovy "jmenuji se starostka[...]", což už bylo mírně wtf a dávalo tušit věci příští. Úvodní vesnici (=vyspělejší Arroyo/squat před V13) zakončila jakási slovní hříčka na téma proč se Rat Hole říká Rat Hole, kterou dokonale zabil anglický překlad. (A které se v české verzi imho mělo říkat prostě Díra.)

Rat Hole (=Den) je první větší "město", ve kterém si můžete vybrat jestli budete plnit questy pro bandu hrdlořezů, nebo radši pro bandu feťáků. Samotný quest točící se kolem jejich konfliktu patří asi k nejsvětlejším bodům Ressurection, ale vzhledem k tomu, že ani jedna strana nejsou zrovna sympaťáci, jsem se tu při první návštěvě dlouho nezdržoval a vyrazil dál, do Seditu (=asi jakože Klamathoidní Hub).

Touhle dobou už si nešlo nevšimnout, že všechny postavy jsou napsané jedna jako druhá a cca 4/5 všech NPC jsou od sebe podle dialogů v podstatě k nerozeznání - trochu se liší mírou nevrlosti, ale jinak je to jeden sterilní šablonopanák vedle duhého. V Seditu sídlí všechny 3 ze 3 karavaních společností v oblasti, ačkoliv tu v podstatě nic zajímavého není, snad krom jeskyně plné páračů, kteří z nějakého důvodu nepožírají místní obyvatelstvo. Sedit je jinak asi nejnormálnější lokace. Mimochodem lokace jako takové jsou poměrně dobře vyvedené a je to jedna z mála věcí, kterou autoři modu obstojně zvládli.

Dál máme ve hře ještě Corath(=Redding), což je taková větší obdoba Rat Hole, ale stojej proti sobě ještě větší hovada (plus si každý ve městě myslí že zákon o ringu "dva vejdou jeden vyjde" je dobrý nápad) a Albaquerque (=Vault City), které... je relativně normální. Když pominu, že jsem musel za "blbé průvodcovské kecy" vysolit několiset(!) zátek, abych vůbec pohnul s hlavním questem, který má vůbec sklony se vytrácet mimo dění. (Ten mimochodem ačkoliv je klišovitý a značně předvídatelný nedopadnul po příběhové stránce zas až tak katastroficky.)

V Albaquerque se ke mě přidala Lystra, do té doby nejlépe napsaná postava v celé hře. A vydrželo jí to zhruba do chvíle, kdy se ke mě na konci dialogu přidala - v ten moment se sympatická mladá dívka s rebelskými sklony změnila na upjatou pipinu a.. no.. nic.

Dál už jen nepřátelská základna, nebo dvě. Rozsahem tedy FO1.5 optimisticky pokrývá 4 města, čili asi třetinu FO2. Bohužel skill-checky na konci hry si říkají alespoň tak o dvojnásobek obsahu. Navzdory vysoké výdrži nepřátel a zabugovaným náhodným setkáním jsou souboje tou nejlepší částí Ressurectionu, což je bohužel do značné míry dáno tím, že mechanismy soubojů autoři Ressurectionu nedělali.

Obecně jako RPG by snad Ressurection mohl obstát za 70 bez většího remcání. Jako Fallout hra se ale jedná o téměř jednoznačný fail a kdybych měl hodnotit jen samotný nový obsah, bylo by to za 35. Ressurection na Falloutí formuli prostě kazí skoro všechno a jakkoliv jsem se snažil být při hraní trpělivým optimistou, nakonec musím konstatovat, že bych byl jakožto příznivce Falloutu radši, kdyby Ressurection vůbec nevyšel.
+16 +21 −5
  • PC 85
Není to dokonalé, má to spoustu much, trvalo to deset let... ale je to Fallout, tak jak ho chceme a máme rádi. PECKA :D

Pro: Příběh, questy, support od tvůrců

Proti: Bugy, záseky

+8 +14 −6
  • PC 50
Izometrická RPG vždy byla a jsou mým šálkem čaje (PT, BG, Arcanum a právě i Falloutí série) a fandy vytvořenou modifikace k F2 jsem si tak samozřejmě nemohl nechat ujít, čekal jsem hodně, dostal jsem...řekněme relativně dobrou hru, ale hezky od začátku...

Příběh a dialogy: Právě zmíněné je to, co na RPG hrách miluji nejvíc a tady mě čekalo zřejmě největší zklamání. Základní linie příběhů je vyloženě hloupoučká, ten WTF moment, kdy se dozvíte, že... Ach jo. Autoři očividně nejsou kovaní spisovatelé, což se promítlo i do dialogů, kterým chybí ona pomyslná hravost původních dvou Falloutů. Navíc počítejte s obrovskou hromadou gramatických chyb. Naopak svět jako takový mě docela zaujal, je skutečně temný.

Questy: Těch jsem tu čekal malinko víc, některé se vezou na standardní vlně, ale najdete tu několik skutečně originálních a vtipných (viz odkaz na Pulp Fiction v jednom z nich).

Souboje apod.: Opravdu frustrující, společníci jsou neskutečně tupí, to samé platí o nepřátelích, kteří mi navíc často přijdou přiliš předimenzovaní. Schválně tu dám jeden příklad za všechny. V táboře mutantů jste součásti souboje Lovci mutantů vs. supermutanti. Asi 8 supermantů vybavených znamenitým arsenálem schová zbraně a pěstmi se vrhne na jediného lovce. Co to sakra?! Podobný nešvar se mi stával docela často.

Zabugovanost: Největší problém hry. Asi třikrát jsem musel loadovat pozici starou třeba 5 hodin herního času. Extrémně to pak padalo v závěrečné lokaci.

Neskutečně si vážím práce modérů, ale profesionální úrovně Ressurection ani náhodou nedosahuje...

Pro: Občas zajímavé questy, nostalgie, temný svět,

Proti: Příběh, dialogy, obrovská zabugovanost, většinou nudné souboje, ...

+6 +14 −8
  • PC 0
Takže konečně jsem dospěl do stádia hraní, kdy jsem si upřímně řekl, že na tu sračku vážně můžu hodit bobek a smazal to s pocitem vítězství z mého disku, uvědomující si, že jsem prošel boží zkouškou a nepodlehl svému egu, a ušetřil kvantum času, které budu raději věnovat originálům, či jiným zahraničním modifikacím.

Co že je Fallout 1.5 ? Mno to si takhle sešli jednou čeští náctiletí Pepící a řekli si, že by si chtěli udělat svého Fallouta! Jelikož jejich náctiletá ega a ambice neměla pevné zdi, rovnou si řekli, že to napasují přímo do děje Fallouta. A tímto začíná náš neuvěřitelný seriál o dishonestaci celého falloutovského universa a neuvěřitelné arogantní drzosti, kterým tento mód opravdu je.
Stále nedokážu pochopit jak někdo mohl být natolik drzý, aby svou neschopnost, neumětelství a ani píď kreativity v pasoval do tak impozantního díla, kterým pro mě Fallout je. Bůž žehnej Brianovi Fargovi a dvakráct více Interplayi a Black Isle!

Avšak pár věcí jsem se díky tomuto výplodu adolescentních myslí naučil, ba dokonce v některých utvrdil. 1) stále poznám modifikované hovno 2) Pálení knih a cenzura, nemusí být v mnoha případech špatná věc.

Takže odpověď na otázku co je to Fallout 1.5, je následovná: " Fallout 1.5 je modifikované hovno, prznící a parazitující na značce Fallout."

Teďka samotné MH(modifikaci hovna). Jestli někdo milujete fallouta, vůbec to nezapínejte, jediné co to opravdu drží, jsou kulisy Fallouta, jinak je to tragédie. Horší dialogy jen tak nikde neuvidíte, větší dementnost a jejich strukturu také ne, neboť je psal nejspíše Geek, který žárovku považuje za slunce. Jinak si něco tak naprosto antisociální a iracionálního nedokážu představit malá vzorcová ukázka:

1)Mluvíte s postavou
2)Postava je na vás hrubá
3)Pošlete jí do prdele
4)Zaútočí na vás celé město

Tohle to je prosím magická mantra a kouzlo všech stupidních dialogů, který začínají pokecem se starostkou.

Tím nekončíme máme tu druhou magickou a stupidní formulku, která se nazývá questy a její mantru:

1) přijdeš do města
2) oranizace A je v boji s Oranizací B +/- někdy C
3) Oragnizace A a chce po tobě bod X
4) Organizace B chce po to bě bod X
5) Udělám to pro A nebo B ?

Toto je prosím naprosto v každém městě, nejlepší je, že dějovou linii nemusíte vůbec sledovat, páč když projdete všechna města ( kromě záhadné černé díry v pravém dolním rohu), stejně na to narazíte a kdykoliv si můžete udělat quest pro skupinu A nebo B, páč je to stejně jako dialogy dělané přes kopírák, bez jediné špetky originality a umu.

Proti: čirý amatérismus, naprosto nezvládnuté, nedospělé

-22 +12 −34