Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fallout 1.5: Resurrection

03.10.2013
76
72 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ne

Fallout 1.5: Resurrection je totální konverzí Falloutu 2 se zcela novým příběhem. Dějová linie se odehrává v období mezi prvním a druhým Falloutem v lokalitě východně od právě se rodící NCR, zhruba tedy v Novém Mexiku. Ve hře tak narazíme pouze na nové, originální lokace.

Hráč se probouzí na dně temné jeskyně s těžkými zraněními. Neví, jak se tam ocitl, a ani neví, kdo je vlastně zač. Začíná tak od úplné nuly a pátrá po své minulosti, jež je temnější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Příběh servíruje několik desítek rozmanitých úkolů zakomponovaných do světa zmítajícího se v chaosu. Některé úkoly je možné řešit vícero způsoby a dobré řešení od špatného nebývá na první pohled jednoznačně patrné. Hra oplývá drsnou atmosférou, dokreslující úpadek lidské společnosti.

Resurrection je o vzkříšení, jednak samotné hlavní postavy, která v úvodu unikne smrti o pověstný vlásek, ale je také o vzkříšení starého Falloutího světa.


Poslední diskuzní příspěvek

@AiMLEzZz (05.04.2020 09:09): Fungovalo to aj vo F2, ale skript pre pajser bol priradený len k pár objektom - napríklad zaseklé dvere vo Vaulte 8. V Resse je to naopak, vylomiť sa dá väčšina zámkov a nájdeš len pár výnimiek, pri ktorých to nepôjde.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Když se v roce 2013 objevil nový Fallout od party nadšenců, byl jsem unešen. Hra byla sice zabugovaná, ale byl to Fallout se vším všudy. Nové města, lokace, stará hratelnost z prvních dvou dílů. Navíc zdarma a od českých tvůrců. Hru jsem dohrál a pak ještě jednou a líbila se mi, ale zdála se mi těžká, neférová a hlavně příšerně depresivní. Nic co jsem udělal nevedlo ke happy endům tak jako v prvním či druhém díle. Vyzbrojen vlastními zápisky s postavami, questy a informacemi z minulých hraní a také seznamem questů a konců z internetu jsem se pustil do hry znovu udělat z krajiny lepší místo. Nepovedlo se.

Fallout 1.5 je na pohled či omak stejný jako jednička či dvojka. Putujete krajinou, procházíte města, plníte úkoly a snažíte se pomáhat. Brzy ale zjistíte, že lidi na Vaši pomoc kašlou, cokoliv uděláte je nakonec výběr z menšího či většího zla a veškeré dobré úmysly se obrátí proti Vám, aniž byste to tušili. Ano v životě to tak chodí, v postapo světě by to tak taky chodilo, ale mě se líbila naděje a život, které přinášeli Zakladatel resp. Vyvolení v prvních dvou dílech, líbilo se mi měnit svět k lepšímu a to tady zkrátka nejde.

A protože bez SPOILERů si tohle neobhájím tak varování v dalších částech budu prozrazovat hodně dopředu zápletku. Hrdina se probouzí se ztrátou paměti a podivným talismanem a jdou po něm ghoulové. Při svém pátrání narazí na cca pět měst a všude je to stejné.

První přijde na řadu New Hope. Malá vesnička, která je slušná a soběstačná. Splníte pár úkolů a v dobré víře sem pošlete karavany. Díky tomu se vesnička stane terčem nájezdníků a je vypálená...

Další je Rat Hole. Krysí díra plná feťáků o kterou bojují dva gangy a kde se řeší 20 let stará vražda. Vraždu jsem vyřešil, odpovědný gang odtáhl a ten druhý? Nechal jsem je být, protože jejich likvidací mě spadla pověst ve městě a tak nějak jsem tušil že by bylo po městečku. No a milý vůdce gangu Julian se stal nájezdníkem a byl odpovědným za zničení New Hope. Super.

Dále tu máme Sedit. Zkrorumpovaný šerif, tři karavanní společnosti. Pokud budete hrát za klaďáka, nedostanete se k půlce questů. Pokud pomůžete trojici ghoulů proti rasistickému gangu, v jedné části města zanikne život a v s jejich odchodem zemře i jeden prodavač drog. A ve finále Vás ghoulové stejně zradí.

Nebo Corath. Hornické městečko, kde proti sobě stojí dva bezohlední kapitalističtí zmrdi. Strýček, kterému na pár životech vůbec nezáleží a který by se rád kromě karavan zmocnil i dolu. A majitel dolu Nestor, který dře horníky z kůže až k smrti. Pokud se postavíte za Strýčka, stojí to život spoustu horníků, jednoho vězně, stojí to Vaši karmu, ale ve městě jste Idol. Ale na konci město zanikne. Pokud pomůžete Nestorovi, lidi Vás nenávidí a na krvi a potu buduje ve finále Nestor své město dál.

A nakonec "civilizované" Albuquerque. Město s frakcí Lovců mutantů, kteří zabíjí vše co se trošku odlišuje, elitářským Císařstvím kde zuří bratrovražedný boj o trůn a tolika zvěrstvy, že jsem měl chuť město vypálit do základů. Jeden příklad za všechny - v Císařství chodí chlapci do armádní školy. Ty co neprojdou posílí jeden z velitelů úlisnému obchodníkovi, který je vězní ve sklepě a znásilňuje. Vy se pokusíte jednoho zachránit, ale pozdě. Takovýhle zápletky jsou pro mě ve hře už trošku přes čáru. Ve finále jsem se rozhodl vyčistit Lovce Mutantů, jenže hra se mi vysmívala a Lovci se na vyčištěných lokacích objevovali znovu. Všeobecně se nějaké vděčnosti nedočkáte i přes pomoc Císařství a statusu Idol se na mě lidi koukali stále přes prsty.

Hlavní příběh spoilovat nebudu, jen jeho rozuzlení je šílené a samozřejmě depresivní.

KONEC SPOILERů.

No co s takovou hrou? Kde přes veškerou snahu svět k lepšímu nezměníte spíše naopak? Po pročtení konců na steamguide jsem si všiml, že jsem toho moc změnit nemohl.

Co se týče hratelnosti, hra přímo počítá s bezcitným zmrdem, co si řekne o odměnu za všechno, okradne koho může. Navíc počítá s grindováním. Pokud to nebudete dělat, budete mít velký problémy - odměny i zkušenosti za questy jsou nízké, koupit slušnou zbraň/zbroj stojí hotové jmění a měl jsem pocit, že i účinnost zbraní, zejména mířených střel klesla. I pokud budete krást jak straky jak já a okradete 100% lidí, moc si nepomůžete. Většina lidí nemá buďto nic, nebo doslova pár zátek, ale aspoň si přijdete k slušné zásobě stimpaků.

Vše ostatní funguje tak jak má. Průzkum lokací, boje, spousta úkolů, postav, zkrátka hratelnost mě opět chytla a nepustila. Obdivuhodné je, že to stvořila parta amatérů na koleni a dala zadarmo po desetileté práci. Je mi jasné, že depresivní a beznadějné ladění příběhu i celého světa byl účel, ale mě tohle hru dost zkazilo. Proto dávám jen 70%, jinak je to Fallout se vším všudy.
+30
  • PC 55
Autoři Falloutu 1.5 mají můj obdiv. Z vlastní zkušenosti vím, že přijít s nápadem na hru je snadné. Pracovat na něm a dát si záležet, to už je o poznání jiná písnička. Ale oddat se mu a dotáhnout ho do konce, to je meta, na kterou si sáhnou jen ti nejzarputilejší ze všech tvůrců. Ostatně pamětníci vzpomenou na velké a ambiciózní mody jako Beyond Good and Evil nebo Fallout: Yurop. Kde je jim dnes konec? O nápady není nouze nikdy, ale schopných a cílevědomých lidí není nikdy dost.

Fallout 1.5 měl ambice navázat především na odkaz prvního Falloutu a v mnohém se mu to povedlo. Rozsahem je sice o něco menší, ale i tak to znamená, že přinejmenším při prvním hraní nabízí desítky hodin hry. Má podobnou atmosféru a smysl pro estetiku jako první dva díly, ačkoliv někdy je znát, že se původní předlohy drží až trochu moc křečovitě. Některá místa jako by z oka vypadla městům, osadám a opuštěným základnám z originálních Falloutů. Naopak někdy přichází s příjemnou vlastní invencí, která je vidět zejména u některých rozhodnutí. Často si totiž nemůžete být jistí, jestli děláte správnou věc, a většinou odejdete s pocitem jakési morální šedivosti. Svět postapokalyptického Nového Mexika není postaven kolem hráče a postavy v něm nečekají, až se jich protagonista ujme a vyřeší jejich problémy. Jsou zde takové problémy, které nemají ideální řešení, jiné odkrývají jen nepříjemnou pravdu a jiné se nedají vyřešit vůbec. Tedy tak je tomu alespoň v nejlepších pasážích hry. Zejména tragický příběh města Rat Hole nebo spiknutí v Císařství byli vynikající. Čeká na vás však i celá řada banálních úkolů typu "kup od farmáře krmivo pro brahminy" nebo "domluv schůzku s vedoucím vedlejší karvanní společnosti". Obzvlášť v první polovině hry se mi zdálo, že úkolů je opravdu poskrovnu, tedy alespoň takových, které měla moje postava motivaci dělat.

A tady se dostávám k některým problémům tohoto modu. Je jedna věc, která tento počin hluboko sráží, a tou je úroveň veškerého psaného textu. Ten totiž působí, abych tak řekl, velmi začátečnicky. Především v oné již zmíněné první polovině hry se setkáte s extrémně nepříjemnými postavami, které nejspíš měly sloužit k tomu, aby dokreslily onen drsný svět Falloutu 1.5. Ale chybí jim ona grácie, se kterou je uměl podat třeba Fallout 2 (Cassidy: "Jestli sem ještě jednou vleze nějakej debil a bude chtít slevu na panáka, tak mu z prdele udělám parádní klobouk."). Jednak jsou všechny jedna jako druhá, ale především absolutně odrazují od jakékoliv interakce s nimi. Nevěřím tomu, že pokud by se někdo snažil o opravdový role-playing, tak by měl jakýkoliv důvod se s nimi bavit. Tím se ovšem připraví o značnou část questů. Nakonec se mi nad to podařilo povznést a na slabší úroveň dialogů přistoupit, nicméně musel jsem při tom zatnout zuby. Jindy postavy mluví spíš jako kniha než jako člověk, což jim na věrohodnosti také nepřidává. A vůbec, často texty ve hře působí spíše jako kostrbatý překlad z angličtiny než jako originál od českých tvůrců. Opravdu mě zaráží, že si tohoto nikdo z tvůrců během vývoje nevšiml.

Druhým problémem je poněkud rozlítaná hratelnost. Ze začátku je hra velmi obtížná a mnohokrát vás staví do situací, ze kterých jinak než díky save scummingu nevyváznete. Ke konci je naopak snadná až příliš, a tak se budete topit v desítkách tisíc zátek, za které ovšem nebude moc co koupit. Tento mod vás navíc rád staví do, na poměry Falloutu, velkých přeštřelek, ve kterých figuruje třeba i dobrých dvacet účastníků. Jenže, jak víme, engine Falloutu velké souboje nezvládá zrovna bravurně, a tak se může stát, že se všech patnách nepřátel rozhodne střílet jen a jen do vás, což jim samozřejmě zabere dobrou minutu, kterou nemáte šanci přežít, a celou dobu jen budete čekat, až budete moci nahrát uloženou hru. Trochu slabší mi přišly i detaily typu, že většina věci, kvůli kterým má smysl vraždit nepřátele, je ukrytá v zamčených skříňkách, které, pokud se na Paklíče nespecializujete, téměř určitě neotevřete. Nebo fakt, že v poslední čtvrtině hry se hra velmi točí kolem počítačů, bez nichž je závěrečná lokace opravdové martyrium. Na druhou stranu, jde víceméně o drobnosti, nad kterými dokážu mávnout rukou, zejména proto, že sám vím, jak těžké je vyvážit hru.

Celkově je Fallout 1.5 skvělým fanouškovským počinem. Krom vlastního příběhu přináší i několik sympatických detailů, jako jsou nové animace postav, nové zbraně nebo, a to především, skvělé nové skladby, které do soundtracku původních Falloutů perfektně sedí. Nebýt toho, že není moc dobře napsaný a občas se až příliš okatě snaží tlačit na pilu po cestě do hlubin temnoty, býval bych mu dal vyšší známku. Každopádně pro fanoušky Falloutu je to velmi vítané rozšíření již objeveného a tak oblíbeného světa.
+23
  • PC 95
(Omlouvám se za případné spoilery)

Temnota. Temnota se nikdy nezměnila. Celý svět se do ní propadl. Zbyla jen Pustina. Nikdo nikomu nevěří. Zůstala jenom zloba, neustálý strach, zklamání, bolest. Z civilizace se zachovali jen ruiny měst a pár nebožáků, co přežívá, jak se dá. Skrz depresivní radioaktivní mračna však občas vysvitne slunce, záblesk naděje. A dá snad i důvod k tomu vydržet ještě o něco déle.
Jak přežít ve troskách starého světa, kde se vás téměř všichni snaží zabít a navíc si ani nepamatujete, kdo jste nebo kam to jdete? Jedinou věcí, co vás pohání vstříc naplnění vašeho osudu je podivný přívěsek, který se vám od probuzení houpe na krku a vy víte, že musíte zjistit, co znamená. Putujete Pustinami bývalého Nového Mexika, vyděláváte si na přežití úkoly, krádežemi, vraždami. Občas ale na všechno nestačíte a ze dvou holek, které jsou odlišné jako nebe a noc, co se k vám při putování přidají, se časem stávají pověstní přátelé na život a na smrt.
Nic však není jednoznačné, jak se zdá, žádná z frakcí není úplně dobrá ani úplně zlá. Protože jak známo, nikdo nepáchá zlo, protože je to zlo- jenom si ho zamění za dobro a štěstí pro sebe.. Pomůžete raději izolovaným potomkům Vaultu anebo jejich žoldákům, co za měšťany denně nasazují životy v boji se smrtící hrozbou? Rozhodnutí je jen a jen na vás. A tak to má být. Ať však tak nebo tak, pátrání po vlastní minulosti pokračuje, nesnese odkladu, poněvadž pro vás není nic víc důležitější. A odhalení může být strašlivější, než by se vám kdy mohlo zdát.
Fallout 1 je pro mě modlou, nejlepší hrou, co kdy vznikla a čeští autoři důstojně naplnili její odkaz. Opět jsem byl "tam", kde bych chtěl doopravdy existovat, ať už to možná zní jakkoliv šíleně. Pocit, když nevíte, co se v nadcházejících chvílích stane a a bez bázně a s odvahou v srdci kráčíte vstříc svému osudu.. S grafikou se prakticky vůbec nehnulo a je to sakra dobře, tedy až na pár nových zbraní a věcí, což je jen vítané zpestření.
Problém je ten, že jsem hru ještě nedohrál, poněvadž se prosekávám poslední lokací- V tom vidím jeden z mála problémů a to, že pokud nemáte postavu vyloženě specializovanou na vědu, je docela obtížné to bez drog dohrát. Ale vždycky je nějaká skulinka, postranní cesta, způsob, jak dosáhnout svého a věřím, že bude i zde. Další z mála "problémů" jsou velice štědřě placené questy, které se ale odvíjejí od toho, jakou máte postavu a já vždycky hrál tak trochu za vychcánka. Poslední problém spíš bude pro mladší hráče, protože kdo je odkojený šípkami z F3, aneb "kam má jít a co přesně udělat", bude zklamán. Takže je nutno zapojit mozek a může se stát, že budete číst více, než klikat terčíkem na nepřátele.
Ale to je v pořádku- tohle není žádné zku..vené FPS. Tohle je Fallout!

Pro: Fallout, tak jak ho chceme.

Proti: Možná jen víc lokací.

+22 +23 −1
  • PC 90
Je možná zvláštní, že jsem si na první komentář vybral zrovna "mod", ale on to je mod jen proto, že se k instalaci potřebuje původní hra. Jinak je to podle mě plnohodnotný díl Falloutí série (3 a NV, do série nepočítám). Čtu tady komenty od lidí, že hra je nudná a zabugovaná. Popravdě jsem za celé hraní nenarazil ani na jeden bug, nebo problém, který by mi ztížil pokračovaní hrou, nebo nedokončení nějakého questu a nudná ??? ani náhodou. Jen jak jsem si k tomu sedl, zastřelil první krysu a prošel si první rozhovor zatlačil jsem nostalgickou slzu v oku a začal jsem si hru totálně uživat. Rozhovory jsou neskutečně obsáhlé, questy zábavné a vůbec, je to prostě Fallout se vším co k němu patří.
Lehce mi vadilo to, co tady už bylo napsáno a to je že v každém městě jsou vlastně dvě bandy, a vy se jen musíte rozhodnout ke které se přidáte. Ale není to nic to by mě nějak otravovalo.
Co se týče příběhu, tak začátek je klišé jako sviňa :-), ale jak jsem procházel dál a dál, tak mě samotného dost zajímalo, jak to vlastně skončí a celý celek příběhu taky příjemně překvapil.
Prostě klobou dolů před lidma, kteří se na tom podíleli, a pokud si někdy budu chtít zahrát Fallouty, tak to bude automaticky. F1 , F1.5, F2 a né jinak :-)

Pro: Rozhovory, questy, dopady na vaše rozhodnutí, prostě Fallout :-)

Proti: V každém městě stejný problém. Dvě organizace a vy si vyberte.

+20 +21 −1
  • PC 75
Vzhledem k tomu, že a) udělat hru ve stylu a náladě starých Falloutů je těžké, b) udělat ji online, nezávisle, amatérsky je kurvatěžké, c) značné % her mě více nebo méně neoslovuje a přibývajícím věkem se to rozhodně nelepší, považuju Ressurection za veliký úspěch. Navzdory mnoha přechytřelým posměváčkům mě příběh hry zajímal a bavil (ač ke konci slábl) a dialogy většinou taky (ač je trochu na jedno brdo napsala úzká skupinka navzájem asi podobných lidí). Pak tady máme velmi dobře napsanou lokaci Rat Hole a přinejmenším zajímavé Albaquerque a celkově dobrou "původní" atmošku...

Největším provarem Ressu tak zůstává neochota aplikovat větší množství nové unikátní nebo v komunitě volně dostupné grafiky, kromě pár koncových obrazovek není ve hře snad žádný nový hezký kus retro umění. Nicméně přesně to jsem čekal. Kdyby byli autoři v tomhle směru čipernější, neevokovaly by jejich nové lokace Klamath, Den, Vault City atd. a byli by ještě více za frajery:)

Neočekával jsem, že se budou autoři věnovat hlubokým, propracovaným tématům Studené války aj. divokým, fantastickým, byť nikdy nezrealizovaným designům (které obsahoval projekt Van Buren), takže jsem v tomto ohledu nemohl být zklamán. Navíc došla k vydání v době, kdy už jsem se o její osud prakticky vůbec nezajímal a o to víc jsem si ji užil.

(Hru jsem recenzoval pro GAMESY.)
+20 +21 −1