Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

F1 2012

18.09.2012
85
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Za dalším ročníkem Formule 1 s číslovkou 2012 opět stojí britské studio Codemasters. Z minulého dílu zůstávají všechny herní módy a přibyly dva nové - Young Driver Test a Season Challenge.

Young Driver Test slouží jako herní tutoriál a začínáte v něm jako nezkušený jezdec, přicházející do světa Formule 1. Hra vás důkladně provede ovládáním a speciálními jízdními vlastnostmi formulí na testovací trati v Abu Dhabi a také vás naučí používat aktivní systémy KERS (Kinetic Energy Recovery System) a DRS (Drag Reduction System).

Poté následuje klasický mód Champions, kde se narozdíl od předcházejících dílů již nemůžete vtělit do jednoho z 24 licencovaných jezdců a vyhrát s ním titul. Nyní si v šampionátu hráč musí vytvořit vlastního jezdce, se kterým bude postupovat v rámci několikaleté kariéry až na vrchol. V průběhu šampionátu se také může věnovat módu Season Challenge. V něm musí, v předem připravených scénářích, porazit hlavní hvězdy formule jedna. Například v rámci pěti kol předjet v poslední zatáčce Fernanda Alonsa a podobně.

Vzhlem k licenci je ve hře tradičně všech dvanáct aktuálních týmů F1 a dvacet okruhů z FIA Formula One World Championship. Dále zde nechybí kooperativní multiplayer ani klasický kompetetivní multiplayer.


Poslední diskuzní příspěvek

Takhle to dopadá, když vám v kvalifikaci skoro zastaví 4 formule v nejrychlejší zatáčce, do které není zas tak dobře vidět: odkaz

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Zatím to vypadá, že sezóna 2012 bude napínavá až do závěrečného závodu v Brazílii. Jednička týmu Ferrari, Fernando Alonso, má sice na čele mírný náskok, ne zrovna nejlepší monopost ale zaručuje, že ho stěží zvýší. Ve hře o titul je stále šest pilotů, mezi nejvážnější kandidáty patří kromě zmiňovaného Alonsa také Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a navrátilec Kimi Raikkonen. V poháru konstruktérů má šanci na triumf čtveřice týmů, na čele je zatím s drobným náskokem Red Bull před McLarenen, Ferrari a Lotusem. Občas se podařilo zajet perfektní výsledek také nějakému týmu středu pole, například Pastor Maldonado s Williamsem zvítězil ve Španělsku, Nico Rosberg s Mercedesem vyhrál v Číně nebo také Sergio Perez se Sauberem párkrát stanul na stupních vítězů. Ročník 2012 je prostě mnohem záživnější než předešlý, kdy měl Red Bull suverénně nejlepší vůz.

Nyní už něco k samotné hře. První věcí, která mě zaujala, je kompletně přepracované menu. Je nejen hezčí než v případě předchůdce, ale také přehlednější. Tou nejpodstatnější věcí na simulátoru F1 je ale jízdní model, a ten vývojáři z Codemasters opět malinko více přiblížili k realitě. Stále se sice jedná o hru na pomezí arkády a simulátoru, oproti předchůdci jsou ale formule přetáčivější, je nutné zacházet citlivěji s plynovým pedálem. Pocit ze závodění je těžko popsatelný, přirovnal bych ho k tomu v F1 Challenge '99-'02, kde je také nutné se pro vítězství na vyšší obtížnost pořádně nadřít. F1 2012 se sice dá pohodlně ovládat i na klávesnici, ale není to ono, pro co nejlepší pocit z jízdy je samozřejmostí volant s pedály. Další pozitivní stránkou této hry je určitě grafické i zvukové zpracování. Grafika vypadá nádherně a hodně přispívá k perfektnímu prvnímu dojmu. Líbilo se mi krásné zbarvení monopostů. Tratě jsou věrohodně vymodelovány s bohatým okolím a také rozmary počasí jsou zmáknutý na jedničku.

Ovšem žádná hra není dokonalá a pár chybiček se jsem našel i zde. Za prvé jí je hodně zvláštní kolizní systém. Dám příklad – po výjezdu ze zatáčky dostanu smyk a letím do bariéry, narazím do ní pravou stranou přídě a stane se pouze to, že se mi lehce poškodí přední křídlo, zatímco pneumatika i její zavěšení zůstanou nedotčeny, přitom v reálu by jezdec v této situaci odstoupil ze závodu. Další drobnou chybičkou je přílišná pasivita počítačových soupeřů v první zatáčce po startu, zatím jsem v této situaci nezahlédl žádné jezdce, kteří by do sebe nějak zavadili. Nyní si vzpomínám na starou dobrou Grand Prix 3, kde o kolize nebyla nouze a mnohdy jsem se do nich nezaviněně připletl i já. To je k záporům všechno, vše ostatní pokládám za povedené.

Vývojáři z Codemasters naštěstí chyby napravují a tak v dalším díle snad tyto zmiňované nedokonalosti nebudou součástí hry. Například v F1 2010 si lidé stěžovali na chybějící safety car, v F1 2011 už je v závodech přítomen. Takových příkladů by se našlo více.

Na tuto hru jsem se těšil jako malý kluk a rozhodně mě nezklamala. Věci jako naprosto skvělý pocit z řízení, líbivá grafika, realistické ozvučení nebo také několik zdařile zpracovaných módů zaručují, že F1 2012 bude úspěšnou hrou, která osloví sice hlavně příznivce královny motosportu, ovšem také ti, kterým v žilách benzín zrovna neteče, mohou být z F1 2012 nadšení, jestliže budou trpěliví a nevzdají to po několika prvních kolech jízdy. V herním světě se pocitu, kdy po bezchybném výkonu vyhrajete na nejvyšší obtížnost závod Formule 1, podle mě nic nevyrovná.
+21
  • PC 85
Nejsem zaryty fanda formuli, ale par her tohoto zanru mam za sebou. Codemasters pred lety prevzali serii F1 a tento dil potvrzuje, ze ji vzali za spravny konec. Nehral jsem predchozi dily s vyjimkou F1 2000 (tehdy jeste pod hlavickou EA), ale z diskuzi a od bratrance (ktery hru hral na volantu) mam informace, ze jizdni model se timto dilem opet vic priblizil realite a uz se nejedna o arkadove formule jako pred lety.

Formule logicky reaguji na deni na trati. Kdyz vletite do zatacky jako blazen, jdete do smyku nebo pokud date prilis mnoho otacek pri vyjezdu do zatacky, auto jde do hodin. A toto vse je mnohem citlivejsi nez v predchozich dilech, cili uspesne projizdeni zatacek vyzaduje zejmena cvik a soustredeni. Samozrejmosti je taktika pred zavodem, volba z nekolika typu pneumatik, mnozstvi paliva a nastaveni ruznych serepeticek. Upravou predniho a zadniho spoileru napriklad docilite snizeni nebo zvyseni odporu vzduchu. Nemohu opomenout grafickou a zvukovou stranku hry, kdy jsou monoposty nadherne osvetlene a zvuk motoru dodava pocit, ze jste na realnem okruhu. Trate jsou aktualni danemu rocniku a vypiplane do nejmensich detailu.

Ovsem hra obsahuje i par chybicek. Napriklad pri narazu do zdi dojde pouze k deformaci spoileru. Kolo zustane nedotcene. Stat se toto v realu, neujedete uz ani metr a zavod pro vas konci. Zrejme jde o zamerne zjednoduseni hry, aby neodradila velke mnozstvi hracu. Nejvetsi chybou je ale naprosto nespravedlivy system penalizaci. Stalo se mi, ze do me zezadu narazil zavodnik, ja diky tomu vytlacil auto pred sebou a dostal jsem kvuli tomu deset sekund navrch. O penalizacich za drobny kontakt po predjeti na brzdy bez nasledku pro predjeteho ani nemluve. Agresivita AI jezdcu je na muj vkus nedostacujici. Napriklad na trati v Monacu, kde se v realu neda prakticky predjizdet jsem hned v uvodni zatacce z posledni pozice opakovane predjizdel snad polovinu jezdcu a predjizdeni se i v dalsich pasazich trati nejevilo problemove. Stacilo jezdce predjet "na brzdy" pricemz vetsim problemem bylo jej dojet. Chovani jezdcu o kolo zpet rovnez neni nejrealnejsi. Safety car jsem ve hre nikdy nevidel, ani pri hromadnych kolizich. Kapotolou samou pro sebe je absence klasickeho Grand Prix modu, ktery ve hre nahradil jakysi hybridni sampionat. A kdo chce, muze zkusit ruzne typy vyzev. Napriklad predjet urciteho jezdce behem do predem daneho poctu kol nebo udrzet pozici v zavodu behem zmeny pocasi par kol pred cilem. Podminky se meni v zavislosti na obtiznosti.

I pres pomerne vyrazne neduhy hra zabavi na desitky, fajnsmekry na stovky hodin. Na zacatku doporucuji zapnout nejake asistenty a behem hrani je postupne vypinat. Pocit z vyhraneho zavodu na maximalni delku na nejtezsi obtiznost je nezapomenutelny. Hru jsem hral snad 100 hodin, ale pouze na klavesnici.

Pro: chovani vaseho vozu, trate, pohravani si s autem v boxech, ozvuceni, atmosfera, grafika

Proti: naprosto nespravedlivy system penalizaci, odlehcene kolize, chovani AI

+8