Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Ačkoliv jsem se zařekl, že mými herními protivníky nebudou nadpřirozené postavy, po zhlédnutí několika videoukázek mi něco říkalo, že tuto hru od Electronic Arts bych vynechat neměl. Nakonec jsem tedy tu zásadu opravdu porušil a je velké štěstí, že jsem to udělal. Jak se na tento žánr sluší a patří, hra má doslova dusnou atmosféru a ačkoliv se odehrává převážně v osvětlených prostorách, prostředí je i tak jako v pravém hororovém filmu, čímž tvůrce velice chválím, jelikož asi takhle měla podle mého vkusu hra vypadat. Není totiž nad to, když při procházení jednotlivými lokacemi a plnění nemalého počtu různorodých úkolů nevíte odkud a jaká nestvůra se na vás vynoří a nejste si jisti, jestli vám náhodou do zad nevpadne další. Takových scén ve hře najdeme nespočet a přestože leckdy dají hráči pořádně zabrat, z hlediska akce nemají chybu, obzvláště když jsou podbarveny kvalitním zvukovým doprovodem, který vše náležitě umocní.

K likvidaci nestvůr má hlavní hrdina pár zbraní, které může na určených místech vylepšovat, ale v inventáři jich bohužel příliš nosit nemůže, takže chce zvážit, se kterými jeho boj nebude marný a které může odložit do trezoru, popř. je prodat. Tady bych viděl určité negativum, jelikož zbraň je hráč nucen si nejprve vyzkoušet a teprve poté se rozhodnout, kterou si jakožto účinnou ponechá, jelikož popis zbraně a její klady či zápory není šance zjistit jiným způsobem.

V předchozích komentářích bylo často zmíněno ovládání a nešikovné zobrazování hlavního hrdiny. Pravdou je, že ze začátku mi přišlo, že Isaac zobrazovaný přes polovinu monitoru, čímž je způsobena nemožnost jeho rychlejšího otáčení, má za následek jeho nemotornost, ale naštěstí po pár hodinách hraní jsem usoudil, že zdání trochu klame a akční boje, při nichž je základem pro úspěch likvidace bestií odstřelování jejich končetin a případné závěrečné doražení pořádným rozšlápnutím, se pro mě tak staly úplnou lahůdkou.

Co dodat? Podle mě je Dead Space skvěle propracovaná hra s velice pěknou grafikou, působivou zvukovou stránkou a špičkovým hororovým nádechem, ve které hráčova nervová soustava dostane vydatně zabrat od prvopočátku až do úplného finále.

Pro: bezchybná hororová atmosféra, akce, grafika, zvuky, příběh

Proti: menší zbrojní arzenál

+79 +80 −1
  • PC 95
Tento komentář píši, až po přečtení stávajících. Většinou to dělám naopak, ať nejsem ovlivněn. Souhlasím s komentářem Pookyho, až na to že u mě se žádný pocit stereotypu nedostavil.

V prvé řadě chci upozornit ty, co dead space ještě nehráli – začněte hrát na těžkou obtížnost. Jinak, jak to podle některých komentářů vypadá, se ochudíte o tu pravou atmosféru hry a to by byla opravdu veliká škoda. Někdy nastavení obtížnosti může opravdu razantně změnit pocit ze hry a styl hraní (např. Far Cry).

Podobně jak píše Pooky, někdy jsem si říkal jestli by nebylo jistější si svoji herní mašinu přestěhovat na záchod.:) Atmosféra opravdu hustá, horror rozhodně není vytvářen jen litry krve. Kolikrát jsem si říkal no ty vole fuj, to jsem se lek, mam já tohle zapotřebí a odcházel jsem od počítače na sluníčko nebo poslouchat Boba Marleye, abych se uklidnil. A takovéto pocity určitě nepramenily jen z úleků, ale z celkové všudypřítomné atmosféry strachu, psychostrachu – v hlavě slyšíte hlasy, které NEJSOU VAŠE + „kurva co asi udělám s dvěma nábojema v řezačce, dejte mi náboje, prosím náboje prosííím áááá kurva – load." (těžká obtížnost-silnější zážitek) Postupem hry po určitých upgradech se přeci jen můžete trochu uvolnit – díky Bohu.

Co se týče ovládání – pohledu Isaaca, které bývá hodně kritizováno. Sám jsem při prvním spuštění hry a po prvních krůčcích stále lez do nastavení a snažil se něco udělat s tím, ať Isaac nechodí tak divně a míří rychleji a přesněji. (+nejsem konzolista)Nic. Tak jsem rezignoval, odůvodnil si to tuhostí obleku a tím pádem mě to i přestalo rušit atmosféru. Při FPS zobrazení, se kterým by se nám lepe mířilo, by jsme jednodušeji likvidovali potvory a tím pádem bychom se méně báli a to by byla škoda.

Po dohrání hry jsem ocenil, že vám zůstanou dosáhnuté upgrady a dostanete dost kreditu na další. Takže tentokrát na Ishimuru už nepřilétá slabý inženýr Isaac, který umírá „na každém rohu“ a podle mě má v obleku ještě jiný upgrade.:) Ale protřelý likvidátor, který ví, co a jak a vy si můžete hru dohrát ještě jednou s úplně jiným pocitem.Teď to budou příšery, které by se měli bát! Ne vy!!!!! HO HO HO!
K těmto třem aspektům hry jsem se chtěl vyjádřit, ostatní ponechávám stranou, ostatně jsou v jiných komentářích.

PS: volba obtížnosti, kolikrát mění celkový zážitek a pocit ze hry a i styl hraní.

PS2:teď si tak říkám, jestli zahráním dead space jsem se neochudil o horrorové emoce u jiných her, jestli se vůbec můžu ještě něčeho bát:) například: POP:Warrior within - podle recenzí jsem se těšil na temnou až horrorovou atmosféru, ale po dead space mi to přišlo jako procházka růžovým sadem.
Čůz.

Pro: perfektni atmosfera(na těžkou obtížnost), podání příběhu,vakuum, zvuky, změny prostředí, no a dokonce i ovládání

+40
  • PC 80
„Pravidlo č. 1: Dorážečka - Pokud na zemi vidíš mrtvolu, jejíž život nebyl ukončen Tvojí rukou, je doporučeno do ní pro jistotu vystřelit. Náhoda je blbec… a skripty taky…“

Do Dead Space jsem se moc nehrnul. Videa mě moc neohromily a tak jsem hře nevěnoval pozornost. Do paření mě „donutil“ uživatel Chuck, čímž mu děkuju, protože jinak bůh ví, jestli bych se k DS někdy dohrabal. Dead Space začíná ve velkém stylu. Přílet na Ishimuru se mi opravdu velmi líbil, takhle efektní začátek jsem už delší dobu neviděl. Zpočátku je hra opravdu dost strašidelná, vyzdvihnout musím obzvláště hudbu a zvuky, které hře dodávají nehorázně hutnou atmosféru. Horor sice později naprosto vyprchá, atmosféra však zůstává a mě to tak i vyhovovalo. Holt jsem povahově slabší a některé lekačky hůře rozdejchávám.

„Pravidlo č. 2: Kdo šetří, má za tři – Doporučuju šetřit lékárničky. Alespoň v druhé polovině hry, protože nejednou jich byl docela nedostatek.“

Audiovizuální zpracování je na jedničku. Výborné a povětšinou ostré textury, nádherné nasvětlení, ladné animace… = naprostá spokojenost. Hra mi běžela na plné detaily úplně plynule, což se taky jentak nevidí. Trochu vidím problém v jisté schématičnosti kapitol (začíná a končí vždy cestou jakýmsi metrem), která způsobuje po delším hraní stereotyp. Po určitém čase ale tvůrci vždy přihodí nějaký wtf moment nebo dechberoucí scénu a hráče to navnadí pokračovat. Závěru hry nemám co vytknout, vychutnal jsem si ho stejně jako začátek. Střílení funguje na výbornou, odstřelování jednotlivých končetin ve mně vzbuzovalo jakési zvrácené potěšení. Občasné puzzly jsou jednoduché a fungují jako výborné zpestření. Škoda jen, že jsem se mockrát nepodíval mimo loď, vesmír vždy velmi lákal.

„Pravidlo č. 3: Velká místnost – Pokud se dobelháš k lokaci o větším než průměrném rozměru, věz, že bude následovat tuhej boj. Je doporučeno nabít všechny zbraně a připravit se na odpor.“

Dead Space je hrou na dnešní poměry docela dlouhou. Tipoval bych to na nějakých 9-12 hodin hraní, což se vzhledem k ceně, za kterou se dnes prodává, docela výhodné. Ocenit musím i český překlad, který byl hlavně po gramatické stránce snad bez chyby.

„Pravidlo č. 4: Munice, lékárničky, polovodiče – Sbírej vše, na co narazíš. I za cenu, že by ses mohl zdržet. Emzáci se povětšinou nerespawnují a pokud ano, tak po krátkém čase přestanou. Munici potřebuješ vždy, lékárnička se v průseru hodí taky a za polovodiče se daj v obchodech nahrabat slušný prachy.“

Verdikt: Dead Space sice není přelomovou, ale „pouze“ velmi příjemnou a moderní střílečkou s prvky survival hororu. Pokud máte rádi sci-fi s hutnou atmosférou po vzoru filmu „Event Horizon“, pak je to hra určená přímo pro vás. 80%

„Pravidlo č. 5: UŽIJ SI TO!“

Pro: audiovizuální zpracování, oddělování končetin, různorodost nepřátel, atmosféra, česká lokalizace, na dnešní poměry slušná délka

Proti: místy stereotypní a lehce monotóní

+36
  • PC 80
Na Dead Space jsem se strašně těšil, bohužel kvůli nedostatku času se k němu dostal až po víc jak půl roce. To jsem si ale náležitě vynahradil dohráním za víkend a musím říct, že mě ta hra mile překvapila.

Před zahráním jsem shlédl i animovaný prequel, který i přes jeho pochybné kvality skvěle vtáhnul do děje a doplnil ho. Z počátku mi vadilo trochu neohrabané ovládání a také to, že Isaacova postava zabírá značnou časá obrazovky, nicméně na oba tyto neduhy se dá velice rychle zvyknout a pak už jsem to ani nevnímal.

Graficky a designově se mi hra líbila, rovněž vsuvky v exteriérech nebo v místnostech bez gravitace byly parádní. Hororová atmosféra je cítit na každém kroku a i když se po nějaké době dá vcelku odhadovat, co kde čekat, občas autoři přišli s nečím neotřelým a já cítil ten mrazivý pocit strachu z neznáma.

Herní doba je na dnešní dobu více než slušna, likvidování nepřátel odstřelováním jejich končetin neomrzí ani po častém opakování, občas nějaký ten logický puzzlík, zkrátka paráda.

Pro: Atmosféra, příběh, herní doba, hratelnost.

Proti: Trošku neohrabané ovládání, hlavní postava zabírá velkou plochu na obrazovce.

+31 +32 −1
  • PC 95
Zpočátku jsem se docela pral s ovládáním hry, kde mi nejvíce vadilo pevné umístění kamery těsně za hrdinou, což mi způsobovalo horší orientaci v prostoru a kontrolu nad tím, kde se objeví nepřátelé. Postupem času mi nezbylo nic jiného než si na to zvyknout. Poté jsem pochopil, že to možná byl i záměr tvůrců, neboť to dodalo více atmosféry do celé hry. Nemáte visuelní přehled nad celou místností před Vámi a o to víc Vám nepřátelé, kteří se objeví, zatopí při jejich zabíjení.

Na celé hře se mi líbilo zpracování prostředí opuštěné vesmírné lodi, jejíž paluby a jednotlivé části postupně objevujete. Vaším hlavním úkolem je snaha najít z lodi únikovou cestu, ale aby to nebylo tak jednoduché, najde se vždy nějaký technický problém, který musíte vyřešit, abyste se dostali dále.

Přívlastek hry, hororová, je zde také zcela splněn. Není to hra, kde byste stříleli nepřítele na každém kroku. V klidu si řešíte nějaké technický problém na lodi, když se najednou objeví nepřátelé, kteří se Vás snaží zabít. Atmosféru všemu dodává i pěkné zpracování vnitřku opuštěné vesmírné lodi. Sice je ve hře pár druhů nepřátel, ale každý na Vás útočí jiným způsobem. Byly zde i silní protivníci, kterým když jen to šlo, tak jsem se snažil vyhnout. Ne vždy je jediné řešení zabití. Občas musíte použít i jiné technické vlastnosti lodi, abyste daného protivníka zabili. Klasickou zbraní ho nezneškodníte. Hra je také podkreslena atmosférickou hudbou a zvuky.

Největším zpestřením ve hře pro mě byli místa, kde nebyla gravitace a museli jste se vždy zorientovat, kdy jste nahoře či dole, abyste se dostali ke svému cíli. Nebo na druhou stranu jsou zde i místa bez kyslíku, které musíte překonat, než Vám dojde Vaše zásoba kyslíku.

Během hry sbíráte tzv. energetické uzly, které potřebujete k postupnému zlepšování si zbroje, dovedností či zbraní.

Váš hrdina má vyjma střelné zbraně i schopnost zpomalení času či telekineze věci. Zpomalení času mi mnohdy zachránilo život, když se na mě vyřítilo více nestvůr.

Jsem rád, že mi v rámci herní výzvy byla Indiánem doporučena tato hra. Jinak bych si ji asi jen tak nezahrál a připravil bych se tím o pěkný herní zážitek.
+31
  • PC 85
Dead Space patří mezi nejznámější hororové série a především její první díl si ihned získal velkou popularitu. Já se do prvního pokusu o dohrání pustil téměř ihned po vydání, ale bohužel neúspěšně. Hraní hororů je pro mě obecně náročnější, prostě moc nedávám to lekání, a zrovna Dead Space lekacími scénami opravdu nešetří. Prošel jsem tenkrát asi čtyři kapitoly a vzdal to. Nedávné oznámení remaku tak bylo impulzem k novému pokusu.

Tentokrát jsem se rozhodl, že to nevzdám a navzdory některým náročnějším okamžikům se zadařilo. A jsem za to rád. Je až překvapující, jak dobře hra působí ještě dnes. Grafika samozřejmě zestárla, ale svou funkci stále plní dostatečně. Prostředí také působí skvěle a monstra jsou vykreslena dostatečně podivně. Neustálá temná a děsivá atmosféra, spolu s osamělostí, tvoří perfektní zážitek, podobný třeba Alien: Isolation.

Kombinace designu monster a zbraní zajišťují zajímavý soubojový systém a doplnění občasnou ztrátou gravitace nebo kyslíku zaručuje zábavu po celou hru. Loď působí uvěřitelně a její jednotlivé části jsou překvapivě odlišné. Škoda kapitol ve kterých se hráč vrací do již známé oblasti. Sice je vždy trochu jiná, rozšířená a s otevřenými cestami, ale raději bych prozkoumal nové části obrovské USG Ishimura. Příběh je pro relativního nováčka v tomto univerzu zajímavý a vyplatí se hledat všude možně roztroušené střípky dřívějších událostí. Dokonce jsem se dočkal překvapivého zvratu. Konec už je relativně předvídatelný. Menší překvapení z příběhu může být také způsobeno dřívějším čtením románu Dead Space Mučedník, který hrám předchází a tak objasňuje některé záhady. Na druhou stranu bylo potěšující najít ve hře odkazy na známá jména.

Za největší zápor považuji umístění kamery. Ta je opravdu blízko hlavního hrdiny a nějak jsem si na to za celou dobu nezvykl. Možná by měla oddálenější kamera méně tísnivou atmosféru, těžko říct. Největší silou hry je atmosféra spolu s prostředím. U závěrečných titulků jsem byl sice trochu vystresovaný, ale náramně spokojený. Jsem opravdu rád, že jsem se ke hře vrátil a až si psychicky trochu odpočinu, pustím se do dalších dílů. Jsem zvědav jak se budou události dále vyvíjet. A samozřejmě nevynechám ani remake.
+30
  • PC 80
Dead Space šlape.Je to jedna z nejneoriginálnějších her co jsem kdy dohrál - mixuje všechno, od filmů (Event Horizon, Aliens..) přes hry (AvP, Doom 3, System Shock 2..) po knihy (už jen to jméno hrdiny Isaac Clarke).Jenže to všechno mixuje perfektním způsobem.Dead Space prostě obsahuje vše, co si lze od hororový sci-fi žánrovky přát - skvěle a poměrně logicky navržený prostředí obrovskýho vesmírnýho korábu, dokonalá hudba a zvuky, solidně napsanej (ač šíleně neoriginální) příběh, dobře nadesignovaný zbraně, možnost vylepšovat si vybavení, sbírání všech možnejch předmětů, audio i video i text logů..
Dead Space obsahuje prostě všechno co bych od hry tohoto typu chtěl, a ještě to ke všemu dělá opravdu dobře.Nenarazil jsem na jedinou chybu, bug, prostě nic - všechno šlape jak má.A to na DS nevyšel jedinej patch.Ovládání také bez chyb, na default rozvržení jsem nemusel nic měnit.
Jen tedy dodám dvě technické poznámky - někteří lidé si stěžovali na špatnou sensitivitu myši - je nutné vypnout vsync ve hře a zapnout si ho v ovladačích u profilu hry (máte-li nvidii) - pak je sensitivita perfektní a nepřátelé se krájí jedna radost.A ještě jedna věc - hra je uzpůsobena ke hraní na widescreen monitorech - zkoušel jsem to před rokem, kdy jsem měl 19" CRT a moc se to nedalo hrát - field of view byl hrozně nízkej a Isaac zabíral půlku výhledu.Na 24" 16:10 už není problém.
Takže moje dojmy po dohrání - hodně pozitivní, doufám že vyjde dvojka, a než vyjde, tak si jedničku ještě zopáknu, a to na "impossible" obtížnost.

edit - Ještě jsem si po dohrání zkoukl animovaný prequel Dead Space: Downfall - není to nic převratného, ale jako prequel posloužil dobře a rozšířil mi zážitek ze hry - pokud se vám hra líbila, doporučuji.

Pro: promyšlený design, vše do sebe zapadá

Proti: musíte mít rádi žánr, ale to není chyba hry

+28
  • PC 90
Akční horror, to jest ve video herním průmyslu věc, jenž se nepochybně dělá velice těžko. Vyvážit správný poměr adrenalinové akce a napětí, a do toho přidat smysluplný aspekt prozkoumávání. To se může zdát pro hráče nezkušeného něco jako vskutku jednoduchého ba i triviálního, ale věřtě že to je úplně naopak.
Toto se od dob Resident Evil 4 snad nepovedlo uskutečnit žádnému studiu, avšak překvapení na vás číhají tam, kde a kdy to čekáte nejméně, stejně jako tomu je ve hře Dead Space.

Z prvních videí na mě hra moc dojem neudělala. Vypadalo to jako kopírka již zmíněného RE4 ve vesmíru. Pak ale jsem uzřel velice pozitivní recenze, a jelikož se tehdy ještě dalo recenzím věřit takřka na 100% neváhal jsem, vzal prachy a upaloval do Tesca.
EA se povedla úžasná věc. Opravdu se jim podařilo z Dead Space vytvořit napínavé, adrenalinové a vzrušující akční, hororové dobrodružství.
Hru nakopnul velice povedený začátek, začátek kdy jsi říkáte "sakra to je v prdeli" příšery se vynoří, vy jste odříznuti od parťáků a nemáte zbraň. Co dělat? Utíkat!
Munice bylo vždy (krom konce hry, což je logické) velice málo, což vás pochopitelně nutilo otevírat čí rozbíjet každou bedýnku či skřínku. Vaše řezačka, jenž je vaší základní zbraní se stane vaší holkou v nouzi. Opravdu málo kdy ji Isacc odložil ze svých vnitřnostmi zaneřáděných inženýrských rukou, jen opravdu v nejvyšším stavu ohrožení. V základě vás hra nenutí přecházet na nové zbraně, poněvadž díky chytrému systému vylepšování si i z oné "základní" zbraně uděláte věcičku, která prochází končetinami potvor jako nůž máslem za parného letního dne. Tudíž, pokud si najdete svého miláčka, nemusíte ho zahazovat.

Inspirace Carpenterovou Věcí je tu naprosto zřejmá. Tudíž ve hře narazíte na opravdu nechutné nepřátele, minimálně 10 litrů krve a slizu na 1 metr čtverečný a místy značnou míru nejistoty, paranoii a nedůvěry. Což mě jakož to fanouška filmu neskutečně těšilo. Pocit ze střelby je skvělý. Krájení a rozdupávání hnusáků je sranda. Sem tam do toho připočtěte nějakou tu hádanku, nebo minihru a poznáte že se tvůrci snažili co bylo v jejich silách aby hráče udrželi bdělém stavu. Nevím jak vy, ale souboje s bossy mě bavily. Zvláště mě bavil boss u něhož jsi nemůžete být jistý smrtí Po dlouhém souboji, používáním sráze a všech zbraní bosák padl...........NEPADL!!! Pomoc!! Kde je munice?? Tak znova...o 12 min později...příšera opět leží a já na ni šlapu a šlapu "chcípni ty zmetku!!! Huaáááá!!!......... "ne babi nemusíš volat Chocholouška" a to je ono. Tak to má být, užívat si souboje, atmosféru a v neposlední řadě slušný příběh o Isaccově mysli a pátrání po jeho lásce.

Má ta hra nějaká negativa? Ani nevím, délka je více než slušná, optimalizace takřka perfektní, (hra tehdy šlapala i na mé staré šunce) ozvučení skvělé- vakuum...více to snad rozvádět nemusím. Možná že hra ke konci sklouzla k větší akci a nepřátel by taky mohlo být více. Ale což, já mohu konstatovat, že lepší survival horror za posledních několik desítek let na západě asi nikdo nevytvořil. Bohužel, to první díl nasadil laťku moc vysoko a z dalších dílů se vytratila atmosféra. Každopádně doba, kdy EA ještě vydávalo dobré hry si pamatuji, bohužel Dead Space byla na dlouhou dobu jedna z posledních.


Pro: Adrenalinová akce a tíživá atmosféra, intuitivní vylepšování obleku a zbraní, ozvučení, nepřátelé, optimalizace, délka.

Proti: Méně nepřátel........hmmm já nevím.....hm možná trochu frustující minihra s dělem.

+28 +29 −1
  • PC 80
Série Dead Space je soudě podle prvních dvou dílů skvělou hororovou sci-fi střílečkou. Atmosférou a příběhem dost připomíná film Horizont událostí, akorát jste lépe vyzbrojeni a pobíhá tu více monster. Jinak jde v zásadě o to samé. Hluboký vesmír, izolace, žádná pomoc, šílenství, smrt a minimální šance, že z toho vykráčíte živí a hlavně zcela zdraví.

Jak je to ovšem s poměrem akce vs. příběh? I přes naprostou lineárnost příběhu, kdy vás úkoly přímo táhnou z místa A na místo B bez možnosti se ztratit nebo něco důležitého vynechat, nejde jen o bezduchou střílečku, kde vás příběh vlastně ani nezajímá (zdravím sérii Painkiller). Přilétáte k lodi Ishimura a následně se snažíte rozplést, co se na ní vlastně stalo, přičemž rozplétání je to krvavé a dobře napsané. Chvíli zkoumáte okolí, chvíli se snažíte přežít, chvíli se posouváte v ději. Boj má samozřejmě přednostní místo, zbytek však nezůstává významně pozadu. Jedinou, pro mě dosti výraznou chybou, byla absence charakteru u Isaaca. U tohoto typu her je samozřejmě těžší vykreslit "vaši" osobu, ale Dead Space 2 nám ukazuje, že to jde dost na to, aby si hráč k postavě vybudoval nějaký vztah. V jedničce nám však lítá jen prázdný skafandr. Za to byly první mínusové body.

Další mínusové body jsou za příšerné ovládání, kdy musíte citlivost myši nastavit víceméně na maximum, abyste mohli normálně fungovat. To nevadí, pokud jste ve hře samé. Jakmile se ovšem snažíte na něco kliknout v tabulce, chce to klidnou ruku, trpělivost a praxi několika kapitol. Proč? Jaký to má smysl? Žádný. Leda by tvůrci chtěli podpořit naši frustraci.

Osobní poznámky: Horor bez chapadlovitých monster a ukolébavky není horor. Pohyb ve stavu beztíže vás naučí, že nějaké dole a nahoře je veskrze přízemní představa. Hrála jsem na nejsnazší obtížnost a nestydím se za to. Jsem srab a první tři seance jsem nedokázala vydržet víc jak 15 minut hraní. Hru jsem si osobně přejmenovala na Isaacu, udělej…
"Isaacu, najdi nějaké palivo."
"Isaacu, oprav motor."
"Isaacu, zprovozni nám kyslík."
"Isaacu, zabij to monstrum o velikosti lodi."
"Isaacu, přines mi brambůrky."
Ten chlap poslechne všechno, co má dost inteligence na udělení rozkazu.

Pro: amosféra, audio, akce

Proti: ovládání, absence charakteru hlavní postavy

+27
  • PC 80
Záznam z herního deníku

záznam č.1
"... konečně zasouvám ... dlouho odkládaný disk s Dead Space je konečně v mechanice a čekám něco neurčitého! Něco, o čem nemám potuchy, že by se mi mohlo zalíbit! Menu mě šokuje svou syrovostí. Úvodní intro s prvními minutami na palubě USG Ishimura vše potvrzuje, přemýšlím, že hru vypnu!"

záznam č.2
"Po menší odmlce se ke hře vracím ... procházím chodbami podezřele často, nemám to rád a nemám ani žádnou zbraň. Konečně po čase nacházím jakousi řezačku, která mi přejde úplně k ničemu, ale lepší než holé ruce! Vyskakují na mě nepřátelé a k tomu mi hra hází k nohám další "módní výstřelek" – mohu uvádět věci do stáze – experimentuji hned na nejbližším nepříteli. Docházím k názoru, že řezačka není tak úplně marná! Hlavně sbírám vše, co mi přijde pod ruku – může se to určitě hodit!"

záznam č.3
"Nahráno mám už několik hodin a pořád mi hra dokáže nahazovat nové nepřátele, bossy, výbavu, či zvraty. Jen lidí tu moc není! Opravdu se mě zmocnil pocit, že jsem na lodi já a že nehraju videohru. Zároveň mě nutí poněkolikáte procházet ty samé úrovně a zjišťovat, že i přes padnoucí level design hra hrozně recykluje a tak trochu se ztrácí v sobě sama! Už nevěřím pozitivním ohlasům, tohle už asi nemá pádného konce!

záznam č.4
"... po dlouhé pauze, kdy jsem nevěřil, že dojdu do konce. Jsem to opět spustil ... asi z nutnosti! I tak jsem do chvilky opět ponořen v té brutálnosti a vylepšuju všechno, co můžu. Očekávám finále! Nedostavuje se! Dostávám před sebe zajímavou minihru, za rekordy jsem štědře odměňován náboji a dalším vybavením, v místnosti s minihrou jsem zůstal dobrou půlhodinku! Pokud to vezmu z tohoto pohledu, nemám co vytknout, motivace hře určitě nechybí."

záznam č. 5
"Do hajzlu, zase jsem nucen někoho tupě následovat! Proč se nemůžu rozhodnout a pěkně se na něj vys*at?! Zase jedu výtahem sem a tam jako debil. Čistím místnosti, likviduju kopy nepřátelem snažíc se zjistit, jestli to vlastně pořád má cenu! Jo, vlastně má! Musím tam vlastně zmáčknout to blbé tlačítko, které po mě chce ten doktor! Jsem postaven před logickou hříčku s palandami a kinectickým modulem. Baví mě to! Zase utíkám! Utíkám, protože musím."

záznam č.6
"... zase se mnou příběhová postava libově vytřela podlahu. Protože Isaac je asi retard bez vlastního názoru! Tohle mě už vážně uvádí v šílenost. Po zvratu se Isaac konečně rozhodne sám, přestal být debilem! Jedná! Konečně za celou dobu se něco děje. Něco, co má smysl a následek. Vracím se ... vyskakauje na mě obří vagína, jako závěrečný boss. Prostě nářez!

záznam č.7
"Po tom všem musím uznat, že to bylo vážně ... jiné! Recyklované, ale kvalitní zároveň. Takovou hru jsem ještě nedohrál, jsem rád a cítím úlevu. Díky Isaacu, i když občas si byl fakt debil!"

Pro: nenáročná grafika, neotřelé zpracování, žádný HUD, chytře odměňující minihry, level design jako takový

Proti: nemožnost se rozhodnout, i když je tam spousta příležitostí, tupé reycklování lokací, bossové!

+25
  • PC 95
K této hře jsem přišla náhodou. Projížděla jsem databázi her a přemýšlela jsem, co že bych si tak mohla zahrát. No, narazila jsem na Dead Space a tak jsem si řekla, že bych si mohla zkusit zahrát. A opravdu, hrála jsem ji jedním dechem.
Tato survival hororovka z pohledu třetí osoby od EA (Electronic Arts) jsem si moc užila. Zezačátku na mě atmosféra působila stísněně a děj byl záživný. V celé hře jsem využila jen dvě zbraně, i když výběr byl.
Líbilo se mi vylepšování obleku, ale i zbraní. Je fakt, že v první části hry se mi špatně mířilo, ale vylepšením zbraní bylo vše v pořádku. Také savů bylo dost, jen škoda, že jich bylo příliš, takřka na každém kroku. Ale při hraní na těžkou úroveň to je potřeba.
Taky rozdupávání nestvůr byl zážitek, i když ze začátku mi to přišlo extrémní. Ta místa, kde jsem nevěděla, odkud se objeví či odkud vyskočí, hlasy, které nejsou vaše a do toho všeho hudba, která tu atmosféru něčeho špatného doplnila na výbornou.
K této hře nemám co dodat. A hra dle mého názoru nemá ani negativa.

Pro: Příběh, hororová atmosféra, která neměla chybu, parádní grafika, nepřátelé, ovládání, audio

+25
  • X360 90
Je myslím zcela zbytečné rozepisovat se o dění a mechanismech hry, když to udělali mnozí přede mnou (a mnozí skutečně dobře). Takže ve zkratce, ano, jedná se o atmosférický scifi horor s povedeně dávkovaným pocitem neodbytného strachu a klasickým příběhem o nadutosti, fanatismu, strašlivém omylu a závěrečným sypáním si popela na hlavu.

Rád bych se spíš v krátkosti zaměřil na nejtěžší obtížnost (extrémní) - ta se odemkne po dohrání nejtěžší ze tří nabízených obtížností po prvotním spuštění hry - a že to byla občas jízda, která přináší blažené zadostiučinění po překonání několikráte se opakující pasáže jistě netřeba zdůrazňovat. Hru jsem si dal čtyřikrát na všechny nabízené základní (!) obtížnosti a krom jedné smrti, řekl bych s prstem v nose...

V podobně bohorovném rozmaru (vždyť už bych se mohl označit za veterána, ne?) jsem započal kapitolu v extrémním hávu. Mno, hovno veterán, ale pořádná naiva! Nejen že protivníci vydrží o dost víc (to jsem samozřejmě čekal), ale častokrát vyskakují v jiných místech než při předchozích dohráních, svině (jenom těch šoků!). Taky se opravdu musí zvažovat každý krok či utracený kredit (a to není žádné povídání ovčí bababičky), protože tahle verze nedá nic zadarmo a nadbytek se tu používá jako sprostý výraz. Koupit střelivo a doufat v nalezení lékárničky nebo volbu obrátit? To je to, oč tu běží, milá pážata! Tak či tak, mé putování po palubách vesmírné těžařské lodi častokrát končilo nepěknou smrtí, stoupajícím adrenalinem, načítací obrazovkou a... a do běla nažhaveným nervem.

Pro: atmosféra, prostředí, zbraně

Proti: občas kamera

+24
  • PC 80
Hrdinou série Dead Space je Isaac Clarke, ale s podobným námětem by spíš než Issac Asimov nebo Arthur C. Clarke, přišel Stanislaw Lem nebo Ray Bradbury. Ten první se upnul na téma kontaktu dvou zcela odlišných inteligencí, ten druhý proslul svými deziluzivními příběhy s drtivou pointou. 

Příběh začíná příletem na USG Ishimura, monstrózní kilometr a půl dlouhou loď s více než tisícičlennou posádkou a s impozantní schopností rozebírat na kusy celé planety. Měla to být rutinní oprava, ale už z dálky je jasné, že se něco strašlivě pokazilo. Na volání nikdo neodpovídá, takže se kapitán rozhoduje pro záchranou akci. Pokus o přistání dopadl tragicky a tým ho přežil jen zázrakem. V lodi už takové štěstí mít nebudou. 

Dead Space je hororová survival střílečka okořeněná o lehký nádech RPG, logické mezihry a diskutabilní rozhodnutí. Dlužno dodat, že na většinu z nich je potřeba si zvyknout. Mluvím hlavně o pohledu z třetí osoby, který má zdánlivě jen samé nevýhody. Ztěžuje ovládání, znesnadňuje míření a především ředí atmosféru, protože věci se najednou nedějí mně, ale té zoufale neohrabané postavičce na monitoru. Na druhou stranu vývojáři tyhle nevýhody vývojáři kompenzovali klady - postava má stylový exoskelet s dnes už ikonickým ukazatelem zdraví, a souboje neztrácí přehlednost, jako se to často děje u pohledu z první osoby. 

Takhle je to se vším. Ovládání je zprvu k vzteku, ale postupem času jsem ho ocenil, stejně jako ukládání jen na místech k tomu určených. Oboje stupňuje pocit ohrožení, což atmosféře bez debat pomáhá. Na začátku mi přišla slabší než u svého blízkého příbuzného DOOMa 3 nebo vzdáleného příbuzného F.E.A.R.u. Příběh šetří lekačkami, skripty využívá jen na očekávaných místech, a nechává za sebe pracovat prostředí. Design lodi připomíná nešťastnou Event Horizon a monstra působí jako kdyby utekla z filmu Davida Cronenberga, takže standardní berličky náhle zesíleného zvuku nebo bafnutí do obličeje slouží jen jako doplněk. Nastavení dělá se zážitkem divy. Při správně ztemnělém obrazu a při adekvátně zvolené obtížnosti jde o regulérní syrový horor, ale lidé kteří se neradi bojí můžou ze hry vymáčknout i jen decentně strašidelný příběh.

Podle úvodu by se zdálo, že se hráč může spolehnout na sehranou partu kolegů, jenže tahle varianta vzala brzy za své. Po prvních pár minutách se naše cesty rozdělily, aby se už nikdy nesešly. V kontaktu jsem s nimi byl neustále, ale téměř výhradně přes vysílačku. Koncept je jednoduchý. To co na lodi není Isaac, to ho chce buď zabít nebo zaúkolovat. Takže chudák inženýr, zoufale nepřipravený na situaci do níž ho osud hodil, chodí od čerta k ďáblu a plní drobné mise. Příval požadavků je nekonečný, a stále rozšiřující seznam povinností ho postupně protáhl roztodivnými prostředími od můstku po motory a všechno mezi tím. Dostal se na trup lodi a nakonec i na povrch planety. Cestou příběh po troškách odkrývá indicie vysvětlující způsobenou zkázu. Vcelku nejde o nic originálního, co by protřelé harcovníky bojů na orbitě Tau Ceti V mohlo překvapit. Arogance je univerzální vlastnost, společná všem kteří podlehnou iluzi o své neomylnosti. 

Na příběhu, byť sebelepším by ale hra nestála. Dead Space je především střílečka, a tady odvádí vynikající práci. Efektní akce se docílilo pomocí chytrého triku - nepřátelé jsou v zásadě velice odolní, ale zranitelní odstřelováním údů. Takže místo fádního padnutí na zem se efektivně rozpadají, po ustřelení nohou se zatvrzele plazí pro pomstu a občas se dokonce rozsypou na několik životaschopných tvorů. Protivníci neoplývají stylovou nebo barevnou variabilitou, ale odlišují se různorodým chováním, takže akce neupadá do stereotypu. Zbraně jsou na tom podobně. Je jich relativně málo, ale jsou vylepšitelné a mají efektní účinek. Použitelné jsou všechny - dokonce i úvodní plazmová řezačka dokáže rozpoutat úctyhodný masakr.

K Dead Space jsem se dostával vcelku složitě, ale o to víc odměňující cesta to byla. Sympatické je, že mi po dohrání nabídl možnost začít znovu od začátku, ale tentokrát lépe. Vybaven plně vylepšenými zbraněmi, bojovým oblekem a hřejivým pocitem, že to nejhorší co mě může potkat, jsem už jednou překonal, jsem prošel první dva levely jako nůž máslem. Jako zpětná vazba nově nabytému sebevědomí přibyla další úroveň obtížnosti, která se nejmenuje impossible pro nic za nic.

Pro: prostředí, atmosféra, zbraně, likvidace nepřátel, nulová gravitace, vylepšování vybavení

Proti: některé otravné mezihry, necitlivé skripty, na ovládání je potřeba si zvyknout

+24
  • PC 90
Pár měsíců mi to trvalo, ale přeci jenom jsem tuhle skvělou hru dohrál. Prostředí dalekého vesmíru po nešťastném přistání. Nikdo se nehlásí. Všude akorát nepořádek. Co se tady vlastně stalo? Kdyby místo nekromorphů jsem nasázeli vetřelce, vůbec bych se nedivil. Hra vypadá strašidelně. A taky je.

Jenom je potřeba si to dát hned od začátku na těžkou obtížnost. Pak se teprve dostaví stěžejní bod všech survival hororů. Málo nábojů. Strach ze smrti. Strach z dalšího postupu. Hra jinak sama o sobě není až zas tak strašidelná. Brzy si zvyknete, že monstra na vás můžou skočit odkudkoli. A jako že jsou to monstra pěkně rozmanitá. Pěkně se dají všechna rozporcovat. Údy mají všechna.

Na každý druh i prý platí jiný druh zbraní a taktiky. To mě ale minulo, protože jsem se jako správný drsňák rozhodl hru projít pouze ze základní řezačkou. Bez stáze bych byl v řiti. Střílet totiž do chumlu malých zmetků řezačkou totiž není moc úsporné, ale věrní pomocníci stáze, různé výbušné sudy a jim podobné mi odvedli velkou službu.

Ve hře je taky pár logických hádanek, které jsou akorát tak těžké aby nerušily. Dost se mi líbilo nemožnost bloudění díky tlačítku B. Nemožnost zastavit si hru použitím inventáře taky docela prospěla atmosféře. Tak dobře, chvilku jsem si zvykal na neprakticky položenou pohledovou kameru. Ovládání trochu těžkopádnější. Jak jinak, když Isaac není žádný mariňák, ale jenom další freemenovskej typ.

Hlavně, že je to maso. A to pořádný. Autoři si s tím zvrhle vyhráli. Občas jsem se nechal schválně zabít abych viděl, jak mě tenhle druh zrovna naporcuje. Všude mrtvoly, krev a maso. Hlavní je, že se v té záplavě masa ukrývá dost zábavná hra. I když mi občas strach bránil jít dál. To ale od tohohle žánru očekávám. A taky je to docela dlouhé. U mě 18 hodin čistého času a hrdina neřekl jediné slovo.

Pro: atmosféra prostředí, obtížnost těžká, strach ze smrti, délka, maso a krev na každém kroku

Proti: němý hrdina, nudní přeživší (až na jednoho)

+23
  • PC 90
Od Dead Space jsem toho mnoho neočekával, spíš naopak. Asi proto mě mile překvapil. Prostě žeru sci-fi a horory a tato kombinace je zde namixována výborně.

Příběh:
Ze začátku se zdál klišovitý a okoukaný (Event Horrisont), ale postupem děje se začínal vybarvovat lépe a lépe i s překvápkem na konec(Solaris). Nápad na těžení planet sice znám z různých sci-fi knih, ale končně jsem to viděl na vlastní oči a přesně nějak takhle megalomansky v brutálně velkém měřítku jsem si to představoval, prostě krása. Pohled z vesmíru na gygantický vařezaný kráter bych nazval "dechberoucím". Zápletka na USG Ishimura je klasická=všechno se sere a kdo to má asi vše zaflikovat?? Příběh na konci krásně graduje až k mega finále v Kolonii. Dozvídání se událostí pomocí deníků a audio záznamů, jsme tu už měli (Doom3-tam byli mnohem brutálnější), ale vůbec mě to neurazilo, naopak to tam dobře sedí.. Prostě za tohle jednička s hvězdičkou.

Zvuky:
Perfektní, hudba stylová, místy doslova nervy drásající, tlumené zvuky ve vakuu suprově udělané. Pouze když se na scéně objeví zrůda, tak je to zbytečně přeřvané, to mi vadilo.. Jinak není co vytknout, pánové zvukaři se opravdu vyznají...

Grafika:
Bohužel zde jsem byl poněkud sklamán. Na dnešní dobu je to slabý průměr, důkazem toho je můj bratr, který mi koukl přes rameno s otázkou, jestli to není z roku 2005. Podle mě je to u takové hry vysloveně chyba, víme velmi dobře, že by to mohlo vypadat 3x lépe. Třeba hvězdy ve volném prostoru vypadají opravdu hnusně. Podotýkám, že jsem měl vypnutý filmový filtr, to by bylo ještě horší, jinak vše na max.... Ale je to jen stesk nad nevyužitým potenciálem. Monumentální obrazy Kolonie a "kreklé" planety mi stejně zůstanou dlouho v paměti.

Bojový systém:
VRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR......VRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...... A ještě jednou VRRRRRRRRRRRRRR. Po vypnutí V-Sync je to už hratelné(mimochodem díky za radu), ale jednoduše 3rd pohled mi kazí atmosféru, kazí dobrou ovladatelnost a míření. Nezlobte se na mě, ale jako FPS bych se bál 3x tolik a prostě líp by se to hrálo. Nepotřebuju aby mi panák zabíral zorné pole.. Časem jsem si zvykl na ovládání, ale není to můj šálek čaje... 'To nepovažuju za chybu hry, ale můj rozmar. Oni to tak chtěli, jsou vidět upgrady, lepšení pohybu a míření, takže svůj účel to jistě plní..

Zbraně:
LAHODA!!!!! Plasmová a Provazová pistole se staly mými nejoblíbenějšími v závěsu hned Pulsní puška. Super účinky, upgrady perfektně ladily účinnost a všechno, takt maso... Odřezávat mrchám údy bylo potěšeníško. Opět jednička s hvězdičkou. Nebylo jich mnoho, ale vůbec mi to nevadí.... Mezihry s kanónem a podobně byli výborné spestření a ikdyž je to klišé, jsem velmi rád že to zde nechybělo.

Enemies:
Nemnoho monster, ale i tak jsou teda fešní a nechutní, nápad s odřezáváním údů je perfektní, jednička s hvězdičkou.


Celkově:
Viděl bych to jako že autoři připravili skvělé divadlo, kterého jsem se jakožto hlavní aktér velmi rád zůčastnil a děj si prožil plnými doušky. Není to nic převratného, ale nic takového jsem ani nečekal. Dobře jsem se bavil i navzdory pár mouchám v ovládání a kameře. Jinak perfektně zvládnutá práce, délka hry neohromí, ale já nejsem rychlohráč-kochám se, takže jsem hrál v klidu přes 14 hodin.

Pro: Podávání příběhu, zrůdy, zbraně, prostředí, zvuky, atmosféra, puzzly.

Proti: Škoda slabší grafiky, ovládání

+22
  • PC 85
Dead Space jsem zdárně ignoroval až do doby, kdy vyšel třetí díl této vesmírné ságy. Jaké milé překvapko bylo pro mě přichystáno, jelikož jsem scify/horor pozitivní.

Hnedka z kraje na Vás vybafne úžasné, celkem brutální a hororové, into a naprosto minimalistické menu, což beru jako plus. Na port z konzolí to má poměrně rozsáhlé nastavení grafiky i ovládaní, takže palec nahoru.

Po startu New Game, Vás ihned při výsadku na Ishimuru pohltí temná a studená atmosféra nekonečného vesmíru, jen ten pohyb je takový jaksi "gumový"

Asi ve třetí kapitole už jsem ochutnal všechny chutě necromorphů, někdy dost zblízka a na DH jsem se dočetl, že stací vypnout V sync a ovládání bude ok, stalo se a hra se hraje hned o třídu lépe a krajení neřátel je hned jedna radast.

Prostředí je stejne strohé a minimalistické stejně jako samotné menu, ale ke hře tohoto typu to sedne jak hýždě na papiňák, takže jsem abseci kytiček a usmívajících se králíčků překousnul, jak špagetu v kečupu. Sem tam narazíte na velké prostory s generátory a velké strojovn a v závěru se mrknete i troch na "cerstvý vzduch", ale po většinu času se budete potulovat po krví nasáklé Ishimuře, mě osobně se toto prostředí moc a moc zamlouvalo.

Nepřatelé které jsem ve hře potkal jsou luxusní příšerky s.r.o.. Někdy dokázaly solidně zatopit, povetšinou jsem je stihl pohodlně překrajet na dálku a pak labužnicky rozšlápnout. Jinak se jedná o klasickou sadu humusáků, jeden lehčí na úvod, rejnok, pár chapadel, turbo voják, střílejcí(velice nepříjemné)mimina a jeden tuhej, na kterého se musí zezadu a jeden jestě víc tuhej na kterého se musí chytře, plus černý varianty.

Co se týče zbraní, jsem byl velice spokojen, asi jako každý fanda scify fláku, zbraně jsou velice pesté a já osobně jsem si vystačil s pistolí(řežák), sapikem(pulsní puška), brokádou(provazová pistole) a cirkulou, kterou jsem asi v půly vyměnil za plamenomet.

Nejsilnějsí plus DS je asi ta atmosféra, která je parádní hlavně v noci se sluchátky na uších, vážně se cítíte jak na vesmírné lodi, k tomu různé zvuky jak monster, tak děsů ve vší hlavě.
Příběh je takový nemastný neslaný, ovšem rozhodně ne, zádná tragédie, pár zvratů se najde i když je budete tušit na míle daleko. K tomu se připočte solidní grafika, masivní gore efekty a velice příjemná herní doba. Jelikož jsem nehrál žádný speedrun a dosyta jsem se vyblbnul na minihrách, tak mi DS ukradl něco málo přes 14 hodin života.

Celkově toho není mnoho co vytknou, snad jen že Isak je jen němá loutka, některé, podle mě zbytečné zbraně, trošku tupý scénář.

Jinak velice potěšily místa s nulovou gravitací, místa bez kyslíku a sem tam logická hádanka. Na druhou obtížnost jsem místy musel šetřit s municí. A srada byla i s kinetickým a stázním modulem.

Sečteno a podtrženo velice solidní survival. Časem se vrhnu na DS2

Metascore: 86

Pro: Atmosféra, zvuk, prostředí, suboje, gore.

Proti: Isak, scénár, Vsync

+22
  • PC 80
Dead Space dělá hororům čest. Opravdu. Výborná atmosféra a pečlivě dávkované tempo v tísnivých chodbách vesmírné lodi dokáže na hráče působit tíživým strachem a díky tomu se hra neuchyluje k levným lekačkám - které se ale neminou účinkem, když na ně dojde. Naprostou většinu hry procházíte lodí sami, jen za pomoci video vysílačky, ze které vás furt někdo posílá někam a pocit blbouna, kterej všechno vyřeší, je bohužel zaručený. Štvalo mě to ale spíš ke konci, vždy jsem se tak nějak uklidňoval, že ta fuchtle co si někde sedí u počítače má vlastně taky důležitou práci, třeba otevírat mi dveře a říkat mi, co dalšího mám ještě najít... Na konci jsem se strašně těšil na pomstu, ale boss to bohužel vyřešil za mě.

Minimalistické UI - a to vzali vývojáři doslova - mám rád, a i když se to nemusí zdát, značnou měrou to přispívá zážitku. Horší to je ale s ovládáním. K+M je něco příšerného, zejména myš s obrovskou dead zone a prostě se na to nedá zvyknout. Je možnost lehce poladit .ini a pak je to znatelně lepší, já jsem si ale v rámci tréninku s gamepadem vybral právě ovladač. Bohužel ani tohle tvůrci nezvládli moc dobře. První asi tři levely jsem neustále přepínal do Win a zpět do hry a ladil jsem páčky ovladače, protože to fungovalo spíš jako on/off, žádné pomalé rozhlížení nebo přesné míření. Nakonec jsem si to ale nastavil na vcelku rozumnou citlivost (vč. kombinace dead zone a anti-dead zone v x360ce) a ke konci hry už jsem si byl daleko jistější v kramflecích.

S mířením mi pomáhali i samotní necromorphové, nejsou kdovíjak rychlí a na střední obtížnost jsou ještě o trošku pomalejší, i když se to hra snaží maskovat. Pokud jsou v pohybu, tak se to nezdá, ale jakmile se rozhodnou k nějaké akci - přeběhnout jinam, vytáhnout chapadla atd. - je dost času odběhnout a zamířit. Při pár soubojích se ale i tak dostavila trochu frustrace a vztek, hra má trochu tendenci k nevyvážené obtížnosti a někdy na vás sype hordu nepřátel. Na druhou stranu zase neplatí, že v každé velké místnosti vás čeká velký boj, přesto je ale člověk daleko více ostražitější, když vleze do hangáru. Další bojové možnosti ve formě stáze (zpomalení pohybujících se mutantů ale i dalších prvků) a kinetického modulu jsou praktická a využíval jsem je často, zejména po upgradu pomocí power nodes.

Nebýt absolutně nezvládnutého ovládání, dal bych možná i 90%, protože Dead Space zůstává kvalitním zástupcem sci-fi hororového žánru, přestože konkurence není kdovíjak početná. Design prostředí a mutantů je originální (inspirovaný filmem The Thing, ale ve herní branži jsem na podobné hnusy nenarazil) a hra celkově ani po téměř deseti letech příliš nestárne.

A teď hurá na druhý díl, ať to mám whole again.

Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, systém vylepšování, sound design, monstra

Proti: Ovládání, kolísání obtížnosti, Isaac nemluví, jen heká

+22
  • PC 90
No doprdele... rok 2008 a surová, ošklivá, brutální hra... kde je akční element natolik nechutný, že se vám kolikrát zvedne kýbl. Žádná horrová lekačka ve vyšponovaná atmosféře kde se lekáte padajícícho špendlíku a zvuků, ale survial s drsňákem Isacem, který až téměř do konce neprojevuje emoce a přitom se ocitl v největší noční můře. Animace skonání překonávají fatality mortal kombatu.

Dead Space je pro každého, kdo se toužil ztratit ve vesmíru a zbožňuje klišé příběhy o artefaktech, která měly zůstat nedotčeny. Solidně dlouhá hratelnost a nepřekonatelné surové potyčky s masou příšer o kterých se vám bude zdát. K dispozici je úžasná arsenál laserových cuterů (priroste k srdci), cirkulárek, plamenometů atd... Titul jak ze staré školy, místy méně přístupný, ale o to víc si ho každý vychutná!

Pro: Zbraně, která si budete pamatovat, jo a upgradovat, každý souboj, nápaditá mostra (fakt hnusná), gore

Proti: no ty pseudo boss fighty časem otravují

+22
  • PC 90
Herní výzva - kategorie č.9 - Okna vesmíru dokořán - Normal

Tak tento adrenalinový výlet do vesmíru jsem si tedy náležitě užil a jen tak už ho asi z hlavy nevypustím. Čekal jsem, že hra bude dobrá, ale ve skutečnosti je naprosto skvělá! Bere si to nejlepší z populárních survival hororových filmů, přesto svým způsobem komorně vypráví napínavý příběh němého technika Isaaca, který je v daleké budoucnosti vyslán k toho času největší vesmírné lodi, která přestala komunikovat zřejmě v důsledku výpadku komunikačního zařízení a úkolem našeho hrdiny není nic jiného než tento nešvar napravit. Měla to být hračka, avšak...

Hrát tuhle hru ve 4k při 144 fps na 144 Hz monitoru byla i přes její stáří audiovizuální rozkoš a dost možná i to se podepsalo na mém výsledném nadšení z celé hry. Mít tak v tomto nastavení možnost hrát i podstatně novější kousky, to by bylo něco. Dead Space však nabízí daleko víc než působivý vizuál, má výborně zpracované souboje, samotný pocit z rozstřelování či rozřezávání končetin nekromorfů cirkulárkou je nepopsatelný. V jeden moment všude stříká krev, smyčce hrají naplno, máte co dělat, abyste si zachránili kůži, po chvilce všechno kolem utichne a vy se můžete kochat zpracováním vesmírné stanice. A tak je to pořád dokola, a pořád je to zábava.

Dead Space si ode mě odnáší cenu za nejlepší hru vydanou v roce 2008, klobouk dolů před autory!

Herní doba: 12h

Pro: audiovizuální zpracování, atmosféra, adrenalin, prostředí, příběh, hudba, hratelnost, systém vylepšování

Proti: němý hrdina, „posbírej a zapni“ úkoly

+20
  • PS3 80
Herní výzva 2022: Ticho jako v hrobě 

Dead Space byl jeden z mých herních restů. Hru jsem rozehrál "kdysi dávno" a pak se k ní dlouhou dobu nevrátil. Po návratu jsem nejspíše přišel na to proč. Ovládání je na konzoli prostě divné. Místo klasického střílené R1 R2 musíte nsjprve stisknout L1, čímž také otevíráte svoje schopnosti. Po čase si na to ale jde zvyknout.

Hrá má jinak velmi hutnou atmosféru, a to hlavně ze začátku, kdy tak nějak moc netušíte, co se děje. Lekačky jsou opravdu lekavé, rozkrývání příběhu zajímavé a mnohé jiné než střílecí prvky zajímavé. Zahrajete si tak zero-G basket, zastřílíte na střelnici, sejmete pár asteroidů a zalítáte si v atmosféře. Samotné střílení je také zábavné. Řezačka je jedna z nejlepších zbraní ve hrách vůbec a rozhodně má nejoblíbenější zbraň ve hře. Hodně vám pomůže proti rychlým nepřátelům a obecně v boji na blízko. Jste ale donuceni používat i jiné zbraně, protože na některé nestvůry je vám řezačka k prdu.

Vaše hlavní postava Isaac během hry nic neřekne, informace se dozvídáte díky komunikaci ostatních členů posádky a z nasbíraných audiozáznamů. Musím ocenit, že oproti jiným hrám zde není vůbec problém sesbírat veškeré textové a audiozáznamy, protože se k nim v průbehu hry přirozeně dostanete a nemusíte tak hledat na bizarních místech. Jejich počet je dostatečně nízký na to, aby si udrželi zajímavost.

Ke konci jsou některé pasáže velmi frustrující, a to ne zrovna v dobrém slova smyslu. Nestvůra, která nemůže umřít a neustále se regeneruje (a to i když ji nezabijete a jen jí usekáte nohy) vás neustále ruší v tom, abyste vyřešili puzzle. Proti tomu závěrečný bossfight je o poznání lehčí. Je nutnost s sebou mít střelnou zbraň a když vám dojdou náboje, boss vám spawne nestvůry, ze kterých vám náboje padnou. Podle mě dobře vymyšlené.

Na závěr bych ještě ocenil grafiku, která na mě působila velmi dobře i po těch x letech a ještě na PS3 konzoli. Tyhle starší hry zkrátka stárnou dobře se vším všudy.

Pro: Atmosféra, výběr zbraní, hezká grafika

Proti: Frustrující pasáže, podivné ovládaní

+20