Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Ze začátku jsem měl dobrý pocit v kobce (klasický začátek tohodle žánru). Jakmile jsem se prosekal ven a podíval jsem se na ty hranaté kopce obehnané ze stran skálama, dojem se zhoršil. Textury prostředí opravdu nic moc. Naproti tomu, stromy vypadají svou elegancí a detailností jak pěst na oko. No nic, na grafice to přeci nestojí. Dal jsem se do běhu.

Cestou do první vesnice jsem pokosil pár nepřátel. Soubojový systém je vyřešen dobře. Jednoduše, zábavně. Naštěstí v tomhle nejdůležitějším bodu hra nezklamala a držela mě nad vodou. Všechno jak má funguje přesně. Pořád mám ale pocit, že něco neni v pořádku.

V první vesnici postupně oběhnu lid, vyfasuju úkol, doplnim zásoby, a hurá zas na cestu. Po nějaké době přeběhnu skoro celou mapu, splním úkol a musím se zase nahlásit ve vesnici. Bohužel někdo jaksi zapoměl do hry naprogramovat kouzlo Town Portal. Musim stejnou, dlouhou, vykosenou cestou nazpátek, abych se dozvěděl, že můj další úkol je kousek od místa prvního úkolu. Jenom jiná odbočka.

Takhle to v téhle hře chodí po celou dobu hraní. Když jsem tam konečně doběhl, tak mě hra bavila. Cesta nazpátek už ne. Zvlášť, když se celou dobu musím dívat, jak se moje postava kope do zadku a běhám celou dobu v tunelu. Alespoň, že vždycky vím kam mám jít, a co dělat. Bludiště tu odpadají. Hra má docela slušný příběh, a hlavně přijatelnou délku. Není tak dlouhá, aby začala extrémě nudit.

Škoda, moc her tohodle žánru není. Další hra, co se mé osobní trojici (Rune, Severance: Blade of Darkness, Die by the Sword) nemůže rovnat.

Pro: soubojový systém, příběh, akorát délka

Proti: běhání sem a tam v ošklivém tunelu

+31
  • PC 70
Když jsem četl gamebooky a hrál tak maximálně Croca, nenapadlo mě, že by bylo možné fantasy světy převést na obrazovku. Tím myslím venkovní svět, kde můžete jít kam se vám zrovna zamane či zapříst rozhovor s libovolným občanem tamní říše. O to větší překvapení spojené s nadšením se dostavilo po vykročení z žaláře v kůži křižáka Drakea.

Svět, ač ohraničený z obou stran mohutnými vrchy potaženými jednolitou texturou, nabízel různé cesty a především možnost volby. I přes značnou kritiku, která mě přes mé minimální zkušenosti s hraním na počítači nijak nezastihla, je titul vhodný pro začátečníky v žánru role-playing díky jeho redukci interaktivity a požadovaných úkolů na minimum a o to větší orientaci na (velmi zábavnou) akci.

Abych mohl něco o hře napsat, cvičně jsem si před pár měsíci projel přibližně půlku hry. První problém nastává hned s ovládáním. Jde si na něj zvyknou, ale podobně jako u hry The Devil Inside to nějakou chvíli trvá. Pak už se ale všechno rozjede a jeden nepřítel za druhým padají pod tíhou zvolené zbraně či kouzel. Do toho všeho také hraje jeden z nejlepších soundtracků (většina motivů převzata z původní série Might and Magic) viz Cador Sul, Duskwood, Citadel atd.., což výsledný dojem z celého hraní alespoň v mém případě značně vylepšuje a staví Crusaders of Might and Magic do role jedné z nejzábavnějších her bez hluchých míst.

Samotná hra nabízí na první pohled pouze sedm lokací, ve kterých budete muset pendlovat z jednoho bodu do druhého. Dalo by se říci, že jde o umělé natahování herní doby, ale některé lokace jsou architektonicky natolik zajímavé, že to ve výsledku příliš nesráží zábavnost - naopak atmosféra, zvláště v katakombách, je fantastická. Příběh se ale moc nepovedl, u žánru to ale nijak nevadí. Ve zkratce jde o to, že armáda nemrtvých vyplenila rodnu vesnici Drakea, který jako správný hrdina po tom, co dospěje, přichystá odplatu. Tedy fantasy klasika.

Crusaders by těžko obstál, kdyby si ho zahrál věrný fanoušek devíti dílné M&M série či jiných klasických dungenů, ovšem jako zástupce rozdílného žánru, "fantasy rubaček", je v míře zábavy daleko před podobnými Dark Messiah of Might and Magic nebo Enclave. Titul, na který mám po 15-letech ty nejlepší vzpomínky.

Pro: hudba, atmosféra, grafika, hratelnost, vyvážená obtížnost, detaily

Proti: ovládání, příběh

+22 +24 −2
  • PC 35
Tuhle hru jsem si chtěl zahrát dobrých patnáct let, ale nikdy jsem ji nemoh sehnat (plnou hru v časopise jsem minul), zvlášť v dobách neinternetu, pak mi nefungovala a pak jsem na ni zapomněl, a asi jsem dobře udělal. Chtěl jsem tuhle hru hlavně kvůli hudbě, neboť počiny Roba Kinga a spol. miluji a toužil jsem si poslechnout zapadlé kousky z Crusadera. Jaké však bylo mé (již před lety získané) poznání, že jsou tady akorát tu více, tu méně, tu vůbec předělané kousky z her Might and Magic 7 a Heroes of Might and Magic 2 a 3. Jediný song, který jsem vypozoroval jako originální, je Cave Path, který je hodně do stylu Might and Magic IX.

Taky jsem se těšil na hru ze světa Might and Magic, jenže tohle nemá s Might and Magic společného vůbec nic. Nevypozoroval jsem jedinou souvislost, či hratelnostní spřízněnost s MaM (či snad dokonce HoMaM). Snad jen podobně zastaralá grafika je tmelícím prvkem.

Grafika se vytáhne jen v případě města Corantha a závěrečné lokace. I zvuky mě iritovaly. Je jich fakt zoufale málo. Už jenom třeba zvuk chůze. Ty jsou tu jen dva, podle toho jestli šlapete na pevný nebo měkký povrch. A jelikož se v téhle hře hodně běhá, hráč si je užije ažaž.

O příběhu se nedá mluvit. Svět je zoufale neinteraktivní a koridor se směje od ucha k uchu. Backtraking je totál opruz. Jednou jako jo. Návrat do Citadely jsem ještě zkousnul. Ale čtyřikrát nebo pětkrát jsem ten pseudoles jménem Duskwood opravdu čistit snad nemusel.

Souboje umí být frustrující, pokud člověk při nákupu lekvtarů nemyslí hodně dopředu. Avšak souboje jsou jediná věc, která nabízí nějakou tu možnost k hraní a vymýšlení strategie. Díky kombinaci zbraní a magie se dá využívat značné množství variant, jak na nepřítele. Škoda je, že první polovinu hry je kouzel zoufale málo a hráč je odkázán především na hrubou sílu a při první návštěvě Katakomb jsem musel před každým nepřítelem loadovat asi desetkrát, protože jsem měl health v jednociferných číslech a nebylo jak jinak situaci řešit. Psychicky velmi náročné.

Crusaders of Might and Magic je v jádru odpudivě primitivní hrou, která je však paradoxně poměrně dost obtížná (ke konci pak zase skoro vůbec). Ve výsledku se tak jedná o frustrující, nevyvážěnou a nezábavnou záležitost, na kterou se po právu víceméně zapomnělo.
+16
  • PC 20
Kdyby tahle hra neexistovala, vůbec nic by se nestalo. Jde bezpochyby o nejhorší titul ze světa Might & Magic, co jsem kdy hrál.

Marně přemýšlím nad tím, co Crusaders přičíst k dobru. Skoro každý klad je v podstatě převlečený zápor. Hudba je celkem fajn, nicméně je z velké části okopírovaná z Might & Magic, popřípadě z Heroesů. Pár slušných kousků se tam ale najde.

Dalším sporným "plusem" je krátká herní doba. Vzhledem k tomu, jak je to špatná hra, je fajn, že měli autoři aspoň tu soudnost, že to nepřepískli s její délkou. Hráč se netrápí příliš dlouho (snad kolem 10 hodin), no stejně většinu z toho zabere zdlouhavé chození sem a tam.

Jediné skutečné pozitivum je snad tedy to, že souboje, tvořící spolu s chozením tak 95% hry, přece jenom na nějakou dobu zabaví. Soubojový systém není nijak složitý, jedno tlačítko pro útok, druhé pro krytí štítem. Do toho je zde na výběr pár kouzel a možnost nepřítele shodit štítem. Není to kdovíjak propracované, ale zabaví to.

No, zápory jsou snad vše ostatní.
Svět není ničím zajímavý, lokace jsou ošklivé, zdlouhavé a nedá se v nich nic dělat než mlátit nepřátele. Těch je jenom pár druhů. Všudypřítomní jsou kostlivci všech možných velikostí, dále tu máme dashery, dva druhy obrů a jakési zombíky co umí kouzlit. Žádná sláva.

Kromě nepřátel je zde i pár NPC, ale moc toho nenamluví. I ty klíčové pro děj vám vždy pouze zadají další quest. Děj nestojí za řeč, není nijak zvlášť rozpracovaný a v podstatě působí nedodělaně a uspěchaně, spíš jenom jako prvotní nástřel příběhu.

Pokud můžete, vyhněte se téhle hře obloukem. Je dobrá snad jenom ke splnění sedmého bodu letošní herní výzvy.

Pro: Souboje, místy hudba

Proti: Zdlouhavé chození sem a tam, příběh

+16
  • PC --
Graficky v té době celkem pěkná hra, souboje měly něco do sebe, když jste se naučili používat akrobacii a kouzla, občas jste se objevili v pěkné lokaci, ale většinou to byly stejně jenom tunely s texturou oblohy a trávy. Hudba byla tuším z velké části stejná jako v HoMaM III a sem tam byla atmosféra docela slušná, ale nikterak často.

Celkově dost hru kazí to, že se vlastně odehrává pořád v asi deseti lokacích, které jsou sice rozlehlé, to ale nepotěší, protože je za celou hru musíte projít celé tam a zpátky několikrát a to je přece jenom docela nuda. Nepřátel pokud vím nebylo nějak moc druhů (kostlivci různých velikostí, trollové, dasheři a nějaký zombie, možná ještě něco), zbraně na tom byly trochu líp. Jinak to bylo ale celý takový divný, i když mě to jako malýho celkem bavilo. Ted už bych ale asi jenom kroutil hlavou.

---
Alternativa
Rune

Pro: Akrobacie, kouzla, souboje, pár míst, zbraně

Proti: V podstatě všechno ostatní

+10
  • PC 50
Vyberte si: Buďto strávit pěkné odpoledne něčím užitečným anebo se pokoušet hledat v běhání po chudé a monotónní jak komár krajině hlubší smysl. Já prostě chci u hry jako je Might & Magic živější svět, méně linearity, přsto ale silný příběh a jasně dané úkoly. Tahle hra nenabízí ani jedno. Ani druhé, natož devadesáté sedmé. Slabota, jen pro těžkooděné fandy.

Pro: graficky ucházející

Proti: monotónnost, bezcílnost, Nihilismus

+5 +10 −5
  • PC 60
Nemohl jsem hrát Crusaders... v době jich vydání ani v době, kdy vyšla na cover CD časopisu Level - a vzhledem k tomu, že svět Might and Magic mám rád, dost mě to mrzelo. Hru se mi podařilo rozjet díky XP patchi až dvanáct let od vydání a popravdě mě odpuzovala od prvního momentu, ale nakonec jsem zatnul zuby a dostal se někam do poloviny - odevzdal jsem trpasličí roh a měl jsem už potřetí jít přes Katakomby na nějaký ledovec. Nepůjdu, hra zklamala a nemám chuť se pohnout o další píď tou samou lokací.
+4 +5 −1