Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cognition: An Erica Reed Thriller - Episode 1: Hangman

30.10.2012
27.02.2013
08.02.2018
78
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jedná se o tentokrát již komerčně vydaný, do čtveřice epizod rozdělený titul od tvůrců série The Silver Lining, na kterém se podílela, v roli konzultantky scénáře, Jane Jansen (série Gabriel Knight). Adventura s ručně malovanou grafikou od komixového výtvarníka Romana Molenaara sází na atmosféru a detektivní práci hlavní představitelky Ericy Reed, bostonské agentky FBI. Ta ztratila bratra, který byl jednoho dne nalezen jako oběť dosud nevypátraného sériového vraha. Mimo detektivní práce však Erica disponuje i zvláštními schopnostmi nebo spíše nadáním. Dokáže vidět minulost, když se dotkne určitého objektu, což jí, v úkolu vyhledání vraha, nejednou pomůže.

První epizoda nazvaná The Hangman nabídne okolo 6-10 hodin hraní, profesionální dabing a rozdílné cesty při průchodu hrou.


Poslední diskuzní příspěvek

I samotný Cesar Bittar, velký fanda adventur a jeden z hlavních spolutvůrců Cognition už nejspíš na klasické adventury zanevřel. Prakticky opustil Phoenix Online Studios, pomáhal vytvořit Horizon Zero Dawn, ale v poslední době už je jen řadovým zaměstnancem v Sumo Digital, píše básně a taky svou první knížku...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jedná se o hodnocení celé série.

V roce 2004 se dala dohromady partička adventurních nadšenců a vytvořili Phoenix Online Studios. Jejich prvotinou byla epizodická hra ve stylu King’s Quest s názvem The Silver Lining, hned poté se vrhli do kickstarterové kampaně na thrillerovou adventuru Cognition: An Erica Reed Thriller. V ní se netajili inspirací tvorbou Jane Jensen, autorky série Gabriel Knight či adventury Gray Matter. Ve finále se pak tato inspirace prohloubila ještě více, než sami autoři čekali. Každopádně, s kickstarterem uspěli a získali tak možnost vytvořit své vysněné dílo.

Stáváte se Ericou Reed, agentkou FBI v americkém Bostonu, která před třemi lety ztratila svého bratra. Ten byl zabit sériovým vrahem, který nebyl nikdy dopaden, i když se o to Erica vytrvale snažila. K tomu všemu má ještě speciální parapsychologické schopnosti, kdy se jí vyjevuje minulost související s určitou událostí. Případ bratrovy smrti je k její velké nelibosti oficiálně uzavřen – nedá se tedy nic dělat, je potřeba se posunout dál a společně se s parťákem Johnem McCoyem vrhnout do nového pátrání. Bude i zde Erica nacházet spojitost s vraždou svého bratra?

Základní premisa příběhu zní hodně zajímavě. Podíleli se na něm Cesar Bittar, Katie Hallahan, Nick Bryan a jako konzultantka také již zmíněná Jane Jensen. A právě její styl je z celého vyprávění cítit na sto honů a jde vidět, že si všichni dokázali padnout na stejnou notu a vytvořit opravdu propracovaný zajímavý příběh s postupně pečlivě budovanými vztahy mezi jednotlivými postavami. Hra je rozdělena do čtyř epizod, které vycházely samostatně. Každá z epizod má ale svůj vlastní případ, takže předěly mezi jednotlivými díly nepůsobí tak useknutě, jako tomu bývá u jiných epizodických děl. Hlavně se ale pořád něco děje, každá epizoda se věnuje jinému případu, každé vyšetřování probíhá trochu jinak. Samozřejmě, je tu základní linka, která se více či méně viditelně vine všemi epizodami a není tak úplně předvídatelná. Tvůrci si na tom dali hodně záležet a tak na řadu přichází i několik neočekávaných zvratů, což vše vyústí v napínavé a temné finále.

Ruku v ruce se skvěle prezentovaným příběhem plným emocí přichází i herní prvky. A i zde se autoři inspirovali v těch pravověrných point and click adventurách. Hra je sice pojata hodně filmovým stylem, přesto nechybí detailně vedené rozhovory, prohledávání databází, čtení dokumentů, používání předmětů, propracované puzzly. Po dlouhé době jsem si dokonce psal na papír poznámky k vyšetřování. Ve hře se vyskytuje i pár QTE sekvencí, jenž jsou ale pojaté úplně jinak, než bývají klikací orgie od Telltale. Samostatnou kapitolou jsou pak paranormální psychické schopnosti, pomocí kterých se může Erica dívat do minulosti. V úvodu se tyto výjevy objevují jen sporadicky a vůbec je nedokáže kontrolovat, s postupujícím časem se je však naučí ovládat a rozvíjet. Postupně tak bude získávat další a další schopnosti. Díky tomu, že je každá kapitola ozvláštněna novými schopnostmi, tak se hra nedostává do stereotypu, jednoduše se pořád něco děje. A pořád je to něco nového. Je pravdou, že občas jsem se v těch schopnostech ztrácel, kdy jsem nevěděl, v jakém časovém období zrovna jsem (obzvlášť, když je později možné přepínat i mezi postavami), ale ve finále mi to vůbec nevadilo. Všechny úkoly jsou navíc celkem logické a zaseknutí hrozí jen při nedostatku důvtipu či přehlédnutí některé indicie. Pokud si navíc nebudete vědět rady, můžete napsat SMS svému otci o nápovědu.

O hlavní charakteristiku vizuálního zpracování se postaral známý holandský komiksový tvůrce Romano Molenaar a byla to jednoznačně vydařená volba. Ve svém zpracování tak hra mixuje animované sekvence v podobě uměleckých komiksových obrázků s klasickým 2,5D prostředím a do něj zasazených postav. Někomu se může zdát nahrazení obvyklých videosekvencí obrázky lacinou náhradou, ty si však dokáží držet svůj jedinečný charakter a dokáží udržet hráče v tom správném rozpoložení i napětí. Grafická stránka celkově dopadla velmi slušně, autoři se nemají zač stydět. Podobně je na tom i hudba, kterou stvořil Austin Haynes, jehož melodie správně zapadají do vytvořeného prostředí a dotváří ponurou atmosféru celého díla. Jednu ze skladeb stvořil i manžel Jane Jensen Robert Holmes, kterou nazpívala jeho dcera Raleigh společně s její kapelou Scarlet Furies. Raleigh se navíc zhostila i dabingu role hlavní postavy a i zde to dopadlo na výbornou, stejně jako dabing všech ostatních postav.

Cognition je napínavý thriller s umně napsaným tajemným příběhem o pátrání po sériovém vrahovi, paranormálních schopnostech, rodinných vztazích a sourozenecké lásce. To vše zaobalené v líbivém audiovizuálním zpracování a klasickou adventurní hratelností.
+13
  • PC 70
Detektívny príbeh o masovom vrahovi s konzultáciou Jane Jensen boli pre mňa hlavnou motiváciou zahrať si Cognition.

Čo poteší je fakt, že napriek epizodickému formátu tých 6 hodín trvalo, kým som uvidel záverečné titulky. To je možno dané aj tým, že narozdiel od súčasných trendov epizodických adventúr v quick-time eventoch a filmovosti s minimálnou interakciou, Cognition je point'n'click adventúra zo starej školy.

Príbeh pôsobí zo začiatku rozpačito - hráč je vhodený do dynamického deja, ktorý sa chce tváriť filmovo, ale úplne mu to nejde. Najväčšou prekážkou a v podstate aj najväčším neduhom celej hry, je technické spracovanie. Už v úvode hry som párkrát umrel, nie preto, že by som nevedel, čo mám urobiť, ale dôvodom bola zle vyznačená aktívna zóna na kliknutie a tým pádom použitie predmetu. Musel som tak kliknúť nie na vysvietený predmet, ale do prázdneho priestoru vedľa neho. Hra Vás našťastie v tomto smere nijak radikálne netrestá a ak umriete, pokračujete presne tam, kde sa to stalo (takéto momenty sú za celú hru len dva). Tento neduh so zle vysvietenou zónou sa však v epizóde niekoľkokrát zopakuje. Rovnako ako problém so špeciálnou schopnosťou. Hlavná postava Erica má totiž "vylepšenú" intuíciu - dokáže z predmetov a ôsob vycítiť a vidieť útržky minulosti. Túto schopnosť v rámci príbehu postupne vylepšuje a je to hlavný spôsob riešenia hádaniek. Nemôžem povedať, že by nebol zábavný, ale v momente, ako chcete schopnosť použiť sa prepnete do módu, v ktorom vnímate obraz trocha inak a v lokácii sa zobrazia špeciálne obláčiky, s ktorými môžete takto interagovať. Stalo sa mi však viackrát, že pri prepnutí do daného módu (čo je logické, po preskúmaní novej lokácie v normálnom móde), som videl niektoré obláčiky, na ktoré mi nešlo kliknúť, hoci mali napríklad zobrazený názov. To ma zmiatlo, ale našťastie som na tom nevykysol, ale posunul sa ďalej a zistil, že interaktívne sa stanú až neskôr v hre.
Medzi ďalšie technické nedostatky by sa dalo považovať pravidelné prechádzanie postáv cez pevné predmety, občasné prelínanie textúr počas rozhovorov a Downov syndróm, ktorým trpí hlavná postava. Oči aj ústa sa jej totiž častokrát obracajú dohora, čo pôsobí nielen groteskne, ale hl. postava tak vyzerá aj vyslovene nesympaticky. Zároveň nechápem, ktorému estétovi napadol ako super nápad skombinovať cellshade grafiku s veľmi divným tieňovaním 3D objektov a hlavne postáv, pôsobia tak potom fakt hnusne. Celkovo bohužiaľ utrpela najviac hlavná postava, čo u robí aj z časti nesympatickú.

Dabing aj hudobná zložka majú svoje highlighty (klavírne skladby, použitie Beethovenovej Mesačnej sonáty, vyburcované songy na začiatku a konci, dabing Ericy, Sullyho, Roberta Goodmana), ale aj svoje otravné faily (všetky typické elevator music témy v kancelárii FBI, u Terencea a podobne, dabing Rose).

Na hre jednoducho vidieť, že nemala priveľký budget, ale autori sa aj tak tvrdohlavo snažia hru brať veľkolepo. Rozpačitý dejový začiatokma uviedol do stavu, pri ktorom som sa sám seba pýtal, či to vôbec dohrám a na čo som si kupoval celú sériu. Následné zlepšenie cca od polovice, keď človek začne využívať Ericine schopnosti a čerpá nové informácie, ma donútili k tomu, že hneď po dohraní som inštaloval druhú epizódu. Škoda len tej technickej zložky, ktorá dosť kazí zážitok, ktorý by mohol človek mať pri kvalitnejšom prevedení. O to viac, keď samotný adventúrny postup bol veľmi logický a hráč nemusel tápať.

Pro: príbeh, hádanky, logický postup hrou

Proti: skoro celá technická časť, bugy, stvárnenie postáv

+12
  • PC 80
Konzultantka příběhu Jane Jansen tohle zjištění mě hned přimělo si tenhle dobře vypadající thriller vyzkoušet a k překvapení jsem nebyl zklamán spíše naopak.

Agentka Reedová je na stopě sériovému vrahovi kterého nazývají Cain Killer který si jednoho dne vezme to co její nejbližší jejího bratra. O tři roky později byl případ Cain Killera uzavřen a Reedová s tím samozřejmě nesouhlasí. Bohužel záhy je přivolaná se svým parťákem Johnem na místo vraždy kde byl oběšen jeden muž a tím se dostáváme do kolotoče záhad a napětí.

Příběh je jednoduše povedený a už od začátku vás pohltí. Kombinuje skvěle thriller,detektivu a trochu mystery.

Hlavním tahákem spolu s příběhem jsou schopnosti hlavní hrdinky (která je sympatická a má dobrý dabing) mezi které patří pomocí předmětů vidět do budoucnosti či do minulosti nebo se dostat do myšlenek člověka, ale tohle vše vám bude vysvětleno ve hře takže to tu nebudu nijak extra rozepisovat. Dialogy jsou napsány dobře nechybí jim humor a jsou čtivé např: Popichovaní Reedové a Johna potěší.

Samotné postavy jsou také zajímavé a každá něčím přispívá do děje takže vám tam skoro nikdo nepřijde zbytečný ať už třeba Sully který má o Reedovou zájem ale ona ho pořád odmítá apod.

Obtížnost hry není až tak extra vysoká a pokud si nebudete vědět rady na mobilu je dostupný otec hlavní hrdinky který vám vždy dá nápovědu.

Co je ale na hře největší problém jsou animace které působí místy opravdu toporně a Reedová vypadá místy jako po nehodě s náklaďákem ale na to si zvyknete. Ručně kreslené pozadí zapadá do temné atmosféry. Akorát trochu mi tam nepasuje komiksový vzhled postav ale nejedná se o nic hrozného.

Soundtrack je povedený a vtáhne vás do děje.

No tak si to sečteme rozjíždí se nám tu zajímavá série která už prvním dílem ukázala že má co nabídnout a nabízí vcelku slušnou délky na to že je to epizodní adventura. Takže zajímavý příběh dobrá atmoséfra a zajímavé postavy prostě skvělý rozjed temného thrilleru.

Pro: Atmosféra,postavy,Dabing,hlavní postava,pozadí a vzhled lokací,systém nápovědy,příběh,soundtrack,délka

Proti: místy hluchá místa,animace a vzhled některých postav.

+9