Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Age of Empires: Definitive Edition

Forgotten Empires LLC •  Ensemble Studios (původní verze)
20.02.2018
67
25 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Welcome back to history!

Návrat do starověku je součástí širší snahy Microsoftu o znovuzískání ztracených pozic v PC hraní a navazuje na opětovné uvedení zdaleka nejpopulárnějšího Age of Empires II (1999) v HD předělávce (2013) na službě Steam. Definitive Edition v sobě spojuje Age of Empires (1997) a rozšíření Rise of Rome (1998), přičemž aktualizuje grafiku, animace a od ukončení podpory CD-ROM hrám na MSN Gaming Zone v červnu 2006 poprvé zpřístupňuje multiplayer (2-8 hráčů) širokým masám, tentokrát skrze službu Xbox Live. Jedná se o důsledný retexture prodávaný na Microsoft Store s podporou achievementů, který nepřináší žádné změny v hratelnosti. Svět mocných říší tedy zůstává místem bez žen, světem mužů pokládajících své životy s teatrálními výkřiky.

Zapomeňte na pozemní obchodování, formace vojsk, brány v hradbách, či na městská centra a věže, jež by mohla poskytnout útočiště napadeným vesničanům. Připravte se na po novu nahraný soundtrack i na tentokrát ilustrované a namluvené úvody ke každému scénáři v desítce kampaní s odhadovanou herní dobou přes 40 hodin. 4K rozlišení koresponduje s upravitelnou velikostí HUDu. I DE běží na starém Genie Engine, lze proto přepínat mezi vylepšeným a originálním vzhledem. Všechny jednotky, budovy a vylepšení se dočkaly své ingame reprezentace v technologickém stromu, do něhož jste v případě původního AoE mohli nahlédnout jen prostřednictvím papírového manuálu. Populační limit zaznamenal vzrůst z 50 na 250 jednotek.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Nejdříve krátce k původní hře a datadisku. Age of Empires považuji rozhodně za kvalitní strategii a i když je vrcholem série druhý díl, tak i jednička má co nabídnout. Přítomna je již velká část zásadních prvků - hezky zpracovaná historie, několik epoch pro rozvoj vaší civilizace a dost kampaní. Důvodem, proč není hra mezi mými nejoblíbenějšími strategiemi, je především postupná stereotypnost. Mise sice mají různé cíle, ale obvykle k nim vede velmi podobná cesta. Budovat ekonomiku, vylepšit základnu a porazit velkou část nepřátel. Pak už se liší pouze v finálním úkolu - zničení konkrétní budovy nebo získání artefaktu. Ano, tato nebo velmi podobná šablona platí pro většinu RTS, ale na rozdíl od Command & Conquer nebo Dark Reign mi to zde přišlo horší, nudnější. První fáze rozjetí ekonomiky a stavba základny je totiž výrazně pomalejší a skoro stejná bez ohledu na mapu. Přesto, díky zajímavému prostředí historie, dobrým jednotkám a zábavnému boji s nepřáteli, jde o skvělou strategii, která má i dnes co nabídnout.

A co na tom všem mění Definitive Edition? Po herní stránce málo, což je vlastně dobře. Vše se chová stejně, alespoň co si pamatuji a zůstal i limit padesáti jednotek. Díky potřebě získávání až čtyř surovin, je tak méně jednotek na boj a ten je tak taktičtější. Technická stránka je povedená, vše funguje jak má. Grafika vypadá hezky, tím že nejsem skalní fanoušek mě změny neurážejí. Zahrnuty jsou kampaně z originální hry i z datadisku Rise of Rome. Navíc jsou pouze obě kampaně z demoverzí, které byly upraveny a zkráceny o čistě tutoriálové mise. Škoda, že nepřibyl žádný úplně nový obsah. Pochválit musím jednoduchou možnost přidání uživatelských kampaní a scénářů. Pár jsem jich vyzkoušel a pro zájemce může jít o další zábavu na dlouhé hodiny.

Obtížnost je, co si pamatuji, stejná jako v originále. To bohužel znamená nevyvážená, ale zvládnutelná. Rise of Rome je těžší, ale nic hrozného. Navíc nevyváženost není u dobových strategií nic neobvyklého. Ovládání je pohodlné a možnost zobrazit si technologický strom hezká. Remaster jako takový je čistý průměr, plní vše co se dá očekávat, ale nepřináší téměř žádnou přidanou hodnotu. Jako celek jde o povedenou strategii, kterou by byla škoda minout. V jaké verzi budete hrát, je vlastně jedno, ale DE je určitě pohodlnější řešení.
+28
  • PC 30
V dnešní době se to remastery jenom hemží. Pomalu ale jistě s nimi ztrácím trpělivost, protože spíše než radost z opětovného hraní na novém OS, působí negativní komercí. Zkrátka, přece to nemusí neustále být jen o grafických změnách a několika vychytávkách - proč neudělat remaster s lepší úrovní AI, nebo vyřešit prvky kde původní verzi tlačila bota.

První věc, která mě zaujala na AoE, byl slibovaný počet kampaní. Když jsem si uvědomil, že do oněch deseti kampaní jsou započteny i čtyři datadiskové, byl jsem zklamán. Kompletně mně ale dostalo, že zbylé dvě kampaně jsou jen vyjmutá tažení z původních demoverzí základní hry a datadisku (původní kampaň za Hittite byla zredukována na tři mise, mapy prošli změnami).

Grafická změna není nejhorší, ale působí tuctovitě. Zreplikovat kouzlo původní grafiky se nepodařilo. Citelně je to pak znát v podobě Menu, či statistikách na konci hry. Původní verze měla nezaměnitelné kouzlo, nové zpracování je až příliš minimalistické. Celkově Definitive Edition působí, jako AoE1 předělaná do kabátu AoE2.

Je sice pěkné, že si autoři dali práci se znovuvytvořením soundtracku, ale větší pozornost a úsilí to chtělo soustředit jinam. Dabing briefingu je zbytečný, pro mně místy až rušivý.

Klidně by mi stačila původní grafika, jen s lepší AI jednotek a nějaká nová kampaň navíc.

Pro: Kompatibilita s novým operačním systemem.

Proti: Mnoho zbytečností devalvující požitek z původní hry. Žádný posun s AI.

+15 +17 −2
  • PC 70
Remaster legendární strategické hry, která odstartovala ještě více legendární herní sérii. Oproti původní verzi máme vylepšenou grafiku a k větším i menším změnám došlo i v některých mapách kampaní. Kampaně samotné jsou původní (ze základní verze hry, z datadisku a z demoverzí), žádné nové.

+ Líbivá grafika
+ Fajn hratelnost
- Nevybalancovaná obtížnost některých mísí v kampaních. Např. Holy man, tedy první mise za Babyloňany je extrémně těžká. I na nejlehčí obtížnost počítačem ovládání hráči útočí na můj vkus až příliš agresivně. Naopak, jiné mise jsou značně snadné, kdy lze požadovaného cíle dosáhnout rychlým útokem na nepřítele s výchozími jednotkami.
- AI jednotek je někdy velmi hloupá. Pokud se explicitně nenastaví bránění daného místa, je jednotka schopná automaticky pronásledovat jakéhokoliv nepřítele klidně na druhou stranu mapy. Dále se jednotky mezi sebou snadno blokují v úzkých prostorách.
- Nejasné zadání úkolů. Např. v jedné mapě je uvedeno, že je potřeba vytvořit 10 legionářů v určité oblasti. Ve skutečnosti stačí s daným počtem jednotek do dané oblasti dojít. Navíc nikde není řečeno, že při zabití nepřátelského hrdiny je mise neúspěšná.
- Občas nesmyslný vývoj technologií. Např. farmy lze stavět až poté, co postavíme tržiště. Ve skladu surovin jsou upgrady brnění jednotek. Tam by se naopak hodily spíš vylepšení těžby, které jsou v tržišti, atd.
- Málo jednotek v kampaních (50).
- Hodně mi chybí brány ve zdech, ty ale přibudou až ve dvojce.
- Docela nemilé je, když je ve scénáři za úkol zničit nepřítele, kdy se mi stalo, že se jedna jeho jednotka někde zašila a já ji pak hledal asi 10 minut. :-(
- Málo "košatá" hudba, přijde mi, že slyším jen několik stále se opakujících se hudebních motivů.

Suma sumárum, hraní mě bavilo, nicméně čekal jsem od tohoto remasteru mnohem víc.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: AI, nevybalancovaná obtížnost misí

+14