Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Agatha Christie - Murder on the Orient Express

Agatha Christie - Vražda v Orient Expresu

73
11 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Nejnovější zpracování jednoho z nejznámějších detektivních příběhů, které napsala legendární britská spisovatelka Agatha Christie. Kromě řady filmových a televizních zpracování vyšla i jedna počítačová hra - point and click adventura od britské společnosti AWE Productions s názvem Agatha Christie: Murder on the Orient Express. O necelých dvacet let později se o vlastní zpracování děsivého příběhu postarala francouzská společnost Microïds.

Ta se rozhodla příběh přenést do současnosti. Pojedeme sice starým klasickým Orient Expressem, čekají nás ale moderní vymoženosti, přičemž tou nejzásadnější je asi mobilní telefon. Opět se v roli belgického detektiva Hercule Poirota, který tentokrát nemá vizáž ani hlas nejproslulejšího Davida Sucheta, vydáváme touto legendární vlakovou soupravou z Istanbulu do Paříže s roztodivnou sebrankou spolucestujících. A jak bývá u tohoto příběhu zvykem, je zavražděn pan Ratchett a na vás hráčích v roli Poirota je potřeba vypátrat, kdo za zločinem stojí.

Příběh knížky je jasně daný a pro znalce hodně díla hodně předvídatelný, přesto autoři dostali svolení od autorů práv na vlastní úpravy či doplnění příběhu. I díky tomu se ve hře setkáme s novou postavou, detektivkou Joanne Lockovou, se kterou ve flashbacích pátráme po vrazích ve Spojených státech Amerických.

Na rozdíl od předchozího klasického point and click rozhraní se tentokrát tvůrci rozhodli přesunout celé prostředí do 3D, přičemž kamera sleduje hratelnou postavu zpoza ramen, ale je možné s ní kolem postavy libovolným způsobem rotovat. Ve hře nejsou žádné akční či střílecí pasáže, vše je postavené hlavně na prozkoumávání okolí, rozhovorech se spolucestujícími, pozorování jejich chování, dedukci, skládání myšlenkové mapy či řešení časových os jednotlivých událostí, to vše doplněné o logické puzzly.


Poslední diskuzní příspěvek

Jako takhle z 3D adventur či jiných jsem zvyklý na ještě větší bizáry. I tak je pravda že některé postavy vypadají fakt divně, hlavně ženské charaktery. Nejvíce miluji že stará babička 39 a mlada pekna holka 60 :D Kazdopadne kdyz jsem to streamoval tak me to jinak hodne bavilo. Urcite bych tomu nevytykal typicke adventurni tropy jako jini recenzenti :) Je to fajn

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Vražda v Orient Expresu je jedním z nejznámějších detektivních příběhů na světě, jejímž autorem je legendární britská autorka Agatha Christie. I díky řadě adaptací hlavně ve filmu a televizi je příběh tohoto geniálního díla všeobecně známý. Doposud na jeho námět vyšla jen jediná hra nesoucí očekávaný název Agatha Christie: Murder on the Orient Express. V této klasické point and click adventuře vytvořené britským studiem AWE Productions jste však nehráli přímo za Hercule Poirota, ale zaměstnankyni železniční společnosti Antoinette Marceauovou, která za Poirota vedla pátrání. Samotný Hercules Poirot se ve hře vyskytuje a funguje částečně jako pomocník ve chvílích, kdy si hráč neví rady. A vyskytuje se v tom nejproslulejším provedení - se vzhledem i hlasem Davida Sucheta.

Po téměř dvaceti letech přichází další zpracování, které nese stejný název, jen místo dvojtečky je pomlčka. Je potěšitelné, že u nás vychází s počeštěným názvem Agatha Christie - Vražda v Orient Expresu. Celé to má za lubem v současnosti nejaktivnější tvůrce na poli adventur, francouzská společnost Microïds respektive jejich nově vytvořené dceřinné studio Microïds Studio Lyon. Je jasné, že příběh detektivního románu je tak známý, že výslednou zápletku mohou neznat jen zatvrzelí ignoranti a nebo ti hodně pozdě narození. Je těžké vytvořit detektivní hru, když dopředu víte, kdo je vrah. Toho si byli tvůrci vědomi a tak se rozhodli k celému příběhu přistoupit po svém.

Tentokráte si zahrajeme skutečně za Hercule Poirota, byť v krapet jinačím vzezření, než jsme zvyklí. Přesto stále zachovává svůj specifický styl vystupování, vyhýbá se jakékoliv akci a naopak používá své malé šedé buňky. Tvůrci se navíc rozhodli převést celý příběh do současnosti, takže se vydáváme starým Orient Expressem u příležitosti jubilejního 140. výročí od jeho první cesty. Asi nejvýraznějším výdobytkem moderní techniky je mobilní telefon a občas ještě počítače, jinak je vše téměř při starém. Zároveň se ale tvůrcům podařilo dohodnout s majiteli autorských práv na možnosti provedení několika změn a připsání příběhových linek, samozřejmě pod jejich přísným dohledem. Díky tomu se nám dostává do rukou i druhá hratelná postava, americká detektivka Joanne Lockeová, která pátrala po tragédii rodiny Armstrongů. V různých flashbacích tak pátráme v její kůži po záhadách nedávného případu. Díky tomu se dostaneme i mimo prostředí vlaku, což je určitě osvěžující.

V tomto případě se nejedná o point and click adventuru, ovládané postavy budeme sledovat pohledem zpoza jejich zad, chození probíhá prostřednictvím kláves na klávesnici, přičemž myší ovládáme kameru, která může rotovat do všech stran kolem postavy. Myší se samozřejmě udávají i konkrétní příkazy - ať už se mačkají různá tlačítka, začínají rozhovory s postavami, reaguje s okolními předměty apod. Naštěstí hra neobsahuje žádné akční pasáže, vše je postaveno výhradně na dialozích s postavami, pátrání po jednotlivých důkazech a řešení variabilních puzzlů. Kromě toho je nutné prozkoumat detailní podrobnosti o každé postavě a seskládat jejich soupis dohromady v jednoduché obrazovce. Podobně se dávají dohromady i vzájemné alibi postav či určování časových posloupností jednotlivých událostí. Po každém takovémto úspěšně splněném úkolu se objeví krátká animace, ve které Poirot či Lockeová pochválí hráče za jeho úspěšné složení. A přestože se jednotlivý obsah pochval mění, záhy přijdou hodně otravné. Asi největší novinkou je myšlenková mapa, ne nepodobná těm, které byly použity v Sherlocku Holmesovi. I zde pomáhají ve vyšetřování a ukazují, kterým směrem by se měl hráč v nejbližší době vydat. Zde také můžete určit, jestli je postava podezřelá či nikoliv, i zde můžete vydedukovat některé poznatky, které povedou k dalšímu vyšetřování.

Všechny tyto prvky nás hra naučí v první lehce tutorialové kapitole v hotelu v Istanbulu, kde dostaneme za úkol vyřešit triviální případ ukradeného lístku na Orient Express. Takovýto případ je dozajista pod úroveň Hercule Poirota, k naučení a pochopení herních mechanik však poslouží dokonale. Poté již hurá do slavného vlaku, kde se opětovně setkáme s různou sebrankou individuí seskládanou z různých společenských vrstev a států. Nejdříve je bereme jako klasické spolupasažéry či obsluhu, po vraždě Ratchetta pak jako potenciální podezřelé. A rozjíždí se kolotoč pátrání, vyslýchání, zkoumání a dedukování, který z velké části kopíruje originální knižní předlohu. Ale tak jako se různé filmové adaptace rozhodly pro drobné úpravy herních postav či příběhu, obdobně se zachovali i tvůrci hry. A jak již bylo zmíněno, přidány jsou i některé příběhové linky, takže můžu všem hráčům slíbit, že není všechno navlas stejné s původním originálem a budete překvapeni, s jakými nápady tvůrci přišli. Naštěstí jimi dopsané části zapadají do širokého rámce celého příběhu a nepůsobí nikterak rušivě či odtažitě. Rozepisovat se více o příběhu či jeho změnám není vhodné, protože byste přišli o moment překvapení.

Audiovizuální zpracování je na slušné úrovni. Graficky to žádná extra bomba není, ale rozhodně to není ani ostuda. Interiéry Orient Expressu vypadají velice dobře, s některými exteriéry je to již občas horší a jde vidět, že by mohly být detailnější. Špatně na tom nejsou ani výrazně stylizované postavy, jejichž koncept vytvořil uznávaný francouzský grafik Cédric Peyravernay. Autoři se pokusili i o filmové zpracování, takže se dočkáme různých prostřihů, náletů kamer či záběrů na detaily. Tísnivou atmosféru ve vlaku se jim podařilo vystihnout dokonale a dopomáhá jim k tomu nejen vydařený dabing, ale také povedená nevtíravá hudba, která je specifická pro každý z vagónů či prostředí a samozřejmě graduje ve vypjatých situacích. Za zmínku stojí také informace, že hra obsahuje oficiální české titulky. Překlad je na vysoké úrovni, jen jde vidět, že nejspíš neproběhl dostatečný betatest, protože je možné vidět několik překlepů, chybějících písmen, nevhodně zvolených výrazů (např. šéf vlakové společnosti monsieur Bouc je v úvodu nazýván ředitelem linky, průvodčí Pierre Michel je nazýván kontrolorem, v jednom místě nesedí český text s českým obrázkem a vrcholem je oslovování jedné osoby v ženském rodě, přestože se na druhé straně ozývá mužský hlas). To jsou ale jen drobnosti, které celkový dojem z dobré lokalizace nezkazí.

Tvůrcům se podařilo převést legendární detektivní příběh do modernějšího hávu a připsat i pár příběhových linek, které zdařilým způsobem zasahují do originálu či na něj navazují. Jedná se o podařenou detektivní adventuru, jejímž asi jediným a zároveň největším záporem je profláklost jejího příběhu, a tedy známost jednotlivých událostí. Takže už dopředu víme, kdo je vrah. A nebo tomu bude jinak?
+22
  • PC 80
Zdá sa, že rok 2023 bude patriť medzi hernými detektívkami Herculovi Poirotovi. Nie je to ani tak dávno, čo som recenzoval titul Hercule Poirot: The London Case a máme tu ďalší titul zo sveta literatúry Agathy Christie. Tentokrát však nepôjde o fiktívny príbeh, ktorý Agatha Christie nikdy nenapísala. Namiesto toho tu máme hru, ktorá sa rozhodla priniesť príbeh, ktorý všetci jej verní fanúšikovia poznajú veľmi dobre a určite videli aspoň jednu z veľkého množstva filmových adaptácií. Moja prvá otázka teda bola, čím nás teda chce zaujať? Čo môže do príbehu, ktorý veľmi dobre poznáme priniesť, aby dokázal prekvapiť? Dobrá správa je, že túto istú otázku si položili asi samotní autori, pretože od prvých sekúnd mi bolo jasné, že táto verzia bude úplne iná, než som bol doposiaľ zvyknutý. 

Napriek tomu, že si myslím, že nemá príliš zmysel predstavovať príbeh, poďme si povedať aspoň pár základných informácií pre tých, ktorí sa s ním nikdy nestretli. Hercule Poirot sa ocitá v Istanbule a plánuje cestovať do Londýna. Pomoc mu ochotne ponúkne jeho dávny priateľ, pán Bouc, ktorý je zhodou okolností majiteľom Orient Expressu, chystajúci sa na svoju veľkú výročnú cestu. Pocestuje tak z Istanbulu až do Paríža. Vlak je však plne obsadený, no napriek Poirotovým protestom Bouc trvá, že pre neho nájde miesto. A tak sa najslávnejší detektív dostáva do luxusného vlaku, v ktorom sa počas noci odohrá vražda. Obeťou sa stáva bohatý muž menom Ratchett, ktorý len pred pár hodinami ponúkol Poirotovi prácu, aby ho ochránil. Ten to však v danom momente odmietol. Je teda na čase nájsť vraha tohto ohavného zločinu.

Hneď na úvod ma hra prekvapila prvou zásadnou zmenou oproti pôvodnému dielu. Príbeh sa tentokrát neodohráva v tridsiatych rokoch minulého storočia, ale je zasadený do decembra roku 2023. Takže hneď v úvode uvidíme Poirota ako vytiahne z vrecka svoj verný Iphone a skontroluje si správy. V prvom momente ma táto skutočnosť skutočne vyviedla z miery, no moje rozčarovanie netrvalo dlho. Postupne som si tak zvykol na zasadenie príbehu do moderného sveta. Dokonca mi to vo výsledku prišlo veľmi osviežujúce. Koniec koncov, vidieť najslávnejšieho detektíva v modernom svete, kde nič nestratil zo svojho gentlemanského šarmu, je jeden zo spôsobov, ako dať starému príbehu nový lesk.

Nakoľko je však dej zasadený do súčasnosti, bolo potrebné, aby aj postavy pôsobili modernejšie. Opäť si myslím, že misia bola splnená úspešne. Hoci je pravda, že miestami sú dialógy trochu staromódne, nepôsobí to to nijakým spôsobom rušivo. Z dvoch dôvodov. V prvom rade – sme stále vo svete Agathy Christe, a ten jazyk je tomu prispôsobený. No rovnako je potrebné si priznať, že sa nachádzame v luxusnom parnom vlaku, kde mnohí cestujúci majú určitý status. Ak by dialógy boli príliš moderné a hovorové, nefungovalo by to. Takýmto spôsobom hra naopak pôsobí sviežo, a súčasne pristupuje k predlohe zodpovedne. 

 Samotný príbeh sa však už následne vyvíja tak, ako by ste si to v prípade herného spracovania Vraždy v Orient Exprese predstavovali. Držíme sa príbehovej línie, máme tu niekoľko vyšetrovateľských minihier, v ktorých je potrebné, aby Poirot správne analyzoval postavu, prípadne zoradil jednotlivé udalosti v správnom časovom poradí, porovnal výpovede svedkov, konfrontoval ich s prípadnými klamstvami a podobne. Nechýbajú ani nejaké hlavolamy v podobe minihier, kde budete musieť opraviť odšťavovač na pomaranče, poskladať správne krabice so surovinami na dezerty, otvoriť japonskú krabičku a veľké množstvo ďalších.

Tie dopomáhajú k tomu, aby ste nemuseli len neustále chodiť po vlaku a rozprávať sa s cestujúcimi. Navyše musím priznať, že tieto aktivity ma nijakým spôsobom neotravovali. Neviem síce, či by v realite vedel prejaviť Poirot takú dávku ochoty zapojiť svoje mozgové bunky na podobné veci (dokonca v jednom momente samotnému Boucovi povie, že má pocit, že ľudia s ním komunikujú len keď pre nich niečo urobí), no v hernom svete je potrebné, aby sme mohli riešiť nejaké hlavolamy. Okrem toho je dobré, že ich náročnosť je primeraná a v prípade, že by ste si nevedeli rady, máte tu aj veľmi solídne a funkčne zapracovaný systém nápovedy, aký si pamätám aj z Telltale hry Back to the Future

Za najväčšie plus v rámci rozprávania príbehu však považujem fakt, že sa autori rozhodli príbeh obohatiť aj o nové scénky, ktoré sme v žiadnej adaptácii nemohli vidieť. Konkrétne ide o únos malej Daisy Armstrongovej, ktorá patrí medzi kľúčové postavy. Tieto časti sú spracované ako flashbacky, kde ovládame mladú detektívku Joannu Locke (tá sa taktiež nachádza vo vlaku). Práve ona vyšetrovala celý prípad a snažila sa dosiahnuť v celom prípade spravodlivosť. Stále však platí, že viete čo od týchto častí môžete očakávať a ako to celé vlastne na konci dopadne. Lepšie však môžete prežiť jednotlivé udalosti, vidieť dosah na jednotlivých zúčastnených a lepšie tak pochopiť celkový motív vraha. Navyše, týmto spôsobom dáva hra postave Ratchetta oveľa väčší priestor a máme možnosť ho vidieť v úplne inom svetle, než sme doteraz mohli.

Hra túto skutočnosť maximálne využíva vo svoj prospech. Nech už ste si Ratchetta na základe jednotlivých adaptácii zaškatuľkovali akokoľvek, myslím si, že to bude slabý odvar oproti tomu, aké dojmy budete mať z tejto verzie. Tým, že je príbeh situovaný do súčasnosti, tak aj samotný Ratchett svoje aktivity posunul na oveľa vyšší level. Musím dokonca pripustiť, že na konci mi z neho bolo už maximálne zle. Z obete, ktorá skrýva jedno temné tajomstvo, sa vyvinie na niekoho, kto má tých tajomstiev oveľa viac. Takže musím tvorcom zatlieskať za to, že dokázali túto postavu tak skvele vyprofilovať. 

Mladú detektívku Joannu považujem tiež za veľmi dobrý prínos pre túto hru. Pôsobí možno viac ako policajtka, ktorú poznáme zo seriálov, no spolu s Poirotovým šarmom dokáže do hry priniesť aj niečo iné. Zaujímavé je to najmä v momentoch, kedy konfrontuje svedkov. Je inteligentná, všímavá, oveľa ráznejšia, no rovnako vie v správnych momentoch prejaviť aj veľkú dávku súcitu. Navyše sa jej tento prípad tiež veľmi osobne dotýka. Niečo má však s Poirotom spoločné. Oboch v prvom rade zaujíma pravda a majú rovnako aj cit pre spravodlivosť. Práve vďaka tomu ich partnerstvo pôsobí veľmi úprimne a funguje to. Dalo by sa povedať, že Poirot tu našiel svojho Hastingsa.

Z toho všetkého teda asi viete usúdiť, že po príbehovej a hernej stránke ide o dobré spracovanie Vraždy v Orient Exprese. Popravde by som v tomto ohľade vedel vytknúť len jednu maličkosť, ktorá je avšak veľmi silným spoilerom. Aby som teda veľa neprezrádzal poviem iba toľko, že do hry je zapracovaný ešte jeden veľmi zaujímavý zvrat, ktorý síce v rámci celkového rozprávania funguje dobre, no kradne pôvodnému záveru a hlavnej myšlienke príbehu určitú dávku relevantnosti. Viem, že ide o známe dielo, a keby tvorcovia neprišli s ničím novým, nemali by sme reálne žiadnu zaujímavú záhadu. No myslím si, že mohli skúsiť nájsť cestu, ktorou by nevzali najsilnejšiemu momentu príbehu jeho relevantnosť.

Presuňme sa teda od príbehu a hrateľnosti k ostatným aspektom, ktoré kvalitatívne celkom slušne sekundujú. V prvom rade si niečo povedzme o vizuálnej stránke. Myslím si, že v porovnaní s už spomínaným London Case vyzerá Murder on the Orient Express lepšie. Priestory vlaku sú nadizajnované veľmi pekne, vonkajšie priestory sú tiež celkom dobre zvládnuté, no najväčší pokrok vidím v oblasti postáv. Od dokonalosti majú síce stále ešte ďaleko, no už rozhodne nevyzerajú ako porcelánové figúrky, ktoré občas otvoria ústa. Dizajny aj mimika sú kvalitnejšie a postavy vďaka tomu pôsobia živšie.

Oproti tomu hudba v tejto hre absolútne vyniká. Páči sa mi, že jednotlivé vagóny majú úplne rozdielne skladby, dodávajú priestorom Orient Expressu kvalitnú atmosféru a napriek tomu, že sa skladby neustále striedajú, nikdy ma neprestali ohromovať. Kvalitný je ale aj dabing. Leslie Clack a Elizabeth Wautlet boli dobre zvolení do rolí protagonistov a Ken Starcevic v role Ratchetta funguje takisto skvele. Pochvalu si však zaslúži aj Patrick Albenque, ktorý dabuje vášho dobrého priateľa Bouca a ešte niekoľko ďalších postáv. Okrem neho však svoje hlasy zapožičali viacerým postavám aj iní herci, no nikdy ma to nijakým spôsobom nerušilo. V prvom rade vedia svoje hlasy celkom šikovne zamaskovať a rovnako sa nikdy nestalo, že by niekto z hercov komunikoval sám so sebou alebo by sa jeho postavy ocitli príliš blízko seba. Vďaka tomu je ilúzia spracovaná kvalitne. Hodnotenie sa však týka anglického prevedenia, nakoľko ostatné jazyky som neskúšal.

Vo výsledku sa tak Murder on the Orient Express stáva hrou, ktorej nemám veľa čo vytýkať. V princípe by sa dalo povedať, že jej najslabšou stránkou je skutočnosť, že ide o veľmi známe dielo a tak vieme veľa vecí skôr, než k ním dôjdeme. Taktiež musím priznať, že občas by mi neprekážalo, keby sme si mohli užiť väčšie množstvo lokácií. Počas tých trinástich kapitol som si uvedomil, že keď som mal možnosť na chvíľku Orient Express opustiť, dokázalo to hru taktiež osviežiť. No tvorcovia tu podľa mňa doručili titul, ktorý je nám síce dobre známy obsahom, no napriek tomu má v sebe dostatočné množstvo prekvapení. Tým pádom na konci neostaneme sklamaní. Navyše môžem povedať, že po stránke grafiky, hrateľnosti a rovnako aj kvality spracovania minihier či myšlienkovej mapy urobil tento titul oproti London Case slušný krok vpred. Hra ma zabavila na viac ako 12 hodín, a pokojne si viem predstaviť, že by som sa k nej opätovne vrátil. Možno by som skúsil zozbierať všetkých 40 zlatých fúzov, ktoré tu tvorcovia niekde ukryli. Na prvýkrát som totiž objavil asi len polovicu.

Fanúšikovia slávneho belgického detektíva by mohli oceniť aj to, že hra vychádza aj v krabičkovo balenej deluxe verzii. V nej okrem samotnej hry budete mať aj 48 stránkový art-book, digitálnu formu herného soundtracku a ako malý bonus aj záložku v podobe lístku na Orient Express. Myslím si, že medzi detektívnymi adventúrami ide tento rok o skutočne kvalitný počin, ktorý môžem úprimne odporúčať.
+7