Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@M.a.t.t. (25.04.2025 16:21): a pak jsem nechal odpálit ty ruiny, přijde mi že odříznout lidi od reinkarnace a zabít stovku lidí abych "vyřešil" něco co stejně předpokládám vyřeším během pár dní je nesmysl.
@Paul (25.04.2025 13:23): Pozor, ja som tomu taktiež nezabránil a súhlasím s tým, že je to silný príbehový moment, možno i najsilnejší z celej hry. Hoci ma teda mrzelo, keď som zistil, že sa to nemuselo vôbec udiať, hre to v konečnom dôsledku asi pomohlo :)
@M.a.t.t. (25.04.2025 11:55): jo, když máš křišťálovou kouli a víš že to udělaj tak povraždíš ten jejich kemp v jeskyni. Já si s nima jen pokecal a šel po svejch. Ale jsem za to rád, aspoň něco dramatickýho se v tom příběhu stalo!
@Pralev (21.04.2025 11:51): ta třetí a čtvrtá mapa mě baví víc než první dvě. Což je trochu paradox protože většinou pouště ve hrách nemusím. Btw od vypnutí toho reflexu už to fakt ani jednou nespadlo.
@Paul (20.04.2025 22:17): Trpajzlík je trochu nudnej, souhlas. Garrus, resp. Kai mi přijde ok, i jeho osobní příběh mě baví. Nová companionka je nejen dobrá jako postava, ale má i heal. Obecně jsi ve druhém actu a ten mě popravdě zatím bavil ze všech nejvíc :-)
@Pralev (20.04.2025 21:43): raytracing mám zaplej celou dobu, ten to padání imho nezpůsobuje, zkus ten reflex. Koukal jsem i na steam fórech že to některým pomohlo.

@Radecker (20.04.2025 22:06): to, že je zde svět zcela statickej a nežijící mi zas tolik nevadí (ikdyž jo, bije to do očí nejen ve srovnání s KCD, ale i s 15 let starým New Vegas od stejnýho studia), spíš mě prostě nechytl příběh/dialogy/postavy, je to celý hrozně bland. Spousta fantasy žvástů o ničem. Ale teď se konečně, poprvé za 30 hodin hraní stala jedna zajímavá příběhová událost vyšel jsem ze starobylých ruin a město je v plamenech! , tak třeba se to zlepší. Ještě hůl nelámu, ta nová companionka taky působí aspoň o trochu zajímavěji než ten aquaman a trpajzlik.
@Pralev (17.04.2025 17:28): jsem vypnul v options nvidia reflex a od tý doby (cca 15 hodin hraní) ani jeden crash.

Ale mám v tom 30 hodin a už bych docela rád viděl konec, přitom jsem někde v polovině, chjo.
@Paul (17.04.2025 12:59): Mě to baví po všech stránkách fakt hodně (pomáhá, že jsem velký fanboy PoE univerza), ale takhle rozbitou hru jsem ještě asi nikdy nehrál. To fakt optimalizaci ani nevidělo a crashe jsou na denním pořádku. Ještě nikdy jsem kvůli žádné hře nemusel vždycky povinně před hraním restartovat PC.
Čtvrtý fatal error crash během 14 hodin..začíná to být mírně otravné, zvlášť v kontrastu s KCD2 kde jsem neměl ani jeden crash za 230 hodin. Jinak dojmy ze hry samotné celkem ok, svět je hezký, souboje ujdou, dialogy a příběh nepříliš zajímavé, ale zatím mě to u sebe drží. Je to dost fantasy verze Outer Worlds.
Tak take dohrano. U me 71 hodin. :) Za me dobry. Je to proste na standardy akcnich RPGcek dobre odvedena prace. Gameplay loop bavi i kdyz obcas to muze byt trochu repetitivni (vsechna akcni RPGcka to tak maji, vetsina je na tom jeste mnohem mnohem hur nez Avowed), ale soubojak je super, pribeh je zajimavy, je to dobre napsane, companioni jsou hodne fajn aniz by se vyvojari uchylovali k nejakym edgy supercool postavam jak je casto ve hrach zvykem. Proste jsem se po celou herni dobu dobre bavil. Hral jsem maga protoze magie jaksi obchazi cely ten system level zbrane vs. level postavy, takze jsem tolik ani nemusel mit vzdy maximalne upgradovane vybaveni abych mel v boji sanci. Plus je proste fajn vrhat firebally ve first person hre. :D Opakujicich se animaci v rozhovorech jsem si ani tolik nevsimal, takze to tak hrozne urcite neni (ale takova ta "tancujici" animace v rozhovorech me tedy fakt desne srala, kdyz na ni doslo :D). Svet je dost mrvy, to je pravda, ale to je zase neco co osobne az tolik nevnimam pokud na to hra vylozene neupozornuje. Treba tady se postavy nehybou skoro vubec, ok. V Cyberpunku se postavy hybou, ale proste jen chodi sem tam a za rohem mizi a to mi paradoxne vadilo vic, protoze to na sebe upozornovalo. :D
Tak po 64 hodinách dohráno. Celou dobu jsem si říkal, že tomu hodím 80%, ale ta závěrečná část byla i příběhově napínavá, plná rozdílných voleb. Mínusem je obrovská neživost světa, který je jen kulisa a animace v rozhovorech se taky často opakují. Naopak rychlé souboje, skvěle navržené mapy, rozhovory a role play je super. I na tu výraznou grafiku jsem si zvyknul, mapy umí být plné hezkých míst. Hlavně třetí a čtvrtá se mi líbily. Hra má naštěstí nastavení toho jak a co se má ve světě i soubojích různě zvýrazňovat.

Určitě dám s případnýmí datadisky ještě jednou. Asi za prohnilého mága bažícího po ohni :)
Za mě topka, nejdřív jsem si přečetl pár insight info na webu MagicStarka, kde dělal deep research a pak jsem si hru koupil. Musím teda uznat, že mě dost zklamala fyzika hry a spíše se vracm zpátky k Oblivionu a Skyrim, nicméně hra to není špatná :-)
Já hry na první hraní vždy hraji na normal. Teprve když mne hra zaujme a někdy se k ní vrátím, tak už většinou na obtížnost nejvyšší. Ne, že bych neměla ráda obtížné hry, spíše naopak, ale když už je tam od autorů něco pojmenováno jako "normal", tak s jejím výběrem počítám s nejvybalancovanějším zážitkem.

Taky v těchto hrách preferuji diplomatické/stealth řešení před bojem, rozhodně nezabíjím zvířátka v jejich kutlochu jenom protože mi stojí v cestě, když je mohu obejít.

Jinak mi hra nepadala a závažný bug jsem měla jednou, viz diskuze níže. Poklesy FPS byly, hlavně ve finální lokaci.
@Pralev (03.03.2025 16:50): Mne pravidelne vychádzajú dlhšie časy pri hrách (hlavne RPG) než na howlongtobeat a hoci čiastočne to je vždy skreslené nahlasujúcimi (idúci podľa návodu, opätovné hranie, neúprimnosť v čase), tak minimálne u mňa je to určite tiež takým tým kompletným "šmejdením", ale aj kochaním sa na výhľady a pekné scenérie alebo niekedy sa vyslovene zastavím, ak hrá hudba, ktorá ma zaujala a nechám ju dohrať, než sa posuniem ďalej. Takže úplne ťa chápem. :)
Vůbec nechápu, jak to hrajete :-D Já jsem po 14 hodinách pořád v Dawnshore, nemám tam ještě hotovou ani polovinu questů. Ale hraju na těžkou obtížnost, procházím si každý kout, craftím, upgraduju, se všemi mluvím, prostě si tu hru užívám na maximum. Škoda akorát technických problémů - po několika letech jsem udělal chybu a začal hrát hru hned po vydání a fakt jsem neměl. Crashe, bugy, záseky, poklesy FPS, každou chvíli něco. Ta hra ještě za mě potřebuje velkou optimalizaci.
@Peach (03.03.2025 12:03): Já jsem hrozný šmejdič, já musím mít prolezlé všechno možné, tak to roste tím :) Ale pár součástek totemů mi pořád chybí i tak. Těch zákoutí je tam mraky.
@Widl (03.03.2025 08:46): Já mám 33 hodin necelých. Snažila jsem se dělat všechny vedlejšáky kromě bounty hunting. Je mi to nějak proti srsti se nechat takto najímat na vraždy plakátem z nástěnky...

V jedné lokaci mě teda dost vedlejšáků uniklo, protože než jsem se k nim rozhoupala, tak lokace nedopadla moc dobře...
Sakra, já se dokordrcal do posledního regionu a jsem na 50h. Druhé dva regiony jsou i esteticky lepší než ty první. V pozdějších fázích to umí hezky navodit pocit, že jsem se v příběhu nerozhodl vůbec dobře :D
Prvních 10 hodin dost dobrých, posledních 10 hodin naprosto skvělých. Škoda, že těch prostředních 10 hodin neudrželo stejnou úroveň. V takto krátkém RPG by to určitě šlo.
Kdyby se taky někomu zasekával stav hlavního questu Shadows of the Past, tak to vypadá, že ho stačí dodělat podle toho, co říkají NPC (vlastně to bez funkčního ukazatele bylo i trochu zábavnější). Sice nikdy nedostanete odměnu za quest, zůstane seklý nedokončený v deníku, ale aktivuje se quest navazující a dá se pokračovat.
Tak rozehrano a zatim celkove dobry. Hned na zacatku ale tri zapory:
Nejnizsi senzitivita mysi v menu je stale prilis vysoka, takze musim snizovat DPI. Nastesti jen o trochu, takze to neni tak strasny.
Obraz je dost rozmazany jak native, tak DLSS3. Vyresil DLSS override v ovladacich. DLSS4 je fakt znacny upgrade oproti trojce.
Performance stoji docela za prd. Sice 60+ fps kdekoliv, ale casto prave blizko 60 a to je proste na K+M malo a na gamepadu to hrat nechci. :/

Ale jinak hratelnost bavi, story zatim ok, graficky to vypada pekne.
A já dal za sběratelku KCD 2 nějakých 200 Eur, ale nelituji ani korunky!
@Tulareanus (24.02.2025 13:03): Proto píšu o nějakým vnitřním nastavení. Nebýt to v Game Passu, tak to ještě ani nehraju. Když to ostatní kupují, tak pro vydavatele je to jedině dobře. Já se přes těch 60 eur zatím pouštět nehodlám :D
@Blaiddtom (24.02.2025 12:46): Predáva sa ich viac, ale nepredávalo sa ich zas tak málo ani predtým, (stačí si pozrieť predaje Nintendo hier, staré GTAčka, Myst, Sims atď...) len sa ich menej vyvíjalo a teraz keď AAA hra predá napr. 2 milióny kópii, tak si častokrát nevie pomaly pokryť ani náklady. Pirátenie nie je veľmi merateľné a bol tým postihnutý najmä východný blok, ktorý i tak nebol grom videoherného trhu.

Tak áno, veľa hier sa ešte fixuje za pochodu, ak je čo fixovať. No kam tie peniaze idú, stačí sa pozrieť koľko ľudí pracovalo na jednej AAA hre pred 20 rokmi a koľko na nej pracuje teraz. Pracovných rolí je už veľa, kód je extrémne robustný oproti tomu čo bolo a aj rôznych technológii sa paralelne používa veľa.

Tak jedna lastovička leto nerobí, problém nevystihneš tým, že si cherrypickneš jeden príklad, kde to zafungovalo. Si zas vezmi, že prvé KCD malo extrémne pôrodné bolesti, čím samozrejme nejdem obhajovať nejaké konkrétne 3 AAA open worldy.

Prečo by malo byť zvyšovanie cien neobhájiteľné? Čiže ceny potravín, drogérie, pohonných hmôt, áut, bývania, vybavenia domácnosti, spotrebnej elektroniky atď... všetko je "prirodzené" alebo obhájiteľné (ľudia sú zvyknutí), ale hier nie je obhájiteľné? Kopec talentovaných vývojárov odchádza z vývoja hier do iného sektora práve kvôli tomu, že majú napr. už hypotéku, rodinu a nechcú crunchovať od nevidím do nevidím za juniorský plat.

@BUMTARATA (24.02.2025 12:41): Tak my sme tiež v 90. rokoch neboli a ani nie sme teraz niečo, čo by hýbalo svetovým trhom. Naša určitá "smola" bola len v tom, že mnoho vydavateľov si to zjednodušuje tým, že nás radí do bohatšieho cenového regiónu v rámci Európy. Samozrejme, zľavy už nič nezaručia, ale aj tie polročné zľavy sú plánovaný marketingový nástroj, tak ako pri filmoch, keď chodili na dvd/blu-ray v určitom čase po vydaní.
Každopádne s tým nekupovaním day 1 som to myslel individuálne. Sú typy ľudí, ktorí nikdy nekupujú day 1, ale na tom markete existujú a treba s nimi aspoň do istej miery počítať.

@Widl (24.02.2025 12:40):  A nie je to len sila zvyku? Prečo sa s ostatnými vecami vieme zmieriť, že toľko stoja, ale hry, ktoré pre mnohých ľudí na tomto webe sú vlastne primárnym koníčkom, je to problém? Alebo nie je to len v tomto prípade individuálny problém s Avowed? Že to niektorým ľuďom jednoducho nesplnilo očakávania a preto sa im cenovka nepáči? Veď to je normálne, že keď dám tie peniaze za hru a buď sa nebavím dostatočne alebo je krátka, tak ostane nejaká pachuť a ja v nej nevidím takú hodnotu. Ale neaplikoval by som to globálne na celý trh.
@Tulareanus (24.02.2025 12:21): jasne hry su dnes drahsie na vyvoj...ALE taktiez sa ich predava neporovnatelne viac...pred 20 rokmi to boli 10-100ky tisic kopii, piratilo sa halabala a hry neboli tak dostupne...ziadne vyssie verzie, x platenych dlc, mikrotransakcie atd.

a druha vec ked si pozries kolko ide na vyvoj vacsiny 3ackovych hier a na vyslednu kvalitu/obsah tak proste nechapem kam tie peniaze idu...ked su tu studia ktore dokazu so zlomkovym rozpoctom a mensim poctom zamestnancov spravit prepracovanejsie a rozsiahlejsie hry...staci si porovnat aktualne KCD 2 s ktorymkolvek 3ackovym openworldom(jasne ine platove podmienky pravdepodobne, ale ani to ich neobhaji).

To zvysovanie cien je neobhajitelne.
@Tulareanus (24.02.2025 12:21): Jenže tenkrát ty hry u nás taky nikdo nekupoval, protože na ně nikdo neměl. A jako vydavateli ti jde právě o Day 1 prodeje, kam směruješ celej marketing, hype, fomo, apod. Když tu cenu přestřelíš (třeba regionálně), tak si ty prodeje můžeš docela dobře i zabít. A nikdo ti už nezaručí, že si lidi na tebe vzpomenou, až to bude za půl roku ve slevě. Ti už můžou bejt tou dobou někde úplně jinde.
@Widl (24.02.2025 09:40): @BUMTARATA (24.02.2025 12:02): Tak teoreticky mohli ísť najprv na 65€, ale celkovo je prekvapivé, že ako či už infláciou alebo nákladmi všeobecne ceny rastú, tak tie ceny hier sa až príliš dlho držali bez zmeny. Ešte v 80. rokoch stáli hry cca 50-60 USD/GBP a pamätám si napr. zo score z rokov 1998/99, ako hry stávali od 1399 kč po 1799 kč za tie AAA hry.

Mne to teda príde na to, koľko hry dnes stoja na vývoj pochopiteľné. Na druhej strane nikto nevraví, že všetko treba kupovať alebo hrať day 1 a ceny idú v dnešnej dobe do úrovne jedného roka extrémne dole, rozhodne viac než pred 10 a viac rokmi. A okrem toho sú tu ešte tie alternatívy v podobe game passu alebo využiť oficiálneho steam resellera na lacnejší nákup. Pri mnohých hrách sa dá tak 10 a viac € ušetriť už pri vydaní.

Na jednej strane chceme kvalitné a kvalitnejšie hry, na druhej strane za ne nie sme ochotní zaplatiť a tým pádom ani neprilákať do vývojárskeho sektora kvalitnejších tvorcov, ktorí chcú mať za svoju prácu zaplatenú. Nevravím nikde, že cenou sa zvyšuje kvalita, ale minimálne, ako v prípade väčšina povolaní, sa potom ten konkrétny segment stáva pre ľudí pracovne atraktívnejší.
@S4TW (24.02.2025 11:41): Myslim, že problém je v tom, že nemůžeš po lidech chtít, aby najednou zaplatili příliš velký částky. A „řešení“ už taky několik let pozorujeme – DLCéčka, GaaS, nově několikadenní předběžnej přístup. Mnozí teď ale taky upínaj svý naděje k GTA VI, aby se prodávalo aspoň za 80, což by pak i ostatním dovolilo ceny navýšit, trochu bych se ale obával, že pokud nejseš Rockstar, tak ti to tak snadno neprojde a jen si zaškrtíš prodeje.
@Widl (24.02.2025 09:40): Ty cenovky jsou naopak naprosto k pochopení, naopak se spíš divím, že to roste takto pomalu s tím, jak produkčně ty hry rostou, i když do toho zase vstupuje hodně silná konkurence. Je dobré si uvědomit, že když promítneš inflaci, tak ty hry vlastně dnes stojí méně než v roce 2000.
@boovol (22.02.2025 00:05): Tak nejblíž to má asi k tomu Dark Messiah of Migt and Magic. Bavilo tě? Jestli jo, bude tě bavit i tohle. A jestli tě bavil i ten svět Eory, tak je to ještě nadějnější.

@vapiscz (23.02.2025 21:40): Ty cenovky nových her absolutně nechápu. Tady to jistí Game Pass a nákup nějaký komplet edice s dlc v budoucnu za rozumný peníz.

Musím taky po nějakých 25 hodinách vyzdvihnout skvělé "role play" rozhovory. Můžu být dobrý, zlý, neutrální, chaotický. Prostě jak si to na začátku vymyslím. Do toho se ještě hodně často motá původ, každý totiž otevírá vlastní dialogové možnosti. Já zvolil Court Augur, tedy někdo kdo měl vize, bál se, že ho sousedi upálí a tak vyhledal pomoc v pláci a stal se tam mystikem. Takže spousta povídání o božstvech a víře :)
Takhle, je to zábavný, ale jak jsem psal, je na tom vidět, že na tom dělali stejní autoři jako na Outer Worlds. Ten svět je v podstatě mrtvej. Šíleně mě serou NPCčka, který vlastně nic nedělaj, jen seděj nebo stojej na místě a čuměj. Vrchol toho, co dokážou, je zametat na místě (přičemž samotná animace zametání je tristní). Plus teda terchnický zpracování je takový... No rozhodně ne AAA. Doporučoval bych to zkusit spíš přes Game Pass, než platit plnou palbu. Nebo chvíli počkat, než to bude v nějaký slevě. Zatím bych tomu dal tak 70 %. Not great, not terrible.
Za mě zatím takhle - je to dobrý, ale neni to 69,99 € dobrý. Aneb Living Lands without any living. Ten svět je strašně mrtvej. Šílenej The Outer Worlds flashback.
@Widl (19.02.2025 21:35): Mám v tom asi 8 hodin a víceméně souhlasím. Encyklopedie, questlog, atd.. je okopírovaný z Pillars, to je evidentní na první pohled. Co se týče samotného světa , já hrál teda jen POE 1, ale vidím tam taky dost odkazů na Deadfire. Souboják mi dává na hard docela zabrat, je nutné pravidelně vylepšovat gear. Asi bych doporučil skoupit u každého vendora všechny možné kůže, kamení, větve.. atd., prostě crafting material, prodávají to celkem levně a pro vylepšení gearu je to zásadní.
Tak taky nahodím nějaký prvotní dojmy po pár hodinách. Jak to nějak popsat... mix Dark Messiah of Might and Magic, z kterého si to bere velice rychlé a zábavné souboje. Pak tu máme špetku Mirrors Edge, kdy se můžeme prohánět po střechách, útesech a plynule hopsat a šplhat. A nakonec trochu Gothica, protože každé zákoutí ukrývá nějakou cetku nebo kousek nějakého dopisu, deníku a je zábava svět prozkoumávat. Pořád čekám, kdy na mě vykoukne ten špatný scénář a postavy co zmiňovaly některé recenze, po pár hodinách je to všechno ok. Největším nedostatkem jsou zatím opakující se animace postav při rozhovorech, to mě bolí už teď. Super je naopak lore encyklopedie, která je přímo součástí rozhovorového interface. Hezky to osvěží paměť nejen co se týče minulých her, ale i aktuálního děje.
Nechal jsem v tom 8 hodin a netuším kdy - či vůbec - budu pokračovat. Z toho, co jsem viděl, se nejvíc ztotožňuju s recenzí SkillUpa - každé rčené i psané slovo v prvé řadě musí sloužit expozici, nějaká charakterizace většinově hraje až triangl. Už se s ním tedy nescházím na rovině užívání si soubojů a shledání toho šmouly s dabingem Garruse fantastickou postavou. Souboje jsou neskutečně simplistické a ještě při nich otravuje dosti zvláštní dílčí input design, šmoula zas trpí stejným expozičním syndromem, jako všichni ostatní. Stihl jsem tedy nabrat jen jej a prvního trpaslíka, osobnostně mezi nimi ale není v podstatě žádný rozdíl.

Ale explorace je fajn, je toho fakt všude habaděj co objevovat. A zdá se, že je to společně s vedlejšími questy vskutku povinné, neb přestože jsem už dle mého jen tak volně exploroval dostatečně, stejně mi log vyhrožuje u dalšího hlavního questu třemi lebkami, přičemž už dvoulebkové situace jsou otravně zdlouhavé, páč mám jen minimum vylepšeného vercajku.

Celkově tedy rozhodně, s přehledem, zdaleka i zblízka ten dalekosáhle nejslabší Obsidian, jakého jsem zkoušel. Jejich writing jsem si vždy velmi užíval, zde mi to ale není moc umožněno. A v ostatních směrech to vlastně není o nic lepší či vyspělejší, než jejich předchozí díla.
@Clorky (18.02.2025 08:55): Je to smutné, lebo presne toto sú tie "maličkosti", ktoré vedia urobiť hru aspoň trošku ako immersive sim. Ale aj tak si to plánujem zahrať časom.

Ale zas je treba uznať aj to, že čo do grafickej imerzie (počasia, fauna, flóra a obyvatelia nevyzerajúci ako sad sack of potatoes), tak bolo vhodné, ak nie rovno potrebné nahodiť módy, ktoré aj za krátku dobu po vydaní dali dokopy amatéri miesto samotných vývojárov. A v kontexte Morrowindu, kde bolo viac NPC ma celkom nasralo aké bolo Imperial City prázdne, ako nejaké kopanice.