Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Jak je výraz datadisk krásně stále živý je hezky vidět díky poslednímu komentáři od Londa na Warcraft 3 The Frozen Throne :-)
Bych měl tak projít svou sbírku bgiboxů, možná bych tam disk s datama našel. Samozřejmě datadisk je naprosto jasnej a správně výraz. Tady není co řešit.
@Ringo (10.09.2021 07:33): Je to jen jiné slovo pro rozšíření. Nemá ten jasný pevný předmět, ke kterému se vztahuje. Hrad a disketa jsou tedy příklady mimo. Ale diskuze je zbytečná. Nechme to na vývoji jazyka a tedy jak to slovo půjde dále lidem přes pysky. Imho procento použití slova datadisk v nám diskutovaném významu si bere právě "rozšíření". A bude jej užírat do budoucna dále, až se datadisk prostě vytratí.
@Jab (10.09.2021 05:38): Těžko může výraz zmizet, když to jako datadisk vycházelo. Nezmizí, zůstane. Jediné, co se po novému stalo je prostě to, že datadisky už nevycházejí a vycházet nebudou. Ale když vyšly, byly to pořád datadisky.

Zanikne slovo disketa třeba? Asi těžko, že? A nebudeme psát o Price of Loyalty, že byla tato hra původně vydána v elektronické podobě na GoGu nebo Steamu, jen proto, že se tam třeba dneska nachází ke stažení, že? A Karlštejnu přestaneme říkat hrad, protože hrady se už nestaví, ale moderně třeba činžák.
Jj. Proč to uměle zužovat na souboj datadisk vs DLC. Rozšíření je úplně v pohodě. Jen prostě datadisk zastarává jako slovo a nakonec zmizí.

@special_plan (09.09.2021 23:44): Teď nevím, co k tomu napsat. Anžto to podle mého nic neznamená. Že se někde v nějakém anglickém videu objeví spojení "disk s daty" je samozřejmě možné. Ale nechápu tu souvislost s touto diskuzí. Z toho co píšeš mi ani nevyplývá, že by v tom konkrétním videu byl použit nějaký termit "datadisc" (to spíše opravdu data disc). A ani že byl použit v "českém významu" (které bylo zúženo právě na spíše rozsahem větší rozšíření ke hře).
@Ringo (09.09.2021 23:39): Tak to prostě je, pokud ty pojmy bereš vzhledem k době vydání. S touto argumentací bezesporu souhlasím. Osobně nemám rád slovo datadisk, tak jsem to přepsal na rozšíření.

Každopádně dnes je stáhnutelné skoro všechno a právě proto dnes již mezi těmito dvěma pojmy prakticky nerozlišuji. Prostě se na to dívám z dnešního pohledu. To je můj osobní názor, na jehož základě docházím k jinému závěru než ostatní. A nejspíš je to také jádro celého sporu, který je IMO vyřešen. :)
@adam.kulhanek (09.09.2021 23:16): Ale jak pořád můžeš brát, to co je teď, když teď je za 1. stáhnutelné všechno, protože se to prostě nachází na netu a za 2. když ta hra nevyšla teď? Jednoduše The Price of Loyalty nikdy nevyšlo jako DLC, ale jako datadisk, tak to prostě je. Že to teď stáhneš z netu z toho DLC fakt nedělá. Vzniklo to v roce 1997 a to žádné DLC neexistovaly. Vyšlo to na disku s daty, proto to je navždy datadisk.

Dnešní distribuce starých her není o tom, že NWC vydali nové DLC k HoMaM2. Tak to prostě je.
@adam.kulhanek (09.09.2021 23:16): Rozdíl je spíše v tom, jestli hra vyšla někdy v nějaké formě fyzicky, což třeba u Zaklínače je jeden ze vzácných moderních příkladů kdy ano, takže by se to asi dalo označit nakonec spíše jako datadisk než jako DLC, ale je to trochu slovíčkaření už, ano. Ale Heroes prostě původně vycházel pouze jako datadisk, ne jako DLC, je to prostě anachronismus o tom tak mluvit.
@Cathan (09.09.2021 20:56): Takže jestli tě chápu správně, tak DLC je nějaké malé rozšíření, datadisk větší. Tzn. že třeba rozšíření Witcher 3 O víně a krvi nemohu označit jako DLC, ale jako datadisk? Když se podívám na místní komentáře k této hře, objeví se tam slovo DLC 23x, to vše je tedy špatně?

Ten vtípek je dobrý a bohužel ukazuje častý stav současné distribuce her. Já to ale vidím trošku jinak (viz předposlední odstavec)

@H34D (09.09.2021 21:11): V definici DLC na wiki (odkaz) je napsáno:
Downloadable content (DLC) is additional content created for an already released video game
Takže každá digitálně distribuovaná hra DLC není (teda pokud můžu brát wikipedii jako relevantní zdroj :) ).

S tou Gold verzí => V tom případě to ale není ani datadisk, ne? A tím pádem můj komentář vlastně nepatří ani do této sekce, ale do původní hry, kam vlastně taky nepatří, protože v původní hře toto rozšíření nebylo, tím pádem by Gold verze měla mít samostatný profil. A nebo se dá říct, že tato Gold verze je prostě spojením původní hry a jejího rozšíření a tím pádem tak můžu přistupovat i k této její části. :)

@Ringo (09.09.2021 22:03): S tím se dá trošku polemizovat, tehdy to vyšlo jako BigBox, teď se distribuuje digitálně. Takže z hlediska originálního původu expansion/datadisk, z hlediska současné distribuce DLC. :D

Suma sumárum, já si myslím, že je to už slušné slovíčkaření. Já chápu jak to myslíte a v případě vaši definice datadisku a DLC s vámi souhlasím. Nicméně já ten pojem DLC beru jako jakýkoliv digitálně distribuovaný rozšiřující obsah libovolné velikosti (viz definice na wiki) a proto mi to sedí i zde.

A jak píše Jab: Překlad datadisk je sice zažitý, ale je dost nešťastný, protože naznačuje fyzickou přítomnost datového disku a ten fakt nemám a proto se mi použití tohoto slova nelíbí a upřednostňují to DLC i když to v době vydání online ke stažení nebylo. Takže lepší je slovo rozšíření a to jsem ve svém komentáři nakonec po úpravě použil.
@Jab (09.09.2021 21:50): To je jako bys řekl, že vymře slovo král, protože Karel IV je již dlouhou dobu mrtev.

The Price of Loyalty vyšel jako datadisk a tak to prostě navždy bude, jedno jak současný trh překroutil formu distribuce her, výraz je od disku s daty navíc k původní plné hře a takhle prostě PoL vyšel v originále, ve velkém Big Boxu k tomu.

Dnešní velcí znalci se často ohánějí wiki jako správní wikivzdělanci, tak tady je něco pro tebe, výraz slovo datadisk v české Wikipedii, takže odteď bys to měl považovat za bernou minci :-) :
https://cs.wikipedia.org/wiki/Roz%C5%A1%C3%AD%C5%99en%C3%AD_hry

Ještě, že nerozhoduješ naštěstí o tom ,co vymře a co ne. Některé věci jsou opravdu věčné a daleko dříve vymřeš ty ;-)
@Jab (09.09.2021 21:50): Hele, zas mě neobviňuj z tvrdohlavě nostalgie :) Slovo datadisk používám tam, kde je vhodné, a tady vhodné je. Dnes už není vhodné u nových her prakticky nikdy, protože nový obsah je redukován na ty DLC (čest výjimkám). To je ta evoluce. Nic to nemění na to, slovo datadisk je pro ty starší expanze v češtině vhodné.
@adam.kulhanek (09.09.2021 20:27): Rozdíl je v tom, že Price of Loyalty vyšla normálně v Big Boxu jako další plnohodnotné scénáře k HoMaM II a pokračováním příběhu. To, že to teď najdeš všude možně ke stažení z toho nedělá DLC, to by byla DLC snad každá i plná hra.
@H34D (09.09.2021 21:11): No a kde v tom má ten disk s těma datama? :) To slovo "datadisk" je absolutně šílený český patvar bez nějakého reálného zahraničního ekvivalentu. Jinak řečeno je to slovo určené k vymření.
@adam.kulhanek (09.09.2021 20:27): Touto logikou by DLC byla i původní hra, resp. úplně každá hra, kterou si nyní můžeš stáhnout digitálně, ne? Nemluvě o tom, že The Price of Loyalty samostatně stažitelné není, předpokládám, že sis tak samostatně stáhl komplet Heroes II: Gold... Takže se zamysli a ten očividný rozdíl tam snad uvidíš. :)
@adam.kulhanek (09.09.2021 08:38): No já nevím, jestli je to jedno, mně ten výraz DLC u datadisku k HOMaM 2 nějak nepřirozeně řval do očí :-) Pod datadiskem si představuji nové mise, nové kampaně atd. Pod DLC si představuji nové brnění v obchodě nebo novou hospodu ve městě :-)
@Ringo (08.09.2021 23:56): A není to jedno? Já to třeba prakticky vůbec nerozlišuju a oba výrazy pro mě znamenají rozšíření obsahu.

Dřív vycházely rozšíření na CD/DVD proto datadisk, dnes se to stahuje z netu, proto downloadable content. Ať už to přidává více nebo méně věcí, přidává to obsah. Třeba takové datadisky k The Sims toho taky přidávají pokud vím minimum a jsou to datadisky. A naopak např. definice DLC na wiki (odkaz) obsahuje pasáž:

DLC can range from cosmetic content, such as skins, to new in-game content such as characters, levels, modes, and larger expansions that may contain a mix of such content as a continuation of the base game

Principiálně v době vydání to byl datadisk, dnes jsem si ho ale stáhl z netu v rámci Gold edice, tak je to vlastně pro mě downloadable content. :) Pokud ten výraz DLC vadí, tak raději příště použiju expansion/rozšíření.

P.S.: Aby v tom komentu to slovo tak moc neřvalo, tak jsem jich pár zaměnil. :)
@adam.kulhanek (komentář): Chtěl bych jen upozornit na ten nepravý výraz DLC. V době, kdy Price of Loyalty vyšel, vycházely ke hrám plnohodnotné, mnohdy i samostatně hratelné, datadisky v podstatě na bázi pokračování ve smyslu dalšího dílu. Price of Loyalty je datadisk, nikoliv DLC. DLC je dost něco jiného. DLC je downloadable content a může jít kolikrát třeba jen o jeden předmět v inventáři do hry.
jo to jsem viděl, ale pokud vím, tak tam nemaj naportovanou kampaň z trojky a datadisků a překopali herní mechaniky
No nevím jak na dvoujádru můžete mít problémy s dosbox emulací HII. Mě to se starým křápem jede plynule.

Jinak už jsem v půlce kampaňě Last Hope a ty mapy navrhoval fakt borec. Výborná hratelnost, minimum frustrujících situací - pokud znáte slušně mechaniku hry a pokročilejší strategie. THUNK a mise potom jsou většinou o hře na kočku a myš.

EDIT: zmíněné kampaně ke stažení zde
http://www.moddb.com/games/heroes-of-mig ... gn-by-timothy-duncan
http://www.moddb.com/games/heroes-of-mig ... -unofficial-campaign

Last hope je prý těžší, to hraju teď. Agent of heaven mám v plánu potom - mezi fanoušky se prý jedná o nejlepší customky. Někde jsem četl, že to autor naportil i do HIII
jo hoši a nemusím říkat, že se tam dají zrychlit animačky že ne? :D
@emxd (04.09.2016 16:27): Ako ten Win.exe spustas?
Ja som to nedokazal nativne len tak bez nejakeho dalsieho software (cize ako primitivnym kliknutim priamo vo Windowsoch) spustit ani vo XP32, XP64, Vista32, W7 64 na 3 roznych pocitacoch.
Ja osobne hravam gog Win verziu. Povodna DOS verzia je uz na mna dnes velmi tazkopadna, vsetko trva o sekundu dlhsie, nez by malo, pomale animacie, pomale prechody medzi mestom a mapou tak trochu neresponzivne :). Vela kritiky, ale hovorim to ako clovek, co hral cca 2 roky Heroes3 HD + Hota, ktora je samozrejme rychlostou gameplayu niekde inde.

Jedno z moznych rieseni je hrat tu gog win verziu a zrychlit si hru v nejakej aplikacii, bud Cheat Engine alebo DxWnd. V DxWnd to ide krasne, hram to so 6x nasobnym zrychlenim, aj ked neviem, ake to je presne, ovladanie responzivne, animacie v bojoch netrvaju vecnost, rychle transitiony... skoro ako Heroes3 HD .
@mazar1234 (04.09.2016 15:31): Sekání v DosBoxu nemusí být pomalým procesorem, ale i špatně nastaveným DosBoxem. Nezkoušel jsi zvýšit počet cyklů (Ctrl-F12)? Já to hrál na docela pomalém notebookovém C2D 2GHz a na žádné sekání si nevzpomínám.
@Longin (04.09.2016 14:51): To je prave take trosku naprd v Dosboxe, take "clumsy", mam to sice nainstalovane iba na notebooku i 2GHz Dualcore ale nejde to uplne hladko a grafika sa zvykne trosku sekat/neplynulo pohybovat a podobne.

Keby bol urobeny patch na ten Win 95/98 launcher co tam je tak by to islo krasne hladko. Navyse mam poccit ze cez Winlauncher tam islo navolit nativne o stupen vyssie rozlisenie, pokial sa dobre pamatam.

Ale urcite niekedy tie mapy vyskusam, idealne ked budem najblizsie varit gulas, k tomu je kuchynsky notebook s Heroesami idealny.
Dosbox verze z GoGu

Jinak některé zmíněné mapy převyšují svou kvalitou samotné kampaně :D
Tak jsem se po 4 měsících k tomuto skvostu vrátil, protože trojka mě vůbec nebavila.
Objevil jsem totiž custom kampaně od autora Timothy Duncana. V standartní verzi je od něj dost hratelných map (Last Hope, Thunk...). Hráli jste někdo jeho Agent of Heaven nebo kompletní Last hope?
Tak jsem akorát dohrál poslední kampaň a taky se mi duchy na rozdíl od skirmishů nepovedlo naverbovat. Kampaň s ostrovem čarodějů není špatná, hrál jsem ji jako druhou a ten artík co zakazuje kouzlení byl zajímavej prvek.
O čem to všude píšou o nevybalancované hře ohledně vyrábění mega armády duchů? Dohrál jsem už třetí kampaň a a na nic takového jsem nenarazil (zbejvá mi jenom Wizard Isle)