Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Adieu (18.08.2020 11:51): Jenže tady se prostě řeší žánr, který se začal definovat na základě vlastností her, které měly dané prvky a pokud hráče zaujal pro tyto prvky, tak bude vědět, jaké hry si pro příště vyvbrat právě proto, že tento soubor prvku má. A místo toho se tady sklouzává k tomu, že RPG byly špatné protože to či ono mají a byly by lepší bez toho. Tedy proto, že mêly prvky, které vám tu mnohým nesedí a tak byste měli sáhnout prostě po jiném žánru, jestli by pro někoho bylo vrcholem RPG to, že by bylo bez soubojů. Ty nejsou vadou hry, ty jsou prostě složkou žánru, kterÿ mnohým evidentně nesedí.
Jinak U7 je druhá nejnavštěvovanšjí hra za posledních 7 dní. Celkem úspěch na v podstatě neznámou niché hru :)
@Richmond (18.08.2020 12:19): S jasnými definicemi konečně nastal čas! Každopádně těch žánrů může být více, ne? Překvapuje mě, že u Diabla není i akce a u Crusader Kings II je pouze strategie.
@Ringo (18.08.2020 10:34): Druhá polovina oné definice, které sis zřejmě nepovšiml, však zní s akcentem na tuto složku, že. Akcentem simulátoru F1 je závodění, nikoliv osoba jezdce. Až bude možné v F1 rozbít na party držku Hamiltonovi, protože je arogantní pozér, hra bude tuto motivaci reflektovat a konflikt přinese konsekvence, a zároveň bude možné se takové události vyhnout, bude mít s RPG něco společného.

@emxd (18.08.2020 10:44): Interaktivní narace je bezesporu jedním z obvyklých rysů cRPG, stejně jako jsou to často souboje zohledňující proměnlivé statistiky. Za mě jde o poměr těchto složek vůči dalším herním mechanismům, na základě čehož může být hra čisté RPG (Ultima), hybrid (Crusader Kings), non-RPG s prvky RPG (Diablo), nebo non-RPG (F1). Nicméně ani čisté cRPG nemusí obsahovat všechny obvyklé složky cRPG.
@Ringo (18.08.2020 10:07): Je jich tam přesně tolik, aby ti stálo za to si to místo kafrání zahrát a posoudit sám, co je to za žánr. A samozřejmě má jejich výsledek vliv na další hru. Dokonce podstatný. ;)

@Ringo (18.08.2020 09:56): Jinak se nesnažím nikomu nic dokazovat, je to moje definice, takhle ty hry léta vnímám a můžeme tak leda polemizovat o tom, proč souboje považuji za nedílnou část RPG, nikoliv o tom, zda se snažím dokazovat něco navzdory rozhodnutí nějakých konsenzů nějaké skupinky hráčů s nějakými preferencemi. Když se tady mně navzdory rozhodne 99% lidí, že tmavě zlená bude přeci jen světle zelenou na základě nějakých ozdrojovaných polemik, nebudu s tím stejně souhlasit. Tolik k autoritě k nějakým konsensům většin


Tady bys už imho ani nebyl v rozporu s tím, co píšeme. Nu, ráno moudřejší večera. Sám jsem po letech nádherně zaspal a raději si vzal sick day. Pěkný den holt. :)
Problém s tou definíciou RPG - hry, kde hrá hráč rolu - je, že pasuje dobre len na pnp RPGčka. Na počítači ale vznikli hneď dva žánre, ktoré vzišli z D&D a hrá v nich hráč rolu a síce adventúry (Zork, Collosal Cave) a crpg (Pedit5 atď). A neskôr sa pridali ďalšie žánre, v ktorých hrá hráč rolu. Na to klasickou odpoveďou je vymyslieť elitaristickú definíciu pojmu "hrania role", niečo v štýle hrať rolu znamená prítomnosť interaktívnej narácie a choices and consequences. Lenže interaktívnu naráciu má aj nejaký Wing Commander a to je čistý spacesim :).

Požadovať prítomnosť combatu má svoju logiku, keďže RPGčka vznikli keď sa ľudia rozhodli, že manažovať svoju armádu na operačnej úrovni je nuda, zábavnejšie by bolo manažovať 9 postáv v štýle Fellowship of the Ring. Ale combat bol integrálnou súčasťou Fellowshipu. Čiže veci ako Alter Ego alebo SIMS už osobne za RPG nepovažujem, tie už sú na môj vkus od Fellowship of the Ring vzdialené až priveľmi :)

Just my 2 cents...
@Adieu (18.08.2020 10:18): Jasně, i v F1 hraješ roli pilota formule. Říkám, uzavřeme to tím, že RPG je všechno, když mnozí nejsou schopni pochopit, že se hry dělí na konkrétně specifikované žánry. Co adventura? V podstatě taky každá hra, protože z názvu vyplývá, že jde o dobrodružství, ne? Takže pobavils, je to tak a tak, protože je to napsáno v názvu :-)
Tak to mě pobavilo, RPG bez bojů není RPG. Chápu, že ty šablony, dle kterých se tvoří cRPG mohou být matoucí, ale jediná funkční definice RPG je obsažena přímo v jeho názvu, totiž že hráč hraje nějaký charakter a herní mechanismy tuto složku akcentují (zpravidla hloubky dosahují číselnou komparací), což ovšem může nabrat nespočetných množství forem. Roleplay si tímto světem prochází naprosto libovolně, od postelových scénářů po rozmáchlá dramata o množství písemných a číselných údajů. Že nějaká RPG hra akcentuje jinačí hloubku než soubojový systém ji přece v žádném případě nevyřazuje z RPG, jako spíše ze zažité představy PC hráčů o tom, jaké konkrétní prvky tento druh her obvykle obsahuje.
@Charllize (18.08.2020 09:51): Dík. Som si myslel, že práve medzi JRPG (alebo roguelikemi) sa niečo také nájde. Pozerám Steam description, v ktorom je hra popísaná ako "Anti-RPG". Haha

Takže už máme RPGčka, v ktorých sa postavy vôbec nevylepšujú a "anti-RPG", v ktorých degradujú :). A teraz vymyslieť dostatočne inkluzívnu definíciu. Prekliaty žáner :)
@Jab (18.08.2020 09:41): Kolik tam těch soubojů je, získáváš z nich výhody do dalších soubojů? Třeba Quest for glory je v základě typická Sierrácká adventura. Akorát s RPG vývojem, který by leckteré RPG mohlo i závidět, přes to je primární gameplay adventurní.
@S4TW (18.08.2020 08:25): Netrápí mě to.

@CeBrk (18.08.2020 08:49): Diablo bych spíše řadil do rogue, takový hodně hodně vytuněný Net hack. Nikdy jsem jej neřadil k RPG hrám typu M&M, Wiz, Ultimy, Fallout, BG. Je to spíše akční arkáda s velmi silnými RPG prvky.

Co se týče tvých dalších postojů k mé definici, châpu, že můžeš nesouhlasit, ale těžko mi to můžeš vyvracet stylem - tady ses vyjádřil nepřesně, tady nemáš pravdu, tady tohle tvé tvrzení tohle nedokazuje a pod. Protože já jsem se vyjádřil naprosto přesně a přesně takhle to mám nastavené letitými zkusenostmi s RPG hraním. Co se týče zručnosti, tak ano, jsou i akčněji laděné RPG, které to hráči nabízejí, ale není to jejich primárním cílem, o zásahu stejně rozhodnou čísla.

U Deus Ex bych pochypoval o tom, že jde o RPG. Spíše jej vidím jako velmi promakanou akci se silnými RPG prvky.

Jinak se nesnažím nikomu nic dokazovat, je to moje definice, takhle ty hry léta vnímám a můžeme tak leda polemizovat o tom, proč souboje považuji za nedílnou část RPG, nikoliv o tom, zda se snažím dokazovat něco navzdory rozhodnutí nějakých konsenzů nějaké skupinky hráčů s nějakými preferencemi. Když se tady mně navzdory rozhodne 99% lidí, že tmavě zlená bude přeci jen světle zelenou na základě nějakých ozdrojovaných polemik, nebudu s tím stejně souhlasit. Tolik k autoritě k nějakým konsensům většin
@Richmond (18.08.2020 07:43): Čo povedal S4TW, mal som na mysli hry, kde levelovanie je komplet prevrátené. Nie len nejaký debuff aj keď permanentný ;). Zeldu pozriem, eh ... Zeldy som nikdy nehral, herné resty :) ...

@CeBrk (18.08.2020 08:49): Myslím, že ohľadom tých skillov by sa to dalo charakterizovať ako "somatický skill hráča je nahradený štatistikami". Nesomatické skilly sú stále v rukách hráča, veci ako taktizovanie, party building, char building atď...
Je tedy fakt, že jak už to teď má ta wiki, tak k tomu se mohu těžko přiblížit, aniž bych rovnou opisoval.
@S4TW (18.08.2020 08:25): Obávám se, že taková hra neexistuje, takže proto jsem zkusil nahodit aspoň ty, které mohou zapříčinit degradaci postavy. Asi nejblíž tomu má ten systím, kdy při levelupu ti hra buď přidá, ponechá či sníží klíčové statistiky, takže při hodně velké smůle je postava stále slabší a slabší ačkoliv hráč získává více expů.
@Ringo (17.08.2020 23:09): Jen abych si v tom udělal jasno. Splňuje například takové Diablo, dle tvé trojbodové definice RPG, zařazení do této škatulky her?

S tvou myšlenkou: "Většina postupu na další level obvykle závisí právě na zisku expů ze soubojů. Souboje jsou tudíž nedílnou součástí RPG hry" bych si dovolil polemizovat. To že ve většině her získáváš zkušeností body díky vyhraným soubojům neznamená, že boje musí být nedílnou součástí her. Neupírám ti možnost tvrdit, že boje jsou nezbytné pro zařazení hry do škatulky RPG (i když já si to nemyslím), ale tvé tvrzení to nedokazuje. Můžeš samozřejmě souboje rovnou jako axiom zahrnout do definice, což jsi udělal, čímž prostě dle té tvé definice tam ty souboje musí být. Pak se to rozporovat nedá, aniž by se napadla sama tvá definice.

I tvé tvrzení, že v RPG hrách hráčovu zručnost a hbitost přebírají statistiky postavičky, nepovažuji za zcela přesné. Chápu, jak to myslíš a já s tím i souhlasím, ale nevyjádřil jsi to přesně. Já bych to spíše formuloval tak, že ty statistiky ti průchod hrou či boje zjednodušují. V RPG hrách běžně můžeš zdolat silného nepřítele i se slabší postavou, když ty nedostatečně vysoké statistiky nahradíš svým lidským umem a postřehem. Například v Ultimě Underworld mohu skolit protivníka jednou ranou mečem s dostatečně silnou postavou, nebo kolem něho mohu hodinu složitě hopsat, než ho pracně udolám. Uvedu jiný příklad. Ve Falloutu díky lepšímu skillu střelných zbraní máš větší šanci nepřítele zasáhnout a prakticky ty jako člověk to už ovlivnit nemůžeš. V jiných hrách, například první Deus Ex (který také považuji za RPG) ti lepší skill se zbraněmi zapříčiní, že se ti méně chvěje muška a ty máš tak střelbu snazší. Záleží na implementaci té které hry, jak se tvůj skill projeví, ale něco ovlivňovat musí, byť nemusí nutně zcela hráčův postřeh eliminovat.
Ok. Takže... (Dekadentně úpadkový) Žánr, v jehož rámci hráč přebírá roli nad jedním či více charaktery. Disponuje statistikami, jež odráží jejich vlastnosti, a tyto dále používá v rámci vymyšleného* okolního světa. Statistiky si může vybírat/nahazovat při vytvoření postavy a/nebo jsou rozvíjeny při samotném hraní.

* Tím se nechce říci, že by se nemohla hra odehrávat v dnešní Praze nebo ve středověku. Přesto část hry bude vždy pracovat s fiktivními postavami, událostmi či alespoň jejich důsledky.

Je to asi ta nejširší možná definice, jakou jsem schopný vymyslet. Tzn. jde o definici tak širokou, že bude pohostinná i hraničním hrám. U nich bych při jejich řazení pak odkazoval právě na širší konsensus, ke kterému žánr mají blíže (typicky Deus Ex). Jak se říká šedivá je teorie, ale věčně zelený je strom života. :) Deus Ex je třebas pro mě akce s RPG prvky. Podobně jako Jedi Academy.
@emxd (18.08.2020 00:25): To se ti velmi lehce může stát s tím snížováním levelů, je řada her, kde ti nepřátelé vysávají levely (permanentě). Anebo předčasné zestárnutí (MaM 1-2). Statistiky jdou dolů jen to hvízdne :) A pak tu máme speciální případ, kdy při nově získaném levelu můžeš ztratit na všech statistikách postavy (dlouho se spekulovalo, že to je bug, ale není).
@Red (18.08.2020 00:51): Dveře můžeš vyrazit. Považovat je za protivníka je úlet, tuhle absurditu čtu snad poprvé v životě :-) Výrazem souboj je prostě myšlen střet s někým z bestiary a jde o to se střetnout s pohybujícím se a nějak uvažujícím tvorem.

BTW kdo řeší styl soubojů v U7, tak jen podotknu, že v principu jsou asi na téže úrovni, jako souboje v Ultimě Underworld, akorát že v UU probíhají v FPS režimu a v U7 v izometrickém pohledu a navíc v družině, kde spolubojovníkům nastavíte taktiku.
@Ringo (18.08.2020 00:16): No zrovna v tomto uvedeném případě i RPG tvůrci to mají někdy dohromady, tedy že přejdeš do bojového modu a napadneš dveře, dveře mají třeba i vlastní HP a tak dále, jen nebojují proti (i když myslím že si o ně můžeš ztupit zbraně nebo se o ně kritickým neúspěchem sám zranit. Jinde třeba ten zámek opravdu ustřelíš. Potom myslím že zrovna v Ultimě jsou dveře opravdu protivník se vším všudy, ale to už jako páčení nepočítám:)
@S4TW (17.08.2020 23:35): Moje slova. Nezapomínejme, že sundat někoho pěstí je normální součást mezilidské komunikace, nepříliš odlišná od vedení konverzace nebo otevření dveří. Nemusí jít nutně o souboj. Naproti tomu, co jsem tak slyšel, Disco Elysium boji a přeměřováním síly vysloveně hýří.
@emxd (17.08.2020 23:34): Na Nintendu to byla třeba Zelda. Já ji teda považuji za akční adventuru nebo něco jedinečného mimo žánr, případně žánr Zelda, ale mnozí to berou jako RPG a ne zcela poměru znalí to dokonce v devadesátkách před příchodem FF7 prezentovali jako prototyp typického konzolového RPG.
Ok, na HotU som to nenašiel, ale našťastie existuje CRPGaddict :). Tá DOSovka, ktorú som mal na mysli je Twilight 2000, kde podľa CRPGaddicta plne absentuje akýkoľvek character development. Obsahuje ale veľmi prepracovaný chargen :). Na GIMLETE dal char developmentu 4 body práve vďaka veľmi dobrému chargenu.

Čiže už máme RPGčka, kde nedochádza k žiadnemu zlepšovaniu postáv :). Zaujímalo by ma, či existujú RPGčka s prevráteným levelovaním - postava začína v hre na vysokom leveli a na konci hry skončí na leveli 1. Naratívne odôvodnenie môže byť niečo v štýle choroby/prekliatia. Napádajú ma stratégie s RPG prvkami kde niečo také bolo implementované. Warcraft 3 má kampaň, kde Arthas postupne slabne, myslím že Heroesy majú nejaḱú kampaň na podobný štýl. Ale čistokrvné RPGčka má žiadne nenapadajú. Niekto o nejakom vie? Jeden čas som práve také vyhľadával. Mask of the Betrayer má ten svoj spirit curse, ale tam to bol len taký debuff a samotná postava stále levelovala.

Level downovanie namiesto lvl upovania :)
@Ringo (17.08.2020 21:37): však tady několikrát padlo, že DE souboje má :-)

@Red (17.08.2020 23:34): tady si (můj názor, nic necituji, žádnou odbornou literaturu jako Wiki) trefil hřebíček na hlavičku... kdy jedni nepovažují něco za "souboje" a druzí ano.... proč by textový souboj nemohl být souboj? nebo páčení zámku je přeci taky souboj, kde záleží na statistikách a zkušenostech, jestli to vypáčím... a tak dále

Takže ano, souhlasím, že RPG musí mít nějakou formu soubojů, ale nutně to neznamená, že do někoho kydlím mečem nebo ho uzemní pěstmi :-)
@Ringo (17.08.2020 23:09): Takže souboj definuješ jako fyzický boj s nepřítelem? Já osobně bych viděl páčení zámku, rozbití dveří, zdolání skály, ovládnutí nemrtvých, přesvědčení rozhovorem, vyřešení hádanky také jako souboje, které by měly mít komplexní mechanismy závislé na vývoji postavy a měly by mít své odměny. Potom bych s definicí v zásadě neměl problém.

Mimo tedy úplné striktnosti na statistice a kostkách, v zásadě už strategický pohyb po prostoru/šachovnici, strafování, orientace v prostoru nebo stisknutí tlačítka po nabití schopnosti už vyžaduje hráčův um a moc čistých RPG by ti nezbylo.
Rýchlo niekto napíšte nejaké RPGčka, v ktorých sa nelevelupuje. Nejaké DOSovské boli, nie?
Když jsme nedávno s několika hráči řešili definici dungeonu v jednom tématickém článku, dělal jsem si srandu, že větší peklo přijde, až udělám téma definice RPG. Ještě mám v živé paměti, jak se toto periodicky opakovalo na MAGEO a také na RPGHryCZ jako divoký flame a vždy to spustily polemiky, jestli Diablo je nebo není RPG a pak další akční hry s RPG prvky typu Jade Empire atd. Než jsem se do tématu pustil, tak koukám, že mě to předběhlo zde a ve velkém se to spustilo v širším plénu v diskusi pod Ultimou 7 a tak napíši tedy zde svou definici a hned navíc pro jistotu upřesním, že se bavím ryze o cRPG, tedy o žánru počítačových her a videoher:

Co musí mít RPG:
1. Vývoj postavy založený na nějaké formě přísunu bodů zkušeností a zlepšoivání statistik.
2. Souboje
3. Smysluplné prostředí, v kterém uplatním oba předchozí prvky.

RPG hry na PC chápu jako přenos zábavy ze stolu, PnP RPG her, na počítače s přímou návazností na fantasy a později i sci-fi literaturu, která v lidech vzbudila tu fantasii pro vytvoření hry a pohybu hrdinů ve fantasijních světech. Základem budiž Tolkienův Pán Prstenů. Odraz hrdinských fantasy je ve hrách zřejmý, hráč vede hrdiny mnoha souboji až ke konečnému vítězství.

Od jiných žánrů PC a konzolových her se liší jakousi možností rozvahy oproti vesměs akčnímu hraní, kdy bylo třeba v jiných hrách zapojovat postřeh a zručnost. V RPG hrách postřeh a zručnost přenechává hráč na postavičce, jejíž roli hraje. V podstatě ji vede a ona simuluje na základě statistik, v kterých se zlepšuje, veškeré činnosti. Hra nevyžaduje, aby hráč sám osobně dokázal hbitě máchat sekyrou, uhýbat před údery a podobně. To vše udělá za hráče právě postava a na hráči je jen správně volit, v čem se jeho postava bude zlepšovat. Statistiky jsou výsledkem rozvahy hráče, jak postavu povede a tyto statistiky určují, jak postava řízena hráčem bude úspěšná v té či oné činnosti - boj na blízko, boj střelnými zbraněmi, sesílání kouzel, léčení, lov, ale také třeba schopnost vymámit z NPC postav lepší informace, pokud je do hry implementován nějaký systém rozhovorů a posuny v příběhu skrze NPC atd.

Pro tohle je nutný nějaký systém experience points, které postavám přibývají, ať už zřetelně číselně, kdy po určitém počtu experience pointů následuje skok na další level nebo nějak skrytě, kdy je třeba např. použít 50x meč, aby se postava zlepšila v šermu.

Většina postupu na další level obvykle závisí právě na zisku expů ze soubojů. Souboje jsou tudíž nedílnou součástí RPG hry. Souboje mohou být tahové, taktické, ale taky realtime. Každý zásah by měl být ovšem výsledkem výpočtů na základě statistik. (Mířit dobře sami o sobě bez statistik můžeme v doomovkách, přeskakovat rokle dokonalým prstokladem na správných klávesách můžeme dobře v plošinovkách. Samozřejmě nechceme-li souboje, jsou tady od toho jiné žánry, v kterých lze zažít příběhově dobrodružství obdobně a prokecat se k závěru i bez nich, např. v adventurách soustřeďujících se na příběh formou rozhovorů, ne jen point and click formou všeho na všechno.)

Tím se dostávám k prostředí a příběhu. Hry mnohých žánrů se odehrávají v nějakém prostředí a mají tu lepší, tu horší příběh. Nejinak je tomu u RPG her, dobrý příběh je samozřejmě plusem. Dobré prostředí či level design někdy rozhoduje o tom, jak nás hra baví či nikoliv. Nicméně absenci obojího může u RPG hry zachránit mnohdy to, co je jejím základem - zajímavé taktické boje, v nichž si vylepším postavay a ony v dalším souboji budou zase o něco lepší. Dobrý level design a dobrý příběh pak dělají z běžných RPG hry prakticky nadhry, prostě něco, co je tak komplexním zážitkem, na který člověk jen tak nezapomene a není to jen o tom zapinkat si nějakou hru, když se zrovna nudím :-)

Jsou však i RPG hry, které se soustřeďují ryze na puzzly, souboje, vývoj postavy a dokonalé prostředí. Pokud jsou tyto prvky zpracovány dokonale, tak si nemusí hrát ani na příběh, člověk nemusí potkat jedinou NPC a stačí, že přinesou 100% interaktiví prostředí. Jedná se např. o subžánr RPG her - dungeony, v kterých je kromě trénování bojovníků kladen důraz spíše na logické hádanky v bludišti a odrážejí tak na počítači více předlohu stolní dračí doupě na úrovni jeskyně, ale ne nutně, většinou se i tento subžánr vydal z podzemí pod širé nebe a mnohé taky překvapily silnou dějovou strukturou s rozhovory s NPC.
@Red (17.08.2020 22:49): Áno, už asi polhodinu rozmýšlam nad Albionom, či ho mám nazvať JRPG alebo či mám uznať, že moja holistická definícia nutnej podmienky bola porazená...
@Richmond (17.08.2020 22:24): Tak Witcher je taký fantasy Assassins Creed s RPG prvkami. AC je tuším tradične považované za akčnú adventúru, takže aj Witchera by som mohol zaklasifikovať ako mix akčnej adventúry a RPG.

Inak absenciu chargen mám dovolené, ak je to z experimentálných dôvodov. V Bak máš úplne inak štruktúrovanú hru - nielenže chýba hlavný charakter, chýba aj hlavná partia keďže v jednotlivých chapteroch sa ti kompletne mení za koho hráš. Teraz neviem ako to bolo v Antare a v Returne. Wizardry 4 je celý sám o sebe experiment :)

Takže nutná podmienka mi zatiaľ sedí, buď je to akčná adventúra alebo JRPG, alebo experimentálne WRPG. Juchú...

Niekto teraz vytiahne 16. klon Ultimy 3, ktorý nemá chargen :)

Edit: Respektíve absentovať chargen môže, aj ak sa jedná o sakramentsky starú hru :). Napr. Rogue chargen nemá, ale Rogue už má svoj vek, je mu odpustené.
Respektíve keď nad tým rozmýšlam, JRPGčka tiež nemajú chargen. Takže ak to nepasuje príliš do žánru akčných adventúr, môžem Ultimu 7 hodiť medzi "západné JRPGčka". Podobne ako trebárs Anachronox. WRPG musí mať chargen :)
@M.a.t.t. (17.08.2020 20:42): Když si vybírám na zahrání hru a chci si vybrat RPG, tak vím, dle kterých parametrů vybrat. Netvrdím, že DE je špatná, přímá zkušenost mi tohle potvrdit nebo vyvrátit může, ale že bych si musel hru zahrát, abych si ověřil žánr? Opět, budu si muset zahrát Formuli 1, abych si zkušeností ověřil, že se nejedná o RPG? Pokud DE nemá souboje, což víme, tam mohu jen rozjímat nad tím, jestli je to skvělá adventura či nikoliv.
@emxd (17.08.2020 21:16): Jo pravda, Akalabethem počínaje, jak jsem mohl zapomenout :) Ovšem uznáš, že to nebyla ještě zdaleka tak pěkná implementace, jako právě u Qfg. Mně osobně taky parser chybí, a to fest. Má vyjít Crimson Diamond, který bude poctou Laury Bow, na to se těším. Upřímně netuším, proč tak málo lidí po něm volá.

@Tulareanus (17.08.2020 21:17): Ok, pojďme to ukončit.