Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jan Antonín • 35 let • Mladá Boleslav (ČR - kraj Středočeský)

Komentáře

Hero of the Kingdom III

  • PC 55
Tak jsem tak přemýšlel jak sepsat dojmy z tohoto počinu, když se mi naskytla příležitost pozvat sem na vyprávění přímo samotného hrdinu, on to zažil, tak to bude lepší, tady je, a dál už vám to poví on, já zatím budu sedět stranou.

*Hrdina přichází, odkládá štít, zakusuje kousek jídla z tlumoku a opírá se o meč* Zdravím vás všechny, já jsem.. Geroj.. Jo.. Geroj, to bude fungovat, konkrétně jsem z nějakého království, a jsem tu proto, abych vám popsal toto mé dobrodružství, prostě ty blbosti jak jsem se vůbec vlastně stal tím hrdinou *odplivává do trávy*..

Jsem si jistý, že jsem v každém svém životě, tuším že byly minimálně dva, byl velkým hrdinou a přitom to vždycky začalo dost nenápadně.. *pobaven jakousi myšlenkou se začal usmívat* No nic.. V tomhle konkrétním, jsem takhle vyrůstal u svého strýce Brenta, ujal se mě když jsem přišel o rodinu. Roky mě cvičil na to, abych se stejně jako on mohl stát dobrým lovcem, co vám povídat.. Je to vlastně vtipný, nikdy mi to nepřišlo zas tak složitý, stačilo mít v inventáři luk a šípy, a pak jenom kliknout.. *hledí do dáli, snad při pokusu o přemýšlení* No, ale dále, už jsem byl pokročilejší, a strýc mě poslal na lov, naskytla se mi možnost pomoci pár lidem z okolí, jasně že jsem to přijal, to jsem kdysi četl takový deník, napsal ho dávno nějaký velkohrdina co se jmenoval Mirek Dušín, tak jsem si ho vzal za vzor, tak proto. Sesbíral jsem nějaké ty houby, vybral pár ptačích hnízd, a dokonce získal možnost naučit se lovit ryby, taky jsem se naučil vařit, hehe *vytáhl párátko a štourá se s ním mezi zuby*. Navíc ulovil pár zajaců a jejich kožešinky prodal rychtářovi, pak to šlo ale poměrně rychle do kopru, to jsem takhle zachránil jednoho z lovců před pěkně nechutnými pavouky, tuhle verbež nesnáším, vždy když vidím pavouka, musím ho rozmáznout *naprázdno ve vzduchu srazil pěsti* není tu někde nějaký *rozhlíží se* není *mírně zklamaně* , mají štěstí *opět se opřel o zbraň*.. Kde jsem to skončil? Jo, poslali mě na průzkum kvůli nějakému skřetovi, už si nepamatuju o co přesně šlo, ale když jsem ho našel, ani jsem s ním nemusel bojovat, právě s někým žvanil, mluvili o nějakém Kamenožroutovi, nebo Kamenotřasu..ne.. Zemětřasu!! Tak se jmenoval! Tehdy jsem o něm nic nevěděl, každý se ho bál, kdyby věděli jak vypadá, možná by jim tak děsivý nepřišel, byl to takový směšný xicht vytesaný do skály, no trapák, ale to jsem opět přeskočil. Každopádně během žvanění se spustily otřesy, a skřeta to i s jeho kumpánem zavalilo. Zvědům jsem řekl co jsem viděl a valil dom, když jsem dorazil, nebylo to pěkné, dům strýce to zavalilo, i s ním uvnitř, na chvilku jsem si zahrál takové to divadýlko, částečně proto že si potrpím na drama, částečně proto že jsem chtěl slevu od těch co u toho byli, a částečně proto že jsem v tý době byl přeci jen ještě slaboch. Ale rychle jsem se oklepal, hlavně díky těm slevám, vždycky jsem byl na prachy. *ukazuje měšec plný zlaťáků*, pěkný že? Tady je 25 tisíc zlatých, to jsem si vydělal těsně před koncem, když jsem došel do hlavního města, nakupoval jsem u sestry kámoše perly za 90, a za 100 je prodával asi 10 metrů vedle stojícímu obchodníkovi. Hah.. To se mi tehdy povedlo.. *opět s úsměvem sáček zavěsil na opasek* Teď si vezměte, kolik těch perel muselo být, když jsem na tom vydělal tolik. Taky se mi tou dobou s těmi otřesy začalo zdát o jedné pěkné náně, zjistil jsem že je to princezna,. Jasně že blbá jak troky, lezla do prokletého a zakázaného údolí, a sebrala tam nějaké kamínky, papínek jí říkal že ty kameny má ihned vrátit, ale ona už byla v jejich moci, a držela si je tam, zejména takové rudé, něco jako rubíny, jen prokleté, takže k ničemu. To ani neprodáte, no ne?

No, ale dále, kvůli otřesům se v údolí, už nevím jak se jmenovalo, tuším že Zelené údolí tomu říkali, objevili nepřátelé, hlavně nemrtváci, a já nesnáším nemrtváky, když vidím nemrtváka, musím ho rozmáznout.. *chvíli se mu v tváři zurčila nenávist, pak ale ustoupila když si uvědomil že musí pokračovat*.

Heh. Starosta mě jako poslal do vedlejšího údolí, prý pro pomoc, jasně že přímá cesta byla zavalená, a nikomu se nechtělo to jít třeba odstranit, všichni tam postávali jako lemry, nejvíc mě štval chlápek na mostě, co furt opakoval že má rád potok, blázen.. *zhnusený výraz ve tváři* Takže jsem musel do hor, respektive takového malého kopečku, a pak přes doly, tam se to vesměs opakovalo, taky jsem se musel pořád vracet do vesnice, pro nákupy, hlavně kotlíků na vaření jsem za tu cestu propálil desítky, nesnáším takové bazmeky, kdybych znal toho kdo to vyrábí.. Tak bych... Tak bych... *hledá slovo* tak bych ho rozmázl.. *kouká na pánev a kotlík ze svého inventáře* Ono to vypadá jako litina, ale nic to nevydrží..*chvíli natáčí kotlík do různých úhlů, poklepávaje na jeho materiál, zhnuseně si odplivl a kotlík opět vrátil do batůžku, pak se opět začal usmívat* Každopádně jsem prošel těmi doly a šel jsem směrem k... *zastavil se v promluvě a na chvíli se zapřemýšlel* Jestli ty kotlíky a pánve nevyrábí přímo ta sousedka od které to kupuju.. * pohledem opět sjel na batoh, poškrabal se na tváři, hledíce jakoby se chtěl na kotlík znovu podívat, jestli tam snad nenajde značku výrobce* No nic, kde jsem to skončil, jo, šel jsem do města, starosta tam nebyl, prý že je nezvěstný od průzkumu hřbitova.. Tak tam šel na krchov, pořád jsem si musel ale chodit kupovat nové vybavení, rozumějte, to jsem ještě neuměl kovařinu, nebylo to levný, tohle kladivo *vytahuje z batohu a mírně potěžkává v pažích* mě stálo 250 zlatek, ne? A teď si vezměte, že jsem vzal po hlavě 10 nemrtváků, a kladivo bylo na odpis.. Taky nanic.. Celej zlatej důl by mohl těžit zlato jen pro ty vydřiduchy co tohle prodávají.. No, ale starostu jsem sehnal, dokonce i zachránil, já myslím že byl i trochu pomočený, ale za to si mohl sám, neměl tam lézt, no ne? Beztak to určitě doma shodil na ty nemrtváky, že ho pochcali oni.. Prase.. *znechucený výraz ve tváři*

Tak jsem ale splnil i to co po mě chtěl počůránek, teď mě napadá, doufám že to nehodil na mě, když už jsme u toho.. Raději dále. Naučil jsem se taky trochu té výroby lektvarů a pak jsem zas musel přes doly. Samozřejmě že jsem zase vylez v nějakém údolí, a zase to samé v bleděmodrém, nic se nezměnilo, pomoc nemohli poslat a sami ji naopak potřebovali, za dveřmama horda skřetů, skoro všichni na začátku silnější než já, ale to se změnilo vždy když jsem našel takového který odpovídal mé síle. Rozumějte, po boji jsem vždy zesílil a mohl jsem na další. Bláznivé. Taky jsem se tu naučil kovat, konečně, stejně jsem ale musel 90 procent času jenom chodit po okolí, a sbírat suroviny, popřípadě hledat nepřátele na které mohu jít a nacvičit si na nich boj. Pak jsem musel do dolů a těžit, opět další schopnost kterou jsem prostě musel mít na maximum, jsem přeci hrdina.

A abych to zkrátil, takhle jsem to proopakoval, až jsem došel do hlavního města, tam se trochu proslavil, obdržel jsem úkol zachránit princeznu Blběnu a nakonec zabil tři démony které držely Kostitřesovu, nebo jak, moc, a najednou bylo hotovo.. Nic víc, nic míň. Král měl takovou radost že mi chtěl dát půl Blběny a království, ale to jsem odmítl, ani nevím proč, celou dobu se mi líbila.. *zamyšlený výraz* Teď si nejsem jistý, jestli to její odmítnutí ale nepřidali až ti Slováci co o mě ten příběh udělali formou té videohry.. Protože jinak se mi nechce věřit že bych udělal takovou blbost.. Safra *drbe se ve vlasech*. Celkově to ale nebyla žádná výzva, vše je to jen o tom, dlouho pokračovat v tom co děláte, jakmile jsem mohl zaútočit na nějakého nepřítele, už nebylo napětí, protože jsem věděl že to stejně vyhraju.

Co vám mám ještě povídat, jak jsem říkal, celkově vzato jsem si jistý, že jsem byl už v předchozích životech také tímhle Gerojem, žejo.. Určitě minimálně dvakrát, také v nějakém tom království, moc si z nich teda už nepamatuju, ale vím, že jsem si ty předchozí životy užil více, byť byly kratší (možná právě proto, znáte to, intenzivnější život).. No nic, tak já.. *zvedá meč a štít* už půjdu. Mějte se, a kdyby jste se snad chtěli dát na dráhu Gerojů, pamatujte si, základ je sbírat hodně hub a vajíček, a semtam prokliknout nějakého toho zloducha a když vám dojde energie, tak si uklohnit žvanec a nabaštit se. Také kožešinky prodávejte! To se hodí vždycky. A třeba pak také jednou prodáte svůj životopis Slovákům co o vás udělají nějakou tu indie sérii *s úsměvem*.. Já osobně jsem se rozhodl, že až se zase stanu Gerojem, v nějakém jiném životě a oni o mě udělají čtvrtý díl, tak jestli bude zase takovouhle formou, tak už půjdu za nimi, a budu požadovat aby pětka byla jako nějaký Zaklínač. Kámoš Geralt totiž říkal, že se mu tohle jeho ztvárnění prý dost líbilo, i když si ti tvůrci vymysleli celý děj podle svého. Těpic a mějte se.. *mizí do roští* *ještě vykoukl* Jo a važte si Kekelliho, je to pan spisovatel! Takhles říkal že to mám říci Giovanni? Bylo to dobrý ne? *ukousl si z jablíčka které tam někde vyštrachal, a s pobaveným úsměvem se vydal na cestu, pískajíce si nějakou hrdinskou odrhovačku*..

Pro: Stále platí, že to celé "nějak funguje", byť s každým dílem (a také s délkou tohoto) je to horší a horší.

Proti: Brzo stereotyp, žádná výzva, chtělo by to nějak ozvláštnit hratelnost aby se nejednalo pouze jen o opakování té samé činnosti, hodně špatný děj

+18 +19 −1

Omerta: City of Gangsters

  • PC 60
Existují hry které jsou moc krátké a hráč si přeje aby byly vzhledem ke své kvalitě a zábavnosti delší, existují hry které jsou krátké a hráč ví že jejich krátká délka jim veskrze jen prospěla, jelikož delší hraní by jen a jen podtrhlo jejich negativa, a poté existují hry, které jsou moc dlouhé..

Přesně do poslední zmíněné kategorie spadá Omerta: City of Gangsters, aby jste rozuměli, Omerta není postižena nějakým přehnaným množstvím technických problémů, graficky i zvukově je poměrně slušně zpracovaná (tvůrci Tropica se v detailní a krásné grafice vyznají, alespoň co se strategií týče), a první chvíle se zdají být jako příjemná zábava v opravdu pěkném prostředí. Brzo se ale projeví skutečné problémy které hru sužují- titul doplácí na malou variabilitu veškerého obsahu který vám může nabídnout a velký počet map v takovém případě hře logicky nemůže pomoci. K čemu vám totiž je, pokud můžete odehrát 25 hodin v této hře a stále nedojít konce, když 20 hodin z této délky opakujete stále ty samé úkony, uvnitř, a to je nutno také dodat, ve své podstatě stále stejných lokacích? Dokola a dokola. Ani pod motivací posunu v příběhu není takový způsob hraní moc zábavný, to jistě nemusím nikomu vysvětlovat.

Vše přitom začíná poměrně slibně. Píše se rok 1920, prohibice je v plném proudu a vy jako italský přistěhovalec vidíte snadnou příležitost zisku, tak proč se jí nechopit? Vytvořit postavu, vybrat základní vlastnosti, to vše je otázka chvíle a poté již nic nebrání vstoupit do samotného příběhu. Na mapě města ještě zvolíte jednu z nabízených čtvrtí, a už se zapisujete do historie organizovaného zločinu. Na první i druhý pohled krásně zpracované město, všude jezdí stará auta, chodí lidé, mění se denní doba. Hudba ve stylu. To ujde. Následuje první seznámení s pár postavami které budou provázet dějem, první zakoupení budov, kde lze za drobný poplatek vybudovat například výrobnu likérů, vybudování tajné prodejny chlastu- někde vyrobený likér totiž musíme prodat, jinak by nebyl žádný zisk. A poté už to jde jako na páse- po zbudování likérky naštvat konkurenčního výrobce destilátu takže už vám ze svého nic neprodá, sehnat auto a palné zbraně, zničit jeho výrobnu (probíhá automaticky, pouze vyšlete člena vybaveného vozidlem aby se "postaral" a on se "postará"), poté zakoupit uvolněnou parcelu + vybudovat další likérku pro větší příděl chlastu. Zjistit že stále moc nevyděláváte, takže znovu obhlédnutí čtvrti, vyslání jediného dalšího člena (prozatím) vašeho gangu "prokecnout" informátory, objev dalších míst která lze zakoupit. Poté zakoupení parcely, vybudování obchodu se zbraněmi, zakoupení zbraní u překupníka za výhodnou cenu aby měl váš obchod co prodávat, vystavění lékárny (prodává likér za čisté peníze které jsou "hodnotnější" nežli ty špinavé) , vylepšení svého "doupěte". První tahový boj ve hře v hezkém prostředí věznice. Mise splněna.. Pohoda..

Výběr další čtvrti/mise a.. bohužel zase to stejné v bledě modrém, obměny minimální.
Čtvrť se na první pohled snad trochu liší, ale nějaké velké podstatné rozdíly nehledejte, ulice jak podle šablony (vím že americká města jsou známa tím že jejich ulice jsou velmi často do pravého úhlu ale i tam to nikdy neplatilo zcela doslovně) , opět musíte volit stejný postup, peníze zase jen na pár stovkách dolarů ze které si pořídíte horko těžko jednu výrobnu a jednu prodejnu, poté čekat, pak koupit další, další, další, prozkoumat okolí, zase koupit, občas obdržet zprávu o dalším postupu v příběhu. Vylepšit doupě, tentokrát na úroveň 3..Pak krátká bojová vsuvka v parčíku, mise splněna- A takto dokola a dokola. Uběhnou tak 3-4 mise a hráči bude v podstatě odhaleno vše co Omerta může skutečně nabídnout, dále už nepřijde nic nového. Ani zvětšující se počet členů kteří mohou být ve vaší "rodině" na tom nic nezmění, stejně se od sebe vyjma jiného "xiftu" takřka neliší.

Velmi brzo se začnou opakovat nejen postupy které musíte vykonávat, ale i lokace v bojových sekcích. Už ani nevím kolikrát jsem se musel probojovat do skladiště a umístit bombu, abych "to samé" skladiště následně nespočetněkrát bránil před nabíhajícími nepřáteli.. Asi je ten sklad začarovaný, a nachází se mimo prostor aby se poté zhmotnil pomalu v každé čtvrti kterou navštívíte..

Samotné bojové části přitom nejsou špatné, probíhají na tahy a kdyby prostředí mělo větší variabilitu rozhodně by šlo o dobrou součást hry. Každá postava má své speciální schopnosti a je třeba vhodně zkombinovat celý "tým" aby šlo tyto souboje projít bez potíží.

Tvůrci rozhodně měli zapracovat také na nějaké možnosti jak "zabít" ten prázdný čas mezi všemi těmi opakujícími se úkony, chvíli jsem myslel že za prachy lze alespoň zajímavě vylepšit vaše sídlo, to ale jde vylepšit jen 4x a ještě párkrát "kosmeticky" čímž je myšleno že místo prašné příjezdovky máte nově například asfalt a místo rozvrzaného brlohu vidíte v oné budově pohodlnější dvojpostel, to je pěkné, ale k ničemu -snad jen vyjma barikád, záložních mafianů, výbušných barelů a barmana, kteří mohou bránit napadnuté sídlo, což je vtipné, jelikož za celou hru se mi nestalo že bych se musel bránit. Nějaké větší možnosti ve volbě úprav ale chybí, což je škoda, bylo by to alespoň něco k dobru.

Nelze tvůrcům upřít snahu, je vidět že si s titulem dali opravdu hodně práce. Ta ale byla zkrátka korunována jen polovičním výsledkem, výsledkem který sice není špatný, ale zcela určitě vás neohromí. Obecně mohu říci že Omerta City of Gangsters je titul který se opravdu vyplatí jen pokud je zakoupený ve velké slevě, poté se dokáže i ospravedlnit. A u tvůrců doufám že pokud se znovu pustí do podobné hry, již se poučí z chyb které zde napáchali a tyto zkušenosti poté promítnou do lepšího výsledku.

Pro: Grafika, ozvučení, styl a atmosféra mafiánského prostředí

Proti: Repetetivní hratelnost, rychlý nástup stereotypu, málo možností, opakující se prostředí

+13

Need for Speed III: Hot Pursuit

  • PC 90
Tak toto už je klasika, asi nejslavnější a nejlepší díl značky (určitě z původní série dílů 1-5), když EA oznámili "remake" Hot Pursuit převážná většina lidí doufala že to bude právě remake tohoto dílu a není se čemu divit. Hra byla znovu o notný kus vylepšena oproti předešlým dvěma dílům, standardem se už stala i podpora grafických karet , ale hra stále dokázala běhat i bez 3d karty. Technický stav hry byl na špičkové úrovni. Grafiku bylo možné si upravit přesně podle svých potřeb a zahrát si mohli i majitelé slabšího hardware. Pokud vám ale pc stačilo mohla být hra opravdu vyšperkována. Nejvyšší podporované rozlišení bylo tuším "až" 1152 x 864. Přibylo několik efektů jako je třeba odlesk na vozidlech a tp.

Největší novinkou a změnou oproti jedničce a dvojce tentokrát bylo zavedení policejních složek do hry. S tím byl přidán i speciální závodní mod se jménem Hot Pursuit, v něm hráč buď zastupoval stranu zločinu (ilegální závodník) či stranu zákona (policista).. Během režimu se policistům i závodníkům postupně odemykala nová lepší vozidla.
Úkolem závodníka bylo dojet závod a nenechat se 3krát během samotného závodu chytit, třetí zastavení totiž znamenalo konec hry. Policista pak musel pochytat všechny závodníky. K tomu měl krom vlastních řidičských schopností na pomoc omezené množství ostnatých "koberců" které bylo možno vhodit na silnici. Pokud se ten dostal do kontaktu s vozidlem ilegálního závodníka, způsobilo to u něj ztrátu ovládání nad vozidlem a závodník většinou končil mimo trať.
Tuším že možnost hraní za policisty byla jen u pc verze.

Ostatní mody hry byly klasické- od single race, tournament (za výhru bylo možno odemknout bonusová vozidla), knockout. V tomto tedy oproti dvojce nedošlo k výrazné změně. Samozřejmostí byl opět i multiplayer, stále ještě podporující možnost splitscreen hraní.
Závodní okruhy byly i tentokrát smyšlené což ale naprosto nevadilo, co jim bylo ubráno na realitě, to bylo přidáno na atraktivitě a zábavnosti. Tratí bylo 9 včetně bonusového Empire City.

Výběr vozidel byl opět plný exotických kousků. Celkem bylo ve hře 12 kousků+ 3 policejní vozy. Ovšem bylo změněno jejich třídění.. Hra nyní měla několik vozových tříd, nejslabší vozy byly vozy třídy C (například nějaký relativně obyčejný Mercedes Benz SL500, Aston martin DB7, Jaguar XK8) přes třídu B (Lamborgini Countach, Chevrolet Corvette, Ferrari 355 F1,), . Až po nejvyšší třídu A. Namátkou z této třídy třeba neuvěřitelně vypadajcí prototyp Italdesign Scighera (oficiálně známa jako Alfa Romeo Scighera), ta u mne z nějakého důvodu evokuje klauna :D. Lamborgini Diablo SV či bonusový Mercedes Benz CLK GTR, smyšlené El Ńino (které v konzolové PS1 verzi vypadalo mírně jinak než na PC), Ferrari Maranelo, Jaguar XJR atd.

+ na internetu je stále možnost postahovat si do hry spoustu dalších vozů

Policisté měli na výběr z Corvetty, Diabla a ElNina.

Vozidla bylo možné porovnávat a podívat se na jejich foto galerii, nejzajímavější ovšem byla možnost jejich "tuningu". Toto nastavení opravdu silně ovlivnilo vůz a jeho chování (dodnes nenávídím bratrovo nastavení Ferrari 355 F1 Spider kdy byl na tratích rychlejší než já s El Ńinem a jinými vozy o třídu lepšími :D). Nastavovat šlo od pneumatik, délku převodu, přes vyvážení a rychlost zavedení brzd až po aerodynamiku či třeba tvrdost odpružení.

Ozvučení hry se podobá předešlým dílům, styl hudby je zatím stále nezměněn (jakési techno)

Hra ani dnes není špatná i přes svou celkovou zastaralost, pokud bych měl říci které 4 díly celé série jsou nejvýznamnější pro značku NFS a tedy i nejzajímavější pro hráče kteří se zajímají o historii značky Need For Speed, bude to tento + NFS4 Road Chellenge (poprvé je tu poškozování vozu) a poté až NFS Underground 1 či 2 který byl další výraznou změnou v sérii+ NSF Shift.

Pro: Vozidla,tuning, pohled z vozů, tratě, zábavný multiplayer, technické zpracování (v té době)

Proti: V podstatě mne žádný zápor nenapadá

+25

Need for Speed II

  • PC 85
Omlouvám se předem za délku textu, ale výsledná délka komentáře byla nutná pro to abych neměl pocit že jsem něco opomenul či odbyl a napsal tak informačně neúplný komentář. Doufám i tak že si alespoň pár čtenářů najde.

Tady není pro mne co řešit, skrze druhý díl jsem se seznámil i s celou značkou Need for Speed (ta dnes tuším čítá nějakých 18 kousků počítaje i "odnože" typu Shift), proto je veškeré mé vnímání pozdějších dílů série zformulováno právě tímto dílem. Přesněji řečeno, ona imaginární měřítka na podařený díl Need for Speed mám sestavená na základě tohoto dílu, společně s Need for Speed III: Hot Pursuit a Need for Speed: Road Challenge které považuji za nejlepší díly série. To je sice mírně nefér vůči některým následujícím dílům. Ale nostalgii člověk neporučí, a co více, vzpomínky na probdělé noci u MP si člověk bez úrazu hlavy a alespoň slabší amnésie také nevymaže.

Hra měla dvě verze, základní a "speciální", ta byla obohacena o jednu trať a několik (mám pocit že 3 nebo 4) bonusových vozidel. Nejzásadnější změna ovšem bylo zprovoznění jedné poměrně podstatné funkce. Speciální edice totiž do hry zaváděla podporu 3d karet (pamatujte, byl rok 97 kdy 3d efekty stále ještě nebyly běžné a grafické karty od dnes již neexistujících 3dfx interactive patřily mezi špičku trhu) a tak výrazně měnila vjem z celé grafické podoby.
Já se dostal do styku s oběma verzemi, psát ale budu o základní, která je až na výše uvedené změny prakticky totožná.

Sérii NFS rozhodně nikdy nešlo (vyjma pár "odnoží") považovat alespoň za polosimulátory a ne-jinak je tomu logicky u druhého dílu. Hra je velice arkádová, a to navzdory faktu že v nabídce hry je hned na začátku možnost volby jednoho ze dvou herních režimů, arkády či simulace. Zde se prostě zatáčky projíždí rychlostí kolem 250km v hodině a je jedno jaký režim si navolíte..

Po volbě režimu máte možnost volby jednoho ze tří modů závodů. Hlavním modem je turnaj (Tournament), dalším je volný závod (single race) a poslední volbou je knockout (vyřazovácí mod kdy poslední závodník kola vypadává).
Dalším krokem se hráč dostává k výběru tratí a vozidel, tedy ne tak docela.
V případě tournamentu nelze vybírat trať na které pojedete, tato volba je uzamknutá a tratě jsou pevně dané tím jak turnaj procházíte (postupně projedete všechny).

V případě single race si ovšem můžete zvolit jakoukoli z dostupných tratí, těch je ve hře všehovšudy 6 (ve speciální edici tedy 7), nutno říci že smyšlené.
Poté má hráč konečně možnost výběru vozu, ty jsou dle pravidel dřevních dílů Need for Speed všechny řádně exotického rázu. Fakt že nejobyčejnější vozy tu zastupují Lotus GT1 (ten je ale mám pocit jen v SE verzi) a Lotus Espirit V8 hezky ilustruje s jakými kousky přijdete do styku.
Dále je tu Ferrari F50, Jaguar XJ220, McLaren F1 který se umí "dokolébat" až na 377km/h. Na poměry Italdesignu poměrně odměřený Italdesign Cala, zplácaná Isdera Commendatore 112i a ujeté prototypy od Fordu- Ford GT90 s Fordem Indigo.. Ford pak má ještě v SE edici jednoho zástupce a to sice Ford Mustang Mach III (pravda, ten je ještě více obyčejný než oba vozy značky Lotus a k tomu řádně ošklivý). V nabídce speciální edice jsou poté tuším ještě dva další vozy ale na ty si už bohůžel nevzpomínám.

Během hraní vás bude ve všech činnostech doprovázet hudební doprovod (pokud ho nevypnete) který je nejblíže stylu techno či rock. Žádný rap či hiphop známý z pozdějších tu(z či n)ingových dílů (což je třeba alespoň podle mého pořád lepší než kdyby tam ten hip hop a rap byl :D) .. Každopádně hudba je svižná a "rozevlátě rychlá" čímž svou práci odbude..
Technická stránka byla v době vydání na velice dobré úrovni, samosebou byla dávno překonána ovšem to nic nemění (naopak jí podle mých měřítek přidává) na jejím kouzlu a pokud jste člověk který si rád zahraje i nějakou starší hru (což předpokládám, protože jinak by jste asi na hru tu na DH vůbec nenarazili) , určitě vás technické zpracování zas tak nezajímá.

Na závěr bych řekl že hru mohu doporučit, ovšem jen někomu. Pokud jste "odkojeni" až (jinak velice podařeným) Undergroundem 1 či 2 či dokonce nepodařeným NFS Undercover a líbí se vám jejich styl, tato hra patrně nebude pro vás. Pro tuto hru prostě musí hráč chápat kouzlo postarších her, jedině tak ji dokáže ocenit tak jak si hra zaslouží.

Pro: Pěkně zpracované tratě, vozidla, styl hry, pohled z vozu, je to dřevní díl série..

Proti: Výběr tratí mohl být vzhledem k jejich smyšlenosti větší.

+19

Mobil 1 British Rally Championship

  • PC 90
Jako pro mnoho jiných milovníků tohoto typu her, je i pro mne právě Rally Championship perlou mezi rally hrami.Ano,tato dnes již v mnoha ohledech dávno překonaná záležitost, byla ve své době naprosto neuvěřitelným zjevením.
Hra měla nejen poměrně velký rozsah v oblasti vozového parku, ale přinášela na svou dobu i velice dobré technické zpracování..

To hlavní ale byly jak již dva předchozí "recenzenti" psali samotné tratě,někoho by mohlo překvapit že jde jen o tratě ve Velké Británii, ale ne nadarmo se hra jmenuje British Championship a věřte,nebylo to na škodu.Právě tratě jsou část ve které hra nebyla nikdy překonána a pravděpodobně ani nebude..Všechny tratě byly pravé RZty které byly součástí britské rally roku 99.A to v celé svojí ohromujcí délce..Nečekejte tedy tratě s herní dobou 2-4 minuty,tratě které dáte i s oběma palci zaraženými hluboko v nose, hledajíce holuba na odeslání poštovní zprávy.Zde,na vás čekají etapy při kterých budete napětím drtit vlastní sklovinu,to když budete pokoušet pokořit nejrychlejší čas a zároveň budete s hrůzou očekávat výpadek elektřiny u vozu..
Délka etap v minutách,ptáte se?Nejkratší tuším byla na 4 minuty,nejdelší vám zaberou klidně přes 30 minut.RZty samotné pak nejsou jen v jednom prostředí.Ano,stále jde o Británii, jak bylo řečeno, ale od slunného pobřeží se dostanete do hlubokých lesů za prvních ranních paprsků,poté znovu na venkov a později třeba i do vskutku černomůrních nočních RZtek, na sněhu a v době kdy příroda provádí redesign krajiny (také jinak za hustého sněžení ).

Vůz samotný nebylo vůbec těžké poškodit,prasklá guma (a předem podotýkám že myslím gumu jako pneumatiku) z důvodu častého řezání zatáček nebyla nijak výjimečná závada(a naštěstí něšlo ani o neřešitelnou věc,prostě jste přišli jen o několik drahocených minut) podstatně větší problém jste měli při již zmíněných výpadcích elektřiny, či vypadávajcích stupních na řazení.A co bylo horší-člověk nemusel nutně bourat aby těchto poruch dosáhl,stačilo prostě jen jet více agresivně a nějaká ta porucha na sebe nenechala dlouho čekat.

Když vaše vozidlo přestalo svítit, uprostřed noční etapy a hráč ujel nějakých 15 minut tratě, šlo o poměrně závažný problém který zpravidla končil ukončením RZty ať už vlastním přičiněním (vzdání závodu) nebo vlastním přičiněním č:2 (z důvodu extrémní bouračky do stromu který jste v té tmě přehlédli a odrovnali svůj vůz).

Celkově lze říci, že co porucha, to propad v hodnocení časů,a nějaká závažnější porucha mohla klidně znamenat konec snah o první místo, nebo dokonce umístění v žebříčku..
Hra byla opravdu obtížná, ne kvůli ovládání které by nešlo zvládnout, za něco mohla fyzika, člověka nepotěší když jede opatrně skotskou krajinou, udělá smyk do ostré zatáčky, byť v poměrně malé rychlosti a díky nízkému drnu udělí svému vozu velice směšnou rotaci o stovky a stovky stupňů. Taková chyba vám totiž očesá vozidlo o důležité komponenty dříve nežli stačíte říci -jéje.

Ano, herní fyzika byla opravdu častým problémem, takovým který z mnoha RZ dělal noční můru, zejména díky onomu občasnému bugu, díky kterému i nízké nerovnosti mohou znamenat ve výsledku obří poruchu kvůli které buď nedojedete RZtu, či vás do další nepustí kvůli stavu vozidla které nestihnete opravit do požadovaného stavu..
Za část obtížnosti pak mohla délka tratí samotná,"realistické" poškozování vozidel a i AI která "jezdila" slušné časy, jimiž vás nutila riskovat a tedy často i chybovat..

Grafika byla na svou dobu opravdu krásná a i dnes přesto že je celkově zastaralá navozuje stále poměrně dobrý pocit ze hry a tak nějak "reálně" ilustruje prostředí ..Ano,i s tou zastaralou grafickou stránkou si prostě člověk dovede dokonale (no no,dejme tomu,tohle tvrzení jsem trochu přehnal, ale víme :) ) představit jak asi ony kraje vypadají (vypadaly v roce 99),tak nějak se prostě vžije do atmosféry..
Za nočních etap opravdu člověk neviděl (bez světel) na krok,jen obrysy budov a stromů proti tmavému nočnímu nebi a občas prozřel díky záblesku nějakého fotografického maniaka (pokud zrovna nešlo o blesk od bouřky,to by jste se mohli křenit do úmoru a nikdo vás nezvěčnil,jen jste ze sebe udělali hlupáka před co-pilotem :))

Dnes jsou samozřejmostí i nízké hw nároky,které člověka opravdu nemohou nijak zaskočit..

Pokud jste tedy nehráli tuto hru,navrhuji vám tedy aby jste to napravili a sehnali ji,Rally her je málo a tohle minout by byla chyba..I když, to bude dnes patrně problém, pochybuji že by hra byla ještě v prodeji jinak než bazarovou cestou..

Pro: Grafika a celé technické provedení,licence,vozidla,RZty,Obtížnost-člověka nutí hrát dál

Proti: Obtížnost je díky délce tratí a rychlosti poškozování vozu velmi vysoká. Mírně podivná fyzika, která ale odpovídá stáří hry.

+14

Saints Row 2

  • PC 70
Saint´s Row 2,tak se jmenuje mou osobou dnes komentovaná či chcete-li hodnocená hra,jde o poměrně rozporuplný kousek a důvody proč z něj mám takové smíšené pocity popíšu právě zde.. Předem se omlouvám za velkou délku mého komentáře snažil jsem se obsáhnout co nejvíce ze hry..Děkuji za pochopení.. Tak tedy,prvně je si třeba říci že hra Saint´s Row2 vychází z prvního dílu který byl ovšem jen na konzole,přesněji začíná pár let po konci prvního dílu který jak zjistíte ihned z komentáře dvou vězeňských švestek (promiňte mě ten "gangsta" výraz :D) končil pro hlavního hrdinu (antihrdinu) hry krátkým randevú s bombou na lodi..Ona bomba zřejmě neshledala kapitána hlavního městského gangu ve Stillwateru dostatečně zábavným a tak dobrovolně ukončila svou existenci efektní detonací při níž se snažila ze světa smazat i ubohého kapitána..Částečně uspěla,kapitán gangu Saint´s je tak dopaden a v bezvědomí uvězněn ve Stillwaterském vězení nacházejícím se pár "mil" od pobřeží města..Hra tedy začíná právě tam,jen o pár let později s tím že kapitán saint´s se probudil z kómatu a je na něm aby utekl a znovu vybudoval celý gang který se mezi tím rozpadl a město se rozdrobilo mezi tři gangy-jmenovitě jsou to Roninové (Japonská mafie),Synové Samediho (zkouřenky) a Bratrstvo (drsoňové s úchylkou na teréní vozidla)..Město je mimo jiné složeno ze dvou ostrovů (a dalších dvou miniatůrních na nichž se nachází vězení a atomová elektrárna)a tyto dva hlavní ostrovy jsou členěny na 45 oblastí které reprezentují městské čtvrtě.Ty jsou rozebrány mezi ony tři gangy,po pár úvodních misích je už můžete pomocí misí s názvem "pevnost" pomalu začít přebírat (stejně jako v Gta San Andreas a podobně jako v něm se občas konkurenční gang rozhodně zaútočit na vámi vlastněnou čtvrť a vy je pak musíte odrazit)..Podobně "zabíráte" čtvrtě i po každé splněné příběhové misi..Každá čtvrť pak denně přináší do vaší kapsy nějaké ty dolary (na zabraných čtvrtích ještě můžete zakoupit některé nemovitosti jako třeba benzínka nebo obchod z hadry které pak dávají další dolary navíc).. Aby jste mohli plnit příběhové mise proti gangům musíte ovšem mít také jistý respekt,ten získáváte skrze mise vedlejší,každá taková vedlejší mise se prezentuje krátkým videem proč to a to děláte a pak už usedáte třeba za fekální vůz a znehodnocujete pozemky ve městě (mise fekální mstitel) za každou dokončenou úroveň je něco málo respektu,peněz a na třetí a šesté úrovni dostanete i nějaký ten bonus například v podobě větší či dokonce nekonečné běžecké výdrže (šestá je zároveň poslední úroveň za kterou dostanete u onoho zadavatele nějaký respekt,poté získáváte již jen finance,pokud chcete respekt musíte na mapě započít vedlejší misi jinou (klidně jiného fekálního mstitele,na mapě je stejných úkolů vícero) Výši získaného respektu můžete ještě znásobit tím že v zakoupených skrýších kupujete lepší dražší vybavení nebo lepší dražší oblečení pro vaši postavu.. Po získání dostatečné částky respektu pak tedy můžete přikročit na plnění dalších příběhových misí,důležité je říci že dokud nezískáte všechny čtvrtě patřící tomu kterému gangu nemůžete přikročit k "deratizační" misi při níž musíte odstranit jejich vůdce.. K deratizaci protivníků pak slouží zbraně,těch je ve hře poměrně dost..Nějakých 10 od zbraní na blízko (nože,kladiva,pepřové spreje,takové ty elektrické mrchy a tp),4 pistole,asi 5 automatických pušek,1 raketomet,1 odstřelovací puška a pak nějaké ty bonusové zbraně které dostanete jako formu odměny za splnění nějaké mise (například rotační kulomet) Stejně tak jsou ve hře i bonusová vozidla a bonusové oblečení..
Při misích si můžete na pomoci vzít 1,2 a později i 3 členy gangu Saint´s ,ti moc nevydrží ale zase po jejich smrti máte 28 vteřin na to aby jste je "uzdravili" a opět postavili na nohy,uzdravovat je mimo jiné můžete do nekonečna a není to omezeno ničím,jen musíte dojít k ležícímu pomocníkovy a ošetřit ho (ošetření je okamžité) Vaše zdraví pak disponuje automatickým uzdravováním (takzvaný autoheal) kdy stačí aby jste se na chvíli schovali před střelbou a zdraví se doplní (zase,jde urychlit doplnění když splníte určitou vedlejší misi nebo pokud sníte nějaké jídlo z inventáře,vzhledem k autohealu to ovšem moc nevyužijete a jídlo budete pravděpodobně využívat jen při vedlejší misi s pěstními souboji kdy autoheal nefunguje) Ve hře se setkáte s pár známými postavami z předchozího dílu,také s několika novými z nichž nejlepší mě přišli Shaundi a hiphoper Pierce které vás doprovází v několika misích a většinu příběhových misí vám právě oni "zadají" (Shaundi zadává mise vztahujcí se k Synům Samediho,Pierce pak pár misí k bratrstvu a roninům..)

Herní mechanismy jsou poměrně snadné na pochopení a například helikoptéry a lodě se ovládají naprosto v pořádku..Zde se ale dostávám k prvnímu většímu problému a to je ovládání vozidel..Silniční vozidla jsou jak přilepené k vozovce,je jedno jakou rychlostí jedete stále zatáčí s neuvěřitelnou rychlostí,obvzláště je to problém u sportovních vozů či u motorek kdy je naprosto nemožné se s těmi vozidly pohybovat tak jak chcete vy,rovná jízda je neproveditelná a s každým malým ťuknutím do klávesy určené pro zatočení auto poskočí o obrovský kus)

Druhý problém vidím v samotných charakterech,konkrétně hlavního hrdiny a jeho pravé "ruky" Johnnyho Gata..Vy sice víte že hra není myšlena vážně přesto je prostě nemožné se nějak sžít s postavami či si je nějak oblíbit (až ke konci si na ně člověk možná trochu zvykne) .Tam kde jste u GTA věděli že hlavní postavy nejsou zas tak hrozné a ač vám nijak nebránily v zabíjení civilistů stále jste z videí věděli že nemají zrovna ve zvyku zabíjet nevinné civilisty tam vám Saint´s Row2 servíruje postavy J.Gata a hlavního hrdiny u nichž z videí ihned pochopíte že jsou to prostě svině které naopak zabíjejí až moc rádi a je jedno zda jde o mafiána či stařenu která brzdí dopravu ve městě pomalou jízdou.. Také jinak,hra v tomto směru podle mě již překročila jisté meze vkusu,a to že není myšlena vážně na tom nic nemění.. A jak jsem napsal,nejedná se jen o způsoby kterými zabijí své mafiánské oponenty (pravdou je že válku s nimi začnete právě vy takže vy jste vlastně ta nejhorší postava hry) Ale jde i o některé vedlejší mise-konkrétně jde o vedlejší mise při níž obléknete nehořlavou vestu,zapálíte se a jezdíte mezi civilisty s cílem co nejvíc jich zabít.. Nevím jak vy ale v tom zábavu nevidím a hlavní postava tím u mne naopak ztratila.Podobně "odporným" způsobem ukončuje životy i některých příběhových postav (to raději dám do spoileru) například vezmete stále živého nepřítele (syna šéfa Roninů) a pohřbíte ho za živa v rakvi (hra ještě ukáže i záběr na onoho pohřbeného křičícího nepřítele.Nebo jiný případ kdy do kufru auta vložíte přítelkyni jednoho z šéfů gangu a poté jí dopravíte i s vozidlem na "zápasy" monstertrucků kde zrovna jede onen šéf gangu,samosebou že ji rozdrtí a vaše postava mu jen hodí klíčky od onoho rozdrceného vozu a v klidu odejde.. prostě vaše postava je bezkonkurenčně největší svině v celé hře. Naopak vtipné jsou právě již zmíněné postavy Shaundi a Pierce které mají i vtipné dialogy Tím raději zakončím tuto část komentáře a přejdu k další..


Ve hře je editor postavy takže na začátku hry při prvních vteřinách příběhu máte možnost si postavu upravit přesně podle svého vkusu..Na výběr máte klasicky muž/žena ,rasu,barvu pleti (od nezdravě bledých po nezdravě opálené) a pak velice široký výběr možnosti upravení vzhledu který je velice obsáhlý (tvar každičké části obličeje a někde i těla) a vytvořit tak lze téměř kohokoli..Editor vám dokonce umožňuje vybrat na kolik je vaše postava muž a na kolik žena což už je poměrně extrém.Můžete si vybrat i hlas,styl chůze nebo posunky ( ve hře pak lze navštívit plastického chirurga a znovu postavu kompletně předělat) Problém je že hra vaši postavu bere stále jako muže i když je to žena od počátku hry takže to mnohdy vypadá dosti podivně když se ženská postava chová jako nějaký chlapský rváč..

Dále a zkráceně- Grafická stránka byla již v době svého vydání poměrně zastaralá,rozhodně se nedá rovnat s GTA4 které je o světelné roky hezčí,celkově bych souhlasil s uživatelem H34D že grafika je jako lepší GTA San Andreas.. Ozvučení je takové normální,v rádiích ve vozidlech lze pustit několik rádiových stanic (různé hudební styly) ovšem celkové pojetí je převážně hip hopové a rapové..Komu ona hudba vadí (třeba mě) je to značně otravné.. Hledání cdček a tagování je podle mne k ničemu a pravděpodobně se nebudete po městě pídit po dalších cd a budete je sbírat jen pokud vám přímo "vlezou" do cesty Hra jako taková tedy není hratelně vůbec špatná problém je že jí musíte dát šanci a prokousat se k tomu přes ohavnosti typu ovládání vozidel a nechutné chování hlavního hrdiny,když vám ale kruťas hrdina nevadí a ovládání moc neřešíte pak mohu hru doporučit a hodnocení dávám mezi 75-80 Pokud jste ale v jádru duše pacifisté pravděpodobně se vám hra nebude moc líbit a hodnocení pro vás bude spíše někde u 50-60

Upozornění na závěr-titulky na konci hry lze urychlit tlačítkem "nahoru" a naopak pozastavit (silně zpomalit) tlačítkem dolů..

A pokud by vás to zajímalo píseň jež hraje v titulkách hry je skladba Women od kapely Wolfmother ..:D:D A to bude vše.

Pro: Nebere se vážně,humor není špatný,editor hrdiny,zábavné mise a poměrně zábavné vedlejší mise

Proti: Trochu moc přehnané v oblasti násilností ale to je podle vkusu hráče,grafika a náročnost na hw,ovládání automobilů a motorek

+11 +13 −2

OpenTTD

  • PC 100
Open TTD vnikl jako modifikace pro hru Transport Tycoon Deluxe a bral si za úkol nesnadný cíl a to vylepšit již tak skvělou hratelnost původní hry a ještě více ji přiblížit "herní nirváně" popřípadě usnadnit používání hry jako takové.. Otázkou tedy je zda se více soustředit na to co přináší open ttd či na to co obsahoval již původní Transport Tycoon Deluxe.. Já se budu soustředit převážně na to nové..Open TTD vznikl jako takový konkurent pro zažitý Tycoon patch s cílem usnadnit zprovoznění hry naprosto u každého..Jakožto opensource projekt byl ale neustále upravován a s dnešním dnem již získal verzi s číslem 1.0.5 a brzo přijde 1.1.0 Od 1.0.5 jde již o hru kterou lze spustit bez původního transport tycoonu (i když ten lze dnes zdarma stáhnout na internetu) ..Obsahuje řadu vylepšení která lze těžko popsat v krátké "recenzi" jako je tato.. Důležité je říci že ovládání hry je naprosto intuitivní,bezproblémové a všechny funkce open ttd jsou jasně uloženy v nastavení a lze si je různě nastavit podle vlastních potřeb..I již původní funkce Transport tycoon doznaly mnoho vylepšení.. Open TTD mimo jiné nabízí na výběr jakou velikost bude mít herní mapa od mrňavých 32x32 po obrovských 2048x2048 kdy je mapa tak velká že zastavit celou herní plochu je naprosto nemožné a na mapě jsou stovky měst..Lze nastavit zda okraje mapy budou vodní či travnaté. Dále je tu spousta menších možností od možnosti třídit vozidla a dopravní prostředky podle názvu a slučovat je do kategorií takže když vám třeba zestárnou autobusy u Yorku nemusíte je složitě hledat ale prostě pošlete celou kategorii "York" do depa na výměnu a je o to postaráno jediným kliknutím..Přes možnost nastavit inteligentnější hledání cest pro dopravní prostředky (vozidla se neztrácejí tak často),dále máte možnost stavět průjezdové autobusové zastávky (nemusíte bourat budovu a stavět na jejím místě autobusové stanoviště)..Můžete stavět tramvajové spoje..Rozsáhlejší stanice (můžete si nastavit že velikost určíte tahem myši) ,stanice můžete dávat ihned k sobě aniž by jste museli dělat nějaké vzdálenostní mezery (takže můžete kombinovat třeba vlakové nádraží s letištěm a bus linkou a pomoci tak dopravě a sobě k lepším výdělkům) .Je možné nastavit i dobu ve které se ukončí hra (např 2050) Můžete nastavit jaký poměr měst se postupem času změní ve velkoměsta (napr 1 ku 3 nebo podobně) .Stejně tak můžete určit podle jakého vzoru se budou tvořit při tvorbě hry silnice ve městech(lze nastavit aby hra vygenerovala zcela novou mapu podle parametrů které zadáte) -máte na výběr mezi možnostmi-původní silnice,vylepšené silnice,2x2 a 3x3 (kdy číslo značí počet domů po kterých přijde další silnice).Dokonce můžete nastavit zda se během hry budou tvořit další nová města či průmysl.Prostě máte možnost zasáhnout téměř do každého aspektu hry a nastavit si ji tak aby vyhovovala přesně vám..Dále můžete přímo ze hry snadno stahovat další mapy a objekty od jiných uživatelů a následně je snadno aplikovat do hry (hra vám také více méně řekne co funguje a co ne),součástí OPEN TTD je pak také čeština (a mnoho dalších jazyků) ,mnoho různých měn (česká koruna nechybí) a možnost nastavit si názvy měst (britská,americká,česká a tp)..
Jediný problém v pozdějších verzích OPEN TTD je ten že pokud hrajete bez instalace Transport Tycoon nejsou ve hře oponenti (alespoň myslím) a teprve si musíte z internetu stáhnout určité přednastavené "charaktery" kteří se ale často porouchají a dělají různé problémy ve hře..Také jsou většinou bohůžel předem nastaveny na to co budou používat za dopravní prostředky a tak třeba oponent používá jen silniční vozidla a třeba za celou hru nesáhne na letadla a vlaky což může být dosti otravné..


Hra jako taková je tedy více méně taková skládačka kterou si každý může seskládat do pro sebe vhodné podoby.Mohu jen doporučit,je zdarma,je zábavná a spustitelná snad na každém pc které by kdo mohl mít doma či na cestách..

Pro: Hratelnost která plně potvrzuje známou hlášku,ještě vydělám jeden milion a pak jdu spát..Nízké hw nároky díky kterým hra běhá naprosto každému a je ji možné spustit kdekoli.Přehlednost a skvělé ovládání.Malá velikost hry.A hlavně je zcela zdarma..

Proti: Možná mírně složité nastavování hry v menu

+22

Half-Life

  • PC 100
Half Life,pro mne jedna z nejlepších her které jsem měl možnost kdy hrát..Moje první setkání s touto herní legendou bylo takové že jsem přes rameno kámoše sledoval hraní HL-Opposing Force a vůbec jsem nevěděl o co jde,dokonce ani to jméno jsem neznal.Odešel jsem domů a na hru defacto zapoměl.Jediné co mě utkvělo v mojí děravé paměti byla nějaká zmutovaná příšera prohazující vědce "oknem" laboratoře,podivné skákavé potvory a originální pojetí hry..
Když jsem pak mnohem později v obchodě s hrami narazil na balení hry Half Life:Game of the Year vůbec mne nenapadlo že je to ona hra..Hru jsem zakoupil a od toho "osudného" :D dne jsem ji dohrál snad 10krát a stále se k této hře mnohdy vracím a nehodlám s tím přestat,minimálně ne do doby dokud nevyjde mod k Half Life2 - Black Mesa..
Takové tedy bylo moje první setkání s hrou která se právem řadí mezi legendy a žánr akčních her překopala od základů tak že všem vývojařským studiím jak má vypadat moderní FPS a určila směr budoucího vývoje tohoto typu her..
Rozruch který tato hra vyvolala v herním poli byl nevídaný a něco takového se mnoha hrám nepovedlo..

Dnes již technicky zastaralá hra běžící na enginu Goldsource,modifikovaném to enginu Quake 2 svého času ohromovala každičkým kouskem své hratelnosti,svého pojetí, svého designu i grafiky.
Příběhově vypráví hra o dění v tajných laboratořích Black Mesa v Novém Mexiku po jednom ne zrovna podařeném experimentu (nebo spíše po experimentu který se podařil,jen ne tak jak vědci očekávali)..A o "cestě" a osudu hlavní (hráčův charakter)postavy Gordona Freemana nového to člena vědeckého týmu.
Hra je koneckonců originální už při svém počátku,žádné tu máš Glocka a vystřílej nepřátelům do hlav nové větrací otvory aby jim to řádně myslelo..Pěkně v klidu a popořadě.Den začínáte v místním dopravním systému který vás má dopravit na vaše pracoviště, kocháte se okolím a posloucháte bezpečnostní pokyny z "rozhlasu" v onom dopravním voze.Tu vidíte na dveře klepajícího Barneyho Calhouna (jedna z mála postav která měla tu čest se přesunout i do druhého dílu) tu zase podivné mechanické stroje kmitajcí po pracovišti a vykonávající úkony jež by vědci nemohli zastat..A mezi tím vším kmitají vědci jakoby žili vlastní život a měli svoje vlastní starosti..Po relativně dlouhé cestě vystoupíte na cílové destinaci,projdete kontrolou,zahlédnete G-Mana (další velice důležitá postava hry a celé série) a vyzvednete první z legendárních poznávacích předmětů hry-H.E.V suit (Hazardous Environment Suit),vašeho hlavního "spojence" pro každodenní pracovní povinnosti ve vědeckém týmu a aniž by to kdokoli z vědců tušil také váš hlavní pomocník v bojích s nepřáteli.
A následně na to již můžete nastoupit na plnění vašeho úkolu,shodou okolností zrovna toho veselého testu který měl tolik Unforeseen Consequences :) .
Takto lze popsat v mnoha ohledech podle mne jeden z nejoriginálnějších začátků hry který kdy existoval..

Samotná hra je silně scriptovaná ovšem díky tomuto kroku také dokáže s atmosférou hýbat přesně takovým způsobem kterým tvůrci chtěli..Nabízí také velice inteligentní nepřátele a poměrně široký a originální zbraňový arzenál.Od legendárního červeného páčidla,pistole Glock 17 přes Colt Python až po Tau Cannon,energetickou prototypovou zbraň..Nechybí ani granáty a raketomet..A odstřelovací pušku nahrazuje "kuše" která je velice účinnou zbraní na kteroukoliv vzdálenost a její přesnost je opravdu výjimečná..

Hra dále nabízí malý počet lehkých hádanek které svou roli plní nicméně dobře a kvalitně..

Většina hry se odehrává v laboratorních místnostech ovšem někdy se podaří i vykouknout na povrch aby jste přeběhli po okraji skal a zase zapadli do dalších laboratoří,a později se dostanete i na Xen,svět na který před combine utekla rasa Vortigauntů..Xen je jasně nejslabší část hry i když originalitu tvůrcům upírat nelze.

A jak bylo již v několika recenzních zmíněno za mínus lze považovat i mlčení hlavní postavy i když u prvního dílu to ještě nebylo tak znát..


Abych to tedy zkrátil,hra byla ve své době naprosto výjimečná ve všech ohledech a ještě dlouho po vydání se jí nikdo nebo spíše nic nemohlo rovnat,měla a má spoustu modů a defacto dala vzniknout i další jiné slavné hře a to Counter Strike (kde šlo původně o mod právě hry Half Life).Určila směr kterým by se hry měli ubírat v budoucích letech.A firmu Valve vyšvihla z téměř neznámé firmy na výsluní zájmu..

Hra Half Life dostala mnoho ocenění za hru roku,nutno říci že právem.Ke kře vznikly dva "oficiální" datadisky které vytvořila společnost Gearbox (již zmíněný Opposing Force a později ještě Blue Shift oba ukazujcí stejný příběh z jiného úhlu pohledu..První datadisk Opposing force je z pohledu armádního vojáka kdežto Blue Shift z roku 2001 vypráví příběh Barneyho Calhouna člena Black Mesa "ochranky"


Ani dnes více než deset let po vydání nebudete litovat pokud si hru zahrajete,zvláště pokud jste s ní neměli ještě vůbec co dočinění mohu to jen doporučit,je třeba skousnout dnes již horší technické zpracování a v pozdější fázi hry podivně zpracovaný Xen..Nicméně každičká další část hry vám to plně vynahradí a garantuji že po dohrání hry nebudete litovat utracených peněz..

Já osobně hře uděluji i přes pár chyb plné hodnocení,původně jsem uvažoval o 95 ale protože díky tomu jaké pozdvižení ona hra rozpoutala a kolika skvělým modifikacím dala vzniknout myslím že plné hodnocení si zaslouží..

Pro: Po všech ohledech vypilovaná hratelnost,design misí,vyprávění příběhu,délka,zbraně,nepřátelé a jejich inteligence,atmosféra,absence hudby ve hře která by jen rušila v hraní a v neposlední řadě také propracovaný svět série Half Life

Proti: Někomu nemusí zcela sednout Xen

+43