Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Omerta: City of Gangsters

31.01.2013
11.02.2013
60
22 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Spojené státy, 1920. Čerstvý americký imigrant se ocitá v Atlantic City, s prázdnou kapsou, ale s velkými sny o skvělém životě v této zemi neomezených možností, se kterými ve dvacátých letech 20. století přichází do Ameriky tisíce lidí podobných našemu hlavnímu hrdinovi. Bohatství však nepřijde samo od sebe. V Americe je právě vyhlášena prohibice a to je skvělá příležitost, jak se od ničeho propracovat ke svým vytouženým snům s pomocí zločinného gangu.

V Omerta: City of Gangsters, která je taktickou a tahovou strategií budete jako součást gangu zabývajícího se tajným pálením a distribucí alkoholu procházet jednoduchými úkoly v roli začínajícího gangstera; postupným vylepšováním charakteru se dostanete až na samotný vrchol mafiánského klanu, budete upevňovat svoje postavení a hájit teritorium postavené na obchodu s pašovaným alkoholem a praní špinavých peněz před konkurenčními gangy a před rukou zákona představovanou místní policí a soudy.

Ve hře se budete setkávat s množstvím různorodých gangsterů: se zloději, najatými vrahy, vymahači, podvodníky nebo bossy. Každý z mafiánských typů má své vlastní schopnosti a dovednosti. V průběhu celé hry se setkáte také s celou škálou zbraní od nožů a pistolí, přes brokovnice až po odstřelovací pušky nebo samopaly. Každá ze zbraní je určena pro jinou situaci a útočník zvažuje, zda je jeho cílem protivníka pouze ochromit, zmrzačit nebo připravit o život.

Vývojáři z Haemimont Games uchopili zcela netradičně populární téma mafiánských a gangsterských her, které zabalili do mixu strategie a taktiky a k tomu přidali vizuálně kvalitní podívanou, ve které prezentují historicky přesnou podobu města Atlantic City. K dispozici je 15 jedinečných kontrolovatelných postav, systém pro rozvoj postavy a charakteru a multiplayer s kooperativním režimem hraní stejně jako režim pro jednoho hráče.

Hra vychází pod hlavičkou vydavatele Kalypso Media.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Jako vždy před čtením upozorňuji na možný výskyt spoilerů!

Už od malička mám rád mafiánské filmy a poslední tři roky si náležitě užívám seriál Boardwalk Empire (BE). Studio Haemimont Games dobře ví, že zdaleka nejsem sám (viz nejlépe hodnocený komenty u traileru) a to je zřejmě hlavní důvod proč vzniklo Omerta: City of Gangsters. Po BE jsme zažili menší boom s mafiánskými filmy z 30. let 20. století (Lawless, Gangster Squad, Public Enemies…) a tak byla otázka času, kdy dorazí ňáká ta počítačová hra. O Omerta: City of Gangsters jsem se dozvěděl asi týden před vydáním (zasloužil bych profackovat) a zhruba týden po vydání jsem věděl, že se zapíše do dějin historie strategických her. Takto zahozený potenciál jsem dlouho neviděl…

Strategická mapa
Na první pohled je nádherná. Grafika je roztomile detailní, pohyb aut a lidí je hezký. Ale od koukání tu nejste. Nechápu, proč autoři rozdělili mapu na sektory. Mnohem zajímavější by bylo mít celý (částečně samozřejmě) Atlantic City a postupovat volně po blocích s tím co jsem vybudoval. Takhle ovládnu jednu část města a hned o pár domů dál (další mise) jsem zase na mizině. Musím teda vydělat znova peníze a ty se dělej na špinavý a na čistý. Jak se který vydělají rozebírat nebudu, protože bych vás připravil o většinu zábavy na mapě. Není zde možnost stavět, jen rekonstrukce či přestavby. Né každá budova se dá koupit. Ty co jdou, jsou určeny pro různé druhy přestavby podle toho jak je budova (nebo pozemek) velká(ý), ale základní rozdělení je joint, premises a construction lot. Tím ale hra nedává praktický žádný prostor, co se volnosti týče. Prostě postavíte tolik, kolik vám v dané misi dovolí. A tak je to se vším. Můžete zde vydírat, vykrádat uplácet ale vždy jen v omezeném množství a vždy se stejným výsledkem. Celkově prostě mapka nepřináší žádnou výzvu a děláte na ní pořád to samé dokola, protože to co jste vybudovali předchozí misi v další není. Hra má i možnosti, které se jeví zajímavě, ale postupem času přijdete na to, že jsou totálně zbytečné. Jeden příklad za všechny jsou úkoly v levém horním rohu obrazovky, které prakticky celou hru nemusíte řešit a o nic nepřijdete.

Tahové souboje
Z počátku jsem se bál soubojů a těšil se na strategickou část (vždyť je to od Haemimont Games). Jenže je to přesně naopak. Soubojový systém funguje vcelku obstojně a musím přiznat, že je to největší tahák hry. Především díky postavám, ke kterým se dostanu později. Nejvíc mě ale štval systém krytí. Za jednu bednu se jde schovat ale za bednu stojící hned vedle už ne?Aaagggggrrr! Dobře jsou zde do bojů vneseny specialní schopnosti, které dokážou zvrátit nejeden špatně se vyvíjejíci boj. Souboje jsou prostě nejzábavnější věcí na hře.

Mafiáni
Každý má svoje vrozené schopnosti, které jdou využít jak na taktické mapě (mafian specializovaný na zlodějnu ukradne při lupu o 25% víc než normální mafian…) tak při bojích. Systém perků funguje perfektně a je jich tu opravdu velké množství. Každý perk se v boji hned projeví, což hráče táhne za zlepšením postav. To je ale pořádnej problém, protože hra vám dává level up přesně v místech předem určených. Můžete vykrást tři banky, vystřílet sto členů gangu při nájezdu na jejich palírny ale nic z toho (krom kořisti). Naopak uděláte jednu příběhovou misi, při které zabijete jednoho bosse a jeho osobní stráž a máte level up, protože hra má uložený skript dát vám ten level up čili opět nulová svoboda co se týče vylepšování gangu. Na druhou stranu žoldáci mají perfektní dabing a člověk si k nim najde cestu mnohem lépe než třeba u Xcomu.

Závěrem
Hrajete sice za mafiána utíkající před spravedlností, ale od začátku hry máte želízka. Želízka, které vám nenasadily orgány činné v trestním řízení ale studio Haemimont Games. Hra krutě nevyužívající svůj, pro mě, neskutečně velký potenciál. Osobně doufám, že Kalypso tuto značku nepohřbí, ale naopak se poučí z chyb a hře Omerta 2: True City of Gangsters budu moct udělit minimálně 90%.

Pro: Postavy, souboje, dabing, hudba, oldschool

Proti: Celkově omezená svoboda a nedodělanost, stereotyp

+15
  • PC 60
Existují hry které jsou moc krátké a hráč si přeje aby byly vzhledem ke své kvalitě a zábavnosti delší, existují hry které jsou krátké a hráč ví že jejich krátká délka jim veskrze jen prospěla, jelikož delší hraní by jen a jen podtrhlo jejich negativa, a poté existují hry, které jsou moc dlouhé..

Přesně do poslední zmíněné kategorie spadá Omerta: City of Gangsters, aby jste rozuměli, Omerta není postižena nějakým přehnaným množstvím technických problémů, graficky i zvukově je poměrně slušně zpracovaná (tvůrci Tropica se v detailní a krásné grafice vyznají, alespoň co se strategií týče), a první chvíle se zdají být jako příjemná zábava v opravdu pěkném prostředí. Brzo se ale projeví skutečné problémy které hru sužují- titul doplácí na malou variabilitu veškerého obsahu který vám může nabídnout a velký počet map v takovém případě hře logicky nemůže pomoci. K čemu vám totiž je, pokud můžete odehrát 25 hodin v této hře a stále nedojít konce, když 20 hodin z této délky opakujete stále ty samé úkony, uvnitř, a to je nutno také dodat, ve své podstatě stále stejných lokacích? Dokola a dokola. Ani pod motivací posunu v příběhu není takový způsob hraní moc zábavný, to jistě nemusím nikomu vysvětlovat.

Vše přitom začíná poměrně slibně. Píše se rok 1920, prohibice je v plném proudu a vy jako italský přistěhovalec vidíte snadnou příležitost zisku, tak proč se jí nechopit? Vytvořit postavu, vybrat základní vlastnosti, to vše je otázka chvíle a poté již nic nebrání vstoupit do samotného příběhu. Na mapě města ještě zvolíte jednu z nabízených čtvrtí, a už se zapisujete do historie organizovaného zločinu. Na první i druhý pohled krásně zpracované město, všude jezdí stará auta, chodí lidé, mění se denní doba. Hudba ve stylu. To ujde. Následuje první seznámení s pár postavami které budou provázet dějem, první zakoupení budov, kde lze za drobný poplatek vybudovat například výrobnu likérů, vybudování tajné prodejny chlastu- někde vyrobený likér totiž musíme prodat, jinak by nebyl žádný zisk. A poté už to jde jako na páse- po zbudování likérky naštvat konkurenčního výrobce destilátu takže už vám ze svého nic neprodá, sehnat auto a palné zbraně, zničit jeho výrobnu (probíhá automaticky, pouze vyšlete člena vybaveného vozidlem aby se "postaral" a on se "postará"), poté zakoupit uvolněnou parcelu + vybudovat další likérku pro větší příděl chlastu. Zjistit že stále moc nevyděláváte, takže znovu obhlédnutí čtvrti, vyslání jediného dalšího člena (prozatím) vašeho gangu "prokecnout" informátory, objev dalších míst která lze zakoupit. Poté zakoupení parcely, vybudování obchodu se zbraněmi, zakoupení zbraní u překupníka za výhodnou cenu aby měl váš obchod co prodávat, vystavění lékárny (prodává likér za čisté peníze které jsou "hodnotnější" nežli ty špinavé) , vylepšení svého "doupěte". První tahový boj ve hře v hezkém prostředí věznice. Mise splněna.. Pohoda..

Výběr další čtvrti/mise a.. bohužel zase to stejné v bledě modrém, obměny minimální.
Čtvrť se na první pohled snad trochu liší, ale nějaké velké podstatné rozdíly nehledejte, ulice jak podle šablony (vím že americká města jsou známa tím že jejich ulice jsou velmi často do pravého úhlu ale i tam to nikdy neplatilo zcela doslovně) , opět musíte volit stejný postup, peníze zase jen na pár stovkách dolarů ze které si pořídíte horko těžko jednu výrobnu a jednu prodejnu, poté čekat, pak koupit další, další, další, prozkoumat okolí, zase koupit, občas obdržet zprávu o dalším postupu v příběhu. Vylepšit doupě, tentokrát na úroveň 3..Pak krátká bojová vsuvka v parčíku, mise splněna- A takto dokola a dokola. Uběhnou tak 3-4 mise a hráči bude v podstatě odhaleno vše co Omerta může skutečně nabídnout, dále už nepřijde nic nového. Ani zvětšující se počet členů kteří mohou být ve vaší "rodině" na tom nic nezmění, stejně se od sebe vyjma jiného "xiftu" takřka neliší.

Velmi brzo se začnou opakovat nejen postupy které musíte vykonávat, ale i lokace v bojových sekcích. Už ani nevím kolikrát jsem se musel probojovat do skladiště a umístit bombu, abych "to samé" skladiště následně nespočetněkrát bránil před nabíhajícími nepřáteli.. Asi je ten sklad začarovaný, a nachází se mimo prostor aby se poté zhmotnil pomalu v každé čtvrti kterou navštívíte..

Samotné bojové části přitom nejsou špatné, probíhají na tahy a kdyby prostředí mělo větší variabilitu rozhodně by šlo o dobrou součást hry. Každá postava má své speciální schopnosti a je třeba vhodně zkombinovat celý "tým" aby šlo tyto souboje projít bez potíží.

Tvůrci rozhodně měli zapracovat také na nějaké možnosti jak "zabít" ten prázdný čas mezi všemi těmi opakujícími se úkony, chvíli jsem myslel že za prachy lze alespoň zajímavě vylepšit vaše sídlo, to ale jde vylepšit jen 4x a ještě párkrát "kosmeticky" čímž je myšleno že místo prašné příjezdovky máte nově například asfalt a místo rozvrzaného brlohu vidíte v oné budově pohodlnější dvojpostel, to je pěkné, ale k ničemu -snad jen vyjma barikád, záložních mafianů, výbušných barelů a barmana, kteří mohou bránit napadnuté sídlo, což je vtipné, jelikož za celou hru se mi nestalo že bych se musel bránit. Nějaké větší možnosti ve volbě úprav ale chybí, což je škoda, bylo by to alespoň něco k dobru.

Nelze tvůrcům upřít snahu, je vidět že si s titulem dali opravdu hodně práce. Ta ale byla zkrátka korunována jen polovičním výsledkem, výsledkem který sice není špatný, ale zcela určitě vás neohromí. Obecně mohu říci že Omerta City of Gangsters je titul který se opravdu vyplatí jen pokud je zakoupený ve velké slevě, poté se dokáže i ospravedlnit. A u tvůrců doufám že pokud se znovu pustí do podobné hry, již se poučí z chyb které zde napáchali a tyto zkušenosti poté promítnou do lepšího výsledku.

Pro: Grafika, ozvučení, styl a atmosféra mafiánského prostředí

Proti: Repetetivní hratelnost, rychlý nástup stereotypu, málo možností, opakující se prostředí

+13