Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zork III: The Dungeon Master

září 1982
červenec 1983
září 1983
1984
1985
únor 1986
2002
80
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Třetím dílem z r. 1982 (na PC r. 1984) Dave Lebling a Marc Blank završili první zorkiánskou fantasy sérii, ve které hráč v roli dobrodruha prozkoumává Velkou podzemní říši. I zde jde v zásadě o hledání pokladů, byť je významově ukryté za nalezením několika předmětů, které hráči umožní vysloužit si titul pána jeskyně, aby poté mohl předstoupit před strážce Zorku a splnit závěrečný test.

S třetím dílem doznal změny skórovací systém, neboť tentokrát je hráč bodově ohodnocen za míru kreativity, kterou projeví při řešení jednotlivých a nezřídka i poměrně obtížných logických hádanek (hra svou náročností spadá do kategorie pro pokročilé). Stylem, kterým je podzemní říše ve své ponuré melancholii vykreslena, a některými mechanickými puzzly pak může tento třetí díl upomenout na pozdější adventuru Myst, jež zde našla i inspiraci. A konečně, dobrodružství v zemi Zorku skončilo tímto dílem pouze dočasně; již v r. 1983 totiž oba autoři vytvořili novou třídílnou sérii Enchanter, která se odehrává v témže světě, jen je zasazena do jiného historického období.


Poslední diskuzní příspěvek

Velmi pěkná recenze ve 12. čísle Spagu: "It is hard to put a label on the mood of Zork III -- "brooding," perhaps, but that would make it more ominous than it is. If anything, it seems like a T.S. Eliot scene, with its barren landscapes and wisps of mist and enigmatic encounters with unidentified characters. (As I spent last winter in Scotland -- on the North Sea coast, even -- the Land of Shadow description above feels familiar indeed.) The adjective "gray" never appears, as far as I can tell, in any of the room descriptions in Zork III, and yet there is a grayness about the game environment that makes the feel of the game far more real, more coherent, than the other two, even if the scenes themselves are less picturesque than those of Zork II. "

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Další rok, další Zork. Třetí a závěrečný díl původní trilogie udržuje laťku nastavenou předchozími díly. Ač je hra vlastně stále stejná a i technicky naprosto totožná, přináší třetí díl dostatek inovací. Změnilo se bodování, namísto stovek bodů jich lze tentokrát získat pouhých 7. Až na dvě konkrétní hádanky, které jsou opravdu pekelné, je obtížnost relativně rozumná. Rozsah se mi zdál o něco menší. Nově ale více záleží na čase, u některých úkonů i na době jejich provedení. Herní dobu bych odhadoval tak na 12h, ale díky těm dvěma zásekům se vyšplhala na 18h. Stále je to o dost méně než u dvojky, ale to je možná dáno i zvyknutím si na styl hry. Na Zorcích také kvituji neomezený počet uložených pozic.

Cílem hry je stát se Dungeon Masterem - na to je nutné získat správné vybavení a prokázat své schopnosti. Hrál jsem verzi z GOGu, ale tentokrát jsem pouze využil herní data a použil textovkový engine Gargoyle. Vše fungovalo bez problémů, fajn jsou možnosti nastavení textu - barva, velikost, font. U dalšího dílu se ale asi vrátím k DosBoxu, přece jen tam lépe vychutnám atmosféru. Jako obvykle musím pochválit skvělý parser, který si poradí i se složitějšími konstrukcemi a rozpoznává mnoho synonym. Díky tomu je hraní pohodlnější. Před hraním doporučuji projít manuál. Během hraní je nezbytné kreslit alespoň orientační mapku, ale doporučuji i psaní poznámek. Teď řeším otázku jak postupovat dále, zda jasnějším pokračováním Beyond Zork nebo dříve vydanou trilogií Enchanter?
+21