Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Z
Z
77

Komentáře

  • PC 75
Když Z ve své době vyšlo, snažilo se udělat real-time strategii trochu jinak než jen kopírováním Dune 2 nebo Command & Conquer. Koncept budování základny byl nahrazen obsazováním už existujících budov a území. Čím víc máte, tím rychleji budujete, což je velký tlak na rychlost. Neexistuje přístup s klidným budováním základy a silné armády, zde se musíte hýbat od první sekundy a střet s nepřítelem začne jen o málo později. Mise jsou díky tomu kratší, což je dobře, protože opakování je běžné. Neříkám, že existuje jen jeden správný postup hraní, ale první minuta dvě a koho pošlete co obsadit, je extrémně důležitá. Nezískáte-li dost území a budov, bude výhra hodně náročná nebo nemožná. Samotná rychlost hry může někomu vyhovovat, osobně to mám tak půl napůl. Ocením rychlejší hru na jednu dvě mise, když není moc času, ale jinak preferuji spíše pomalejší postup.

Pochválit musím i možnost využívání různých postupů, jinde běžně nedostupných. Například odstřelení řidiče tanku osamoceným pěšákem a jeho následné zabrání, různě silné APC podle druhu pěchoty nebo ničení mostů pod silnými jednotkami. Z je hodně známé díky svému zasazení. Ovládáte totiž roboty, ovšem s velmi lidským chováním. Hra se nebere vážně a pobaví skvělými hláškami a animacemi mezi misemi. Grafické zpracování je i dnes pěkné a především pěší jednotky stojí za pohled. Animace zestárly víc, ale atmosféru si udrželi. Té pomáhají i obličeje jednotek komentující hru. Obtížnost roste celkem rychle, ale díky struktuře misí dříve či později přijdete na funkční postup. Pokud stíháte, tak může dost pomoci i ruční ovládání jednotek - občas můžete jedním tankem zničit klidně tři nepřátelské a nějakou pěchotu k tomu. Celkově jde o zajímavou hru s dobrými nápady, ale vzpomínky jsem měl lepší než jak se to zdálo dnes. Ale rozhodně jsem rád, že mám Z konečně dohrané a pokud máte rádi trochu jiné RTS, tak mu dejte šanci.
+28
  • PC 60
K Zetku jsem si nikdy velký vztah nevytvořil, ač má fajn humor, hlavně v cut-scénách, co mi evokujou Kosmika z Červenýho trpaslíka, hratelnost pokulhává. Zamlada jsem se nedokázal adaptovat na herní pravidla a odepsal hru jako moc obtížnou, teď po letech naopak, jak člověk přijde jak a co, hra je až moc repetitivní. Také je nejdřív nutné si zvyknout na netradiční ovládání a potom dělat chůvu každé jednotce v pohybu, páč u těhle expertů si můžete být jisti, že ze všech možných cest si vždy vyberou tu, kde přes vodu chybí most.

Pro: Humor, obsazování vozidel, grafika, řada drobných animací a detailů

Proti: pathfinding jednotek, repetitivní

+15
  • PC 85
Rozmýšľam či som sa vôbec niekedy poctivo venoval niektorej z už legendárnych stratérii. Napadá ma Dune 2000, ktorú som zbabelo vzdal. Prešiel som staršie hry na steame v záujme sa doškoliť a práve Z podporuje steam achivevements, čo mi dodalo istotu, že na modernom stroji 20 rokov stará hra pôjde minimálne dobre. A dokonca s podborou widescreen rozlíšenia :).

20 misii, jedna ovládateľna „rasa“ robotov pri rovnakým robotom inej farby. 5 prostredí a vždy rovnaká úloha; zničiť hlavnú budovu protivníka. Na rok 1996 asi stačilo a podobne ako archívne víno prináša unikátny zážitok aj v roku 2016. Originalita tkvie v hernom postupe a hlavne nemáte možnosť stavať budovy ak za nepočítame statické turety. Hneď od začiatku misie sa rozbehne Hra o územia/továrne. Továrne majú pevnú pozíciu a výrobu ovláda hráč ktorý má územie pod svojou vlajkou. Delia sa na dva druhy; továreň ja pešie jednotky a továreň na bojovú techniku. Jediné čo ovládate je druh vyrábanej jednotky a jedinou surovinou je tu čas výroby. To prináša príjemný, hlavne bojový, zážitok z hry. Grafika je pre každého vaporwave alebo retro fanúšika labúžko :). Detailíky ako granáty či možnosť zabitia vodiča tanku/jeepu a vozidlo si vziať potešili, miestami trošku tupota vlastných jednotiek a nie úplne plynulé ovládanie (scrollovanie mapy) vrátili do reality, že hold sme už trochu rozmananý ;).

General Zod ŠÉFUJE!

Pro: originálny postup, humor, video sekvencie medzi misiami... skrátka aj po 20 rokoch radosť hrať :)

Proti: trochu nešikovné ovládanie, relatívne krátka kampaň, občas AI

+12
  • PC 100
Z je ma srdcova zalezitost. Nejlepsi RTS, jakou jsem hral. Pamatuju se, jak jsem jeste na zakladni skole behal o obedove prestavce domu, abych si alespon na chvili zahral jednu misi. A na me prvotni ocarovani, kdyz jsem zjistil, ze nic nevyrabim, netezim, negrupuju stovky jednotek, neobjevuju mapu a pritom se to hraje to uplne jinak a mnohem lepe a zabavneji, nez ostatni strategie. A jelikoz je Z naprosto unikatni svym konceptem, ktery kupodivu nikdo nikdy nezopakoval (nestastne pokracovani Steel Soldiers uz byla jina hra), nevim uz, cemu jinemu dat absolutnich 100%.

Hlasujte pro Z ve wishlistu na gog.com! :)

Pro: originalita, atmosfera, humor, technicke zpracovani, hlasky robotu

Proti: relativne kratke, relativne jednoduche

+11
  • PC 85
Z nebo Zed je velice stará real-time strategie od Bitmap Brothers (např. Xenon), která kde koho okouzlila svojí jednoduchostí. Ve svou dobu byla tato hra docela populární na PC i na konzolích a vysloužila si i hlavní stranu na SCORE s výborným hodnocením. Není to ale zrovna klasická RTS, na které jsou hráči běžně zvyklí, protože tu není možnost stavění budov..

Story
Celé je to o válce červených robotů proti modrým robotům. Nečekejte žádnou pecku, videa tu slouží jako koření hlavního chodu a spíše mají za úkol hráče po každé mapě pobavit (roboti například pijí plechovky od oleje místo piva). Přímo ve hře nemáte žádné speciální mise, máte za úkol prostě vyhrát mapu.

Gameplay
Ze začátku je hra docela jednoduchá, ale postupem času začne rychle nabírat na obtížnosti. Z nabízí celkem 20 levelů a i když se to nezdá, zkušenému stratégovi to vystačí ne méně než na 24 hodin, protože někdy trvá i přes hodinu než vypilujete tu správnou taktiku na dané mapě. Každá mapa je rozdělena do oblastí, kterou lze získat obsazením vlajky. Každá oblast hraje důležitou roli, protože buď obnášejí továrny na pěšáky/vozidla a nebo představují významný strategický bod v umístění. Čím více oblastí jedna strana má, tím rychleji odsypává čas výroby v továrnách. Důležitými body jsou zejména území s radarem, ty se pak počítají za dvě. Na začátku hry jsou vždy po mapě rozházeny i nějaké ty děla a tanky, které se dají sebrat, proto si musí hráč dobře rozmyslet, kam pošle který oddíl vojáků, aby dokázal čelit soupeři.

Jednotky
Z disponuje širokým výběrem jednotek a vozidel (je tu možnost stavět i obranné děla) a hráč musí v bitvách rozumně využívat jejich sílu a využití. Primárně tank slouží jako klíč k dobývání a odstrašení nepřátelské pěchoty. Celkem jich tu je na výběr 5 a každý má jiné vlastnosti (rychlost jízdy. síla a rychlost palby, životnost, dostřel ad.). Seznam vozidel uzavírá džíp se samopalem a obrněný transportér. Důležitým faktorem je měřítko poškození, které hraje obrovskou roli právě u vozidel (když se poškodí, tak jedou výrazně pomaleji). Co se týče zbraní u pěšáků, najdeme tu například samopaly, sniperky, bazooky, plamenomety, granáty, lasery ad. Výroba oddílu pěší roty nebo tanku vždy trvá v závislosti na zvolené jednotce a vaší moci nad územím.

AI
Počítačem řízené jeho jednotky jsou v boji vždy chytřejší než počítačem řízené jednotky na straně hráče. Tím je myšlena přesnost střelby a úhybné manévry. Samozřejmě s jednotkou, co ovládá hráč, je možné dokázat zázraky.. ale spíše je to o tom, že se pak na druhé a třetí frontě nestíhá sledovat další dva boje, kde AI vždy nadržuje počítači. Určitě to nezlehčuje fakt, že ve hře nejsou makra, takže si nemůžete jednotky dávat ani do skupin na klávesnici a zkušenějším pak bude zběsilé klikání připadat jako otroctví.

Závěr
U mě si hra vysloužila 85%, protože mě i po 16 letech od jejího vydání opět zabavila na pár dní. Hráči upřednostňující grafiku budou zřejmě se starým 2D designem zklamáni a novější vydání hry pod názvem Z Steel Soldiers z roku 2001 ve 3D už není to pravé ořechové, co bylo v první verzi.

Pro: Hratelnost, AI, hlášky postav a videa, balance

Proti: Nejsou makra, mono hudba, dnes už jen přes DoSbox

+14
  • PC 90
Generál Zod mne kdysi zaujal svou pózou na obálce SCORE (a hra samotná svou pozitivní recenzí), než jsem se potom do hry trochu dostal, chvilku to ale trvalo. Renderované filmečky měli naštěstí dost vtipu na to, abych ve hře vytrval, přičemž mi hra poměrně přirostla k srdci.

Dohrát hru nebyla žádná procházka růžovou zahradou. Člověk musel v posledních levelech pořádně valit, aby stihl výhodně obsadit některá volná vozidla, tanky nebo děla a uzmout co nejvíce oblastí, protože čím víc územních úspěchů jste měli, tím rychleji vaše továrny produkovaly jednotky (a další).

Někdy to byla hra dokonalé náhody, že se vám podařilo dokončit misi. Jednou samotný sniper zbavil posádky třeba nepřátelský medium tank (prostřední stupeň na “tankové“ stupnici, před ním byl light tank a po něm heavy tank), ze kterého jeho obsluha zrovna neopatrně vykoukla, jindy to stejné udělal soupeř vám. Občas to byl takový zásah do vašich ozbrojených složek, že nezbylo než hru spustit znovu.

S tím, že byly pěší jednotky verbovány po skupinách, jsem se tehdy, u této hry, setkal vlastně poprvé a jejich specializace mne hodně bavily (nejzákladnější byl Grunt, nasledoval Psycho se samopalem, Pyro s plamenometem, Tough s raketometem, Laser s (překvapivě) laserem a Sniper s... ale to si domyslíte :-)). Vůbec grafika celé hry, jejích jednotek, vozidel a budov i dnes vypadá dobře.

Toto soupeření červených a modrých robotů mi doslova obohatilo pohled na žánr RTS jako takový. Vývojáři z Bitmap Brothers na hře odvedli kus dobré práce, oživily klasický systém těžby, stavby a útoku, projevily smysl pro humor dílčími nápady (při přechodu jednotek přes vodní plochy tyto může slupnou krokodýl, zahálející roboti zase jen tak pro zábavu sestřelují poletující ptactvo) a celé toto pinožení oblékly do zábavné legendy. Dost jsem se těšil i na pokračování, když ale vyšlo, hře na mém tehdejším PC nepřála hardwerová náročnost, takže do dnešních dnů jsem ji ani pořádně nezačal. Uvidíme, třeba se k tomu ještě dostanu, popravdě ale řeknu, radši bych znovu rozehrál původní hru, protože přechod do 3D v pokračování nebyl podle mne nutný... Uvidíme.

Pro: filmečky, grafika, humor, inovativní přístup k RTS

Proti: inteligence jednotek

+20
  • PC 90
Komentovat tuto skvělou real-time strategii by bylo nošením sov do Athén, uvedu jen pár zkušeností:

Obtížnost hry nespočívá v inteligenci počítače, která je víceméně průměrná. Těžkosti jsou důsledkem lepšího výchozího postavení soupěře na počátku každého kola. Hráč musí vždy nejprve elimininovat svůj početní, resp. poziční handicap a poté získat převahu. Po dosažení rovnováhy je již dohrání kola poměrně snadné. V některých kolech je ale výchozí pozice soupeře tak silná, že jej nelze porazit, pokud se nedopustí chyby. Úkolem hráče pak není zkoušet lepší taktiku (po pár pokusech stejně zjistíte, že správná taktika je jen jedna), nýbrž neochvějně opakovat stejnou taktiku a čekat na chybu soupeře. Takovou rozhodující chybu může představovat např. vyslání těžkého tanku nesprávným směrem. Proti vám také hraje nízká inteligence vlastních jednotek, kterým kupříkladu někdy činí problém objet továrnu, z níž před chvílí vyjely. Na chvíli zaseknutý tank je přesně tím momentem, který vám zaručeně prohraje celou bitvu.

Spíš než hra je Z očistec, který otestuje sílu vaší vůle a který i dnes vřele doporučuji:-)

Pro: Originalita, detailní grafika, humor, proměnlivá hudba

Proti: Inteligence vlastních jednotek

+20
  • PC 95
Pro mne je tato hra srdcovou záležitostí. Hrál jsem ji nespočetněkrát a stále si ji rád zahraji i dnes. V podstatě by se dalo říct, že jsem s touto hrou vyrostl. Mám na Ztku odehráno více jak 300 hodin.

Kdyby náhodou si někdo chtěl ještě v dnešní době zahrát zetko pod Vistama tak není problém ani s multiplayerem. Dlouho mi trvalo než jsem zjistil jak na to, ale dá se i dnes propojit přes net a zahrát si onlinově s kamošema ;) Takže klíďo rád poradím jak.

Pro: Srdcová gamesa

Proti: Forever Nothing

+17
  • PC 80
Pro mě osobně jedna z nejtěžších her, jaké jsem kdy hrál. Ta hra je prostě super, skvěle se hraje, graficky je dobrá, renderované filmečky mezi misemi pobaví, ale já se ve hře prostě nedokázal dostat snad ani do poloviny a to jsem ji zkoušel hrát několikrát. AI počítače byla nadprůměrná a ať jsem dělal co jsem dělal, ten prevít mě vždycky přelstil :-)

Pro: Spousta možností, AI, humor.

Proti: Na mě fakt moc obtížné.

+8
  • PC 95
Skvělá legendární klasika, sice se nic nestaví, ale vůbec to neni na škodu, tady totiž nerozhodujou principy uplatňované ve všech ostatních strategiích moderního typu, tady to chce taktizovat a umět. Jestli něco stojí za vyzdvihnutí, je to především fakt, že se stále něco děje, nonstop akce, nestane se vám to, že budete půl hodiny čučet na vaši hezkou základnu z které chrlíte desítky jednotek, kdepak, tady nebudete čučet ani pět vteřin, protože počítač neustále podníká akce a výpady na obsazení sektorů, stále se něco děje a je potřeba neustále koordinovat pohyb jednotek, to je velký klad takové strategie od zažitého stereotypu, kdy postavíte základnu, obranu a pak na vás v nějakých interevalech jezdí jednotky a vy je kosíte a pak zdrtíte i protivníkovou základnu početní převahou, v Z se zkrátka musíte otáčet neustále:) Absolutní "žrádlo" je pro mě stylizovaná grafika, kdy vše pěkně expoduje a lítá do výšky, neustále padají hlášky a celou dobu hraje super hudba jako v každý hře od Bitmap Brothers. Prostě legenda

Pro: grafika, jednotky, celý koncept hry, neustálá akce, humor, hudba

Proti: málo štěstíčka při vystřelování cizích robotů z tanků a džípů:)

+3
  • PC --
Jak je psáno v popisu, hra se od ostatních strategií liší absencí těžící a stavící částí. Je zde důležitá pouze strategická část, kde na předem dané mapě je určité množství továren nostnop chrlící jednotky pro svého aktuálního majitele. Takže strategické body jsou zde továrny a nic jiného. Taky se o ně vždy strhnou totální bitky a kolikrát se jazýček vah preváží na vaší stranu a těsně před svým přebráním nepřítelem ještě vyprodukuje jednotku vám, což obrátí karty. Kapitolou samou pro sebe jsou animace, které jsou perfektní, vtipné a zábavné... Na druhou stranu, z mého pohledu, hra postupem času upadá do stereotypu, což je jeden z důvodů, proč jsem jí nedohrál. Prostě mě přestala bavit. Ale ten čas, který jsem u ní strávil, byl zábavný a o to u her jde především.

Pro: Vtipné animace, zaměření na strategickou část, rychlost.

Proti: Zaměření pouze na strategickou část bez větších invencí později.

+6