Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Elf

Elf

Tomáš Pietrik • 33 let • Finanční poradce • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Z

  • PC 85
Z nebo Zed je velice stará real-time strategie od Bitmap Brothers (např. Xenon), která kde koho okouzlila svojí jednoduchostí. Ve svou dobu byla tato hra docela populární na PC i na konzolích a vysloužila si i hlavní stranu na SCORE s výborným hodnocením. Není to ale zrovna klasická RTS, na které jsou hráči běžně zvyklí, protože tu není možnost stavění budov..

Story
Celé je to o válce červených robotů proti modrým robotům. Nečekejte žádnou pecku, videa tu slouží jako koření hlavního chodu a spíše mají za úkol hráče po každé mapě pobavit (roboti například pijí plechovky od oleje místo piva). Přímo ve hře nemáte žádné speciální mise, máte za úkol prostě vyhrát mapu.

Gameplay
Ze začátku je hra docela jednoduchá, ale postupem času začne rychle nabírat na obtížnosti. Z nabízí celkem 20 levelů a i když se to nezdá, zkušenému stratégovi to vystačí ne méně než na 24 hodin, protože někdy trvá i přes hodinu než vypilujete tu správnou taktiku na dané mapě. Každá mapa je rozdělena do oblastí, kterou lze získat obsazením vlajky. Každá oblast hraje důležitou roli, protože buď obnášejí továrny na pěšáky/vozidla a nebo představují významný strategický bod v umístění. Čím více oblastí jedna strana má, tím rychleji odsypává čas výroby v továrnách. Důležitými body jsou zejména území s radarem, ty se pak počítají za dvě. Na začátku hry jsou vždy po mapě rozházeny i nějaké ty děla a tanky, které se dají sebrat, proto si musí hráč dobře rozmyslet, kam pošle který oddíl vojáků, aby dokázal čelit soupeři.

Jednotky
Z disponuje širokým výběrem jednotek a vozidel (je tu možnost stavět i obranné děla) a hráč musí v bitvách rozumně využívat jejich sílu a využití. Primárně tank slouží jako klíč k dobývání a odstrašení nepřátelské pěchoty. Celkem jich tu je na výběr 5 a každý má jiné vlastnosti (rychlost jízdy. síla a rychlost palby, životnost, dostřel ad.). Seznam vozidel uzavírá džíp se samopalem a obrněný transportér. Důležitým faktorem je měřítko poškození, které hraje obrovskou roli právě u vozidel (když se poškodí, tak jedou výrazně pomaleji). Co se týče zbraní u pěšáků, najdeme tu například samopaly, sniperky, bazooky, plamenomety, granáty, lasery ad. Výroba oddílu pěší roty nebo tanku vždy trvá v závislosti na zvolené jednotce a vaší moci nad územím.

AI
Počítačem řízené jeho jednotky jsou v boji vždy chytřejší než počítačem řízené jednotky na straně hráče. Tím je myšlena přesnost střelby a úhybné manévry. Samozřejmě s jednotkou, co ovládá hráč, je možné dokázat zázraky.. ale spíše je to o tom, že se pak na druhé a třetí frontě nestíhá sledovat další dva boje, kde AI vždy nadržuje počítači. Určitě to nezlehčuje fakt, že ve hře nejsou makra, takže si nemůžete jednotky dávat ani do skupin na klávesnici a zkušenějším pak bude zběsilé klikání připadat jako otroctví.

Závěr
U mě si hra vysloužila 85%, protože mě i po 16 letech od jejího vydání opět zabavila na pár dní. Hráči upřednostňující grafiku budou zřejmě se starým 2D designem zklamáni a novější vydání hry pod názvem Z Steel Soldiers z roku 2001 ve 3D už není to pravé ořechové, co bylo v první verzi.

Pro: Hratelnost, AI, hlášky postav a videa, balance

Proti: Nejsou makra, mono hudba, dnes už jen přes DoSbox

+14