Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

UFO: Enemy Unknown

91

Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 100
Nejsem jeden z těch, co by si pamatoval, jak se hra šířila na disketách. Je to sotva pár let, co jsem UFO rozehrál. Předtím jsou dost často hrál UFO: Aftermath. Jak je teda možné, že mě tahle hra stará 20 let stále baví více než její pozdější napodobeniny?

Tak v první řadě je EU dost jednoduchá hra. Pravidla jsou jasná a srozumitelná, veškeré herní mechanismy není potřeba nějak sáhodlouze objevovat a snažit se pochopit. Vše je celkem dost přehledné, přístupné a relativně nenáročné na ovládání.
Výzkum, vybavování vojáků, výroba a nákup předmětu, stavění budov, to vše je jednoduché a přitom nabízí mnoho a mnoho strategických a taktických možností.
Výstavba základen je jednoduchá, ale lze vybudovat řadu různě orientovaných základen, kde každá bude něčím vyjímečná.

I boj je jednoduchý. Vojáci se prostě pohybují, střílí po nepřátelích a používají předměty co mají u sebe. Přesto ve hře nastávají všemožné situace, které je možno řešit mnoha taktickými způsoby
Zbraní ani výzbroje obecně není nijak závratně mnoho, ale v boji pak záleží na všem. I jeden granát může zcela rozhodnout situaci.
Nepřátel je dost druhů a jsou dostatečně různorodí, aby vás táhli celou hru. Jejich pitvy navíc odhalí některé zajímavé detaily.
Přes grafickou zastaralost dokáže hra svým výtvarným zpracováním a jednoduchou hudbou vytvořit atmosféru neustálého ohrožení od neznámého nepřítele. Nepřítele, který přišel z vesmíru, který je nelítostný, zlý a odporný.

A chce to pak hodně taktiky i strategie aby to člověk na nejtěžší obtížnost dotáhl proti těmhle odporným emzákům až do konce.

Pro: jednoduchost, různorodost, mnoho možností, boje, managment, atmosféra

Proti: zastaralá technická stránka hry

+33+33 / 0
  • PC 100
Hra mého mládí. Na této hře jsme s kamarádem strávili dobré 2 roky života. Mám jeden nezapomenutelný zážitek, kdy jsme měli sestřelené snad 450 ufo a pořád jsme se nemohli pohnout dále, nevěděli, co a jak máme udělat. Pořád dokola jsme sestřelovali, zajímali, vše již bylo vyzkoumáno a pak přišel kamarád, řekl, že hru hraje pár dnů a už letí do nějaké Cydonie. Cože??, jaká Cydonie? Co to je, ptali jsme se. On na to jen, že prostě musíme sestřelit nějaké ufo, vyzkoumat věci a jsme tam a prej, jestli máme Ďábelský odstřelovač. My zase, co to je sakra??. No takový raketomet, který střílí do zatáčky. Prostě jsme v té konkrétní rozehrané hře měli zřejmě nějaký bug, protože, když jsme rozehráli novou, tak zhruba u 100 sestřeleného ufa jsme letěli do Cydonie. Pamatuji si, jak kdyby tomu bylo dnes, když jsem byl přesvědčený, že mi kecá a že nic takového ve hře není :-).

Co se týká hry samotné, tak určitě bych pochválil hratelnost, moc se mi líbilo, jak byla hra propracovaná (výzkum, výroba, mise, základna, sestřelování ufo, atd...), na tu dobu mi přijde vyloženě kultovní. Grafika krásná a zvukové efekty také výborné. Trochu mě mrzela hudba, jelikož mi přijde, že uživatelé Amigy, na tom byli přeci jen o něco lépe, hudba byla taková elastičtější, zřejmě dáno možnostmi tehdejších soundblasterů. Mimochodem vynikající potemnělá hudba u geospace, která se do hry výborně hodí hlavně kompozičně. Přijde mi, že dnes už je to dost takové hi-tech, ale kompozice a takové ta správná trefa do prostředí hry už vzala za své.

Ještě si pamatuji, jak jsme si k této hře dělali i vlastní návod, včetně všech překladů anglické verze. Několikrát jsme se ke hře ještě v průběhu dalších let vrátili.

Pro: Hratelnost, nápad, originalita, atmosféra, prostě kultovní hra

Proti: Nic mě nenapadá :-)

+23+23 / 0
  • PC 85
Mimozemšťania sú už dlho veľkým fenoménom po celom svete, hlavne medzi záhadológmi a rôznymi konšpiračnými teoretikmi. Ich popularita je sčasti zrejme spôsobená bujnou ľudskou fantáziou a aj všeobecným povedomím o rôznych záhadných úkazoch po celom svete, kde si ľudia začali niekedy počas 2. svetovej vojny začali zrazu vymýšľať ich nové "vysvetlenia". Tie boli zrejme spôsobené tým, že približne v tomto období začali ľudia pozorovať prvé Ufá (a zaujímavé je, že pred tým sa vôbec nespomínali). Ich obľúbenosť je dokonca až tak veľká, že dala vzniknúť rôznym nezmyselným teóriám, ako napríklad, že to oni postavili egyptské a juhoamerické pyramídy, alebo že americká vláda má s nimi spojenie. Preto môže využívať časť ich technológií a na oplátku im dovoľuje unášať ľudí, zvieratá, a robiť na nich pokusy. Tieto všetky teórie však vychádzajú z presvedčenia, že vlastne ľudia a mimozemšťania boli (a vlastne stále sú) spojenci.

Avšak vo videohrách a vo filmoch sú mimozemšťania takmer vždy vykresľovaní ako agresívny nepriateľ. A práve z tohto vychádza jedna z prvých klasických turn-based stratégií, UFO Enemy Unknown, ktorá je toho najklasickejším znázornením. Proste mimozemšťania zaútočili na Zem a snažia sa ju dobyť. Samozrejme, ľudia nejdú ako dobytok na porážku, ale postavia sa na odpor. Tak vznikne špeciálna jednotka X-Com, ktorú financujú vlády po celom svete a ktorá má za úlohu sa definitívne vysporiadať s mimozemskou hrozbou. Príbeh je klasika a rozhodne nie je hlavným ťahúňom hry. To, čo tuto hru povyšuje nad bežný priemer, je zábavný, pomerne jednoduchý, ale hlavne funkčný systém všetkého, čo obsahuje. Od stavby základne, cez vylepšovanie vojakov, až po vydarené, kolové súboje. Prednosťou sú neobmedzené možnosti vývoja výzbroje, technológií, takže neustále máte pocit, ako v RPG, že ste sa o svoj vývoj zaslúžili sami. Proste snaha sa tu cení a záhaľka trestá. Keď dlho nič nevytvoríte, žiadne UFO nezničíte, tak sa situácia začne obracať proti vám. Vlády sa dokonca začínajú spájať s mimozemšťanmi a samotný emzáci začnú byť drzejší.

Páčila sa mi aj základná myšlienka, ktorá vychádza z toho, že silnému nepriateľovi sa treba postaviť nie priamo, ale používaním konceptu tzv. hybridnej vojny, teda využitím malých, diverzných skupín, ktoré aj v skutočnosti dokážu dosiahnuť oveľa viacej než veľká armáda. Taký Igor Strelkov na východnej Ukrajine by to iste tiež potvrdil...:)

V tomto smere UFO exceluje a tu sa mu toho moc vytknúť nedá, avšak....

...Po čase prichádza zákerný stereotyp. Čo som čítal tunajšie komentáre, tak skoro nikoho "nezasiahol", avšak ja som ho už po čase začal pomaly pociťovať. Po čase ma už to neustále zostreľovanie lietajúcich lodí začalo nudiť. Avšak našťastie sa to dostavilo až na konci.

Vizuálne spracovanie je dostačujúce aj v dnešnej dobe a pomerne rýchlo som si na neho zvykol. Rozmanitosť prostredia je slušná, avšak mohla byť aj o niečo väčšia, hre by to rozhodne neuškodilo.

Suma sumárum, UFO Enemy Unknown je veľmi dobrá ťahová stratégia aj v dnešnej dobe a stále má čo ponúknuť. Pokiaľ je hráč fanúšikom ťahových stratégií a nevadí mu staršia grafika, tak nie je nad čím váhať.
P.S: Druhý diel TFTD hrať nebudem, pretože, čo som sa dočítal, tak okrem náročnosti oproti EU toho moc neprináša. Preto idem radšej hrať Jagged Alliance 2 :)

Pro: Systém, súboje, možnosti, veľa nepriateľských druhov a atmosféra

Proti: Po čase stereotyp, mohla byť väčšia rozmanitosť prostredia

+23+23 / 0
  • PC 95
Původní hra X-COM série.. Pamatuji si, jak jsem tehdy byl u kamaráda a on tam divně pohyboval panáčkama a pak čekal až panáčkama pohne protivník... Za pár dní jsem též zachraňoval ubohé obyvatele lidských velkoměst a stavěl si základny schopné odolat čemukoli. Hra mě absolutně pohltila. Atmosféra by se dala krájet, graficky hodně na úrovni, zvukově taktéž. Strom výzkumu a zbraní byl jedínečný a systém sestřelování létajících talířů též. Tahová strategie jak řemen, série pro mě bohužel zemřela třetím dílem. Ale první dva (hlavně tento) mám nesmazatelně zapsány ve svém srdci

Pro: Zábavnost, délka, vývoj, tahové boje, parádní intro, obtížnost.

Proti: Nemám zásadních výtek.

+18+19 / -1
  • PC 95
Pamatujete si, jak se tahle hra šířila v českém překladu na disketách? Pamatujete, jak hodně byla zabugované třeba přetékání času u jednotlivých vojáků tak, že jste začínali zase na začátku? Nebo to, kdy vám to nehledě na zvolenou obtížnost, dalo opět začátečníka po první udělané misi?

Tohle vše k tomu patřilo a i tak je pro mě první UFO nejlepší z celé série. Zároveň určitě nejsem jediný, kdo to dohrál několikrát za sebou. Taky jste to celé prošli s laserovou puškou, létající energetickou zbrojí a psi-ampem? Poměrně promakané herní principy jako přizpůsobování si výzkumu, výroby, vytváření nových bází a chytlavé mise. To je prostě staré dobré UFO. Na začátku se v podstatě připravujete na záhadnou rasu Ethereálů, kteří dokážou ovládat mysl a přiletí si rovnou v bitevní lodi. To je pro mě takový ten pomyslný bod, kdy dostanete do ruky zajímavé hračky a naopak vy budete ovládat mysl těch emzáků, no tfuj. Vypitváte vše, co vám příjde pod ruku a hledáte dál, abyste našli tu jejich zpropadnou základnu a aspoň na čas odvrátili jejich útoky na Zemi. Všechny ty hrátky s eleriem, cizíma technologiema, apod. Zkrátka a dobře na svojí domu ultimátní hra. Hudební doprovod je solidní, i když velice krátký v podání Johna Broomhalla, který má na triku i specifický jazzový soundtrack k Transport Tycoonu. Mělo to celé atmosféru, kterou následující díly ztrácely, i když měly zase jiné pozitiva.

A abych jen nechválil. Co kromě obřího množství bugů je pro mě osobně mínus, je konec hry - nemastný a neslaný. Kdyby si s tím trochu pohráli, mohlo to být ještě lepší. Jo a někomu by to možná časem mohlo přijít trochu stereotypní. I když dohrál jsem to jednou, dvakrát, třikrát, čtyřikrát, pětkrát, ... jak to jen ta hra dělá.

Pro: atmosféra, hratelnost, herní principy, rozmanitost

Proti: bugy, konec, občasný stereotyp

+17+17 / 0
  • PC 95
"Ještě jednu misi a jdu spát!"
Tuto dnes již legendární větu vyslovil někdy v noci každý z nás. Já ji začal používat v souvislosti s tímto herním klenotem. Dodnes mě udivuje, o jakou komplexní hru tehdy šlo. Objevila se v době, kdy byl o fenomén UFO velký zájem. Seriál "Akta X" už běžel druhým rokem, Michael Hessemann uvedl dvoudílnou knihu "Tajná věc UFO", nakladatelství Press Burg vydalo knihu s názvem "Nevysvětlené záhady", kde se tomuto tématu věnovalo hodně prostoru a Česká televize otáčela kultovní seriál "V jako vítězství".

Sotva se do hry ponoříte, pochopíte, že nejde o žádný simulátor létání na jízdních kolech nebo skládání líbivých tónů vhodných pro komunikaci, tady spíš zúročíte to, co jste nakoukali ve filmech jako Vetřelec a Věc.

Uživatelské prostředí je navrženo skvěle a ovládání hry vám velmi rychle přejde do krve. Díky perfektně zpracované Ufopedii nepotřebujete žádné tutoriály.

Létající talíře můžete dostihnout a zaútočit na ně s více než jednou stíhačkou. Mimozemské lodě nemusíte vždy sestřelit, ale je taky možné počkat a poslat speciální jednotku k cizákům, až když přistanou.

V tahové části hry mile překvapí měnící se prostředí (tundra, poušť, džungle, město, venkov, les) s několika patrovými úrovněmi, která jsou jednak na svou dobu velmi detailně graficky zpracována a druhak kompletně zničitelná (neuvěřitelné na svou dobu), krom toho se jednotlivé mise odehrávají ve dne i v noci. Třebaže se náplň jednotlivých misí liší (zajistit sestřelené ufo, minimalizovat ztráty civilistů v případě mimozemského teroru, prozkoumat a zničit cizáckou základnu, ubránit svou vlastní bázi), vždycky jde v podstatě o totéž - zabít nebo zajmout všechny vetřelce a přežít alespoň s jedním vojákem z týmu. Akční část není minimálně zpočátku vůbec jednoduchá kvůli nedostatečné ochraně vojáků a slabým zbraním. Navíc jsou určité druhy mimozemšťanů schopny na dálku ovládat a přeměňovat na emzáky vaše jednotky, což leckdy vede k frustrujícím situacím. Velkou roli v boji hraje stres, díky kterému mohou nervově slabší vojáci zpanikařit (berserk útok, odhození zbraně a následný útěk nebo freezenutí). Ranění vojáci můžou vykrvácet, omdlít, dokonce uhořet. Doporučuji alespoň dva vojáky v týmu vybavit medi-kity, jinak budete velmi často klikat na tlačítko load. Je třeba počítat i s tím, že zranění vojáci potřebují mezi jednotlivými misemi čas na rekonvalescenci (když teď na to zpětně koukám, jsem docela rád, že tvůrce nenapadlo řešit navíc potřebu spánku, jídla a pití, sexu a léčby PTSS :D). Jednotlivé vojáky si můžete přejmenovat, vybrat si, které jednotky budete posílat do akce a které zůstanou v základně na její obranu, dokonce cvičit konkrétní vybrané vojáky speciálním tréninkem (PSI), díky kterému budete moci později ovládat mimozemské vetřelce. Vojenské jednotky můžete rovněž doprovázet i těžkou technikou (tanky, vznášedla).

Co se týče základny, máte možnost jich založit více (v pozdější části hry to považuji dokonce za nutnost) a můžete mezi nimi přesouvat techniku, materiál a vojáky. Zajímavostí je, že při misi, kdy základnu bráníte proti vetřelcům, její izometrický vzhled odpovídá tomu, jak jste ji předtím z ptačí perspektivy vybudovali (ještě že nikoho nenapadlo implementovat do hry opravu škod zařízení po boji, přišel bych na buben).

UFO je téměř dokonalá hra, ale podle mě bez chyb rozhodně není. Asi jediné, co mě hodně vytáčelo, bylo vybavení jednotek před misí (automatické přiřazování zbraní a munice je většinou na pěst). Škoda, že se konkrétním vojákům nemohlo vyzbrojení uložit do paměti. Takhle jsem vždycky dostal vojáka, který měl v levé i pravé ruce tutéž zbraň, nesl tři bedny granátů a táhl za sebou muniční vagón, další voják v řadě šel oproti tomu do akce s pěstmi. Dále mi přišel trochu divný způsob udělování hodností jednotlivým vojákům za jejich přínos v misích. Kolikrát se mi stávalo, že jsem vykosil s jedním Rambem celou mapu a povýšen byl proti očekávání jakýsi frajtr, který za celou misi jen omylem upustil dýmovnici. UFO obsahuje minimum bugů (ale nikterak závážných), např. několikrát se neozbrazí výsledek výzkumu, což vás může trochu zmást, zejména když hrajete poprvé. Také se mi stávalo, že když jsem z probíhajícího výzkumu stáhl všechny vědce a přesunul je na jiný projekt a později původní projekt vyzkoumal, stále mi zůstával v inventáři jako položka k prozkoumání. Pamatuju si verzi, kde se v cizácké bázi při posunu obrazu rozsypala grafika a při vyzbrojování jednotek před misí, kdy bráníte vaši základnu, jste mohli vojákům naložit Elerium-115. Tenkrát jsem jim to tankoval chudákům i do holínek. Nutno podotknout, že v novějších verzích hry jsem se s těmito problémy setkával už jen čistě sporadicky.

UFO je rozhodně jedna z nejlepších her co jsem kdy v životě hrál, strávil jsem u ní moc a moc hodin a rád se k ní i přes její stáří po určité době vracím. Když se podívám v databázi na aktuální žebříček nejlepších her všech dob, vidím UFO v první desítce. Dál není třeba cokoliv psát.

pro: po všech stránkách neskutečně propracovaná hra - hratelnost jako svině, originalita, místy silně atmosferická záležitost, grafika, skvělé ztvárnění několika druhů ufounů, rozmanitá prostředí a jejich destrukce, soundtrack a zvuky, jednoduché ale funkční a zábavné mechanismy ekonomiky, výzkumu a výroby, tahová akční část, délka hry, replayabilita, návykovost (to si můžete dát i do záporů)

proti: proti, proti...sakra co sem napsat? Možná občasné bugy (někdy se nezobrazí výsledek výzkumu), ale nic zásadního co by hodně vadilo, automatické vybavení jednotek před misí, systém povyšování vojáků, otevírání dveří vyřešil lépe druhý díl, žrout času

Pro: viz. komentář

Proti: viz. komentář

+17+17 / 0
  • PC 100
...a když mě po operaci slepáku přišel navštívit táta, slíbil mi, že až se vrátím domů, budu moct celý den hrát Ufouny. To bylo někdy v 94-95 (dalo by se to zjistit podle toho kdy jsem v tý nemocnici byl, ale ta paměť).

Od té doby se se mnou táhne závislost na této hře. Dohrál jsem jí snad nejvíce ze všech her. Nejdříve horko těžko na lehkou obtížnost v dětství, pak hodně trénování na těžkou obtížnost, poslední dohrání levou zadní na "nadčlověk".

Sektan, levit, muton, krysklad, hadom, párák, celatid a jeho věrný druh silacoid (vypadají podobně), etheral, sektanoh a kyberdisk. Pokud jsem na nějakého zapoměl, pánové omluví. Snad. A další zajímavosti jako "nedostatek jednotek času", "cizáci terorizují Manilu" (hehe) a podobné dělali z Ufounů ještě větší zábavu. Děkuji pane Němečku (když nepřekládal, dělal skvosty jako Mravenci, nebo Vlak). I když asi neoficiální, stejně ho měl skoro každý. Tak leť, záškodníku.

Grafika je [slušné chování off] boží! [slušné chování je on]. Tak propracovaná, ručně kreslená (ještě lepší než ostatní DOSárny, pokud můžu říct). Hodně času jsem kdysi strávil nad glóbem. V té době to byl můj jediný kontakt s virtuálním modelem Země.

Hra je velice bohatá a zejména první mise, kdy je jednotka velice mizerně vybavená, stojí za to. Umře často i čtvrtina mužstva, protože bez brnění jsou vojáci koseni na první zásah.

A tak (prodat blbosti, nakoupit laviny a 22 vědců, postavit obytné buňky, sklady, cizáckou celu a ještě něco, zkoumání laserových zbraní=>laser pistole>laser pušky a tak kolem Den 22 máme vyzkoumáno). Bohužel Den 22 je také den, kdy je často první teror. A pustit ho není moc ekonomické.

Ohromně zajímavé je číst si různá diskuzní fóra co jsou rozházená po internetu. Člověk se dozví plno nových věcí, zanadává si na staré problémy, vzpomene si na radostné zážitky. Například před chvílí mě napadlo vyhledat si názory na problém, který mě štve už velmi dlouho. Cizáci co ovládají mé jednotky i když je nevidí. I když ještě vůbec nevyšli z lodě (která má zavřené dveře). Myslím, že je to podvod a myslí si to i spousta ostatních lidí. O UFO toho bylo hodně napsáno, na hru je mnoho názorů, ale její známost je neuvěřitelná. Rovnat se může snad i se samotnou Dunou 2.

* Tátův legendární voják Oscar Horton, který měl vskutku epické psionické schopnosti. Ne z dnešního pohledu, ale z pohledu párletýho fakana Martyho, co ho do obdivoval.
* Mou genocidu malých zelených přátel - Když jsem už velmi dobře ovládal Psi-amp a v největším UFU plném Mutonů jsem je všechny ovládl, nahnal ke zdi, vzal všechny zbraně a obehnal mými vojáky. Trvalo to mnoho kol a stálo dost úsilí a save/loadů, ale výsledek stál za to. Pak už jsem je jen smažil dábelským odpalovac(z)em (jak se zbraň jmenovala v Němečkovo překladu).
* Strach který jsem měl z temných chodeb cizáckých bází. Zdánlivě pusté chodby mě děsí dodnes.
* Jak jsem se někdy na začátku tohoto století snažil hrát EU na Playstationu. Pekelný zážitek a důkaz, že strategie a konzole nejdou dohromady. Dřív jsem zkoušel Warcraft 2, též na Ps1. To už bylo lepší, ael pořád nic moc.
* V temných dobách půlky 90. let, kdy jsem měl velmi omezený přístup k počítači
* Na jednom teroru jsem měl plno výbuchů a hodně políček tam hořelo. Do jednoho jsem vlezl vojákem a on začal hořet. Byla to docela směšná animace a já se mu pár kol smál. Pak umřel a už mi tolik do smíchu nebylo.
* Fakt, že sektani vypadají jak můj kocour je dost znepokojující. Roztomilost obou nezná mezí. Páráci zas připomínají tátovo psa.
* Když jsem měl záškodník mimo bázi a zrovna mi jí napadli. Dokázal jsem jí ubránit za pomocí jednoho muže a asi stovky loadů. Fakt jsem se cítil jako Rambo, běhat po nebezpečných chodbách a krýt se za rohy.
* Krysklad (SkladKrys?) a cizácký teror, to je dost smrtelná kombinace. A také strašidelná. Samozřejmě, létající zbroje to jistí, ale dostat takový teror jako první ze všech (který často nastává 22.1.) je zdrcující rána a většinou první porážka. Už jenom samotné vědění, že Krysklad má daleko víc jednotek času než moji lidé, že dokáže vyběhnout ze tmy mimo viditelnost, dostat se až ke mě a ještě si "mrdnout" do mých jednotek je skličující. Minimálně. Opravdu velké bestie.
* Slovní hříčka v českém překladu - Cydonie nebo ZMAR (když je to na MARZu, tedy marsu chci říct).
* Když už mi chybí někteří vzácní emzáci, tak nastává honba za (ne klenotem Nilu) mediky. Což tedy odnáší sektánci.
* Nudné hodiny ve škole, které jsem strávil kreslením si plánků UF na čtverečkovaný papír. Byly docela dost povedené, škoda že jsem to už dávno ztratil.
*
* A vlastně nejdůležitější ze všeho je obrovská rozmanitost hry. Zničit se na misích dá vše, dokonce i při obraně báze (nevím jestli je to pak zničené i po misi, asi ne). Odvážlivci si mohou prokutat cestu i solidní hlínou v UFO bázích. Náhodně házené přelety UFO, náhodně rozmístění cizáci a typy lodí. Přiletí snad první měsíc velké UFO ? Nemůžete dělat nic, jen se bezmocně koukat a doufat, že nic neprovede.


Na tuhle hru nemám žádné minimální vzpomínky, tato hra žije v mé paměti velkým životem.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 1994 (2010)
KOLIK (hodin circa) ----------- 300
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - MASTERMIND

Pro: Překlad, Grafika, Hratelnost, Atmosféra, Rozmanitost

Proti: Občasné bugy (na ty se dá ale zvyknout)

+15+15 / 0
  • PC 90
Ach. Další z našich "starých klasiků". Tentokráte nicméně klasika i pro mě.
Ufo-Enemy Unknown je strategií, která disponuje hnedle několika složkami. Minimálně polovinu času tak strávíte starostí o vlastní základnu (po čase základny), výzkumem a výrobou nových předmětů pro vaše speciální jednotky.

Druhou část se pak věnujete přímo misím a ty jsou skutečně fajn. Prostředí jsou poměrně variabilní (žádné terno to ale zase není) a navíc de facto všechno se dá zničit - obrovská výhoda když víte, že se nějaký parchant skrývá za rohem. Nejzajímavější mise pro mě byly nikoliv ty v terorizovaných městech, nýbrž při ohledávání největších létajících talířů (vždy je v nich osazenstva a výbavy dle toho, s jakou rychlostí a zbraněmi jste ufo sestřelili). I když jste se přibližovali k takovému kolosu s velkou a skvěle vybavenou jednotkou, stále budil respekt.

I přes tyto výhody se ovšem najdou i problémy. A dokonce problémy vážné. Určitě nejhorší je "přetékání" údajů u vašich nejlepších vojáků. Stále jsou pak vynikající, ovšem přesunují se logicky jak hlemýždi.

Druhak mám pocit, že stačí zaměřit výzkum na laserové zbraně (které tak skutečně můžete mít už v první misi) a poté na osobní zbroje (ke kterým stačí mít jen "cizácké slitiny" - jež najdete hned v první akci) a zbytek hry už je, s občasnými menšími problémy, procházkou růžovým sadem.

Konečně byť velmi chválím atmosféru, které bylo docíleno temnou grafikou, tak bych zde zároveň vyzdvihl graficky parádní třetí díl, kterýžto dosáhl svého pomocí stylových vozidel, budov, frakcí atp.

Pokud se ale přenesete přes těch pár chybek a nejste Číňan (přiznejme si - pokud se někdo přidal k ufonům tak tihle), tak si hru vysoce pravděpodobně užijete i dnes. Dobře funguje v tahových soubojích i jako svého druhu "budovatelská strategie". Prostě a jednoduše hnedle neomrzí. Byť možná při prvním hraní dostanete po čumáku (a uvidíte krásný obrázek, kde ufouni ovládli planetu), tak určitě i dnes stojí za zahrání.

Pro: Všechny složky hry dobře fungují, strašidelná atmosféra, zničitelné prostředí

Proti: Přetékání údajů, nižší replayabilita (druhé dohrání je přliš jednoduché)

+13+14 / -1
  • PC 90
Protože jsem tuhle hru hrál až dávno po dvojce, nikdy mi nepřirostla k srdci tak, jako právě dvojka. Ano, rozdíly mezi nimi jsou minimální, ale i tak... Samozřejmě i jednička je super a dohrál jsem ji několikrát, ale dvojce se hratelností podle mě nevyrovná. Abych tu ale jen na UFO neházel špínu a obhájil své hodnocení 90%, trošku si zachválím. Atmosféra je parádní, hratelnost rovněž a když se vedle vašeho vojáka z nenadání objeví Krysklad (nebo jak se ten zmetek jmenoval, je to přecijen už "pár" let), bylo to o nervy.

Pro: Hratelnost, atmosféra.

Proti: Graficky mě hra moc neoslovila.

+7+9 / -2
  • PC 100
Zánik lidstva se blíží... ztrácí se dobytek z pastev i lidé z měst. Nevysvětlitelné úkazy jsou jen začátek. Jsme odsouzeni k teroru a záhubě z studeného a temného kosmu. Je jen jediná možnost obrany, tedy pokud se chopíte vedení projektu XCOM, jenž byl členy všech zemí schválen a založen. Tak toto je asi tak vše k nastíněni. Nyní jen samá chvála... Toto je PŘESNĚ ten typ hry na kterou se nezapomíná ani po téměř 19 letech! S klidným svědomím mohu říci, že UFO tehdy ukázalo všem jak se hry mají dělat. Je to hra s velkým srdcem a ti jenž ji hráli toto musí potvrdit. Prosím o odpuštěním, musím zatlačit nostalgickou slzu. :)

TIP: o sérii XCOM a více naleznete na fan stránkách XCOM Fans

Pro: VŠE co vás napadne

Proti: dnes již naprosto zastaralá hra (graficky)

+7+7 / 0
  • PC 100
Tohle když jsem pozoroval hrát mého bratra tak jsem si říkal, co to je? vždyť to vypadá divně, nudně, o základnu se staráte prakticky jen v textech, co ho na tom baví??? Za nějaký ten čas jsem to sám zkusil a už to se mnou jelo, chytlavé, staral jsem se o základnu, nakupoval zásoby, rekruty, tvořil týmy vojáků a následně je vysílal na mise vždy když radary zachytili nějaké to sakra velké ufo. Pak jsem na celé mapě drtil emzáky, vše takticky a strategicky promyšlené žádná šílená akce, pěkně postupně a jistě na tahy.

Pro: základna, infrastruktura základny, mise, atmosféra

Proti: nic mě nenapadá

+5+6 / -1
  • PC 90
k téhle hře jako Settlers II, Shadow over Riva, Planescape: torment, The Elder scroll: Daggerall, Heroes of Might and magic I+II+III, Albion, Fallout atd. se vracím pravidelně. Perfektní a stále zabavné, čím to bude? grafika po tolika letech nemá co nabídnout, je to prostě hnus, hudba a zvuky? dyť morče vydá čistější tón, hudba a zvuky taky hnus ááá áno už vím čím to je! hratelnost! hratelnost! HRATELNOST totiž narozdíl od grafiky a zvukových efektů nestárne!!! ZÁBAVA NAD ZÁBAVU.

PS: fanoušci Dragon age a mass effect, věřte že k těmhle rychlokvaškám se ani po dvou letech nevrátíte

Pro: hratelnost, nesmrtelnost hry

Proti: těžko něco tak starý legendě vytkout, dnes by to bylo sprosté

+5+9 / -4
  • PC 90
Tolik hodin. Tolik hodin. Tolik hodin skvělé zábavy!!! Ta hra má úplně vše. Vynikající realtime část, tahovou část, správu základen, mužstva, letky, výzkum, vývoj. Prostě všechno a všechno to funguje na jedničku.

Pro: vyvážený mix rts/tbs/rpg, atmosféra, výzkum, ...

Proti: kryskladi při obléhání města

+3+5 / -2
  • PC --
Na gymplu, jsme strávili tunu hodin hraním téhle pecky. Pamatuju si na pár vtipných bugů, třeba když hodnota nějaké vlastnosti přesáhla číslo 255, tak začala znova od jedničky. A z profi zabijáka byl trouba, který z plasmové pušky netrefí na pár kroků

Pro: Neslutečná hratelnost

Proti: Snad jen pár těch bugů, ale to mi tenkrát bylo jedno

+3+4 / -1
  • PC 100
nevim tahla hra ve me stale probouzi moje mladi rad ju hraju do dnes i kdyz je asi uz hodne zastarala ale je hezke si pripomenou kdyz mi bylo tech 13 roku a bojoval jsem proti sektanum:o) pro me je tohle zarucene nejlepsi tahovka vsech dob:o) PS: kdy by nekdo vedel jak to rozjet na Macu napiste:o)
+2+3 / -1