Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Turok: Evolution

01.09.2002
24.10.2003
kompatibilní
54
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Další, v pořadí již čtvrtý díl série Turok (třetí pro platformu PC nevyšel) s názvem Turok: Evolution, nás zavádí do období, které se odehrává před ostatními díly této slavné akční série, jež vydělala svým tvůrcům přes 250 milionů amerických dolarů. Hra je postavena na novém enginu a je připravena na multiplayerové konfrontace, které mají být jejím hlavním lákadlem.

Na začátku hry se setkáváte s hrdinou Tal´Setem. Ten je vtažen do ztraceného světa plného prehistorických monster. Zatímco v předchůdcích tohoto dílu se vyskytovalo asi jenom 5 dinosauřích druhů, tady jich je minimálně 20 a to nejen dinosaurů, ale i různých pravěkých zvířat. Raněného Tal´Seta najdou místní domorodci, kteří se musí ukrývat přes Lordem Tyrannusem a jeho armádou inteligentních ještěrů dinosauroidů. Válka proti dinousauroidům je v plném proudu a Tal´Set má po vyléčení šanci ukázat svou loajalitu.

Turok: Evolution je akční hra, která je plná objevování všemožných nástrah a bojů jak s obřími divokými dinosaury, tak s inteligentními ještěry s jejich bojovou prehistorickou faunou. Hra nabízí rozmanité lokace jako například pralesy, pouště, tajemné chrámy a dinosauroidí města. K nezapomenutelným okamžikům bude jistě patřit boj s obřím Tyranosaurem Rexem, nebo let nad krajinou na hřbetě Ornitocheira.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 35
Every FPS fan in the country will be taking weeks off to play the game.
Takhle chvástavě zhodnotil posledního Turoka, z produkce dnes už neexistujícího Acclaimu, pánský časopis MAXIM. Výrok, beze změny přetištěný na přebal PC verze, nečekaně a zcela doslovně nabývá svého významu! Pokud se totiž v roce 2003 hráč rozhodl pořídit si tento podřadný port z tehdejších konzolí, skutečně potřeboval na dokončení hry celé týdny a bez cheatu na odemykání levelů patrně celý život.

PC port T:E byl znehodnocen dnes již takřka vyhynulým problémem ve hrách, kdy se vám samy od sebe v určitém místě hry nevyhnutelně a nevratně pokazí savy. V případě této hry se to s železnou pravidelností stává už na začátku druhé epizody! S jejím dosažením už není následně možné z hlavního menu hry ani jinak načíst váš saveslot. Hra tak vlastně nejde normálním způsobem dohrát a to může udělat radost jen masochistům hrajícím své gamesy zásadně na jeden zátah. Tento specifický bug je vlastní pouze PC verzi.

Acclaim se s něčím jako patch neobtěžoval a místo toho zavřel k 1. září 2004 definitivně krám, aniž by byl schopen donutit břídily z Texasu, jménem Super Happy Fun Fun, zodpovědné za port, opravit si po sobě svůj odporný fuš. Tato nekompetentní čuňata se rovněž vyznamenala v meníčku na předefinování kláves a tlačítek myši. Při jeho výběru se herní menu s pozadím pralesa přepne do podoby, kdy se leknete, že vám Windows klekl do Biosu - něco takového jsem ještě neviděl!!!

Nedělejte si naděje, že předěláte pohyb z wasd na směrovky, či že přiřadíte skákání na kolečko myši. Hezky vypadá pouze menu na vkládání cheatů a to pouze proto, že bylo přítomné již v konzolových verzích a písmenka tu však nepíšete, ale vybíráte jak na gamepadu. Nezbyde vám než napsat cheat „sellout“, abyste jste mohli alespoň nakouknout do všech levelů ve hře. Píšu nakouknout, protože v případě použití tohoto cheatu se vám zase neukládají záchytné body. Takže je třeba projít level bez úmrtí(!) Teď už ke „hře“.

Turok alias Tal Set se svojí kostěnou sekerkou svádí bitvu s Tobiášem Brucknerem, brutálním modrokabátníkem s genocidními sklony (obdobě Custera od Little Big Hornu). Když už začíná mít Turok navrch, jsou oba vcucnuti mezidimenzionálním driftem do ztraceného světa. Turok je nalezen jakýmsi lidským kmenem od kterého se ihned poté, co se za pomoci šamana vykřísá nechá zaměstnat v pozici, která mu sedí nejlépe, jako zabiják ulepený od krve nepřátel.

Počáteční dojem ze hry byl vcelku dobrý. Prales sklatbou zvěře působil jako biblický Eden, protože si autoři s přírodní historií hlavu nelámali. A tak je tu kočkodan vedle stegosaura, nutrie obíhají dlouhokrkého brachiosaura a šavlozubé kočky si tu dávají pac s velociraptory. Svými čtyřmi druhy opic, ještěrkami, papoušky a želvami a všemi těmi dinosaury by mohl Turok Evolution směle konkurovat Zoo Tycoonu, nebýt toho násilí.

Velmi záhy do tohoto naturálního prostředí přichází rušivý element v podobě vzpřímeně chodících, humanoidních ještěranů různých barev a tvarů, vybavených – ano kvéry...Zprvu na ně narážíte v přírodě, kde hlídkují. Prvotní nadšení z toho, že se tenhle vytáhlý dinosoid s puškou umí vzdát vyprchává ihned poté, co zjistíte, že to tak dělají po určitém množství zásahů všichni jeho druhu.
Máme tu typické rozdělení rolí, kdy ještěří hromotluk třímá brokovnici a ano ten v dálce s péry na hlavě musí být sniper a je na milimetr přesný. Zvířecím agresorům ještě odpustíte, že po vás jdou se zatvrzelou tupostí vzdušnou čarou, ale od bytostí schopných manipulovat se střelnými zbraněmi byste čekali menší míru demence.
Bohužel ještěrané se od nich liší jen tím, že nechodí po čtyřech. Kryt vyhledávají pouze pokud jim to předefinoval vývojář. Jinak jsou pouze schopní bez hnutí střílet vaším směrem a pokud ustoupíte, vydají se sborem na místo, kde vás viděli naposled. Z jejich oblíbených čísel, která vás zaručeně pobaví je “schopnost” zabít se vlastními granáty. Nepřítel jej hodí a poté se rozběhne k vám a to samozřejmě stejnou trasou, co letěl granát, takže akorát „stihne“ jeho výbuch.
Ještěrani tak trochu připomínají kovenanty a tak jsem se chvílemi nemohl ubránit dojmu, že hraji hodně nepovedenou variaci na Halo: Combat Evolved, koneckonců ani ta vznášedla nechyběla...

Turok: Evolution se absurdně topí v krvavé omáčce a není to vůbec zábavné tak jako určitá míra brutality v jiných hrách. Turok míru nezná, připravte se na gejzír krve, i když ze stromu sestřelíte malého papouška. Ještěrany je téměř nemožné zastřelit, aniž by z nich netryskaly gejzíry krve v důsledku takřka nezbytné ztráty končetiny či rovnou hlavy. Turok Evolution si ničím nezadá s takovými masakry jako je Soldier of Fortune.

Je zábavné sledovat, jak Turok bezvadně umí zacházet s moderními palnými zbraněmi, když si ještě na začátku hry při potyčce s Brucknerem rozuměl sotva s lukem. Každá z nich má nějaký sekundární mód, který alespoň trochu zpestří monotónní hratelnost.
Třeba luk může střílet až tři druhy šípů, nepočítejte ale s nějakou propracovanou trajektorií šípů a projektilů vůbec. Turok střílí jak podle pravítka. Naprosto neomluvitelné u této hry - po mnohem starších titulech, jako byl Delta Force, či Thief: The Dark Project. UI v této hře působila trapně i ve své době, po počinech jako je Half-Life, nebo Return to Castle Wolfenstein, které jistě netřeba představovat.

Leveldesign je naprostý koridor bránící se tu propastmi, tu rozplizlým roštím tomu, abyste sešli o milimetr z vytyčené cesty, třebaže je tu i pár větších prostranství.
Hranaté skály jsou prvkem degradujícím krajinu na stupidní opičí dráhu s častými skákacími pasážemi, či lezením kamsi vzhůru po břečťanu, kdy po cestě sbíráte levitující zdravíčka a munici. Různá nasvícení krajiny a podoba bitmapových „skyboxů“, stejně jako pohled na prošlou krajinu pod vámi na velmi špatném dojmu z celé hry nic nezmění.

A to jsem myslel, že se mi Evolutin shánělo tak těžko proto, protože PC verze vyšla po konzolových malým nákladem a poptávka dinosaurůchtivých hráčů ji prostě vybrala. Ve skutečnosti ji každý rozumný obchodník ve vlastním zájmu stáhl z prodeje, neb se jedná o nehratelnou břečku.

Pro: Cheatem se dá odemknout nenásilný mód Turok Zoo, kde jsem se v klidu podíval na zvířátka...

Proti: ...přesto chci zpět svých pět £, protože tato hra je fiasko zvící gigantosaura.

+19 +20 −1
  • PC 45
Turok: Evolution je ukázkový případ hry, která dokáže znechutit hraní. Na první pohled se může jevit jako slušná porcovací střílečka. Bohužel ale všechny její aspekty jsou technicky zoufale nedotažené, nesmyslné nebo alespoň podprůměrně zábavné. A když píšu všechny, tak myslím opravdu všechny. Turok: Evolution neobsahuje jedinou věc ve které by nějak vyčníval. Cokoliv, co by za to stálo. Dohrál jsem to jen ze setrvačnosti.

Tolik kritizovaný bug, který zapříčinil nemožnost ukládání hry se naštěstí dá opravit. Ani si nemusíte hru někde kupovat. Na abandonwaru je opravená ke stažení (Proč taky někde z eBaye shánět za velké peníze takový brak?). Hra se sice už ukládá na konci úrovní, ale během nich ne. Ani jeden checkpoint. V kombinaci s velkým počtem nepřátel a totálně nepřesným ovládáním to pro mě znamenalo úmorné opakování celých úrovní. Moc tomu nepřidává celkově mizerná technická stránka. Když jsem se těsně před koncem úrovně zasekl ve výtahu do zdi, bylo to k vzteku. Když jsem po dlouhé střílecí pasáži spadl do neviditelné propasti, byl jsem už nasraný.

Ovládání je jedna velká tragédie. Nedá se nakonfigurovat (naštěstí je defaultně celkem rozumě nastavené). Myš se chová skoro jako gamepad. Takové to pomalé akcelerování. Zároveň je hodně citlivá. Aby se to dalo hrát, musel jsem citlivost snížit na nulu. Jak to, že se to i potom kurzor hýbal je mi záhadou. Zaměřovací terčík ani pořádně nestřílí tam, kam míří. Všechno by se to dalo odpustit, kdybych hru pustil přes emulátor. Tam se holt s nějakým nepohodlím počítá. Horší konzolový port jsem nikdy nehrál. Kdyby si alespoň hra po dalším zapnutí pamatovala nastavení a neotravovala mě pořád svou špatnou muzikou.

Ani zbraně to nezachrání. Hra má tendence vám diktovat, z čeho můžete střílet. Některé zbraně vidíte jen chvilku. Některé vám odemkne jen v určitých levelech. Některé máte pořád sebou. Nevím, jestli je to záměr nebo chyba hry. Jestli by to měl být záměr, tak nic moc. Ono stejně není moc o co stát. Sice se každá zbraň v sekundárním módu úplně změní, ale já jsem stejně používal jen to co mi hra dovolila nosit celou dobu. Luk s výbušnými šípy, oba módy raketometu, harpunu, rotáčák a brokovnici.

Nepřátelé se na vás hrnou ve velkém množství v designově zpátečnických a krátkých úrovních. Nezachrání to ani strašné mise, kde lítáte na ptakoještěrovi. Docela mě bavilo porcovat reptiliány rotačákem. Hra je hodně krvavá. Jinak je ale stereotypní a nudná. Chlouba původních Turoků, bossové, se zde úplně vytratili. Hlavní hrdina je podivný stepní indián, který jako by vylezl z času osmnáctého století. Ne, nestojí to za námahu. Dá se to hrát, je to celkem dlouhé, ale podobných, mnohem lepších stříleček, jsou mraky.

Pro: ještěrům pěkně odlétávají končetiny, slušná délka, některé zábavné zbraně

Proti: mizerné technické zpracování, nepřesné ovládání, špatný design, špatný port, směšný hrdina, ještě smešnější nepřátelé a hlavní boss

+15