Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Herní výzva č. 4 - Tenkrát v Hollywoodu  

To byla jízda! Těžko se píše komentář k dalších 58 komentářům přede mnou a určitě hrozí, že budu něco opakovat. Na úvod musím říct, že mě hra opravdu mile překvapila grafikou, celkovou hratelností, atmosférou a klasickým příběhem. V neposlední řadě je ve hře spousta momentů, kdy se hráč reálně lekne. Nebo aspoň já :D
Hra začíná tak nevině, parta přátel jede na průzkum tajemného ostrova, kde se všechno zvrhne.  

Začíná to také celkem nevině, prvními nepřáteli jsou vlci a později přibydou lidé a z Lary se stává klasická střílečka. Což u série – když beru v potaz první díly – není zvykem. Lara kosí jednoho padoucha za druhým a vlastně sama vše vystřílí. Přátelé ji nepomůžou, a to je celkem škoda. Je to takový GTA styl, kdy hráč sám vyplení vše živé. 

Kromě šílených přestřelek je ve hře řada skrytých pokladů, předmětů a logických hádanek, kterých je ale výrazně méně, než je u série zvykem. Úkoly se často opakovaly. Hodně se mi líbilo prostředí. Přes džungli, pláže se hráč dostane do nechutných jeskyň plných lidských ostatků po odporných domorodých rituálech. Dále navštívíme opuštěné druho válečné stavby a pofiderní továrny a struktury elitních vojáků, kteří přišli také na ostrov. Což jsou často různé lanovky a továrny, které Lara umí zničit pomocí výbuchů.

Samotná postava Lary se opravdu povedla. Líbilo se mi, že se její vzhled mění postupně se hrou. Má různé jizvy, zničené oblečení (sice nechápu, jak po tom všem vůbec mohlo to oblečení na ní držet) a celkově i její charakter. Její oblečení šlo měnit v tábořišti, ale já to nechal, jak to je. Je to více přirozené.
Tábořiště zajímavý systém hry, kdy lze upgradovat zbraně, což se mi hodně líbilo. Dále lze vylepšovat své dovednosti. 

Celkově se jedná o skvělou hru, kterou jsem si užil. Mělo to skvělý spád a hru můžu doporučit i novým hráčům.

Pro: Grafika, atmosféra celé hry. Jednotlivé lokace, příběh, vzhled Lary. Systém vylepšování zbraní, které je fakt znát.

Proti: GTA styl (sám proti všem bez pomoci), až moc nepřátel.

+15
  • PC --
Od prvního oznámení mi bylo jasné, že tohle bude svěží vánek do zatuchlých šortek Lary. Samotná série od třetího dílu započala sekvenci nudného skákání, generického střílení a přehnaně účelového level-designu plného dementních akrobatických hádanek. Nový Tomb Raider na to jde z druhé strany a je to přesně ten styl, který se mi líbí. Lara se z asexuální macho dojnice stala přitažlivým kusem ženské, která projevuje emoce a křičí bolestí.

Všechny pasáže hry jsou perfektně vybalancovány, ať už se jedná o skákání, které tady (na rozdíl od minulých dílů nebo Uncharted) nepůsobí tak nuceně nebo akční pasáže, u kterých jsem si vyloženě pochrochtával. Překvapil mě i level-design, který předvádí relativní volnost v jinak lineární hře. Noční lov nepřátel v lese pomocí luku neměl chybu, stejně tak pláž s vraky lodí nebo krátké procházky v uzavřených prostorách plných lidských ostatků. Lara si vůbec projde peklem a jediné moje očekávání se později soustředilo jen na to, jestli nakonec skončí z nějakého důvodu v žumpě po hlavu zasypaná hovnama.

Očekával jsem ale trochu silnější survival prvek, který se na začátku začne plusminus rýsovat, ale po zabití první srnky kvůli jídlu, resp. naučení se zacházení s lukem, už se absolutně vytrácí.

Potýkal jsem se s menšími technickými problémy, jako bylo zamrzání, prolínání textur nebo seknutý zvuk, pokaždé ale stačilo hru restartovat a vše bylo v pořádku. Některé herní mechanismy nejsou příliš šťastné, především pak sbírání „univerzálního materiálu“ na upgrade zbraní (přičemž upgrade z pumpovací brokovnice na automatickou Spasku u trampského ohně není nic neobvyklého), ale tyhle věci jsem se naučil v nových hrách ignorovat.

Největším mínusem tak pro mě zůstává snad jen nadpřirozeno na konci hry. Když už to vypadá, že tenhle TR bude mít opravdu koule, objeví se tam takový gay shit.

Bavil jsem se více jak u všech Uncharted dohromady a rád si to střihnu ještě jednou.

****/5
Hard
Completed: 72%
+14 +15 −1
  • PC 100
Musím uznat, že této hře by nejlépe slušel podtitulek "Reborn", protože tím skutečně (svým způsobem) Tomb Raider je.
Předem musím upozornit, že nejsem dobrým znalcem celé série, tak se předem omlouvám, jestli se v něčem budu mýlit.
Předpokládám, že minimálně pro podporu mého tvrzení existuje malý test. Stačí si jen položit prostou otázku:

"Kdybyste jsi si měli vsadit na to, čím bude nový Tomb Raider, vsadili byste na survive, Thriller-hororovou akci s prvky rpg?"

Já osobně ne a proto je pro mě TR největším překvapením roku. Do jisté míry odpadá předešlá arkádovost Tomb Raiderů, čímž nabývá jakési autentičnosti a reálnějšího zjevu. Charakter Lary Croft je nejpropracovanější z celé série a grafika je kapitolou sama pro sebe.
Když už jsem to nakousl, tak se do toho rovnou pustím. Grafika je velmi zdařilá a určitě není na škodu upozornit na to, že na jejím vývoji a s implementací technologie TressX(propracované chování vlasů) se podílelo AMD. Pro simulaci fyziky hra využívá technologie DirectCompute(využívá se pro simulaci bokehu u technologie Depth of Field). S užitím technologie HDOA(high definition ambient occlusion) opravdu stínování a jas ploch a objektů vypadají velmi reálně a rozhodně lépe, než předcházejících sériích. Celkový výsledek je oku více než uspokojivý ale nutnou daní jsou hardwarové nároky na pamět (kvůli anti-alisingu SSAA, který obraz nejprve renderuje ve vyšším rozlišení a pak jej zmenšuje na rozlišení hry) a grafickou kartu, z kterých se u toho zapotí i současné jedničky. Což je pro mě v tomto případě jediné mínus.


Pro: obrat v sérii, grafika, hratelnost, prvky rpg

Proti: vysoké hadwarové nároky, při nejvyšších grafických detialech)

+14 +22 −8
  • PC --
Jak by asi vypadal seriál The Lost kdyby ho točil Michael Bay?
Ano, asi nějak takhle.
Crystal Dynamics si ukousli velké sousto v podobě zrestartování jedné z nejslavnějších a komerčně nejúspěšnějších sérií a ukousli si sousto veliké, jen co je pravda. Ale poprali se s tím se ctí a naservírovali nám vynikající herní zážitek, který rozdělil vyznavače série na dva tábory.
Jedni nemohli novému přírůstku do rodiny přijít na jméno, druzí z něho ejakulovali blahem.
Uznávám, patřím do té druhé poloviny. A to jsem prosím hrál i pár dílů původních her, takže k Laře a jejím dobrodružstvím trochu nějaký vztah mám.
Pánové z Dynamics se s modlou minimálně jedné generace hráčů, úžasnou Larou croft která to dotáhla i do Playboye, vůbec nepářou.
Zapomeňte na všechna předešlá dobrodružství, tady dostáváte do rukou mladinkou Larinku, která právě dostudovala a jede na svou první velkou výpravu, hledat říši Yamatai které vládla údajně nesmrtelná císařovna a podle některých i bohyně, Himiko.
Výprava se samozřejmě hned v úvodu totálně podělá, loď na které celá výprava připlouvá ztroskotá a od té chvíle tvůrci s legendou zachází jak s hadrem a hned od začátku jí dávají, doslova, strašně přes hubu.
Přirovnání k Michaelu Bayovi hned v úvodu bylo zcela na místě. Příběh i postup hrou je totální akční béčko v AAA stylu. Ano, Lara dle prvotních marketingových keců teprve musí v tu slavnou objevitelku a dobyvatelku dospět a doracovat se k tomu, ale zrovna tento prvek ve hře trochu drhne. V jednu chvíli lady Croft oplakává nebohého jelena kterého musela zabít aby získala maso a mohla přežít a o kapitolu až dvě zcela bez výčitek kosí hordy nepřátel, kteří ji jdou po krku. K tomu si připočítejte nejeden kaskadérský akční výkon hodný geroje typu John Mc Laine a jste doma. Ano, Tomb raider je víc akční než adventurní. zejména v druhé polovině, kdy se Laře do palby dostává opravdu DOST nepřátel. O své samozřejmě nepřijdete, nějaké ty puzzly tu jsou, ale jejich dořešení k dohrání hry není nezbytné.
Autoři dokonce přidali do hry nějaké ty skilly, ale to je opravdu jen takový doplněk. Sice vám občas odemknou některé fajn věcičky, ale k dohrání hry nezbytné fakt nejsou.
Nebudu se tu zbytečně rozepisovat.
Tomb Raider je přesně to, co si představím pod pojmem ,,akční adventura". Ale, a fakt si za tím stojím, ve stylu Michala Baye. Jestli Vám nevadí totálně béčkový příběh a absolutně božární akční scény které jsou samozřejmě dost přepálené, jděte do toho.
Tenhle tomb raider za zahrání rozhodně stojí. A ne jen za jedno.

Pro: Vynikající atmosféra, vynikající akční momenty, totální pošlapání fenoménu Tomb Raider, MICHAEL BAY STYLE!!!

Proti: Totální pošlapání fenoménu Tomb raider, ve druhé polovině až moc střílečka, MICHAEL BAY STYLE!!!

+14
  • PC 90
Téměř perfektní audio-vizuální stránka. Skvělá hratelnost, chytlavý děj, příběh + třešnička na dortu Guardians(strážci), z kterých napoprvé šel slušný respekt. Je tomu opravdu málo co vytknout, možná občas příliž mnoho nepřátel, kteří na hráče naskakovali fakt po houfech a Lara, které mi bylo občas líto, jak se s ní ostrov nemaže, se s nima musela srovnávat sama. (trochu nerealistické) Slušný nářez. Jak jsem na tuhle hru nadával napoprvé, teď jí musím pochválit.
+14
  • PC 90
No konečně!!
Je velice zajímavé, vidět budoucí úspěšnou archeoložku, která si nedokáže ani zavázat tkanička a smůla se jí lepí na paty. Tento reboot se opravdu povedl, a jsem za něj velice rád. Poslední vydání hry s Larou Croft bylo kolem 30-ti let, a už mohla pomalu zakládat rodinu. Teda bylo spíš načase. Zde vidíme mladičkou Laru, která se teprve všemu učí.

Jsem rád, že po takových zážitcích se z ní stala velice nadaná, inteligentní a samostatná ženská. (není to feminismus).

Co se týče hraní, tak nemám vůbec žádné výtky. Herecké výkony se povedly, a žádný hlas mě netahal za uši.

Co se týče grafické stránky, tak mi to připomíná takového Assassina na "pustém" ostrově, který má velice chabé zkušenosti. Ale jinak super hra. Jedna z mých oblíbených.

90%

Pro: Nezkušená, mladá Lara. Pustý ostrov a úchylní obyvatelé.

Proti: Nevím o žádných Vy jo?

+13 +15 −2
  • PC 50
Už dlouho se mi nestalo, že bych narazil hru, ve které bych cítil tak obrovský rozpor mezi vlastním hodnocením a celkovým hodnocením například na Steamu. Úvodem bych chtěl jen poznamenat, že hodnotím hru zpětně - 7 let po vydání - a jako nehráč jakýchkoliv předchozích her s Larou Croft. Pokud se tedy hra střetla s očekáváním fanoušků, je všechno v pořádku. Bohužel, mě se hra absolutně netrefila do vkusu a dohrál jsem ji popravdě pouze díky karanténě.

Premisa hry zní skvěle. Mladá, nezkušená archeoložka ztroskotá na ostrově se svým týmem a jejich přežití závisí hlavně na ní a její vrozené schopnosti adaptace a dobrodružné povaze. Máme sledovat proměnu křehké, nezkušené dívky v nebojácnou, neohroženou ženu. Nápad jistě dobrý, výsledky nejsou dobré.

První asi hodina hry ještě jakž-takž funguje, Lara je sama v celkem přesvědčivé džungli a snaží se přežít nehostinnost prostředí a najít zbytek svého týmu. Z ničeho nic se však slibná survival adventura přímo pod vašima rukama transformuje na looter shooter, kde křehká nezkušená dívenka kosí kalašnikovem jednu četu elitních vojáků za druhou. Přitom by se dal problém, jak má 60 kg vážící dívka bez bojových zkušeností přemoct celou armádu, vyřešit jednoduchým prvekm - stealthem. Ten ve hře ale není a tam kde je, nefunguje. Bez jakéhokoliv důvodu se tedy z Lary stává one-man army, chodící Rambo a houba na kulky. Hra v tomhle bodě začne popírat jakékoliv zákony a prvky realismu, které ve hře do teď zbyly a všechno dění staví na hlavu.

Při ztroskotání si Lara propíchne břicho o rezavý kus suti, což se jí naštěstí samo zázračně vyléčí a o dvě minuty později už šplháme po po troskách bombardéru uvíznutém na vodopádu. Následuje meziobdobí, kde povraždíme asi 200 ozbrojených fanatiků, schytáme do hlavy molotovy, pod nohy dynamit a pár dávek z kalacha do břicha. Žádný problém - dokud Lara nespadne z kopce a nezrání se. Najednou je nutné najít lékarničku. K ní vede cesta přes dalších 200 po zuby ozbrojených magorů. Po další dávce medikace olovem během boje se Lara konečně může ošetřit a očekává se od nás, že budeme soucítit s její postavou, když si žhavým šípem vypaluje ránu a omdlívá.

V kombinaci s neexistujícími puzzly v adventurní hře v tomto bodě odumřely veškeré mé mozkové buňky a dál se ze hry stává bezduchá idiotská fraška. Příběh je kdesi až na čtvrté koleji, za celou dobu se v něm nestane nic zajímavého ani nečekaného. Vedlejší postavy jsou absolutně zbytečné a bezcharakterní. Vývojáři se sice snažili, aby hra působila co nejfilmověji ale schéma typu ..
a) vylez někam hodně vysoko
b) všechno vyhoď do vzduchu a lanovkou/padákem/skluzavkou se vrať na začátek
c) opakuj 10 hodin
.. se extrémně rychle okouká. Samozřejmě nechybí mor moderních videoher - quick time eventy, které jako vždy a všude, hře pouze podkopávají nohy. Prostředí hry je nudné, monotónní a celkově nezajímavé. Člověk by čekal, že kombinace prvků architektury z druhé světové války a starověkého Japonska nemůže být nudná, ale chyba lávky. Prostředí je hnusný šedo-hnědý maglajs a celá hra vypadá jako epizoda z MASHe.

Jediné co mohu pochválit je snad model Lary a její animace. Oceňuji dobrý balanc postavy, která není pouze sexuálním symbolem ale zároveň se ni hezky dívá. Animace vlasů navíc pořád vyráží dech i v dnešní době. Poslední věcí co bych ocenil bude voice acting a přímočarost hry. Open world by byl jen dalším hřebíčkem do rakve.

Tom Clancy's Tomb Raider : Modern Warfare je bezduchá blbost s prvky toho nejhoršího, co lze najít na akčních filmech. Opravdu hodně dlouho jsem nenarazil na hru, která by byla tak vzdálená čemukoliv, co bych mohl objektivně ocenit.

Pro: Animace, model hrdinky, voice acting

Proti: Celkově je hra béčkovou verzí béčkového akčního filmu

+13 +16 −3
  • PC --
Lara Croft, nejznámější herní hrdinka a legendární vykrádačka hrobů, se po letech odmlky vrátila a dostala novou tvář. Přináší s sebou restart Tomb Raider série, který se zbavil jednotvárnosti předešlých titulů a prožijete v něm první velkou výpravu Lary, výpravu, která je zocelená. Výpravu, na které nejistá studentka našla smysl svého života.
Crystal Dynamics se rozhodli hru změnit od základů včetně postavy Lary. Není to ostřílená archeoložka s velkými prsy připravena kdykoliv tasit dvojici pistolí, ale 21-letá nezkušená studentka, které se po dlouhém přesvědčování poradilo zorganizovat expedici do Dračího trojúhelníku, místa, kde podle ní sídlí ztracený japonský národ Yamatai. Dračí trojúhelník však ani náhodou není exotická lokalita, je to obdoba Bermudského trojúhelníku, věčně bičovanou bouřemi ukrývající ve svém srdci tajemství staré civilizace. Lara Croft, rodinný přítel Conrad Roth, celebritních archeolog Dr. Whitman, televizní štáb, všichni byli připraveni na velký objev. No nikdo z nich však nebyl připraven na to, co na ostrově našli...
Restart série otevírá novou éru Lary Croft, brutální a působivou zároveň. Na ostrově na ni čeká dlouhá a těžká cesta, která ji dovede na pokraj smrti, připraví o přátele, ochutná zradu, ale zároveň jí ukáže kouzlo objevování tajemství zapomenutých lokalit. Přitom nám představí nové složení hratelnosti série, kde už nebudete jen skákat a zkoušet na stovky pokusů slézt náročnou stěnu. Hra se dostává přesně tam, kde ji hráči v dnešní době chtějí mít - má rozsáhlý příběh, hloubku vytvořenou přidáním skillů a upgradů, působivé scenérie doplněné boji a samozřejmě puzzle úkoly, nad kterými se bude třeba na chvíli zamyslet. Je to výborně namixovaný koktejl hratelnosti.

Pro: + cena a grafika + jednoduchost instalace + drsné scenérie a zpracování příběhu + vedení příběhěm po celou dobu hraní + skvělé boje zblízka + upgrady zbraní a postavy

Proti: - místami otravné quicktime eventy - na velký ostrov příliš uzavřené prostředí - úvod hlavního menu

+10
  • PC 85
Přirovnal bych to k Assassin’s Creed 1 – trochu taková „testovací“ verze technologie. Plno opakujících se prvků, stále stejná herní struktura. Přitom stačí málo - přidat trochu rozmanitosti a hlavně trochu logiky (!!!), a možná ubrat trochu šílenosti a vyhrocenosti.

Ale jinak mě nová Lara Croft nadchnula. A to fakt hodně – hrál jsem ji víckrát. Těším se na dvojku, která, věřím a doufám, bude pokračovat v podobném duchu, avšak doladí nedostatky prvního dílu.

Pro: Luk a šípy, návykovost, filmovost, atmosféra, grafika.

Proti: Opakující se herní prvky, nelogičnosti v herním světě a nelogická AI.

+10
  • PC 65
Tak dojmy nejsou úplně čerstvé, ale stejně tady něco pisnu.

Tento díl obstál jako tříáčkový titul. Je tam svět, který má atmošku a detaily a vůbec člověk jak se tam jen tak proběhne (animace Lary jsou suprové mimochodem), prostě je tam feeling toho tajemství, dobrodružství a tak... ALE hra prostě u mě padá mezi ty řadovější. Nic průlomného se nekoná. Vím, že Tom Raider je značka s nějakou reputací a ta není malá a ani ne špatná, když se ale mělo jednat pokud správně vím o nějaký survival, o cestu do hloubky postavy Lary, tak úplně to nevyšlo. Já od toho chtěl možná něco, co se dá na herním poli jen těžko splnit. S psychologií herních postav se pracuje kolikrát prostě jen tak ledabyle, a furt tam prostě musí jít o ten velkolepý, epický příběh, který se odehrává MIMO hlavní postavu, a to je případ tady tohohle rebootu. Takhle, když se nějak snažím vzpomenout jak to s těma scénama tady fungovalo, je to asi nějak tak:
- Lara prožívá malou chvilinku útrap, dabérka Camilla Luddington se snaží a jde jí to
- načež Lara věc nějak přetrpí, vzpamatuje se, a jde dál
- jde dál tak, že začne plnit svůj úkol, bez nějakých (pro hru asi zbytečných) kliček, hře to samozřejmě pomůže posunout celý příběh, protože přece nesmí zůstat jen u Lary, ale je tady ještě příběh její několikačlenné posádky, příběh tajemného ostrova, na kterém se nachází a samozřejmě číhajícího nebezpečí
- aby se neřeklo, protože tohle je vlastně ten díl, kdy Lara má být nějak pošramocená a nová v těchhle situacích, tak si zas chvilku nějak něco protrpí, načež zas pokračuje akční příběh, atd. atd....
- pak už samozřejmě je to Lara jak jí známe z minula, protože to prostě musíme všechno v jednom díle stihnout, protože tam prostě musí v jednom díle být toho co nejvíc všeho, prostě nějaká historická součást, akční součást, epická součást, a to nemluvím o lezecké součásti, protože je to Lara, tak prostě musí všude po něčem lézt, nebo někam šplhat, protože prostě "bez toho všeho by to prostě nešlo"

Hra u mě nevybočila z davu ani za mák, odstartovala sérii, kterou je možno v budoucnu vylepšovat, a že tam ten potenciál je. Ale tenhle to měl celé začít ve velkém, nezačal. K čemu, že se tady stala nějaká osudová záchrana světa nebo lidí nebo čeho, nějaký mega velký a epický souboj s obrovským protivníkem, který představoval velké zlo a naše hrdinka to prostě zvládla, protože je to hlavní hrdinka, když nic z toho mi nepřijde specifické a výjimečné pro start celé série.

Je zajímavé, že hry jako Far Cry 3, nebo Max Payne 3, které si měly zakládat a taky hodně zakládaly na hratelnostní stránce, nebo ne tak inovativnímu přístupu, se můžou pyšnit propracovanějším vnitřním příběhem a psychologií hlavní postavy, než tady. Nemusí to být jak Mangoldův Logan, jen bych uvítal zapamatovatelnější zážitek než to, co sem dostal a ve výsledku nového Tomb Raidera můžu brát jen jako technicky a hratelnostně dobře odvedenou práci, která je ovšem poněkud vevnitř prázdná.

Mimo to, když si představím, jak se to snaží tvářit jako boj o přežití a Lara je více méně nezastavitelná, je to prostě na prd. Už jen ten fakt, kdy se prostě musí samozřejmě nabídnout větší porci zábavy skrz akci a Lara prostě musí mít docela dost druhů zbraní, přes což se ještě jakž takž dostanu, ale fakt mi přijde zbytečné jí dávat na záda "teleportační zařízení", kdy se jí prostě podle výběru zbraně ta daná zbraň objeví na zádech. Laro, podívej se na Maxe Payna, ten tohle nemá a akci taky zvládá raz dva.

Pro: Jako bylo to fajn, ale jen fajn.

Proti: Zapadá to více méně do davu.

+10
  • PC 90
Je to 12 let co tato nezapomenutelná hra vyšla. Tehdy jsem ji hrál poprvé a teď po těch dvanácti letech teprve podruhé.
A je to stejně skvělé jako tehdy. Myslím, že tato survivol trilogie, jímž je tato hra prvním dílem, je skvělý přírůstek do celé série Tomb Raider. A to i přes to, že se v mnohém liší od původních dílů z devadesátek nebo i Legend trilogie.
Hra totiž kombinuje prvky akce, průzkumu a lehkého survivalu. Přestřelky jsou častější než v předchozích dílech, a díky krycímu systému působí dynamicky. Postupně si hráč odemyká nové schopnosti a vylepšuje zbraně. Tradiční hádanky a plošinové pasáže jsou sice přítomné, ale v menší míře – hra klade důraz hlavně na akci a tempo. Vedlejší hrobky slouží jako dobrovolné výzvy, které asi jako jediné více připomínají starší styl Tomb Raideru.

A nebyl by to Tomb Raider, kdyby i zde nebylo nadpřirozeno, mytologické a fantasy prvky.
Stejně jako hratelnost je i příběh hry vskutku parádní, kde se ocitáme po ztroskotání lodi na nehostinném ostrově plném nepřátel, pastí a nadpřirozených jevů. Hra nám zde ukazuje jak se postupně z nejisté mladé archeoložky stává odhodlanou bojovnicí. Ačkoli je děj dost předvídatelný a občas spoléhá na klišé, vyprávění je funkční a podporuje silnou atmosféru.

Jde o solidní titul, který položil základy nové trilogie, i když některé fanoušky původních dílů mohl zklamat svou odlišností. Což ale neplatí v mém případě, protože je to prostě survivol a Lara jakou ji zde vidíme je prostě takovou jakou má být. Jsou to její začátky a ta naše nebojácná a neohrožená archeoložka se z ní teprve stane.
+10
  • PC 85
Tento rok jsem hrál Indianu Jonese a Uncharted 4 a byť je to kontroverzní názor, musím říct, že Tomb Raider se mi hrál nejlépe. Rozhodně to není dokonalá hra, občas něco zaskřípe, ale je to jedna velká plynulá akční jízda, která se drží při zemi a nemá takové to pozlátko, jako mají zmíněné dva tituly. Tomu nahrává i fakt, že tohle hru jsem hrál už v době vydání, ještě jako teenager a do téhle doby jsem si pamatoval jen velmi málo a vlastně jsem si na tu hru tolik let ani nevzpomněl.

Základní kostra příběhu je zajímává - je to určitá variace na seriál Lost. Lara je super postava, ze začátku takové poupátko, které se ale dějí fyzická traumata na běžícím páse, občas se objeví i nějaké to psychické, když ztratí člena posádky, nebo jí chce slizký rusák znásilnit. V čem writing hry pokulhává jsou vedlejší postavy a Lařiny dialogy s nimi. A vlastně jakoby vývojáři ani nevěděli, co s posádkou Lařiny kocábky dělat, protože všechno těžké oddřela Lara sama, což je trošku zarážející, když dvoumetrový namakanec zůstává v táboře a Lara se vydává sama na dobrodružství a záchranu své kamarádky... Záporák mohl mít také lepší charakteristiku a prostor.

Audiovizuál je na jedničku, ani bychom neřekli, že hra vznikala na PS3 a Xbox 360 generaci. Sem tam se objevil nějaký bug, který znemožnil pokračování ve hře, ale stačilo jít do menu a restartovat úroveň, což díky velmi kvalitnímu a pravidelnému ukládacímu systému nebylo tak hrozné (kéž by si Far Cry vzal příklad). Dabing je velmi kvalitní, Lařina dabérka jakoby se narodila pro mladinkou Laru. Třešničkou na dortu je nespočet povedených animací, kdy Lara umírá rozdrcená, utopená, prostřílená šípy...

Gameplay je krásně plynulý, akční a filmový. Střílení je zábavné, žádný otravný cover shooter, kde nepřátelé hltají náboje po stovkách, ale headshoty jsou zde fatální a hráč s muškou zvládne bandu pěti nepřátel ve chvilce. Postupně hra přidává protivníky, dává jim lepší zbraně, nebo dokonce i brnění, ale stejně tak Lařiny zbraně se stávají efektivnějšími. Rychle jsem si zvykl na opravdu dost QTE momentů a vlastně mi to nevadilo a vtáhlo více do hry. Střídá se zběsilá akce s hádankami, lezením po stěnách a pěknými filmečky. Občas se objeví i otevřenější mapa, která ale vyloženě nenutí do prozkoumávání a vedlejších aktivit. Lootování je otázka na třetinu vteřiny, žádné otravné nekonečně animace jako měl například Days Gone. Lara stáhne mrtvé zvíře během mžiku a skoro v běhu. Vývojáři prostě vědí, že hry mají být zábavné a ne otravné.

Tomb Raider je pro mě ideální hra - hlavní náplň hry je příjemně dlouhá, střídá filmovou akci s objevováním a puzzlama. Herní mechaniky jsou rozmanité. Hra toho nabízí hodně, ale nezahltí. Nezahltí vedlejšími aktivitami, nezahltí doprovodným textem, nezahltí levelovací mechanikou... Tento rok jsem hrál opravdu hodně her a Tomb Raider vážně dělá tyhle věcí nejlépe. Půjčit si z Uncharted dialogy a vedlejší postavy, půjčit si z Indyho charismatického záporáka a je to 10/10 hra.

Pro: Plynulá akční jízda, krásný audiovizuál, kvalitní dabing, zábavný gameplay

Proti: Vedlejší postavy mohly mít více prostoru, občas slabší dialogy a scénáristická rozhodnutí, některé puzzly byly vypečené

+8
  • PC 65
Obvykle začínám s komentáři od počátku herní série. Pravdou ale je, že několik prvních dílů TR jsem nikdy nehrál, jelikož mi v tomhle směru až moc vadí zastaralá grafika. Není to o tom, že bych potřeboval sledovat krásně vymodelovanou Laru a její výbavu (myslím arzenál... tedy zbrojní, samozřejmě :). Ale u TPS prostě vyžaduji dobrou grafickou úroveň více než u FPS.

Mé seznámení s TR tedy začalo až u Legend a poté jsem nevynechal ani jeden díl (krom těch izometrických). Tohle je ale komentář k rebootu série. K rebootu, který většina hráčů, dokonce snad drtivá většina hráčů považuje za velice zdařilý. Pořád nad tím kroutím hlavou a říkám si jediné – jak může někdo TR označit za zdařilý reboot, když to s původní sérií nemá společného víc, než jméno hlavní hrdinky? Prakticky všeho, čeho jsem si na sérii TR cenil je tady sraženo do bahna a výsledek si nezaslouží označení Tomb Raider ani omylem. Ale proč chodit kolem horké kaše?

Prostředí a příběh
Díky TR jsem snad pokaždé mohl procestovat hezkých pár lokací po celém světě. Zkrátka dobrodružný příběh s řádkou rozličných prostředí. Zrovna tak mytologický nádech, který se obvykle točil kolem jednoho tématu, nicméně jeho střípky byly roztroušeny na mnoha místech.
„TR“ je jiný a je zasazený výhradně do jedné oblasti. Nutno uznat, že prostředí zdánlivě opuštěného (ve skutečnosti neskutečně živého) ostrova je skvělé. Tím spíše, když se děj točí okolo Japonské mytologie (jedné z mých oblíbených :) ) a navíc ještě kolem královny Himiko (zajímavá to postava). Stále jsem doufal, že Himiko nebude vykreslena jako totální zrůda, že tvůrci budou schopni udělat z hlavní záporačky charakter. Dokonce jsem snad i myslel, že se Laře podaří s Himiko nějak dohodnout, leč cesta vedla přes mrtvoly. Ale i tak jsem si příchuť Japonské mytologie užil.
Zato příběh jako takový dost drhnul. Na poměry TR série je to sice celkem solidní, ale přeci jen se podobný motiv (bouře, ztroskotání, hledání party, smrt, obětování, záchrana...) vyskytuje v každém druhém podobně laděném filmu. Zvraty žádné, vlastně si nevzpomínám na jedinou věc, která by mne překvapila. Přitom potenciál byl - Himiko nemusela být ultimátně zlá a hned by to mělo šťávu. Přestavte si King Konga jako obyčejnou bestii – o jak moc by ten příběh přišel.

Lara vs „Lara“
Lara, to už je veteránka na poli her. Pro mě snad vůbec nejzvučnější herní charakter. Možná o to víc mi vadilo, co se z Lary stalo. I fiktivní postavy si zkrátka nějak zaškatulkujete. Gandalf je rozumný mistr čaroděj a ne pouťový komediant a tak dále. O to víc pak bolí, když se z Gandalfa ten komediant stane...
Ono, původní Lara se dá popsat jako akrobatka, obstojná střelkyně, chytrá, odvážná, silná i zkušená prsatice... Je to postava, která samozřejmě dokáže věci za hranicemi lidských možností, ale je to postava, která je vykreslena tak, že jí ty nadlidské schopnosti věřím. Dobře, dokáže odtlačit půltunový balvan, ale je to prostě Lara – charakter, který to zvládne.
Nová Lara je úplně jiná. Hra se snaží být realističtější. Ovšem není ani trochu. Stačí deset vteřin hry, kdy mladá křehulka spadne na dno propasti, aniž by se jí kostra rozsypala jako domeček z karet a už víte, že tohle nevidělo realitu ani z rychlíku. Jsme tam, kde jsme byli. Nová Lara navíc stále dokáže věci jako stará Lara, ne-li ještě větší. Jenomže téhle Laře už to nevěřím a to je zásadní kámen úrazu. Ta postava je vykreslená jako chudinka, co se složí, když musí zabít násilníka a vzápětí zmasakruje stovky chlapů bez mrknutí oka. Každá věc, kterou poprvé dělá je strašně těžká, ale pak už je to rutina. Neustále kňučí, naříká a když pak konečně zatne svých 32 zubů (doufám, že už jí vyrostly všechny) a stane ze z mladé holky Rambo, je to ještě horší. Krev, špína, smrad... Naprosto bombastické prostředí. Ale pro Laru! Ne pro její teen verzi! Fakticky rád bych své oblíbené hrdince fandil, zatímco si vytahuje kůl z těla, zatímco se potápí v krvi nebo zatímco doráží vousaté obry, jenže po celou dobu, celých 25 hodin hry mám na monitoru mladou, tupě vyhlížející holku, které absolutně nedokážu zbaštit ani jedno z toho! Chápu, že to tak většina z vás nevidí, ale pro mě je to průšvih, vážení.

Hádanky
TR se vždycky vyznačoval mechanismy, které jste musely rozlousknout. Snadné až středně těžké logické hádanky založené někdy i na rychlosti a přesnosti. Velký sál, plno pohybujících se udělátek, žebříků, hrazd, zátěží... a teď je na vás to rozpohybovat a co já vím – otevřít si drahou sošku. V „TR“ nic takového není. Hádanky se dají spočítat na prstech jedné ruky válečného veterána a jejich obtížnost je taková, že je prakticky vyřešíte za pochodu. Radost z toho, že vyloupíte nějaký dobře chráněný a dávno ukrytý poklad se jednoduše nekoná.

Nepřátelé
Série TR představuje různé druhy nepřátel od zvířeny, přes lidi až po mytologická monstra. I „TR“ má zástupce všech tří skupin, ovšem 95% z toho tvoří lidi. A co hůř, na tom opuštěném ostrově bydlí snad tisícovka namakaných žoldáků! Neříkám, že souboje jsou vyloženě špatné, ale proč jich je tolik?! Jo, jsem hráč akčních her, ale to neznamená, že chci pasáže jak z CoD v každé hře. V TR snad vždycky vedla střídmost. Občas jste narazili na úsek, kde bylo 15 zloduchů a museli jste se postupně prostřílet, ale stejně tak jste potom hráli hodinu a nenarazili na jedinou větší bojovou situaci. Střídmost měla opodstatnění, činila TR sice akční sérií, ale ne sérií založenou na střílení.
Nijak zvlášť nemůžu pochválit ani zbraňový arzenál. Pistole, samopal... Klasika. Mohlo by se zdát, že luk bude vyžadovat trochu lepší zacházení – míření, odhad vzdálenosti nepřítele... ne, ani omylem. Jediné, co se mi líbí, je postupné vylepšování zbraní i samotné Lary. To je vcelku povedená inovace.

Sběratelské aktivity
Králem v natahování herní doby díky sběratelským předmětům je Assassin’s Creed (minimálně od AC IV). „TR“ se tomu zdárně přibližuje. Ale má to smysl? Jednou pálit prapory, jindy sbírat houbičky, poté zase sestřelovat talismany... Sebeúčelné nesmysly, které sice vyžadují podrobnou exploraci prostředí, ovšem činí tu exploraci silně nezáživnou. Něco jiného bývaly různě ukryté sošky a věcičky v minulých TR. Secrety, dalo by se říci. I tady něco takového je, jen to nejsou secrety, ale zastávky u cesty. Alespoň, že artefakty jsou hezké, něco se o nich dozvíte a do TR myšlenkově patří. To houbičky ne.

Nový TR pro mě bylo zkrátka obrovské zklamání, zničení funkčního konceptu, myšlenky i poctivé hratelnosti a likvidace jedné z mých oblíbených herních hrdinek. Riskovat další díl už radši nebudu, to se spíš přiměju projet komplet celou sérii.

Myslím, že není o čem dál hovořit. Klasická TR série byla díky absenci krve, uhlazenému slovníku a omezenému násilí určena i mladistvým. Nová TR série se chlubí +18 a přesto mám pocit, že je mladistvým určená mnohem víc.

Pro: Prostředí, Japonská mytologie, vylepšování zbraní, krev a špína

Proti: LARA!, žádné hádanky, sběratelské předměty, moc nepřátel, moc akčních pasáží, slabší děj s nevyužitým potenciálem

+7 +10 −3
  • PC 95
  • PS5 85
Tak jsem si po 12 letech zahrál kvůli výzvě Tomb Raider, tentokrát pěkně na PS5. Hru jsem tenkrát dohrál několikrát i na vyšší obtížnosti, nepolíben Uncharted to pro mne bylo vše nové a skvělé. V roce 2025 má v mém srdci hra stále místo a skvěle jsem si ji užil. Je to nadupaná akční jízda, ve které Lara vydrží víc než jakýkoliv člen speciálního komanda a vzdychá hlasitěji než hrdinka dospěláckých filmů.

Příběh je trochu slabší, ale charaktery postav jsou dobře vykresleny. Samotný herní loop je až překvapivě plynulý a návykový. Akční stránka zábavná, zbraně člověk doopravdy použive všechny a jen luk nestačí. Zlepšování zbraní dává smysl a je citelné, trochu horší je to ale s dovednosti Lary. Ty mi případaly tak trochu navíc.

Raidování hrobek je super zpestření a hlavně je to i zábavný environmentální puzzle, bavily mne všechny a ani u jedné se nedostavila frustrace. Trochu frustrace se ale dostavila u QTE, které byly občas topornější a nelogicky mapované - z dnešního pohledu.
+7
  • PC 80
Tak. Máme tu leden a už to bude skoro rok od vydání nového Tomb Raideru. A když říkám nové, myslím zánovní! Jedná se totiž o Lařiny úplné začátky. Vývoje hry se chopilo studio Crystal Dynamics. O vydání se potom postaral Square Enix. To, že je hra lehčí v porovnání s předchozími díly, ani nemusím zdůrazňovat, směřuje totiž směrem k mainstreamu. Ale to hře není vůbec na škodu, právě naopak.

Příběh hry Vás zavede na palubu lodi. Cílem její cesty je tajemstvím opředená sluneční královna Jamatai. Informace o ní by se mohli skrývat v dračím trojúhelníku (obdoba Bermudského), kam má loď namířeno. Než se nadějete, ztroskotáte přímo v jeho srdci na ostrově a visíte hlavou dolů v jedné z mnoha jeskyní. Zde začíná první seznamování s ovládáním. Pomocí quicktime eventu se rozhoupete, podpálíte lano, na kterém visíte o nedaleký oheň a spadnete. A to přímo na kus železné tyče. Tady jsem si říkal, že to je konec cesty, protože tohle se stát v realitě Vám, tak asi dvě minuty budete kašlat krev a následně v bolestech zemřete. Nicméně hrajeme hru, takže nehledejme realismus. Čeká Vás nalezení první zbraně (luk), zabití první srnky a nalezení prvního tábora.

Táborů je zde kupa a jsou víceméně provizorní. Nachází se většinou na začátku lokace, či v tajné jeskyni. Slouží především k tunění Vaši postavy, či zbraně. Ale hlavně k rychlému přesunu. To se hodí například ve chvíli, kdy se potřebujete vrátit například kvůli sběru relikvií či deníků. Hra jich je totiž plná. Ovšem já osobně jsem sesbíral všechno na jedno dohrání hry. Což mě na jednu stranu trošku zaráží a na druhou mrzí, protože odpadla znovu hratelnost.

Zbraňoví arzenál se skládá z pistole, samopalu, brokovnice a luku. Mezi ostatní výbavu se řadí vysílačka, cepín či například lano. Každá ze zbraní se dá vylepšovat. K tomu potřebujete součástky, které se válí po celém ostrově. Každá zbraň je po celkovém vylepšení opravdu fenomenální a silná, takže stojí za to součástky pilně hledat. Tunit můžete také svoje schopnosti. Například když zabijete protivníka, lze z něj při ohledání dostat více nábojů, či vystřelený šíp zpět. Nebo například různá komba, kdy uskočíte před protivníkem, hodíte mu prach do obličeje a následně ho usmrtíte cepínem přímo mezi oči. Jediné co mi trošku vadilo, bylo to, že hned od počátku Lara zachází se zbraněmi jako pravý profík a to je teprve v začátcích.

Ovládání hry, jde pěkně od ruky. Jak na klávese, tak gamepadu, jde tedy jen o to, na co jste více zvyklí, či čemu dáváte větší přednost. Kamera je naprosto skvělá a různé pohupování, přibližování či oddalování kamery při běhu je zpracováno naprosto skvěle a působí to filmovým dojmem Jediné, co trošku kazí dojem, jsou akční pasáže, protože působí maličko zmateně. Připomínalo mi to Dead Space 2 a 3. Kamera se při nich nechová tak jak by měla a tak to často končí smrtí. Při hraní využijete i speciální instinkt, který Vám zobrazí aktivní předměty ve Vašem okolí. Je podobný například plánování v posledním Hitmanovi. Mise lze procházet buď stealth nebo akčním způsobem, ale neplatí to pro všechny. Navíc jakmile se odhalíte například vzdáleným výstřelem do prázdna a někdo ho uslyší, tak hned půjde po Vás a je mu jedno, jestli Vás viděl, či ne. Když už jsme u toho, tak mi místy vadila přílišná akčnost hry. Tolik nepřátel jsem snad nesejmul ani v Call of Duty. Možná více šetřit na střelbě a přidat více hádanek, byl bych více spokojen. Hra také překypuje místy až příliš zmatenou kamerou, což je velmi na škodu, ale dá se s tím žít. I díky tomu, že checkpointy jsou na velmi dobré úrovni a opakování Vás tolik nevytočí.

Grafika hry je na velmi dobré úrovni a sama hlavní hrdinka je velmi pěkně ztvárněna. Optimalizace hry je velmi dobrá a dá se rozjet i na starších strojích, což jistě potěší. Některé scenérie ostrova jsou zpracovány tak dobře, že máte chuť se jen kochat a ani nehrát. Jelikož je ostrov opředen tajemstvím, děje se tam i spousta divných věcí a vývojáři si tak mohli vyhrát téměř s jakoukoliv situací. Není problém zde přejít ze sněhu do deště či písečné bouře.

Zvuková stránka hry je velmi dobrá. Hudba je velmi kvalitní a ke hře a Vašemu pátrání po ostrově či akčním pasážím se pěkně hodí. Zvuky samotné jsou též velmi dobré. S kompletním ozvučením tedy nemám nejmenší problém.

O této hře by se dalo velmi dlouze psát, ale pokusím se udělat nějaký verdikt. Hrál jsem na střední obtížnost a během jedné hry jsem byl schopen nalézt 100 procent všeho, co šlo, jednak díky možnosti rychlého cestování a za druhé proto, že hra prostě baví a nutí Vás tak zkoumat. Jenže to je pro mě také kámen úrazu. Hra se dá na jeden zátah kompletně proběhnout, což jí škodí. Protože co se týče single playeru, stačí Vám jeden pokus a pak hra už nic nenabízí. Maximálně těžší obtížnost. Na dohrání se vším všudy Vám stačí maximálně 15 hodin. A do druhého hraní Vás už nic více nutit nebude. Když bych hru měl srovnat ze sérií Uncharted ze které hodně čerpá, řekl bych, že dílo od Naughty Dog má navrch. Lara je dobrým mixem všech dobrých žánrů, ale něco jí stále chybí. Příběh není to, po čem člověk prahne, není nic moc. Hra sama o sobě moc krásně vypadá a ještě lépe se hraje. Ale pořád jsem měl při hraní pocit, že mi něco chybí. Nicméně je to výborně zpracovaný titul, který si zaslouží Vaši pozornost. Pokud rádi hledáte poklady, nebo jste fanoušci Lary, nemáte nad čím dlouho přemýšlet. Pokud jste si chtěli někdy zahrát něco podobného jako Uncharted na PC, nyní máte možnost a pokud hrajete hru poprvé (Tím myslím první zkušenost s Tomb Raider), může Vás příjemně překvapit. Nelíbit se snad může jen lidem, kteří nemají rádi koridory (tohle je jeden takový větší s tím, že to umí dobře maskovat), nebo těm, kdo neholdují quicktime eventům. Je to příjemná akční jízda, která dokáže velmi slušně zabavit. Určitě si zaslouží moje doporučení. Takže je jen na Vás, co s tím uděláte. Nicméně šanci si určitě nová, naleštěná Lara, rozhodně zaslouží.

Pro: - Krásná grafika - Dobrá optimalizace - Příjemná hratelnost - Lara

Proti: - Místy velmi nelogické a nereálné - Slabší příběh - Po důkladném proběhnutí chybí znovuhratelnost - Kamera a akční pasáže jsou chaotické

+6 +10 −4
  • PC 85
úžasná hra. to jsou 2 slova které vystihují tuto hru a nebo ještě akce a sexy lara croft. krásný skoro bezchybný příběh prostě nemám k tomu moc co říct žádnou jinou lepší akční hru jsem nehrál. super grafika která mě až překvapila. 82% kterých je tady hodnoceno je úplně vystihující pro tuto hru protože má také své chybky není to na 100% ale určitě si to zahrajte protože když si nezahrajete o hodné příjdete. No a na grafice taky záleží jaké máte rozlišení (jak logické). Taky hudba je skvělá a taky ě v mnohém překvapila protože se dost hodí ke hře což u některých her moc nemusí být pravda...

Pro: grafika, hudba, příběh, lara croft,

Proti: je těžké najít zápory prostě mě hra nebavila tolik jako třeba legendární assassin proto 85%

+6 +10 −4
  • PC 85
Můj prvni TR, ktery jsem dohral do konce. Asi i díky tomu, že se nemůže stát, že se zaseknete :) Příběh byl dobrý, bavil jsem se.

Pro: Příběh

Proti: nic mě nenapadá

-3 +4 −7
  • PC 30
No hnus, direktor tohto kusu mal zrejmä rád film The Blair Witch Project, ibaže v Holyúde ho nechceli, tak sa rozhodol poprzniť túto Laru a všade tam kde nevedel kam z konopí narval Quick time eventy.
Pretože ak pi*a schová zbraň iba preto, aby sa mohol uber dynamikuš quick time event spustiť je to choré.

Pro: Grafika

Proti: všetko okrem grafiky, nie je to Tomb Raider

-33 +5 −38