Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Tomb Raider

  • PC 85
Tento rok jsem hrál Indianu Jonese a Uncharted 4 a byť je to kontroverzní názor, musím říct, že Tomb Raider se mi hrál nejlépe. Rozhodně to není dokonalá hra, občas něco zaskřípe, ale je to jedna velká plynulá akční jízda, která se drží při zemi a nemá takové to pozlátko, jako mají zmíněné dva tituly. Tomu nahrává i fakt, že tohle hru jsem hrál už v době vydání, ještě jako teenager a do téhle doby jsem si pamatoval jen velmi málo a vlastně jsem si na tu hru tolik let ani nevzpomněl.

Základní kostra příběhu je zajímává - je to určitá variace na seriál Lost. Lara je super postava, ze začátku takové poupátko, které se ale dějí fyzická traumata na běžícím páse, občas se objeví i nějaké to psychické, když ztratí člena posádky, nebo jí chce slizký rusák znásilnit. V čem writing hry pokulhává jsou vedlejší postavy a Lařiny dialogy s nimi. A vlastně jakoby vývojáři ani nevěděli, co s posádkou Lařiny kocábky dělat, protože všechno těžké oddřela Lara sama, což je trošku zarážející, když dvoumetrový namakanec zůstává v táboře a Lara se vydává sama na dobrodružství a záchranu své kamarádky... Záporák mohl mít také lepší charakteristiku a prostor.

Audiovizuál je na jedničku, ani bychom neřekli, že hra vznikala na PS3 a Xbox 360 generaci. Sem tam se objevil nějaký bug, který znemožnil pokračování ve hře, ale stačilo jít do menu a restartovat úroveň, což díky velmi kvalitnímu a pravidelnému ukládacímu systému nebylo tak hrozné (kéž by si Far Cry vzal příklad). Dabing je velmi kvalitní, Lařina dabérka jakoby se narodila pro mladinkou Laru. Třešničkou na dortu je nespočet povedených animací, kdy Lara umírá rozdrcená, utopená, prostřílená šípy...

Gameplay je krásně plynulý, akční a filmový. Střílení je zábavné, žádný otravný cover shooter, kde nepřátelé hltají náboje po stovkách, ale headshoty jsou zde fatální a hráč s muškou zvládne bandu pěti nepřátel ve chvilce. Postupně hra přidává protivníky, dává jim lepší zbraně, nebo dokonce i brnění, ale stejně tak Lařiny zbraně se stávají efektivnějšími. Rychle jsem si zvykl na opravdu dost QTE momentů a vlastně mi to nevadilo a vtáhlo více do hry. Střídá se zběsilá akce s hádankami, lezením po stěnách a pěknými filmečky. Občas se objeví i otevřenější mapa, která ale vyloženě nenutí do prozkoumávání a vedlejších aktivit. Lootování je otázka na třetinu vteřiny, žádné otravné nekonečně animace jako měl například Days Gone. Lara stáhne mrtvé zvíře během mžiku a skoro v běhu. Vývojáři prostě vědí, že hry mají být zábavné a ne otravné.

Tomb Raider je pro mě ideální hra - hlavní náplň hry je příjemně dlouhá, střídá filmovou akci s objevováním a puzzlama. Herní mechaniky jsou rozmanité. Hra toho nabízí hodně, ale nezahltí. Nezahltí vedlejšími aktivitami, nezahltí doprovodným textem, nezahltí levelovací mechanikou... Tento rok jsem hrál opravdu hodně her a Tomb Raider vážně dělá tyhle věcí nejlépe. Půjčit si z Uncharted dialogy a vedlejší postavy, půjčit si z Indyho charismatického záporáka a je to 10/10 hra.

Pro: Plynulá akční jízda, krásný audiovizuál, kvalitní dabing, zábavný gameplay

Proti: Vedlejší postavy mohly mít více prostoru, občas slabší dialogy a scénáristická rozhodnutí, některé puzzly byly vypečené

+10