Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Čistá hratelnost! Žádný návod, žádné instrukce. Jen moucha uprostřed obrazovky a je na vás jak se s tím poperete. Je jen na vás, jestli v sobě stále máte tu touhu objevovat, co za hru jste to nainstalovali (dřív bych napsal co vám to kamarád na disketě donesl), pak nic nečtěte a hru si vyzkoušejte.

Přesah tu najít jde, ale je otázkou, zda je potřeba jej hledat. Prostě akceptujte věci takové, jaké jsou a zkuste se třeba chvíli jen tak vznášet a užívat si atmosféru.

Pro: Nehrozí, že vás bude nudit ...

Proti: ... hlavně díky krátké hrací době.

+26
  • PC 65
Chtěli jste někdy ovládat ve hře mouchu či jiný podobný hmyz? Nyní máte příležitost a díky velmi krátké herní době vám to zabere opravdu jen pár minutek a dostanete vcelku nevšední a originální zážitek, podbarvený příjemnou hudbou a zajímavým herním prostředím.
Zamrzí snad jen samotná délka příběhu vaší mouchy, i když je možná pravda, že být hra o něco delší, nejspíš by to nebyl takový intenzivní zážitek.
Napsat víc ke hře takového rozsahu, jako je toto, snad ani nelze, a proto bych doporučil hru rovnou vyzkoušet.
Poznámka na závěr: Hlavně se nedívejte na gameplay video nebo přijdete o celý herní zážitek!
+20
  • PC --
The Plan je zajímavý pokus o zamyšlení a musim říct, že u mě se to celkem povedlo. Tahle hříčka trvá sice jen pár minut, ale dovedla mě k tomu trochu popřemýšlet o různých věcech, ať už o tom jaký smysl vlastně má naše cesta, nebo jen o tom jak krátký může být život některých jiných druhů. Zkrátka, lze si tady najít několik důvodů, proč si tuhle "hru" zapamatovat.

Co se povedlo je hudební podkres, grafika je taky v pohodě, najdou se tady i malé překážky ať už vítr, listy nebo pavučina naštěstí bez pana domácího :) Jen ta cesta by možná mohla být trochu delší s více momenty, ale vlastně i ta krátkost má svůj smysl.

Je tady i možnost si hru zahrát znovu v trochu pozměněné podobě, ale v podstatě se jedná o stále stejnou cestu. Ještě bych zmínil, že při opětovném pokusu o hraní mi hra dvakrát spadla.... možná mi už chtěla dát najevo, že je to jen taková jednohubka :)
+20
  • PC 80
Ten pocit, když vidíte hru z roku 2013 co má na steamu pořád hodnocení přes 90% a tady na DBH pouze kolem 50%. Tak si říkáte "co to sakra...". Každopádně je free, má pár MB, tak si jí nainstalujete a pustíte ... a pár minut poletujete jako moucha.

Ve zkratce, je to audiovizuální jednohubka a víc v tom nehledejte. Nemá to žádný gameplay, příběh a dohrajete to během pár minut. Jak psali vývojáři, je to vedlejší projekt k další jejich hře Among the Sleep a toť vše. Kdo čeká víc, zklame ho to, kdo si chce na chvíli odpočinout od všedního světa, možná ho to nakonec i potěší a uvidí v tom něco víc :)
+18
  • PC 55
Hra nulové obtížnosti. Čistá herní doba asi 3 minuty. Zase spíš takový interaktivní video. Ale jelikož se jedná o freeware, tak mi doba stažení vzhledem k zážitku přišla odpovídající. Profesionální hudba, kvůli které to stálo za to.

55%

Pro: HUDBA, umělecká prezentace

Proti: Téměř nulová délka, nulová obtížnost

+16
  • PC 40
Dlouhou dobu byl The Plan jedinou hrou z roku 2013, kterou jsem hrál a já se skoro až styděl jej mít na svém profilu jako nejlepší hru těchto třistapětašedesáti dní. Letos jsem se ale dostal k Brothers: A Tale of Two Sons a můj žebříček byl obohacen o nesrovnatelně lepší titul.

V této arkádě jsem se vžil do role mouchy, která se během svého putování neustále zmenšuje, jelikož se vzdaluje od kamery, aby bylo zachyceno co možná nejrozsáhlejší okolní prostředí. Za pár minut je hotovo, ale už minimálně kvůli konci určitě stojí tento titul za vyzkoušení. Pokud si navíc stáhnete hru ze Steamu a spustíte druhý mód za světlušku, dostanete patřičné ohodnocení.

Norští vývojáři ukazují i ve svém dalším titulu Among the Sleep, že nouzi o nápady rozhodně nemají. Bohužel však nejsou příliš zkušení a na jejich titulech je to hodně znát. Jsem zvědav, jak se předvedou se svým dalším počinem s názvem Mosaic.

Pro: hra za mouchu, konec

Proti: krátké

+15
  • PC 75
"Malý krok pro člověka, ale velké mávnutí křidýlek pro mouchu."

The Plan by místo hry mohl velice snadno být krátkometrážním animákem a vyznění by bylo (skoro) stejné. Já ale u podobných krátkých výtvorů prvek interaktivity oceňuji. Vžít se na pár minut do role mouchy sedící si na mechu a odvážně se vydat tam, kam se jiná moucha zatím nevydala, je jaksi podivně inspirující. Možná je to pouze o nepatrný odstín odlišný zážitek než koukání na video, ale pokud jste podobně jako já morousové, kteří se rádi zamýšlejí nad životem (brouka, mouchy a jiné havěti) a tak vůbec, možná to dokážete ocenit. Pokud si člověk dá tu práci a zamyslí se, možná zde najde netušenou hloubku... anebo taky ne. Koneckonců je to jen otázka úhlu pohledu.

Hratelnost je na překvapivě vysoké úrovni, stejně tak vizuální a zvuková stránka je nadmíru působivá. Potenciál by nepochybně bylo možné využít více, The Plan by jistě vydal i na plnohodnotnou hru. Na druhou stranu respektuji rozhodnutí autorů vyjádřit touto formou určitou myšlenku a nejít dál, než je třeba.

Tak se mi zase jednou úspěšně podařilo strávit psaním komentáře delší dobu, než samotným hraním, takže dost řečí.

Pro: Hratelnost, umělecké ztvárnění, myšlenka, zvuky a hudba

Proti: Nulová obtížnost, nevyužitý potenciál

+14
  • PC 50
Takže co tohle vlastně je? V hlavní roli - moucha. Moucha, která má křídla, bzučí a letí nahoru. Takhle letí asi pět minut, než dosáhne svého cíle (v tomto případě kruté smrti uškvařením na wolframové žárovce). Konec. Tady je achievement, děkujeme, nashledanou.

Fajn, teď vážně(ji). Nevím, jaký má tato hra smysl, ale jsem si jist, že se najde spousta lidí, kteří ji dokážou rozebrat až na dřeň a nalézt v ní spoustu filosofických přesahů. Proč moucha letí neohroženě vzhůru vstříc svému osudu? Co to vypovídá o naší společnosti? A co o naší sexualitě? Kolik listů moucha cestou mine a není toto číslo důležité pro lidstvo? Kdy nastane konec světa? Nejedná se náhodou o příběh zrození, ale puštěný pozpátku? Hmmm .. nevím. Podle mě je moucha v pořádný depresi a prostě už to chce zabalit. Název hry tomu i napovídá - Plán.

Jako krátkometrážní snímek na festival animovaných filmů pecka! Vypadá to hezky, má to atmosféru, pomalý rozjezd a nečekaný zvrat. Trochu mi to připomnělo Reviver. Jako hra to asi funguje taky, ačkoliv na filmovém plátně by to rozhodně získalo více uznání. Pro mě za "pade" - hezký experiment, který mě zas tak nenadchnul.

Pro: Hezký vizuál, možnost volné interpretace, snadný 100% completion

Proti: Nic, co by mě postavilo ze židle

+14
  • PC --
Velice příjemná tří-mínutová zkušenost. Krásná hudba a ozvučení vůbec. Zajímavý nápad s pointou.
+13
  • PC 100
Tohle vlastně ani není pořádně hra, ale takový pár minutový zážitek. Moucha, jejíž jediným údělem je dostat se výš a výš a vysoko nad všechny a nad všechno a vy, jakožto hráč, máte své mouše tohle přání splnit do posledního bodu. A nebudete to mít ani nijak složité, protože tahle hříčka nemá nic jiného než start a cíl a vědomí, že mouše se nemůže nic stát. Tedy, stát v cestě ji mohou jen poryvy větříku, padající listí nebo se sem tam objevivší se pavučina, jejíž lepkavé spáry dokáže moucha s vaší pomocí zpřetrhat, ale nic, co by dokázalo postup zastavit nebo zhatit. Letíte jen výš a kocháte se stylově rozmazanými a odbarvenými kousky přírodou a světem ohraničené muší cesty vzhůru. A do toho vám jen fouká větřík a zní bzučení, které postupem času utichá s tím, jak se moucha světu vzdaluje a zmenšuje se a větřík sílí spolu s živým tichem přírody a přidává se podmanivá lehce teskná hudba, jež znovu sílí tentokráte s již neslyšně bzučící tečkou na monitoru, vznášející se stále výš a výš... Tohle je další z oněch několika případů, kdy hrajete něco, co není hra, ale jen prostředek ke kochání se minimalismem, který se autorům podařilo udělat takový, aby se jím šlo těch pár minut skutečně kochat. Jednohubka :)

PS: Nezapomeňte po dokončení kliknout v menu na jména autorů a spustit hru znovu ;)

Pro: Stylizace a prostředí; jednoduchý nápad, minimalisticky skvělé provedení; hudba :)

Proti: Není to skutečná hra a kdo k ní tak přistoupí, bude zklamán; během "hraní" nezmizí kurzor; po spuštění se program nepřepl sám do popředí

+13
  • PC 30
I na tu krátkou herní dobu to byla nuda. Jediné tři momenty mě zaujaly. Samotné vzlétnutí, pavučina a závěrečná pointa. Ona "profesionální" hudba byla dobře použitá, ale pouze profesionálně ukradnutá, takže to nelze brát za klad hry. Grafika je solidní, ale zkrátka zhruba po první minutě opadne moment překvapení, pak se čtyři minuty vůbec nic neděje a nakonec to jakžtakž spraví závěr. Celkově o ničem.
+12 +13 −1
  • PC 60
"Every word you read of this useless print is another second of your life."

Hra The Plan očividně nonverbálně filozofuje nad krátkostí a především nesmyslností života mouchy. Máme s ní něco společného? Minimálně to druhé může člověk lehce pocítit. Smysl života je odvěkou otázkou podobně jako nekonečnost vesmíru. To první záleží na subjektivním pohledu a co člověk v životě dělal. Někdo se bude cítit, že jeho život byl nabitý zážitky a využil v něm každé situace. Pro někoho naopak budou menší události zanedbatelné a přijde mu, že se celý život pachtil za jediným cílem, kterého dosáhl?

Doporučuji si před čtením názorů hru prostě zahrát, což zabere pár minut. Téma hry je jasné z krátkého popisku a vše ostatní vám její obsah prozradí natolik, že následné hraní bude postupně ztrácet smysl. Má však nějaký smysl i bez toho? Má cokoliv, co děláme, nějaký smysl? Dříve (možná je to furt aktuální) se takové otázky pokládaly lidem hrajícím videohry a bylo jim navrženo radši jít někam ven. Podle mě je ultimátním cílem každého člověka štěstí. Dá se ho dosahovat opakovaně a v tom je právě ta krása. Nemusí se jednat o nějaký bájný cíl, kterého se neustále snažíme neúspěšně dosáhnout. Člověk se může dostat do bodu, kdy bude mít pocit, že na světě udělal vše, co opravdu chtěl a už nic nepotřebuje. Jednotlivé věci mají tedy v rámci našeho života určitý smysl, má ale smysl i život samotný? Taková otázka bude nejspíš navždy nezodpovězená. Pro uklidnění mysli můžu jen říct, že to zřejmě není v lidských silách. Podobně, jako není v silách mouchy přemýšlet na naší úrovni.

A teď k samotné hře. Ta vám naštěstí mnoho peněz ani času (a jak známo "čas jsou peníze") neubere, pokud snad sami nebudete chtít. Ovládáte mouchu, která se zrovna vydala na cestu, a koukáte se na situaci z lidského pohledu. Samotná moucha totiž asi nepocítí nastolenou atmosféru. Celá cesta se zdá býti monotónní až na několik situací, jako když se dramaticky chytíte do pavučiny (žádný pavouk ale nepřijde, takže ta dramatičnost není velká); občas vás odvane vítr a musíte se pro cestu dál vyhnout padajícím listům. Nic ale nepředstavuje pro mouchu reálné ohrožení a ta se může rychle vrátit na klidnou, apatickou cestu. Vyostření přichází až na konci, kdy se blíží k vytoužené žárovce, aby byla následně sežehnuta jejím teplem.

Nelze si nevšimnout symboličnosti této části. Jednak samotná věc, že moucha letí za jakýmsi světlem (což myslím mouchy normálně nedělají), tedy "vyšším cílem". Dále to, že moucha je na začátku v přírodě a poté se dostává jakoby do vesmíru, mezi hvězdy (kde by samozřejmě neměla kyslík, nebo by se třeba předtím vyčerpala, takže by nastal ještě víc brzký konec) a nakonec k něčemu, co by mělo být Sluncem, ale přitom je to podle "ozubení" žárovka. Má to navozovat pocit možného rozčarování, když konečně dosáhneme něčeho dlouho touženého a zjistíme, že to naše představy vykreslily jinak? I kdyby to však bylo Slunce, osud by se nezměnil.

Ještě uvedu několik věcí, co jste mohli při hraní přehlédnout (do popisku ani zajímavostí se moc nehodí). Při kliknutí na "credits" hry můžete hrát za světlušku, přičemž gameplay ale zůstane stejný. Na konci hry budete mít prostor něco napsat. Intuitivně jsem napoprvé napsal svou přezdívku, ale ať už napíšete cokoliv, váš text se poté může někomu zobrazit při přejetí myší na jednu z hvězd na závěrečné obrazovce. Stejně jako vám se ve hvězdách ukáží texty ostatních hráčů.


Pokud bylo cílem hry vyvolat v hráčích hlubší zamyšlení, tak to je rozhodně fajn. I když na indie scéně takových titulů určitě najdeme více.

Pro: ozvučení, myšlenka, atmosféra

Proti: obsahová prázdnost, hratelnost

+12