Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Mystery of the Druids

01.05.2001
66
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Brent Halligan je začínající detektiv v řadách Scotland Yardu. Poté, co je jeho kolega odvolán z vyšetřování případu takzvaného "Kostěného Vraha", dostane první velkou šanci prokázat svoje kvality, jelikož tento případ je přidělen právě jemu. Musí vyřešit případ nálezu několika kosterních pozůstatků neznámých lidí v lese. Brentův předchůdce sice domnělého vraha zadržel, ten však ale v cele zemřel a kosti se objevují i nadále. Brent se proto vydává případ vyřešit a jednou provždy ho uzavřít.


Poslední diskuzní příspěvek

@Marcusss (07.12.2022 15:30): Neznal jsem to :-D Teď jsem to dokoukal a dost dobrý! Mně v mnohých ohledech vůbec nedocházelo během hraní, jak moc je to absurdní. Nejlepší je ten song na konci :-D Nebo jak se tam pozastavuje nad tím kolegou, co tam levituje nad tou židlí :-D :-D
No, tak to jsem vůbec netušil, jak zásadní hru pro žánr vlastně hraju. Ale taky se vůbec nedivím, proč byla na Steamu v takovém výprodeji :-D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Mystery of the Druids je prvotina německého studia House of Tales Entertainment, která vyšla již v roce 2001 a jedná se o klasickou dobrodružnou point and click adventuru s keltskou tématikou.

Ocitáte se v Londýně v kůži nepříliš úspěšného detektiva Scotland Yardu jménem Brent Halligan. Od neurvalého šéfa dostanete za úkol převzít případ "kosterních vražd" po neúspěšném kolegovi. Při nich jsou v lesích nalézány kosterní pozůstatky po mrtvých. Kolegou Lowrym uvězněný podezřelý v cele zemřel, brutální vraždění a nalézání kosterních ostatků však pokračuje dál. Je tedy potřeba začít s pátráním znova a tentokrát důkladněji.

Námět na slušnou detektivku s mysteriózním podtextem je to vskutku zajímavý. Za scénářem stojí trochu podivínský tvůrce Martin Ganteföhr a i u jeho prvotiny je jeho ‘šílený‘ rukopis znát. Příběh se rozjíždí hodně pomalu, nezáživně a mnohdy taky nelogicky. Než se vůbec dostaneme k nějakým informacím a podstatě celého vyprávění, uskuteční se řada více či méně nelogických a ne vždy úplně podstatných událostí. Zajímavý příběh se však přeci jen začne vyloupávat a zjistíme, že za vraždami stojí tajemné uskupení navazující na starodávné keltské učení. Což ostatně naznačuje už úvodní nepříliš vizuálně povedené intro s mnichy v kápích provádějících starodávný rituál ve Stonehenge, kdysi v dávné minulosti. A jakmile defacto zjistíme, kdo za tím vším stojí, teprve tehdy se začne rozvíjet ta správná dobrodružná část hry, kdy je potřeba celý rituál zastavit.

Příběh je však jen jedna ze součástí komplexního zážitku z celého díla. Neméně důležité jsou totiž i herní mechaniky. A i u nich jsou dobré prvky vykompenzovány těmi horšími. Ovládání je klasické point and click, ale je hodně nevyvážené. V řadě obrazovek je spousta aktivních míst, kde se změní ikona po najetí na ně. Ne vždy je ale možné něco vykonat, navíc jde mnohdy o velmi detailní pixelhunting. V jedné místnosti se pracovní stůl chová jako komplexní celek, v jiné místnosti je aktivní každý sebemenší šuplík, aniž by to bylo možné na první pohled poznat. Orientace v prostředí je tedy hodně obtížná a ne úplně intuitivní.

K tomu je potřeba přidat hodně obtížné a místy absolutně nelogické úkoly. Brent se vůbec nechová jako detektiv Scotland Yardu, ale jako nějaký neschopný detektivní začátečník. Některé puzzly jsou skutečně zajímavé, některé příšerně a zbytečně těžké a některé absolutně nelogické, kdy je metoda "všechno na všechno" jediným možným řešením. Bohužel se často hráč zaobírá těmito nelogickými úkoly k vyřešení zdánlivě jednoduchého úkolu a zbytečně jej to odvádí od sledování hlavního příběhu.

Dialogy jsou napsané velice zajímavě a člověk se v nich dozví spoustu informací, i ony mají své ale. Velice špatně funguje jejich mechanika, kdy se po začátku rozhovoru vydáte jedním stromem odpovědí, až dojdete ke konci rozhovoru. Pro zjištění neméně zajímavých informací z jiné větve rozhovoru je potřeba začít celou debatu znova a různými volbami se dostat do jiné větve. A tak to opakujete dokola, dokud nezjistíte všechno. Občas je totiž zásadní informace důležitá k dalšímu pokroku hrou záludně schována a není jednoduché se k ní proklikat. Naštěstí existuje tlačítko ESC, které přeskakuje věty, takže není potřeba popáté poslouchat stejný začátek rozhovoru.

Celkový dojem nezachrání ani vizuální zpracování, které bylo slabé i na rok 2001. Postavy ve hře jsou 3D s velmi malým počtem polygonů ne vždy úspěšně zasazených do předrenderovaného 2D prostředí. A to vše v úctyhodném rozlišení 640x480. Některé obrazovky jsou celkem pěkně zpracované a stojí za to se na ně dívat, některé dopadly hůř. Ani animace jednotlivých postav není žádný zázrak a totéž lze říci i o hudbě, která střídá zajímavé atmosférické melodie s pouťovými výtvory absolutně nezapadajícími k charakteru hry. Největším kladem zpracování je tak charakterově i technicky vydařený dabing.

Stručně řečeno je Mystery of the Druids tuhou a často nelogickou dobrodružnou adventurou míchající zajímavý příběh odehrávající se mezi současností a dávnou keltskou minulostí. Už jen pro ten příběh a druhou půlku stojí za zahrání, doporučuje se mít po ruce návod pro plynulejší průchod hrou.
+19
  • PC 70
Jelikož Pluto hodně do hloubky popsal veškeré neduhy hry se kterými souhlasím, tak tento komentář pojmu poměrně více stroze.

Dle mého Mystery of the Druids je špatně pochopená detektivka, kterou někteří nejmenování "experti" považují za parodii, což není vůbec pravda a pokusím se vám to vysvětlit níže. Nejdříve ale o čem to do háje je ?

Hlavním hrdinou je detektiv který má ve svém kanclu uklizeno, jak většina studentů na koleji (až tedy na ty krabice od pizzy, na to nemají peníze). No a dostane případ podivného vraha jenž za sebou nechává pouze holé kosti obětí. Brzy se náš detektiv dostane do víru konspirací, kanibalismu a rituálů starověkých druidů.

Což už asi můžete poznat, příběh je tu opravdu zajímavý a pokud hledáte náhradu za Gabriela Knighta, nemůžete vybrat lépe. I tady tvůrci totiž více zabředávají do historie a předkládávají vám sem informace o starodávných rituálech druidů apod (i když to jestli se to zakládá na skutečnosti už je věc jiná). I tak ale příběh baví, zajímá vás, postavy jsou sympatické a to i hlavní hrdina, který sice se nechová jako detektiv a je to totální "hajzl", ale i tak vás zaujme, spolu se skvělým příběhem.

Ten celý začíná jako "normální" případ, ale postupně začne stupňovat napětí a vás až do poslední chvíle bude zajímat. Bohužel na škodu je že plynutí příběhu značně zpomaluje právě místy nevyvážená obtížnosti některých debilních hádanek, které prostě se dají opravdu jen vyřešit náhodně. Dokonce si i myslím že ve hře je i možnost mít dead end (že když neseberete v průběhu hry nějaký předmět, tak se nedostanete dále), ruku do ohně bych ale za to nedal. Čemuž ani nepřidává místy potřeba opravdu jet myší po celé obrazovce, jelikož předmět co vidíte jde sebrat jen když na něj myší najedete v jistém úhlu. I přesto je to opravdu fajn, jen ten návod si připravte. Hlavně protože konec hry je vyloženě adventurní sraní, to znamená že na vás mrsknou labyrint, různé dávání věci do svatyň apod, prostě GK stajl.

Bohužel, ale právě kvůli těmto haprům v obtížnosti, někteří "aimlezzszs" lidi s nižší inteligencí hru označují za parodii aniž by jí hrali. Sám jsem ale v průběhu hry zjistil že všechny "nelogické" části příběhu pak začli dávat smysl, jako třeba proč detektiv pokračoval jíst maso i když věděl že je lidské. Jednoduše, protože mělo v sobě magii a po prvním kousnutí byl vymletej. Nebo proč opije bezdomovce aby mu sebral peníze (PANKRÁC UDĚLAL TO SAMÉ A GABRIEL KNIGHT TAKY). Prostě adventury jsou často navržené tak, aby jste lidem dělali zle.

Co ale odpustit nemohu moc je konec, který přeci jen byl trošku do větru a asi jim na něj nezbyl budget, protože celý ten build up k tomu je fakt skvělej. Jen ta druhá půlka ve středověku silně ubrala na tempu a začala lehounce nudit (ale to jsou tak poslední dvě hodiny hry).

Dále grafická stránka na dobu vzniku a na to že se jedná o poměrně low budget projekt, tak je skvělá a soundtrack je podivný, ale vlastně ho nakonec miluju. Místy dá i lehce vzpomenout na japonské hrorové klasiky .

A co říci závěrem ? Užil jsem si to moc, bavilo mě to, ale je pravda že tahle hra by si zasloužila pořádný remaster, ale i přes to je to krásný návrat do začátku 3D adventur s lehkou esencí Gabriela Knighta (fakt lehkou) a ne NENÍ TO JAKO POSEL SMRTI!!!

Pro: Příběh, postavy, suchý humor, atmosféra, soundtrack, dabing

Proti: Část ve středověku, závěr, debilní puzzly, podivný dialogový strom

+16 +18 −2
  • PC 60
Tohle tajemství druidů mi byl čert dlužnej. Steam mi ho totiž nabídl za půl eura a jelikož moc dobře ví, že mám rád adventury, rovnou jsem si ho nainstaloval s tím, že na první dobrou mě obsahem zaujmout dokázal. To jsem ale ještě netušil, co všechno si s touhle hrou užiju...

Při prvním zapnutí se na scéně objevil hlavní hrdina - vyšetřovatel Scotland Yardu - Brent Halligan. Trošku zelenáč, ale co naplat. Hned při první scéně stejně dostal od šéfa exkluzivní jebačku a případ, do kterého se nikomu nechce. Respektive jeho kolega by si ho asi i vzal, ale ten zase pro změnu zfušoval jinou vyšetřovačku kvůli které umřel nevinný člověk a tak šéf usoudil, že tu sérii vražd, po kterých se vždy našly jen kosterní pozůstatky, dá raději Brentovi. Hm, dobře mu tak. Hra alespoň může plynně začít...i když...plynně...

Hned intro je takové divné. Chápu, že rok 2001 je přeci jen pár let za námi, ale je na něm znát, že tvůrci chtěli přijít s něčím novým a tak ho vymodelovali ve 3D a vypadá poměrně hnusně. Hnusně nicméně vypadá i 2D pozadí (které je ale samo o sobě místy velice pěkné) v kombinaci s 3D animací postav, které se na něm pohybují. Zvyknout se na to dá...těžko, ale dá.

Na co se už ale zvyknout nedá tak fakt, že když chvíli hrajete a chcete hru uložit, hra Vás k uložení hry prostě a jednoduše nepustí. Jo, ta Steam verze na první dobrou neumí ukládat hru. Paráda, co? Takže jsem hned na začátku ztratil postup ve hře a musel jsem od znova. Respektive, musel jsem si nastudovat diskuze, nahrát do složky jeden dokument, a pak už to šlo. A ano, když už ukládání šlo, poměrně záhy jsem přišel na to, že hra vcelku exkluzivně padá. Buď se sekne tak, že hru vypnete jen tvrdým restartem a nebo Vám hra prostě spadne. Náhle, ideálně během rozhovorů. Tam to měla nejradši. Říkal jsem si, že to jsou ty kompatibility mezi Windowsy, ale když jsem si po dohrání četl dobové recenze, tak tam to prý dělala taky. Čůza :-) To už totiž pochopit úplně nedokážu.

Herní mechaniky této hry jsou místy taky velice zvláštní. Asi Vám všem už dojde, že jsem u hry zůstal hlavně kvůli příběhu. Ten mě zajímal a místy i dost bavil. Stejně tak i 2D prostředí bylo mnohdy fakt pěkné - třeba ten hrad na tom ostrově nebo londýnské ulice. Horší už to bylo s dialogy s jednotlivými postavami. Abyste postoupili ve hře, musíte cíleně procházet jednotlivé odpovědi. Když je neprojdete, nedozvíte se třeba jednu, zásadní informaci, která je důležitá pro to, abyste ve hře pokročili dál. Reálně se tedy stávalo, že jsem se s jednou postavou bavil snad dvacetkrát, než jsem se přes kombinaci odpovědí dostal k informaci, kterou jsem potřeboval. Možná ještě o chlup horší je ale fakt, že při najetí kurzoru Vám hra slovně neoznačí, co se kde nachází. Jen se změní obrázek kurzoru a vy teda tušíte, že na pozadí je něco interaktivního. Tohle, mnohé fakt šílené nelogičnosti (nejlepší byl ten moment, jak jsem hodil tu sůl na tu mega kobku na tom hřbitově a ta se asi pod náporem kyseliny solné rozpadla v prach :-D) a fakt, že inventář neustále jenom nabýval, reálně způsobí tolik variant k řešení, že bez návodu je tato hra prakticky nehratelná.

Ano, pořád uznávám, jedná se o rok 2001. Rád bych byl na tu dobu shovívavý. Jenže všichni tu znalí ví, že i před rokem 2001 vznikaly v žánru adventury, které tyto neduhy neměly. I proto jsem se rozhodl hře dát průměrné hodnocení. Největší devizou je její příběh, který je svojí kostrou klasický, ale mě hodně bavil až do samotného finále. Také má pár vysloveně pěkných momentů, které kdyby možná byly celé ve 2D, vyřešilo by to celou řadu neduhů, se kterými je hra spojená. Holt je to ale tak, jak to je. The Mystery of the Druids je zajímavý kousek, ale víc než jeho největší deviza - příběh - si budu pamatovat, jak mi neustále padal a jak jsem po hodině a půl hraní zjistil, že nemůžu ukládat. Takové momenty se totiž nezapomínají...

...z toho herního obalu aby jeden neměl noční můry...

Pro: Solidní mysteriozní příběh, který využívá anglickou historii spojenou s druidy. Hezké 2D prostředí, dobrý dabing postav.

Proti: Hrůzná 3D animace, chyby ve hře, které hraní notně znepříjemňovaly, grafické momenty, které působily hodně trapně

+15
  • PC --
Po dohrání celkem povedené konspirační adventury The Moment of Silence mě zajímalo, s čím studio House of Tales debutovalo. Vám bych doporučil podobné myšlenky rychle zahnat.

Jakkoli graficky preferuji starší 3D hry před těmi novými, úroveň grafiky v Mystery of the Druids je prostě tragická. Všimnete si toho už v úvodním videu, přímo ve hře to bohužel není o nic lepší. V roce 2001 si vývojáři zřejmě mysleli, že 2D je mrtvé, a tak zplodili raději tuto 3D zrůdnost. Mystery of the Druids zůstává do dnešního dne jedinou hrou, u které jsem cítil kvůli grafické stránce určitou fyzickou nevolnost. Stejnou, jako při poslechu špatné či vyloženě amatérské a kýčovité hudby.

Druhým velkým problémem je hlavní hrdina. Jen těžko se dokážu ztotožnit s někým, kdo je hlupák. Pokud znáte Simpsonovy a vybavujete si díl, kde v televizi běžel seriál Policajtský poldové, ve kterém vystupovala postava Homera Simpsona, pak máte přibližnou představu o tom, za koho zde budete muset hrát. Ve zkratce: nemotora a blbec.

Jediné pozitivum tak vidím v tom, že postupně se ze hry stává o něco menší utrpení. Člověk si zvykne na všechno. Ke konci jsem se snad i trochu bavil.

A tím končí tato epizoda.
+12 +16 −4